Wat is jouw oplossing dan?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.
Alles opgelost.
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.quote:
de pvv gaat toch geen regels bedenken voor zijn eigen volkquote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
Helmplicht is voldoende.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef ToT het volgende:
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.
Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijnquote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.
Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
Inderdaad niet die meer-regeltjes kramp weer, gewoon controleren als men zich niet aan de bestaande regels houdt.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook
ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
De fatbikes hebben geen gashendel.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
Is dit een gedicht?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.
Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .
Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .
Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .
Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
Klaas?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.
Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .
Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .
Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .
Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
Ik ben maar een random internet gek. We Hebben gelukkig een hele politie organisatie om wat beters te verzinnen. Een hele productcategorie verbieden, omdat sommigen er misbruik van maken vind ik te ver gaan. Je ziet dat eigenlijk alleen gebeuren bij jongeren die nog geen stemrecht hebben. Auto's worden ook veel te hard gereden en zijn veel dodelijker, met name voor omstanders ook. Desondanks doet de VVD niet hysterisch over dat voertuig. Sterker ze zijn de zelfverklaarde auto partij.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
Als je kind geen fatbike heeft dan brokkelt je status als ouder af natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je minder verdient dan de vader van Djaylano.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
Nog meer regeltjes en uitzonderingen op uitzondering. Hoeveel meer politie hebben we dadelijk nodig om het te handhaven.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
Waarom?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.
Ditquote:
Je vraagt nu toch wel bijzonder veel van Giaquote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt.
Waarom niet ?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:44 schreef Fok-it het volgende:
Minimumleeftijd is noodzakelijk. Het gelijkstellen aan bromfiets incl bromfiets rijbewijs is idioot. Dan kan je dat ook wel gaan opzetten voor demente e-bike Ria's die het fietspad terroriseren
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomenquote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:51 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Waarom niet ?
Voor de brommer rijbewijs was er een certificaat.
Daarvoor kon elke imbeciel op 16jaar een brommer rijden
De rede dat er brommer certificaat is onstaan zodat de mensen de regels wiste .
De reden dat er een brommer rijbewijs is gekomen .
Was dat nog steeds sukkeld overal schijt aan hadden .
Wel er is nu weer een herhaling genaamt de E-bike.
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook
ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.
Alles opgelost.
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
Kind is nog niet dood, hoor. Moest wel naar het ziekenhuis. Kind heeft wel bewust met een fatbike in een voetgangersgebied gereden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom?
Heeft dat kind het andere kindje bewust doodgereden? En denk je dat dat fatbike kind daar geen ellende aan heeft overgehouden? Heb je zelf wel eens iemand doodgereden?
En vind je dat iedereen die een keer fietst waar het niet mag een taakstraf moet krijgen?
Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt.
Ga niet op de man af jankert.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
Je hoeft hem toch niet aan te vallen omdat zijn Nederlands niet van de bovenste plank is!! Je snapt toch wat hij wil zeggen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
Vertelquote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.
Dat klopt. Het argument was dat het gros toch al te hard reed (wat niet echt klopte, soit) door de snelheid de ongelukken vaker ernstig of fataal afliepen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.
Het probleem met de snorfiets was dat fabrikanten van tweewielers geen aparte modellen maakten voor snorfietsen en snorscooters. In plaats daarvan maakten ze van hetzelfde model een brom- en een snoruitvoering. Die waren in de regel vrijwel volledig identiek aan elkaar, het enige verschil was dat de bromuitvoering op 45 km/h en de snoruitvoering op 25 km/h begrensd was. Als je een snorfiets of snorscooter wilde opvoeren, hoefde je dus alleen maar de begrenzer eruit te halen, en je kan dan wel nagaan hoe hard hij dan ging.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:44 schreef Fer het volgende:
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.
Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
Behalve dat er allerlei truukjes waren waarmee je door de rollerbank controle kon komen, was de pakkans ook gewoon veel te klein. Ik heb ook jarenlang scooter gereden, en in al die jaren heb ik maar één keer op de rollerbank gestaan. Volgens de rollerbank kon mijn scooter toen 47 km/h rijden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
Daarnaast zal het aantal bijstandsuitkeringen in de toekomst verminderen wanneer voldoende tokkieblagen zich doodrijden op hun fatbike.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:51 schreef Resistor het volgende:
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen.
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.quote:
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijkquote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:14 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik heb echt nauwelijks last van fatbikes. Ik zie ze wel eens maar echt sporadisch. Een collega heeft er overigens wel eentje.
Fatbikes zijn denk ik gewoon een tijdelijke hype. Als er per se wat nodig is, gooi er dan een minimumleeftijd op maar oprotten met helmplichten. Je hebt ook altijd die nationale fietsbond oid die al jaren strijdt om een helmplicht voor normale fietsen,. Een andere user zei het al maar mee eens: ik snap niet dat je zo’n ding aan je kind geeft, maar okay.
Als de fatbike minder in het verkeer te vinden is (dit krijg je namelijk met een helmplicht) komt er wel weer een nieuw vervoersmiddel. Kan je opnieuw beginnen. Nutteloos dus. Minimumleeftijd prima.
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijk
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:29 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar,quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:37 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar,.
Jaren 90 erg populair.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.
Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
Ergens last van hebben is geen liberal argumentquote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.
"Jongere" gespot.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 11:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik vind de 'haat' naar fatbikes van alle muggle's hier wel een mooi voorbeeld van typisch Hollandse 'tolerantie'.
'Als ik iets wil, moet je godverdommme niet zeiken! Vrijheid, blijheid! En iedereen op een Fatbike moet DOOD!'.
Kleinzielige sukkels zijn jullie allemaal.
Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden.quote:
Komt wel als jij een keer van de stoep wordt gebeukt door een bak tuig op zo'n dingquote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden.
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.
Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 13:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.
Doet mij denken aan de verborgen afgunst op school dat een zg. sullige klasgenoot letterlijk net 2 dagen 18jaar ineens kwam aanrijden in een - voor ons dan - verschrikkelijke burgermans kadett.
Iets waar in ons popi-jopi groepje van net 16/17 nog niet dood in gezien wilde worden. Twee meiden in ons groepje, stapte subiet over -en in; om daarna aangenaamd vervoerd te worden naar de disco ipv weg te waaien achter op de brommert of te moeten wachten op de veels te vroege laatste bus.
Aanzien en afzien is vooral relatief waarbij je later leert dat wat een ander van jouw bezit vindt, er totaal niet toedoet met dat voor jou prima van pas komt. Hetzelfde zie ik nu in die overdekte "invalide" hipsterkarren die itt de auto, bijna overal kunnen worden geparkeerd. Jongelui die wars zijn wat iemand van hun vindt en ondertussen komen waar ze zelf willen zijn.
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:10 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ergens last van hebben is geen liberal argument
Gilera Citta was hier razend populair onder de jeugd in de nineties.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
quote:Op zondag 30 juni 2024 10:57 schreef Hexagon het volgende:
Misschien is mijn beeld van snorfietsen dan wat smaller dan de werkelijkheid.
Wat een onzinquote:Op zondag 30 juni 2024 10:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:27 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat een onzin
Dus als ik vind dat jouw vrijheid om te posten op FOK! beperkt zou moeten zijn heb ik daar een recht in?
Aaiiiii ik denk dat we hetzelfde bedoelen, die dingen waarvoor geen helm nodig was; noem ik allemaal snorfiets.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikesquote:Op zondag 30 juni 2024 13:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:22 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikes
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?quote:Op zondag 30 juni 2024 16:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.
Een onrealistische en disproportionele maatregel.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:43 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?
Is heel lang niet zo geweest,quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is.![]()
Waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor fietsers is
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:51 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Helmplicht is voldoende.
Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten.
Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen
Conclusie: het is al verboden dus we hebben geen wetgeving nodig om ze te verbieden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd
https://nos.nl/l/2527235
surprised-pikachu.jpg
Wat moet dat een gezellig dagje zijn geweest, tientallen volgepropte fatbikes met kortelontjestypes aanhoudenquote:Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd
https://nos.nl/l/2527235
surprised-pikachu.jpg
quote:Inspectie neemt duizenden Chinese fatbikes in beslag
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen dagen 6000 fatbikes in beslag genomen omdat ze vermoedelijk gevaarlijk zijn. De relatief goedkope fietsen zijn gemaakt door een producent uit China. Volgens de ILT lijken de fatbikes meer op brommers dan op elektrische fietsen en gaan ze te snel.
In eerste instantie meldde de ILT dat er 3500 fatbikes in beslag waren genomen. Dit aantal is nu al opgelopen tot 6000, zegt de dienst tegen de NOS. De ILT zegt in actie te zijn gekomen na een melding over een locatie waar mogelijk illegale fietsen die uit China waren geïmporteerd stonden opgeslagen.
Ook is inmiddels gebleken dat de fietsen niet aan de regels voldoen, onder meer omdat zij mede dankzij een gashendel een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur kunnen halen. Daarmee zijn ze in de praktijk gewoon brommers: "Zij zijn standaard al een bromfiets, of kunnen gemanipuleerd worden tot een bromfiets."
Dit betekent dat de zaak wordt overgedragen aan de officier van justitie. Dat kan betekenen dat de producent en verkopers niet alleen beboet, maar ook vervolgd kunnen worden. Hoe lang de fietsen al worden verkocht in Nederland kan de ILT niet zeggen.
Om welk merk fatbike van welke producent het gaat, wil de ILT "in het belang van het onderzoek" eveneens niet vertellen. Voor de betreffende fatbikes heeft de ILT ook een zogenoemd instroomverbod opgelegd. Dat betekent dat de Chinese producent ze voorlopig niet meer naar Nederland mag sturen.
Helm en rijbewijs
Een elektrische fiets die harder dan 25 kilometer per uur rijdt, moet (net als een bromfiets) een kenteken hebben. Wie er op rijdt moet WA-verzekerd zijn, een helm dragen, minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs hebben.
De Chinese fatbikes zijn populair omdat zij met een prijs van minder dan 1000 euro veel goedkoper zijn dan die van concurrenten. Tegelijk kun je er dus ook veel sneller op fietsen. "Als je dat weet, laat je dan je kind op zo'n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?", zegt Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT.
Over de fatbikes zijn al lange tijd zorgen. De fietsen zijn vooral populair onder jongeren. Veel van hen voeren hun fiets op, met een groeiend aantal ongelukken in het verkeer als gevolg. Onder meer de politie pleit daarom voor een leeftijdsgrens voor de fatbikes. Steeds meer verzekeraars willen ze ook niet meer verzekeren, vooral omdat ze ook veel gestolen worden.
Duidelijk een verschil tussen mensen die om medische redenen bv een spierziekte op een elektrische fiets rijden of wat snotjochies op een opgevoerde fatbikequote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.
De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.
De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |