abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214279490
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee sorry, ik vrees dat ik het met @:kreator eens ben en dat het misschien tijd gaat worden voor een andere stichting 😅
Want?
Corporate translator
pi_214279513
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:34 schreef HSG het volgende:

[..]
Want?
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
pi_214280600
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat een ontzettend negatief en toch weer verheven toontje over het vak docent.
Je kon zelf wel een docent wezen.
Het is een vak waar erg veel geklaagd of gewoon gezegd wordt. De eerder aangehaalde bouwvakkers hoor ik nooit klagen.
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
pi_214282486
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
Geloof mij maar.....er zijn weinig scholen waar de directie je meteen steunt. Ze denken allemaal aan de naamsbekendheid van hun school.

Even een voorbeeld.... ik weet niet of je het verhaal kent over de docent die een bureaustoel naar het hoofd van een docent gooide. Het gaat om een school waarin 2 jaar 40 docenten zijn vertrokken (zoek maar even op Google). De directie weigerde die leerling te schorsen "want het onderwijs ontnemen is niet de oplossing". Wat ze wel voor zorgde is een onveilige werksituatie voor de docent. Ik kan nog meer voorbeelden geven maar ik geef maar even aan hoe erg het is.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 04:33 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
Daarnaast.... een bouwvakker is na zijn werk ook echt vrij. Een leraar kan 's avonds nog aan de bak om nog van alles voor elkaar te krijgen.
Corporate translator
  zondag 14 juli 2024 @ 10:58:13 #105
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_214282648
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 08:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Welkom in de gesubsidieerde sector. En raar genoeg zijn de overheid en het onderwijs 50% van de top 4 sectoren geworden. Blijft absurd.
[..]
Zie bovenstaande
Ik snap dat jij dat absurd vind. Maar uiteindelijk is het gewoon vraag & aanbod en noodzakelijk om de kinderen van nu, dus de maatschappij van straks, te onderwijzen. M.i. zou onderwijs nog beter beloond moeten worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 14 juli 2024 @ 10:59:40 #106
65960 sanger
pi_214282657
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoach?
Makelaar?
Intermediair?
Ontbijtjes verzorger?

En wat als je dat nu gewoon niet doet?
Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
  zondag 14 juli 2024 @ 11:04:05 #107
65960 sanger
pi_214282715
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sorry, wist niet dat je enkel op FOK kwam
[..]
Je werkt met een jaarnorm, dus dat betekend dat je elders dan een paar uur minder werkt. Klinkt erg redelijk.

En als er geen uren voor zijn, dan is dat "dan werk je maar even een week" onderdeel van het probleem.

Het is werk, geen vrijwilligerswerk. Want zo is er altijd een reden te verzinnen waarom je iets zou moeten doen. Dan moet of ergens extra ondersteuning geregeld worden, of taken niet uitgevoerd.
Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
pi_214283217
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:04 schreef sanger het volgende:

[..]
Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
Budgetcoaches zijn er voldoende.
pi_214284278
I
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoaches zijn er voldoende.
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Vakman pur sang
pi_214284300
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
I
[..]
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
pi_214284385
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
Same old.
Vakman pur sang
pi_214284404
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Same old.
Wat jij wil
pi_214284543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
buiten schooltijd zijn ze natuurlijk ook nog bezig,veelal thuis het ziet er allemaal wat zonnig uit,maar het is gewoon werken geblazen.
pi_214299422
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]
Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
Corporate translator
pi_214300072
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2024 14:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
pi_214301205
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 16:29 schreef r_one het volgende:

[..]
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
Klopt want dat is wel zo lekker makkelijk.
Corporate translator
pi_214323707
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_214324035
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
Nu nog alinea's (8>
  Miss 200.000.000! donderdag 18 juli 2024 @ 06:59:33 #119
367000 roos94
pi_214324205
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
pi_214324216
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:59 schreef roos94 het volgende:

[..]
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
Even teruglezen jij 😜
pi_214324861
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 07:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Even teruglezen jij 😜
Nou dat ja. En onderschat het lesgeven niet. Je hebt constant 30 spiegels voor je neus die je, wil je het goed doen, elk iets anders moet leren. Ik vond het bij 16+ al een uitdaging,laat staan als je ze elementaire dingen als letters en cijfers moet leren.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Redactie Frontpage donderdag 18 juli 2024 @ 09:43:29 #122
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_214325053
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:59 schreef roos94 het volgende:

[..]
Huiswerk zullen ze niet hebben, maar alle werkjes die ze maken zijn feitelijk toetsen, want ze toetsen de vaardigheden van het kind. En aan de hand van het gemaakte, kan de docent weer verder met inschatten of daar wellicht extra inzet nodig is op een bepaald gebied. Als uit de werkjes blijkt dat de fijne motoriek achter ligt, dan moet daar namelijk wat mee gedaan worden.

Je hebt eigenlijk gewoon twee soorten docenten. De docenten die net een stapje meer zetten wetende dat ze daar de kinderen een plezier mee doen of mee helpen. En de docenten die het allemaal wel ok vinden en puur dat doen wat ze moeten doen. Die het liefst elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien. En bij sommige scholen/stichtingen kan dat, maar veel vaker ben je elke zoveel jaar docent van een andere groep, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je lessen en je materialen.
En dan hebben we het nog niet gehad over kinderen met een beperking. En ja, dan wordt er echt gewoon veel van je gevraagd, ook qua vastleggen van dingen. Als ouder merk je dan overigens meteen het verschil tussen de bevlogen docent en de doetnietmeerdannodigis-docent. Ik mag in mijn handjes knijpen dat we vooral de bevlogen docenten hebben meegemaakt bij mijn twee pubers.

