abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! donderdag 4 juli 2024 @ 16:05:22 #1
367000 roos94
pi_214154477
Inb4 ja maar in de vakanties moeten ze ook dingen regelen!

Allemaal leuk en aardig maar docenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.

Laten we niet pretenderen dat ze in de zomervakantie van 6 weken, 4 weken van ma tot vr van 9-17 aan t werk zijn of zo.

Mijn vraag is, hun schoolvakanties kost dan gewoon vakantieuren of krijgen ze dan in totaal minder vakantieuren dan bijvoorbeeld een persoon die op kantoor of in de zorg werkt (zelfde aantal urencontract)? Of krijgen leraren los van alle schoolvakanties ook gewoon het normale aantal vakantieuren?
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:09:44 #2
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_214154531
Nee, je krijgt geen andere vakantie uren dan de vaste vakanties.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_214154571
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:05 schreef roos94 het volgende:
Inb4 ja maar in de vakanties moeten ze ook dingen regelen!

Allemaal leuk en aardig maar docenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.

Laten we niet pretenderen dat ze in de zomervakantie van 6 weken, 4 weken van ma tot vr van 9-17 aan t werk zijn of zo.

Mijn vraag is, hun schoolvakanties kost dan gewoon vakantieuren of krijgen ze dan in totaal minder vakantieuren dan bijvoorbeeld een persoon die op kantoor of in de zorg werkt (zelfde aantal urencontract)? Of krijgen leraren los van alle schoolvakanties ook gewoon het normale aantal vakantieuren?
Er zijn cao's waar je drie dagen keuzeverlof hebt. Er is gemiddeld >40 urige werkweek. Verder heb je gewoon blok verlof.
pi_214155049
Leraren hebben nauwelijks vrij op te nemen vakantiedagen.

Uiteraard is bijzonder verlof in bepaalde gevallen wel mogelijk.

Leraren hebben een jaar-uren contract. Bij fulltime is dit 1659 uren per jaar.
Wanneer je uitgaat van een werkweek van 40 uur, moeten leerkrachten dus 41,5 weken per jaar werken en zijn ze 10,5 weken vrij.
Zeker één vrije week gaat al op aan feestdagen en dagen als goede vrijdag en de dag na Hemelvaart.

Dan blijven er dus nog zo'n 9 volle vakantieweken over.
Maar: het lager onderwijs kent de volgende officiële vakanties
6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Totaal dus 11 weken vakantie. Een docent die tijdens lesweken precies 40 uur werkt en tijdens de vakanties helemaal niks zou doen, werkt dus twee weken te weinig per jaar. Elke vakantie is er echter nog wel het nodige te doen. Met gemiddeld 2 dagen werken per vakantie (nakijken, lessen voorbereiden, vergaderingen) komt een leerkracht aan zijn/haar voltijds betrekking.

Let wel: om 40 uur per week te werken, moet er ook na schooltijd veel gedaan worden. Ga ik uit van basisonderwijs, dan beginnen de leerkrachten zo tussen 7u45 en 8u aan hun werkdag op school.
Dan is er 8u30 tot 15u les, onderbroken door een uur middagpauze. Op woensdag zijn ze rond 12u30 klaar. Dan nog een kwartier-half uur tot alle leerlingen en ouders weg zijn en nog wat dingen op te ruimen.
Dab heb je in een week 4 schooldagen van 8 tot 15u30 met een uur pauze. Dus ca 6,5u werktijd, behalve als je in de middagpauze ook "pleinwacht" hebt (1x per week?).
Woensdag duurt lesdag 5 uur.

Alles bij elkaar kom je dan op 4x 6,5 + 5 + 1 uur voor de lesdagen, inclusief spullen klaarzetten in het lokaal en lokaal weer opruimen. Samen 32 uur. Tijdens de lesweken zijn er dan nog 8 uren "over" voor uitgebreider nakijkwerk, voorbereiding van lessen, vergaderingen en oudercontact.

Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:47:57 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214155228
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:

Wanneer je uitgaat van een werkweek van 40 uur, moeten leerkrachten dus 41,5 weken per jaar werken en zijn ze 10,5 weken vrij.
Zeker één vrije week gaat al op aan feestdagen en dagen als goede vrijdag en de dag na Hemelvaart.

6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Totaal dus 11 weken vakantie. Een docent die tijdens lesweken precies 40 uur werkt en tijdens de vakanties helemaal niks zou doen, werkt dus twee weken te weinig per jaar. Elke vakantie is er echter nog wel het nodige te doen. Met gemiddeld 2 dagen werken per vakantie (nakijken, lessen voorbereiden, vergaderingen) komt een leerkracht aan zijn/haar voltijds betrekking.

Let wel: om 40 uur per week te werken, moet er ook na schooltijd veel gedaan worden. Ga ik uit van basisonderwijs, dan beginnen de leerkrachten zo tussen 7u45 en 8u aan hun werkdag op school.
Dan is er 8u30 tot 15u les, onderbroken door een uur middagpauze. Op woensdag zijn ze rond 12u30 klaar. Dan nog een kwartier-half uur tot alle leerlingen en ouders weg zijn en nog wat dingen op te ruimen.
Dab heb je in een week 4 schooldagen van 8 tot 15u30 met een uur pauze. Dus ca 6,5u werktijd, behalve als je in de middagpauze ook "pleinwacht" hebt (1x per week?).

Alles bij elkaar kom je dan op 4x 6,5 + 5 + 1 uur voor de lesdagen, inclusief spullen klaarzetten in het lokaal en lokaal weer opruimen. Samen 32 uur. Tijdens de lesweken zijn er dan nog 8 uren "over" voor uitgebreider nakijkwerk, voorbereiding van lessen, vergaderingen en oudercontact.

Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
Wat een luxe 10,5 week vrij en dan ook nog zo'n royaal salaris..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:07 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214155250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Er is een tekort dus sla je slag!
pi_214155879
InB4 "ze moeten niet zo zeuren" en andere repeterende retoriek ....

Topic #489
pi_214156472
quote:

[..]
10,5 weken vrij, inclusief feestdagen, is niet heel bijzonder hoog hoor. Dat is 52 werkdagen vrij.

In diverse andere sectoren heb je:
- 7 feestdagen
- 25+ vakantiedagen
- 13 ATV dagen bij een contract voor 38 uur wat toch niet heel bijzondere is.

In sectoren waar 38 uur de standaard is heb je dus vrije dagen, maar iets minder dan die leerkrachten. Alleen dat zijn dan wel grotendeels vrij in te plannen vakantiedagen, in tegenstelling tot leerkrachten die geen keuze hebben wanneer ze verlof opnemen.

Niet dat ik medelijden heb met de leerkrachten wat betreft tijd & beloning. Ze worden absoluut prima betaald.
pi_214160832
quote:
Laten we niet pretenderen dat ze een 'nine-to-five' baan hebben of zo.
pi_214161066
quote:

[..]
Onderwijs is de 4e sector qua inkomen in Nederland. Ze hebben niet zoveel te klagen op dat vlak

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:25 schreef r_one het volgende:
InB4 "ze moeten niet zo zeuren" en andere repeterende retoriek ....

Topic #489
Maar dat zegt ik niet, maar het historische gezeur is wel wat verleden tijd. (Zelf niet onderwijs, veel mensen om mij heen wel)

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
10,5 weken vrij, inclusief feestdagen, is niet heel bijzonder hoog hoor. Dat is 52 werkdagen vrij.

In diverse andere sectoren heb je:
- 7 feestdagen
die zijn wettelijk en vallen buiten het hierboven genoemde verlof.
quote:
- 25+ vakantiedagen
25+ is niet heel normaal, vooral de plus
quote:
- 13 ATV dagen bij een contract voor 38 uur wat toch niet heel bijzondere is.
waarbij je 40 werkt en dus gewoon meeruren hebt. Dat is geen verlof.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 00:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Laten we niet pretenderen dat ze een 'nine-to-five' baan hebben of zo.
Het ligt er deels ook aan wat voor onderwijs je geeft. Als je elke 1.5 dag een cijfer geeft als school, hebben je medewerkers veel nakijkwerk. Hoop dat ze daar ooit vanaf stappen
pi_214161081
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:15 schreef investeerdertje het volgende:

Maar dat zegt ik niet, maar het historische gezeur is wel wat verleden tijd. (Zelf niet onderwijs, veel mensen om mij heen wel)
Bepaalde Fok!kers wel.
quote:
Het ligt er deels ook aan wat voor onderwijs je geeft. Als je elke 1.5 dag een cijfer geeft als school, hebben je medewerkers veel nakijkwerk. Hoop dat ze daar ooit vanaf stappen
Basisonderwijs. Daar heb je elke dag correctiewerk (nog los van de methodegebonden bloktoetsen en halfjaarlijkse Cito-toetsen). Valt ook niet vanaf te stappen; beter ook van niet (als je de leerlingen goed wilt kunnen volgen en waar nodig remediëren).
pi_214161082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Bepaalde Fok!kers wel.
[..]
Basisonderwijs. Daar heb je elke dag correctiewerk (nog los van de methodegebonden bloktoetsen en halfjaarlijkse Cito-toetsen). Valt ook niet vanaf te stappen; beter ook van niet (als je de leerlingen goed wilt kunnen volgen en waar nodig remediëren).
Het is contraproductief zo uitgebreid leerlingen te volgen en er zijn onderwijsvormen die dit minder doen. Elke dag correctiewerk is een keuze van de school en mi een foute.

