suijkerbuijk | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:07 |
https://www.rtl.nl/nieuws(...)umleeftijd-rijbewijs VVD wil helmplicht, minimumleeftijd van 16 en brommerrijbewijs voor fatbike De populaire fatbike is geen fiets, maar een bromfiets. Dat vindt de VVD. Daarom moet volgens die partij de leeftijdsgrens voor rijden op een fatbike 16 jaar worden, moet je een helm op als je er op rijdt en heb je een brommerrijbewijs nodig. Volgens VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman-Kamp is de fatbike veel te makkelijk op te voeren, ook al is dat officieel verboden. Daarom is een hardere aanpak nodig. "Het is te gek voor woorden dat er geen minimumleeftijd geldt voor de fatbike. Ik vind dat die leeftijd 16 jaar moet zijn", zegt ze tegen RTL Nieuws. Veltman wijst erop dat het belangrijkste verschil tussen de fatbike en een gewone e-bike de berijder is: "Wie op straat eens rondkijkt ziet dat het vooral kinderen en jongeren zijn die fatbikes kopen. Ik snap de verleiding om zonder helm en rijbewijs op een scooter te willen rijden. Maar de overheid heeft hier de taak om henzelf en anderen te beschermen, zoals we dat in het verkeer wel vaker moeten doen." Volgens het Kamerlid moet de leeftijdsgrens alleen gelden voor de fatbike en niet voor alle elektrische fietsen. En dat is moeilijk. In een studie die de verantwoordelijk minister Harbers eerder naar de Tweede Kamer stuurde, schrijven onderzoekers dat juridisch onderscheid maken tussen de fatbike en de e-bike niet kan. Dit komt omdat, volgens de onderzoekers, dikkere banden niet aantoonbaar leiden tot een onveiliger voertuig of onveiliger weggedrag. Kan wel zijn, vindt Veltman, maar de politiek is er ook om regels zo aan te passen dat zaken wel kunnen: "Volgens mij ben ik Kamerlid om problemen aan te pakken. Als er juridische problemen zijn, kijken we hoe we de wet kunnen aanpassen. Wat de VVD betreft betekent dat dat fatbikes geen fietsen zijn, maar bromfietsen. Met alle wettelijke eisen die daar bij horen, een rijbewijs, helmplicht en minimumleeftijd van 16 jaar." Volgende week zal ze het kabinet vragen . Ts. Dus ze willen een uitzondering gaan maken op fatbikes met trapondersteuning. Terwijl niet opgevoerd wel aan de E-bike wet voldoet . Humm denk dat het beter is om gewoon fiers helm plicht op elke motorisch voertuig met of zonder trapondersteuning. Ik zie genoeg mensen hier met e-bikes die niet goed in schatten wat 25klm hoe snel dat is . Zeker de ouderen die amper kunnen trappen op een gewone fiets . Waar ze heen en weer slingeren . | |
Origami94 | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:09 |
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan | |
Elan | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:14 |
Zou gvd tijd worden kut fatbikes | |
ToT | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:14 |
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door. En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike. Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen. | |
Glazenmaker | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:14 |
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken. Alles opgelost. | |
Mutsaers__78 | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:15 |
Wat is jouw oplossing dan? | |
Glazenmaker | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:21 |
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen. | |
Gia | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:24 |
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd. Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje. Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen. Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen. | |
Nober | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:25 |
Waarom denkt de VVD dat het weer verkiezingstijd is? | |
Metalfrost | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:30 |
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid. | |
-XOR- | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:32 |
Die fatbiketjappies zijn wel irritant maar een ontmoedigingsbeleid op oneigenlijke gronden is niet de manier. | |
SymbolicFrank | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:33 |
Gewoon een krachtsensor verplicht stellen en die sensors die de omwentelingen meten verbieden. Probleem opgelost. | |
Fer | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:44 |
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag. Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren. | |
Jor_Dii | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:44 |
Kan prima hier: NWS / Toename ongelukken fatbikes #2 artsen willen verhoging minimumleeftijd | |
Origami94 | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:46 |
de pvv gaat toch geen regels bedenken voor zijn eigen volk | |
Weltschmerz | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:49 |
Typisch VVD. Eerst wild west situaties laten ontstaan vanuit het idee dat de vrije markt louter zegeningen op ons laat neerdalen en alles op magische wijze vanzelf goedkomt, om als het dan helemaal uit de klauw loopt alles en iedereen te gaan controleren en reguleren. Van stint tot steps, tot deelfietsen, microcars en fatbikes, met enige vooruitziende blik het normale fietsverkeer beschermen was er niet bij. | |
PippenScottie | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:51 |
Helmplicht is voldoende. Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten. Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen | |
#ANONIEM | vrijdag 28 juni 2024 @ 11:53 |
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn | |
KaheemSaid | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:02 |
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund. | |
BertV | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03 |
Inderdaad niet die meer-regeltjes kramp weer, gewoon controleren als men zich niet aan de bestaande regels houdt. | |
suijkerbuijk | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:04 |
De fatbikes hebben geen gashendel. Die word er bij geplaats en dan opgevoerd. Het is zo duim hendel. Trappen hoeven ze niet meer. Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen . Hier op de strand zie ik ze ook Lekker crossen door de zand en de gras. Lekker over alles heen rijden . Niks mis mee deed ik vroeger ook . Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden . Mijn stiefvader was simpel Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes En ja hij was gek genoeg om dat te doen . Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb. Genoeg aan mijn kop rest van de dag Wel daar lijkt het op | |
Stoorzendert | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:08 |
Is dit een gedicht? | |
Document1 | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:11 |
Klaas? | |
Pleun2011 | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:21 |
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen. | |
Danny | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:24 |
fatbikes zijn grafdingen. 50% ervan wordt gestolen geloof ik, maar dat mag wmb wel naar 100% | |
Glazenmaker | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:25 |
Ik ben maar een random internet gek. We Hebben gelukkig een hele politie organisatie om wat beters te verzinnen. Een hele productcategorie verbieden, omdat sommigen er misbruik van maken vind ik te ver gaan. Je ziet dat eigenlijk alleen gebeuren bij jongeren die nog geen stemrecht hebben. Auto's worden ook veel te hard gereden en zijn veel dodelijker, met name voor omstanders ook. Desondanks doet de VVD niet hysterisch over dat voertuig. Sterker ze zijn de zelfverklaarde auto partij. Laf naar beneden trappen is het. | |
Gia | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27 |
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom. | |
inslagenreuring | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27 |
Als je kind geen fatbike heeft dan brokkelt je status als ouder af natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je minder verdient dan de vader van Djaylano. | |
Basp1 | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:31 |
Nog meer regeltjes en uitzonderingen op uitzondering. Hoeveel meer politie hebben we dadelijk nodig om het te handhaven. Als de nvwa hun werk zou doen zou een groot gedeelte van deze ondeugdelijke fatbikes niet eens in Nederland verkocht zijn. | |
Resistor | vrijdag 28 juni 2024 @ 12:51 |
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen. | |
Harvest89 | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:07 |
Dit zijn echt hele belangrijke punten hoor. ![]() ![]() Iets met prioriteiten. Floppartij voor "vrijheid" en democratie. | |
Harvest89 | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:11 |
Waarom? Heeft dat kind het andere kindje bewust doodgereden? En denk je dat dat fatbike kind daar geen ellende aan heeft overgehouden? Heb je zelf wel eens iemand doodgereden? En vind je dat iedereen die een keer fietst waar het niet mag een taakstraf moet krijgen? Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt. | |
Red_85 | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:16 |
Dit | |
junkiesietze | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:38 |
Gaat niet gebeuren, Komt er dan een kenteken op de fatbikes? hoe krijgen de fatbikes die nu al rondrijden een kenteken als er geen framenummer op staat? komen er dan ook knipperlichten etc op en worden die verplicht? Mogen we als die als brommer geregistreerd staat opeens wel 50kmh? met diezelfde brakke remmetjes? Dan gaat dus iedereen 50kmh rijden en niet meer 25kmh. meer ongelukken, meer doden.. top idee. | |
Fok-it | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43 |
Je vraagt nu toch wel bijzonder veel van Gia | |
Fok-it | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:44 |
Minimumleeftijd is noodzakelijk. Het gelijkstellen aan bromfiets incl bromfiets rijbewijs is idioot. Dan kan je dat ook wel gaan opzetten voor demente e-bike Ria's die het fietspad terroriseren | |
suijkerbuijk | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:51 |
Waarom niet ? Voor de brommer rijbewijs was er een certificaat. Daarvoor kon elke imbeciel op 16jaar een brommer rijden De rede dat er brommer certificaat is onstaan zodat de mensen de regels wiste . De reden dat er een brommer rijbewijs is gekomen . Was dat nog steeds sukkeld overal schijt aan hadden . Wel er is nu weer een herhaling genaamt de E-bike. | |
Fok-it | vrijdag 28 juni 2024 @ 13:54 |
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen | |
mvdejong | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:04 |
Leuk, nog meer regeltjes, maar zonder extra personeel op de straat om te handhaven gewoon een dode letter, Op de stoep fietsen mag ook niet, maar je bent als voetganger tegenwoordig niet veilig, zelfs veel bejaarden jakkeren blind de hoek om op het trottoir (en wat je dan te horen krijgt als je daar wat over zegt ...). | |
Red_85 | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:07 |
Rammen richting die kutdingen. Stukreguleren graag | |
Straatcommando. | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:09 |
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken. | |
Straatcommando. | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:12 |
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan. | |
Glazenmaker | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:24 |
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden. | |
Isdatzo | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:27 |
He wat leuk een juridisch en praktisch onhaalbaar VVD-proefballonnetje met louter symbolische waarde terwijl de daadwerkelijke problemen in dit land niet aangepakt worden. Dat hebben we nog nooit eerder gezien! | |
Gia | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:36 |
Kind is nog niet dood, hoor. Moest wel naar het ziekenhuis. Kind heeft wel bewust met een fatbike in een voetgangersgebied gereden. Neefje van me heeft, vroeger, eens een haltstraf gehad omdat hij een bal van het schoolgebouw afhaalde. Werd gezien als vandalisme. Dus een straf voor deze jongen was zeker wel op zijn plaats geweest. Ik weet niet of Halt nog bestaat. | |
suijkerbuijk | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:38 |
Ga niet op de man af jankert. Ik drink namelijk niet. | |
Gia | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:39 |
Je hoeft hem toch niet aan te vallen omdat zijn Nederlands niet van de bovenste plank is!! Je snapt toch wat hij wil zeggen. | |
Origami94 | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:42 |
Vertel | |
Straatcommando. | vrijdag 28 juni 2024 @ 14:44 |
Dat klopt. Het argument was dat het gros toch al te hard reed (wat niet echt klopte, soit) door de snelheid de ongelukken vaker ernstig of fataal afliepen. Dan heb je ook nog steden als amsterdam die snorfietsen het fietspad af hebben gehaald want, je raadt het al, te groot snelheidsverschil. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zaterdag 29 juni 2024 @ 01:29 |
Het probleem met de snorfiets was dat fabrikanten van tweewielers geen aparte modellen maakten voor snorfietsen en snorscooters. In plaats daarvan maakten ze van hetzelfde model een brom- en een snoruitvoering. Die waren in de regel vrijwel volledig identiek aan elkaar, het enige verschil was dat de bromuitvoering op 45 km/h en de snoruitvoering op 25 km/h begrensd was. Als je een snorfiets of snorscooter wilde opvoeren, hoefde je dus alleen maar de begrenzer eruit te halen, en je kan dan wel nagaan hoe hard hij dan ging. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zaterdag 29 juni 2024 @ 01:51 |
Behalve dat er allerlei truukjes waren waarmee je door de rollerbank controle kon komen, was de pakkans ook gewoon veel te klein. Ik heb ook jarenlang scooter gereden, en in al die jaren heb ik maar één keer op de rollerbank gestaan. Volgens de rollerbank kon mijn scooter toen 47 km/h rijden. | |
spicymchaggis | zaterdag 29 juni 2024 @ 07:28 |
Daarnaast zal het aantal bijstandsuitkeringen in de toekomst verminderen wanneer voldoende tokkieblagen zich doodrijden op hun fatbike. ![]() | |
Hexagon | zaterdag 29 juni 2024 @ 07:37 |
Lijken me prima voorstellen van de VVD | |
Ivo1985 | zaterdag 29 juni 2024 @ 07:40 |
Dus de VVD wil dingen verbieden omdat er veel heisa is rondom fatbikes die nu al illegaal zijn. Want het probleem zit bij fatbikes die: - geen goedkeuring hebben voor gebruik op de openbare weg - opgevoerd zijn - een gashendel hebben en daarmee voor de wet nu al gewoon een elektrische een snor-of bromfiets zijn (maar veelal daartoe niet goedgekeurd) Etc. Nieuwe/aangepaste wetgeving gaat er niet voor zorgen dat de huidige oorzakers van gevaar met nu al illegale farbikes zich ineens braaf en veilig zullen gaan gedragen. Het zorgt er alleen voor dat wie zich wel aan de regels wil houden nog verder beperkt wordt in zijn / haar vrijheid. Om het gevaar aan te pakken met er handhaving zijn. Die is er al jaren nauwelijks en wordt ook nog steeds minder. En dan ook nog boetes uitdelen voor illegale motorvoertuigen op de weg (ja een opgevoerde fatbike is voor de wet een elektrisch motorvoertuig) ... Slap gedoe. Gewoon direct in beslag nemen. Ongeacht wat voor illegaal voertuig het om gaat en ongeacht of de bestuurder ook de eigenaar is. Er is namelijk helemaal niets mis met een goedgekeurde fatbike met trapondersteuning tot 25km/h. Dat is gewoon een elektrische fiets met een wat minder saai uiterlijk. Er is geen enkele reden om zo'n vernieuwend ontwerp te verbieden en de oproep daartoe is alleen maar om in te spelen op onderbuikgevoelens zonder op zoek te gaan naar een effectieve aanpak van het onderliggende probleem dat straattuig de boel onveilig maakt. | |
Hexagon | zaterdag 29 juni 2024 @ 08:20 |
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was. Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was. | |
Hexagon | zaterdag 29 juni 2024 @ 08:26 |
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen. | |
ChipsZak. | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:14 |
Ik heb echt nauwelijks last van fatbikes. Ik zie ze wel eens maar echt sporadisch. Een collega heeft er overigens wel eentje. Fatbikes zijn denk ik gewoon een tijdelijke hype. Als er per se wat nodig is, gooi er dan een minimumleeftijd op maar oprotten met helmplichten. Je hebt ook altijd die nationale fietsbond oid die al jaren strijdt om een helmplicht voor normale fietsen, ![]() Als de fatbike minder in het verkeer te vinden is (dit krijg je namelijk met een helmplicht) komt er wel weer een nieuw vervoersmiddel. Kan je opnieuw beginnen. Nutteloos dus. Minimumleeftijd prima. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:20 |
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijk ![]() | |
ChipsZak. | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:29 |
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:32 |
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen. | |
Kapitein_Scheurbuik | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:35 |
Minimumleeftijd zouden ze vandaag nog in moeten voeren. | |
ChipsZak. | zaterdag 29 juni 2024 @ 09:37 |
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar, ![]() | |
Basp1 | zaterdag 29 juni 2024 @ 10:44 |
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is. ![]() Waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor fietsers is | |
mvdejong | zaterdag 29 juni 2024 @ 11:16 |
Ik zit nog steeds te wachten tot degene die de regeltjes voorstel met een wettelijk sluitende definitie komt van "fatbike" - veel succes daarmee. Overigens blijf ik het verwrepelijk vinden dat "fatbike" wordt gebruikt voor dit soort dingen, terwijl die term al decennia in gebruik is voor niet-electrische mountainbikes met banddikte van 4-5" (nominaal) :![]() | |
suijkerbuijk | zaterdag 29 juni 2024 @ 11:35 |
Jaren 90 erg populair. Zeker de Peugeot rapido en buxy. Licht , compacte en begrenzing er uit en gaan met die dingen. Lekker zonder helm . Daarom zij ik al met de electrische fiets zoals de fatbikes is gewoon een herhaling van vroeger | |
Fietsenrek | zaterdag 29 juni 2024 @ 11:42 |
Ik vind het een goed idee. Sommige jongens en meiden van 13 gaan 40 km/u met dat ding en gaan dan ook als bezetenen over een rotonde heen. Dat is vragen om ongelukken. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 29 juni 2024 @ 11:48 |
Ik vind de 'haat' naar fatbikes van alle muggle's hier wel een mooi voorbeeld van typisch Hollandse 'tolerantie'. 'Als ik iets wil, moet je godverdommme niet zeiken! Vrijheid, blijheid! En iedereen op een Fatbike moet DOOD!'. Kleinzielige sukkels zijn jullie allemaal. ![]() | |
Origami94 | zaterdag 29 juni 2024 @ 12:10 |
Ergens last van hebben is geen liberal argument | |
Vallon | zaterdag 29 juni 2024 @ 12:41 |
Sws zou ik een rijbewijs en verzekering willen zien voor alle voertuigen met ongeacht type hulpondersteuning die (met een al of niet aangedreven motortje of op eigen kracht) technisch sneller kunnen bewegen dan zeg 15km/u. Kortom zodra iemand zo'n (hulp)gemotoriseerd voertuig gebruikt moet die een rijbewijs (of duidelijk gemarkeerde ontheffing middels vlaggen en wimpels) en verzekering hebben. Wanneer het dan vervolgens gaat om een balansvoertuig is het wijs dat de persoon t.a.v. het eigen te nemen risico (aansprakelijkheid) een toepasselijke helm draagt. Mensen op die comfortabele fietsen hebben zelf - qua inspanning e.d. - niet echt in de gaten dat sws 15-25km/u in de stad al te veel snel is en het al helemaal onzinnig is dat te mogen/kunnen doen op trottoirs. Als weggebruiker moet je natuurlijk kijken en dan kan iemand in die 2 seconden (1x links 1x rechts kijkend) zomaar voor je snufferd opdoemen. Voorts zou iemand die sneller kan, geen voorrang moeten hebben (of mogen nemen) op langzamere verkeer. Vroegûh was alles op 5-10m afstand doorgaans voldoende op afstand dat met o.a. fatbikes en andere vehikels dus minimaal 20m straatje doorkijken is geworden. Hiervoor moet je in de auto en stad, ongeveer op elk kruispunt dus bijna stilstaan om het veilig overzichtshoudend te passeren. Bijkomend issue is dat iemand in de halve kijkseconde, een (klein) snelbewegend object kan zijn verdwenen (achter)in de dode-hoek van een raamstijl die op die 10-20 meter al snel een meter zicht wegneemt. Je moet dus 2x kijken om zeker te zijn dat er niets in de weg komt. | |
HeatWave | zaterdag 29 juni 2024 @ 12:49 |
"Jongere" gespot. Zit je nektasje te strak? Zo nog even een tasje stelen? | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 29 juni 2024 @ 12:51 |
Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden. ![]() | |
HeatWave | zaterdag 29 juni 2024 @ 12:52 |
Komt wel als jij een keer van de stoep wordt gebeukt door een bak tuig op zo'n ding ![]() Ik heb geen probleem met de fatbike an sich, wel met 90% van het kanjertuig dat er op rondragt.... | |
Vallon | zaterdag 29 juni 2024 @ 13:14 |
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen. Doet mij denken aan de verborgen afgunst op school dat een zg. sullige klasgenoot letterlijk net 2 dagen 18jaar ineens kwam aanrijden in een - voor ons dan - verschrikkelijke burgermans kadett. Iets waar in ons popi-jopi groepje van net 16/17 nog niet dood in gezien wilde worden. Twee meiden in ons groepje, stapte subiet over -en in; om daarna aangenaamd vervoerd te worden naar de disco ipv weg te waaien achter op de brommert of te moeten wachten op de veels te vroege laatste bus. Aanzien en afzien is vooral relatief waarbij je later leert dat wat een ander van jouw bezit vindt, er totaal niet toedoet met dat voor jou prima van pas komt. Hetzelfde zie ik nu in die overdekte "invalide" hipsterkarren die itt de auto, bijna overal kunnen worden geparkeerd. Jongelui die wars zijn wat iemand van hun vindt en ondertussen komen waar ze zelf willen zijn. | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 10:02 |
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's. | |
onlogisch | zondag 30 juni 2024 @ 10:10 |
VVD ![]() | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 10:15 |
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin. | |
StateOfMind | zondag 30 juni 2024 @ 10:54 |
Gilera Citta was hier razend populair onder de jeugd in de nineties. Waren ook makkelijk op te voeren Had er zelf ook een. Met flink verhoogde achterkant. Snorscooters als de Peugeot (?) Rapido idem. | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 10:57 |
Misschien is mijn beeld van snorfietsen dan wat smaller dan de werkelijkheid. | |
StateOfMind | zondag 30 juni 2024 @ 11:09 |
![]() De Citta, werd vaak gecustomized, talloze mogelijkheden. Was hier (Nijmegen) toen jé van het. ![]() De Rapido, razend populaire snorscooter. | |
StateOfMind | zondag 30 juni 2024 @ 11:10 |
Maar toen later de DJ Kymco (bromscooter) populair werd zag je ze wel steeds minder. | |
Origami94 | zondag 30 juni 2024 @ 13:27 |
Wat een onzin Dus als ik vind dat jouw vrijheid om te posten op FOK! beperkt zou moeten zijn heb ik daar een recht in? | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 13:31 |
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten. | |
Vallon | zondag 30 juni 2024 @ 14:18 |
Aaiiiii ik denk dat we hetzelfde bedoelen, die dingen waarvoor geen helm nodig was; noem ik allemaal snorfiets. En Ja, iemand met een Spartamet of zo van Opa was zou beetje een verloren ziel zijn. | |
Origami94 | zondag 30 juni 2024 @ 16:22 |
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikes | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 16:40 |
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis. | |
Origami94 | zondag 30 juni 2024 @ 16:43 |
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken? | |
Hexagon | zondag 30 juni 2024 @ 16:43 |
Een onrealistische en disproportionele maatregel. | |
ChipsZak. | zondag 30 juni 2024 @ 19:31 |
Is heel lang niet zo geweest, ![]() | |
Aether | woensdag 3 juli 2024 @ 18:34 |
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd https://nos.nl/l/2527235 surprised-pikachu.jpg | |
WheeledWarrior | woensdag 3 juli 2024 @ 19:57 |
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig. | |
Ivo1985 | woensdag 3 juli 2024 @ 20:05 |
Conclusie: het is al verboden dus we hebben geen wetgeving nodig om ze te verbieden. Tenzij er geen gashendel aan zit en de trapondersteuning tot 25km/u gaat. Dan is het een "gewone" elektrische fiets met wat afwijkende vormgeving en brengt het ding ook niet meer risico's met zich mee dan andere elektrische fietsen. Kan het ding uitsluitend met trapondersteuning harder dan 25km/u of zit er een gashendel aan, dan is het een niet goedgekeurd motorvoertuig voor de Nederlandse wetgeving. Enige wat je dan strenger zou kunnen maken is om bij de eerste overtreding met een ongekentekend motorvoertuig niet alleen een boete te geven, maar ook beslaglegging toe te staan. | |
HeatWave | woensdag 3 juli 2024 @ 20:06 |
Wat moet dat een gezellig dagje zijn geweest, tientallen volgepropte fatbikes met kortelontjestypes aanhouden ![]() | |
core2duo | donderdag 4 juli 2024 @ 23:06 |
Ik hoop het van harte dat deze regelgeving er komt. In een keer de investering in een "stoere" en verkeersonveilige fatbike verdampt. | |
xzaz | maandag 22 juli 2024 @ 16:45 |
https://nos.nl/artikel/25(...)e-fatbikes-in-beslag
| |
FlippingCoin | maandag 22 juli 2024 @ 16:45 |
Akkoord aanpakken die rotlui! | |
WheeledWarrior | maandag 22 juli 2024 @ 17:17 |
Trekt weer veelal een bepaald slag volk aan deze fietsen, verder zitten er vaak kinderen op die nauwelijks droog zijn achter de oren. Met twee vaak, telefoontje erbij nog en dan scheuren over het fietspad. | |
Vallon | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:43 |
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben. Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien. De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn). Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen. | |
Cupfighter | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:57 |
Duidelijk een verschil tussen mensen die om medische redenen bv een spierziekte op een elektrische fiets rijden of wat snotjochies op een opgevoerde fatbike Overigens zag ik een paar dagen geleden een moddervette meid op een fatbike, ik zei hé die fiets past goed bij je zeg, maar ze snapte hem niet | |
Geenfrietmaarpatat | zaterdag 27 juli 2024 @ 04:27 |
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil. Wat is volgens jou het verschil tussen 25 km/u tijden met een elektrische fiets en 25 km/u met een gewone fiets? . | |
takura | zaterdag 27 juli 2024 @ 08:22 |
Zou ook schelen als de EU de importheffingen vertienvoudigd op de Chinese fatbike rotzooi. | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 27 juli 2024 @ 08:39 |
Dit ja... dit is het issue met die dingen. Niet de fatbikes zelf maar het gedrag van de rijder. Lekker scheuren met 2 man erop, express heen en weer gaan bewegen op fietspaden, etc. Jongeren voelen zich koning erop. Snap ik ook wel maar het is gewoon totaal niet veilig voor andere fietsers. De hele balans op het fietspad is nu zoek. Waar je altijd redelijk kon rekenen op hetzelfde soort verkeer op een fietspad, is dat nu opeens in de afgelopen 3 jaar compleet veranderd. Tis een beetje de Amerikaanse SUV onder de fietsen zeg maar. | |
Basp1 | zaterdag 27 juli 2024 @ 09:28 |
De meeste normale fietsers haalden vroeger geen 25 km/u. Nu halen de meeste electrische fietsen me in met snelheden boven de 25 km/u. ![]() | |
Morri2 | zaterdag 27 juli 2024 @ 10:11 |
Alleen het fietspad? Hier scheuren ze net zo hard over de stoep, terwijl er een fietspad naast ligt. | |
kibo | zaterdag 27 juli 2024 @ 10:26 |
Fatbikende dikke boomer gespot. | |
kibo | zaterdag 27 juli 2024 @ 10:30 |
Tja, zo n fatbikende fatso van middelbare leeftijd, die als een zoutzak op dat ding zit, vaak met een blik van "kijk mij eens cool zijn", zou die nou zelf echt niet beseffen dat ie compleet voor lul zit op dat ding? | |
Vallon | zaterdag 27 juli 2024 @ 16:53 |
Was het maar 25 en zo ja is dat vooruit trappen hooguit een draaisensor aansturen om een signaal geven dat de motor moet worden aangedreven. Genoeg fietsen die daarvoor een (relais)printje aanzetten en de frequentie daarvan met een hendeltje kunnen regelen (doen of er snel wordt meegetrapt). Kortom je beweegt maar hoeft in de praktijk geen kracht te gebruiken. Kan zijn dat het een goedgekeurde fiets hebt die dan wat weerstand, als van een hometrainer, geeft. De inspanning noopt tot motorische aandacht en ik geef het je te doen om 25km/u te rijden op een fiets. Vaak is 25 ook te snel 30km zones, fietpaden en fietsers (zonder dus rijbewijs t.a.v. verkeersinzicht) denken dat ze dat dan maar moeten kunnen doen. Punt is dat het gemak van een elektrische fiets, ruimte schept om overmoedig gemaakt afgeleid te worden. Daarom, sws rijbewijs voor motorisch aangedreven voertuigen die op de openbare weg worden gebruikt. dat kinderen pas met 16 dan kunnen e-steppen of fatbiken, is dan een gelukkige bijkomstigheid. | |
Vallon | zondag 28 juli 2024 @ 00:09 |
Geen idee of het rotzooi is, wel dat het chinees best sterk in elkaar steekt en gewoon voldoet aan de huidige fiets regels. Met prijsverschillen, ontstaat alleen maar onderscheid met have(not)s, die dingen een soort statussymbool worden en voorkomt zeker niet gevaren. //--// Dat iemand er zelf een gashendel op kan zetten of het motortje ingesteld op 250W naar 1000W kan schakelen en een tweede accu kan plaatsen, is voor een MBO+'er geen probleem. Dat er wel 's een frame breekt, omdat ze met 3+ op zo'n ding kunnen zitten, gebeurt met elke andere fiets ook. Waarom een geïmporteerde fat-bike (waarover al snel ruim ¤100 import zit) in de winkel incl BTW maar ¤800 en op AE al voor ¤300 (excl. import & btw) wordt verstuurd en een heuse minder presterende standaard (e-)fiets zomaar minimaal ¤1500+ doet, geeft dan te denken over (winst)marges van de sector. Dat dit prijsverschil zou zitten in kwaliteit of onveiligheid is dan iets wat grotendeels tussen de tussen gereclameerde de oren zit. | |
suijkerbuijk | zondag 28 juli 2024 @ 17:44 |
Gewoon geen fiets met accu toe staan . Genoeg accu's die in de fik vliegen. Man heeft nog 28dagen geleefd . | |
WheeledWarrior | zondag 28 juli 2024 @ 18:12 |
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij scheuren met de benen stil, en dat is niet op fietspaden waar het naar beneden loopt. 'Trapondersteuning' zeker ![]() | |
KvanG | zondag 28 juli 2024 @ 18:16 |
Zit toch gewoon een begrenzer op (op normale fietsen dan, niet op die fatbikes). | |
trein2000 | zondag 28 juli 2024 @ 18:25 |
Maar dat is, mits geen bromfiets, al verboden. Laten we dat eerst eens gaan handhaven voor we weer nieuwe verboden verzinnen. | |
#ANONIEM | zondag 28 juli 2024 @ 18:40 |
Handhaven? Daar doen we niet aan, daar is geen personeel voor. | |
Basp1 | zondag 28 juli 2024 @ 18:49 |
Zelf een meisjes met een electrische swap fiets knalt me dagelijks voorbij met tegen de 30 km/h | |
Vallon | zondag 28 juli 2024 @ 20:03 |
Punt is dat die wetgeving t.a.v. trappers compleet achterhaald is en "we"kennelijk niet in staat willen zijn om regels conform bij te stellen. Gewoon simpel, alles wat motorisch door iemand bestuurd wordt vereist een rijbewijs, verzekering en moet buiten de rijbaan bestemd voor auto's al het langzamere verkeer voor laten gaan. Voor de pizzakoeriers kan je nog bedenken dat degene met het grotere motorvermogen, in geval van schade, in principe schuldig aan een ongeval. | |
Gia | zondag 28 juli 2024 @ 21:23 |
Vanmiddag even op terras gezeten. Daar loopt een wandel/fiets route dwars doorheen. En daar komen regelmatig van die pizzabezorgers door gescheurd. En je hoort ze niet. Als mensen daar lopen, zoekend naar een tafeltje, moeten ze echt geen plotselinge beweging naar de overkant maken, want dan kan het zomaar fout gaan. | |
core2duo | maandag 29 juli 2024 @ 08:42 |
Terrcht voorstel van de VVD. Het zou mooi zijn als die "stoere" jochies de investering in een fatbike in duigen zien vallen omdat het voertuig minder cool wordt. En hopelijk komt het de verkeersveiligheid ten goede. | |
Buendia | maandag 29 juli 2024 @ 11:58 |
Dat is de PVV toch altijd geweest? | |
Mutsaers__78 | maandag 29 juli 2024 @ 12:15 |
Nee, absoluut niet. De PVV is zo'n partij die beweert rechts te zijn omdat ze tegen immigratie en de islam zijn. Voor de rest is het zo links als het maar zijn kan en zeker amper te vergelijken met de PVV. | |
Zwoerd | maandag 29 juli 2024 @ 12:20 |
Haha, alles wat zogenaamd links zou zijn aan de PVV wordt direct overboord gegooid om een ultra-rechts kabinet te vormen. | |
Mutsaers__78 | maandag 29 juli 2024 @ 12:24 |
Klopt. Alles voor de bühne om rechts over te komen. Maar verder offtopic hier. | |
Zwoerd | maandag 29 juli 2024 @ 12:27 |
Je bedoelt alles voor de bühne om links over te komen voor hun laag-inkomen achterban, maar waar dus niks van terechtkomt. | |
Mutsaers__78 | maandag 29 juli 2024 @ 12:28 |
Nee, dat bedoelde ik niet. Het sentiment is 'links is kut', dus willen ze rechts overkomen om meer stemmen te trekken.l | |
SymbolicFrank | maandag 29 juli 2024 @ 14:12 |
Geert is alleen links met zijn mond. Geen woorden, maar daden. | |
maily | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:17 |
Fatbikes verboden op camping na ongevallen; ons park is geen crossbaan
| |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:23 |
Eens. het gaat gewoon TE vaak fout. Die kinderen trappen langzaam een beetje voor de show, maar verder is het gewoon een electrische brommer inderdaad. Ik heb die dingen al 60 zien doen op de weg. Levenslink. | |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:24 |
Met zulke snelheden is een helm gewoon gezond verstand hoor. | |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:25 |
was het altijd al, zelfs ver voor het PVV heette. Geert is altijd VVDer gebleven. | |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:26 |
Om dat ding vervolgens om dezelfde boom heen te vouwen. ![]() | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:27 |
Wat zijn volgens jou zulke snelheden? Met een beetje doortrappen op de stadsfiets kun je sneller dan de fatbike. | |
Niels0Kurovski | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:27 |
Ik heb een step, die gaat 25km/u en een (skaters)helm dragen is bij mij standaard. Gewoon voor m'n eigen veiligheid want verplicht is het niet dacht ik. Trouwens erg veel plezier van met woon/werk icm metro. Echt een uitkomst voor me en opladen bij de baas natuurlijk hè. [ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 30-07-2024 17:37:21 ] | |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:42 |
Meer dan de helft van alle fatbikes in NL is opgevoerd en gaat 60km/uur. Dat dus. | |
Glazenmaker | dinsdag 30 juli 2024 @ 17:46 |
Waarmee we dus weer terug zijn bij illegale zaken extra illegaal maken en verplichtingen die er al zijn nog eens extra verplichten. Wat een oplossing. | |
Ghost_Buster | dinsdag 30 juli 2024 @ 18:56 |
16+ en helmplicht maken het voor oom agent wel lekker makkelijk: te jong en/of geen helm? --> bekeuren of in beslag nemen. ![]() | |
maily | woensdag 31 juli 2024 @ 20:32 |
Vakantieparken worstelen met fatbikes en e-steps; verbieden is lastig
| |
CarbonC | woensdag 31 juli 2024 @ 20:45 |
Al die ongekeurde AliExpress meuk kan sowieso direct de schredder in. | |
CarbonC | woensdag 31 juli 2024 @ 20:47 |
Snorfietsen hoor je op een kilometer aankomen, er zaten/zitten geen 10 jarigen op en het is geen ongekeurde AliExpress bagger. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 augustus 2024 @ 23:09 |
En als dat waar zou zijn, dan nog altijd liever dat dan een dreinende kleuter zoals jij. Ga nu maar even uithuilen bij je mama. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 augustus 2024 @ 23:13 |
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn. | |
spectrumanalyser | maandag 5 augustus 2024 @ 23:15 |
60 km/uur heb ik nog niet gezien, wel 45 km/uur. dat is serieus hard op een fiets zonder helm. Punt is dat 't die lui op de fatbike geen zak kan schelen dat er nog andere weggebruikers zijn. Na het stappen gaat zo'n figuur ook met dezelfde snelheid naar huis, soms met nog iemand achterop. | |
WheeledWarrior | maandag 5 augustus 2024 @ 23:20 |
Gaat niet alleen om dodelijke ongevallen natuurlijk, Henk. | |
Kip_Frites_Appelmoes | maandag 5 augustus 2024 @ 23:21 |
Die 270 fietsers zijn waarschijnlijk voor het grootste deel doodgereden door automobilisten. Staat er in de statistieken ook in hoeveel gevallen het de schuld van de automobilist en in hoeveel gevallen de schuld van de fietser was? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 augustus 2024 @ 23:23 |
Maar dat neemt niet weg dat die getallen een indicatie zijn. En ze wijzen niet naar tieners op fatbikes. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 augustus 2024 @ 23:24 |
Hoe is dat relevant? 'Beste, uw moeder is doodgereden toen ze met haar e-bike onderweg was. Maar het was gelukkig niet haar schuld'. Who the fuck cares? Dood is dood. | |
Kip_Frites_Appelmoes | maandag 5 augustus 2024 @ 23:32 |
De schuldvraag kan relevant zijn voor de verzekering. En het kan relevant zijn voor politie en justitie. Als een automobilist door roekeloos rijgedrag een fietser doodrijdt, dan kan hij daarvoor aangeklaagd en veroordeeld worden. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 augustus 2024 @ 23:34 |
En ook dat is volledig irrelevant voor de nabestaanden. En het zegt ook niks over de mogelijke oorzaken. | |
Ghost_Buster | dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:10 |
Ik las laatst ook over een bejaarde die zo schrok van zo'n langszoevende fatbike, dat hij de sloot in reed. Kon nog net op tijd eruit gevist worden. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:11 |
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer. | |
Ghost_Buster | dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:16 |
Eens. Maar krijg dat maar eens zo'n bejaarde aan zijn verstand. Die gaan tot het gaatje, kan ik je vertellen. Het moet eerst gruwelijk fout gaan, willen ze stoppen met fietsen of autorijden. | |
Vallon | woensdag 7 augustus 2024 @ 01:21 |
Dat kan met een blindenstok en andere signaleringsmiddelen, verder prima als voetganger. | |
maily | zondag 18 augustus 2024 @ 20:03 |
Moeder zwaargewond naar ziekenhuis door ongeluk met fatbikes in centrum Rotterdam![]()
| |
WheeledWarrior | zondag 18 augustus 2024 @ 20:25 |
Geen medelijden meer met die proleten die op die dingen rijden en als je er als moeder met een kind op gaat zitten ben je al helemaal ongeschikt als ouder. | |
CarbonC | maandag 19 augustus 2024 @ 08:04 |
Penopauze ![]() | |
HardMetal | maandag 19 augustus 2024 @ 10:14 |
Sinds een paar maanden beschikken alle politie regio's een nieuwe rollenbank speciaal aangepast om fatbike te controleren. Kwestie van handhaven. Het is precies bekend bij de politie welke fatbikes makkelijk op te voeren zijn en hoe. Het grote probleem is dat er niet gehandhaafd wordt. | |
maily | maandag 19 augustus 2024 @ 10:48 |
Ik zie geen kinderstoeltje achterop dus het zal niet een heel klein kind zijn geweest. | |
Jor_Dii | maandag 19 augustus 2024 @ 10:56 |
Als je de politie überhaupt al ziet in het straatbeeld. Ze wilden toch meer blauw op straat? | |
215 | maandag 19 augustus 2024 @ 10:58 |
Blauwe plekken zat op de stoep met die fat-bikes die tussen mensen door sjezen. | |
WheeledWarrior | maandag 19 augustus 2024 @ 11:10 |
Zou het wat uitmaken? Je moet gewoon geen bijrijders meenemen op die fietsen. | |
NewJackSwingII | maandag 19 augustus 2024 @ 11:57 |
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem, omdat ze meer willen cashen voor de staatskas. | |
maily | maandag 19 augustus 2024 @ 11:59 |
Buiten de randstad worden ze ook gewoon gebruikt hoor. | |
Borrelnootje00 | maandag 19 augustus 2024 @ 12:03 |
Ik dus wel hier waar ik woon. Middelgrote stad in het oosten en wil echt geen vooroordelen hebben. Maar heb het wel ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 19 augustus 2024 @ 12:04 |
Alleen Randstad? Was dat maar waar. En het is vooral een probleem omdat die dingen een bepaald slag gebruikers aantrekken. Niet allemaal, wel veel. | |
Borrelnootje00 | maandag 19 augustus 2024 @ 12:07 |
Wat ook vaak zie is dat ze bijvoorbeeld met 3 man op zo'n fatbike zitten. Gevaarlijk ook wel. | |
NewJackSwingII | maandag 19 augustus 2024 @ 12:08 |
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is. | |
Puzzie | maandag 19 augustus 2024 @ 12:09 |
Nee hoor. | |
junkiesietze | maandag 19 augustus 2024 @ 12:11 |
![]() Ik vind dit ook levensgevaarlijk als ik dit voorbij zie fietsen | |
maily | maandag 19 augustus 2024 @ 12:12 |
Ze hoeven maar één keer een ongeluk te krijgen en dan snappen ze het wel. | |
maily | maandag 19 augustus 2024 @ 12:12 |
Waarom? Kinderen in stoeltjes. En een verantwoordelijke bestuurster. | |
Borrelnootje00 | maandag 19 augustus 2024 @ 12:13 |
Precies dat. Is ook zo. | |
Borrelnootje00 | maandag 19 augustus 2024 @ 12:13 |
Kan, maar gaat minder hard dan een fatbike. | |
junkiesietze | maandag 19 augustus 2024 @ 12:14 |
het zwalkt over de weg omdat de gewichtverdeling helemaal uit balans is. als die valt kunnen de kinderen geen kant op.en ook nooit helmen op. | |
WheeledWarrior | maandag 19 augustus 2024 @ 12:19 |
Waar zijn de ouders vraag je je af. Ik zie soms kinderen van 10 of 11 jaar erop rijden en dan hebben ze nog iemand van 7 of 8 oid achterop. | |
Akkerdjie | maandag 19 augustus 2024 @ 12:20 |
Die rijden max 15km/h, als ze omdonderen gaat ze doorgaans niet over de kop, dus heb je weinig aan een helm. Als ze aangereden worden door een auto heb je ook niks aan een helm. Zou deze opstelling 40km per uur gaan op een fatbike, heb je trouwen niks aan een helm die geen integraalhelm is. | |
maily | maandag 19 augustus 2024 @ 12:20 |
Dit dus. De ouders zijn schuldig. Die kopen die dingen voor hun kindjes. | |
MMaRsu | maandag 19 augustus 2024 @ 12:26 |
Suijkerbuijk is sowieso dyslextisch daar kan de beste man ook niets aan doen | |
MMaRsu | maandag 19 augustus 2024 @ 12:26 |
Hier in Den Bosch zie ik alleen maar allochtone kinderen onder de 16 op zo'n ding | |
junkiesietze | maandag 19 augustus 2024 @ 12:29 |
![]() | |
Akkerdjie | maandag 19 augustus 2024 @ 13:06 |
Tja, vanuit onwetendheid domme reacties sturen kan iedereen. Fietshelmen hebben enkel een nut bij enkelvoudige ongelukken, dus als je omdondert en niet wordt aangereden. Als een auto met 50 (of zelfs 30) je aanrijdt, heb je niet zoveel aan een fietshelm en ga je doorgaans alsnog dood of komt op zijn minst zwaargewond in het ziekenhuis vanwege de impact. Bij een botsing met een auto die 40 rijdt is de klap die je maakt 10x groter dan de norm van de helm. Ook mag je niet harder dan 25 rijden op je fiets bij een enkelvoudig ongeluk (omdonderen) anders haalt ie de norm ook niet. Hoofdletsel omvat ook bijvoorbeeld kinletsel of tandletsel, dus als het over hoofdletsel gaat gaat het niet altijd over letsel waat een fietshelm iets tegen kan doen. Het is niet voor niets dat de fietsbond tegen helmplicht is geweest de afgelopen 30 jaar, dat komt vanuit wetenschappelijk onderzoek. | |
Vallon | maandag 19 augustus 2024 @ 13:54 |
Hoofdissue is de lastige definitie wat een fiets is volgens Artikel 5.9.0 Regeling voertuigen, breed uitlegbaar is en hooguit spreekt over de (technische) geschiktheid en eventuele uitvoering met bv trapondersteuning. Er zijn daarin talloze fietsvarianten waar tot soms wel 4 of 6 of meer personen op of door één fietscombinatie kunnen worden vervoerd. De wet benoemd, in wmb achterhaalde termen, wat de elektrische trapondersteuning voor fietsen is: De term 'aandrijfkracht geleidelijk vermindert' moet buiten snelheidsafhankelijk dus eveneens ook aanwezig zijn. Er geldt dus geen strikte snelheidsbegrenzing maar dat de motor sws moet uitschakelen boven de 25km/u. Iemand die dus 20 of 25km/u wil fietsen zal dienovereenkomstig dus ook zelf in verhouding de bijbehorende inspanning moeten leveren. Iets dat ik veel mensen op hun mooie fiets, zeker niet zie doen en terwijl ze 'fietsen' gewoon de pedalen wat te soepeltjes en vaak krachteloos krachteloos al keuvelend ronddraaien. Iets dat goed waarneembaar is op/bij populaire fatbikes. Het simpelste is dat men sws voor alles dat op de openbare weg personen vervoerd, gepaard met een aanwezige ongeacht hoe van een motorische (hulp)aandrijving, men sws een rijbewijs en verzekering moet hebben. Of dat nu een speelgoedauto, rolstoel, step, scootmobiel, fatbike of hipster bakfiets is. De wet kan wmb per doelgroepgebruiker uitzonderingen maken zodat achtergestelde groepen kunnen deelnemen aan de inclusieve samenleving. Hoe dan ook, ook in een rolstoel, iemand moet altijd in staat zijn dat voertuig conform situatie onder controle te kunnen houden. Dat een verzekering wrs relatief duur zal uitpakken, geeft mij dan alleen maar aan dat per voertuig, er kennelijk een flink risico zit. Voordeel van verzekering is o.a. dat iemand zonder het wel uit z'n harses laat zonder goedkeuring van de verzekeringsmaatschappij, - ook als dat kan - sneller te racen dan 25km/u. | |
maily | dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:13 |
Fatbiker rijdt door na aanrijding met voetganger
| |
WheeledWarrior | dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:28 |
Ik zag gisteren ook een artikel voorbijkomen dat er iets van duizend fatbikes in beslag genomen zijn bij een of andere leverancier. | |
215 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:58 |
De rollenbanken zijn er, tijd voor prikacties waarbij al die dingen op de rollenbank moeten. Niet aan regels voldoen is dan inbeslagname lijkt mij. Tijd maken om de boefjes te vangen. | |
maily | dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:01 |
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eslagname-gevaarlijk | |
Origami94 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:09 |
Zie je wel eens autochtone kinderen op zo'n ding? #dtv | |
Origami94 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:11 |
Ik zou eigenlijk niet weten waarom fatbikes verboden zou moeten worden? Kunnen prima als scooter gezien worden en bereden met een rijbewijs. We gaan toch ook geen Tesla's verbieden. Ook al gaan die dingen hard op de eerste 100 meter. | |
MMaRsu | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:21 |
Eigenlijk zeer zelden. En indien wel zijn het typetjes Dylano en Sharona | |
PzKpfw | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:32 |
Of gewoon verplichte castratie bij het aanschaffen van een fatbike. | |
Ivo1985 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:45 |
Wat ik al zei: het is schreeuwen om maatregelen die al lang bestaan. Een fatbike is niets anders dan een elektrische fiets met bijzonder ontwerp en moet dus aan de regels voor een elektrische fiets voldoen. Het probleem ligt hem in de vele fatbikes die niét aan de regels voldoen en dus al verboden zijn. Dat zijn fatbikes die te hard gaan. Dus moeten die door het leven als speed-pedelec. En fatbikes met gashendel. Die moeten door het leven als elektrische scooter. Als ze voldoen aan de regels voor de betreffende voertuig categorieen zal de RDW wel een kenteken afgeven, kan er een WA verzekering worden afgesloten en kan er met een geldig rijbewijs gebruik van gemaakt worden. Alleen vrijwel al die import rotzooi voldoet niet aan de regels, heeft geen kenteken + verzekering en rijdt dus illegaal rond. Gewoon meer controle realiseren en als handhavingsmaatregel direct in beslag nemen. Ongeacht wie de eigenaar is. De (financiele) gevolgen van de inbeslagname zijn iets tussen berijder en eigenaar indien dat niet dezelfde persoon betreft. Het in beslag nemen van wapens is heel normaal bij een misdrijf en rijden op een voertuig wat niet voldoet aan de wettelijke eisen is een misdrijf. | |
WheeledWarrior | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:50 |
Hier ook hoor, 9 van de 10 keer zijn het dezelfde types. | |
WheeledWarrior | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:51 |
Rijbewijs en leeftijdslimiet zou inderdaad al heel wat helpen om een boel kneusjes eruit te filteren die nu op zo'n ding scheuren. | |
Buendia | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:51 |
Mwah, ik zie hier de Floris-Jannen en Annefleurs ook wel op die dingen rijden | |
Gehenna | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:55 |
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus. Zeker op zo'n kale vlakte met flink wat wind is dat voor veel niet te doen op die leeftijd. | |
WheeledWarrior | dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:59 |
Maar dat staat verder los van de hele fatbike-overlast, want daarbij gaat het niet om kilometers door de polder fietsen maar vooral scheuren op fietspaden binnen de bebouwde kom en in winkelcentra (vaak nog met iemand achterop) | |
Basp1 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:00 |
En hierdoor worden de buslijnen nog minder rendabel waardoor deze uit steeds meer dorpen verdwijnen en de oudjes niet meer met het ov hun dorp kunnen verlaten.. ![]() | |
Gehenna | dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:06 |
Ja dat wel natuurlijk. ![]() | |
Gehenna | dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:07 |
Jup, ik reageerde puur op het stukje dat het ook voor standaard eBikes zou moeten gelden. Die opgevoere dingen zijn gewoon problematisch. | |
maily | dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:34 |
Vergeet de ouders niet die die dingen voor hun kindjes kopen. | |
215 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:39 |
Hier zijn het gewoon de Henken en Ingrids die op zo'n ding rijden, voornamelijk Henkies in de puber jaren waar je last van hebt. Naar de middelbare school gaan is een e-bike best wel nuttig voor, dat is gauw 12 km van huis. Toch blijft het eng om twaalf jarige meisje al keuvelen zonder aandacht voor de omgeving met 25 km/h langs je te zien schuiven. Fat bikes is dan de overtreffende trap voor de stoere Henken en Harms, die crossen ook rustig maar zeer vlot dwars over een winkelplein. | |
Origami94 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:49 |
Meer wetgeving is inderdaad nutteloos. Al is het wel een grijs gebied. Wetten moeten expliciet omschreven worden anders is het gebonden aan jurisprudentie. Hetzelfde met e-steps. In Nederland verboden, in de rest van Europa (op Parijs na) een voertuig middel. Inbeslagname kan niet zomaar. Daar moet de politie eerst voldoende bewijs voor hebben zoals dat de persoon twee keer te hard reed. En het zorgt ook voor meer onvrede. Onze maatschappij/politiek is al hevig gepolariseerd. | |
WheeledWarrior | dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:52 |
De meeste middelbare scholieren hoeven helemaal niet 12 km te fietsen naar school. | |
215 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:01 |
De meeste kinderen hebben dan ook geen e-bike. Hier op het dorp, 30 a 40 km uit de randstad is er geen middelbare school te vinden die dichterbij is. OV heeft niet een geweldige verbinding, zeker niet naar de omliggende dorpen. Gemotoriseerd vervoer is dus best wel handig hier, ook voor jongeren. Niet dat er nu nog iets aan te veranderen is maar wat mij betreft had de maximum snelheid van e-bikes gewoon 20 km moeten zijn. De snelheid die de doelgroep ook fietst zonder aandrijving. | |
Origami94 | dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:25 |
25 km valt prima te doen, check al dat swapfiets e-bike grut. Vanaf 35 km wordt het gevaarlijk zonder ervaring. Idem dito voor wielrenners of grut op een sport/racefiets | |
215 | woensdag 21 augustus 2024 @ 14:13 |
Het gaat om snelheidsverschil. Op een vol fietspad is 25 km best hard als er ook veel mensen rond de 20 fietsen. In een straat met winkels waar niet iedereen op verkeer let is 25 zelfs idioot snel. | |
Gizmogirl28 | woensdag 21 augustus 2024 @ 15:54 |
Waarom denken ze dat die kids zich aan nieuwe regels gaan houden, daar hebben ze nu ook al schijt aan. Hier knallen ze met een rotvaart over de stoepen en zelfs door het winkelcentrum, spring je niet op tijd aan de kant krijg je nog een grote bek ook. En ze weten dondersgoed dat ze fout zijn. Laat ze dat dan aanpakken, gevaarlijk aso gedragen, bike opgevoerd, hop inleveren net als dat ze vroeger met brommers deden die opgevoerd waren. | |
Origami94 | donderdag 22 augustus 2024 @ 13:00 |
Een beetje fiets fietst 15 km/u dan is die 10 km/u geen verschil Als je 5 km/u fietst kan je beter gaan lopen | |
Beathoven | donderdag 22 augustus 2024 @ 13:03 |
verwar liberaal niet met anarchistisch en zoek een pro-fatbike partij als je een andere mening hebt. | |
Beathoven | donderdag 22 augustus 2024 @ 13:04 |
De fatbike is een harley voor kutpubers. | |
Morri2 | donderdag 22 augustus 2024 @ 13:27 |
Hier hetzelfde. Zoals met veel dingen ontbreekt de handhaving. | |
Origami94 | donderdag 22 augustus 2024 @ 13:47 |
Oke wat is er liberaal aan de VVD? Wat heeft 14 jaar Rutte als minister-president voor liberaals meegebracht? Minder sociale zekerheid voor Jan met de pet, hogere belastingen en meer subsidie voor het grootkapitaal. Qua wetgeving is er meer bijgekomen in plaats van minder. Meer jurisprudentie, meer overheid en meer armoede. | |
Beathoven | donderdag 22 augustus 2024 @ 14:18 |
Begin er een topic over, ik ging in op je reactie over de fatbike. | |
Origami94 | donderdag 22 augustus 2024 @ 15:27 |
Slap | |
WheeledWarrior | donderdag 22 augustus 2024 @ 16:38 |
Zag er hier gisteren ook alweer door rood licht fietsen terwijl de auto's al aan het afslaan waren. Met twee op 1 fiets uiteraard. En 2 van die gappies van amper 10 jaar, ook op 1 fiets, lekker in tegenovergestelde richting over een enkel fietspad scheuren. | |
Qarrad | donderdag 22 augustus 2024 @ 18:54 |
En als er gehandhaafd wordt, dan wordt intimiderend asogedrag nog steeds beloond. Laatst nog gezien: rotjong van 12 à 13 op fatbike ziet de politie aankomen (na een melding van overlast) en zijn eerste reactie is om er vandoor te gaan. In die haast om weg te komen glijdt hij uit, gaat onderuit en wordt gepakt. Hoop misbaar. Ze laten hem uitrazen. Dus in plaats van dat hem een grens opgelegd wordt qua gedrag gaan ze staan wachten tot meneertje zelf eens door zijn stoom heen is. Dan gaan ze als beloning met hem in gesprek dat zijn reactie niet slim is en zo. Ondertussen blijkt dat zijn fatbike zo'n verboden hendel heeft en dat dat ding veel te hard gaat. Moeder van het kutjoch wordt gebeld. Die krijgt niet te horen dat haar larf zich niet kan gedragen en of ze eens wil gaan opvoeden, nee, er volgt een bezorgd gesprek met het welzijn van het galbakje op de voorgrond. Het zou toch zo sneu zijn als hij zichzelf met zijn eigen kutgedrag in de wielen reed. De hele wijk heeft last van hem, al jaren, ouders "kunnen er niks aan doen", hij ervaart al die tijd 0 consequenties voor zijn escalerende gedrag, maar oh oh oh, zijn toekomst! Maar goed, nu blijkt dat hij al eerder is gepakt, met een verboden hendel, dus nu zijn de rapen vast wel gaar. Oh nee, toch niet. De moeder veinst bezorgdheid en gaat hem nu echt, heus, heel waar ineens na 13 jaar toekijken hoe het prinsje doet wat het wil, echt opvoeden. Nou, waarschuwing dus. Daaaag pisventje op je fatbike, tot de volgende keer! En daar sta je dan als buurt. | |
Gizmogirl28 | vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:26 |
Ja idd, Ze weten dat ze er toch wel mee weg komen. | |
Gizmogirl28 | vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:28 |
Doodeng. | |
maily | vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:15 |
Fatbike-koning wil dat politie opgevoerde bikes van straat haalt; dan wordt de consument echt bang Helaas premium-artikel. | |
maily | vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:39 |
https://www.bndestem.nl/b(...)-bestelbus~ae4c12fa/ Jonge fatbiker zwaargewond na botsing met een geparkeerde bestelbus
| |
Vallon | dinsdag 3 september 2024 @ 20:55 |
De discussie blijft maar voortduren.Het verhaal lijk mij heel simpel. Een voertuig met motor in het verkeer, moet verzekerd zijn en de bestuurder moet beschikken over een passend rijbewijs.... dat vanaf 16 jaar kan worden verstrekt. De discussie of een voertuig met of zonder helm kan worden bereden wordt wmb primair bepaald door de constructie en de wettelijk toegestane maximum snelheid van het motorvoertuig. De helm gebruiken als (handhavend) middel om de animo tot een gebruik te controleren, lijkt mij sws een fout gebruik van geitenpaadjes tot om het gebrek aan wil te maskeren. Ook het bekende trucje door inleidend te verwijzen naar een ander land, die om haar totaal andere motivatie de helm verplicht stelt, is ronduit een zwaktebod om er vanaf te zijn. Verder is het uiterst lastig om op grond van benaming of uiterlijk, juridisch onderscheid te maken tussen type fietsen. Mensen die om persoonlijke redenen ergens niet aan kunnen voldoen, kunnen op voorwaarden en onderdelen een ontheffing krijgen waarbij onverlet zij wel altijd in staat moeten zijn op veilige wijze daarmee aan het verkeer deel te nemen. Het is best vreemd om in de stad, hier als motorrijder, ingehaald te worden - waar dat vaak niet verantwoord kan - door gebruikers die ik moet zien als zwakke verkeersdeelnemer. Het is niet de eerste keer (en laatste) dat een noodstop van oplettende ander bestuurders, erger voorkomt om vervolgens een de dikke vinger toegeworpen te krijgen. | |
Aether | donderdag 5 september 2024 @ 13:57 |
Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht https://www.rtl.nl/nieuws(...)nimumleeftijd-van-14 Campagne tegen opvoeren e-bikes: "'t Kan hard gaan" https://nos.nl/artikel/25(...)ikes-t-kan-hard-gaan ![]() | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 5 september 2024 @ 14:05 |
Krijg altijd dat 'how do you do fellow kids' gevoel bij campagnes gericht aan jongeren. ![]() Maarja ik ben geen marketing bedrijf dus wellicht werkt het ![]() | |
Nober | donderdag 5 september 2024 @ 14:10 |
Indien een bekeuring gewoon naar de rechter want fatbike is ook een elektrische fiets en daar is geen leeftijds- noch helmplicht.
| |
Vallon | donderdag 5 september 2024 @ 16:14 |
Gaat nog popcorn worden hoe mensen achter een bureau gaan omschrijven met wat precies een fatbike is omdat bij het verschijnen van een thickbike, fastbike en bigbike of wowbike weer door hetzelfde proces te gaan. Dingen lijken wel makkelijk gezegd te worden maar zijn zeker niet te omschrijven. Dat iemand een beeld heeft van een fatbike - lomp zwart ding met dikke banden en ws een motor - is vooral met hoe dat wordt verbeeld. Men weigert in te zien dat het een voertuig voorzien van motor is en dan op grond daarvan naast uitvoering, ook eisen zijn te stellen stellen aan het goedgekeurde gebruik en daarmee de toelaatbaarheid in het verkeer. Ik vraag mij af wat hier iemands hierin gelobby'de belangen zijn. | |
Basp1 | donderdag 5 september 2024 @ 16:30 |
Ik vraag me niets meer af met het zooitje ongeregeld wat nu in Den Haag zit en met alleen deze motie alweer duidelijk laten zien dat ze deze simpele basis die je hier mooi omschrijft niet kunnen of willen begrijpen.. | |
Nober | dinsdag 10 september 2024 @ 13:11 |
Minister Madlener trapt op rem: helmplicht en minimumleeftijd fatbike raken álle elektrische fietsersTot niemands verbazing. Tijd voor meer fophef? | |
215 | dinsdag 10 september 2024 @ 15:27 |
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf. Verder de Lubach aanpak, kids met fatbike een beetje meewarig aankijken. Dus zorgen dat het ding niet cool is. Het zijn feitelijk ook foeilelijke en onpraktische fietsen en als opvoeren te veel risico heeft dan is het coole er wel snel vanaf denk ik. | |
xzaz | dinsdag 10 september 2024 @ 16:32 |
Ok Hans | |
xzaz | dinsdag 10 september 2024 @ 16:32 |
En Lubach serieus nemen ![]() | |
215 | dinsdag 10 september 2024 @ 16:33 |
Verklaar je nader aub. | |
xzaz | dinsdag 10 september 2024 @ 16:33 |
Het is geen brommer. Je kant het wel vinden maar dat is het niet. Een Fatbike is een benaming voor een electrische fiets met dikke wielen. | |
215 | dinsdag 10 september 2024 @ 16:41 |
Een elektrische fiets is iets waarbij geen gashandel is, je moet trappen en de ondersteuning is maximaal tot een snelheid van 25 km/h. De gemiddelde fatbike voldoet daar domweg niet aan en is dus technisch een brommer. en als je even terugleest heb ik het over gemodificeerde (opgevoerde) fatbikes, niet die wel onder de wetgeving vallen. | |
trein2000 | dinsdag 10 september 2024 @ 16:57 |
Dat klopt. Maar die zijn al verboden. Dus waarom dit voorstel? | |
215 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:00 |
| |
xzaz | dinsdag 10 september 2024 @ 17:08 |
Ok en hoe ga je dat praktisch doen? Wanneer is deze 'gemodificeerd'? En wanneer is deze 'opgevoerd'? Wat zijn de definities daarbij? Als ik een elec fiets koop en ik pas 't voorlicht aan is deze dan gemodificeerd? Ik koop op Ali Express een pakket om mijn fiets om te bouwen naar electrisich is het dan een brommer? Het hele principe is dat de wet achterloopt op de praktijk. Je kan het wel zo noemen maar dan moet je ook een kader geven aan wat het is. | |
WheeledWarrior | dinsdag 10 september 2024 @ 17:12 |
Beter gewoon veel strenger handhaven, ik zie ze echt regelmatig voorbijrazen terwijl er amper/niet getrapt wordt, en dat is niet op plekken waar de weg naar beneden loopt. | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:15 |
nou en | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:16 |
Mooi. Dat worden 75 zetels voor de PVV aankomende verkiezingen. Meer regels uit Den Haag heeft niemand op gestemd. | |
Bofjijff | dinsdag 10 september 2024 @ 17:29 |
niet echt bevordelijk voor de veiligheid, voor jezelf niet en ook niet voor de 12jarige die er met 3 kids opzitten. | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:40 |
Hyperbolisch wel | |
JF_ | dinsdag 10 september 2024 @ 17:44 |
Nou en, dat kan gevaarlijk zijn terwijl de meestal piepjonge bestuurders echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Want die gastjes rijden niet alleen in t buitengebied, ze komen ook rustig met 35 de hoek om bij het winkelcentrum. Of wat ik vorige week zag, een paar van die dingen die over een grindpad stuiven en totaal ongecontroleerd de 80km weg oversteken. Want remmen op grind is lastig en sowieso niet stoer natuurlijk. Dat ze bijna onder een vrachtwagen verdwenen, joh, nou en... | |
Pleun2011 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:45 |
Hyperbolisch? Snap je zelf wel wat je schrijft? | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 17:46 |
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/u | |
Bofjijff | dinsdag 10 september 2024 @ 17:55 |
ja dat gaat helpen idd ![]() | |
Sodeknetters | dinsdag 10 september 2024 @ 18:00 |
Ja, daar gaan ze zich ook echt aan houden. ![]() Ze hebben er al compleet maling aan dat ze op een verboden apparaat door winkelcentra scheuren. | |
Bouke-p | dinsdag 10 september 2024 @ 18:20 |
Wel weer een hoop symboolpolitiek en gezeik in t luchtledige. Maar toch goed om te lezen dat er verder geen serieuze problemen zijn in Nederland. Maar als ze nu toch iets bedenken voor fatbikes, dan kunnen ook gelijk de racefietsers aangepakt worden. | |
WheeledWarrior | dinsdag 10 september 2024 @ 18:41 |
https://www.telegraaf.nl/(...)e-markt-in-groningen | |
Bofjijff | dinsdag 10 september 2024 @ 18:43 |
niks aan de hand volgens sommigen ![]() | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 19:21 |
Jazeker. Het apparaat is niet verboden anders was er geen wetgeving voor nodig. Niet alles wat het gepeupel niet goed vindt is verboten!!!111 Onze staatsrecht kent een liberale inslag. | |
Origami94 | dinsdag 10 september 2024 @ 19:24 |
Dit is gewoon inspelen op sentiment zoals De Telegraaf vaker doet. Waar is het voorpagina nieuws over elke fiets ongeluk, auto ongeluk en scooter ongeluk? En gaan we nationaal invoeren dat auto's maar 30 mogen rijden op kleine wegen en 80 op de snelweg? Na al doe ongelukken jaar in jaar uit of gaan we auto's helemaal verbieden? Genoeg OV door professionele bestuurders en anders is er de fiets. | |
KingRadler | dinsdag 10 september 2024 @ 19:30 |
zouden ze dit toestaan: Snelle fatbikes gedogen + helm advies. Je mag onverzekerd rijden, maar bij een ongeluk ben je niet verzekerd. Je moet dan alles zelf betalen | |
TheStigsDutchCousin | dinsdag 10 september 2024 @ 19:33 |
Dat moeten de meesten nu toch al ![]() | |
Vallon | dinsdag 10 september 2024 @ 23:14 |
Dat lijkt mij niet in onze maakbare samenleving. Schade moet ergens afgedekt zijn om te kunnen verhalen. De normale fiets/step e.d., zonder motor, valt voor toegebrachte schade aan anderen onder de AVP. Schade aan het eigen lijf valt sws onder de ZKV, schade aan eigen spullen is voor jezelf. De AVP/RB verhalen de schade bij de veroorzaker wanneer dat voortkomt uit niet toegestaan gebruik. //--// Wat mij nog steeds verbaasd is de kennelijke weerstand tegen verplichten van een rijbewijs wanneer iemand een e-bike ding gebruikt op deopenbare weg. Strikt genomen zou dat wmb al moeten gelden voor een gewone fiets. Zodra iemand een voertuig gebruik om zich te verplaatsten moet dat veilig en beheerst plaatsvinden wat wordt bevestigd met een rijbewijs. Dat men dat voor de normale fiets niet doet is omdat dt EU gevoelig ligt, (jonge) kinderen per definitie geen verkeerskunde vertonen en mendaar niet aan wil omdat dit iemand vrijheid (tot brokken maken?) zou aantasten. Voor voertuigen die beschikken over een motor, lijkt mij dat simpeler te realiseren want die dingen kunnen al of niet door een technische storing of gebruik, een grotere schade veroorzaken omdat ze worden aangedreven. | |
xzaz | woensdag 11 september 2024 @ 01:28 |
Nog nooit zoveel onzin gelezen | |
Sodeknetters | woensdag 11 september 2024 @ 08:39 |
De fatbikes die zonder trapondersteuning snelheden van ongeveer 40 km/u halen zijn wel degelijk verboden. Het zijn daardoor ongekeurde electrische bromfietsen. Daar is inderdaad geen aanvullende wetgeving voor nodig, handhaving zou voldoende moeten zijn. Maar helaas is er nauwelijks handhaving. | |
Glazenmaker | woensdag 11 september 2024 @ 09:34 |
Vorige week is een paar honderd meter verderop van dat filmpje een auto door tientallen fietsen heen gereden en gecrasht op het terras achter die fietsen. Ben je ook voor een auto verbod? | |
Bofjijff | woensdag 11 september 2024 @ 10:22 |
Wat een domme vergelijking. Dat is een stuk moeilijker tegen te gaan als iemand een rijbewijs heeft en een stuk ouder is dan de 13jarigen die vaak op zo een ding zitten natuurlijk. Beetje appels en peren vergelijken, maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk. | |
Vallon | woensdag 11 september 2024 @ 13:38 |
En bij ongelukken wordt sws nauwelijks recherche gepleegd. Nog los dat het verdraaid moeilijk is om vast te stellen dat het ding op moment van het ongeluk daadwerkelijk opgevoerd was. | |
KingRadler | woensdag 11 september 2024 @ 13:58 |
Ik snap de mensen niet die een fatbike aanschaffen. Op een elektrische fiets kun je legaal en makkelijker hogere snelheden halen boven de 25 km/u. Je moet dan wel meetrappen. | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 11 september 2024 @ 14:00 |
Maar dat is niet stoer voor die simpele zielen. | |
Sodeknetters | woensdag 11 september 2024 @ 14:17 |
Ongevallen worden vaak wel onderzocht, zeker als er letsel of grote schade is. Die fatbikes schijnen met een keuze in een app op te voeren te zijn heb ik begrepen. Alleen die mogelijkheid zou het al illegaal maken. Daarnaast is vast te stellen welk vermogen de motor heeft. Maar daar is inderdaad wel mankracht van de politie voor nodig. En die is helaas ook schaars. | |
michaelmoore | woensdag 11 september 2024 @ 14:20 |
ja dat gaat echt gebeuren want die dilan dat is helemaal niks he die onvolwassen swiftie | |
ThePlaneteer | woensdag 11 september 2024 @ 14:24 |
Nee hoor, je wordt echt afgeremd zodra je 26 km/u bereikt. Moet dan de begrenzer er af halen om harder te kunnen. | |
#ANONIEM | woensdag 11 september 2024 @ 14:32 |
snel die helmplicht invoeren, dan doet hun hoofd niet zo'n pijn als ze die bejaarde volgende keer weer aanrijden. | |
#ANONIEM | woensdag 11 september 2024 @ 14:34 |
overigens piepen de ambtenaren over geen verschil kunnen maken op basis van dikke wielen, maar dan kun je toch wel onderscheid maken op basis van gewicht? neem aan dat zo'n fatbike zwaarder is dan een reguliere e-bike. enige probleem is dat e-bakfietsers dan misschien ook een helm op moeten doen. | |
Vallon | woensdag 11 september 2024 @ 15:23 |
tldr; Ik geef het je te doen om dat juridisch waterdicht vast te stellen met oude wetgeving voor een voertuig dat op 1000 manieren kan zijn uitgevoerd. Zoals de minister al geleerd heeft, blijkt het woord eenvoudiger dan de uitvoering. //--// Handhaving moet niet de plek innemen om gebrekkige regelgeving af te dekken. Het is niet heel moeilijk, verhaal van elektronica, om het vermogen dynamisch aangepast vrij te geven. Alleen het vaststellen wat het effectief afgegeven vermogen was ten tijde van een ongeluk, is - zonder registratie - bijzonder complex. Iemand kan een motor plaatsen die bij zeg 36V bv dan hooguit 200Watt afgeeft maar door de accu 'slim' te schakelen naar 72V of meer, kan dit met een geschikte motor, zo maar 400W worden om wanneer de fiets eenmaal stil staat weer terug te vallen op de normale 36V. Elke 1e jaars MBO'er kan dit al fabrieken. Kortom: Hoe en op welke wijze een e-bike is "op te voeren" is geheel afhankelijk van haar technisch ontwerp waar de verouderde wetten uit de Solextijd - waar cilinderinhoud de maat was voor het maximale vermogen - simpelweg geen eenvoudig antwoord op kan hebben. Met een ding van ca ¤5 en externe stuurmagneet of infraroodled ter hoogte van een "draaisensor", is bv al de variabele trapondersteuning te simuleren zodat er niet eens getrapt hoeft te worden. Dat dit bij een degelijke Batavus een stukje ingewikkelder is te doen dan zeg een op een daarvoor specifiek ontworpen modernere (en goedkoper) e-bike uit China; is dan het praktijkverhaal. Een fiets met (bij)geplaatste motor is wmb altijd een bromfiets en zijn dus vervolgeisen te stellen.Eisen die vooral, overtreders in de verleiding daartoe, daarvan direct doen afzien en zorgen dat hun voertuig altijd voldoet aan de wet. Een bij zinnen zijnde bestuurder, laat het echt wel uit zijn verzekeringshoofd om het voertuig onwettig aan te passen. Wat vaak ook vergeten wordt is dat de trapondersteuning proportioneel moet werken. Bij zeg 10km/u moet dan 25% worden bijgetrapt en bij 20km/u is dat al 75% van het totale aandrijvingsvermogen om bij 25km/u geheel uit te schakelen. Iemand kan dan alleen nog op geheel eigen kracht zeg 30km/u fietsen. Wanneer ik dan een trotse 'gebruiker' elegant voorzien van nieuwe knie, zonder schijnbare moeite trappend met 25km/u op een e-bike voorbij zie scheren om bij het optrekken in 10sec op die 25km/u te kunnen zitten, is het wmb gewoon een bromfiets met voor de sier: trappers. De enige, ook toekomstbestendige, manier is dat een voertuig voorzien van een (hulp)motor sws altijd is onderworpen aan type goedkeuringseisen. Een gebruiker dan sws moet beschikken over voldoende aangetoonde rijvaardigheid om het in het verkeer te gebruiken en gezien een extra risico, het voertuig passend verzekerd moet zijn. Of daarbij dan al of niet een helm verplicht moet worden, is weer een andere discussie die ook is te houden voor de gewone fiets, step of mijn part rollator. Om het gebruikers niet al te moeilijk te maken wil ik mij voorstellen dat de wet aanvullende uitzonderingen maakt voor bepaalde of specifieke gebruikscategorieën of type bromfietsen. | |
Glazenmaker | woensdag 11 september 2024 @ 17:13 |
Ja de een is een fiets waarmee met 5kmh een oma omver is gereden. Niet leuk, maar had ook met ieder ander vervoermiddel kunnen gebeuren. De ander is een metalen kist met makkelijk 20x het gewicht en veel meer snelheid dan iedere andere weggebruiker afgezien van vrachtwagens. Waardoor je van die situaties hebt dat een foutje of dronken bestuurder hele gezinnen doodt. Maar als verschil waarschijnlijk dat jij er een voor de deur hebt staan. Dus ja het is appels met peren, maar niet in het voordeel van je hysterische houding rond fatbikes. | |
Bofjijff | woensdag 11 september 2024 @ 17:26 |
ik doe nergens hysterisch hoor ![]() ![]() | |
Vallon | woensdag 11 september 2024 @ 18:29 |
De EU wetgeving maakt onderscheid tussen voertuigen t.a.v. e-bikes en dus ook modenamen als fat-bikes; ook niet bepaald eenvoudiger. zie EU wet: No 168/2013 document 32013R0168 waar wettelijke definities uit voortvloeien, zoals wat een motorisch aangedreven voertuig zou zijn....... alwaar: Elders zijn stelt het Europees Gerechtbron dat een e-bike geen motorvoertuig (zoals een bromfiets) is en in die veronderstelling niet geacht wordt een grote lichamelijke schade te veroorzaken ![]() NB: het juridische kernwoord is alleen door... Tja en dan krijg je allerlei legitieme ontwikkelingen die op kantjes van randjes, de geitenpaadjes gaan afzoeken. NB: het moge duidelijk zijn dat een oplossing zoeken in leeftijd (identificatieplichtig), mode/uitvoering, gewicht, grootte en wat dies meer en afgetopt met een zinloze helmplicht, totaal niets gaat oplossen. Eventuele handhavers vangen vooral de onwetende gebruikers die zo dom waren dat hun e-bike kan worden getest op motorisch vermogen. Ik zou het wel weten met een mooie APP..... Destijds al schitterde wetgevers al in afwezigheid van enige vooruitziend voorstellingsvermogen waardoor we nu opgroeiende kids onbezonnen kunnen zien racen op hun snelle e-bike die omdat het een fiets zou zijn, wordt gebruikt door zg zwakke verkeersdeelnemers en iemand die een motorvoertuig bestuurt, bij schade altijd voor minimaal 50% schuldig is. | |
Zorro | zaterdag 21 september 2024 @ 16:26 |
Doet Europa toch eens wat goed, illegaal die vetfietsen https://www.ed.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/ ![]() | |
KingRadler | dinsdag 24 september 2024 @ 13:29 |
Ik vraag me iets af: heeft er iemand ervaring met fatbikes om hogere snelheden te halen door flink door te trappen? Er is een cap van 25 km/u. Kun je hogere snelheden halen? Met mijn normale elektrische fiets haal ik 40 km/u op een recht stuk als ik flink doortrap, ondanks de cap van 25 km/u. | |
Nober | dinsdag 24 september 2024 @ 13:39 |
Nou nou. Poeh poeh. En door. Wat gaan we nu verbieden wat het leven nog een beetje leuk maakt? | |
Bofjijff | dinsdag 24 september 2024 @ 14:48 |
jouw geluk wordt bepaald door een fatbike? | |
voetbalmanager2 | dinsdag 24 september 2024 @ 16:04 |
| |
wpor | dinsdag 24 september 2024 @ 16:24 |
Op alle elektrische fietsen een helmplicht, die gaat er wel komen natuurlijk. Toch maar weer met een gewone fiets naar school zodat je haar goed zit. | |
Vallon | dinsdag 24 september 2024 @ 17:19 |
De wetgeving zegt dat de ondersteuning proportioneel moet zijn afgebouwd en uitschakeld bij 25km/u. Het is dus geen "cap" op snelheid maar dat boven die snelheid sws totaal geen enkele hulpondersteuning is. Wanneer je het opdeelt in 4 stukje svan 5km tussen 10 en 25 krijg je dus 80% ondersteuning bij zeg 10km/u en 0% bij 25km/u. Een e-bike is dan vooral handig om met weinig inspanning weg te rijden. Ja, je mag dus met een e-bike 40km/u fietsen maar dan is het gewoon een (race)fiets die het moet hebben van | |
Vallon | dinsdag 24 september 2024 @ 17:21 |
Zal en kan 'm niet gaan worden. Dat gaat 'm zeker niet worden. Het is (juridisch) onuitvoerbare wetgeving laat staan om te handhaven, die voorts strijdig is met de EU richtlijnen. Hoe dan wel is het ingenaaide pak van de EU verlaten door bv te vragen om een opt-out. | |
Knurft-Zork3 | dinsdag 24 september 2024 @ 17:22 |
Een algehele helmplicht gaat voor Nederland funest zijn, onderzoeken uit b.v. Australië en Nieuw-Zeeland, waar een helmplicht ingevoerd werd hebben aangetoond dat 30 tot 50% stopt met fietsen zodra een helmplicht ingevoerd werd. Je kunt je wel voorstellen wat de consequenties zijn als dit hier gebeurt en deze groep voortaan met een auto de weg op gaat. | |
Idisrom | dinsdag 24 september 2024 @ 17:27 |
Ik snap de minister beter, dan de Tweede Kamer. Hij zegt gewoon een verbod van alle electrische fietsen tot 14 jaar. Een fatbike is te gemakkelijk een beetje aan te passen. | |
CarbonC | dinsdag 24 september 2024 @ 17:28 |
Waarom kan dit soort ongekeurde troep gewoon op de markt komen? En waarom heeft het zo lang geduurt om dit vast te stellen? Die troep rijdt al jaren rond. | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 17:33 |
Snorfietsers een helm verplichten te dragen ???? Wildgroei aan e-bikes ????? Helmplicht voor e-bikes! | |
Janneke141 | dinsdag 24 september 2024 @ 18:05 |
Drukker op de weg, dus meer ongelukken met auto's. Autobestuurders ook een helm op ![]() | |
CarbonC | dinsdag 24 september 2024 @ 20:25 |
Meer ruimte op het fietspad! ![]() | |
Vallon | dinsdag 24 september 2024 @ 21:30 |
![]() //--// Kern is dat het opleggen van de helm vooral een ontmoedigingsactie was om de snortfietser die (net van hun plofbrommer waren overgestapt naar de gehuurde-brommer) een hak te zetten, wier gebruikers vervolgens en-masse op de dikke fiets te stapten. Het is regelgeving om een maatschappelijk symptoom te bestrijden en richt zich totaal niet op de oorzaak van ongelukken: incapabele & onverzekerde gebruikers. Helaas is de echte oplossing dmv opleggen rijbewijs en verzekering; gezien EU richtlijnen niet mogelijk en wordt het dus slalommen. In snap verder de Tweede Kamer niet waar toch tal van onderlegde mensen deel aan nemen die minister lijken te dwingen een wet te maken die vervolgens niet is uit te voeren. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 21:36 |
Het is gewoon gigantisch onhandig om de hele dag een helm mee te slepen en het verlegd het probleem van onveiligheid naar de slachtoffers van automobilisten ipv de bron van het gevaar. Smallere straten, een verbod op SUV's en Pick ups en een snelheidsverlaging in de bebouwde kom is wat nodig is. | |
Vallon | dinsdag 24 september 2024 @ 21:37 |
Je mag kopen wat je wil en dat het kan is omdat wetgever(s) wide-eyes-shut speelden. Indertijd moet de e-bike gepromoot worden, wat dus deels is gelukt om nu met de gestraalde peren te zitten. Wat had moeten worden gedaan is alles wat een motor heeft en/of op de openbare weg deelneemt aan het verkeer, is te onderwerpen (verkeers)regelgeving w.o. een rijbewijs. ![]() | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 21:38 |
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken. | |
Vallon | dinsdag 24 september 2024 @ 21:39 |
Waarom zou die doelgroep moeten uitwijken of sws recht hebben om zich vrijelijk gemotoriseerd voort te bewegen ? | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 21:39 |
Nee dat was imo altijd de snorfiets, maar die werden ook opgevoerd dus moest er een helm komen, maar je mocht nog steeds maar 25. In sommige steden zelfs alleen nog maar op de weg ipv fietspad. Het is gewoon een herhaling van zetten. De helmplicht voor snorfietsen had er gewoon nooit moeten komen. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 21:41 |
Zijn gebruik van ????? doet mij denken dat Straatcommando zegt dat we onderweg zijn naar een volgend probleem. | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 21:41 |
Dat is precies wat er nu gaande is. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 21:43 |
Tsja ik denk dat het een flinke zet achter de verkoop van fatbikes was, maar gezien het gemak, lagere prijzen en de stoer factor was het een kwestie van tijd voordat 12 jarig Nederland de fatbike op aliexpres ontdekte. | |
Origami94 | dinsdag 24 september 2024 @ 21:47 |
Kwestie van tijd net zoals met de VanMoof's. Daar ging een deel ook niet 25 km/u max. | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 21:48 |
Deels, er was voor jongeren altijd nog het "als je 16 bent mag je een snor/bromfiets met elk hun voor en nadelen" en na invoering van helmplicht, kenteken en rijbewijs is daar niets van over. Daarentegen ben ik het wel met je eens dat dit haast niet te voorkomen was. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 21:52 |
Ik ben niet zo blij met al die kleine kinderen op een dikke snorfiets in alles behalve naam zitten. Je ziet ze gewoon domme dingen doen. Ik hoop dat die trend nog omgedraaid kan worden. Maar de hele morele ophef van nu gaat helemaal niet over veiligheid, maar over (vaak graag overdreven) overlast van irritante kut jochies in de leeftijd 14-18 jaar. Bonuspunten als ze een kleurtje hebben. Een gedeelte daarvan gaat weer terug naar de veel lawaaierige benzine scooter, die je 4 straten verderop hoort aankomen en geen van die jongens wordt minder irritanter. Je kan echt merken dat dit een bang oude lullen land aan het worden is aan het feit dat pubergedrag van alle jaren nu zo'n enorm ding is. | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 21:55 |
Ik ben niet zo heel oud..sterker nog, van de generatie aerox yasuni r dit dat, maar ik zie echt wel een ander beeld als toen. Je had die irritante groep beroepskneuzen zeker, maar dat waren er echt een stuk minder als nu. Wat ook scheelt is dat de politie toen veel meer handhaafde. Elke dag, elke stad een rollenbank. Dat zie ik nu niet meer gebeuren. Het is onder aan de streep ook een handhavings probleem want veel van de dingen die je omschrijft mogen nu ook al niet. En dan is een opgeschoten groepje 16 jarigen op irritante scooters tot daar aan toe. Die hadden een certificaat of rijbewijs. Dit zijn nog veel jongere kinderen die om een of andere reden nog veel meer schijt hebben. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 22:04 |
Ja dat is wat mij misschien nog wel het meeste tegenstaat aan dit hele verhaal. We hebben een probleem van opgevoerde fatbikes. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder al op 2 of 3 manieren illegaal. Nou een vierde verbod gaat ons eindelijk veilig maken hoor! En de beroepskneuzen zou je onder de huidige regels ook op heel veel manieren aan kunnen pakken, maar wederom: nog een regeltje waar de normale mens ook slachtoffer van is gaat het nu echt oplossen hoor! | |
Straatcommando. | dinsdag 24 september 2024 @ 22:09 |
Dat is doorgaans de reflex. Nog strenger of duurder maken zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken. Terwijl die handvaten er dus gewoon al zijn ![]() | |
pokkerdepok | dinsdag 24 september 2024 @ 22:18 |
wel een zwaktebod dit. dus het lukt ze niet om niet opvoeren te handhaven. daar komt het op neer. man man, alsof dat geen probleem is van 60 jaar oud... | |
Soury | dinsdag 24 september 2024 @ 22:25 |
Het verschil is dat nu kinderen van 12 en jonger op die dingen rijden. | |
Janneke141 | dinsdag 24 september 2024 @ 22:28 |
Ja, en om dat probleem op te lossen gaan we mensen van 30 die naar hun werk efietsen verplichten een helm op te zetten. En dan gaan we een paar keer per week zo'n helmloze forens beboeten, omdat dat nu eenmaal wat makkelijker is dan een kudde fatbikers op de bon slingeren. | |
Soury | dinsdag 24 september 2024 @ 22:31 |
Waar het mij om ging is dat het geen probleem is van 60 jaar oud. Ik reed ook op een opgevoerde brommer maar ik was 16. | |
Glazenmaker | dinsdag 24 september 2024 @ 22:32 |
Nog 3 maanden en dan kunnen we weer massaal genieten van alle cobra's die ondanks het verbod op rotjes nog steeds worden afgestoken. En dan weer door naar de volgende morele paniek. | |
pokkerdepok | dinsdag 24 september 2024 @ 22:38 |
ja vroeger was het 16 jarigen die hun brommers opvoerde tot motors. maar wat is het verschil verder? die kids gaan allemaal naar school op die dingen toch, of rijden rondjes na school. 3 keer vette actie en je hebt alle opgevoerde fatbikes in beslag genomen. verder ben ik wel voor een leeftijdsgrens trouwens, voor electrische fietsen/bikes/wat dan ook dat harder gaat dan een fiets. maar helmen zijn voor brommers, scooters, 16 jaar, rijbewijsje, zo was het toch al. snorfietsen ook 16, maar dan zonder helm. fatbikes dus ook 16, zonder helm. en uiteraard niet opvoeren. |