abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214274183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 23:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
leg dan uit hoe je in hemelsnaam makelaar bent? En ik snap het niet, of ik snap het juist beter.
Het was meer sarcastisch bedoelt. Mensen gooien heel snel allerlei zaken over schutting bij het onderwijs waarbij ik mij afvraag wat het onderwijs daar in vredesnaam mee te maken heeft.

Weet je wat ze een keer aan mijn vrouw gevraagd hadden? Of ze met een "team" de gang van de school wilde verven. Daar heeft ze wel een dikke "NEE" op gezegd. Straks gaan ze haar nog vragen om de wc's schoon te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
[..]
Ja en dan zeg je tegen die ouders nee en dat ze maar een ander oplossing moeten zoeken. En dan vergaat de wereld? Dan is er ineens een oorlog?

Netjes hoor je dedication, maar je verhaal leest echt weg als "nou ze komen met iets, ze vinden dat ik het moet doen. Ik weet niet hoe, dus ik doe het maar".
Nogmaals als leraar heb je niks te willen. Als morgen ergens bij ministerie van OCW, en na veel gezeik van ouders want geen tijd voor de opvoeding, wordt besloten dat leraren kinderen moeten leren hoe ze een band moeten plakken dan moet de leraar er maar voor zorgen dat het past in zijn planning. Past het niet dan zorg die er maar voor dat het alsnog past.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 01:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij een voltijd aanstelling werk je 1659 uur per jaar. Stel (vakantie even vergetende) dat je in december 4 weken moet werken van 40 uur, maar je hebt dat jaar al 1499 gewerkt. Dan betekend dat dat je uren vrij op zijn voor extra taken.
Het werk moet alsnog gebeuren dus moeten ze maar extra werken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vakanties verdedigen, die zou gek zijn 🤣 als je die 8.5 uur per dag werkt en die meertaken doet dan is dat niet meer dan normaal dat dat ergens gecompenseerd mag worden.
Klopt. Al die vakanties zijn niets meer dan een compensatie voor alle uren die leraren extra werken.

[ Bericht 13% gewijzigd door HSG op 13-07-2024 16:54:59 ]
Corporate translator
pi_214275116
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 15:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De buitenlucht is ook in de kou, brandende zon en de regen he. Heel aantrekkelijk
Mwah, ik zou het liever doen dan in een grijs kantoor achter een pc zitten.
-nee-
pi_214275384
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 16:44 schreef HSG het volgende:

[..]
Het was meer sarcastisch bedoelt. Mensen gooien heel snel allerlei zaken over schutting bij het onderwijs waarbij ik mij afvraag wat het onderwijs daar in vredesnaam mee te maken heeft.

Weet je wat ze een keer aan mijn vrouw gevraagd hadden? Of ze met een "team" de gang van de school wilde verven. Daar heeft ze wel een dikke "NEE" op gezegd. Straks gaan ze haar nog vragen om de wc's schoon te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ze durven wel, maar een terechte nee.
quote:
[..]
Nogmaals als leraar heb je niks te willen. Als morgen ergens bij ministerie van OCW, en na veel gezeik van ouders want geen tijd voor de opvoeding, wordt besloten dat leraren kinderen moeten leren hoe ze een band moeten plakken dan moet de leraar er maar voor zorgen dat het past in zijn planning. Past het niet dan zorg die er maar voor dat het alsnog past.
als het in het verplichte curriculum komt, ja. Dan zal je moeten. Maar dan doe je iets anders wat minder. En ouders? Tja, daar kan je nee tegen zeggen. Maar ik begrijp dat jij die ruimte niet voelt.
quote:
[..]
als ze betalen. Sure. Maar ik begrijp dat deze mening hier niet leeft.
quote:
[..]
Klopt. Al die vakanties zijn niets meer dan een compensatie voor alle uren die leraren extra werken.
pi_214275385
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 17:48 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Mwah, ik zou het liever doen dan in een grijs kantoor achter een pc zitten.
Moet ik vacatures doorsturen? Niemand houd je tegen 😉
pi_214275474
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Moet ik vacatures doorsturen? Niemand houd je tegen 😉
Ik zit gelukkig niet in een grijs kantoortje, maar buiten werken, ik vind het wel lekker hoor.
-nee-
pi_214276055
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ze durven wel, maar een terechte nee.
[..]
als het in het verplichte curriculum komt, ja. Dan zal je moeten. Maar dan doe je iets anders wat minder. En ouders? Tja, daar kan je nee tegen zeggen. Maar ik begrijp dat jij die ruimte niet voelt.
[..]
als ze betalen. Sure. Maar ik begrijp dat deze mening hier niet leeft.
[..]