(Los daarvan: docent zijn is van tijd tot tijd best stresvol en dan kan juist het versieren van het lokaal of het maken van materiaal en bezig zijn met je snijmachine en je lamineerapparaat rust geven. Dan is het een win-win-situatie. )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_214334191
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
I
[..]
Wees maar zuinig op de leraar want dat tekort stijgt elk jaar door en door.

[ Bericht 99% gewijzigd door HSG op 19-07-2024 00:13:46 ]
Corporate translator
pi_214334941
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juli 2024 09:43 schreef Troel het volgende:

[..]
Huiswerk zullen ze niet hebben, maar alle werkjes die ze maken zijn feitelijk toetsen, want ze toetsen de vaardigheden van het kind. En aan de hand van het gemaakte, kan de docent weer verder met inschatten of daar wellicht extra inzet nodig is op een bepaald gebied. Als uit de werkjes blijkt dat de fijne motoriek achter ligt, dan moet daar namelijk wat mee gedaan worden.

Je hebt eigenlijk gewoon twee soorten docenten. De docenten die net een stapje meer zetten wetende dat ze daar de kinderen een plezier mee doen of mee helpen. En de docenten die het allemaal wel ok vinden en puur dat doen wat ze moeten doen. Die het liefst elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien. En bij sommige scholen/stichtingen kan dat, maar veel vaker ben je elke zoveel jaar docent van een andere groep, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je lessen en je materialen.
En dan hebben we het nog niet gehad over kinderen met een beperking. En ja, dan wordt er echt gewoon veel van je gevraagd, ook qua vastleggen van dingen. Als ouder merk je dan overigens meteen het verschil tussen de bevlogen docent en de doetnietmeerdannodigis-docent. Ik mag in mijn handjes knijpen dat we vooral de bevlogen docenten hebben meegemaakt bij mijn twee pubers.

(Los daarvan: docent zijn is van tijd tot tijd best stresvol en dan kan juist het versieren van het lokaal of het maken van materiaal en bezig zijn met je snijmachine en je lamineerapparaat rust geven. Dan is het een win-win-situatie. )
Ik denk dat "elk jaar hetzelfde riedeltje afdraaien" sowieso steeds minder op gaat. Wij kregen 30 jaar geleden allemaal dezelfde les, op hetzelfde tempo. Een gemiddelde basisschoolklas heeft tegenwoordig op rekenen 7 verschillende tempo's, op taal ook, enz. Gewoon klassikaal wat riedeltjes afdraaien is er niet meer bij, als leerkracht ben je tegenwoordig continue aan het bijhouden wie waar is en welke uitleg of hulp nodig heeft.
  vrijdag 19 juli 2024 @ 08:45:33 #125
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_214335164
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:04 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar continu overal gaan schreeuwen hoe kut dat werk toch wel niet is, gaat dat personeelstekort natuurlijk niet oplossen. Integendeel, je creëert meteen een beeld waarbij potentiële werknemers denken: ik kijk wel even verder.
Don't let my username fool you...
pi_214335209
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 08:45 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Maar continu overal gaan schreeuwen hoe kut dat werk toch wel niet is, gaat dat personeelstekort natuurlijk niet oplossen. Integendeel, je creëert meteen een beeld waarbij potentiële werknemers denken: ik kijk wel even verder.
❤️
  zaterdag 20 juli 2024 @ 00:25:35 #127
65960 sanger
pi_214345214
quote:

[..]
Dat is dan ook niet wat ze roepen. Ze schreeuwen dat de werkdruk te hoog is door alle administratie die er bij komt kijken. Dat er te weinig handjes zijn.

Sterker nog, de meeste zeggen juist dat ze het lesgeven leuk vinden.
pi_214388607
quote:

[..]
Potentiële werknemers nemen al de biezen als ze merken hoe de maatschappij zich tegen het onderwijspersoneel gedraagt.
Corporate translator
pi_214388623
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Potentiële werknemers nemen al de biezen als ze merken hoe de maatschappij zich tegen het onderwijspersoneel gedraagt.
En weer een klacht van een docent over het werk.
Hoppaa
Vakman pur sang
pi_214388631
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 00:25 schreef sanger het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat ze roepen. Ze schreeuwen dat de werkdruk te hoog is door alle administratie die er bij komt kijken. Dat er te weinig handjes zijn.

Sterker nog, de meeste zeggen juist dat ze het lesgeven leuk vinden.
Dat laatste heb ik echt nog nooit gehoord, dat eerste wel.
Vakman pur sang
pi_214388633
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En weer een klacht van een docent over het werk.
Hoppaa
Waar lees jij dat ik docent ben?
Corporate translator
pi_214388639
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:38 schreef HSG het volgende:

[..]
Waar lees jij dat ik docent ben?
Hoe weet jij dat dan anders?
Je vrouw is toch docent ofzoiets?
Vakman pur sang
pi_214388687
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat dan anders?
Je vrouw is toch docent ofzoiets?
En die zit niet op FOK. ik post namens mijzelf en niet namens mijn vrouw.
Corporate translator
pi_214388760
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:44 schreef HSG het volgende:

[..]
En die zit niet op FOK. ik post namens mijzelf en niet namens mijn vrouw.
Oké, no offense hoor.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lospedrosa op 24-07-2024 00:12:50 ]
Vakman pur sang
pi_214388971
HALLOW!
Je vergeet dit topic
Vakman pur sang
pi_214389767
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 23:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat laatste heb ik echt nog nooit gehoord,
Dat moet je die bananen uit je oren halen.

Zou niet gezond zijn als leerkrachten het lesgeven NIET leuk zouden vinden :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')