Maar dan kom je gelijk weer op het "wat is goed onderwijs" vraagstuk. En dit is het voor mij dus niet.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 5 juli 2024 @ 02:41:53 #13
22592 crew  Ole
pi_214161090
quote:

6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Wel werkweek van 42 uur. En alleen vakantie in duurste tijd van het jaar.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_214161092
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is contraproductief zo uitgebreid leerlingen te volgen en er zijn onderwijsvormen die dit minder doen. Elke dag correctiewerk is een keuze van de school en mi een foute.

Maar dan kom je gelijk weer op het "wat is goed onderwijs" vraagstuk. En dit is het voor mij dus niet.
Oneens.
pi_214161101
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Oneens.
Dat antwoord had ik al verwacht.
pi_214161110
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat antwoord had ik al verwacht.
Dan was mijn reactie contraproductief.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 08:06:26 #17
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214161538
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:41 schreef Ole het volgende:

[..]
Wat is er duurder dan in de zomervakantie? Winterperiode is juist duurder om vrij te hebben, omdat je dan veel meer gas verbruikt.
pindazakje
  vrijdag 5 juli 2024 @ 09:37:56 #18
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_214162346
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 08:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat is er duurder dan in de zomervakantie? Winterperiode is juist duurder om vrij te hebben, omdat je dan veel meer gas verbruikt.
Hahaha, duidelijk nog nooit een vakantie geboekt tijdens een schoolvakantie.
pi_214162558
Je kan beter vuilnisman/vrouw worden. Hoef je enkel op vrijdagochtend te werken *O*
pi_214162666
quote:

[..]
Nee, alles opgeteld een werkweek van gemiddeld zo'n 37 uur per week als je uitgaat van een "normale" hoeveelheid verlofdagen. Na aftrek van de gebruikelijke ca. 25-30 vakantiedagen in het bedrijfsleven en een stuk of 7 feestdagen telt een jaar in het bedrijfsleven ongeveer 45 volle werkweken. 1659/45= 36,9 uur per week.

Alleen werken leraren tijdens het lesweken wat overuren bij elkaar die op andere momenten gecompenseerd worden. Weinig anders dan de TVT regeling van menig andere sector. Ik heb op papier maar 200 vakantie uren per jaar bij een fulltime contract. Maar ik kan toch makkelijk 8 weken (of meer) vrij pakken en alle gebruikelijke feestdagen vrij zijn,simpelweg omdat ik regelmatig overuren opbouw.
pi_214165002
quote:

[..]
Dure zomervakantie baal ik altijd van. M'n partner geeft les in een achterstandswijk (Laakkwartier), daar ben je naast onderwijsgever ook opvoeder. Contact met veilig thuis etc, en alles eromheen neemt ook veel tijd in beslag.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:29:36 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_214165206
Eigenlijk verbazingwekkend dat mensen in de bouw zich niet omscholen: zelfde aantal vrije dagen, maar die zijn zo goed als allemaal voor je ingepland (hallo bouwvak!) en langere werkdagen dan op school.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_214169664
quote:
ocenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.
Hoe weet jij dat? Mijn vrouw werkt in de meeste vakanties gewoon door om het werk af te krijgen waar ze buiten de vakanties anders niet aan toe komt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_214173817
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat? Mijn vrouw werkt in de meeste vakanties gewoon door om het werk af te krijgen waar ze buiten de vakanties anders niet aan toe komt.
Volgens mij ervaren docenten het heel verschillend. Mijn beide zussen en een zwager werken allen in het onderwijs en echt, die hebben het heel riant in vergelijking met andere beroepssectoren. Prima salaris, prima overige voorwaarden. Enige nadeel is dat ze amper flexibel zijn in het opnemen van een “losse” vrije dag.

Maar laten we niet net doen alsof ze 40 uur per week werken. Althans, die drie in mijn familie niet en dat geven ze ook ruimschoots toe.
Alius aliud dicit
pi_214173899
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:03 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Volgens mij ervaren docenten het heel verschillend. Mijn beide zussen en een zwager werken allen in het onderwijs en echt, die hebben het heel riant in vergelijking met andere beroepssectoren. Prima salaris, prima overige voorwaarden. Enige nadeel is dat ze amper flexibel zijn in het opnemen van een “losse” vrije dag.

Maar laten we niet net doen alsof ze 40 uur per week werken. Althans, die drie in mijn familie niet en dat geven ze ook ruimschoots toe.
Mijn vrouw had vorig jaar drie examenklassen. Daarnaast was zij mentor en begeleider en nog een paar andere dingen wat ontzettend veel tijd vrat.

Veel plezier met werken in de vakanties.
pi_214175352
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:07 schreef HSG het volgende:

[..]
Mijn vrouw had vorig jaar drie examenklassen. Daarnaast was zij mentor en begeleider en nog een paar andere dingen wat ontzettend veel tijd vrat.

Veel plezier met werken in de vakanties.
Ja dat geloof ik best. Zijn ook persoonlijke keuzes btw.
Ik geef alleen maar weer hoe mijn zussen zwager het ervaren, meer niet. Ik heb er geen medelijden mee.
Alius aliud dicit
pi_214187288
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 23:15 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Ik geef alleen maar weer hoe mijn zussen zwager het ervaren, meer niet. Ik heb er geen medelijden mee.
Maar de zussen van je zwager zijn niet gelijk aan heel Nederland. Gros van de docenten komen van om in het werk. Anders steeg het tekort niet.
pi_214191581
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 23:15 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Idem hier in mijn omgeving.

quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 21:01 schreef HSG het volgende:

[..]
Maar de zussen van je zwager zijn niet gelijk aan heel Nederland. Gros van de docenten komen van om in het werk. Anders steeg het tekort niet.
Het tekort is een fysiek te kort. Niet altijd/meestal niet dat een klas meer werk veroorzaakt. Wat je dan als docent moet doen is grenzen bewaken.

Dat ontmoedigd elke school met een beroep op loyaliteit en "je doet het voor de kinderen", maar is wel belangrijk.
  zondag 7 juli 2024 @ 00:54:15 #29
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_214192916
Iedereen die hier roept dat en in het PO 6 weken zomervakantie is zit al verkeerd. De laatste week wordt gewoon gewerkt, er moet immers van alles voorbereid worden.

Daarnaast is een leerkracht niet klaar na schooltijd. Door alle eisen aan verslaglegging is er genoeg te doen, naast nakijkwerk, rapporten schrijven, oudergesprekken, lessen voorbereiden en andere niet direct lesgerichte werkzaamheden (gesprekken met allerhande instanties bv.).

Volgens mij gaat de CAO uit van een werkweek van 41,2 uur. De meeste leerkrachten komen daar wel aan. In ieder geval op de 2 basisscholen waar mijn vrouw directeur is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 7 juli 2024 @ 00:54:54 #30
65960 sanger
pi_214192921
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 23:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Het tekort is een fysiek te kort. Niet altijd/meestal niet dat een klas meer werk veroorzaakt. Wat je dan als docent moet doen is grenzen bewaken.

Dat ontmoedigd elke school met een beroep op loyaliteit en "je doet het voor de kinderen", maar is wel belangrijk.
Grenzen bewaken is lastig als er allerlei wettelijke eisen zijn aan wat gedaan moet worden. Bv. de verslaglegging.
pi_214193016
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 00:54 schreef sanger het volgende:

[..]
Grenzen bewaken is lastig als er allerlei wettelijke eisen zijn aan wat gedaan moet worden. Bv. de verslaglegging.
Dat is druk op de organisatie. En een groot deel van de verslaglegging op scholen die ik heb gezien is niet wettelijk. Dan moet de stichting een jurist met een ander visie zoeken en dan is het ineens meer fluide.

quote:
Iedereen die hier roept dat en in het PO 6 weken zomervakantie is zit al verkeerd. De laatste week wordt gewoon gewerkt, er moet immers van alles voorbereid worden.
moet? Zoals wat? (Serieuze vraag)
quote:
Daarnaast is een leerkracht niet klaar na schooltijd. Door alle eisen aan verslaglegging is er genoeg te doen, naast nakijkwerk, rapporten schrijven, oudergesprekken, lessen voorbereiden en andere niet direct lesgerichte werkzaamheden (gesprekken met allerhande instanties bv.).
gesprekken met instanties vind ik niet terug in de wet, corrigeer mij als ik het fout heb. Net als nakijkwerk, de hoeveelheid die je hiervan opgeeft is als instelling een keuze. Verder is relatief veel papierwerk echt niet verplicht. Maar meer een keuze van de instelling
quote:
Volgens mij gaat de CAO uit van een werkweek van 41,2 uur. De meeste leerkrachten komen daar wel aan. In ieder geval op de 2 basisscholen waar mijn vrouw directeur is.
Dan raad ik jouw vrouw aan een andere jurist te zoeken 😉

Maar er is meer onderwijs dan basisscholen. En zelfs op basisscholen slaan mensen door. Heck, heb zelfs mensen overtuigd dat klassenversiering in je eigen tijd maken natuurlijk gewoon gekkenwerk is. Als dat zo belangrijk is betaald de baas er maar voor
pi_214193046
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 01:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is druk op de organisatie. En een groot deel van de verslaglegging op scholen die ik heb gezien is niet wettelijk. Dan moet de stichting een jurist met een ander visie zoeken en dan is het ineens meer fluide.
[..]

[..]
Dan raad ik jouw vrouw aan een andere jurist te zoeken 😉
Wat hebben al die 'juristen' van jou er nou mee te maken? :?
quote:
Maar er is meer onderwijs dan basisscholen. En zelfs op basisscholen slaan mensen door. Heck, heb zelfs mensen overtuigd dat klassenversiering in je eigen tijd maken natuurlijk gewoon gekkenwerk is. Als dat zo belangrijk is betaald de baas er maar voor
Ehm .... zo werkt dat dus niet he ....

Je kent de CAO PO? :{w
pi_214193095
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 01:37 schreef r_one het volgende:

[..]
Wat hebben al die 'juristen' van jou er nou mee te maken? :?
die leggen uit wat een onderwijsinstelling wettelijk moet, en zullen dit bij de inspectie verdedigen. Vaak doen mensen dingen zonder dat het moet
quote:
[..]
Ehm .... zo werkt dat dus niet he ....
dan is versiering in de klas dus geen primaire taak en niet noodzakelijk als de arbeidsuren klaar zijn. Zie alinea 3 van post 28
quote:
Je kent de CAO PO? :{w
Vertel maar, waar staat "klassenversiering"
pi_214193176
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 01:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
die leggen uit wat een onderwijsinstelling wettelijk moet, en zullen dit bij de inspectie verdedigen. Vaak doen mensen dingen zonder dat het moet
Ach welnee, dat weed de onderwijsinstelling zelf heel goed, daar gaan ze echt geen juristen voor invliegen.
quote:
[..]
dan is versiering in de klas dus geen primaire taak en niet noodzakelijk als de arbeidsuren klaar zijn. Zie alinea 3 van post 28
Je doeld op "Dat ontmoedigd elke school met een beroep op loyaliteit en "je doet het voor de kinderen", maar is wel belangrijk."?

Ik denk eerder dat het de intrinsieke motivatie van de leerkracht zelf is. Zie alinea 1 van post 9
quote:
[..]
Vertel maar, waar staat "klassenversiering"
Vertel maar: waar staat "uitbetaling overuren"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door r_one op 07-07-2024 02:48:28 ]
pi_214194605
quote:

[..]
[..]

Begrijp me niet verkeerd want ik klaag echt nergens over in het onderwijs, maar sinds de rigoureuze bezuinigingen op het speciaal onderwijs (dankzij neoliberaal afbraakbeleid) ervaar ik persoonlijk toch echt steeds meer extra werk (als mentor in het VO) met leerlingen die last hebben van allerlei bijzonderheden. En dan werk ik nog niet eens in een achterstandswijk of iets dergelijks.
pi_214195280
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 02:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Ach welnee, dat weed de onderwijsinstelling zelf heel goed, daar gaan ze echt geen juristen voor invliegen.
[..]
Je doeld op "Dat ontmoedigd elke school met een beroep op loyaliteit en "je doet het voor de kinderen", maar is wel belangrijk."?

Ik denk eerder dat het de intrinsieke motivatie van de leerkracht zelf is. Zie alinea 1 van post 9
totdat je zelf anders wil.
quote:
[..]
Vertel maar: waar staat "uitbetaling overuren"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, zoiets. Serieus!

Ik heb een prima intrinsieke motivatie voor mijn werk, maar dat is het. Werk. Als men echt wil dat ik iets doe wat niet tot de primaire taak behoort en waar ik geen tijd voor krijg... Dan moet men maar keuzes maken wat niet gaat gebeuren.

quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2024 10:08 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Begrijp me niet verkeerd want ik klaag echt nergens over in het onderwijs, maar sinds de rigoureuze bezuinigingen op het speciaal onderwijs (dankzij neoliberaal afbraakbeleid) ervaar ik persoonlijk toch echt steeds meer extra werk (als mentor in het VO) met leerlingen die last hebben van allerlei bijzonderheden. En dan werk ik nog niet eens in een achterstandswijk of iets dergelijks.
Ja, de bezuinigingen op het speciaal onderwijs zijn de meest achterlijke set ooit geweest. Partner heeft les gegeven in een achterstad in basis/kader. Dan moet je inderdaad vaker accepteren dat je je lesdoel niet gaat halen. Dat heeft het werk niet perse leuker gemaakt. Partner was overigens ook mentor, maar had voor zichzelf een duidelijke regel, als ik niet op school ben "mij niet bellen". Sowieso, leerlingen die verwachten dat hun docent elk moment teams opneemt. Lol. Nope.
pi_214198616
quote:

[..]

Eeuh ja een tekort betekend voor het huidige personeelsbestand meer werk. En dat grenzen bewaken... zo werkt het niet. De torenhoge werkdruk wordt namelijk niet veroorzaakt door tekort aan docenten waardoor de huidige docenten meer werk krijgen maar ook door de torenhoge eisen en gezeik die vanuit de regering, de maatschappij en de bovenlaag van school komt. Daarnaast is de huidige leerling ontzettend ongemotiveerd en brutaal gezien opvoeden thuis niet meer gebeurd.

Oh ja en de docent van tegenwoordig moet ook psycholoog zijn, budgetcoach, iemand die ruzies moet oplossen omdat ouders niet met elkaar willen spreken, oppasser, typemiep voor tig verslagen die, in tegenstelling tot wat jij beweerd, wel vastgelegd moeten worden, allerlei activiteiten organiseren waarvoor ze niet betaald worden en meer.

Oh ja en leerlingen leren band plakken en wat empathie tonen is. Daarnaast nog allerlei andere zaken die over de schutting wordt gegooid omdat de maatschappij te beroerd om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Als laatst waardoor het tekort ook stijgt...omdat de directie vaak niet achter je staat als je een conflict met ouders en/of leerling hebt. Ooit het verhaal gelezen van een docent die een bureaustoel naar zijn hoofd gegooid kreeg. De leerling werd niet geschorst "want het ontnemen van het onderwijs is niet het beste idee" zei de directie maar ze veroorzaken wel een onveilige werksituatie voor de docent.

quote:
Je kunt het ook niet doen maar daar heb je de directie niet mee. Enkel de kinderen. Net als staken in zorg. Degene die echt de klos zijn zijn de patiënten.

[ Bericht 8% gewijzigd door HSG op 07-07-2024 16:16:51 ]
pi_214199911
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
totdat je zelf anders wil.
[..]
En ja, zoiets. Serieus!

Ik heb een prima intrinsieke motivatie voor mijn werk, maar dat is het. Werk. Als men echt wil dat ik iets doe wat niet tot de primaire taak behoort en waar ik geen tijd voor krijg... Dan moet men maar keuzes maken wat niet gaat gebeuren.
Iets zegt me dat jou wederhelft niet in het basisonderwijs werkt.

En ik hoop van ganse harte dat jij er nooit zult gaan werken :X
(je staat namelijk nogal veraf van de realiteit :{w )
pi_214233512
quote:

moet? Zoals wat? (Serieuze vraag)

Dat moet ook helemaal niet. Dat is een keuze die docenten zelf maken, omdat ze bijvoorbeeld graag beslagen ten ijs aan het nieuwe schooljaar willen beginnen. Docenten zijn érg goed in het zichzelf werk verschaffen. _O_ Zo sta ik er al niet in. Maandag 26 augustus beginnen = maandag 26 augustus beginnen en dan zie ik het wel weer.
  woensdag 10 juli 2024 @ 14:19:30 #40
65960 sanger
pi_214234820
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:26 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dat moet ook helemaal niet. Dat is een keuze die docenten zelf maken, omdat ze bijvoorbeeld graag beslagen ten ijs aan het nieuwe schooljaar willen beginnen. Docenten zijn érg goed in het zichzelf werk verschaffen. _O_ Zo sta ik er al niet in. Maandag 26 augustus beginnen = maandag 26 augustus beginnen en dan zie ik het wel weer.
Het moet dus wel. In die startweek zijn allerlei vergaderingen waarin bv. de duo's met elkaar bespreken hoe het komende jaar vorm te geven etc.
  woensdag 10 juli 2024 @ 14:33:04 #41
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_214234916
quote:
Als ze 1 of 2 dagen in die week een uurtje (of misschien twee) komen opdagen is het veel...

Ik heb zelf genoeg bij basisscholen rondgelopen om te weten dat ze vooral een imago van "ow wat moeten we toch zo ontzettend veel werken" in stand houden. Als er om vier uur nog drie mensen personeel rondliepen was het al veel... En die "lesvoorbereiding", als je al 10 jaar bij diezelfde school rondloopt, dan hoef jij weinig meer voor te bereiden. Het geschetste "probleem" ligt vooral bij het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen die er werken en dat die hun grenzen niet durven te stellen.

Daarnaast zijn de salarisschalen openbaar beschikbaar en zijn deze helemaal niet slecht voor een hbo-functie: https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs. Ken weinig sectoren waar de startsalarissen zo hoog liggen.
Don't let my username fool you...
  woensdag 10 juli 2024 @ 14:40:14 #42
65960 sanger
pi_214234977
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Als ze 1 of 2 dagen in die week een uurtje (of misschien twee) komen opdagen is het veel...

Ik heb zelf genoeg bij basisscholen rondgelopen om te weten dat ze vooral een imago van "ow wat moeten we toch zo ontzettend veel werken" in stand houden. Als er om vier uur nog drie mensen personeel rondliepen was het al veel... En die "lesvoorbereiding", als je al 10 jaar bij diezelfde school rondloopt, dan hoef jij weinig meer voor te bereiden. Het geschetste "probleem" ligt vooral bij het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen die er werken en dat die hun grenzen niet durven te stellen.
Ik denk dat dat per school/stichting nog wat zal verschillen ;)

quote:
Daarnaast zijn de salarisschalen openbaar beschikbaar en zijn deze helemaal niet slecht voor een hbo-functie: https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs. Ken weinig sectoren waar de startsalarissen zo hoog liggen.
Niet meer moet je dan zeggen. Kijk voor de grap eens terug naar de CAO stijgingen van de laatste paar jaar.
  woensdag 10 juli 2024 @ 14:48:10 #43
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_214235043
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:40 schreef sanger het volgende:

[..]
Ik denk dat dat per school/stichting nog wat zal verschillen ;)
Ow, ik geloof best dat het in die geweldig overduidelijk mislukte multiculti buurten in de randstad wat meer een uitdaging is, maar ik denk wel dat heel veel misbruik wordt gemaakt van het sentiment "je doet het voor de kinderen"

quote:
[..]
Niet meer moet je dan zeggen. Kijk voor de grap eens terug naar de CAO stijgingen van de laatste paar jaar.
Ik heb even teruggezocht, zo slecht zijn ze niet. Afgelopen jaar zelfs nog 10% erbij gehad, in het bedrijfsleven moet je vaak blij zijn als je er überhaupt iets bij hebt gekregen. Daar kun je alleen van 10% dromen.
Ik werk overigens zelf ook in het onderwijs (maar ander niveau) en vind het helemaal geen slechte cao's.
pi_214241581
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:48 schreef Metalfreak het volgende:
Ik heb even teruggezocht, zo slecht zijn ze niet. Afgelopen jaar zelfs nog 10% erbij gehad
Da's precies wat Sanger zegt: ze wáren een stuk slechter, nu "niet meer".
pi_214256788
quote:

[..]
En een lesuur is maar 50min hè… dus die gasten werken effectief minder
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_214257727
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 23:54 schreef Chinless het volgende:

[..]
En een lesuur is maar 50min hè… dus die gasten werken effectief minder
Het zijn alleen geen 42 lesuren
pi_214258116
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Welkom in de gesubsidieerde sector. En raar genoeg zijn de overheid en het onderwijs 50% van de top 4 sectoren geworden. Blijft absurd.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 21:17 schreef r_one het volgende:

[..]
Da's precies wat Sanger zegt: ze wáren een stuk slechter, nu "niet meer".
Zie bovenstaande
pi_214259143
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

G jij maar als leraar een tijdje voor de klas staan. Dan kom je er vanzelf wel achter wat voor kutbaan het is. brutale kinderen, nog brutalere ouders, directie die je amper tot niet steunt bij conflicten, continue allerlei administratieve zaken bijhouden, enorme verslagen maken over elk leerling, doorwerken in de vakanties, je wordt gebruikt als afvoerputje van de maatschappij, lesgeven, psycholoog uithangen, budgetcoach, intermediair, reisleider, makelaar, ontbijtjesverzorger, opvoeder, oppasser en meer. Oh ja en je wordt vaak behandeld als het vuil van de maatschappij.

Oh ja en vaak ouder voor je neus die met hun handen in haar zitten van "oh god ik weet niet wat ik met mijn kind aan moet". Wat verwacht je dan van een leraar? Wees niet zo'n slappe zak/kut en ga opvoeden.

Ik heb trouwens toen ik nog in de detachering zat bij veel bedrijven rondgelopen en daar werd vaak nog minder gedaan. Veel mensen stonden meer bij de koffieautomaat, te ouwehoeren of op nu.nl dan dat er werkelijk gewerkt werd.
quote:
Ze zijn beter geworden inderdaad. Het basisonderwijs was eerst slecht als je keek hoeveel verantwoordelijkheden je had.
pi_214259505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 08:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Welkom in de gesubsidieerde sector. En raar genoeg zijn de overheid en het onderwijs 50% van de top 4 sectoren geworden. Blijft absurd.
[..]
Zie bovenstaande
Dit gaat overigens ook op voor mijn eigen loon.
pi_214259512
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 10:31 schreef HSG het volgende:

[..]
G jij maar als leraar een tijdje voor de klas staan. Dan kom je er vanzelf wel achter wat voor kutbaan het is. brutale kinderen, nog brutalere ouders, directie die je amper tot niet steunt bij conflicten, continue allerlei administratieve zaken bijhouden, enorme verslagen maken over elk leerling, doorwerken in de vakanties, je wordt gebruikt als afvoerputje van de maatschappij, lesgeven, psycholoog uithangen, budgetcoach, intermediair, reisleider, makelaar, ontbijtjesverzorger, opvoeder, oppasser en meer. Oh ja en je wordt vaak behandeld als het vuil van de maatschappij.

Oh ja en vaak ouder voor je neus die met hun handen in haar zitten van "oh god ik weet niet wat ik met mijn kind aan moet". Wat verwacht je dan van een leraar? Wees niet zo'n slappe zak/kut en ga opvoeden.

Ik heb trouwens toen ik nog in de detachering zat bij veel bedrijven rondgelopen en daar werd vaak nog minder gedaan. Veel mensen stonden meer bij de koffieautomaat, te ouwehoeren of op nu.nl dan dat er werkelijk gewerkt werd.
[..]
Ze zijn beter geworden inderdaad. Het basisonderwijs was eerst slecht als je keek hoeveel verantwoordelijkheden je had.
Budgetcoach?
Makelaar?
Intermediair?
Ontbijtjes verzorger?

En wat als je dat nu gewoon niet doet?
pi_214260535
quote:

[..]
[..]
Zie bovenstaande
Lekker kort ^O^
pi_214260721
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 12:42 schreef r_one het volgende:

[..]
Lekker kort ^O^
Zelfde is op mijn eigen inkomen van toepassing hoor. Schaam mij echt wel als ik zie wat een stratenmaker mag vangen
pi_214266746
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoach?
Makelaar?
Intermediair?
Ontbijtjes verzorger?

Als leraar heb je niks te willen. De regering, directie en maatschappij willen dat omdat ze daar zelf geen zin in hebben.
pi_214267144
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 21:53 schreef HSG het volgende:

[..]
Als leraar heb je niks te willen. De regering, directie en maatschappij willen dat omdat ze daar zelf geen zin in hebben.
Hoe wil iedereen dat jij makelaar bent? Kom op zeg. Ga eens niet op je rug liggen ofzo.

De maatschappij, de regering en de directie willen ook zoveel van mij. Maar wat niet kan, dat kan niet.
pi_214267275
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoe wil iedereen dat jij makelaar bent? Kom op zeg. Ga eens niet op je rug liggen ofzo.
Jij snapt het niet.
quote:
De maatschappij, de regering en de directie willen ook zoveel van mij. Maar wat niet kan, dat kan niet.
Klopt en van mij kunnen ze ook niet alles verwachten maar men verwacht wel alles van een leraar. Wel opmerkelijk....een hoop ouders verwachten een hoop van een leraar en hebben strenge eisen en zelf geen kut presteren.
pi_214267491
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 22:50 schreef HSG het volgende:

[..]
Jij snapt het niet.
leg dan uit hoe je in hemelsnaam makelaar bent? En ik snap het niet, of ik snap het juist beter.
quote:
[..]
Klopt en van mij kunnen ze ook niet alles verwachten maar men verwacht wel alles van een leraar. Wel opmerkelijk....een hoop ouders verwachten een hoop van een leraar en hebben strenge eisen en zelf geen kut presteren.
Ja en dan zeg je tegen die ouders nee en dat ze maar een ander oplossing moeten zoeken. En dan vergaat de wereld? Dan is er ineens een oorlog?

Netjes hoor je dedication, maar je verhaal leest echt weg als "nou ze komen met iets, ze vinden dat ik het moet doen. Ik weet niet hoe, dus ik doe het maar".
pi_214267530
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:15 schreef investeerdertje het volgende:
Ja en dan zeg je tegen die ouders nee en dat ze maar een ander oplossing moeten zoeken. En dan vergaat de wereld? Dan is er ineens een oorlog?

Netjes hoor je dedication, maar je verhaal leest echt weg als "nou ze komen met iets, ze vinden dat ik het moet doen. Ik weet niet hoe, dus ik doe het maar".
Als stratenmaker werk je misschien als solist op je eigen eilandje, als leerkracht basisonderwijs werk je in een team.
pi_214267582
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:23 schreef r_one het volgende:

[..]
Als stratenmaker werk je misschien als solist op je eigen eilandje, als leerkracht basisonderwijs werk je in een team.
wat heeft de stratenmaker te maken met die post? En tof dat team, als je er aan onderdoor gaat heeft het team een speler minder.

Dus nogmaals, ouders hebben torenhoge verwachtingen en docenten kiezen er voor hier aan te voldoen. Dat kunnen ze ook gewoon niet doen he. Of krijg ik dan weer een slachtoffer oneliner?

Edit: ik stel er omheen vragen om dingen te begrijpen die ik "niet zou begrijpen". Net als elke docent uit mijn omgeving die de druk die hier omschreven word ook niet voelt, zelfs po docenten. Dan helpen dit soort oneliners niet.

[ Bericht 11% gewijzigd door investeerdertje op 12-07-2024 23:37:34 ]
pi_214267700
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:30 schreef investeerdertje het volgende:
wat heeft de stratenmaker te maken met die post?
Dit:
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 13:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zelfde is op mijn eigen inkomen van toepassing hoor. Schaam mij echt wel als ik zie wat een stratenmaker mag vangen
pi_214267722
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Dit:
[..]

Dan nogmaals, wat heeft de stratenmaker te maken met de vragen die ik stelde die je stelselmatig niet beantwoord.

Verder ben je wereldkampioen niet reageren en slachtofferrol.

Als je overigens dacht dat een stratenmaker een solist is, ben je net zo wereldvreemd als ik schijnbaar over onderwijs 😉
pi_214267752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan nogmaals, wat heeft de stratenmaker te maken met de vragen die ik stelde die je stelselmatig niet beantwoord.

Verder ben je wereldkampioen niet reageren en slachtofferrol.

Als je overigens dacht dat een stratenmaker een solist is, ben je net zo wereldvreemd als ik schijnbaar over onderwijs 😉
Ja hallooooow .... ik was niet degene die de vergelijking met een stratenmaker trok!

Evenmin degene aan wie je "stelselmatig vragen" stelde (en voel me dus ook niet geroepen ze te beantwoorden).

Wel degene die opmerkt dat je met je solistische instelling jezelf compleet buiten een team(beleid) plaatst. Nogmaals, zo werkt het niet op een basisschool.
pi_214267778
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:05 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja hallooooow .... ik was niet degene die de vergelijking met een stratenmaker trok!
ja, klopt, maar dat heb je keurig uit verband getrokken.
quote:
Evenmin degene aan wie je "stelselmatig vragen" stelde (en voel me dus ook niet geroepen ze te beantwoorden).
Ah, ja. Dus als jij twee mensen hoort praten in de koffiekamer dan reageer je ook op 1 zinnetje om daarna je vingers weer in je oren te drukken. Fijne collega zal jij zijn.
quote:
Wel degene die opmerkt dat je met je solistische instelling jezelf compleet buiten een team(beleid) plaatst. Nogmaals, zo werkt het niet op een basisschool.
Ik heb geen solistische instelling, ik geef aan dat je je eigen grenzen moet bewaken. Maar jij maakt wel perfect duidelijk wat ik eerder omschreef over de dwang die docenten voelen om geen grenzen aan te geven.

Succes met het vinden van collega's. Jij bent het probleem, geen onderdeel van de oplossing.
pi_214267791
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
Ah, ja. Dus als jij twee mensen hoort praten in de koffiekamer dan reageer je ook op 1 zinnetje om daarna je vingers weer in je oren te drukken. Fijne collega zal jij zijn.
Je moet bij @HSG zijn, niet bij mij.
quote:
[..]
Ik heb geen solistische instelling,
Neueueueueueueu ........... ):O

quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 17:00 schreef r_one het volgende:
En ik hoop van ganse harte dat jij er nooit zult gaan werken
(je staat namelijk nogal veraf van de realiteit )
  VIVA zaterdag 13 juli 2024 @ 00:15:08 #64
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_214267798
Respect voor leraren, ik wordt al gek van 2 koters om me heen, laat staan 30....
What lies behind makes no sense in my mind
pi_214267828
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:13 schreef r_one het volgende:
):O

Als we dan toch selectief quoten en reageren, goed dat je een zelfportret hebt bijgevoegd.
pi_214267842
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
Fijne collega zal jij zijn.
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als we dan toch selectief quoten en reageren, goed dat je een zelfportret hebt bijgevoegd.
Heb je nog meer ad hominems in petto?
pi_214267871
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:24 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
Heb je nog meer ad hominems in petto?
Als je dat heel graag wil. Maar ik gok dat je beter kan stoppen met reageren, immers ingaan op gestelde vragen wil je niet. Je wil enkel selectief uit het gesprek quoten. Dus succes met je leven.

Overigens ben je nu de pot, of de ketel?
pi_214267875
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:29 schreef investeerdertje het volgende:
Als je dat heel graag wil. Maar ik gok dat je beter kan stoppen met reageren, immers ingaan op gestelde vragen wil je niet. Je wil enkel selectief uit het gesprek quoten. Dus succes met je leven.
Nogmaals: ik ben niet de spreekbuis van HSG.
pi_214267882
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:31 schreef r_one het volgende:

[..]
Nogmaals: ik ben niet de spreekbuis van HSG.
Reageer dan vanuit je eigen perspectief als je het zo ontzettend belangrijk vind om je er mee te bemoeien. Maar nee, dat doe je niet.
Maar voor nu, tabe
pi_214267887
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Reageer dan vanuit je eigen perspectief als je het zo ontzettend belangrijk vind om je er mee te bemoeien. Maar nee, dat doe je niet.
Dat doe ik wel. Alleen je vat het niet.
pi_214267901
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat doe ik wel. Alleen je vat het niet.
Nou, doe een ELI5. Waarom kan je tegen een ouder niet zeggen dat die zijn eigen shit moet fixen en waarom kan je niet zelf je grenzen aangeven in wat je kan en niet kan. En een van de grenzen daarbij is inderdaad, "mijn werkuren zijn op".
pi_214267912
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou, doe een ELI5. Waarom kan je tegen een ouder niet zeggen dat die zijn eigen shit moet fixen en waarom kan je niet zelf je grenzen aangeven in wat je kan en niet kan. En een van de grenzen daarbij is inderdaad, "mijn werkuren zijn op".
Doe een wát?
pi_214267913
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Doe een wát?
Explain like I'm 5
pi_214267918
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Explain like I'm 5
Mijn god ...... :')
pi_214267933
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:36 schreef investeerdertje het volgende:
En een van de grenzen daarbij is inderdaad, "mijn werkuren zijn op"
Volgens mij heb ik dat al eens "ELI5" ( :') ) uitgelegd: je kunt in het basisonderwijs b.v. niet (gewoon: NIET!) Sinterklaas een jaar overslaan omdat je 40 uren voor die week erop zitten. Dan werk je maar even een week 42 uur.
pi_214267964
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Mijn god ...... :')
Sorry, wist niet dat je enkel op FOK kwam
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:44 schreef r_one het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik dat al eens "ELI5" ( :') ) uitgelegd: je kunt in het basisonderwijs b.v. niet (gewoon: NIET!) Sinterklaas een jaar overslaan omdat je 40 uren voor die week erop zitten. Dan werk je maar even een week 42 uur.
Je werkt met een jaarnorm, dus dat betekend dat je elders dan een paar uur minder werkt. Klinkt erg redelijk.

En als er geen uren voor zijn, dan is dat "dan werk je maar even een week" onderdeel van het probleem.

Het is werk, geen vrijwilligerswerk. Want zo is er altijd een reden te verzinnen waarom je iets zou moeten doen. Dan moet of ergens extra ondersteuning geregeld worden, of taken niet uitgevoerd.
pi_214267988
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Je werkt met een jaarnorm, dus dat betekend dat je elders dan een paar uur minder werkt. Klinkt erg redelijk.

En als er geen uren voor zijn, dan is dat "dan werk je maar even een week" onderdeel van het probleem.

Het is werk, geen vrijwilligerswerk. Want zo is er altijd een reden te verzinnen waarom je iets zou moeten doen. Dan moet of ergens extra ondersteuning geregeld worden, of taken niet uitgevoerd.
Ja fijn, heel verhaal, maar hoe moet ik dat alles zien in relatie tot jouw eerdere "mijn werkuren zijn op" (als grens om iets niet te doen)? Hoe bepaal jij dat?
pi_214268005
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja fijn, heel verhaal, maar hoe moet ik dat alles zien in relatie tot jouw eerdere "mijn werkuren zijn op" (als grens om iets niet te doen)? Hoe bepaal jij dat?
Bij een voltijd aanstelling werk je 1659 uur per jaar. Stel (vakantie even vergetende) dat je in december 4 weken moet werken van 40 uur, maar je hebt dat jaar al 1499 gewerkt. Dan betekend dat dat je uren vrij op zijn voor extra taken.
pi_214268052
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij een voltijd aanstelling werk je 1659 uur per jaar. Stel (vakantie even vergetende) dat je in december 4 weken moet werken van 40 uur, maar je hebt dat jaar al 1499 gewerkt. Dan betekend dat dat je uren vrij op zijn voor extra taken.
Waarom de vakantie vergeten? :?
En jij gaat serieus een Excelsheet of zoiets bijhouden om die 1499 te berekenen?

(nog afgezien dat de normjaartaak per schooljaar berekend wordt, niet per kalenderjaar)
pi_214268177
FYI:
quote:
2.2 Werkverdeling op schoolniveau

1. De werkgever brengt voorafgaand aan het teamgesprek de werkzaamheden voor het volgende
schooljaar in kaart, waaronder het aantal groepen, het aantal (zorg)leerlingen, overige
werkzaamheden en geplande scholingen. De kaders, werkzaamheden en strategische doelen die
zijn vastgesteld door de werkgever, zijn hierbij leidend.

[..]

4. Voor invoering van het werkverdelingsplan is voldoende draagvlak binnen het team nodig. Het
team stelt vooraf zelf vast hoe wordt bepaald of er voldoende draagvlak bestaat voor invoering van
het werkverdelingsplan. Dit wordt vastgelegd in het werkverdelingsplan.2

5. Het team gaat jaarlijks voor de zomervakantie met elkaar in gesprek over de werkzaamheden op
school en maakt daar afspraken over.

6. Uitgangspunt bij het gesprek op school over de werkverdeling is dat een werknemer met een
voltijdsaanstelling 1659 uur per schooljaar kan worden ingezet.
en

quote:
2.3 Inzet per werknemer

1. Voor de inzet van de werknemer is het werkverdelingsplan het uitgangspunt.

2. De werkgever bespreekt met elke werknemer voor de zomervakantie de inzet van de werknemer in
het volgende schooljaar. De werkzaamheden en werkdagen van de werknemer in het volgende
schooljaar worden vastgesteld.
pi_214271098
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:13 schreef r_one het volgende:

[..]
En jij gaat serieus een Excelsheet of zoiets bijhouden om die 1499 te berekenen?
ja, ik hou bij hoeveel ik werk ja. Dat doe ik ook om te kijken of ik efficiënt ben.
quote:
(nog afgezien dat de normjaartaak per schooljaar berekend wordt, niet per kalenderjaar)
Ja, same but different. Je snapt het voorbeeld.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:45 schreef r_one het volgende:
FYI:
[..]
en
[..]

Dus allemaal momenten waar je vooraf al kan aangeven dat het niet haalbaar is.

Maar dit sluit voor jou dus uit om gedurende het jaar aan te geven dat het fout gaat?
pi_214271378
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Oh en op, de vakantie even vergetende. Omdat dat het even wat makkelijker maakte voor het voorbeeld ;) anders heb je geen 4 weken inzetbaar.
pi_214272273
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:29 schreef Tinkepink het volgende:
Eigenlijk verbazingwekkend dat mensen in de bouw zich niet omscholen: zelfde aantal vrije dagen, maar die zijn zo goed als allemaal voor je ingepland (hallo bouwvak!) en langere werkdagen dan op school.
En lang niet zoveel loon, en regelmatig 2+ uur extra reistijd. Meeste bouwvakkers zijn verplicht de bouwvak idd maar ook met kerst 2 weken te nemen als de bouwen dicht zijn.

Maar net zo broodnodig als leerkrachten dus daar moeten we ook zuinig op zijn
Vakman pur sang
pi_214272683
Ik werk in het praktijkonderwijs en ben elke dag "gewoon" van 08.00 tot (minstens) 16.30 op school aanwezig. Een vrij normale werkdag, lijkt me. Daar komen alleen nog de weken waarin ouderavonden, gesprekken, huisbezoeken, bijscholingen, vergaderingen, gala's, diploma-uitreikingen, kampen etc. plaatsvinden nog overheen.

Nakijkwerk doe ik zoveel mogelijk op school. Werkt voor mij beter. Pauzes breng ik 2 of 3 dagen in de week met leerlingen door, want plein/kantinedienst. De meningen over de vraag of dat echt ook echt pauze is zijn verdeeld. Ik vind het niet erg.

Ik ga na de vakantie mijn 22e schooljaar in en merk dat de tijd dat docent zijn alleen draait om kennisoverdracht ver achter ons ligt.

Overigens ben ik ook lang geleden gestopt om op verjaardagen de vakanties te "verdedigen". Ik weet hoeveel ik werk en wat ik voor moet doen. Mensen die vol blijven houden dat het niets voorstelt neem ik niet erg serieus meer.

De beloning voor mijn werk is in mijn ogen trouwens prima en de extra vrije dagen zijn een soort van mooie secundaire arbeidsvoorwaarden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_214273079
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:02 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik werk in het praktijkonderwijs en ben elke dag "gewoon" van 08.00 tot (minstens) 16.30 op school aanwezig. Een vrij normale werkdag, lijkt me. Daar komen alleen nog de weken waarin ouderavonden, gesprekken, huisbezoeken, bijscholingen, vergaderingen, gala's, diploma-uitreikingen, kampen etc. plaatsvinden nog overheen.

Nakijkwerk doe ik zoveel mogelijk op school. Werkt voor mij beter. Pauzes breng ik 2 of 3 dagen in de week met leerlingen door, want plein/kantinedienst. De meningen over de vraag of dat echt ook echt pauze is zijn verdeeld. Ik vind het niet erg.

Ik ga na de vakantie mijn 22e schooljaar in en merk dat de tijd dat docent zijn alleen draait om kennisoverdracht ver achter ons ligt.

Overigens ben ik ook lang geleden gestopt om op verjaardagen de vakanties te "verdedigen". Ik weet hoeveel ik werk en wat ik voor moet doen. Mensen die vol blijven houden dat het niets voorstelt neem ik niet erg serieus meer.

De beloning voor mijn werk is in mijn ogen trouwens prima en de extra vrije dagen zijn een soort van mooie secundaire arbeidsvoorwaarden.
Vakanties verdedigen, die zou gek zijn 🤣 als je die 8.5 uur per dag werkt en die meertaken doet dan is dat niet meer dan normaal dat dat ergens gecompenseerd mag worden.
pi_214273178
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vakanties verdedigen, die zou gek zijn 🤣 als je die 8.5 uur per dag werkt en die meertaken doet dan is dat niet meer dan normaal dat dat ergens gecompenseerd mag worden.
Dat weten jij en ik, maar bij velen heerst een ander idee.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_214273217
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 13:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En lang niet zoveel loon, en regelmatig 2+ uur extra reistijd. Meeste bouwvakkers zijn verplicht de bouwvak idd maar ook met kerst 2 weken te nemen als de bouwen dicht zijn.

Maar net zo broodnodig als leerkrachten dus daar moeten we ook zuinig op zijn
Bouw is veel fysiek werk, en vaak ook in de buitenlucht, dat is best aantrekkelijk werk, als je het goed kan. En in het onderwijs wordt er veel stress ervaren, dat maakt het heel onaantrekkelijk.
-nee-
pi_214273306
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 15:03 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Bouw is veel fysiek werk, en vaak ook in de buitenlucht, dat is best aantrekkelijk werk, als je het goed kan. En in het onderwijs wordt er veel stress ervaren, dat maakt het heel onaantrekkelijk.
De buitenlucht is ook in de kou, brandende zon en de regen he. Heel aantrekkelijk
pi_214273629
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 15:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De buitenlucht is ook in de kou, brandende zon en de regen he. Heel aantrekkelijk
Ja dat voelt wel goed, maakt je harder en opgewekter
Vakman pur sang
pi_214273697
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 15:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat voelt wel goed, maakt je harder en opgewekter
Ik zal het mijn vader zeggen ;)
pi_214274183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
leg dan uit hoe je in hemelsnaam makelaar bent? En ik snap het niet, of ik snap het juist beter.
Het was meer sarcastisch bedoelt. Mensen gooien heel snel allerlei zaken over schutting bij het onderwijs waarbij ik mij afvraag wat het onderwijs daar in vredesnaam mee te maken heeft.

Weet je wat ze een keer aan mijn vrouw gevraagd hadden? Of ze met een "team" de gang van de school wilde verven. Daar heeft ze wel een dikke "NEE" op gezegd. Straks gaan ze haar nog vragen om de wc's schoon te maken.

SPOILER
quote:
[..]

Nogmaals als leraar heb je niks te willen. Als morgen ergens bij ministerie van OCW, en na veel gezeik van ouders want geen tijd voor de opvoeding, wordt besloten dat leraren kinderen moeten leren hoe ze een band moeten plakken dan moet de leraar er maar voor zorgen dat het past in zijn planning. Past het niet dan zorg die er maar voor dat het alsnog past.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het werk moet alsnog gebeuren dus moeten ze maar extra werken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klopt. Al die vakanties zijn niets meer dan een compensatie voor alle uren die leraren extra werken.

[ Bericht 13% gewijzigd door HSG op 13-07-2024 16:54:59 ]
pi_214275116
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 15:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mwah, ik zou het liever doen dan in een grijs kantoor achter een pc zitten.
-nee-
pi_214275384
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 16:44 schreef HSG het volgende:

[..]
Het was meer sarcastisch bedoelt. Mensen gooien heel snel allerlei zaken over schutting bij het onderwijs waarbij ik mij afvraag wat het onderwijs daar in vredesnaam mee te maken heeft.

Weet je wat ze een keer aan mijn vrouw gevraagd hadden? Of ze met een "team" de gang van de school wilde verven. Daar heeft ze wel een dikke "NEE" op gezegd. Straks gaan ze haar nog vragen om de wc's schoon te maken.

SPOILER
ze durven wel, maar een terechte nee.
quote:
[..]
Nogmaals als leraar heb je niks te willen. Als morgen ergens bij ministerie van OCW, en na veel gezeik van ouders want geen tijd voor de opvoeding, wordt besloten dat leraren kinderen moeten leren hoe ze een band moeten plakken dan moet de leraar er maar voor zorgen dat het past in zijn planning. Past het niet dan zorg die er maar voor dat het alsnog past.
als het in het verplichte curriculum komt, ja. Dan zal je moeten. Maar dan doe je iets anders wat minder. En ouders? Tja, daar kan je nee tegen zeggen. Maar ik begrijp dat jij die ruimte niet voelt.
quote:
[..]
als ze betalen. Sure. Maar ik begrijp dat deze mening hier niet leeft.
quote:
[..]
Klopt. Al die vakanties zijn niets meer dan een compensatie voor alle uren die leraren extra werken.
pi_214275385
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 17:48 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Mwah, ik zou het liever doen dan in een grijs kantoor achter een pc zitten.
Moet ik vacatures doorsturen? Niemand houd je tegen 😉
pi_214275474
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Moet ik vacatures doorsturen? Niemand houd je tegen 😉
Ik zit gelukkig niet in een grijs kantoortje, maar buiten werken, ik vind het wel lekker hoor.
-nee-
pi_214276055
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ze durven wel, maar een terechte nee.
[..]
als het in het verplichte curriculum komt, ja. Dan zal je moeten. Maar dan doe je iets anders wat minder. En ouders? Tja, daar kan je nee tegen zeggen. Maar ik begrijp dat jij die ruimte niet voelt.
[..]
als ze betalen. Sure. Maar ik begrijp dat deze mening hier niet leeft.
[..]

Ik ben geen leraar. .Mijn vrouw wel. Maar geloof me maar als jij "nee" zegt tegen ouders nemen ze wel contact met op met de directeur (ja dat gebeurd) en denkt gelijk aan de naam van de school en niet aan de docent en verplicht de docent om nog aan de eisen van de ouders te voldoen.

kinderen en ouders zijn tegenwoordig klanten.
pi_214278492
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 16:44 schreef HSG het volgende:

[..]

SPOILER
[..]
[..]
[..]
Wat een ontzettend negatief en toch weer verheven toontje over het vak docent.
Je kon zelf wel een docent wezen.
Het is een vak waar erg veel geklaagd of gewoon gezegd wordt. De eerder aangehaalde bouwvakkers hoor ik nooit klagen.
Vakman pur sang
  Official ESF Kreviewer zaterdag 13 juli 2024 @ 22:49:33 #98
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214278572
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 21:01 schreef HSG het volgende:

[..]
Maar de zussen van je zwager zijn niet gelijk aan heel Nederland.
Jouw vrouw ook niet.

Ik herken het redelijk luxe leventje wel. Je vrouw is een uitzondering.
pi_214279298
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is een vak waar erg veel geklaagd of gewoon gezegd wordt. De eerder aangehaalde bouwvakkers hoor ik nooit klagen.
Moeten bouwvakkers na het werk doorwerken voor de klant en/of baas bijvoorbeeld bakstenen bakken, bomen omkappen en planken zagen en metalen smelten en smeden voor allerlei toestanden voor het huis dat ze overdag aan het bouwen zijn? Oh en als ze toch bezig zijn moeten ze overdag niet met een huis bezig zijn maar met 5 huizen in een keer.

Oh oh een ontevreden klant die de bouwvakker compleet verrot scheld en een hamer naar zijn hoofd gooit. Op zijn manager en directeur hoeft hij niet te rekenen want die staat standaard achter de klant en oh wee als de bouwvakker zelf het hef in eigen handen neemt. Je blijft met je poten van de klant af en waag het niet om een aangifte te doen want dat is slecht voor de naam van het bedrijf van je baas.

Daarnaast mag de bouwvakker verslagen typen, verbeteringen aanbrengen, adviesrapporten schrijven voor volgend jaar oh en de huizen van zijn medebouwvakkers controleren op fouten. Het liefst natuurlijk buiten het werk want zijn werk moet overdag wel gedaan worden.

Wat een topbouwvakker moet dat dan zijn. De bouwvakker is tegenwoordig bouwvakker, loodgieter, elektricien, bakstenenbakker, rietdekker, boswachter, plankenzager, mijnwerker, ijzersmeder, psycholoog, controleur, administratief medewerker en dan graag met hbo/wo opleiding.

Maar gelukkig heeft hij wel lekker veel vakantie. Binnenkort maar het tuinieren over de schutting flikkeren. Kan hij er makkelijk bij doen omdat ik er te beroerd voor ben.

quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:49 schreef Kreator het volgende:

[..]
Jouw vrouw ook niet.

Ik herken het redelijk luxe leventje wel. Je vrouw is een uitzondering.
Het is eerder dat jouw familieleden een uitzondering zijn moet hoe makkelijk ze het hebben.
pi_214279469
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:10 schreef HSG het volgende:

[..]
Moeten bouwvakkers na het werk doorwerken voor de klant en/of baas bijvoorbeeld bakstenen bakken, bomen omkappen en planken zagen en metalen smelten en smeden voor allerlei toestanden voor het huis dat ze overdag aan het bouwen zijn? Oh en als ze toch bezig zijn moeten ze overdag niet met een huis bezig zijn maar met 5 huizen in een keer.

Oh oh een ontevreden klant die de bouwvakker compleet verrot scheld en een hamer naar zijn hoofd gooit. Op zijn manager en directeur hoeft hij niet te rekenen want die staat standaard achter de klant en oh wee als de bouwvakker zelf het hef in eigen handen neemt. Je blijft met je poten van de klant af en waag het niet om een aangifte te doen want dat is slecht voor de naam van het bedrijf van je baas.

Daarnaast mag de bouwvakker verslagen typen, verbeteringen aanbrengen, adviesrapporten schrijven voor volgend jaar oh en de huizen van zijn medebouwvakkers controleren op fouten. Het liefst natuurlijk buiten het werk want zijn werk moet overdag wel gedaan worden.

Wat een topbouwvakker moet dat dan zijn. De bouwvakker is tegenwoordig bouwvakker, loodgieter, elektricien, bakstenenbakker, rietdekker, boswachter, plankenzager, mijnwerker, ijzersmeder, psycholoog, controleur, administratief medewerker en dan graag met hbo/wo opleiding.

Maar gelukkig heeft hij wel lekker veel vakantie. Binnenkort maar het tuinieren over de schutting flikkeren. Kan hij er makkelijk bij doen omdat ik er te beroerd voor ben.
[..]
Het is eerder dat jouw familieleden een uitzondering zijn moet hoe makkelijk ze het hebben.
Nee sorry, ik vrees dat ik het met @Kreator eens ben en dat het misschien tijd gaat worden voor een andere stichting 😅
pi_214279490
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee sorry, ik vrees dat ik het met @:kreator eens ben en dat het misschien tijd gaat worden voor een andere stichting 😅
Want?
pi_214279513
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:34 schreef HSG het volgende:

[..]
Want?
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
pi_214280600
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
pi_214282486
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
Geloof mij maar.....er zijn weinig scholen waar de directie je meteen steunt. Ze denken allemaal aan de naamsbekendheid van hun school.

Even een voorbeeld.... ik weet niet of je het verhaal kent over de docent die een bureaustoel naar het hoofd van een docent gooide. Het gaat om een school waarin 2 jaar 40 docenten zijn vertrokken (zoek maar even op Google). De directie weigerde die leerling te schorsen "want het onderwijs ontnemen is niet de oplossing". Wat ze wel voor zorgde is een onveilige werksituatie voor de docent. Ik kan nog meer voorbeelden geven maar ik geef maar even aan hoe erg het is.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 04:33 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
Daarnaast.... een bouwvakker is na zijn werk ook echt vrij. Een leraar kan 's avonds nog aan de bak om nog van alles voor elkaar te krijgen.
  zondag 14 juli 2024 @ 10:58:13 #105
65960 sanger
pi_214282648
quote:

[..]
[..]
Zie bovenstaande
Ik snap dat jij dat absurd vind. Maar uiteindelijk is het gewoon vraag & aanbod en noodzakelijk om de kinderen van nu, dus de maatschappij van straks, te onderwijzen. M.i. zou onderwijs nog beter beloond moeten worden.
  zondag 14 juli 2024 @ 10:59:40 #106
65960 sanger
pi_214282657
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoach?
Makelaar?
Intermediair?
Ontbijtjes verzorger?

Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
  zondag 14 juli 2024 @ 11:04:05 #107
65960 sanger
pi_214282715
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
pi_214283217
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:04 schreef sanger het volgende:

[..]
Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
Budgetcoaches zijn er voldoende.
pi_214284278
I
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoaches zijn er voldoende.
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Vakman pur sang
pi_214284300
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
I
[..]
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
pi_214284385
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
Same old.
Vakman pur sang
pi_214284404
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Same old.
Wat jij wil
pi_214284543
quote:
buiten schooltijd zijn ze natuurlijk ook nog bezig,veelal thuis het ziet er allemaal wat zonnig uit,maar het is gewoon werken geblazen.
pi_214299422
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]
Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
pi_214300072
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2024 14:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
pi_214301205
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 16:29 schreef r_one het volgende:

[..]
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
Klopt want dat is wel zo lekker makkelijk.
pi_214323707
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_214324035
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
Nu nog alinea's (8>
  Miss 200.000.000! donderdag 18 juli 2024 @ 06:59:33 #119
367000 roos94
pi_214324205
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
pi_214324216
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:59 schreef roos94 het volgende:

[..]
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
Even teruglezen jij 😜
pi_214324861
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 07:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Even teruglezen jij 😜
Nou dat ja. En onderschat het lesgeven niet. Je hebt constant 30 spiegels voor je neus die je, wil je het goed doen, elk iets anders moet leren. Ik vond het bij 16+ al een uitdaging,laat staan als je ze elementaire dingen als letters en cijfers moet leren.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 18 juli 2024 @ 09:43:29 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_214325053
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:59 schreef roos94 het volgende:

[..]
Huiswerk zullen ze niet hebben, maar alle werkjes die ze maken zijn feitelijk toetsen, want ze toetsen de vaardigheden van het kind. En aan de hand van het gemaakte, kan de docent weer verder met inschatten of daar wellicht extra inzet nodig is op een bepaald gebied. Als uit de werkjes blijkt dat de fijne motoriek achter ligt, dan moet daar namelijk wat mee gedaan worden.

Je hebt eigenlijk gewoon twee soorten docenten. De docenten die net een stapje meer zetten wetende dat ze daar de kinderen een plezier mee doen of mee helpen. En de docenten die het allemaal wel ok vinden en puur dat doen wat ze moeten doen. Die het liefst elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien. En bij sommige scholen/stichtingen kan dat, maar veel vaker ben je elke zoveel jaar docent van een andere groep, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je lessen en je materialen.
En dan hebben we het nog niet gehad over kinderen met een beperking. En ja, dan wordt er echt gewoon veel van je gevraagd, ook qua vastleggen van dingen. Als ouder merk je dan overigens meteen het verschil tussen de bevlogen docent en de doetnietmeerdannodigis-docent. Ik mag in mijn handjes knijpen dat we vooral de bevlogen docenten hebben meegemaakt bij mijn twee pubers.

(Los daarvan: docent zijn is van tijd tot tijd best stresvol en dan kan juist het versieren van het lokaal of het maken van materiaal en bezig zijn met je snijmachine en je lamineerapparaat rust geven. Dan is het een win-win-situatie. )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214334191
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
I
[..]
Wees maar zuinig op de leraar want dat tekort stijgt elk jaar door en door.

[ Bericht 99% gewijzigd door HSG op 19-07-2024 00:13:46 ]
pi_214334941
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juli 2024 09:43 schreef Troel het volgende:

[..]
Huiswerk zullen ze niet hebben, maar alle werkjes die ze maken zijn feitelijk toetsen, want ze toetsen de vaardigheden van het kind. En aan de hand van het gemaakte, kan de docent weer verder met inschatten of daar wellicht extra inzet nodig is op een bepaald gebied. Als uit de werkjes blijkt dat de fijne motoriek achter ligt, dan moet daar namelijk wat mee gedaan worden.

Je hebt eigenlijk gewoon twee soorten docenten. De docenten die net een stapje meer zetten wetende dat ze daar de kinderen een plezier mee doen of mee helpen. En de docenten die het allemaal wel ok vinden en puur dat doen wat ze moeten doen. Die het liefst elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien. En bij sommige scholen/stichtingen kan dat, maar veel vaker ben je elke zoveel jaar docent van een andere groep, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je lessen en je materialen.
En dan hebben we het nog niet gehad over kinderen met een beperking. En ja, dan wordt er echt gewoon veel van je gevraagd, ook qua vastleggen van dingen. Als ouder merk je dan overigens meteen het verschil tussen de bevlogen docent en de doetnietmeerdannodigis-docent. Ik mag in mijn handjes knijpen dat we vooral de bevlogen docenten hebben meegemaakt bij mijn twee pubers.

(Los daarvan: docent zijn is van tijd tot tijd best stresvol en dan kan juist het versieren van het lokaal of het maken van materiaal en bezig zijn met je snijmachine en je lamineerapparaat rust geven. Dan is het een win-win-situatie. )
Ik denk dat "elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien" sowieso steeds minder op gaat. Wij kregen 30 jaar geleden allemaal dezelfde les, op hetzelfde tempo. Een gemiddelde basisschoolklas heeft tegenwoordig op rekenen 7 verschillende tempo's, op taal ook, enz. Gewoon klassikaal wat riedeltjes afdraaien is er niet meer bij, als leerkracht ben je tegenwoordig continue aan het bijhouden wie waar is en welke uitleg of hulp nodig heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 19 juli 2024 @ 08:45:33 #125
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_214335164
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:04 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar continu overal gaan schreeuwen hoe kut dat werk toch wel niet is, gaat dat personeelstekort natuurlijk niet oplossen. Integendeel, je creëert meteen een beeld waarbij potentiële werknemers denken: ik kijk wel even verder.
pi_214335209
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 08:45 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Maar continu overal gaan schreeuwen hoe kut dat werk toch wel niet is, gaat dat personeelstekort natuurlijk niet oplossen. Integendeel, je creëert meteen een beeld waarbij potentiële werknemers denken: ik kijk wel even verder.
❤️
  zaterdag 20 juli 2024 @ 00:25:35 #127
65960 sanger
pi_214345214
quote:

[..]
Dat is dan ook niet wat ze roepen. Ze schreeuwen dat de werkdruk te hoog is door alle administratie die er bij komt kijken. Dat er te weinig handjes zijn.

Sterker nog, de meeste zeggen juist dat ze het lesgeven leuk vinden.
pi_214388607
quote:

[..]
Potentiële werknemers nemen al de biezen als ze merken hoe de maatschappij zich tegen het onderwijspersoneel gedraagt.
pi_214388623
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Potentiële werknemers nemen al de biezen als ze merken hoe de maatschappij zich tegen het onderwijspersoneel gedraagt.
En weer een klacht van een docent over het werk.
Hoppaa
Vakman pur sang
pi_214388631
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 00:25 schreef sanger het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat ze roepen. Ze schreeuwen dat de werkdruk te hoog is door alle administratie die er bij komt kijken. Dat er te weinig handjes zijn.

Sterker nog, de meeste zeggen juist dat ze het lesgeven leuk vinden.
Dat laatste heb ik echt nog nooit gehoord, dat eerste wel.
Vakman pur sang
pi_214388633
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En weer een klacht van een docent over het werk.
Hoppaa
Waar lees jij dat ik docent ben?
pi_214388639
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:38 schreef HSG het volgende:

[..]
Waar lees jij dat ik docent ben?
Hoe weet jij dat dan anders?
Je vrouw is toch docent ofzoiets?
Vakman pur sang
pi_214388687
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat dan anders?
Je vrouw is toch docent ofzoiets?
En die zit niet op FOK. ik post namens mijzelf en niet namens mijn vrouw.
pi_214388760
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:44 schreef HSG het volgende:

[..]
En die zit niet op FOK. ik post namens mijzelf en niet namens mijn vrouw.
Oké, no offense hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lospedrosa op 24-07-2024 00:12:50 ]
Vakman pur sang
pi_214388971
HALLOW!
Je vergeet dit topic
Vakman pur sang
pi_214389767
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat laatste heb ik echt nog nooit gehoord,
Dat moet je die bananen uit je oren halen.

Zou niet gezond zijn als leerkrachten het lesgeven NIET leuk zouden vinden :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')