abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214077922
https://www.rtl.nl/nieuws(...)umleeftijd-rijbewijs

VVD wil helmplicht, minimumleeftijd van 16 en brommerrijbewijs voor fatbike

De populaire fatbike is geen fiets, maar een bromfiets. Dat vindt de VVD. Daarom moet volgens die partij de leeftijdsgrens voor rijden op een fatbike 16 jaar worden, moet je een helm op als je er op rijdt en heb je een brommerrijbewijs nodig.

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman-Kamp is de fatbike veel te makkelijk op te voeren, ook al is dat officieel verboden. Daarom is een hardere aanpak nodig. "Het is te gek voor woorden dat er geen minimumleeftijd geldt voor de fatbike. Ik vind dat die leeftijd 16 jaar moet zijn", zegt ze tegen RTL Nieuws.

Veltman wijst erop dat het belangrijkste verschil tussen de fatbike en een gewone e-bike de berijder is: "Wie op straat eens rondkijkt ziet dat het vooral kinderen en jongeren zijn die fatbikes kopen. Ik snap de verleiding om zonder helm en rijbewijs op een scooter te willen rijden. Maar de overheid heeft hier de taak om henzelf en anderen te beschermen, zoals we dat in het verkeer wel vaker moeten doen."

Volgens het Kamerlid moet de leeftijdsgrens alleen gelden voor de fatbike en niet voor alle elektrische fietsen. En dat is moeilijk. In een studie die de verantwoordelijk minister Harbers eerder naar de Tweede Kamer stuurde, schrijven onderzoekers dat juridisch onderscheid maken tussen de fatbike en de e-bike niet kan. Dit komt omdat, volgens de onderzoekers, dikkere banden niet aantoonbaar leiden tot een onveiliger voertuig of onveiliger weggedrag.

Kan wel zijn, vindt Veltman, maar de politiek is er ook om regels zo aan te passen dat zaken wel kunnen: "Volgens mij ben ik Kamerlid om problemen aan te pakken. Als er juridische problemen zijn, kijken we hoe we de wet kunnen aanpassen. Wat de VVD betreft betekent dat dat fatbikes geen fietsen zijn, maar bromfietsen. Met alle wettelijke eisen die daar bij horen, een rijbewijs, helmplicht en minimumleeftijd van 16 jaar." Volgende week zal ze het kabinet vragen .

Ts.
Dus ze willen een uitzondering gaan maken op fatbikes met trapondersteuning.
Terwijl niet opgevoerd wel aan de E-bike wet voldoet .

Humm denk dat het beter is om gewoon fiers helm plicht op elke motorisch voertuig met of zonder trapondersteuning.
Ik zie genoeg mensen hier met e-bikes die niet goed in schatten wat 25klm hoe snel dat is .
Zeker de ouderen die amper kunnen trappen op een gewone fiets .
Waar ze heen en weer slingeren .
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:09:52 #2
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214077940
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook

ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
pi_214078005
Zou gvd tijd worden kut fatbikes
blablablabla
pi_214078010
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.

Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
pi_214078016
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.

Alles opgelost.
pi_214078025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.

Alles opgelost.
Wat is jouw oplossing dan?
pi_214078103
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing dan?
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:24:13 #8
3542 Gia
User under construction
pi_214078128
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.

Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
pi_214078137
Waarom denkt de VVD dat het weer verkiezingstijd is?
pi_214078201
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:32:44 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214078221
Die fatbiketjappies zijn wel irritant maar een ontmoedigingsbeleid op oneigenlijke gronden is niet de manier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214078234
Gewoon een krachtsensor verplicht stellen en die sensors die de omwentelingen meten verbieden. Probleem opgelost.
pi_214078332
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.

Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
.
pi_214078339
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:46:36 #15
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214078365
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
de pvv gaat toch geen regels bedenken voor zijn eigen volk
pi_214078382
Typisch VVD. Eerst wild west situaties laten ontstaan vanuit het idee dat de vrije markt louter zegeningen op ons laat neerdalen en alles op magische wijze vanzelf goedkomt, om als het dan helemaal uit de klauw loopt alles en iedereen te gaan controleren en reguleren.

Van stint tot steps, tot deelfietsen, microcars en fatbikes, met enige vooruitziende blik het normale fietsverkeer beschermen was er niet bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2024 @ 11:51:58 #17
426493 crew  PippenScottie
pi_214078408
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef ToT het volgende:
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.

Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
Helmplicht is voldoende.
Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten.

Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen
My friends all drive horses
pi_214078416
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
pi_214078480
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.

Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03:09 #20
37248 BertV
Klei indiaan
pi_214078482
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook

ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
Inderdaad niet die meer-regeltjes kramp weer, gewoon controleren als men zich niet aan de bestaande regels houdt.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_214078487
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.

Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .

Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .

Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .

Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:08:59 #22
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_214078534
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het is zo duim hendel.

Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .

Wel daar lijkt het op
Is dit een gedicht?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_214078572
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het is zo duim hendel.

Wel daar lijkt het op
Klaas?
pi_214078675
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
  Admin vrijdag 28 juni 2024 @ 12:24:14 #25
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214078697
fatbikes zijn grafdingen. 50% ervan wordt gestolen geloof ik, maar dat mag wmb wel naar 100%
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_214078702
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
Ik ben maar een random internet gek. We Hebben gelukkig een hele politie organisatie om wat beters te verzinnen. Een hele productcategorie verbieden, omdat sommigen er misbruik van maken vind ik te ver gaan. Je ziet dat eigenlijk alleen gebeuren bij jongeren die nog geen stemrecht hebben. Auto's worden ook veel te hard gereden en zijn veel dodelijker, met name voor omstanders ook. Desondanks doet de VVD niet hysterisch over dat voertuig. Sterker ze zijn de zelfverklaarde auto partij.

Laf naar beneden trappen is het.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:27 #27
3542 Gia
User under construction
pi_214078725
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:59 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_214078730
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
Als je kind geen fatbike heeft dan brokkelt je status als ouder af natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je minder verdient dan de vader van Djaylano.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_214078762
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
Nog meer regeltjes en uitzonderingen op uitzondering. Hoeveel meer politie hebben we dadelijk nodig om het te handhaven.

Als de nvwa hun werk zou doen zou een groot gedeelte van deze ondeugdelijke fatbikes niet eens in Nederland verkocht zijn.
pi_214078995
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')