Ik ben geen leraar. .Mijn vrouw wel. Maar geloof me maar als jij "nee" zegt tegen ouders nemen ze wel contact met op met de directeur (ja dat gebeurd) en denkt gelijk aan de naam van de school en niet aan de docent en verplicht de docent om nog aan de eisen van de ouders te voldoen.

kinderen en ouders zijn tegenwoordig klanten.
Corporate translator
pi_214278492
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 16:44 schreef HSG het volgende:

[..]

SPOILER
[..]
[..]
[..]
Wat een ontzettend negatief en toch weer verheven toontje over het vak docent.
Je kon zelf wel een docent wezen.
Het is een vak waar erg veel geklaagd of gewoon gezegd wordt. De eerder aangehaalde bouwvakkers hoor ik nooit klagen.
Vakman pur sang
  Official ESF Kreviewer zaterdag 13 juli 2024 @ 22:49:33 #98
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_214278572
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 21:01 schreef HSG het volgende:

[..]
Maar de zussen van je zwager zijn niet gelijk aan heel Nederland.
Jouw vrouw ook niet.

Ik herken het redelijk luxe leventje wel. Je vrouw is een uitzondering.
pi_214279298
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is een vak waar erg veel geklaagd of gewoon gezegd wordt. De eerder aangehaalde bouwvakkers hoor ik nooit klagen.
Moeten bouwvakkers na het werk doorwerken voor de klant en/of baas bijvoorbeeld bakstenen bakken, bomen omkappen en planken zagen en metalen smelten en smeden voor allerlei toestanden voor het huis dat ze overdag aan het bouwen zijn? Oh en als ze toch bezig zijn moeten ze overdag niet met een huis bezig zijn maar met 5 huizen in een keer.

Oh oh een ontevreden klant die de bouwvakker compleet verrot scheld en een hamer naar zijn hoofd gooit. Op zijn manager en directeur hoeft hij niet te rekenen want die staat standaard achter de klant en oh wee als de bouwvakker zelf het hef in eigen handen neemt. Je blijft met je poten van de klant af en waag het niet om een aangifte te doen want dat is slecht voor de naam van het bedrijf van je baas.

Daarnaast mag de bouwvakker verslagen typen, verbeteringen aanbrengen, adviesrapporten schrijven voor volgend jaar oh en de huizen van zijn medebouwvakkers controleren op fouten. Het liefst natuurlijk buiten het werk want zijn werk moet overdag wel gedaan worden.

Wat een topbouwvakker moet dat dan zijn. De bouwvakker is tegenwoordig bouwvakker, loodgieter, elektricien, bakstenenbakker, rietdekker, boswachter, plankenzager, mijnwerker, ijzersmeder, psycholoog, controleur, administratief medewerker en dan graag met hbo/wo opleiding.

Maar gelukkig heeft hij wel lekker veel vakantie. Binnenkort maar het tuinieren over de schutting flikkeren. Kan hij er makkelijk bij doen omdat ik er te beroerd voor ben.

quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:49 schreef Kreator het volgende:

[..]
Jouw vrouw ook niet.

Ik herken het redelijk luxe leventje wel. Je vrouw is een uitzondering.
Het is eerder dat jouw familieleden een uitzondering zijn moet hoe makkelijk ze het hebben.
Corporate translator
pi_214279469
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:10 schreef HSG het volgende:

[..]
Moeten bouwvakkers na het werk doorwerken voor de klant en/of baas bijvoorbeeld bakstenen bakken, bomen omkappen en planken zagen en metalen smelten en smeden voor allerlei toestanden voor het huis dat ze overdag aan het bouwen zijn? Oh en als ze toch bezig zijn moeten ze overdag niet met een huis bezig zijn maar met 5 huizen in een keer.

Oh oh een ontevreden klant die de bouwvakker compleet verrot scheld en een hamer naar zijn hoofd gooit. Op zijn manager en directeur hoeft hij niet te rekenen want die staat standaard achter de klant en oh wee als de bouwvakker zelf het hef in eigen handen neemt. Je blijft met je poten van de klant af en waag het niet om een aangifte te doen want dat is slecht voor de naam van het bedrijf van je baas.

Daarnaast mag de bouwvakker verslagen typen, verbeteringen aanbrengen, adviesrapporten schrijven voor volgend jaar oh en de huizen van zijn medebouwvakkers controleren op fouten. Het liefst natuurlijk buiten het werk want zijn werk moet overdag wel gedaan worden.

Wat een topbouwvakker moet dat dan zijn. De bouwvakker is tegenwoordig bouwvakker, loodgieter, elektricien, bakstenenbakker, rietdekker, boswachter, plankenzager, mijnwerker, ijzersmeder, psycholoog, controleur, administratief medewerker en dan graag met hbo/wo opleiding.

Maar gelukkig heeft hij wel lekker veel vakantie. Binnenkort maar het tuinieren over de schutting flikkeren. Kan hij er makkelijk bij doen omdat ik er te beroerd voor ben.
[..]
Het is eerder dat jouw familieleden een uitzondering zijn moet hoe makkelijk ze het hebben.
Nee sorry, ik vrees dat ik het met @Kreator eens ben en dat het misschien tijd gaat worden voor een andere stichting 😅
pi_214279490
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee sorry, ik vrees dat ik het met @:kreator eens ben en dat het misschien tijd gaat worden voor een andere stichting 😅
Want?
Corporate translator
pi_214279513
quote:
7s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:34 schreef HSG het volgende:

[..]
Want?
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
pi_214280600
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
pi_214282486
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 00:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat de extreme situatie zoals jij die hier schetst, compleet niet te herkennen is in mijn omgeving. Als je directie je, by default, niet steunt is het tijd om elders te gaan werken.
Geloof mij maar.....er zijn weinig scholen waar de directie je meteen steunt. Ze denken allemaal aan de naamsbekendheid van hun school.

Even een voorbeeld.... ik weet niet of je het verhaal kent over de docent die een bureaustoel naar het hoofd van een docent gooide. Het gaat om een school waarin 2 jaar 40 docenten zijn vertrokken (zoek maar even op Google). De directie weigerde die leerling te schorsen "want het onderwijs ontnemen is niet de oplossing". Wat ze wel voor zorgde is een onveilige werksituatie voor de docent. Ik kan nog meer voorbeelden geven maar ik geef maar even aan hoe erg het is.

quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 04:33 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Lol, jij gaat zeker niet met bouwvakkers om? Ik hoor mensen uit allerlei beroepsgroepen klagen over hun werk, zeker ook de bouwvakkers. Het verschil is m.i. vooral dat het “klagen” van leraren opvallender is, omdat ze niet uit zichzelf klagen, maar altijd de eeuwigdurende kritiek op hun vak moeten pareren. Je reageert niet in een topic gestart door een leraar die last heeft van de werkdruk, hè.
Daarnaast.... een bouwvakker is na zijn werk ook echt vrij. Een leraar kan 's avonds nog aan de bak om nog van alles voor elkaar te krijgen.
Corporate translator
  zondag 14 juli 2024 @ 10:58:13 #105
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_214282648
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 08:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Welkom in de gesubsidieerde sector. En raar genoeg zijn de overheid en het onderwijs 50% van de top 4 sectoren geworden. Blijft absurd.
[..]
Zie bovenstaande
Ik snap dat jij dat absurd vind. Maar uiteindelijk is het gewoon vraag & aanbod en noodzakelijk om de kinderen van nu, dus de maatschappij van straks, te onderwijzen. M.i. zou onderwijs nog beter beloond moeten worden.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 14 juli 2024 @ 10:59:40 #106
65960 sanger
pi_214282657
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2024 11:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoach?
Makelaar?
Intermediair?
Ontbijtjes verzorger?

En wat als je dat nu gewoon niet doet?
Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
  zondag 14 juli 2024 @ 11:04:05 #107
65960 sanger
pi_214282715
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 00:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sorry, wist niet dat je enkel op FOK kwam
[..]
Je werkt met een jaarnorm, dus dat betekend dat je elders dan een paar uur minder werkt. Klinkt erg redelijk.

En als er geen uren voor zijn, dan is dat "dan werk je maar even een week" onderdeel van het probleem.

Het is werk, geen vrijwilligerswerk. Want zo is er altijd een reden te verzinnen waarom je iets zou moeten doen. Dan moet of ergens extra ondersteuning geregeld worden, of taken niet uitgevoerd.
Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
pi_214283217
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:04 schreef sanger het volgende:

[..]
Extra ondersteuning in een sector waar al jaren stelselmatig personeelstekort is?
Budgetcoaches zijn er voldoende.
pi_214284278
I
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Budgetcoaches zijn er voldoende.
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Vakman pur sang
pi_214284300
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:16 schreef Lospedrosa het volgende:
I
[..]
linkedin coaches, ademtherapeuten, omzetverdubbelaars door mijn video voor ¤500 per maand te kijken, mensen zijn echte tekorten aan en moeten we zuinig op zijn.
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
pi_214284385
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had het over budgetcoaches. Niet over social media idioten.
Same old.
Vakman pur sang
pi_214284404
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 13:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Same old.
Wat jij wil
pi_214284543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
buiten schooltijd zijn ze natuurlijk ook nog bezig,veelal thuis het ziet er allemaal wat zonnig uit,maar het is gewoon werken geblazen.
pi_214299422
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2024 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]
Dan ontsporen kinderen en krijg je allerlei instanties op je dak.
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
Corporate translator
pi_214300072
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2024 14:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Allerlei instanties en ouders op je dak dat ze gaan zeuren dat het weer te druk krijgen want waarom zou je als ouder tijd vrijmaken om ontbijt voor je kind te maken.
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
pi_214301205
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 16:29 schreef r_one het volgende:

[..]
Gewoon een zak (gesponsorde) chips en blikje River cola in de hand drukken; krijgen sommigen van huis uit ook mee.
Klopt want dat is wel zo lekker makkelijk.
Corporate translator
pi_214323707
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_214324035
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
De docenten in het mbo hebben dezelfde jaartaak van 1659 uur. Daarvan geven ze maximaal 1200 les en 59 uur is er voor deskundigheidsbevordering. Wat op de meeste scholen die ik ken goed geregeld is, is de opslag factor. Voor elk uur dat je lesgeeft krijg je voorbereidingstijd. En die heb je nodig, ook als je al meerdere jaren hetzelfde vak geeft. Want dat wat je de studenten moet leren verandert om de paar jaar. En vaak zijn er geen boeken waar je op terug kan vallen. Docenten maken daarom veel zelf. Wat doen ze dan in die 400 uur waarin ze geen les geven? Stages bezoeken, examens afnemen, nakijken en mentor zijn. Dat laatste betekent vaak ook contact onderhouden met ouders en allerlei ondersteuning. O en dat lesmateriaal maken, voorlichting geven aan middelbare scholieren, contacten met bedrijven en het hbo onderhouden etc.
Ik vond het leuk werk maar vooral ook zwaar. Je schooljaar bestaat uit voorspelbare pieken en dalen, afgewisseld met onverwachte pieken. In de piekbelasting werkte ik als parttimer zeven dagen in de week om bijvoorbeeld examens op tijd na te kijken. In het bedrijfsleven was ik piekbelasting gewend maar dat compenseerde je dan met een dagje vrij de week erna. Dat gaat niet als je gewoon je lessen moet geven. En voor je studenten sta je ook gewoon aan. Als er iets gebeurde wisten die me ook buiten schooltijd te bereiken en er zijn scholen/collegas die eisen dat je er dan wat mee doet. Die combinatie heeft mij na zes jaar opgebroken, ik geef inmiddels geen les meer. Wel werk ik nog als oop (onderwijs ondersteunend personeel) op een school. Nu heb ik minder vakantie dan een docent maar als ondersteuning heb je de keuze om door het jaar heen meer te werken zodat je een soort atv dagen hebt. Daarmee kom ik op ongeveer twee weken minder vakantie dan een docent en dat is prima. Ik zie nog steeds studenten, ik neem examens af en beoordeel ze, maar nu kan ik daar tijd voor reserveren en plan ik mijn andere werk er omheen, dat geeft veel meer rust.
Nu nog alinea's (8>
  Miss 200.000.000! donderdag 18 juli 2024 @ 06:59:33 #119
367000 roos94
pi_214324205
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 23:22 schreef d.k. het volgende:
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
pi_214324216
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 06:59 schreef roos94 het volgende:

[..]
What about basisschool? Daar zijn examens en stage en hbo voorlichting toch niet echt veel aan de orde. Laten we zeggen groep 2. Hoeveel huiswerk en toetsen hebben zij? Geen denk ik. Hoe zit het dan met die leraren en al hun vakanties?
Even teruglezen jij 😜
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')