Denk dat Arno helemaal gaat flippen als hij doorkrijgt dat hij meebetaalt heeft aan de prijs van zijn overburen. Zeg het hem naar niet.quote:Arno woont in straat waar grote prijs valt, maar heeft net andere postcode: 'Nooit geweten'
ZOETERMEER - Het zal je maar gebeuren. Je doet al dertig jaar trouw mee aan de Postcode Loterij in de hoop dat er in jouw straat ooit een mooie prijs valt. Op een dag zie je opeens Gaston Starreveld in je straat. Is het moment dan eindelijk daar? Helaas: ze zijn er niet voor jou, maar voor de overburen aan de andere kant van de straat. Dat overkwam Arno Oudshoorn (76) uit Zoetermeer.
'Ik voel me bedonderd', zegt Arno. Hij woont al sinds 1992 in de Robijn in Zoetermeer, waar afgelopen week een aantal bewoners flink in de prijzen viel bij de Postcode Loterij. Maar liefst 325.000 euro mochten zij ontvangen. Maar helaas voor Arno hoorde zijn kant van de straat daar niet bij.
'Mijn kant heeft blijkbaar een andere letterreeks in de postcode dan de overkant. Ik heb dat nooit geweten', legt Arno uit. 'Maar dan moeten ze het geen straatprijs noemen, maar een postcodeprijs. Want de Robijn is ook mjn straat.'
Huilende mensen
Terwijl de ene kant van de straat afgelopen woensdag feestvierde, was de sfeer aan de andere kant allesbehalve vrolijk. 'Mensen stonden hier te huilen', vertelt Arno. 'Er kwam een cameraploeg en de mensen aan onze kant werden naar binnen gejaagd. Ik vind het zo schandalig', verzucht hij.
Arno benadrukt dat hij zijn overburen het geld absoluut gunt. Waar het voor hem wringt, is dat de helft van de straat is uitgesloten. En dat terwijl ook daar meerdere mensen wonen die al jaren trouw meedoen aan de loterij. 'De Robijn heeft zo'n dertig woningen en is maar honderd meter lang. Ik snap niet dat ze dan vijftien woningen uitsluiten. Dat noem ik verlakkerij.'
HEMA-bon
Een belletje naar de Postcode Loterij zelf leverde Arno weinig op. 'Ik kreeg te horen dat ik een HEMA-bon van 10 euro kon krijgen', lacht hij. Maar achter die lach gaat boosheid schuil. 'Ik heb er geen goed woord voor over. Een vriend van mij doet ook al 25 jaar mee. Hij had twee loten en werd met niks afgescheept.'
Arno zegt zelf inmiddels wel te heroverwegen of hij in de toekomst nog meedoet aan de Postcode Loterij. 'Vanwege het geld dat ik eraan uitgeef, denk ik dat er maar mee stop. Ze komen geen tweede keer in de Robijn. In Rokkeveen heb je ook dit soort straten met twee postcodes, dus als hij daar valt, worden mensen ook benadeeld!'
Begrip voor teleurstelling
De Postcode Loterij begrijpt de teleurstelling van Arno. 'De postcode van een deelnemer vormt het lotnummer', legt een woordvoerder uit. 'Daardoor win je samen met je buren en heet de prijs de PostcodeStraatprijs.' Ze hoopt dat Arno bij een volgende trekking wel in de prijzen valt.
Ja maar dat is toch heel normaal? Ik snap niet hoe je 76 jaar hebt kunnen leven zonder er ooit, al was het maar bij toeval, achter te komen dat niet de hele straat dezelfde cijfers/lettercombinatie heeft.quote:'Mijn kant heeft blijkbaar een andere letterreeks in de postcode dan de overkant. Ik heb dat nooit geweten', legt Arno uit.
De postcode bestaat nog niet eens 76 jaar....quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja maar dat is toch heel normaal? Ik snap niet hoe je 76 jaar hebt kunnen leven zonder er ooit, al was het maar bij toeval, achter te komen dat niet de hele straat dezelfde cijfers/lettercombinatie heeft.
Na 30 jaar gokken snapt hij nog erg weinig van kansberekening.quote:Arno zegt zelf inmiddels wel te heroverwegen of hij in de toekomst nog meedoet aan de Postcode Loterij. 'Vanwege het geld dat ik eraan uitgeef, denk ik dat er maar mee stop. Ze komen geen tweede keer in de Robijn.
Ik heb een lot voor iedere postcode in Nederland.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:20 schreef potjecreme het volgende:
Mijn zusje had dat laatst. Daarna heb ik loten voor alle postcodes in mijn straat gekocht.
[ afbeelding ]
Eens. Maar deze is veel smeriger: doordat iedereen een lotnummer heeft (zijn postcode) kan je hem dus wel echt verliezen door geen loten te kopen. Bij bijvoorbeeld de staatloterij kan dat nietquote:Op donderdag 25 juli 2024 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verder zijn loterijen gewoon een belasting op domheid.
De kans op winnen is nog steeds even groot.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dan kan je er daarna beter mee stoppen met deze loterij.
De wiskundige kans dat ze weer in jouw straat zullen komen is eigenlijk nihil.
Als je niet meespeelt, kan je ook niet verliezen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:39 schreef Shotty het volgende:
[..]
Eens. Maar deze is veel smeriger: doordat iedereen een lotnummer heeft (zijn postcode) kan je hem dus wel echt verliezen door geen loten te kopen. Bij bijvoorbeeld de staatloterij kan dat niet
Qua kans berekening dat ze weer daar zullen komen? Nee, zo werkt het wiskundig gewoon niet.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De kans op winnen is nog steeds even groot.
(of beter gezegd: klein)
Wij hebben 676 keer zoveel combinaties…quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:42 schreef crystal_meth het volgende:
Als Belg heb ik weer wat bijgeleerd. Wij hebben slechts 1184 postcodes.Wist niet dat het in Nederland zo gedetailleerd was (maximaal circa 25 adressen dezelfde postcode).
In het geval van de postcodeloterij dus wel. Dat is het smerige. Ik mag morgen ook geen burgerservicenummerloterij beginnen. En dan langsgaan bij de 'winnaar' die helaas niet meespeelt, om hem mede te delen dat hij een miljoen euro gewonnen had als hij mee had gedaan.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je niet meespeelt, kan je ook niet verliezen.
Postcodeloterij komt ook niet specifiek bij jou langs maar in de straat, voor de mensen die wl meespelen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:07 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
In het geval van de postcodeloterij dus wel. Dat is het smerige. Ik mag morgen ook geen burgerservicenummerloterij beginnen. En dan langsgaan bij de 'winnaar' die helaas niet meespeelt, om hem mede te delen dat hij een miljoen euro gewonnen had als hij mee had gedaan.
Dat kun je bij andere loterijen ook zien, ze maken gewoon bekend welke prijzen er gevallen zijn. Dat kan wel of niet in jouw buurt zijn.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:06 schreef VEM2012 het volgende:
Ergens blijft het raar dat de postcodeloterij postcodes mag gebruiken als lotnummers. Waarmee je extra druk zet op mensen om mee te doen, omdat het een loterij is waarbij je ook kan zien dat niet meedoen je miljoenen heeft gekost (al is de kans groter dat je morgen om het leven komt door een eenzijdig fietsongeval).
Jij snapt niet dat het mentaal doorwerkt?quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:10 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Postcodeloterij komt ook niet specifiek bij jou langs maar in de straat, voor de mensen die wl meespelen.
En als je niet meedoet heb je ook niet verloren want je had dat lotnummer niet, je had namelijk geen lot, want je deed niet mee en hebt dus ook geen lot gekocht.
Ja, wat maakt dat uit? Het is niet alsof ik dat lot had gekregen als ik naar de sigarenboer was gereden. Dat lot is gekoppeld aan het moment, niet de locatie.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:11 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat kun je bij andere loterijen ook zien, ze maken gewoon bekend welke prijzen er gevallen zijn. Dat kan wel of niet in jouw buurt zijn.
En de BSN nummer loterij mag volgens mij gerust, als mensen maar wel een lot kopen. Koop je die niet dan kun je ook niet winnen. En dan nog is het anders, je BSN nummer is van jou specifiek, een postcode duidt alleen een locatie aan.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:07 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
In het geval van de postcodeloterij dus wel. Dat is het smerige. Ik mag morgen ook geen burgerservicenummerloterij beginnen. En dan langsgaan bij de 'winnaar' die helaas niet meespeelt, om hem mede te delen dat hij een miljoen euro gewonnen had als hij mee had gedaan.
Nee. Als je wil winnen moet je meedoen/betalen. Doe je dat niet dan win je ook niet. Ik snap het inderdaad niet. Als hier morgen de straat een miljoen wint lig ik er geen minuut om wakker want ik heb bewust gekozen niet mee te doen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij snapt niet dat het mentaal doorwerkt?
Misschien had je dat lot wel gekregen, dat weet je van tevoren niet, net als dat je van tevoren nooit kan weten dat hij op jouw postcode valt. Het blijft achteraf gelul/spijt.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, wat maakt dat uit? Het is niet alsof ik dat lot had gekregen als ik naar de sigarenboer was gereden. Dat lot is gekoppeld aan het moment, niet de locatie.
Je speelt echter in feite wel mee als je geen lot koopt; je kunt ook winnen, alleen krijg je dan geen prijs uitbetaald.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:10 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Postcodeloterij komt ook niet specifiek bij jou langs maar in de straat, voor de mensen die wl meespelen.
En als je niet meedoet heb je ook niet verloren want je had dat lotnummer niet, je had namelijk geen lot, want je deed niet mee en hebt dus ook geen lot gekocht.
Je speelt niet mee als je geen lot koopt en je kan dus ook niet winnen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:26 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Je speelt echter in feite wel mee als je geen lot koopt; je kunt ook winnen, alleen krijg je dan geen prijs uitbetaald.
In feite wel.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je speelt niet mee als je geen lot koopt en je kan dus ook niet winnen.
Geen last van.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:29 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
In feite wel.
Zo werkt het mentaal door, in ieder geval, voor veel mensen.
De Nationale Chantageloterij. Verbieden.
hij zou bedonderd zijn als hij daar is gaan wonen in de wetenschap dat die prijs op 'de Robijn' zou vallenquote:Op donderdag 25 juli 2024 18:53 schreef Alpha0 het volgende:
'Ik voel me bedonderd', zegt Arno. Hij woont al sinds 1992 in de Robijn in Zoetermeer
Als ik een 9-darter gooi in mn schuur zou ik dus ook boos moeten zijn op de PDC want die geven daar in een wedstrijd een aardig bedrag voor. Moet je wel meedoen.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:26 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Je speelt echter in feite wel mee als je geen lot koopt; je kunt ook winnen, alleen krijg je dan geen prijs uitbetaald.
quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:51 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Als ik een 9-darter gooi in mn schuur zou ik dus ook boos moeten zijn op de PDC want die geven daar in een wedstrijd een aardig bedrag voor. Moet je wel meedoen.
Het punt is dat je bij een postcode achteraf weet dat je als je wel mee had gedaan miljonair was geweest.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:16 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Misschien had je dat lot wel gekregen, dat weet je van tevoren niet, net als dat je van tevoren nooit kan weten dat hij op jouw postcode valt. Het blijft achteraf gelul/spijt.
Bij andere loterijen moet je actief zoeken. Bij de Postcodeloterij komen ze met grote cheques door je straat.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:11 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat kun je bij andere loterijen ook zien, ze maken gewoon bekend welke prijzen er gevallen zijn. Dat kan wel of niet in jouw buurt zijn.
je postcode, niet je straatquote:Op donderdag 25 juli 2024 22:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Bij andere loterijen moet je actief zoeken. Bij de Postcodeloterij komen ze met grote cheques door je straat.
Dus? Je doet bewust niet mee dus je wint ook niks.quote:Op donderdag 25 juli 2024 22:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Bij andere loterijen moet je actief zoeken. Bij de Postcodeloterij komen ze met grote cheques door je straat.
Het ging om het merken dat je buren iets hebben gewonnen.....quote:Op donderdag 25 juli 2024 22:42 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dus? Je doet bewust niet mee dus je wint ook niks.
Het zal dan wel aan mij liggen, maar ik ben blij dat ik me niet zoveel van zulke dingen aantrek en me nooit gepasseerd of benadeeld voel. Ik gun een ander alle geluk, ik maak het mijne zelf.
Zucht.........je kan wel dezelfde straat delen h. Als ze aan de overkant winnen dan loopt Gaston nog steeds met die grote cheques door mijn straat. Zo moeilijk was het niet toch om dat te bedenken.quote:
Ook als je niet meespeelt heb je een lotnummer.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je niet meespeelt, kan je ook niet verliezen.
In de nieuwbouw niet meer, hier heeft de hele straat dezelfde postcode, zowel de even als de oneven zijde.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:55 schreef JimPansje het volgende:
Dat is in alle straten zo! Behalve op pleinen!
Dit niet weten
Da's niet helemaal waar, pas als je meespeelt krijg je een lotnummer van postcode+3 cijfers, dus je postcode alleen is geen lotnummer.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 02:08 schreef Shotty het volgende:
[..]
Ook als je niet meespeelt heb je een lotnummer.
Dan kan iedereen in dezelfde stad ook wel gaan miepen want Gaston was zo dichtbij met al zijn chequesquote:Op donderdag 25 juli 2024 23:50 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zucht.........je kan wel dezelfde straat delen h. Als ze aan de overkant winnen dan loopt Gaston nog steeds met die grote cheques door mijn straat. Zo moeilijk was het niet toch om dat te bedenken.
Zolang de combinatie van postcode en huisnummer uniek is dan is het prima. Het scheelt ook weer in het aantal combinaties, echter als de Postcodeloterij valt dan wint wel iedereen!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 02:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de nieuwbouw niet meer, hier heeft de hele straat dezelfde postcode, zowel de even als de oneven zijde.
Geen idee of dat gemeentelijk of landelijk beleid is.
In defense van die vent, het mag dan wel de postcodeloterij heten, ze hebben ook wijk prijzen en in dit geval een straatprijs waar ze het niet meer over de postcode hebben maar adverteren met “de straatprijs” wat voor mij eigenlijk wel impliceert dat de hele straat wint en niet de halvequote:
Dit idd. Dan kunnen mensen hier wel heel stoer gaan doen dat het hun niet veel uit zou maken, maar het is gewoon een feit dat het voor veel mensen mentaal wel een enorme klap is als overal om hun heen hun buren miljonair worden en ze zelf met niets achterblijven met de wetenschap dat ze dit ook hadden kunnen krijgen als ze ook maar dat lot hadden gekocht. Van mij mag deze vorm van loterij verboden worden.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het punt is dat je bij een postcode achteraf weet dat je als je wel mee had gedaan miljonair was geweest.
Ja, maar stel dat de overbuurman dat ook had gedaan h? Dan had die nu 35.000,- ipv 320.000,-quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stel dat Arno die 30 jaar lang iedere maand 25 had ingelegd in een S&P500 ETF, dan had hij nu minimaal 35.000 gehad.
Nu heeft hij duizenden Euro's uitgegeven en er niets voor teruggekregen.
Denk dat 99,9% ook niet meedoet voor de goede doelen, maar voor het niet willen mislopen van de prijs als ie in de straat valt.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 08:29 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit idd. Dan kunnen mensen hier wel heel stoer gaan doen dat het hun niet veel uit zou maken, maar het is gewoon een feit dat het voor veel mensen mentaal wel een enorme klap is als overal om hun heen hun buren miljonair worden en ze zelf met niets achterblijven met de wetenschap dat ze dit ook hadden kunnen krijgen als ze ook maar dat lot hadden gekocht. Van mij mag deze vorm van loterij verboden worden.
Zucht, ik reageerde op iemand die het had over opmerken dat je buren een prijs hebben gewonnen. Mijn buren weten niet of ik een staatslot heb en stel dat ik win, kan het zijn dat ze het nooit zullen weten. Bij de Postcodeloterij is het bekend dat ze veel ruchtbaarheid geven aan de prijzen en de uitreiking. Dus nogmaals. Het valt in mijn kleine straat zeker op als de crew komt met de grote cheques.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 04:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dan kan iedereen in dezelfde stad ook wel gaan miepen want Gaston was zo dichtbij met al zijn cheques
Shit is gewoon niet op je postcode gevallen, pech, volgende keer beter
Nee, want als de overbuurman 325.000,- zou hebben gewonnen dan zou de overbuurman 13 loten hebben gehad. Dan had de overbuurman dus 13 keer zoveel kunnen inleggen en in plaats van 325.000,- een bedrag van 455.000,- gehad. Tel uit je winst! Ware het niet dat de straat volgens mij 325.000,- met elkaar deelt en dat niet alleen die overbuurman betreft.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 08:34 schreef zatoichi het volgende:
Ja, maar stel dat de overbuurman dat ook had gedaan h? Dan had die nu 35.000,- ipv 320.000,-
Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt niet een hele straat miljonair. Als ik het zo lees betreft de straatprijs 25.000,- per lot. Dus als je buren meedoen met 1 lot dan winnen ze 25.000,-. Best lekker natuurlijk als iemand een cheque van 25k komt brengen, maar nou ook weer niet echt een bedrag om van wakker te liggen als je niet meedoet vind ik.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 08:29 schreef Zwoerd het volgende:
Dit idd. Dan kunnen mensen hier wel heel stoer gaan doen dat het hun niet veel uit zou maken, maar het is gewoon een feit dat het voor veel mensen mentaal wel een enorme klap is als overal om hun heen hun buren miljonair worden en ze zelf met niets achterblijven met de wetenschap dat ze dit ook hadden kunnen krijgen als ze ook maar dat lot hadden gekocht. Van mij mag deze vorm van loterij verboden worden.
Nope. Je hoeft namelijk niet mee te spelen onder je eigen postcode. Ik kan er ook voor kiezen mee te doen en als lotnummer de postcode van Shotty te nemen.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 02:08 schreef Shotty het volgende:
Ook als je niet meespeelt heb je een lotnummer.
Daarom zijn ze juist zo succesvol.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 08:40 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Denk dat 99,9% ook niet meedoet voor de goede doelen, maar voor het niet willen mislopen van de prijs als ie in de straat valt.
Ja, ik doe ook mee....
Kansberekening is relatief irrelevant voor de keuze om mee te doen aan een loterij.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 22:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
En dat ga jij volgens de kansberekening niet zijn. Jij betaalt er voor.
Intelligentie heeft dus ook weinig impact? Het gaat gewoon om het gevoel: je wilt rijk worden, dus dat gaat ook gebeuren!quote:Op vrijdag 26 juli 2024 22:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Kansberekening is relatief irrelevant voor de keuze om mee te doen aan een loterij.
Het punt is dat het life changing money is. Als jij de keuze krijgt tussen gegarandeerd 5 miljoen, of 50% kans op 20 miljoen en 50% kans op 0, dan zullen de meesten voor optie 1 gaan, terwijl de EV de helft is.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 23:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Intelligentie heeft dus ook weinig impact? Het gaat gewoon om het gevoel: je wilt rijk worden, dus dat gaat ook gebeuren!
He? Dat ze nog een keer daar komen is gewoon weer net zo groot bij de volgende trekking.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Qua kans berekening dat ze weer daar zullen komen? Nee, zo werkt het wiskundig gewoon niet.
Dat kan je omdraaien zo van het zal 100x goed gaan, dan 1x niet.
Leuk als je dat erft. Maar daarvoor moet je niet bij een loterij zijn.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 23:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt is dat het life changing money is. Als jij de keuze krijgt tussen gegarandeerd 5 miljoen, of 50% kans op 20 miljoen en 50% kans op 0, dan zullen de meesten voor optie 1 gaan, terwijl de EV de helft is.
boomers in een sociale huurwoning die al 30 jaar met de PC bingo meedoen nietquote:
ja, maar die kans is zoooooo kleinquote:Op donderdag 25 juli 2024 20:39 schreef Shotty het volgende:
[..]
Eens. Maar deze is veel smeriger: doordat iedereen een lotnummer heeft (zijn postcode) kan je hem dus wel echt verliezen door geen loten te kopen. Bij bijvoorbeeld de staatloterij kan dat niet
Klopt, maar de PCL speelt daar wel echt op in.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 19:44 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
boomers in een sociale huurwoning die al 30 jaar met de PC bingo meedoen niet
[..]
ja, maar die kans is zoooooo klein
verder win je elke maand 20 door niet mee te doen (of wat het ook kost)
Als je niet 'bedonderd' wil worden dan moet je niet aan deze loterij meedoen..quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:53 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Denk dat Arno helemaal gaat flippen als hij doorkrijgt dat hij meebetaalt heeft aan de prijs van zijn overburen. Zeg het hem naar niet.
De kans op 21 keer rood achter elkaar in het casino is dan echter 0,00005%.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 23:12 schreef over_hedge het volgende:
He? Dat ze nog een keer daar komen is gewoon weer net zo groot bij de volgende trekking.
Als hij in het casino 20x op rood achter elkaar komt. Is de kans op nog een keer rood nog steeds gewoon 50/50.
(iets minder met de 0 er bij)
Die postcode straatprijs is nog niet eens life changing money....dat gaat om 25k per lot. Lekker boeiend als je buren 25k winnen en jij niet.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 23:11 schreef nostra het volgende:
Het punt is dat het life changing money is. Als jij de keuze krijgt tussen gegarandeerd 5 miljoen, of 50% kans op 20 miljoen en 50% kans op 0, dan zullen de meesten voor optie 1 gaan, terwijl de EV de helft is.
Je bent zo te lezen niet bekend met begrip onafhankelijkheid in kansrekening. Kans bij trekking n + 1 is onafhankelijk van die van trekking n.quote:Op zondag 28 juli 2024 00:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
De kans op 21 keer rood achter elkaar in het casino is dan echter 0,00005%.
Daarmee sowieso al vrij wonderbaarlijk als dat gebeurt.
Voor die postcodeloterij geldt dat de kans dat jouw straat 'm wint 0,00038462% is (o.b.v. 260.000 straten).
De kans dat jouw straat 'm twee keer wint is dus 0,00000000147929%.
Wiskundig gezien is de kans dus wel degelijk kleiner.
A priori, ja.quote:Op zondag 28 juli 2024 00:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Voor die postcodeloterij geldt dat de kans dat jouw straat 'm wint 0,00038462% is (o.b.v. 260.000 straten).
Dat een cameraploeg meent het recht te hebben om de straat even leeg te vegen is eigenlijk wel het enige schandalige in dit stukje.quote:'Er kwam een cameraploeg en de mensen aan onze kant werden naar binnen gejaagd. Ik vind het zo schandalig', verzucht hij.
Die bewoners voelden zich gewoon naar binnen gejaagd door die cameraploeg, omdat ze geen zin hadden om met hun teleurgestelde bakkes op tv te komen.quote:Op zondag 28 juli 2024 10:09 schreef Litpho het volgende:
Dat een cameraploeg meent het recht te hebben om de straat even leeg te vegen is eigenlijk wel het enige schandalige in dit stukje.
Wat een ophef. Iedereen weet toch dat het om de postcode gaat. Straten hebben nu eenmaal meerdere postcodes. Ik woon in een straat die zelfs halverwege een andere naam krijgt. Onze straatnaam heeft al 2 postcodes en de andere naam een derde. En alles aan dezelfde kant van de weg.quote:Op donderdag 25 juli 2024 18:53 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Denk dat Arno helemaal gaat flippen als hij doorkrijgt dat hij meebetaalt heeft aan de prijs van zijn overburen. Zeg het hem naar niet.
Jij denkt dat als je een zes gooit met een dobbelsteen, de kans dat je daarna weer zes gooit kleiner is geworden?quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Qua kans berekening dat ze weer daar zullen komen? Nee, zo werkt het wiskundig gewoon niet.
Ik snap dat je zou zeggen dat de kans altijd hetzelfde blijft, alleen werkt het leven niet zo.quote:Op zondag 28 juli 2024 11:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij denkt dat als je een zes gooit met een dobbelsteen, de kans dat je daarna weer zes gooit kleiner is geworden?
Dat is wel heel iets anders dan dat je hier zegt:quote:Op zondag 28 juli 2024 12:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat je zou zeggen dat de kans altijd hetzelfde blijft, alleen werkt het leven niet zo.
Mijn ervaring is dat je veelal maar 1x iets unieks mee zal maken.
Een loterij wat qua prijs in jouw straat valt, is zoiets.
Wiskundig gezien heeft ie gewoon net zo'n grote kans als alle anderen dat de prijs op zijn postcode valt.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als het een eerlijke loterij is, dan is dat niet zo. Overigens zijn er prima erg onwaarschijnlijke loterijverhalen te vinden. Zie bijvoorbeeld David Handsquote:Op zondag 28 juli 2024 12:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik snap dat je zou zeggen dat de kans altijd hetzelfde blijft, alleen werkt het leven niet zo.
Ik ben erg benieuwd hoe veel andere mensen zouden reageren. Uiteraard zal het gros van Fok! in een specifiek geval als dit de overburen van harte feliciteren en er mentaal prima mee om kunnen gaan.quote:Op zondag 28 juli 2024 13:22 schreef Gia het volgende:
Ik vind de verontwaardiging hierover stuitend! Mensen die staan te huilen omdat hun postcode niet gewonnen heeft, maar de postcode van de overburen. Echt de afgunst druipt er vanaf.
Ja, het is emotionele chantage. Mensen onderschatten van nature wat het met ze zal doen als ze misgrijpen. Je wordt betrokken in een wedstrijd waar je je helemaal niet voor hebt opgegeven met enorme bedragen.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:09 schreef LXIV het volgende:
De postcodeloterij is boven alles een afgunst- en angstloterij. Meedoen omdat anders misschien de buren wel winnen en jij niet. En omdat je bij deze loterij weet wanneer je een prijs gemist hebt. Gewoon niet aan meedoen dus, dat is het beste.
Als ik God was dan liet ik de prijs vijf keer op dezelfde postcode vallen. Achter elkaar. Gewoon om te kijken hoe mensen gaan reageren.
De kans dat hij 21x achter elkaar op rood komt is 0,00005%.(geloof je ff geen zin om na te rekenenquote:Op zondag 28 juli 2024 00:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Zo werkt het wel. En al helemaal in dit geval. Aangezien het op postcode gaat. En hij een andere postcode heeftquote:Op zondag 28 juli 2024 12:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Onzin. Je hoeft niet mee te doen. Is een eigen keuze. Je moet alleen niet janken als je buren dan winnen en jij niet.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:09 schreef CarbonC het volgende:
Postcodeloterij is recept voor ellende en moet verboden worden.
In combinatie met het huisnummer en eventueel toevoeging duidt het een unieke locatie aan in NL. Een prachtig systeem. In BE is het inderdaad behelpen omdat hele dorpen en vaak ook nog omliggende dorpen dezelfde postcode hebben.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:42 schreef crystal_meth het volgende:
Als Belg heb ik weer wat bijgeleerd. Wij hebben slechts 1184 postcodes.Wist niet dat het in Nederland zo gedetailleerd was (maximaal circa 25 adressen dezelfde postcode).
En dat dan bij een zeer rijke Tata om de gewone man te leren dat het leven oneerlijk is.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:09 schreef LXIV het volgende:
Als ik God was dan liet ik de prijs vijf keer op dezelfde postcode vallen. Achter elkaar. Gewoon om te kijken hoe mensen gaan reageren.
Het wiel heeft geen geheugen.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:21 schreef over_hedge het volgende:
Maar als die al 20x op rood kwam. Dan is het toch echt 50/50 of die voor een 21e keer er op komt of niet.
Klopt. En daarom is het 50/50 elke keer weer. Dat is het puntquote:
Minus de 0. Daar zit voornamelijk de winst van het huis. Dus niet helemaal 50% voor de speler maar net ietsje minder.quote:Op zondag 28 juli 2024 15:37 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Klopt. En daarom is het 50/50 elke keer weer. Dat is het punt
Ja i know. Vandaar dat ik in de eerste post zei dat het iets minder is dan 50/50 door groen/de 0quote:Op zondag 28 juli 2024 15:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Minus de 0. Daar zit voornamelijk de winst van het huis.
Is al 2x een grote prijs gevallen op een woonwagenkamp bij Nuenen.quote:Op zondag 28 juli 2024 15:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat dan bij een zeer rijke Tata om de gewone man te leren dat het leven oneerlijk is.
Het verschil tussen de postcodeloterij en andere loterijen is dat ook mensen die niet mee doen al een lotnummer hebben. Daardoor voel je je extra genaaid.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin. Je hoeft niet mee te doen. Is een eigen keuze. Je moet alleen niet janken als je buren dan winnen en jij niet.
Je kunt ook meedoen met de staatsloterij en dan net 1 nummertje naast een hoofdprijs zitten. Is ook kut!
Dit ja. En dat is precies de reden dat ze het zo doen.quote:Op maandag 29 juli 2024 07:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het verschil tussen de postcodeloterij en andere loterijen is dat ook mensen die niet mee doen al een lotnummer hebben. Daardoor voel je je extra genaaid.
Nee hoor. Je postcode alleen is niet je lotnummer. Het is je postcode met een getal erachter. Bijvoorbeeld 1111 AB 001. Dat getal wordt er pas aan toegekend als iemand met die postcode besluit mee te spelen. Dus pas vanaf dan heb je een lotnummer. Niet eerder. Per postcode worden maximaal 499 lotnummers toegekend.quote:Op maandag 29 juli 2024 07:57 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het verschil tussen de postcodeloterij en andere loterijen is dat ook mensen die niet mee doen al een lotnummer hebben. Daardoor voel je je extra genaaid.
Het grote verschil is natuurlijk dat je actief meedoet met dat soort loterijen. Bij de postcodeloterij wordt je betrokken in een loterij waar je niet om hebt gevraagd, en waar ze subtiel inspelen op je angst om iets te missen.quote:Op zondag 28 juli 2024 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin. Je hoeft niet mee te doen. [...]
Je kunt ook meedoen met de staatsloterij en dan net 1 nummertje naast een hoofdprijs zitten. Is ook kut!
Werk je soms bij de Postcodeloterij?quote:Op maandag 29 juli 2024 10:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor. Je postcode alleen is niet je lotnummer. Het is je postcode met een getal erachter. Bijvoorbeeld 1111 AB 001. Dat getal wordt er pas aan toegekend als iemand met die postcode besluit mee te spelen. Dus pas vanaf dan heb je een lotnummer. Niet eerder. Per postcode worden maximaal 499 lotnummers toegekend.
quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar heb 2 loten en manlief ook 1. En die bestaan uit postcode met 3 cijfers erachter.
Inderdaad.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja maar dat is toch heel normaal? Ik snap niet hoe je 76 jaar hebt kunnen leven zonder er ooit, al was het maar bij toeval, achter te komen dat niet de hele straat dezelfde cijfers/lettercombinatie heeft.
Er is nu een burgerinitiatief opgezet om die club te stoppen. Misschien even mee tekenen:quote:
Klopt, maar ik geef toe;quote:
Ik had gisteren ook prijs bij je zusje.quote:Op donderdag 25 juli 2024 20:20 schreef potjecreme het volgende:
Mijn zusje had dat laatst. Daarna heb ik loten voor alle postcodes in mijn straat gekocht.
[ afbeelding ]
Een of andere youtuber, kan die ook meteen influencers proberen te verbieden?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er is nu een burgerinitiatief opgezet om die club te stoppen. Misschien even mee tekenen:
https://wegloterij.nl/
Nee, je speelt niet mee. Het is puur een loterij. Je wint als je een lot hebt, en als je geen lot hebt, maak je geen kans. De mensen maken een denkfout. Die zetten de postcode centraal. Dat is niet zo. Het gaat om het lot, niet om de postcode. Mensen die zitten te janken van, bij ons rijden de Jaguars door de straat en ik heb niks, maken een denkfout. Je hebt niet meegedaan aan de loterij. Klaar. En het is geen walgelijke club, het is gewoon een loterij. Ze doen niets wat niet mag.quote:Op donderdag 25 juli 2024 21:26 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Grappig: mijn 14-jarige had het er pas al over, dus na het klikken op je link vraag ik of dit het initiatief is waar hij het over had, en dat klopte dus, ik heb getekend.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er is nu een burgerinitiatief opgezet om die club te stoppen. Misschien even mee tekenen:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, dat hoeft niet.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Echter. De postcodeloterij voert een controle uit, als er een prijs op gevallen is. Ik begrijp dat in het regelement staat dat je daadwerkelijk woonachtig moet zijn op de postcode van je lot.
Vast ook door die twee letters verschil.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 09:52 schreef nostra het volgende:
Ik heet ook Arno en ik heb ook niet gewonnen, komt wel dichtbij zo.
Als gezin 60 per maand aan de postcodeloterij kwijt zijnquote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar heb 2 loten en manlief ook 1. En die bestaan uit postcode met 3 cijfers erachter.
Een mooie belasting op je domheid!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:03 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Als gezin 60 per maand aan de postcodeloterij kwijt zijn
720 per jaar
We voelen dit niet, hoor. De goede doelen wel.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:03 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Als gezin 60 per maand aan de postcodeloterij kwijt zijn
720 per jaar
Als je aan goede doelen wil doneren kan het ~58% goedkoper door ze direct te steunen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:08 schreef Gia het volgende:
[..]
We voelen dit niet, hoor. De goede doelen wel.
quote:Van de inleg gaat 42% naar goede doelen, is 38% prijzengeld en gaat 20% naar eigen werving- en organisatiekosten.
Dat doen we ook nog met Natuurmonumenten en de Vogelbescherming.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je aan goede doelen wil doneren kan het 60% goedkoper door ze direct te steunen.
Dat is veel slimmer dan 58% van het geld weggooien.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat doen we ook nog met Natuurmonumenten en de Vogelbescherming.
We hebben er meer gehad, maar WNF bijvoorbeeld, zijn we mee gestopt. We richten ons meer op Nederland.
Nog een groot bezwaar wat er niet eens bijstaat: Als ineens de helft van de inwoners van je straat miljonair is geworden zullen die waarschijnlijk verhuizen en dat is schadelijk voor een straat/buurt waar iedereen mekaar kent en helpt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Afgelopen oud&nieuw viel de kanjer in Balkbrug. Van de 4000 inwoners speelde er maar 600 mee. Dat viel mij reuze mee.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:20 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik geef toe;
Ik ben zo hypocriet om toch mee te doen om dezelfde reden als 99,9% die meedoet met die loterij...
Ben ik dan een van de weinigen die niet meedoet?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 16:20 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik geef toe;
Ik ben zo hypocriet om toch mee te doen om dezelfde reden als 99,9% die meedoet met die loterij...
Het doet me toch denken dat men niet tevreden is met de eigen status quo, als je meedoet met een loterij en hoopt op een beter financieel leven. Ik hoop dat die 76-jarige man die geen prijs had gewonnen, kerngezond is. Dat is pas een gouden lot uit de loterij :-)quote:
Heel goed.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:28 schreef Zorro het volgende:
Het zal al wel gezegd zijn maar ik vind het een belachelijke kutloterij die niet zou moeten mogen.
Staatsloterij bv daar doe je aan mee of niet. Als je meedoet kun je winnen maar als je niet meedoet zul je NOOIT weten of je gewonnen zou hebben. Bij dit wordt je altijd geconfronteerd met "als je nou meegedaan had" waar je niet om hebt gevraagd. Chantage en walgelijke praktijk.
Ik weiger evengoed om daar 1 cent aan uit te geven.
Het is niet wegloterij, maar straatloterij. Oh nee, postcodeloterij!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heel goed.
Heb jij het burgerinitiatief al ondertekend?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |