Wat is jouw oplossing dan?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.
Alles opgelost.
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.quote:
de pvv gaat toch geen regels bedenken voor zijn eigen volkquote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
Helmplicht is voldoende.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef ToT het volgende:
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.
Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijnquote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.
Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
Inderdaad niet die meer-regeltjes kramp weer, gewoon controleren als men zich niet aan de bestaande regels houdt.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook
ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
De fatbikes hebben geen gashendel.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
Is dit een gedicht?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.
Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .
Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .
Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .
Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
Klaas?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.
Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .
Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .
Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .
Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
Ik ben maar een random internet gek. We Hebben gelukkig een hele politie organisatie om wat beters te verzinnen. Een hele productcategorie verbieden, omdat sommigen er misbruik van maken vind ik te ver gaan. Je ziet dat eigenlijk alleen gebeuren bij jongeren die nog geen stemrecht hebben. Auto's worden ook veel te hard gereden en zijn veel dodelijker, met name voor omstanders ook. Desondanks doet de VVD niet hysterisch over dat voertuig. Sterker ze zijn de zelfverklaarde auto partij.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:02 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
Als je kind geen fatbike heeft dan brokkelt je status als ouder af natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je minder verdient dan de vader van Djaylano.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
Nog meer regeltjes en uitzonderingen op uitzondering. Hoeveel meer politie hebben we dadelijk nodig om het te handhaven.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
Waarom?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.
Ditquote:
Je vraagt nu toch wel bijzonder veel van Giaquote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt.
Waarom niet ?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:44 schreef Fok-it het volgende:
Minimumleeftijd is noodzakelijk. Het gelijkstellen aan bromfiets incl bromfiets rijbewijs is idioot. Dan kan je dat ook wel gaan opzetten voor demente e-bike Ria's die het fietspad terroriseren
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomenquote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:51 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Waarom niet ?
Voor de brommer rijbewijs was er een certificaat.
Daarvoor kon elke imbeciel op 16jaar een brommer rijden
De rede dat er brommer certificaat is onstaan zodat de mensen de regels wiste .
De reden dat er een brommer rijbewijs is gekomen .
Was dat nog steeds sukkeld overal schijt aan hadden .
Wel er is nu weer een herhaling genaamt de E-bike.
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.
Alles opgelost.
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
Kind is nog niet dood, hoor. Moest wel naar het ziekenhuis. Kind heeft wel bewust met een fatbike in een voetgangersgebied gereden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom?
Heeft dat kind het andere kindje bewust doodgereden? En denk je dat dat fatbike kind daar geen ellende aan heeft overgehouden? Heb je zelf wel eens iemand doodgereden?
En vind je dat iedereen die een keer fietst waar het niet mag een taakstraf moet krijgen?
Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt.
Ga niet op de man af jankert.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
Je hoeft hem toch niet aan te vallen omdat zijn Nederlands niet van de bovenste plank is!! Je snapt toch wat hij wil zeggen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
Vertelquote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.
Dat klopt. Het argument was dat het gros toch al te hard reed (wat niet echt klopte, soit) door de snelheid de ongelukken vaker ernstig of fataal afliepen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.
Het probleem met de snorfiets was dat fabrikanten van tweewielers geen aparte modellen maakten voor snorfietsen en snorscooters. In plaats daarvan maakten ze van hetzelfde model een brom- en een snoruitvoering. Die waren in de regel vrijwel volledig identiek aan elkaar, het enige verschil was dat de bromuitvoering op 45 km/h en de snoruitvoering op 25 km/h begrensd was. Als je een snorfiets of snorscooter wilde opvoeren, hoefde je dus alleen maar de begrenzer eruit te halen, en je kan dan wel nagaan hoe hard hij dan ging.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:44 schreef Fer het volgende:
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.
Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
Behalve dat er allerlei truukjes waren waarmee je door de rollerbank controle kon komen, was de pakkans ook gewoon veel te klein. Ik heb ook jarenlang scooter gereden, en in al die jaren heb ik maar één keer op de rollerbank gestaan. Volgens de rollerbank kon mijn scooter toen 47 km/h rijden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:
Daarnaast zal het aantal bijstandsuitkeringen in de toekomst verminderen wanneer voldoende tokkieblagen zich doodrijden op hun fatbike.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:51 schreef Resistor het volgende:
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen.
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.quote:
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijkquote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:14 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik heb echt nauwelijks last van fatbikes. Ik zie ze wel eens maar echt sporadisch. Een collega heeft er overigens wel eentje.
Fatbikes zijn denk ik gewoon een tijdelijke hype. Als er per se wat nodig is, gooi er dan een minimumleeftijd op maar oprotten met helmplichten. Je hebt ook altijd die nationale fietsbond oid die al jaren strijdt om een helmplicht voor normale fietsen,. Een andere user zei het al maar mee eens: ik snap niet dat je zo’n ding aan je kind geeft, maar okay.
Als de fatbike minder in het verkeer te vinden is (dit krijg je namelijk met een helmplicht) komt er wel weer een nieuw vervoersmiddel. Kan je opnieuw beginnen. Nutteloos dus. Minimumleeftijd prima.
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijk
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:29 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar,quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:37 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar,.
Jaren 90 erg populair.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.
Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
Ergens last van hebben is geen liberal argumentquote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.
"Jongere" gespot.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 11:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik vind de 'haat' naar fatbikes van alle muggle's hier wel een mooi voorbeeld van typisch Hollandse 'tolerantie'.
'Als ik iets wil, moet je godverdommme niet zeiken! Vrijheid, blijheid! En iedereen op een Fatbike moet DOOD!'.
Kleinzielige sukkels zijn jullie allemaal.
Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden.quote:
Komt wel als jij een keer van de stoep wordt gebeukt door een bak tuig op zo'n dingquote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden.
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.
Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 13:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.
Doet mij denken aan de verborgen afgunst op school dat een zg. sullige klasgenoot letterlijk net 2 dagen 18jaar ineens kwam aanrijden in een - voor ons dan - verschrikkelijke burgermans kadett.
Iets waar in ons popi-jopi groepje van net 16/17 nog niet dood in gezien wilde worden. Twee meiden in ons groepje, stapte subiet over -en in; om daarna aangenaamd vervoerd te worden naar de disco ipv weg te waaien achter op de brommert of te moeten wachten op de veels te vroege laatste bus.
Aanzien en afzien is vooral relatief waarbij je later leert dat wat een ander van jouw bezit vindt, er totaal niet toedoet met dat voor jou prima van pas komt. Hetzelfde zie ik nu in die overdekte "invalide" hipsterkarren die itt de auto, bijna overal kunnen worden geparkeerd. Jongelui die wars zijn wat iemand van hun vindt en ondertussen komen waar ze zelf willen zijn.
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:10 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ergens last van hebben is geen liberal argument
Gilera Citta was hier razend populair onder de jeugd in de nineties.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
quote:Op zondag 30 juni 2024 10:57 schreef Hexagon het volgende:
Misschien is mijn beeld van snorfietsen dan wat smaller dan de werkelijkheid.
Wat een onzinquote:Op zondag 30 juni 2024 10:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.quote:Op zondag 30 juni 2024 13:27 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat een onzin
Dus als ik vind dat jouw vrijheid om te posten op FOK! beperkt zou moeten zijn heb ik daar een recht in?
Aaiiiii ik denk dat we hetzelfde bedoelen, die dingen waarvoor geen helm nodig was; noem ik allemaal snorfiets.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikesquote:Op zondag 30 juni 2024 13:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:22 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikes
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?quote:Op zondag 30 juni 2024 16:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.
Een onrealistische en disproportionele maatregel.quote:Op zondag 30 juni 2024 16:43 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?
Is heel lang niet zo geweest,quote:Op zaterdag 29 juni 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is.![]()
Waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor fietsers is
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:51 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Helmplicht is voldoende.
Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten.
Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen
Conclusie: het is al verboden dus we hebben geen wetgeving nodig om ze te verbieden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd
https://nos.nl/l/2527235
surprised-pikachu.jpg
Wat moet dat een gezellig dagje zijn geweest, tientallen volgepropte fatbikes met kortelontjestypes aanhoudenquote:Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd
https://nos.nl/l/2527235
surprised-pikachu.jpg
quote:Inspectie neemt duizenden Chinese fatbikes in beslag
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen dagen 6000 fatbikes in beslag genomen omdat ze vermoedelijk gevaarlijk zijn. De relatief goedkope fietsen zijn gemaakt door een producent uit China. Volgens de ILT lijken de fatbikes meer op brommers dan op elektrische fietsen en gaan ze te snel.
In eerste instantie meldde de ILT dat er 3500 fatbikes in beslag waren genomen. Dit aantal is nu al opgelopen tot 6000, zegt de dienst tegen de NOS. De ILT zegt in actie te zijn gekomen na een melding over een locatie waar mogelijk illegale fietsen die uit China waren geïmporteerd stonden opgeslagen.
Ook is inmiddels gebleken dat de fietsen niet aan de regels voldoen, onder meer omdat zij mede dankzij een gashendel een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur kunnen halen. Daarmee zijn ze in de praktijk gewoon brommers: "Zij zijn standaard al een bromfiets, of kunnen gemanipuleerd worden tot een bromfiets."
Dit betekent dat de zaak wordt overgedragen aan de officier van justitie. Dat kan betekenen dat de producent en verkopers niet alleen beboet, maar ook vervolgd kunnen worden. Hoe lang de fietsen al worden verkocht in Nederland kan de ILT niet zeggen.
Om welk merk fatbike van welke producent het gaat, wil de ILT "in het belang van het onderzoek" eveneens niet vertellen. Voor de betreffende fatbikes heeft de ILT ook een zogenoemd instroomverbod opgelegd. Dat betekent dat de Chinese producent ze voorlopig niet meer naar Nederland mag sturen.
Helm en rijbewijs
Een elektrische fiets die harder dan 25 kilometer per uur rijdt, moet (net als een bromfiets) een kenteken hebben. Wie er op rijdt moet WA-verzekerd zijn, een helm dragen, minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs hebben.
De Chinese fatbikes zijn populair omdat zij met een prijs van minder dan 1000 euro veel goedkoper zijn dan die van concurrenten. Tegelijk kun je er dus ook veel sneller op fietsen. "Als je dat weet, laat je dan je kind op zo'n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?", zegt Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT.
Over de fatbikes zijn al lange tijd zorgen. De fietsen zijn vooral populair onder jongeren. Veel van hen voeren hun fiets op, met een groeiend aantal ongelukken in het verkeer als gevolg. Onder meer de politie pleit daarom voor een leeftijdsgrens voor de fatbikes. Steeds meer verzekeraars willen ze ook niet meer verzekeren, vooral omdat ze ook veel gestolen worden.
Duidelijk een verschil tussen mensen die om medische redenen bv een spierziekte op een elektrische fiets rijden of wat snotjochies op een opgevoerde fatbikequote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.
De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.
De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
Dit ja... dit is het issue met die dingen. Niet de fatbikes zelf maar het gedrag van de rijder. Lekker scheuren met 2 man erop, express heen en weer gaan bewegen op fietspaden, etc. Jongeren voelen zich koning erop. Snap ik ook wel maar het is gewoon totaal niet veilig voor andere fietsers.quote:Op maandag 22 juli 2024 17:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
Trekt weer veelal een bepaald slag volk aan deze fietsen, verder zitten er vaak kinderen op die nauwelijks droog zijn achter de oren. Met twee vaak, telefoontje erbij nog en dan scheuren over het fietspad.
De meeste normale fietsers haalden vroeger geen 25 km/u. Nu halen de meeste electrische fietsen me in met snelheden boven de 25 km/u.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 04:27 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
[..]
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.
Wat is volgens jou het verschil tussen 25 km/u tijden met een elektrische fiets en 25 km/u met een gewone fiets?
.
Alleen het fietspad? Hier scheuren ze net zo hard over de stoep, terwijl er een fietspad naast ligt.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 08:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De hele balans op het fietspad is nu zoek.
Fatbikende dikke boomer gespot.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tja, zo n fatbikende fatso van middelbare leeftijd, die als een zoutzak op dat ding zit, vaak met een blik van "kijk mij eens cool zijn", zou die nou zelf echt niet beseffen dat ie compleet voor lul zit op dat ding?quote:Op woensdag 3 juli 2024 19:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig.
Was het maar 25 en zo ja is dat vooruit trappen hooguit een draaisensor aansturen om een signaal geven dat de motor moet worden aangedreven. Genoeg fietsen die daarvoor een (relais)printje aanzetten en de frequentie daarvan met een hendeltje kunnen regelen (doen of er snel wordt meegetrapt).quote:Op zaterdag 27 juli 2024 04:27 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
[..]
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.
Wat is volgens jou het verschil tussen 25 km/u tijden met een elektrische fiets en 25 km/u met een gewone fiets?
.
Geen idee of het rotzooi is, wel dat het chinees best sterk in elkaar steekt en gewoon voldoet aan de huidige fiets regels. Met prijsverschillen, ontstaat alleen maar onderscheid met have(not)s, die dingen een soort statussymbool worden en voorkomt zeker niet gevaren.quote:Op zaterdag 27 juli 2024 08:22 schreef takura het volgende:
Zou ook schelen als de EU de importheffingen vertienvoudigd op de Chinese fatbike rotzooi.
Zit toch gewoon een begrenzer op (op normale fietsen dan, niet op die fatbikes).quote:Op zaterdag 27 juli 2024 09:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste normale fietsers haalden vroeger geen 25 km/u. Nu halen de meeste electrische fietsen me in met snelheden boven de 25 km/u.
Maar dat is, mits geen bromfiets, al verboden. Laten we dat eerst eens gaan handhaven voor we weer nieuwe verboden verzinnen.quote:Op zondag 28 juli 2024 18:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij scheuren met de benen stil, en dat is niet op fietspaden waar het naar beneden loopt. 'Trapondersteuning' zeker
Handhaven? Daar doen we niet aan, daar is geen personeel voor.quote:Op zondag 28 juli 2024 18:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is, mits geen bromfiets, al verboden. Laten we dat eerst eens gaan handhaven voor we weer nieuwe verboden verzinnen.
Zelf een meisjes met een electrische swap fiets knalt me dagelijks voorbij met tegen de 30 km/hquote:Op zondag 28 juli 2024 18:16 schreef KvanG het volgende:
[..]
Zit toch gewoon een begrenzer op (op normale fietsen dan, niet op die fatbikes).
Punt is dat die wetgeving t.a.v. trappers compleet achterhaald is en "we"kennelijk niet in staat willen zijn om regels conform bij te stellen.quote:Op zondag 28 juli 2024 18:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij scheuren met de benen stil, en dat is niet op fietspaden waar het naar beneden loopt. 'Trapondersteuning' zeker
Dat is de PVV toch altijd geweest?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
Nee, absoluut niet. De PVV is zo'n partij die beweert rechts te zijn omdat ze tegen immigratie en de islam zijn.quote:
Haha, alles wat zogenaamd links zou zijn aan de PVV wordt direct overboord gegooid om een ultra-rechts kabinet te vormen.quote:Op maandag 29 juli 2024 12:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. De PVV is zo'n partij die beweert rechts te zijn omdat ze tegen immigratie en de islam zijn.
Voor de rest is het zo links als het maar zijn kan en zeker amper te vergelijken met de PVV.
Klopt. Alles voor de bühne om rechts over te komen.quote:Op maandag 29 juli 2024 12:20 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Haha, alles wat zogenaamd links zou zijn aan de PVV wordt direct overboord gegooid om een ultra-rechts kabinet te vormen.
Je bedoelt alles voor de bühne om links over te komen voor hun laag-inkomen achterban, maar waar dus niks van terechtkomt.quote:Op maandag 29 juli 2024 12:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Alles voor de bühne om rechts over te komen.
Maar verder offtopic hier.
Nee, dat bedoelde ik niet. Het sentiment is 'links is kut', dus willen ze rechts overkomen om meer stemmen te trekken.lquote:Op maandag 29 juli 2024 12:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Je bedoelt alles voor de bühne om links over te komen voor hun laag-inkomen achterban, maar waar dus niks van terechtkomt.
Geert is alleen links met zijn mond. Geen woorden, maar daden.quote:Op maandag 29 juli 2024 12:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, dat bedoelde ik niet. Het sentiment is 'links is kut', dus willen ze rechts overkomen om meer stemmen te trekken.l
quote:Fatbikes zijn voortaan verboden op camping De Heische Tip in Zeeland (plaats in Noord-Brabant) . Maandag ging het drie keer mis op een en dezelfde dag. Er gebeurden drie ongelukken met fatbikes waarbij de kinderen die op zo’n elektrische fiets reden, lichtgewond raakten. Nu is de maat vol en besluit de camping om fatbikes niet langer op het terrein toe te laten.
Het was pas de eerste keer dat het fout ging met fatbikes op De Heische Tip, maar eigenaren Mieke de Greeff en haar man Patrick van den Berg, maakten zich al langer ongerust over dit soort fietsen op hun terrein. “Kinderen blijven kinderen, dat nemen we ze niet kwalijk en we zijn geen strafkamp. Je laat het dan toch toe, maar nu gaat het ineens drie keer fout op één dag.”
De ongelukken vielen op zich mee. De drie kinderen kwamen er ieder met wat schaafwonden en blauwe plekken vanaf, maar volgens De Greeff gebeurt het wel vaak dat auto’s plots moeten uitwijken voor crossende kinderen. “De komende drie weken zijn we nog met 1500 mensen op het terrein, dus we gaan niet afwachten tot het écht fout gaat.”, vertelt ze.
‘Irritant’
Naast de veiligheid van de kinderen en andere campinggasten, is ook de groeiende irritatie van campinggasten een belangrijke factor om het verbod in te voeren: “Met de normale fiets gaan kinderen één keer richting het water. Op de fatbike blijven ze maar aan het fietsen. Ze sjezen zo'n vijfentwintig keer op en neer langs je camper, en we horen van gasten dat ze zich hieraan irriteren”, zegt De Greeff.
Geen leeftijdslimiet
Wettelijk gezien is er geen leeftijdslimiet voor het rijden op een fatbike. Volgens De Greeff rijden op haar camping vaak kinderen tussen de negen en twaalf jaar op de fatbikes rond. De fatbikes halen met gemak snelheden tot dertig kilometer per uur. Ze zijn bovendien erg zwaar zijn en dus moeilijk onder controle te houden door kinderen. Daarom is ervoor gekozen om ze op de hele camping te verbieden.
Andere soortgelijke voertuigen, zoals elektrische stepjes of hoverboards, zijn minder gevaarlijk en dus nog toegestaan. ‘Maar dat wil niet zeggen dat we niet alert blijven’, waarschuwen de campingeigenaren.
Eens. het gaat gewoon TE vaak fout. Die kinderen trappen langzaam een beetje voor de show, maar verder is het gewoon een electrische brommer inderdaad. Ik heb die dingen al 60 zien doen op de weg. Levenslink.quote:
Met zulke snelheden is een helm gewoon gezond verstand hoor.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Alles opgelost.
was het altijd al, zelfs ver voor het PVV heette. Geert is altijd VVDer gebleven.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
Om dat ding vervolgens om dezelfde boom heen te vouwen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:44 schreef Fer het volgende:
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.
Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
Wat zijn volgens jou zulke snelheden? Met een beetje doortrappen op de stadsfiets kun je sneller dan de fatbike.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:24 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Met zulke snelheden is een helm gewoon gezond verstand hoor.
Ik heb een step, die gaat 25km/u en een (skaters)helm dragen is bij mij standaard. Gewoon voor m'n eigen veiligheid want verplicht is het niet dacht ik.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:24 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Met zulke snelheden is een helm gewoon gezond verstand hoor.
Meer dan de helft van alle fatbikes in NL is opgevoerd en gaat 60km/uur. Dat dus.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou zulke snelheden? Met een beetje doortrappen op de stadsfiets kun je sneller dan de fatbike.
Waarmee we dus weer terug zijn bij illegale zaken extra illegaal maken en verplichtingen die er al zijn nog eens extra verplichten. Wat een oplossing.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:42 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Meer dan de helft van alle fatbikes in NL is opgevoerd en gaat 60km/uur. Dat dus.
16+ en helmplicht maken het voor oom agent wel lekker makkelijk:quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waarmee we dus weer terug zijn bij illegale zaken extra illegaal maken en verplichtingen die er al zijn nog eens extra verplichten. Wat een oplossing.
quote:Brabantse vakantieparken en campings zitten in hun maag met gasten die op fatbikes en elektrische steps over het terrein scheuren. Op camping De Heische Tip in Zeeland zijn fatbikes na verschillende ongelukken inmiddels verboden en ook andere parken kiezen ervoor dit soort tweewielers te weren. "De elektrische steps moeten ze bij ons thuislaten."
De straat is een afspiegeling van de camping, weet Michel Huigevoort. Hij is directeur van Recreatiepark TerSpegelt in Eersel en ziet de populariteit van fatbikes op het park groeien. "We zien een toename van elektrische vervoersmiddelen. Mensen rijden bij ons wel wat meer op fatbikes, maar het valt nog mee. Het is vooral de elektrische step die een opmars heeft gemaakt."
Huigevoort begrijpt dat wel. Niet iedereen wil op de camping alles lopend doen. Op een groot park als TerSpegelt, met vierduizend gasten als het vol is, kan het supermarktje net wat te ver weg zijn. Een step die 25 kilometer per uur haalt, is dan handig. Maar het schuurt met de veiligheid van andere gasten.
"Kinderen op een elektrische step kennen maar één stand: vol gas. Ik snap dat helemaal, want ik ben ook jong geweest", zegt Huigevoort. "Maar we hadden er zo veel overlast van. Kinderen op een step die tegen andere kinderen aanbotsten, aanrijdingen met auto's. Noem maar op. Drie jaar geleden hebben we de steps daarom verboden."
Bij Recreatiepark De Achterste Hoef in Bladel zien ze ook dat de fatbike veel meer op de camping wordt gebruikt dan vorig jaar. Maar een verbod is ingewikkeld, zegt een medewerkster die de telefoon opneemt. "Het is moeilijk om de fatbike te verbieden, want het is een elektrische fiets. En veel gasten pakken bij ons hun elektrische fiets. We vinden het lastig om onderscheid te maken."
Op deze Bladelse familiecamping spreken ze gasten die te hard op een fatbike scheuren wel aan. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die met een rotvaart over de camping gaat. "We hebben ook senioren op de elektrische fiets die op volle kracht voorbijrazen", vertelt de medewerkster. Bij de Achterste Hoef hebben ze overigens de e-step wel verboden. "Dat hebben we een paar jaar geleden al gedaan. Kleine kinderen letten niet zo goed op, terwijl zij er het meest gebruik van maken. Zo'n ding gaat al snel te hard."
Bij camping de Heische Tip in Zeeland ging de fatbike na drie ongelukken op één dag in de ban. Naast de veiligheid van de kinderen en andere campinggasten, was ook de groeiende irritatie van campinggasten een belangrijke reden voor het verbod.
Directeur Huigevoort van TerSpegelt snapt de campingeigenaren van de Heische Tip wel. "Zij zijn de hele dag op de camping en spreken met andere gasten. De ene camping is de andere niet. Het heeft heel veel te maken met de doelgroep die je aanboort."
Al die ongekeurde AliExpress meuk kan sowieso direct de schredder in.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 18:56 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
16+ en helmplicht maken het voor oom agent wel lekker makkelijk:
te jong en/of geen helm? --> bekeuren of in beslag nemen.
Snorfietsen hoor je op een kilometer aankomen, er zaten/zitten geen 10 jarigen op en het is geen ongekeurde AliExpress bagger.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:44 schreef Fer het volgende:
En als dat waar zou zijn, dan nog altijd liever dat dan een dreinende kleuter zoals jij. Ga nu maar even uithuilen bij je mama.quote:
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 17:23 schreef Ghost_Buster het volgende:
Eens. het gaat gewoon TE vaak fout. Die kinderen trappen langzaam een beetje voor de show, maar verder is het gewoon een electrische brommer inderdaad. Ik heb die dingen al 60 zien doen op de weg. Levenslink.
Gaat niet alleen om dodelijke ongevallen natuurlijk, Henk.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn.
Die 270 fietsers zijn waarschijnlijk voor het grootste deel doodgereden door automobilisten. Staat er in de statistieken ook in hoeveel gevallen het de schuld van de automobilist en in hoeveel gevallen de schuld van de fietser was?quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn.
Maar dat neemt niet weg dat die getallen een indicatie zijn. En ze wijzen niet naar tieners op fatbikes.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gaat niet alleen om dodelijke ongevallen natuurlijk, Henk.
Hoe is dat relevant? 'Beste, uw moeder is doodgereden toen ze met haar e-bike onderweg was. Maar het was gelukkig niet haar schuld'. Who the fuck cares? Dood is dood.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Die 270 fietsers zijn waarschijnlijk voor het grootste deel doodgereden door automobilisten.
De schuldvraag kan relevant zijn voor de verzekering. En het kan relevant zijn voor politie en justitie. Als een automobilist door roekeloos rijgedrag een fietser doodrijdt, dan kan hij daarvoor aangeklaagd en veroordeeld worden.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Hoe is dat relevant? 'Beste, uw moeder is doodgereden toen ze met haar e-bike onderweg was. Maar het was gelukkig niet haar schuld'. Who the fuck cares? Dood is dood.
En ook dat is volledig irrelevant voor de nabestaanden. En het zegt ook niks over de mogelijke oorzaken.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De schuldvraag kan relevant zijn voor de verzekering.
Ik las laatst ook over een bejaarde die zo schrok van zo'n langszoevende fatbike, dat hij de sloot in reed. Kon nog net op tijd eruit gevist worden.quote:Op maandag 5 augustus 2024 23:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 01:10 schreef Ghost_Buster het volgende:
Ik las laatst ook over een bejaarde die zo schrok van zo'n langszoevende fatbike, dat hij de sloot in reed.
Eens. Maar krijg dat maar eens zo'n bejaarde aan zijn verstand. Die gaan tot het gaatje, kan ik je vertellen. Het moet eerst gruwelijk fout gaan, willen ze stoppen met fietsen of autorijden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer.
Dat kan met een blindenstok en andere signaleringsmiddelen, verder prima als voetganger.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer.
quote:Op de Boompjes in Rotterdam zijn zondagmiddag twee fatbikes op elkaar gebotst. Een moeder, die met haar kind op de elektrische fiets zat, raakte daarbij zwaargewond.
Het kind en de man die op de andere fatbike zat, liepen ook verwondingen op, maar minder ernstig. Net als de zwaargewonde vrouw zijn zij naar het ziekenhuis gebracht. De leeftijden van de gewonden zijn niet bekend.
Volgens een woordvoerder van de politie moest een van de fatbikes uitwijken voor een voetganger. "Daardoor zijn ze vermoedelijk op elkaar gebotst."
De fietsen reden in tegengestelde richting. Voor de hulpverlening is zondagmiddag een traumahelikopter geland op de Boompjes.
Penopauzequote:Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zie geen kinderstoeltje achterop dus het zal niet een heel klein kind zijn geweest.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
Geen medelijden meer met die proleten die op die dingen rijden en als je er als moeder met een kind op gaat zitten ben je al helemaal ongeschikt als ouder.
Als je de politie überhaupt al ziet in het straatbeeld. Ze wilden toch meer blauw op straat?quote:Op maandag 19 augustus 2024 10:14 schreef HardMetal het volgende:
Het grote probleem is dat er niet gehandhaafd wordt.
Blauwe plekken zat op de stoep met die fat-bikes die tussen mensen door sjezen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 10:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Ze wilden toch meer blauw op straat?
Zou het wat uitmaken? Je moet gewoon geen bijrijders meenemen op die fietsen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 10:48 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zie geen kinderstoeltje achterop dus het zal niet een heel klein kind zijn geweest.
Buiten de randstad worden ze ook gewoon gebruikt hoor.quote:Op maandag 19 augustus 2024 11:57 schreef NewJackSwingII het volgende:
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
Ik dus wel hier waar ik woon. Middelgrote stad in het oosten en wil echt geen vooroordelen hebben. Maar heb het welquote:Op maandag 19 augustus 2024 11:57 schreef NewJackSwingII het volgende:
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem, omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
Alleen Randstad? Was dat maar waar.quote:Op maandag 19 augustus 2024 11:57 schreef NewJackSwingII het volgende:
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem, omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is.quote:Op maandag 19 augustus 2024 11:59 schreef maily het volgende:
[..]
Buiten de randstad worden ze ook gewoon gebruikt hoor.
Nee hoor.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:08 schreef NewJackSwingII het volgende:
[..]
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is.
quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:07 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Wat ook vaak zie is dat ze bijvoorbeeld met 3 man op zo'n fatbike zitten.
Gevaarlijk ook wel.
Ze hoeven maar één keer een ongeluk te krijgen en dan snappen ze het wel.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:07 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Wat ook vaak zie is dat ze bijvoorbeeld met 3 man op zo'n fatbike zitten.
Gevaarlijk ook wel.
Waarom? Kinderen in stoeltjes.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:11 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik vind dit ook levensgevaarlijk als ik dit voorbij zie fietsen
Precies dat. Is ook zo.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:12 schreef maily het volgende:
[..]
Ze hoeven maar één keer een ongeluk te krijgen en dan snappen ze het wel.
Kan, maar gaat minder hard dan een fatbike.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:11 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik vind dit ook levensgevaarlijk als ik dit voorbij zie fietsen
het zwalkt over de weg omdat de gewichtverdeling helemaal uit balans is. als die valt kunnen de kinderen geen kant op.en ook nooit helmen op.quote:
Waar zijn de ouders vraag je je af. Ik zie soms kinderen van 10 of 11 jaar erop rijden en dan hebben ze nog iemand van 7 of 8 oid achterop.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:12 schreef maily het volgende:
[..]
Ze hoeven maar één keer een ongeluk te krijgen en dan snappen ze het wel.
Die rijden max 15km/h, als ze omdonderen gaat ze doorgaans niet over de kop, dus heb je weinig aan een helm. Als ze aangereden worden door een auto heb je ook niks aan een helm. Zou deze opstelling 40km per uur gaan op een fatbike, heb je trouwen niks aan een helm die geen integraalhelm is.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:14 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
het zwalkt over de weg omdat de gewichtverdeling helemaal uit balans is. als die valt kunnen de kinderen geen kant op.en ook nooit helmen op.
Dit dus. De ouders zijn schuldig. Die kopen die dingen voor hun kindjes.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waar zijn de ouders vraag je je af. Ik zie soms kinderen van 10 of 11 jaar erop rijden en dan hebben ze nog iemand van 7 of 8 oid achterop.
Suijkerbuijk is sowieso dyslextisch daar kan de beste man ook niets aan doenquote:Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hier in Den Bosch zie ik alleen maar allochtone kinderen onder de 16 op zo'n dingquote:Op maandag 19 augustus 2024 12:08 schreef NewJackSwingII het volgende:
[..]
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is.
quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:20 schreef Akkerdjie het volgende:
Als ze aangereden worden door een auto heb je ook niks aan een helm.
Tja, vanuit onwetendheid domme reacties sturen kan iedereen. Fietshelmen hebben enkel een nut bij enkelvoudige ongelukken, dus als je omdondert en niet wordt aangereden. Als een auto met 50 (of zelfs 30) je aanrijdt, heb je niet zoveel aan een fietshelm en ga je doorgaans alsnog dood of komt op zijn minst zwaargewond in het ziekenhuis vanwege de impact. Bij een botsing met een auto die 40 rijdt is de klap die je maakt 10x groter dan de norm van de helm. Ook mag je niet harder dan 25 rijden op je fiets bij een enkelvoudig ongeluk (omdonderen) anders haalt ie de norm ook niet. Hoofdletsel omvat ook bijvoorbeeld kinletsel of tandletsel, dus als het over hoofdletsel gaat gaat het niet altijd over letsel waat een fietshelm iets tegen kan doen.quote:
De term 'aandrijfkracht geleidelijk vermindert' moet buiten snelheidsafhankelijk dus eveneens ook aanwezig zijn.quote:"bron overheid WVW-Art1.paragraaf-ea ... fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;"
quote:Bergen op Zoom - Een bestuurder van een fatbike is maandagavond doorgereden nadat hij op een voetganger was gebotst op de Antwerpsestraatweg. De voetganger raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Eventuele getuigen worden gevraagd zich bij de politie te melden.
Het ongeval gebeurde omstreeks 18:45 uur. Na de aanrijding ging de, volgens ooggetuige jonge bestuurder, van de fatbike er snel vandoor. Omstanders hebben zich ontfermd over de voetganger en eerste hulp verleend.
Agenten hebben van de voetganger een verklaring opgenomen en doen verder onderzoek naar het ongeval. Een signalement van de doorgereden bestuurder is helaas niet bekend.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eslagname-gevaarlijkquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zag gisteren ook een artikel voorbijkomen dat er iets van duizend fatbikes in beslag genomen zijn bij een of andere leverancier.
Zie je wel eens autochtone kinderen op zo'n ding? #dtvquote:Op maandag 19 augustus 2024 12:26 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Hier in Den Bosch zie ik alleen maar allochtone kinderen onder de 16 op zo'n ding
Eigenlijk zeer zelden.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:09 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zie je wel eens autochtone kinderen op zo'n ding? #dtv
Wat ik al zei: het is schreeuwen om maatregelen die al lang bestaan.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:11 schreef Origami94 het volgende:
Ik zou eigenlijk niet weten waarom fatbikes verboden zou moeten worden? Kunnen prima als scooter gezien worden en bereden met een rijbewijs.
We gaan toch ook geen Tesla's verbieden. Ook al gaan die dingen hard op de eerste 100 meter.
Hier ook hoor, 9 van de 10 keer zijn het dezelfde types.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:21 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Eigenlijk zeer zelden.
En indien wel zijn het typetjes Dylano en Sharona
Rijbewijs en leeftijdslimiet zou inderdaad al heel wat helpen om een boel kneusjes eruit te filteren die nu op zo'n ding scheuren.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:11 schreef Origami94 het volgende:
Ik zou eigenlijk niet weten waarom fatbikes verboden zou moeten worden? Kunnen prima als scooter gezien worden en bereden met een rijbewijs.
We gaan toch ook geen Tesla's verbieden. Ook al gaan die dingen hard op de eerste 100 meter.
Mwah, ik zie hier de Floris-Jannen en Annefleurs ook wel op die dingen rijdenquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:21 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Eigenlijk zeer zelden.
En indien wel zijn het typetjes Dylano en Sharona
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Maar dat staat verder los van de hele fatbike-overlast, want daarbij gaat het niet om kilometers door de polder fietsen maar vooral scheuren op fietspaden binnen de bebouwde kom en in winkelcentra (vaak nog met iemand achterop)quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:55 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus.
Zeker op zo'n kale vlakte met flink wat wind is dat voor veel niet te doen op die leeftijd.
En hierdoor worden de buslijnen nog minder rendabel waardoor deze uit steeds meer dorpen verdwijnen en de oudjes niet meer met het ov hun dorp kunnen verlaten..quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:55 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus.
Zeker op zo'n kale vlakte met flink wat wind is dat voor veel niet te doen op die leeftijd.
Ja dat wel natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hierdoor worden de buslijnen nog minder rendabel waardoor deze uit steeds meer dorpen verdwijnen en de oudjes niet meer met het ov hun dorp kunnen verlaten..
Jup, ik reageerde puur op het stukje dat het ook voor standaard eBikes zou moeten gelden.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar dat staat verder los van de hele fatbike-overlast, want daarbij gaat het niet om kilometers door de polder fietsen maar vooral scheuren op fietspaden binnen de bebouwde kom en in winkelcentra (vaak nog met iemand achterop)
Vergeet de ouders niet die die dingen voor hun kindjes kopen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:07 schreef Gehenna het volgende:
Die opgevoerde dingen zijn gewoon problematisch.
Hier zijn het gewoon de Henken en Ingrids die op zo'n ding rijden, voornamelijk Henkies in de puber jaren waar je last van hebt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:09 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Zie je wel eens autochtone kinderen op zo'n ding? #dtv
Meer wetgeving is inderdaad nutteloos. Al is het wel een grijs gebied. Wetten moeten expliciet omschreven worden anders is het gebonden aan jurisprudentie.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat ik al zei: het is schreeuwen om maatregelen die al lang bestaan.
Een fatbike is niets anders dan een elektrische fiets met bijzonder ontwerp en moet dus aan de regels voor een elektrische fiets voldoen.
Het probleem ligt hem in de vele fatbikes die niét aan de regels voldoen en dus al verboden zijn.
Dat zijn fatbikes die te hard gaan. Dus moeten die door het leven als speed-pedelec.
En fatbikes met gashendel. Die moeten door het leven als elektrische scooter.
Als ze voldoen aan de regels voor de betreffende voertuig categorieen zal de RDW wel een kenteken afgeven, kan er een WA verzekering worden afgesloten en kan er met een geldig rijbewijs gebruik van gemaakt worden.
Alleen vrijwel al die import rotzooi voldoet niet aan de regels, heeft geen kenteken + verzekering en rijdt dus illegaal rond. Gewoon meer controle realiseren en als handhavingsmaatregel direct in beslag nemen. Ongeacht wie de eigenaar is. De (financiele) gevolgen van de inbeslagname zijn iets tussen berijder en eigenaar indien dat niet dezelfde persoon betreft. Het in beslag nemen van wapens is heel normaal bij een misdrijf en rijden op een voertuig wat niet voldoet aan de wettelijke eisen is een misdrijf.
De meeste middelbare scholieren hoeven helemaal niet 12 km te fietsen naar school.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 14:39 schreef 215 het volgende:
[..]
Hier zijn het gewoon de Henken en Ingrids die op zo'n ding rijden, voornamelijk Henkies in de puber jaren waar je last van hebt.
Naar de middelbare school gaan is een e-bike best wel nuttig voor, dat is gauw 12 km van huis. Toch blijft het eng om twaalf jarige meisje al keuvelen zonder aandacht voor de omgeving met 25 km/h langs je te zien schuiven.
Fat bikes is dan de overtreffende trap voor de stoere Henken en Harms, die crossen ook rustig maar zeer vlot dwars over een winkelplein.
De meeste kinderen hebben dan ook geen e-bike. Hier op het dorp, 30 a 40 km uit de randstad is er geen middelbare school te vinden die dichterbij is. OV heeft niet een geweldige verbinding, zeker niet naar de omliggende dorpen. Gemotoriseerd vervoer is dus best wel handig hier, ook voor jongeren.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De meeste middelbare scholieren hoeven helemaal niet 12 km te fietsen naar school.
25 km valt prima te doen, check al dat swapfiets e-bike grut.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:01 schreef 215 het volgende:
[..]
De meeste kinderen hebben dan ook geen e-bike. Hier op het dorp, 30 a 40 km uit de randstad is er geen middelbare school te vinden die dichterbij is. OV heeft niet een geweldige verbinding, zeker niet naar de omliggende dorpen. Gemotoriseerd vervoer is dus best wel handig hier, ook voor jongeren.
Niet dat er nu nog iets aan te veranderen is maar wat mij betreft had de maximum snelheid van e-bikes gewoon 20 km moeten zijn. De snelheid die de doelgroep ook fietst zonder aandrijving.
Het gaat om snelheidsverschil. Op een vol fietspad is 25 km best hard als er ook veel mensen rond de 20 fietsen. In een straat met winkels waar niet iedereen op verkeer let is 25 zelfs idioot snel.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:25 schreef Origami94 het volgende:
[..]
25 km valt prima te doen, check al dat swapfiets e-bike grut.
Vanaf 35 km wordt het gevaarlijk zonder ervaring. Idem dito voor wielrenners of grut op een sport/racefiets
Een beetje fiets fietst 15 km/u dan is die 10 km/u geen verschilquote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:13 schreef 215 het volgende:
[..]
Het gaat om snelheidsverschil. Op een vol fietspad is 25 km best hard als er ook veel mensen rond de 20 fietsen. In een straat met winkels waar niet iedereen op verkeer let is 25 zelfs idioot snel.
verwar liberaal niet met anarchistisch en zoek een pro-fatbike partij als je een andere mening hebt.quote:
De fatbike is een harley voor kutpubers.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 15:54 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Waarom denken ze dat die kids zich aan nieuwe regels gaan houden, daar hebben ze nu ook al schijt aan.
Hier knallen ze met een rotvaart over de stoepen en zelfs door het winkelcentrum, spring je niet op tijd aan de kant krijg je nog een grote bek ook. En ze weten dondersgoed dat ze fout zijn.
Laat ze dat dan aanpakken, gevaarlijk aso gedragen, bike opgevoerd, hop inleveren net als dat ze vroeger met brommers deden die opgevoerd waren.
Hier hetzelfde. Zoals met veel dingen ontbreekt de handhaving.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 15:54 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Waarom denken ze dat die kids zich aan nieuwe regels gaan houden, daar hebben ze nu ook al schijt aan.
Hier knallen ze met een rotvaart over de stoepen en zelfs door het winkelcentrum, spring je niet op tijd aan de kant krijg je nog een grote bek ook. En ze weten dondersgoed dat ze fout zijn.
Laat ze dat dan aanpakken, gevaarlijk aso gedragen, bike opgevoerd, hop inleveren net als dat ze vroeger met brommers deden die opgevoerd waren.
Oke wat is er liberaal aan de VVD?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
verwar liberaal niet met anarchistisch en zoek een pro-fatbike partij als je een andere mening hebt.
Begin er een topic over, ik ging in op je reactie over de fatbike.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:47 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Oke wat is er liberaal aan de VVD?
Slapquote:Op donderdag 22 augustus 2024 14:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Begin er een topic over, ik ging in op je reactie over de fatbike.
Zag er hier gisteren ook alweer door rood licht fietsen terwijl de auto's al aan het afslaan waren. Met twee op 1 fiets uiteraard.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 15:54 schreef Gizmogirl28 het volgende:
En als er gehandhaafd wordt, dan wordt intimiderend asogedrag nog steeds beloond. Laatst nog gezien: rotjong van 12 à 13 op fatbike ziet de politie aankomen (na een melding van overlast) en zijn eerste reactie is om er vandoor te gaan. In die haast om weg te komen glijdt hij uit, gaat onderuit en wordt gepakt. Hoop misbaar. Ze laten hem uitrazen. Dus in plaats van dat hem een grens opgelegd wordt qua gedrag gaan ze staan wachten tot meneertje zelf eens door zijn stoom heen is.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:27 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Zoals met veel dingen ontbreekt de handhaving.
Ja idd, Ze weten dat ze er toch wel mee weg komen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:27 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Zoals met veel dingen ontbreekt de handhaving.
Doodeng.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 16:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Zag er hier gisteren ook alweer door rood licht fietsen terwijl de auto's al aan het afslaan waren. Met twee op 1 fiets uiteraard.
En 2 van die gappies van amper 10 jaar, ook op 1 fiets, lekker in tegenovergestelde richting over een enkel fietspad scheuren.
quote:De parkeerstrook achter de bestelbus van een installatiebedrijf ligt ’s middags nog bezaaid met zwarte glassplinters. De geblindeerde ruit van de achterdeur ligt aan gruzelementen. Tussen de splinters liggen stukken rood plastic van de achterlichten.
De klap was enorm, zegt een man die de eenzijdige aanrijding alleen heeft gehoord. ,,Het zag er niet goed uit. De jonge bestuurder lag op de weg en bewoog bijna niet", zegt de man wiens naam bij de redactie bekend is.
Fiets is toegetakeld
Hij is bij de jongen gebleven tot de ambulancebroeders de zorg overnamen. Met grote spoed is het slachtoffer met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is niet duidelijk. De bestelbus staat in het parkeervak tussen stippellijn van het fietspad en het trottoir. De fatbiker moet om onbekende reden de lijn van het rode fietspad hebben verlaten.
Of hij te hard heeft gereden is lastig te achterhalen. De politie heeft de elektrische fiets in beslag genomen om nader onderzoek te doen, maar dat heeft niets opgeleverd. ,,De fiets was zo toegetakeld, dat de oorzaak lastig te achterhalen valt”, zegt een woordvoerder van de politie.
Het is niet het eerste ongeluk met een fatbike. Regelmatig halen ernstige ongelukken met deze elektrische fietsen de media. Sinds een paar jaar zijn ongevallen met fatbikes opgenomen in het Letsel Informatie Systeem (LIS). Uit deze cijfers blijkt een enorme groei van het aantal ongevallen met deze tweewielers.
Aantal gewonden ligt hoger
In 2023 raakten 59 fatbikers gewond bij een ongeval. In de eerste vier maanden van dit jaar staat de teller op 33 gewonden. Het LIS baseert zich echter op dertien Spoedeisende Hulpen in Nederland. De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen denkt daarom dat het werkelijke aantal gewonden hoger ligt.
Inmiddels hebben vijftig gemeenten samen met de Fietsersbond een oproep gedaan aan de Tweede Kamer om actie te ondernemen tegen opgevoerde fatbikes. De gemeente willen een verbod op opgevoerde fatbikes en e-fietsen. Verder moet er een minimum leeftijd komen van 16 jaar.
,,Op zich is rijden met een fatbike geen probleem, zolang deze maar wordt gebruikt als normale elektrische fiets. Dus trapondersteuning, geen gashendel en maximaal 25 kilometer per uur", zegt de politiewoordvoerder.
Inmiddels bindt de Landelijke Politie de strijd aan met opgevoerde elektrische fietsen. Onlangs zijn er 247 nieuwe rollenbanken voor alle type tweewielers aangeschaft. ,,Met landelijk 167 basisteams en verschillende specifieke verkeersteams, gok ik dat elk team er ten minste één heeft gekregen.
Het verhaal lijk mij heel simpel.quote:bron: nos.nl 03sep24
Minister: helmplicht voor jonge fatbike-rijders is misschien goed idee
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voelt wel iets voor een helmplicht voor jonge gebruikers van elektrische fietsen, waaronder fatbikes. Zo'n plicht tot een bepaalde leeftijd bestaat al in Zweden en hij wil kijken of dat ook in Nederland kan.
"Dat is misschien een goed idee. Ik denk dat het wel kan helpen. Het is veiliger en zal de fatbike een stuk minder aantrekkelijker maken", zei Madlener in het Vragenuurtje.
Krijg altijd dat 'how do you do fellow kids' gevoel bij campagnes gericht aan jongeren.quote:Op donderdag 5 september 2024 13:57 schreef Aether het volgende:
Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht
https://www.rtl.nl/nieuws(...)nimumleeftijd-van-14
Campagne tegen opvoeren e-bikes: "'t Kan hard gaan"
https://nos.nl/artikel/25(...)ikes-t-kan-hard-gaan
[ afbeelding ]
Indien een bekeuring gewoon naar de rechter want fatbike is ook een elektrische fiets en daar is geen leeftijds- noch helmplicht.quote:Op donderdag 5 september 2024 13:57 schreef Aether het volgende:
Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht
https://www.rtl.nl/nieuws(...)nimumleeftijd-van-14
Campagne tegen opvoeren e-bikes: "'t Kan hard gaan"
https://nos.nl/artikel/25(...)ikes-t-kan-hard-gaan
[ afbeelding ]
quote:Tijdens overleg tussen de coalitiefracties PVV, VVD, NSC en BBB is afgesproken dat VVD en NSC een motie zouden opstellen die de minister oproept tot het invoeren van een aparte categorie voor fatbikes.
Zo kan er onderscheid worden gemaakt tussen fatbikes en 'gewone' elektrische fietsen. PVV en BBB hebben binnenskamers toegezegd de motie te steunen.
Gaat nog popcorn worden hoe mensen achter een bureau gaan omschrijven met wat precies een fatbike is omdat bij het verschijnen van een thickbike, fastbike en bigbike of wowbike weer door hetzelfde proces te gaan.quote:Op donderdag 5 september 2024 14:10 schreef Nober het volgende:
je quote:
Tijdens overleg tussen de coalitiefracties PVV, VVD, NSC en BBB is afgesproken dat VVD en NSC een motie zouden opstellen die de minister oproept tot het invoeren van een aparte categorie voor fatbikes.
Zo kan er onderscheid worden gemaakt tussen fatbikes en 'gewone' elektrische fietsen. PVV en BBB hebben binnenskamers toegezegd de motie te steunen.
Ik vraag me niets meer af met het zooitje ongeregeld wat nu in Den Haag zit en met alleen deze motie alweer duidelijk laten zien dat ze deze simpele basis die je hier mooi omschrijft niet kunnen of willen begrijpen..quote:Op donderdag 5 september 2024 16:14 schreef Vallon het volgende:
Men weigert in te zien dat het een voertuig voorzien van motor is en dan op grond daarvan naast uitvoering, ook eisen zijn te stellen stellen aan het goedgekeurde gebruik en daarmee de toelaatbaarheid in het verkeer.
Ik vraag mij af wat hier iemands hierin gelobby'de belangen zijn.
Tot niemands verbazing. Tijd voor meer fophef?quote:Den Haag - PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) trapt op de rem bij de aanpak van de fatbike: als de Tweede Kamer wil dat er een helmplicht of een minimumleeftijd wordt ingevoerd, gaat dat voor álle andere elektrische fietsen gelden. Bovendien kan dit jaren duren.
Een meerderheid van de Tweede Kamer kondigde vorige week aan een motie van VVD en NSC te ondersteunen waarin een minimumleeftijd van 14 jaar wordt aangekondigd. Ook moet er specifiek voor fatbikes een helmplicht worden ingevoerd. De fatbike – betrokken bij veel ongelukken – zou in een aparte wettelijke categorie moeten worden geplaatst, vindt de Kamer.
’Regels fatbikes niet effectief’
Volgens Madlener is zo’n aparte voertuigcategorie ’in theorie mogelijk’, maar blijkt uit onderzoek dat ’dit niet effectief is’. „Enerzijds is het niet te rechtvaardigen dat dikke banden, een laag frame of bijvoorbeeld een tweepersoonszadel leiden tot een onveilig voertuig of onveilig weggedrag. Anderzijds zal de markt zich snel aanpassen: de banden worden iets dunner, het frame wordt iets verhoogd, of er wordt een ander zadel opgezet. Het probleem zal zich naar verwachting dan snel verplaatsen naar nieuwe (fatbike) modellen, of andere elektrische voertuigen die opgevoerd kunnen worden”, aldus de minister.
Hij waarschuwt: „Het is daarmee niet zinvol om maatregelen te treffen die zich alleen richten op e-bikes met dit soort kenmerken. In de praktijk is dit makkelijk te omzeilen en deze kenmerken leiden niet objectief tot onveilige voertuigen.” De minister wijst naar een hele stapel rapporten die zijn ministerie heeft uitgevoerd.
Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes
Ook het invoeren van een minimumleeftijd voor fatbikes is niet van de ene op de andere dag geregeld. De Wegenverkeerswet uit 1994 moet hiervoor op de schop en dat duurt gemiddeld twee jaar. Bovendien geldt die wet voor alle fietsen met trapondersteuning.
„Maatregelen als een minimumleeftijd of een helmplicht gaan verder dan het aanpakken van de opvoerproblematiek. Deze maatregelen hebben namelijk niet alleen betrekking op de gebruikers van opgevoerde elektrische fietsen, maar ook de gebruikers van elektrische fietsen die niet zijn opgevoerd”, meldt Madlener.
Verscherpte aanpak van fatbike
De minister legt de bal weer bij de Tweede Kamer. „Het draagvlak voor maatregelen voor alle elektrische fietsen is niet vanzelfsprekend aanwezig in de maatschappij, maar in praktische zin zijn er wel mogelijkheden, als de Kamer dat wil.”
Hij wijst wel op resultaten van al een verscherpte aanpak van de fatbike. Zo heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport dit jaar inmiddels beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes omdat die waren opgevoerd. Ook heeft de inspectie zo’n 1000 ongekeurde bromfietsen in beslag genomen bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder.
https://www.telegraaf.nl/(...)elektrische-fietsers
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:11 schreef Nober het volgende:
Hij wijst wel op resultaten van al een verscherpte aanpak van de fatbike. Zo heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport dit jaar inmiddels beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes omdat die waren opgevoerd. Ook heeft de inspectie zo’n 1000 ongekeurde bromfietsen in beslag genomen bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder.
Ok Hansquote:Op dinsdag 10 september 2024 15:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer.
Het is geen brommer. Je kant het wel vinden maar dat is het niet. Een Fatbike is een benaming voor een electrische fiets met dikke wielen.quote:
Een elektrische fiets is iets waarbij geen gashandel is, je moet trappen en de ondersteuning is maximaal tot een snelheid van 25 km/h. De gemiddelde fatbike voldoet daar domweg niet aan en is dus technisch een brommer.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:33 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is geen brommer. Je kant het wel vinden maar dat is het niet. Een Fatbike is een benaming voor een electrische fiets met dikke wielen.
Dat klopt. Maar die zijn al verboden. Dus waarom dit voorstel?quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:41 schreef 215 het volgende:
[..]
Een elektrische fiets is iets waarbij geen gashandel is, je moet trappen en de ondersteuning is maximaal tot een snelheid van 25 km/h. De gemiddelde fatbike voldoet daar domweg niet aan en is dus technisch een brommer.
en als je even terugleest heb ik het over gemodificeerde (opgevoerde) fatbikes, niet die wel onder de wetgeving vallen.
quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar die zijn al verboden. Dus waarom dit voorstel?
quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf.
Verder de Lubach aanpak, kids met fatbike een beetje meewarig aankijken. Dus zorgen dat het ding niet cool is. Het zijn feitelijk ook foeilelijke en onpraktische fietsen en als opvoeren te veel risico heeft dan is het coole er wel snel vanaf denk ik.
Ok en hoe ga je dat praktisch doen? Wanneer is deze 'gemodificeerd'? En wanneer is deze 'opgevoerd'? Wat zijn de definities daarbij?quote:
Beter gewoon veel strenger handhaven, ik zie ze echt regelmatig voorbijrazen terwijl er amper/niet getrapt wordt, en dat is niet op plekken waar de weg naar beneden loopt.quote:Op dinsdag 10 september 2024 16:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar die zijn al verboden. Dus waarom dit voorstel?
nou enquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
ik zie ze echt regelmatig voorbijrazen terwijl er amper/niet getrapt wordt, en dat is niet op plekken waar de weg naar beneden loopt.
Mooi.quote:Op dinsdag 10 september 2024 15:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf.
Verder de Lubach aanpak, kids met fatbike een beetje meewarig aankijken. Dus zorgen dat het ding niet cool is. Het zijn feitelijk ook foeilelijke en onpraktische fietsen en als opvoeren te veel risico heeft dan is het coole er wel snel vanaf denk ik.
niet echt bevordelijk voor de veiligheid, voor jezelf niet en ook niet voor de 12jarige die er met 3 kids opzitten.quote:
Hyperbolisch welquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:29 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
niet echt bevordelijk voor de veiligheid, voor jezelf niet en ook niet voor de 12jarige die er met 3 kids opzitten.
Nou en, dat kan gevaarlijk zijn terwijl de meestal piepjonge bestuurders echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.quote:
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/uquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef JF_ het volgende:
[..]
Nou en, dat kan gevaarlijk zijn terwijl de meestal piepjonge bestuurders echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Want die gastjes rijden niet alleen in t buitengebied, ze komen ook rustig met 35 de hoek om bij het winkelcentrum. Of wat ik vorige week zag, een paar van die dingen die over een grindpad stuiven en totaal ongecontroleerd de 80km weg oversteken. Want remmen op grind is lastig en sowieso niet stoer natuurlijk. Dat ze bijna onder een vrachtwagen verdwenen, joh, nou en...
ja dat gaat helpen iddquote:Op dinsdag 10 september 2024 17:46 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/u
Ja, daar gaan ze zich ook echt aan houden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 17:46 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/u
niks aan de hand volgens sommigenquote:Op dinsdag 10 september 2024 18:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)e-markt-in-groningen
Jazeker.quote:
Het apparaat is niet verboden anders was er geen wetgeving voor nodig.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:00 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja, daar gaan ze zich ook echt aan houden.
Ze hebben er al compleet maling aan dat ze op een verboden apparaat door winkelcentra scheuren.
Dit is gewoon inspelen op sentiment zoals De Telegraaf vaker doet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:43 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
niks aan de hand volgens sommigenvoortaan even vragen rustig aan te doen.
Dat moeten de meesten nu toch alquote:Op dinsdag 10 september 2024 19:30 schreef KingRadler het volgende:
zouden ze dit toestaan:
Snelle fatbikes gedogen + helm advies. Je mag onverzekerd rijden, maar bij een ongeluk ben je niet verzekerd. Je moet dan alles zelf betalen
Dat lijkt mij niet in onze maakbare samenleving.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:30 schreef KingRadler het volgende:
zouden ze dit toestaan:
Snelle fatbikes gedogen + helm advies. Je mag onverzekerd rijden, maar bij een ongeluk ben je niet verzekerd. Je moet dan alles zelf betalen
Nog nooit zoveel onzin gelezenquote:Op dinsdag 10 september 2024 23:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat lijkt mij niet in onze maakbare samenleving.
Schade moet ergens afgedekt zijn om te kunnen verhalen.
De normale fiets/step e.d., zonder motor, valt voor toegebrachte schade aan anderen onder de AVP.
Schade aan het eigen lijf valt sws onder de ZKV, schade aan eigen spullen is voor jezelf.
De AVP/RB verhalen de schade bij de veroorzaker wanneer dat voortkomt uit niet toegestaan gebruik.
//--//
Wat mij nog steeds verbaasd is de kennelijke weerstand tegen verplichten van een rijbewijs wanneer iemand een e-bike ding gebruikt op deopenbare weg. Strikt genomen zou dat wmb al moeten gelden voor een gewone fiets.
Zodra iemand een voertuig gebruik om zich te verplaatsten moet dat veilig en beheerst plaatsvinden wat wordt bevestigd met een rijbewijs. Dat men dat voor de normale fiets niet doet is omdat dt EU gevoelig ligt, (jonge) kinderen per definitie geen verkeerskunde vertonen en mendaar niet aan wil omdat dit iemand vrijheid (tot brokken maken?) zou aantasten.
Voor voertuigen die beschikken over een motor, lijkt mij dat simpeler te realiseren want die dingen kunnen al of niet door een technische storing of gebruik, een grotere schade veroorzaken omdat ze worden aangedreven.
De fatbikes die zonder trapondersteuning snelheden van ongeveer 40 km/u halen zijn wel degelijk verboden. Het zijn daardoor ongekeurde electrische bromfietsen. Daar is inderdaad geen aanvullende wetgeving voor nodig, handhaving zou voldoende moeten zijn. Maar helaas is er nauwelijks handhaving.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:21 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Jazeker.
[..]
Het apparaat is niet verboden anders was er geen wetgeving voor nodig.
Niet alles wat het gepeupel niet goed vindt is verboten!!!111
Onze staatsrecht kent een liberale inslag.
Vorige week is een paar honderd meter verderop van dat filmpje een auto door tientallen fietsen heen gereden en gecrasht op het terras achter die fietsen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:43 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
niks aan de hand volgens sommigenvoortaan even vragen rustig aan te doen.
Wat een domme vergelijking. Dat is een stuk moeilijker tegen te gaan als iemand een rijbewijs heeft en een stuk ouder is dan de 13jarigen die vaak op zo een ding zitten natuurlijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 09:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vorige week is een paar honderd meter verderop van dat filmpje een auto door tientallen fietsen heen gereden en gecrasht op het terras achter die fietsen.
Ben je ook voor een auto verbod?
En bij ongelukken wordt sws nauwelijks recherche gepleegd.quote:Op woensdag 11 september 2024 08:39 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De fatbikes die zonder trapondersteuning snelheden van ongeveer 40 km/u halen zijn wel degelijk verboden. Het zijn daardoor ongekeurde electrische bromfietsen. Daar is inderdaad geen aanvullende wetgeving voor nodig, handhaving zou voldoende moeten zijn. Maar helaas is er nauwelijks handhaving.
Maar dat is niet stoer voor die simpele zielen.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:58 schreef KingRadler het volgende:
Ik snap de mensen niet die een fatbike aanschaffen.
Op een elektrische fiets kun je legaal en makkelijker hogere snelheden halen boven de 25 km/u.
Je moet dan wel meetrappen.
Ongevallen worden vaak wel onderzocht, zeker als er letsel of grote schade is.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
En bij ongelukken wordt sws nauwelijks recherche gepleegd.
Nog los dat het verdraaid moeilijk is om vast te stellen dat het ding op moment van het ongeluk daadwerkelijk opgevoerd was.
ja dat gaat echt gebeuren want die dilan dat is helemaal niks he die onvolwassen swiftiequote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:
Nee hoor, je wordt echt afgeremd zodra je 26 km/u bereikt.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:58 schreef KingRadler het volgende:
Ik snap de mensen niet die een fatbike aanschaffen.
Op een elektrische fiets kun je legaal en makkelijker hogere snelheden halen boven de 25 km/u.
Je moet dan wel meetrappen.
snel die helmplicht invoeren, dan doet hun hoofd niet zo'n pijn als ze die bejaarde volgende keer weer aanrijden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 18:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)e-markt-in-groningen
tldr; Ik geef het je te doen om dat juridisch waterdicht vast te stellen met oude wetgeving voor een voertuig dat op 1000 manieren kan zijn uitgevoerd. Zoals de minister al geleerd heeft, blijkt het woord eenvoudiger dan de uitvoering.quote:Op woensdag 11 september 2024 14:17 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ongevallen worden vaak wel onderzocht, zeker als er letsel of grote schade is.
Die fatbikes schijnen met een keuze in een app op te voeren te zijn heb ik begrepen. Alleen die mogelijkheid zou het al illegaal maken. Daarnaast is vast te stellen welk vermogen de motor heeft. Maar daar is inderdaad wel mankracht van de politie voor nodig. En die is helaas ook schaars.
Ja de een is een fiets waarmee met 5kmh een oma omver is gereden. Niet leuk, maar had ook met ieder ander vervoermiddel kunnen gebeuren.quote:Op woensdag 11 september 2024 10:22 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Wat een domme vergelijking. Dat is een stuk moeilijker tegen te gaan als iemand een rijbewijs heeft en een stuk ouder is dan de 13jarigen die vaak op zo een ding zitten natuurlijk.
Beetje appels en peren vergelijken, maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk.
ik doe nergens hysterisch hoorquote:Op woensdag 11 september 2024 17:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja de een is een fiets waarmee met 5kmh een oma omver is gereden. Niet leuk, maar had ook met ieder ander vervoermiddel kunnen gebeuren.
De ander is een metalen kist met makkelijk 20x het gewicht en veel meer snelheid dan iedere andere weggebruiker afgezien van vrachtwagens. Waardoor je van die situaties hebt dat een foutje of dronken bestuurder hele gezinnen doodt. Maar als verschil waarschijnlijk dat jij er een voor de deur hebt staan.
Dus ja het is appels met peren, maar niet in het voordeel van je hysterische houding rond fatbikes.
Elders zijn stelt het Europees Gerechtbron dat een e-bike geen motorvoertuig (zoals een bromfiets) is en in die veronderstelling niet geacht wordt een grote lichamelijke schade te veroorzakenquote:2. This Regulation does not apply to the following vehicles:
(h) pedal cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W, where the output of the motor is cut off when the cyclist stops pedalling and is otherwise progressively reduced and finally cut off before the vehicle speed reaches 25 km/h;
NB: het juridische kernwoord is alleen door...quote:The court concluded that e-bikes “do not appear to be capable of causing bodily or material damage to third parties comparable to the damage that may be caused by motorcycles, cars, trucks or other vehicles propelled exclusively by mechanical power.”
Nou nou. Poeh poeh.quote:In 2021 was de eerste melding, in 2023 stond de teller op 59. En in de eerste vier maanden van dit jaar stonden al 33 ongevallen geregistreerd.
En door. Wat gaan we nu verbieden wat het leven nog een beetje leuk maakt?quote:Op zaterdag 21 september 2024 16:26 schreef Zorro het volgende:
Doet Europa toch eens wat goed, illegaal die vetfietsen
https://www.ed.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/
jouw geluk wordt bepaald door een fatbike?quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:39 schreef Nober het volgende:
[..]
Nou nou. Poeh poeh.
[..]
En door. Wat gaan we nu verbieden wat het leven nog een beetje leuk maakt?
quote:Kamer stemt vóór minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbike, tegen wens minister in
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer heeft zojuist gestemd vóór een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. En dat botst met de wens van verantwoordelijk minister Barry Madlener, die stelt dat een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen geen stand houdt.
Het is nu nog onduidelijk of de minister de wens van de Kamer gaat uitvoeren. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie van VVD en NSC, waaronder ook de eigen partij van Madlener, de PVV.
Madlener reageerde eerder al in de Tweede Kamer op dat voorstel. Hij wijst erop dat dat juridisch geen stand houdt, en hij stelt voor dat er regels komen voor álle elektrische fietsen. Deze 'uitgestoken hand' nam de Tweede Kamer niet aan.
De Kamer wil voor de strengere regels juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen op basis van verschillende kenmerken, zoals gewicht of type zadel. Maar Madlener blijft erbij dat die uitzondering niet lang stand zal houden, omdat fabrikanten hun fietsen erop zullen aanpassen.
"Dan heb je opeens een fiets met dunne banden en een verstelbaar zadel", zei hij twee weken geleden in de Kamer. In de Kamer was zichtbare irritatie over de opstelling van Madlener. De minister zei eerder nog zich te voegen naar de wens van de Kamer.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)4-jaar-en-helmplicht
De wetgeving zegt dat de ondersteuning proportioneel moet zijn afgebouwd en uitschakeld bij 25km/u.quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:29 schreef KingRadler het volgende:
Ik vraag me iets af: heeft er iemand ervaring met fatbikes om hogere snelheden te halen door flink door te trappen? Er is een cap van 25 km/u. Kun je hogere snelheden halen?
Met mijn normale elektrische fiets haal ik 40 km/u op een recht stuk als ik flink doortrap, ondanks de cap van 25 km/u.
Zal en kan 'm niet gaan worden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:24 schreef wpor het volgende:
Op alle elektrische fietsen een helmplicht, die gaat er wel komen natuurlijk. Toch maar weer met een gewone fiets naar school zodat je haar goed zit.
Dat gaat 'm zeker niet worden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 16:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
.... https://www.rtl.nl/nieuws(...)4-jaar-en-helmplicht
Waarom kan dit soort ongekeurde troep gewoon op de markt komen?quote:Op zaterdag 21 september 2024 16:26 schreef Zorro het volgende:
Doet Europa toch eens wat goed, illegaal die vetfietsen
https://www.ed.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/
Snorfietsers een helm verplichten te dragenquote:Op dinsdag 24 september 2024 17:22 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Een algehele helmplicht gaat voor Nederland funest zijn, onderzoeken uit b.v. Australië en Nieuw-Zeeland, waar een helmplicht ingevoerd werd hebben aangetoond dat 30 tot 50% stopt met fietsen zodra een helmplicht ingevoerd werd.
Je kunt je wel voorstellen wat de consequenties zijn als dit hier gebeurt en deze groep voortaan met een auto de weg op gaat.
Drukker op de weg, dus meer ongelukken met auto's. Autobestuurders ook een helm opquote:Op dinsdag 24 september 2024 17:22 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Je kunt je wel voorstellen wat de consequenties zijn als dit hier gebeurt en deze groep voortaan met een auto de weg op gaat.
Meer ruimte op het fietspad!quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:22 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 24 september 2024 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Drukker op de weg, dus meer ongelukken met auto's. Autobestuurders ook een helm op
Het is gewoon gigantisch onhandig om de hele dag een helm mee te slepen en het verlegd het probleem van onveiligheid naar de slachtoffers van automobilisten ipv de bron van het gevaar. Smallere straten, een verbod op SUV's en Pick ups en een snelheidsverlaging in de bebouwde kom is wat nodig is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:22 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Een algehele helmplicht gaat voor Nederland funest zijn, onderzoeken uit b.v. Australië en Nieuw-Zeeland, waar een helmplicht ingevoerd werd hebben aangetoond dat 30 tot 50% stopt met fietsen zodra een helmplicht ingevoerd werd.
Je mag kopen wat je wil en dat het kan is omdat wetgever(s) wide-eyes-shut speelden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom kan dit soort ongekeurde troep gewoon op de markt komen?
En waarom heeft het zo lang geduurt om dit vast te stellen?
Die troep rijdt al jaren rond.
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Snorfietsers een helm verplichten te dragen
????
Wildgroei aan e-bikes
?????
Helmplicht voor e-bikes!
Waarom zou die doelgroep moeten uitwijken of sws recht hebben om zich vrijelijk gemotoriseerd voort te bewegen ?quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken.
Nee dat was imo altijd de snorfiets, maar die werden ook opgevoerd dus moest er een helm komen, maar je mocht nog steeds maar 25. In sommige steden zelfs alleen nog maar op de weg ipv fietspad.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken.
Zijn gebruik van ????? doet mij denken dat Straatcommando zegt dat we onderweg zijn naar een volgend probleem.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:39 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarom zou die doelgroep moeten uitwijken of sws recht hebben om zich vrijelijk gemotoriseerd voort te bewegen ?
Dat is precies wat er nu gaande is.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zijn gebruik van ????? doet mij denken dat Straatcommando zegt dat we onderweg zijn naar een volgend probleem.
Tsja ik denk dat het een flinke zet achter de verkoop van fatbikes was, maar gezien het gemak, lagere prijzen en de stoer factor was het een kwestie van tijd voordat 12 jarig Nederland de fatbike op aliexpres ontdekte.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee dat was imo altijd de snorfiets, maar die werden ook opgevoerd dus moest er een helm komen, maar je mocht nog steeds maar 25. In sommige steden zelfs alleen nog maar op de weg ipv fietspad.
Het is gewoon een herhaling van zetten. De helmplicht voor snorfietsen had er gewoon nooit moeten komen.
Kwestie van tijd net zoals met de VanMoof's. Daar ging een deel ook niet 25 km/u max.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Deels, er was voor jongeren altijd nog het "als je 16 bent mag je een snor/bromfiets met elk hun voor en nadelen" en na invoering van helmplicht, kenteken en rijbewijs is daar niets van over.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Tsja ik denk dat het een flinke zet achter de verkoop van fatbikes was, maar gezien het gemak, lagere prijzen en de stoer factor was het een kwestie van tijd voordat 12 jarig Nederland de fatbike op aliexpres ontdekte.
Ik ben niet zo blij met al die kleine kinderen op een dikke snorfiets in alles behalve naam zitten. Je ziet ze gewoon domme dingen doen. Ik hoop dat die trend nog omgedraaid kan worden. Maar de hele morele ophef van nu gaat helemaal niet over veiligheid, maar over (vaak graag overdreven) overlast van irritante kut jochies in de leeftijd 14-18 jaar. Bonuspunten als ze een kleurtje hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is precies wat er nu gaande is.
Ik ben niet zo heel oud..sterker nog, van de generatie aerox yasuni r dit dat, maar ik zie echt wel een ander beeld als toen. Je had die irritante groep beroepskneuzen zeker, maar dat waren er echt een stuk minder als nu.quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben niet zo blij met al die kleine kinderen op een dikke snorfiets in alles behalve naam zitten. Je ziet ze gewoon domme dingen doen. Ik hoop dat die trend nog omgedraaid kan worden. Maar de hele morele ophef van nu gaat helemaal niet over veiligheid, maar over (vaak graag overdreven) overlast van irritante kut jochies in de leeftijd 14-18 jaar. Bonuspunten als ze een kleurtje hebben.
Een gedeelte daarvan gaat weer terug naar de veel lawaaierige benzine scooter, die je 4 straten verderop hoort aankomen en geen van die jongens wordt minder irritanter. Je kan echt merken dat dit een bang oude lullen land aan het worden is aan het feit dat pubergedrag van alle jaren nu zo'n enorm ding is.
Ja dat is wat mij misschien nog wel het meeste tegenstaat aan dit hele verhaal. We hebben een probleem van opgevoerde fatbikes. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder al op 2 of 3 manieren illegaal. Nou een vierde verbod gaat ons eindelijk veilig maken hoor! En de beroepskneuzen zou je onder de huidige regels ook op heel veel manieren aan kunnen pakken, maar wederom: nog een regeltje waar de normale mens ook slachtoffer van is gaat het nu echt oplossen hoor!quote:Op dinsdag 24 september 2024 21:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben niet zo heel oud..sterker nog, van de generatie aerox yasuni r dit dat, maar ik zie echt wel een ander beeld als toen. Je had die irritante groep beroepskneuzen zeker, maar dat waren er echt een stuk minder als nu.
Wat ook scheelt is dat de politie toen veel meer handhaafde. Elke dag, elke stad een rollenbank. Dat zie ik nu niet meer gebeuren. Het is onder aan de streep ook een handhavings probleem want veel van de dingen die je omschrijft mogen nu ook al niet.
En dan is een opgeschoten groepje 16 jarigen op irritante scooters tot daar aan toe. Die hadden een certificaat of rijbewijs. Dit zijn nog veel jongere kinderen die om een of andere reden nog veel meer schijt hebben.
Dat is doorgaans de reflex. Nog strenger of duurder maken zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja dat is wat mij misschien nog wel het meeste tegenstaat aan dit hele verhaal. We hebben een probleem van opgevoerde fatbikes. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder al op 2 of 3 manieren illegaal. Nou een vierde verbod gaat ons eindelijk veilig maken hoor! En de beroepskneuzen zou je onder de huidige regels ook op heel veel manieren aan kunnen pakken, maar wederom: nog een regeltje waar de normale mens ook slachtoffer van is gaat het nu echt oplossen hoor!
Het verschil is dat nu kinderen van 12 en jonger op die dingen rijden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:18 schreef pokkerdepok het volgende:
wel een zwaktebod dit. dus het lukt ze niet om niet opvoeren te handhaven. daar komt het op neer. man man, alsof dat geen probleem is van 60 jaar oud...
Ja, en om dat probleem op te lossen gaan we mensen van 30 die naar hun werk efietsen verplichten een helm op te zetten. En dan gaan we een paar keer per week zo'n helmloze forens beboeten, omdat dat nu eenmaal wat makkelijker is dan een kudde fatbikers op de bon slingeren.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:25 schreef Soury het volgende:
[..]
Het verschil is dat nu kinderen van 12 en jonger op die dingen rijden.
Waar het mij om ging is dat het geen probleem is van 60 jaar oud. Ik reed ook op een opgevoerde brommer maar ik was 16.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, en om dat probleem op te lossen gaan we mensen van 30 die naar hun werk efietsen verplichten een helm op te zetten. En dan gaan we een paar keer per week zo'n helmloze forens beboeten, omdat dat nu eenmaal wat makkelijker is dan een kudde fatbikers op de bon slingeren.
Nog 3 maanden en dan kunnen we weer massaal genieten van alle cobra's die ondanks het verbod op rotjes nog steeds worden afgestoken. En dan weer door naar de volgende morele paniek.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is doorgaans de reflex. Nog strenger of duurder maken zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken.
Terwijl die handvaten er dus gewoon al zijn
ja vroeger was het 16 jarigen die hun brommers opvoerde tot motors. maar wat is het verschil verder? die kids gaan allemaal naar school op die dingen toch, of rijden rondjes na school. 3 keer vette actie en je hebt alle opgevoerde fatbikes in beslag genomen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 22:25 schreef Soury het volgende:
[..]
Het verschil is dat nu kinderen van 12 en jonger op die dingen rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |