abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214077922
https://www.rtl.nl/nieuws(...)umleeftijd-rijbewijs

VVD wil helmplicht, minimumleeftijd van 16 en brommerrijbewijs voor fatbike

De populaire fatbike is geen fiets, maar een bromfiets. Dat vindt de VVD. Daarom moet volgens die partij de leeftijdsgrens voor rijden op een fatbike 16 jaar worden, moet je een helm op als je er op rijdt en heb je een brommerrijbewijs nodig.

Volgens VVD-Tweede Kamerlid Hester Veltman-Kamp is de fatbike veel te makkelijk op te voeren, ook al is dat officieel verboden. Daarom is een hardere aanpak nodig. "Het is te gek voor woorden dat er geen minimumleeftijd geldt voor de fatbike. Ik vind dat die leeftijd 16 jaar moet zijn", zegt ze tegen RTL Nieuws.

Veltman wijst erop dat het belangrijkste verschil tussen de fatbike en een gewone e-bike de berijder is: "Wie op straat eens rondkijkt ziet dat het vooral kinderen en jongeren zijn die fatbikes kopen. Ik snap de verleiding om zonder helm en rijbewijs op een scooter te willen rijden. Maar de overheid heeft hier de taak om henzelf en anderen te beschermen, zoals we dat in het verkeer wel vaker moeten doen."

Volgens het Kamerlid moet de leeftijdsgrens alleen gelden voor de fatbike en niet voor alle elektrische fietsen. En dat is moeilijk. In een studie die de verantwoordelijk minister Harbers eerder naar de Tweede Kamer stuurde, schrijven onderzoekers dat juridisch onderscheid maken tussen de fatbike en de e-bike niet kan. Dit komt omdat, volgens de onderzoekers, dikkere banden niet aantoonbaar leiden tot een onveiliger voertuig of onveiliger weggedrag.

Kan wel zijn, vindt Veltman, maar de politiek is er ook om regels zo aan te passen dat zaken wel kunnen: "Volgens mij ben ik Kamerlid om problemen aan te pakken. Als er juridische problemen zijn, kijken we hoe we de wet kunnen aanpassen. Wat de VVD betreft betekent dat dat fatbikes geen fietsen zijn, maar bromfietsen. Met alle wettelijke eisen die daar bij horen, een rijbewijs, helmplicht en minimumleeftijd van 16 jaar." Volgende week zal ze het kabinet vragen .

Ts.
Dus ze willen een uitzondering gaan maken op fatbikes met trapondersteuning.
Terwijl niet opgevoerd wel aan de E-bike wet voldoet .

Humm denk dat het beter is om gewoon fiers helm plicht op elke motorisch voertuig met of zonder trapondersteuning.
Ik zie genoeg mensen hier met e-bikes die niet goed in schatten wat 25klm hoe snel dat is .
Zeker de ouderen die amper kunnen trappen op een gewone fiets .
Waar ze heen en weer slingeren .
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:09:52 #2
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214077940
Wat liberaal zijn die vvd'ers ook

ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
pi_214078005
Zou gvd tijd worden kut fatbikes
blablablabla
pi_214078010
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.

Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
pi_214078016
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.

Alles opgelost.
pi_214078025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Oh nee jongeren doen wat illegaals. Dan maar snel iedereen extra regels opleggen om het illegale extra illegaal te maken.

Alles opgelost.
Wat is jouw oplossing dan?
pi_214078103
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing dan?
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:24:13 #8
3542 Gia
User under construction
pi_214078128
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.

Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
pi_214078137
Waarom denkt de VVD dat het weer verkiezingstijd is?
pi_214078201
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:32:44 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_214078221
Die fatbiketjappies zijn wel irritant maar een ontmoedigingsbeleid op oneigenlijke gronden is niet de manier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_214078234
Gewoon een krachtsensor verplicht stellen en die sensors die de omwentelingen meten verbieden. Probleem opgelost.
pi_214078332
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.

Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
.
pi_214078339
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 28 juni 2024 @ 11:46:36 #15
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214078365
quote:
13s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:30 schreef Metalfrost het volgende:
PVV zal wel als een schoothondje volgen, gezien het nu niks anders is dan een VVD met een antimigratiebeleid.
de pvv gaat toch geen regels bedenken voor zijn eigen volk
pi_214078382
Typisch VVD. Eerst wild west situaties laten ontstaan vanuit het idee dat de vrije markt louter zegeningen op ons laat neerdalen en alles op magische wijze vanzelf goedkomt, om als het dan helemaal uit de klauw loopt alles en iedereen te gaan controleren en reguleren.

Van stint tot steps, tot deelfietsen, microcars en fatbikes, met enige vooruitziende blik het normale fietsverkeer beschermen was er niet bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 juni 2024 @ 11:51:58 #17
426493 crew  PippenScottie
pi_214078408
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef ToT het volgende:
Het moet aangepakt worden, maar dit schiet ook wel weer erg door.
En idd; straks heb je deze verplichtingen ook met een normale e-bike.

Leeftijd naar 16 is voldoende. Opgevoerde bikes gelijk in beslag nemen en vernietigen.
Helmplicht is voldoende.
Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten.

Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen
My friends all drive horses
pi_214078416
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
De ouderwetsche rollerbank voor elektrische fietsen en een minimum leeftijd voor elektrische fietsen.
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
pi_214078480
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:24 schreef Gia het volgende:
Hier in het verkeersloze centrum, is 2 weken geleden nog een kindje van 4 jaar overhoop gereden door een kind op een fatbike. De ouders van die jongen zijn hiervoor aansprakelijk gesteld. Het kind kreeg alleen een boete voor 'fietsen' waar het niet mocht. Ik had hem, gvd, een taakstraf opgelegd.

Ik ben het er dus wel mee eens. Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Helm dragen vind ik eigen verantwoording. Ik ken mensen die al eens gevallen zijn met hun fiets en uit eigen beweging een helm zijn gaan dragen.
Leeftijdsgrens is voor de veiligheid van andere weggebruikers; kinderen houden zich over het algemeen minder goed aan de verkeersregels, nemen voorrang, schieten zo nog effe vlug voor je auto langs, wanen zich onkwetsbaar. Moeten we gewoon niet willen.
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03:09 #20
37248 BertV
Klei indiaan
pi_214078482
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:09 schreef Origami94 het volgende:

ben benieuwd wanneer het gaat stormen in die partij als de pvv stemmen blijft trekken van ze, de omhooggevallen lullo's met een liberale grondslag in de partij zullen vroeg of laat wel gaan zagen aan de poten van dilan
Inderdaad niet die meer-regeltjes kramp weer, gewoon controleren als men zich niet aan de bestaande regels houdt.
Handgemaakt
pi_214078487
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:53 schreef bonanza8 het volgende:

[..]
rollerbank is geen oplossing, toen ik nog scooter reed kon dat ding 75/uur, meerdere keren op de rollerbank gestaan en nooit een boete gehad omdat ik met een simpel knopje de begrenzer kon activeren en ik vervolgens met dat zelfde knopje de 'code' kort kort lang kort lang moest inhouden om de begrenzer er weer af te halen, en dat was 25 jaar of wat geleden, die truukjes zullen er nu ook vast wel zijn
De fatbikes hebben geen gashendel.
Die word er bij geplaats en dan opgevoerd.
Het is zo duim hendel.
Trappen hoeven ze niet meer.

Fatbike is gewoon de nieuwe snorbrommer geworden voor velen .

Hier op de strand zie ik ze ook
Lekker crossen door de zand en de gras.
Lekker over alles heen rijden .
Niks mis mee deed ik vroeger ook .
Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .

Mijn stiefvader was simpel
Voer dat dingen op en ik sloop met een hamer in stukjes
En ja hij was gek genoeg om dat te doen .

Tegenwoordig is het hier heb je de spullen zodat ik geen last van heb.
Genoeg aan mijn kop rest van de dag
Wel daar lijkt het op
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:08:59 #22
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_214078534
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het is zo duim hendel.

Kinderen zijn kinderen maar het is voor de ouders wel een noodzaak dat de kinderen aan de wet houden .

Wel daar lijkt het op
Is dit een gedicht?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_214078572
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het is zo duim hendel.

Wel daar lijkt het op
Klaas?
pi_214078675
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
  Admin vrijdag 28 juni 2024 @ 12:24:14 #25
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_214078697
fatbikes zijn grafdingen. 50% ervan wordt gestolen geloof ik, maar dat mag wmb wel naar 100%
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_214078702
quote:

[..]
Ik ben maar een random internet gek. We Hebben gelukkig een hele politie organisatie om wat beters te verzinnen. Een hele productcategorie verbieden, omdat sommigen er misbruik van maken vind ik te ver gaan. Je ziet dat eigenlijk alleen gebeuren bij jongeren die nog geen stemrecht hebben. Auto's worden ook veel te hard gereden en zijn veel dodelijker, met name voor omstanders ook. Desondanks doet de VVD niet hysterisch over dat voertuig. Sterker ze zijn de zelfverklaarde auto partij.

Laf naar beneden trappen is het.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:27 #27
3542 Gia
User under construction
pi_214078725
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vind een e-bike dan best wel weer een prima oplossing voor scholieren uit het buitengebied die ver moeten fietsen naar een middelbare school. Ik had op mijn middelbare school leerlingen die 20 a 25 km fietsten, een elektrische fiets had ik ze wel gegund.
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 12:27:59 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_214078730
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:21 schreef Pleun2011 het volgende:
Minimumleeftijd van 16 jaar + helmplicht lijkt mij voldoende. Je ziet vaak kinderen voorbij scheuren op zo'n ding, waarbij ik mij afvraag wat de ouders van die kinderen bezielt om zo'n ding voor hun kroost aan te schaffen.
Als je kind geen fatbike heeft dan brokkelt je status als ouder af natuurlijk. Kan niet zo zijn dat je minder verdient dan de vader van Djaylano.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_214078762
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Is best in wetgeving te gieten. Dat je alleen de trapondersteuning mag gebruiken buiten de bebouwde kom. Vrees alleen dat dan het trappen zwaarder is dan op een normale fiets, binnen de bebouwde kom.
Nog meer regeltjes en uitzonderingen op uitzondering. Hoeveel meer politie hebben we dadelijk nodig om het te handhaven.

Als de nvwa hun werk zou doen zou een groot gedeelte van deze ondeugdelijke fatbikes niet eens in Nederland verkocht zijn.
pi_214078995
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:07:12 #31
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214079237
Dit zijn echt hele belangrijke punten hoor. :') :')
Iets met prioriteiten.

Floppartij voor "vrijheid" en democratie.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:11:00 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214079280
quote:
Waarom?
Heeft dat kind het andere kindje bewust doodgereden? En denk je dat dat fatbike kind daar geen ellende aan heeft overgehouden? Heb je zelf wel eens iemand doodgereden?

En vind je dat iedereen die een keer fietst waar het niet mag een taakstraf moet krijgen?

Denk eens een keer na Gia voordat je je onderbuik leegt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:16:11 #33
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214079351
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Elan het volgende:
Dit
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:38:08 #34
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_214079641
Gaat niet gebeuren,

Komt er dan een kenteken op de fatbikes? hoe krijgen de fatbikes die nu al rondrijden een kenteken als er geen framenummer op staat? komen er dan ook knipperlichten etc op en worden die verplicht?

Mogen we als die als brommer geregistreerd staat opeens wel 50kmh? met diezelfde brakke remmetjes?
Dan gaat dus iedereen 50kmh rijden en niet meer 25kmh. meer ongelukken, meer doden..

top idee.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43:00 #35
319979 Fok-it
All is well
pi_214079709
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Je vraagt nu toch wel bijzonder veel van Gia
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:44:43 #36
319979 Fok-it
All is well
pi_214079725
Minimumleeftijd is noodzakelijk. Het gelijkstellen aan bromfiets incl bromfiets rijbewijs is idioot. Dan kan je dat ook wel gaan opzetten voor demente e-bike Ria's die het fietspad terroriseren
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_214079776
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:44 schreef Fok-it het volgende:
Minimumleeftijd is noodzakelijk. Het gelijkstellen aan bromfiets incl bromfiets rijbewijs is idioot. Dan kan je dat ook wel gaan opzetten voor demente e-bike Ria's die het fietspad terroriseren
Waarom niet ?
Voor de brommer rijbewijs was er een certificaat.
Daarvoor kon elke imbeciel op 16jaar een brommer rijden

De rede dat er brommer certificaat is onstaan zodat de mensen de regels wiste .
De reden dat er een brommer rijbewijs is gekomen .
Was dat nog steeds sukkeld overal schijt aan hadden .

Wel er is nu weer een herhaling genaamt de E-bike.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:54:48 #38
319979 Fok-it
All is well
pi_214079811
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:51 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Waarom niet ?
Voor de brommer rijbewijs was er een certificaat.
Daarvoor kon elke imbeciel op 16jaar een brommer rijden

De rede dat er brommer certificaat is onstaan zodat de mensen de regels wiste .
De reden dat er een brommer rijbewijs is gekomen .
Was dat nog steeds sukkeld overal schijt aan hadden .

Wel er is nu weer een herhaling genaamt de E-bike.
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:04:03 #39
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214079910
Leuk, nog meer regeltjes, maar zonder extra personeel op de straat om te handhaven gewoon een dode letter, Op de stoep fietsen mag ook niet, maar je bent als voetganger tegenwoordig niet veilig, zelfs veel bejaarden jakkeren blind de hoek om op het trottoir (en wat je dan te horen krijgt als je daar wat over zegt ...).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:07:09 #40
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214079934
Rammen richting die kutdingen. Stukreguleren graag
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin vrijdag 28 juni 2024 @ 14:09:45 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_214079947
quote:

Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 28 juni 2024 @ 14:12:00 #42
pi_214079967
quote:

Alles opgelost.
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_214080064
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zoals de helmplicht voor snorfietsen? Mede daar door is er een explosie aan ebikes ontstaan.
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:27:27 #44
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214080094
He wat leuk een juridisch en praktisch onhaalbaar VVD-proefballonnetje met louter symbolische waarde terwijl de daadwerkelijke problemen in dit land niet aangepakt worden. Dat hebben we nog nooit eerder gezien!
Huilen dan.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:36:50 #45
3542 Gia
User under construction
pi_214080218
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:11 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waarom?
Heeft dat kind het andere kindje bewust doodgereden? En denk je dat dat fatbike kind daar geen ellende aan heeft overgehouden? Heb je zelf wel eens iemand doodgereden?

En vind je dat iedereen die een keer fietst waar het niet mag een taakstraf moet krijgen?

Kind is nog niet dood, hoor. Moest wel naar het ziekenhuis. Kind heeft wel bewust met een fatbike in een voetgangersgebied gereden.

Neefje van me heeft, vroeger, eens een haltstraf gehad omdat hij een bal van het schoolgebouw afhaalde. Werd gezien als vandalisme. Dus een straf voor deze jongen was zeker wel op zijn plaats geweest. Ik weet niet of Halt nog bestaat.
pi_214080232
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:54 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Je kan ook gewoon een keer water drinken he voor de verandering. Misschien dat je posts dan wel goed overkomen
Ga niet op de man af jankert.
Ik drink namelijk niet.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:39:12 #47
3542 Gia
User under construction
pi_214080247
quote:

[..]
Je hoeft hem toch niet aan te vallen omdat zijn Nederlands niet van de bovenste plank is!! Je snapt toch wat hij wil zeggen.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 14:42:32 #48
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214080278
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 14:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit heeft niks met liberaal zijn te maken.
Vertel
  Forum Admin vrijdag 28 juni 2024 @ 14:44:56 #49
pi_214080296
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 14:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
De snorders zonder helm waren toen niet illegaal bezig, maar vadertje staat wilde graag extra veiligheid. Ik denk trouwens dat die helmplicht best een zwengel aan de fatbike vraag heeft gegeven, maar zeer lichte trapbewegingen hoeven maken in ruil voor de helft van de prijs op je 12e al rond kunnen scheuren was sowieso wel populair geworden.
Dat klopt. Het argument was dat het gros toch al te hard reed (wat niet echt klopte, soit) door de snelheid de ongelukken vaker ernstig of fataal afliepen.

Dan heb je ook nog steden als amsterdam die snorfietsen het fietspad af hebben gehaald want, je raadt het al, te groot snelheidsverschil.
pi_214085538
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:44 schreef Fer het volgende:
De snorfiets heeft al 40 jaar dezelfde klachten gekend. Veel te hard, opgevoerd, zonder helm op wegen waar het niet mag.

Pas zeer recent is dit aangepakt met een algemene helmplicht, maar inmiddels hebben de jongere die ouderwetse snorfiets ingeruild voor iets nieuws, goedkopers en nog eenvoudiger op te voeren.
Het probleem met de snorfiets was dat fabrikanten van tweewielers geen aparte modellen maakten voor snorfietsen en snorscooters. In plaats daarvan maakten ze van hetzelfde model een brom- en een snoruitvoering. Die waren in de regel vrijwel volledig identiek aan elkaar, het enige verschil was dat de bromuitvoering op 45 km/h en de snoruitvoering op 25 km/h begrensd was. Als je een snorfiets of snorscooter wilde opvoeren, hoefde je dus alleen maar de begrenzer eruit te halen, en je kan dan wel nagaan hoe hard hij dan ging.
pi_214085596
quote:
Behalve dat er allerlei truukjes waren waarmee je door de rollerbank controle kon komen, was de pakkans ook gewoon veel te klein. Ik heb ook jarenlang scooter gereden, en in al die jaren heb ik maar één keer op de rollerbank gestaan. Volgens de rollerbank kon mijn scooter toen 47 km/h rijden.
pi_214086012
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 12:51 schreef Resistor het volgende:
We hebben meer orgaandonoren nodig. En dat doe je niet door die orgaanzakken beter te beschermen.
Daarnaast zal het aantal bijstandsuitkeringen in de toekomst verminderen wanneer voldoende tokkieblagen zich doodrijden op hun fatbike. ^O^
  zaterdag 29 juni 2024 @ 07:37:47 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214086024
Lijken me prima voorstellen van de VVD
pi_214086031
Dus de VVD wil dingen verbieden omdat er veel heisa is rondom fatbikes die nu al illegaal zijn.

Want het probleem zit bij fatbikes die:
- geen goedkeuring hebben voor gebruik op de openbare weg
- opgevoerd zijn
- een gashendel hebben en daarmee voor de wet nu al gewoon een elektrische een snor-of bromfiets zijn (maar veelal daartoe niet goedgekeurd)

Etc.

Nieuwe/aangepaste wetgeving gaat er niet voor zorgen dat de huidige oorzakers van gevaar met nu al illegale farbikes zich ineens braaf en veilig zullen gaan gedragen.
Het zorgt er alleen voor dat wie zich wel aan de regels wil houden nog verder beperkt wordt in zijn / haar vrijheid.
Om het gevaar aan te pakken met er handhaving zijn. Die is er al jaren nauwelijks en wordt ook nog steeds minder. En dan ook nog boetes uitdelen voor illegale motorvoertuigen op de weg (ja een opgevoerde fatbike is voor de wet een elektrisch motorvoertuig) ... Slap gedoe. Gewoon direct in beslag nemen. Ongeacht wat voor illegaal voertuig het om gaat en ongeacht of de bestuurder ook de eigenaar is.

Er is namelijk helemaal niets mis met een goedgekeurde fatbike met trapondersteuning tot 25km/h. Dat is gewoon een elektrische fiets met een wat minder saai uiterlijk. Er is geen enkele reden om zo'n vernieuwend ontwerp te verbieden en de oproep daartoe is alleen maar om in te spelen op onderbuikgevoelens zonder op zoek te gaan naar een effectieve aanpak van het onderliggende probleem dat straattuig de boel onveilig maakt.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 08:20:54 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214086135
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de snorfiets ooit heel populair was.

Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 08:26:40 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214086166
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 14:42 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Vertel
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 29 juni 2024 @ 09:14:12 #57
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214086604
Ik heb echt nauwelijks last van fatbikes. Ik zie ze wel eens maar echt sporadisch. Een collega heeft er overigens wel eentje.

Fatbikes zijn denk ik gewoon een tijdelijke hype. Als er per se wat nodig is, gooi er dan een minimumleeftijd op maar oprotten met helmplichten. Je hebt ook altijd die nationale fietsbond oid die al jaren strijdt om een helmplicht voor normale fietsen, :'). Een andere user zei het al maar mee eens: ik snap niet dat je zo’n ding aan je kind geeft, maar okay.

Als de fatbike minder in het verkeer te vinden is (dit krijg je namelijk met een helmplicht) komt er wel weer een nieuw vervoersmiddel. Kan je opnieuw beginnen. Nutteloos dus. Minimumleeftijd prima.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_214086672
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:14 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik heb echt nauwelijks last van fatbikes. Ik zie ze wel eens maar echt sporadisch. Een collega heeft er overigens wel eentje.

Fatbikes zijn denk ik gewoon een tijdelijke hype. Als er per se wat nodig is, gooi er dan een minimumleeftijd op maar oprotten met helmplichten. Je hebt ook altijd die nationale fietsbond oid die al jaren strijdt om een helmplicht voor normale fietsen, :'). Een andere user zei het al maar mee eens: ik snap niet dat je zo’n ding aan je kind geeft, maar okay.

Als de fatbike minder in het verkeer te vinden is (dit krijg je namelijk met een helmplicht) komt er wel weer een nieuw vervoersmiddel. Kan je opnieuw beginnen. Nutteloos dus. Minimumleeftijd prima.
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijk :)
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 29 juni 2024 @ 09:29:33 #59
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214086744
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nu ja, helmplicht en leeftijdsgrens helpt de hype wel wat sneller om zeep, natuurlijk :)
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_214086759
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:29 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Joah, maar ik zie de haast voor het versnellen voor een waarschijnlijk toch wel korte hype niet zozeer. Een minimumleeftijd kan ik me nog iets bij voorstellen, want volgens mij zijn veel van die rijders wel onder de 16 of 18. Het ligt er ook aan waar je woont wellicht want ik zie ze vrij weinig en woon gewoon in een stad. Misschien als je in Amsterdam of Rotterdam woont. Maar helmplicht? Nee. Ik zie het ook wel aankomen dat we langzamerhand richting een helmplicht gaan voor elke vorm van een fiets. Ik moet er niet aan denken.
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.
pi_214086790
Minimumleeftijd zouden ze vandaag nog in moeten voeren.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 29 juni 2024 @ 09:37:58 #62
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214086808
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat laatste zie ik ook wel aan de horizon komen, ja, de opkomst van electrisch onderstuent fietsen heeft wel degelijk tot een flinke toename aan hoofdletsel bijgedragen.
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar, :').
pi_214087451
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 09:37 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Tja, maar ik heb het ook over niet-elektrische fietsen. Die nationale fietsbond is zo overdreven. Volgens mij pleitten zij nog voor een helmplicht bij 1 dode per jaar, :').
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is. :D

Waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor fietsers is
  zaterdag 29 juni 2024 @ 11:16:53 #64
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_214087687
Ik zit nog steeds te wachten tot degene die de regeltjes voorstel met een wettelijk sluitende definitie komt van "fatbike" - veel succes daarmee. Overigens blijf ik het verwrepelijk vinden dat "fatbike" wordt gebruikt voor dit soort dingen, terwijl die term al decennia in gebruik is voor niet-electrische mountainbikes met banddikte van 4-5" (nominaal) :
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_214087846
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat als je daarmee kwam aanzetten op het schoolplein je meteen de minst hippe jongen was.
Jaren 90 erg populair.
Zeker de Peugeot rapido en buxy.
Licht , compacte en begrenzing er uit en gaan met die dingen.

Lekker zonder helm .

Daarom zij ik al met de electrische fiets zoals de fatbikes is gewoon een herhaling van vroeger
pi_214087910
Ik vind het een goed idee. Sommige jongens en meiden van 13 gaan 40 km/u met dat ding en gaan dan ook als bezetenen over een rotonde heen. Dat is vragen om ongelukken.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 11:48:08 #67
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_214087944
Ik vind de 'haat' naar fatbikes van alle muggle's hier wel een mooi voorbeeld van typisch Hollandse 'tolerantie'.
'Als ik iets wil, moet je godverdommme niet zeiken! Vrijheid, blijheid! En iedereen op een Fatbike moet DOOD!'.

Kleinzielige sukkels zijn jullie allemaal. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 29 juni 2024 @ 12:10:23 #68
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214088217
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 08:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veiligheidsmaatregelen rondom voertuigen zijn prima binnen de liberale leer te verdedigen. In de eerste plaats omdat anderen last hebben van die dingen.
Ergens last van hebben is geen liberal argument
  zaterdag 29 juni 2024 @ 12:41:48 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214088682
Sws zou ik een rijbewijs en verzekering willen zien voor alle voertuigen met ongeacht type hulpondersteuning die (met een al of niet aangedreven motortje of op eigen kracht) technisch sneller kunnen bewegen dan zeg 15km/u.

Kortom zodra iemand zo'n (hulp)gemotoriseerd voertuig gebruikt moet die een rijbewijs (of duidelijk gemarkeerde ontheffing middels vlaggen en wimpels) en verzekering hebben. Wanneer het dan vervolgens gaat om een balansvoertuig is het wijs dat de persoon t.a.v. het eigen te nemen risico (aansprakelijkheid) een toepasselijke helm draagt.

Mensen op die comfortabele fietsen hebben zelf - qua inspanning e.d. - niet echt in de gaten dat sws 15-25km/u in de stad al te veel snel is en het al helemaal onzinnig is dat te mogen/kunnen doen op trottoirs.
Als weggebruiker moet je natuurlijk kijken en dan kan iemand in die 2 seconden (1x links 1x rechts kijkend) zomaar voor je snufferd opdoemen. Voorts zou iemand die sneller kan, geen voorrang moeten hebben (of mogen nemen) op langzamere verkeer.

Vroegûh was alles op 5-10m afstand doorgaans voldoende op afstand dat met o.a. fatbikes en andere vehikels dus minimaal 20m straatje doorkijken is geworden. Hiervoor moet je in de auto en stad, ongeveer op elk kruispunt dus bijna stilstaan om het veilig overzichtshoudend te passeren.
Bijkomend issue is dat iemand in de halve kijkseconde, een (klein) snelbewegend object kan zijn verdwenen (achter)in de dode-hoek van een raamstijl die op die 10-20 meter al snel een meter zicht wegneemt. Je moet dus 2x kijken om zeker te zijn dat er niets in de weg komt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 29 juni 2024 @ 12:49:39 #70
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_214088767
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 11:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik vind de 'haat' naar fatbikes van alle muggle's hier wel een mooi voorbeeld van typisch Hollandse 'tolerantie'.
'Als ik iets wil, moet je godverdommme niet zeiken! Vrijheid, blijheid! En iedereen op een Fatbike moet DOOD!'.

Kleinzielige sukkels zijn jullie allemaal. :')
"Jongere" gespot.

Zit je nektasje te strak? Zo nog even een tasje stelen?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zaterdag 29 juni 2024 @ 12:51:15 #71
Why is all the rum gone?
pi_214088782
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 12:49 schreef HeatWave het volgende:

"Jongere" gespot.

Denk dat ik ouder ben dan jij, Junior. Maar geen oude lul geworden. *O*
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 29 juni 2024 @ 12:52:38 #72
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_214088794
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Komt wel als jij een keer van de stoep wordt gebeukt door een bak tuig op zo'n ding :').

Ik heb geen probleem met de fatbike an sich, wel met 90% van het kanjertuig dat er op rondragt....
Get woke, go broke!
  zaterdag 29 juni 2024 @ 13:14:32 #73
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214089063
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 08:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.

Doet mij denken aan de verborgen afgunst op school dat een zg. sullige klasgenoot letterlijk net 2 dagen 18jaar ineens kwam aanrijden in een - voor ons dan - verschrikkelijke burgermans kadett.
Iets waar in ons popi-jopi groepje van net 16/17 nog niet dood in gezien wilde worden. Twee meiden in ons groepje, stapte subiet over -en in; om daarna aangenaamd vervoerd te worden naar de disco ipv weg te waaien achter op de brommert of te moeten wachten op de veels te vroege laatste bus.

Aanzien en afzien is vooral relatief waarbij je later leert dat wat een ander van jouw bezit vindt, er totaal niet toedoet met dat voor jou prima van pas komt. Hetzelfde zie ik nu in die overdekte "invalide" hipsterkarren die itt de auto, bijna overal kunnen worden geparkeerd. Jongelui die wars zijn wat iemand van hun vindt en ondertussen komen waar ze zelf willen zijn.
  zondag 30 juni 2024 @ 10:02:45 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214099824
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 13:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Totdat die zg hipsters ontdekte dat degene met die snorfiets heel goed uitgerust de dagelijke 10km overbrugde en ook nog's zijn vriendinnetje kon voortslepen.

Doet mij denken aan de verborgen afgunst op school dat een zg. sullige klasgenoot letterlijk net 2 dagen 18jaar ineens kwam aanrijden in een - voor ons dan - verschrikkelijke burgermans kadett.
Iets waar in ons popi-jopi groepje van net 16/17 nog niet dood in gezien wilde worden. Twee meiden in ons groepje, stapte subiet over -en in; om daarna aangenaamd vervoerd te worden naar de disco ipv weg te waaien achter op de brommert of te moeten wachten op de veels te vroege laatste bus.

Aanzien en afzien is vooral relatief waarbij je later leert dat wat een ander van jouw bezit vindt, er totaal niet toedoet met dat voor jou prima van pas komt. Hetzelfde zie ik nu in die overdekte "invalide" hipsterkarren die itt de auto, bijna overal kunnen worden geparkeerd. Jongelui die wars zijn wat iemand van hun vindt en ondertussen komen waar ze zelf willen zijn.
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
  Moderator zondag 30 juni 2024 @ 10:10:48 #75
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_214099889
VVD _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 30 juni 2024 @ 10:15:50 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214099920
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 12:10 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ergens last van hebben is geen liberal argument
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.
pi_214100246
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik zat eind jaren 90 begin 00 op de middelbare. Maar nooit iemand op school met een snorfiets gezien in die tijd. ALs je populair wilde tuffen dan nam je een scooter. Snorfietsen zag je in mijn herinnering alleen bij oude oma's.
Gilera Citta was hier razend populair onder de jeugd in de nineties.
Waren ook makkelijk op te voeren
Had er zelf ook een.
Met flink verhoogde achterkant.

Snorscooters als de Peugeot (?) Rapido idem.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 30 juni 2024 @ 10:57:07 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214100270
Misschien is mijn beeld van snorfietsen dan wat smaller dan de werkelijkheid.
pi_214100377
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:57 schreef Hexagon het volgende:
Misschien is mijn beeld van snorfietsen dan wat smaller dan de werkelijkheid.

De Citta, werd vaak gecustomized, talloze mogelijkheden.
Was hier (Nijmegen) toen jé van het.

De Rapido, razend populaire snorscooter.
A murky, forgotten land.
pi_214100388
Maar toen later de DJ Kymco (bromscooter) populair werd zag je ze wel steeds minder.
A murky, forgotten land.
  zondag 30 juni 2024 @ 13:27:50 #81
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214101280
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, je vrijheid houdt op waar die van een ander begin.
Wat een onzin

Dus als ik vind dat jouw vrijheid om te posten op FOK! beperkt zou moeten zijn heb ik daar een recht in?
  zondag 30 juni 2024 @ 13:31:51 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214101294
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:27 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Wat een onzin

Dus als ik vind dat jouw vrijheid om te posten op FOK! beperkt zou moeten zijn heb ik daar een recht in?
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.
  zondag 30 juni 2024 @ 14:18:44 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214101725
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Aaiiiii ik denk dat we hetzelfde bedoelen, die dingen waarvoor geen helm nodig was; noem ik allemaal snorfiets.
En Ja, iemand met een Spartamet of zo van Opa was zou beetje een verloren ziel zijn.
  zondag 30 juni 2024 @ 16:22:46 #84
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214103585
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 13:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee maar als ik op FOK bijvoorbeeld op ga roepen tot geweld tegen jou, dan vind de rechter dat ik die vrijheid niet moet hebben. Evenals wanneer ik FOK gebruik om bijvoorbeeld mensen te helpen om anderen op te lichten.
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikes
  zondag 30 juni 2024 @ 16:40:57 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214104021
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 16:22 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Appel, peer. We hadden het over snelheidsbeperkingen voor e-bikes
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.
  zondag 30 juni 2024 @ 16:43:01 #86
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214104058
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 16:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En dat vrijheden ophouden waar die van een ander beginnen. En daar gaat het bij fatbikes wel eens mis.
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?
  zondag 30 juni 2024 @ 16:43:48 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_214104075
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 16:43 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Wat vindt jij van het verbieden van alle voertuigen? Onder het mom van de vele verkeersongelukken?
Een onrealistische en disproportionele maatregel.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 30 juni 2024 @ 19:31:06 #88
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214107254
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De enige die overdrijft over helmplicht ben jij aangezien onderstaande het standpunt van de fietsersbond is. :D

Waarom de Fietsersbond tegen een helmplicht voor fietsers is
Is heel lang niet zo geweest, :). Als je verder leest zie je ook dat de reden dat ze het niet meer willen, is dat blijkt dat mensen dan minder gaan fietsen: goh. Open deurtje.
pi_214145609
Ruim helft gecontroleerde fatbikes in Amsterdam opgevoerd
https://nos.nl/l/2527235

surprised-pikachu.jpg
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 3 juli 2024 @ 19:57:28 #90
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214146643
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:51 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Helmplicht is voldoende.
Geen enkele puber gaat zich voor lul zetten door met een helm op een fatbike te gaan zitten.

Volwassenen ook niet trouwens, maar als je als volwassene een fatbike hebt ben je mentaal ook de puberteit niet uitgekomen
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig.
pi_214146728
quote:
81s.gif Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:

surprised-pikachu.jpg
Conclusie: het is al verboden dus we hebben geen wetgeving nodig om ze te verbieden.

Tenzij er geen gashendel aan zit en de trapondersteuning tot 25km/u gaat. Dan is het een "gewone" elektrische fiets met wat afwijkende vormgeving en brengt het ding ook niet meer risico's met zich mee dan andere elektrische fietsen.

Kan het ding uitsluitend met trapondersteuning harder dan 25km/u of zit er een gashendel aan, dan is het een niet goedgekeurd motorvoertuig voor de Nederlandse wetgeving.
Enige wat je dan strenger zou kunnen maken is om bij de eerste overtreding met een ongekentekend motorvoertuig niet alleen een boete te geven, maar ook beslaglegging toe te staan.
  woensdag 3 juli 2024 @ 20:06:25 #92
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_214146748
quote:
81s.gif Op woensdag 3 juli 2024 18:34 schreef Aether het volgende:

surprised-pikachu.jpg
Wat moet dat een gezellig dagje zijn geweest, tientallen volgepropte fatbikes met kortelontjestypes aanhouden :').
Get woke, go broke!
pi_214160136
Ik hoop het van harte dat deze regelgeving er komt. In een keer de investering in een "stoere" en verkeersonveilige fatbike verdampt.
  maandag 22 juli 2024 @ 16:45:08 #94
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214374364
https://nos.nl/artikel/25(...)e-fatbikes-in-beslag

quote:
Inspectie neemt duizenden Chinese fatbikes in beslag

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen dagen 6000 fatbikes in beslag genomen omdat ze vermoedelijk gevaarlijk zijn. De relatief goedkope fietsen zijn gemaakt door een producent uit China. Volgens de ILT lijken de fatbikes meer op brommers dan op elektrische fietsen en gaan ze te snel.

In eerste instantie meldde de ILT dat er 3500 fatbikes in beslag waren genomen. Dit aantal is nu al opgelopen tot 6000, zegt de dienst tegen de NOS. De ILT zegt in actie te zijn gekomen na een melding over een locatie waar mogelijk illegale fietsen die uit China waren geïmporteerd stonden opgeslagen.

Ook is inmiddels gebleken dat de fietsen niet aan de regels voldoen, onder meer omdat zij mede dankzij een gashendel een snelheid van meer dan 25 kilometer per uur kunnen halen. Daarmee zijn ze in de praktijk gewoon brommers: "Zij zijn standaard al een bromfiets, of kunnen gemanipuleerd worden tot een bromfiets."

Dit betekent dat de zaak wordt overgedragen aan de officier van justitie. Dat kan betekenen dat de producent en verkopers niet alleen beboet, maar ook vervolgd kunnen worden. Hoe lang de fietsen al worden verkocht in Nederland kan de ILT niet zeggen.

Om welk merk fatbike van welke producent het gaat, wil de ILT "in het belang van het onderzoek" eveneens niet vertellen. Voor de betreffende fatbikes heeft de ILT ook een zogenoemd instroomverbod opgelegd. Dat betekent dat de Chinese producent ze voorlopig niet meer naar Nederland mag sturen.
Helm en rijbewijs

Een elektrische fiets die harder dan 25 kilometer per uur rijdt, moet (net als een bromfiets) een kenteken hebben. Wie er op rijdt moet WA-verzekerd zijn, een helm dragen, minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs hebben.

De Chinese fatbikes zijn populair omdat zij met een prijs van minder dan 1000 euro veel goedkoper zijn dan die van concurrenten. Tegelijk kun je er dus ook veel sneller op fietsen. "Als je dat weet, laat je dan je kind op zo'n fatbike rijden? Zónder WA-verzekering, rijbewijs, helm en kenteken?", zegt Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT.

Over de fatbikes zijn al lange tijd zorgen. De fietsen zijn vooral populair onder jongeren. Veel van hen voeren hun fiets op, met een groeiend aantal ongelukken in het verkeer als gevolg. Onder meer de politie pleit daarom voor een leeftijdsgrens voor de fatbikes. Steeds meer verzekeraars willen ze ook niet meer verzekeren, vooral omdat ze ook veel gestolen worden.
  maandag 22 juli 2024 @ 16:45:53 #95
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214374369
Akkoord aanpakken die rotlui!
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 22 juli 2024 @ 17:17:46 #96
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214374807
Trekt weer veelal een bepaald slag volk aan deze fietsen, verder zitten er vaak kinderen op die nauwelijks droog zijn achter de oren. Met twee vaak, telefoontje erbij nog en dan scheuren over het fietspad.
  vrijdag 26 juli 2024 @ 17:43:15 #97
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214417194
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.

De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
pi_214417322
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:
Als gezegd bestuurders van elk ongeacht hoe motorisch (hulp)aangedreven voertuig, moet tenminste een brommerrijbewijs en een voertuig (verzegeld) verzekering(splaatje) hebben.
Ik kan mij weer voorstellen dat verzekeringen voor normale e-bikes dat met nadere voorwaarden, die bv laten vallen onder de AVP of 'diefstal'-verzekering. Hiermee de grote cognitieve dissonante groep elektrische fietsgebruikers, te ontzien.

De uitzondering zijn wmb voertuigen/middelen die om medische/zorgredenen gebruik maken van de openbare weg met een (hulp)motoraangedreven voertuig (die sws verzekerd zijn).
Hierbij moet de bestuurder natuurlijk ook per geval wel in staat zijn het daarvoor in relatie, gepast veilig kunnen besturen. De kolder van wel/geen trappers, gashendel of uitschakelbare motor, kan dan ook gelijk worden afgevoerd. Het is best raar dat bv iemand die net een TIA heeft gehad of geen steek voor ogen ziet, op een elektrische fiets mag stappen.
Duidelijk een verschil tussen mensen die om medische redenen bv een spierziekte op een elektrische fiets rijden of wat snotjochies op een opgevoerde fatbike

Overigens zag ik een paar dagen geleden een moddervette meid op een fatbike, ik zei hé die fiets past goed bij je zeg, maar ze snapte hem niet
pi_214428039
quote:
12s.gif Op vrijdag 26 juli 2024 17:43 schreef Vallon het volgende:

Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.

Wat is volgens jou het verschil tussen 25 km/u tijden met een elektrische fiets en 25 km/u met een gewone fiets?

.
Leipe shit ouwe
pi_214428318
Zou ook schelen als de EU de importheffingen vertienvoudigd op de Chinese fatbike rotzooi.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 08:39:31 #101
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214428424
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 17:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
Trekt weer veelal een bepaald slag volk aan deze fietsen, verder zitten er vaak kinderen op die nauwelijks droog zijn achter de oren. Met twee vaak, telefoontje erbij nog en dan scheuren over het fietspad.
Dit ja... dit is het issue met die dingen. Niet de fatbikes zelf maar het gedrag van de rijder. Lekker scheuren met 2 man erop, express heen en weer gaan bewegen op fietspaden, etc. Jongeren voelen zich koning erop. Snap ik ook wel maar het is gewoon totaal niet veilig voor andere fietsers.

De hele balans op het fietspad is nu zoek. Waar je altijd redelijk kon rekenen op hetzelfde soort verkeer op een fietspad, is dat nu opeens in de afgelopen 3 jaar compleet veranderd.

Tis een beetje de Amerikaanse SUV onder de fietsen zeg maar.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214428824
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 04:27 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]
Je lijkt te vergeten dat het geen fluit uitmaakt dat je met een gewone fiets 25 km/u kan rijden, net als met een elektrische fiets, waarbij je ook moet trappen om vooruit te komen anders sta je gewoon stil.

Wat is volgens jou het verschil tussen 25 km/u tijden met een elektrische fiets en 25 km/u met een gewone fiets?

.
De meeste normale fietsers haalden vroeger geen 25 km/u. Nu halen de meeste electrische fietsen me in met snelheden boven de 25 km/u. :D
pi_214429314
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 08:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

De hele balans op het fietspad is nu zoek.
Alleen het fietspad? Hier scheuren ze net zo hard over de stoep, terwijl er een fietspad naast ligt.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 10:26:50 #104
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_214429550
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 12:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Fatbikende dikke boomer gespot.
  zaterdag 27 juli 2024 @ 10:30:11 #105
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_214429637
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 19:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Volwassenen op een fatbike ziet er al helemaal niet uit, die hele houding op die 'fiets' alleen al. Zijn ook bijna altijd van die figuren die zelf ook teveel overgewicht meedragen. Past wel bij het voertuig.

Tja, zo n fatbikende fatso van middelbare leeftijd, die als een zoutzak op dat ding zit, vaak met een blik van "kijk mij eens cool zijn", zou die nou zelf echt niet beseffen dat ie compleet voor lul zit op dat ding?
  zaterdag 27 juli 2024 @ 16:53:08 #106
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214435345
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 04:27 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

.
Was het maar 25 en zo ja is dat vooruit trappen hooguit een draaisensor aansturen om een signaal geven dat de motor moet worden aangedreven. Genoeg fietsen die daarvoor een (relais)printje aanzetten en de frequentie daarvan met een hendeltje kunnen regelen (doen of er snel wordt meegetrapt).

Kortom je beweegt maar hoeft in de praktijk geen kracht te gebruiken. Kan zijn dat het een goedgekeurde fiets hebt die dan wat weerstand, als van een hometrainer, geeft.
De inspanning noopt tot motorische aandacht en ik geef het je te doen om 25km/u te rijden op een fiets.
Vaak is 25 ook te snel 30km zones, fietpaden en fietsers (zonder dus rijbewijs t.a.v. verkeersinzicht) denken dat ze dat dan maar moeten kunnen doen.
Punt is dat het gemak van een elektrische fiets, ruimte schept om overmoedig gemaakt afgeleid te worden.

Daarom, sws rijbewijs voor motorisch aangedreven voertuigen die op de openbare weg worden gebruikt. dat kinderen pas met 16 dan kunnen e-steppen of fatbiken, is dan een gelukkige bijkomstigheid.
  zondag 28 juli 2024 @ 00:09:05 #107
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214442336
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 08:22 schreef takura het volgende:
Zou ook schelen als de EU de importheffingen vertienvoudigd op de Chinese fatbike rotzooi.
Geen idee of het rotzooi is, wel dat het chinees best sterk in elkaar steekt en gewoon voldoet aan de huidige fiets regels. Met prijsverschillen, ontstaat alleen maar onderscheid met have(not)s, die dingen een soort statussymbool worden en voorkomt zeker niet gevaren.

//--//
Dat iemand er zelf een gashendel op kan zetten of het motortje ingesteld op 250W naar 1000W kan schakelen en een tweede accu kan plaatsen, is voor een MBO+'er geen probleem.
Dat er wel 's een frame breekt, omdat ze met 3+ op zo'n ding kunnen zitten, gebeurt met elke andere fiets ook.

Waarom een geïmporteerde fat-bike (waarover al snel ruim ¤100 import zit) in de winkel incl BTW maar ¤800 en op AE al voor ¤300 (excl. import & btw) wordt verstuurd en een heuse minder presterende standaard (e-)fiets zomaar minimaal ¤1500+ doet, geeft dan te denken over (winst)marges van de sector.
Dat dit prijsverschil zou zitten in kwaliteit of onveiligheid is dan iets wat grotendeels tussen de tussen gereclameerde de oren zit.
  zondag 28 juli 2024 @ 17:44:48 #108
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_214452419
Gewoon geen fiets met accu toe staan .
Genoeg accu's die in de fik vliegen.

Man heeft nog 28dagen geleefd .
  zondag 28 juli 2024 @ 18:12:39 #109
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214452765
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij scheuren met de benen stil, en dat is niet op fietspaden waar het naar beneden loopt. 'Trapondersteuning' zeker :')
pi_214452812
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De meeste normale fietsers haalden vroeger geen 25 km/u. Nu halen de meeste electrische fietsen me in met snelheden boven de 25 km/u. :D
Zit toch gewoon een begrenzer op (op normale fietsen dan, niet op die fatbikes).
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 28 juli 2024 @ 18:25:00 #111
408813 crew  trein2000
pi_214452919
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 18:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zie ze ook steeds vaker voorbij scheuren met de benen stil, en dat is niet op fietspaden waar het naar beneden loopt. 'Trapondersteuning' zeker :')
Maar dat is, mits geen bromfiets, al verboden. Laten we dat eerst eens gaan handhaven voor we weer nieuwe verboden verzinnen.
zie email 27 oktober
pi_214453087
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 18:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar dat is, mits geen bromfiets, al verboden. Laten we dat eerst eens gaan handhaven voor we weer nieuwe verboden verzinnen.
Handhaven? Daar doen we niet aan, daar is geen personeel voor.
pi_214453181
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 18:16 schreef KvanG het volgende:

[..]
Zit toch gewoon een begrenzer op (op normale fietsen dan, niet op die fatbikes).
Zelf een meisjes met een electrische swap fiets knalt me dagelijks voorbij met tegen de 30 km/h
  zondag 28 juli 2024 @ 20:03:24 #114
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214454124
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 18:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
Punt is dat die wetgeving t.a.v. trappers compleet achterhaald is en "we"kennelijk niet in staat willen zijn om regels conform bij te stellen.

Gewoon simpel, alles wat motorisch door iemand bestuurd wordt vereist een rijbewijs, verzekering en moet buiten de rijbaan bestemd voor auto's al het langzamere verkeer voor laten gaan.
Voor de pizzakoeriers kan je nog bedenken dat degene met het grotere motorvermogen, in geval van schade, in principe schuldig aan een ongeval.
  zondag 28 juli 2024 @ 21:23:24 #115
3542 Gia
User under construction
pi_214456085
Vanmiddag even op terras gezeten. Daar loopt een wandel/fiets route dwars doorheen. En daar komen regelmatig van die pizzabezorgers door gescheurd. En je hoort ze niet.
Als mensen daar lopen, zoekend naar een tafeltje, moeten ze echt geen plotselinge beweging naar de overkant maken, want dan kan het zomaar fout gaan.
pi_214459378
Terrcht voorstel van de VVD. Het zou mooi zijn als die "stoere" jochies de investering in een fatbike in duigen zien vallen omdat het voertuig minder cool wordt. En hopelijk komt het de verkeersveiligheid ten goede.
pi_214462220
quote:
Dat is de PVV toch altijd geweest?
pi_214462456
quote:
11s.gif Op maandag 29 juli 2024 11:58 schreef Buendia het volgende:

[..]
Dat is de PVV toch altijd geweest?
Nee, absoluut niet. De PVV is zo'n partij die beweert rechts te zijn omdat ze tegen immigratie en de islam zijn.

Voor de rest is het zo links als het maar zijn kan en zeker amper te vergelijken met de PVV.
pi_214462497
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Nee, absoluut niet. De PVV is zo'n partij die beweert rechts te zijn omdat ze tegen immigratie en de islam zijn.

Voor de rest is het zo links als het maar zijn kan en zeker amper te vergelijken met de PVV.
Haha, alles wat zogenaamd links zou zijn aan de PVV wordt direct overboord gegooid om een ultra-rechts kabinet te vormen.
Цой жив
pi_214462525
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:20 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Haha, alles wat zogenaamd links zou zijn aan de PVV wordt direct overboord gegooid om een ultra-rechts kabinet te vormen.
Klopt. Alles voor de bühne om rechts over te komen.

Maar verder offtopic hier.
pi_214462547
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Klopt. Alles voor de bühne om rechts over te komen.

Maar verder offtopic hier.
Je bedoelt alles voor de bühne om links over te komen voor hun laag-inkomen achterban, maar waar dus niks van terechtkomt.
Цой жив
pi_214462561
quote:
1s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Je bedoelt alles voor de bühne om links over te komen voor hun laag-inkomen achterban, maar waar dus niks van terechtkomt.
Nee, dat bedoelde ik niet. Het sentiment is 'links is kut', dus willen ze rechts overkomen om meer stemmen te trekken.l
pi_214463439
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2024 12:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Nee, dat bedoelde ik niet. Het sentiment is 'links is kut', dus willen ze rechts overkomen om meer stemmen te trekken.l
Geert is alleen links met zijn mond. Geen woorden, maar daden.
  Spellchecker dinsdag 30 juli 2024 @ 17:17:02 #124
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_214478836
Fatbikes verboden op camping na ongevallen; ons park is geen crossbaan
quote:
Fatbikes zijn voortaan verboden op camping De Heische Tip in Zeeland (plaats in Noord-Brabant) . Maandag ging het drie keer mis op een en dezelfde dag. Er gebeurden drie ongelukken met fatbikes waarbij de kinderen die op zo’n elektrische fiets reden, lichtgewond raakten. Nu is de maat vol en besluit de camping om fatbikes niet langer op het terrein toe te laten.

Het was pas de eerste keer dat het fout ging met fatbikes op De Heische Tip, maar eigenaren Mieke de Greeff en haar man Patrick van den Berg, maakten zich al langer ongerust over dit soort fietsen op hun terrein. “Kinderen blijven kinderen, dat nemen we ze niet kwalijk en we zijn geen strafkamp. Je laat het dan toch toe, maar nu gaat het ineens drie keer fout op één dag.”

De ongelukken vielen op zich mee. De drie kinderen kwamen er ieder met wat schaafwonden en blauwe plekken vanaf, maar volgens De Greeff gebeurt het wel vaak dat auto’s plots moeten uitwijken voor crossende kinderen. “De komende drie weken zijn we nog met 1500 mensen op het terrein, dus we gaan niet afwachten tot het écht fout gaat.”, vertelt ze.

‘Irritant’
Naast de veiligheid van de kinderen en andere campinggasten, is ook de groeiende irritatie van campinggasten een belangrijke factor om het verbod in te voeren: “Met de normale fiets gaan kinderen één keer richting het water. Op de fatbike blijven ze maar aan het fietsen. Ze sjezen zo'n vijfentwintig keer op en neer langs je camper, en we horen van gasten dat ze zich hieraan irriteren”, zegt De Greeff.

Geen leeftijdslimiet
Wettelijk gezien is er geen leeftijdslimiet voor het rijden op een fatbike. Volgens De Greeff rijden op haar camping vaak kinderen tussen de negen en twaalf jaar op de fatbikes rond. De fatbikes halen met gemak snelheden tot dertig kilometer per uur. Ze zijn bovendien erg zwaar zijn en dus moeilijk onder controle te houden door kinderen. Daarom is ervoor gekozen om ze op de hele camping te verbieden.

Andere soortgelijke voertuigen, zoals elektrische stepjes of hoverboards, zijn minder gevaarlijk en dus nog toegestaan. ‘Maar dat wil niet zeggen dat we niet alert blijven’, waarschuwen de campingeigenaren.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 17:23:18 #125
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_214478881
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 11:14 schreef Elan het volgende:
Eens. het gaat gewoon TE vaak fout. Die kinderen trappen langzaam een beetje voor de show, maar verder is het gewoon een electrische brommer inderdaad. Ik heb die dingen al 60 zien doen op de weg. Levenslink.
Gevaccineerd.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 17:24:01 #126
472044 Ghost_Buster
pi_214478888
quote:

Alles opgelost.
Met zulke snelheden is een helm gewoon gezond verstand hoor.
Gevaccineerd.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 17:25:14 #127
472044 Ghost_Buster
pi_214478897
quote:
was het altijd al, zelfs ver voor het PVV heette. Geert is altijd VVDer gebleven.
Gevaccineerd.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 17:26:14 #128
472044 Ghost_Buster
pi_214478906
quote:

Om dat ding vervolgens om dezelfde boom heen te vouwen. _O-
Gevaccineerd.
pi_214478911
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:24 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Wat zijn volgens jou zulke snelheden? Met een beetje doortrappen op de stadsfiets kun je sneller dan de fatbike.
pi_214478916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:24 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Ik heb een step, die gaat 25km/u en een (skaters)helm dragen is bij mij standaard. Gewoon voor m'n eigen veiligheid want verplicht is het niet dacht ik.

Trouwens erg veel plezier van met woon/werk icm metro. Echt een uitkomst voor me en opladen bij de baas natuurlijk hè.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 30-07-2024 17:37:21 ]
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 17:42:01 #131
472044 Ghost_Buster
pi_214479071
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat zijn volgens jou zulke snelheden? Met een beetje doortrappen op de stadsfiets kun je sneller dan de fatbike.
Meer dan de helft van alle fatbikes in NL is opgevoerd en gaat 60km/uur. Dat dus.
Gevaccineerd.
pi_214479107
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:42 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Meer dan de helft van alle fatbikes in NL is opgevoerd en gaat 60km/uur. Dat dus.
Waarmee we dus weer terug zijn bij illegale zaken extra illegaal maken en verplichtingen die er al zijn nog eens extra verplichten. Wat een oplossing.
  dinsdag 30 juli 2024 @ 18:56:09 #133
472044 Ghost_Buster
pi_214480092
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:46 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Waarmee we dus weer terug zijn bij illegale zaken extra illegaal maken en verplichtingen die er al zijn nog eens extra verplichten. Wat een oplossing.
16+ en helmplicht maken het voor oom agent wel lekker makkelijk:
te jong en/of geen helm? --> bekeuren of in beslag nemen.
^O^
Gevaccineerd.
  Spellchecker woensdag 31 juli 2024 @ 20:32:50 #134
197773 crew  maily
pi_214496718
Vakantieparken worstelen met fatbikes en e-steps; verbieden is lastig
quote:
Brabantse vakantieparken en campings zitten in hun maag met gasten die op fatbikes en elektrische steps over het terrein scheuren. Op camping De Heische Tip in Zeeland zijn fatbikes na verschillende ongelukken inmiddels verboden en ook andere parken kiezen ervoor dit soort tweewielers te weren. "De elektrische steps moeten ze bij ons thuislaten."

De straat is een afspiegeling van de camping, weet Michel Huigevoort. Hij is directeur van Recreatiepark TerSpegelt in Eersel en ziet de populariteit van fatbikes op het park groeien. "We zien een toename van elektrische vervoersmiddelen. Mensen rijden bij ons wel wat meer op fatbikes, maar het valt nog mee. Het is vooral de elektrische step die een opmars heeft gemaakt."

Huigevoort begrijpt dat wel. Niet iedereen wil op de camping alles lopend doen. Op een groot park als TerSpegelt, met vierduizend gasten als het vol is, kan het supermarktje net wat te ver weg zijn. Een step die 25 kilometer per uur haalt, is dan handig. Maar het schuurt met de veiligheid van andere gasten.

"Kinderen op een elektrische step kennen maar één stand: vol gas. Ik snap dat helemaal, want ik ben ook jong geweest", zegt Huigevoort. "Maar we hadden er zo veel overlast van. Kinderen op een step die tegen andere kinderen aanbotsten, aanrijdingen met auto's. Noem maar op. Drie jaar geleden hebben we de steps daarom verboden."

Bij Recreatiepark De Achterste Hoef in Bladel zien ze ook dat de fatbike veel meer op de camping wordt gebruikt dan vorig jaar. Maar een verbod is ingewikkeld, zegt een medewerkster die de telefoon opneemt. "Het is moeilijk om de fatbike te verbieden, want het is een elektrische fiets. En veel gasten pakken bij ons hun elektrische fiets. We vinden het lastig om onderscheid te maken."

Op deze Bladelse familiecamping spreken ze gasten die te hard op een fatbike scheuren wel aan. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die met een rotvaart over de camping gaat. "We hebben ook senioren op de elektrische fiets die op volle kracht voorbijrazen", vertelt de medewerkster. Bij de Achterste Hoef hebben ze overigens de e-step wel verboden. "Dat hebben we een paar jaar geleden al gedaan. Kleine kinderen letten niet zo goed op, terwijl zij er het meest gebruik van maken. Zo'n ding gaat al snel te hard."

Bij camping de Heische Tip in Zeeland ging de fatbike na drie ongelukken op één dag in de ban. Naast de veiligheid van de kinderen en andere campinggasten, was ook de groeiende irritatie van campinggasten een belangrijke reden voor het verbod.

Directeur Huigevoort van TerSpegelt snapt de campingeigenaren van de Heische Tip wel. "Zij zijn de hele dag op de camping en spreken met andere gasten. De ene camping is de andere niet. Het heeft heel veel te maken met de doelgroep die je aanboort."
pi_214497028
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 18:56 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
16+ en helmplicht maken het voor oom agent wel lekker makkelijk:
te jong en/of geen helm? --> bekeuren of in beslag nemen.
^O^
Al die ongekeurde AliExpress meuk kan sowieso direct de schredder in.
pi_214497064
quote:

Snorfietsen hoor je op een kilometer aankomen, er zaten/zitten geen 10 jarigen op en het is geen ongekeurde AliExpress bagger.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:09:17 #137
Why is all the rum gone?
pi_214588388
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 10:26 schreef kibo het volgende:

Fatbikende dikke boomer gespot.
En als dat waar zou zijn, dan nog altijd liever dat dan een dreinende kleuter zoals jij. Ga nu maar even uithuilen bij je mama. :')
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:13:29 #138
Why is all the rum gone?
pi_214588521
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2024 17:23 schreef Ghost_Buster het volgende:

Eens. het gaat gewoon TE vaak fout. Die kinderen trappen langzaam een beetje voor de show, maar verder is het gewoon een electrische brommer inderdaad. Ik heb die dingen al 60 zien doen op de weg. Levenslink.
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn.
pi_214588576
60 km/uur heb ik nog niet gezien, wel 45 km/uur. dat is serieus hard op een fiets zonder helm.

Punt is dat 't die lui op de fatbike geen zak kan schelen dat er nog andere weggebruikers zijn.
Na het stappen gaat zo'n figuur ook met dezelfde snelheid naar huis, soms met nog iemand achterop.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:20:53 #140
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214588731
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vorig jaar 684 verkeersdoden. 270 daarvan waren fietsers, De helft daarvan waren 70-plussers op e-bikes. Jij weet duidelijk niet wie de echt gevaarlijke fietsers zijn.
Gaat niet alleen om dodelijke ongevallen natuurlijk, Henk.
pi_214588751
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Die 270 fietsers zijn waarschijnlijk voor het grootste deel doodgereden door automobilisten. Staat er in de statistieken ook in hoeveel gevallen het de schuld van de automobilist en in hoeveel gevallen de schuld van de fietser was?
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:23:07 #142
Why is all the rum gone?
pi_214588804
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:20 schreef WheeledWarrior het volgende:

Gaat niet alleen om dodelijke ongevallen natuurlijk, Henk.
Maar dat neemt niet weg dat die getallen een indicatie zijn. En ze wijzen niet naar tieners op fatbikes.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:24:25 #143
Why is all the rum gone?
pi_214588837
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

Die 270 fietsers zijn waarschijnlijk voor het grootste deel doodgereden door automobilisten.
Hoe is dat relevant? 'Beste, uw moeder is doodgereden toen ze met haar e-bike onderweg was. Maar het was gelukkig niet haar schuld'. Who the fuck cares? Dood is dood.
pi_214589017
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Hoe is dat relevant? 'Beste, uw moeder is doodgereden toen ze met haar e-bike onderweg was. Maar het was gelukkig niet haar schuld'. Who the fuck cares? Dood is dood.
De schuldvraag kan relevant zijn voor de verzekering. En het kan relevant zijn voor politie en justitie. Als een automobilist door roekeloos rijgedrag een fietser doodrijdt, dan kan hij daarvoor aangeklaagd en veroordeeld worden.
  maandag 5 augustus 2024 @ 23:34:19 #145
Why is all the rum gone?
pi_214589054
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2024 23:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

De schuldvraag kan relevant zijn voor de verzekering.
En ook dat is volledig irrelevant voor de nabestaanden. En het zegt ook niks over de mogelijke oorzaken.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:10:52 #146
472044 Ghost_Buster
pi_214590104
quote:

[..]
Ik las laatst ook over een bejaarde die zo schrok van zo'n langszoevende fatbike, dat hij de sloot in reed. Kon nog net op tijd eruit gevist worden.
Gevaccineerd.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:11:45 #147
Why is all the rum gone?
pi_214590108
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 01:10 schreef Ghost_Buster het volgende:

Ik las laatst ook over een bejaarde die zo schrok van zo'n langszoevende fatbike, dat hij de sloot in reed.
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer.
  dinsdag 6 augustus 2024 @ 01:16:14 #148
472044 Ghost_Buster
pi_214590124
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Tsja, als je doof en blind bent moet je misschien sowieso niet meer deelnemen aan het verkeer.
Eens. Maar krijg dat maar eens zo'n bejaarde aan zijn verstand. Die gaan tot het gaatje, kan ik je vertellen. Het moet eerst gruwelijk fout gaan, willen ze stoppen met fietsen of autorijden.
Gevaccineerd.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 01:21:08 #149
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214605764
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dat kan met een blindenstok en andere signaleringsmiddelen, verder prima als voetganger.
  Spellchecker zondag 18 augustus 2024 @ 20:03:49 #150
197773 crew  maily
pi_214748811
Moeder zwaargewond naar ziekenhuis door ongeluk met fatbikes in centrum Rotterdam

quote:
Op de Boompjes in Rotterdam zijn zondagmiddag twee fatbikes op elkaar gebotst. Een moeder, die met haar kind op de elektrische fiets zat, raakte daarbij zwaargewond.
Het kind en de man die op de andere fatbike zat, liepen ook verwondingen op, maar minder ernstig. Net als de zwaargewonde vrouw zijn zij naar het ziekenhuis gebracht. De leeftijden van de gewonden zijn niet bekend.
Volgens een woordvoerder van de politie moest een van de fatbikes uitwijken voor een voetganger. "Daardoor zijn ze vermoedelijk op elkaar gebotst."
De fietsen reden in tegengestelde richting. Voor de hulpverlening is zondagmiddag een traumahelikopter geland op de Boompjes.
  zondag 18 augustus 2024 @ 20:25:41 #151
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214749051
Geen medelijden meer met die proleten die op die dingen rijden en als je er als moeder met een kind op gaat zitten ben je al helemaal ongeschikt als ouder.
pi_214751293
quote:

[..]
Penopauze :')
pi_214751956
Sinds een paar maanden beschikken alle politie regio's een nieuwe rollenbank speciaal aangepast om fatbike te controleren. Kwestie van handhaven. Het is precies bekend bij de politie welke fatbikes makkelijk op te voeren zijn en hoe.

Het grote probleem is dat er niet gehandhaafd wordt.
60 HRC
  Spellchecker maandag 19 augustus 2024 @ 10:48:15 #154
197773 crew  maily
pi_214752198
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 20:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
Geen medelijden meer met die proleten die op die dingen rijden en als je er als moeder met een kind op gaat zitten ben je al helemaal ongeschikt als ouder.
Ik zie geen kinderstoeltje achterop dus het zal niet een heel klein kind zijn geweest.
pi_214752251
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 10:14 schreef HardMetal het volgende:
Het grote probleem is dat er niet gehandhaafd wordt.
Als je de politie überhaupt al ziet in het straatbeeld. Ze wilden toch meer blauw op straat?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_214752266
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 10:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Ze wilden toch meer blauw op straat?
Blauwe plekken zat op de stoep met die fat-bikes die tussen mensen door sjezen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  maandag 19 augustus 2024 @ 11:10:07 #157
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214752356
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 10:48 schreef maily het volgende:

[..]
Ik zie geen kinderstoeltje achterop dus het zal niet een heel klein kind zijn geweest.
Zou het wat uitmaken? Je moet gewoon geen bijrijders meenemen op die fietsen.
pi_214752660
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem, omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
  Spellchecker maandag 19 augustus 2024 @ 11:59:04 #159
197773 crew  maily
pi_214752667
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 11:57 schreef NewJackSwingII het volgende:
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
Buiten de randstad worden ze ook gewoon gebruikt hoor.
pi_214752698
quote:
Ik heb nooit overlast van die fatbikes gezien. Dit zal vast wel weer iets van de randstad zijn met van die debielen erop. Dat ze nu landelijk trekken als zogenaamd probleem, omdat ze meer willen cashen voor de staatskas.
Ik dus wel hier waar ik woon. Middelgrote stad in het oosten en wil echt geen vooroordelen hebben. Maar heb het wel :P ik zit hier op een hotspot waar ze zich graag verzamelen. Asociaal rijgedrag zie ik er continue bij en niet houden aan regels qua rijgedrag is duidelijk te zien.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:04:12 #161
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214752701
quote:
Alleen Randstad? Was dat maar waar.

En het is vooral een probleem omdat die dingen een bepaald slag gebruikers aantrekken. Niet allemaal, wel veel.
pi_214752723
Wat ook vaak zie is dat ze bijvoorbeeld met 3 man op zo'n fatbike zitten.

Gevaarlijk ook wel.
pi_214752729
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 11:59 schreef maily het volgende:

[..]
Buiten de randstad worden ze ook gewoon gebruikt hoor.
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is.
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:09:23 #164
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_214752732
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:08 schreef NewJackSwingII het volgende:

[..]
Weet ik wel. Waar ik woon in Twente zijn ze ook in trek. Maar ik zie ze nooit scheuren. Alleen rustig trappend. Daarom denk ik dat dit een randstad probleem is.
Nee hoor.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:11:58 #165
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_214752756
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:07 schreef Borrelnootje00 het volgende:

Gevaarlijk ook wel.

Ik vind dit ook levensgevaarlijk als ik dit voorbij zie fietsen
en ik heb ook een auto.
  Spellchecker maandag 19 augustus 2024 @ 12:12:05 #166
197773 crew  maily
pi_214752757
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:07 schreef Borrelnootje00 het volgende:

Gevaarlijk ook wel.
Ze hoeven maar één keer een ongeluk te krijgen en dan snappen ze het wel.
  Spellchecker maandag 19 augustus 2024 @ 12:12:35 #167
197773 crew  maily
pi_214752764
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:11 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Waarom? Kinderen in stoeltjes.
En een verantwoordelijke bestuurster.
pi_214752771
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:12 schreef maily het volgende:

[..]
Precies dat. Is ook zo.
pi_214752776
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:11 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Kan, maar gaat minder hard dan een fatbike.
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:14:30 #170
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_214752784
quote:

[..]
Waarom? Kinderen in stoeltjes.
het zwalkt over de weg omdat de gewichtverdeling helemaal uit balans is. als die valt kunnen de kinderen geen kant op.en ook nooit helmen op.
en ik heb ook een auto.
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:19:39 #171
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214752817
quote:

[..]
Waar zijn de ouders vraag je je af. Ik zie soms kinderen van 10 of 11 jaar erop rijden en dan hebben ze nog iemand van 7 of 8 oid achterop.
pi_214752822
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:14 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
het zwalkt over de weg omdat de gewichtverdeling helemaal uit balans is. als die valt kunnen de kinderen geen kant op.en ook nooit helmen op.
Die rijden max 15km/h, als ze omdonderen gaat ze doorgaans niet over de kop, dus heb je weinig aan een helm. Als ze aangereden worden door een auto heb je ook niks aan een helm. Zou deze opstelling 40km per uur gaan op een fatbike, heb je trouwen niks aan een helm die geen integraalhelm is.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  Spellchecker maandag 19 augustus 2024 @ 12:20:39 #173
197773 crew  maily
pi_214752823
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Waar zijn de ouders vraag je je af. Ik zie soms kinderen van 10 of 11 jaar erop rijden en dan hebben ze nog iemand van 7 of 8 oid achterop.
Dit dus. De ouders zijn schuldig. Die kopen die dingen voor hun kindjes.
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:26:00 #174
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214752867
quote:

[..]
Suijkerbuijk is sowieso dyslextisch daar kan de beste man ook niets aan doen
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:26:55 #175
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214752877
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:08 schreef NewJackSwingII het volgende:

[..]
Hier in Den Bosch zie ik alleen maar allochtone kinderen onder de 16 op zo'n ding
  maandag 19 augustus 2024 @ 12:29:31 #176
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_214752898
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:20 schreef Akkerdjie het volgende:
Als ze aangereden worden door een auto heb je ook niks aan een helm.
8)7 ok....
en ik heb ook een auto.
pi_214753081
quote:
15s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:29 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
8)7 ok....
Tja, vanuit onwetendheid domme reacties sturen kan iedereen. Fietshelmen hebben enkel een nut bij enkelvoudige ongelukken, dus als je omdondert en niet wordt aangereden. Als een auto met 50 (of zelfs 30) je aanrijdt, heb je niet zoveel aan een fietshelm en ga je doorgaans alsnog dood of komt op zijn minst zwaargewond in het ziekenhuis vanwege de impact. Bij een botsing met een auto die 40 rijdt is de klap die je maakt 10x groter dan de norm van de helm. Ook mag je niet harder dan 25 rijden op je fiets bij een enkelvoudig ongeluk (omdonderen) anders haalt ie de norm ook niet. Hoofdletsel omvat ook bijvoorbeeld kinletsel of tandletsel, dus als het over hoofdletsel gaat gaat het niet altijd over letsel waat een fietshelm iets tegen kan doen.

Het is niet voor niets dat de fietsbond tegen helmplicht is geweest de afgelopen 30 jaar, dat komt vanuit wetenschappelijk onderzoek.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 19 augustus 2024 @ 13:54:56 #178
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214753352
Hoofdissue is de lastige definitie wat een fiets is volgens Artikel 5.9.0 Regeling voertuigen, breed uitlegbaar is en hooguit spreekt over de (technische) geschiktheid en eventuele uitvoering met bv trapondersteuning.
Er zijn daarin talloze fietsvarianten waar tot soms wel 4 of 6 of meer personen op of door één fietscombinatie kunnen worden vervoerd.

De wet benoemd, in wmb achterhaalde termen, wat de elektrische trapondersteuning voor fietsen is:
quote:
"bron overheid WVW-Art1.paragraaf-ea ... fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;"
De term 'aandrijfkracht geleidelijk vermindert' moet buiten snelheidsafhankelijk dus eveneens ook aanwezig zijn.
Er geldt dus geen strikte snelheidsbegrenzing maar dat de motor sws moet uitschakelen boven de 25km/u.
Iemand die dus 20 of 25km/u wil fietsen zal dienovereenkomstig dus ook zelf in verhouding de bijbehorende inspanning moeten leveren. Iets dat ik veel mensen op hun mooie fiets, zeker niet zie doen en terwijl ze 'fietsen' gewoon de pedalen wat te soepeltjes en vaak krachteloos krachteloos al keuvelend ronddraaien.
Iets dat goed waarneembaar is op/bij populaire fatbikes.

Het simpelste is dat men sws voor alles dat op de openbare weg personen vervoerd, gepaard met een aanwezige ongeacht hoe van een motorische (hulp)aandrijving, men sws een rijbewijs en verzekering moet hebben.
Of dat nu een speelgoedauto, rolstoel, step, scootmobiel, fatbike of hipster bakfiets is.
De wet kan wmb per doelgroepgebruiker uitzonderingen maken zodat achtergestelde groepen kunnen deelnemen aan de inclusieve samenleving.
Hoe dan ook, ook in een rolstoel, iemand moet altijd in staat zijn dat voertuig conform situatie onder controle te kunnen houden.

Dat een verzekering wrs relatief duur zal uitpakken, geeft mij dan alleen maar aan dat per voertuig, er kennelijk een flink risico zit. Voordeel van verzekering is o.a. dat iemand zonder het wel uit z'n harses laat zonder goedkeuring van de verzekeringsmaatschappij, - ook als dat kan - sneller te racen dan 25km/u.
  Spellchecker dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:13:36 #179
197773 crew  maily
pi_214759556
Fatbiker rijdt door na aanrijding met voetganger
quote:
Bergen op Zoom - Een bestuurder van een fatbike is maandagavond doorgereden nadat hij op een voetganger was gebotst op de Antwerpsestraatweg. De voetganger raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Eventuele getuigen worden gevraagd zich bij de politie te melden.

Het ongeval gebeurde omstreeks 18:45 uur. Na de aanrijding ging de, volgens ooggetuige jonge bestuurder, van de fatbike er snel vandoor. Omstanders hebben zich ontfermd over de voetganger en eerste hulp verleend.

Agenten hebben van de voetganger een verklaring opgenomen en doen verder onderzoek naar het ongeval. Een signalement van de doorgereden bestuurder is helaas niet bekend.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:28:25 #180
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214759668
Ik zag gisteren ook een artikel voorbijkomen dat er iets van duizend fatbikes in beslag genomen zijn bij een of andere leverancier.
pi_214759871
De rollenbanken zijn er, tijd voor prikacties waarbij al die dingen op de rollenbank moeten. Niet aan regels voldoen is dan inbeslagname lijkt mij. Tijd maken om de boefjes te vangen.
  Spellchecker dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:01:01 #182
197773 crew  maily
pi_214759890
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 10:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zag gisteren ook een artikel voorbijkomen dat er iets van duizend fatbikes in beslag genomen zijn bij een of andere leverancier.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eslagname-gevaarlijk
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:09:53 #183
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214760368
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:26 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Hier in Den Bosch zie ik alleen maar allochtone kinderen onder de 16 op zo'n ding
Zie je wel eens autochtone kinderen op zo'n ding? #dtv
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:11:53 #184
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214760383
Ik zou eigenlijk niet weten waarom fatbikes verboden zou moeten worden? Kunnen prima als scooter gezien worden en bereden met een rijbewijs.

We gaan toch ook geen Tesla's verbieden. Ook al gaan die dingen hard op de eerste 100 meter.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:21:17 #185
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214760454
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:09 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Eigenlijk zeer zelden.

En indien wel zijn het typetjes Dylano en Sharona
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:32:08 #186
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214760518
Of gewoon verplichte castratie bij het aanschaffen van een fatbike.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_214760580
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:11 schreef Origami94 het volgende:
Ik zou eigenlijk niet weten waarom fatbikes verboden zou moeten worden? Kunnen prima als scooter gezien worden en bereden met een rijbewijs.

We gaan toch ook geen Tesla's verbieden. Ook al gaan die dingen hard op de eerste 100 meter.
Wat ik al zei: het is schreeuwen om maatregelen die al lang bestaan.

Een fatbike is niets anders dan een elektrische fiets met bijzonder ontwerp en moet dus aan de regels voor een elektrische fiets voldoen.
Het probleem ligt hem in de vele fatbikes die niét aan de regels voldoen en dus al verboden zijn.

Dat zijn fatbikes die te hard gaan. Dus moeten die door het leven als speed-pedelec.
En fatbikes met gashendel. Die moeten door het leven als elektrische scooter.
Als ze voldoen aan de regels voor de betreffende voertuig categorieen zal de RDW wel een kenteken afgeven, kan er een WA verzekering worden afgesloten en kan er met een geldig rijbewijs gebruik van gemaakt worden.

Alleen vrijwel al die import rotzooi voldoet niet aan de regels, heeft geen kenteken + verzekering en rijdt dus illegaal rond. Gewoon meer controle realiseren en als handhavingsmaatregel direct in beslag nemen. Ongeacht wie de eigenaar is. De (financiele) gevolgen van de inbeslagname zijn iets tussen berijder en eigenaar indien dat niet dezelfde persoon betreft. Het in beslag nemen van wapens is heel normaal bij een misdrijf en rijden op een voertuig wat niet voldoet aan de wettelijke eisen is een misdrijf.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:50:27 #188
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214760609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:21 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Eigenlijk zeer zelden.

Hier ook hoor, 9 van de 10 keer zijn het dezelfde types.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:51:20 #189
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214760615
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:11 schreef Origami94 het volgende:

Rijbewijs en leeftijdslimiet zou inderdaad al heel wat helpen om een boel kneusjes eruit te filteren die nu op zo'n ding scheuren.
pi_214760616
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:21 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Eigenlijk zeer zelden.

Mwah, ik zie hier de Floris-Jannen en Annefleurs ook wel op die dingen rijden
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:55:24 #191
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_214760651
quote:
Sowieso de leeftijdsgrens van 16 jaar. Maar die mag wmb ook gelden voor de de gewone e-bike. Ook veel gezonder voor de jeugd om gewoon flink te moeten trappen naar school en niet te zoeven, of je gemakje.
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus.
Zeker op zo'n kale vlakte met flink wat wind is dat voor veel niet te doen op die leeftijd.
Robert Moog died for our synths
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:59:51 #192
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214760698
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:55 schreef Gehenna het volgende:

[..]
Op het platteland blijkt (bij ons althans) juist dat kinderen meer de fiets pakken dankzij de eBike. Sommige moeten dagelijks afstanden van zo'n 20km afreizen, en die deden dat vroeger nagenoeg allemaal met de bus.
Zeker op zo'n kale vlakte met flink wat wind is dat voor veel niet te doen op die leeftijd.
Maar dat staat verder los van de hele fatbike-overlast, want daarbij gaat het niet om kilometers door de polder fietsen maar vooral scheuren op fietspaden binnen de bebouwde kom en in winkelcentra (vaak nog met iemand achterop)
pi_214760700
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:55 schreef Gehenna het volgende:

[..]
En hierdoor worden de buslijnen nog minder rendabel waardoor deze uit steeds meer dorpen verdwijnen en de oudjes niet meer met het ov hun dorp kunnen verlaten.. ;)
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:06:01 #194
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_214760736
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 13:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hierdoor worden de buslijnen nog minder rendabel waardoor deze uit steeds meer dorpen verdwijnen en de oudjes niet meer met het ov hun dorp kunnen verlaten.. ;)
Ja dat wel natuurlijk. :D Van mij hoeft een buslijn ook niet rendabel te zijn. Dat is in dit soort gebieden sowieso onhaalbaar. Je zou zeggen dat we als land rijk genoeg zijn om dit op te vangen.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:07:32 #195
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_214760749
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Maar dat staat verder los van de hele fatbike-overlast, want daarbij gaat het niet om kilometers door de polder fietsen maar vooral scheuren op fietspaden binnen de bebouwde kom en in winkelcentra (vaak nog met iemand achterop)
Jup, ik reageerde puur op het stukje dat het ook voor standaard eBikes zou moeten gelden.

Die opgevoere dingen zijn gewoon problematisch.
  Spellchecker dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:34:33 #196
197773 crew  maily
pi_214760931
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 13:07 schreef Gehenna het volgende:

Die opgevoerde dingen zijn gewoon problematisch.
Vergeet de ouders niet die die dingen voor hun kindjes kopen.
pi_214761336
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:09 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Hier zijn het gewoon de Henken en Ingrids die op zo'n ding rijden, voornamelijk Henkies in de puber jaren waar je last van hebt.

Naar de middelbare school gaan is een e-bike best wel nuttig voor, dat is gauw 12 km van huis. Toch blijft het eng om twaalf jarige meisje al keuvelen zonder aandacht voor de omgeving met 25 km/h langs je te zien schuiven.

Fat bikes is dan de overtreffende trap voor de stoere Henken en Harms, die crossen ook rustig maar zeer vlot dwars over een winkelplein.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:49:14 #198
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214761874
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 12:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wat ik al zei: het is schreeuwen om maatregelen die al lang bestaan.

Een fatbike is niets anders dan een elektrische fiets met bijzonder ontwerp en moet dus aan de regels voor een elektrische fiets voldoen.
Het probleem ligt hem in de vele fatbikes die niét aan de regels voldoen en dus al verboden zijn.

Dat zijn fatbikes die te hard gaan. Dus moeten die door het leven als speed-pedelec.
En fatbikes met gashendel. Die moeten door het leven als elektrische scooter.
Als ze voldoen aan de regels voor de betreffende voertuig categorieen zal de RDW wel een kenteken afgeven, kan er een WA verzekering worden afgesloten en kan er met een geldig rijbewijs gebruik van gemaakt worden.

Alleen vrijwel al die import rotzooi voldoet niet aan de regels, heeft geen kenteken + verzekering en rijdt dus illegaal rond. Gewoon meer controle realiseren en als handhavingsmaatregel direct in beslag nemen. Ongeacht wie de eigenaar is. De (financiele) gevolgen van de inbeslagname zijn iets tussen berijder en eigenaar indien dat niet dezelfde persoon betreft. Het in beslag nemen van wapens is heel normaal bij een misdrijf en rijden op een voertuig wat niet voldoet aan de wettelijke eisen is een misdrijf.
Meer wetgeving is inderdaad nutteloos. Al is het wel een grijs gebied. Wetten moeten expliciet omschreven worden anders is het gebonden aan jurisprudentie.

Hetzelfde met e-steps. In Nederland verboden, in de rest van Europa (op Parijs na) een voertuig middel.

Inbeslagname kan niet zomaar. Daar moet de politie eerst voldoende bewijs voor hebben zoals dat de persoon twee keer te hard reed. En het zorgt ook voor meer onvrede. Onze maatschappij/politiek is al hevig gepolariseerd.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:52:46 #199
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214761901
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 14:39 schreef 215 het volgende:

[..]
Hier zijn het gewoon de Henken en Ingrids die op zo'n ding rijden, voornamelijk Henkies in de puber jaren waar je last van hebt.

Naar de middelbare school gaan is een e-bike best wel nuttig voor, dat is gauw 12 km van huis. Toch blijft het eng om twaalf jarige meisje al keuvelen zonder aandacht voor de omgeving met 25 km/h langs je te zien schuiven.

Fat bikes is dan de overtreffende trap voor de stoere Henken en Harms, die crossen ook rustig maar zeer vlot dwars over een winkelplein.
De meeste middelbare scholieren hoeven helemaal niet 12 km te fietsen naar school.
pi_214761974
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:52 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
De meeste middelbare scholieren hoeven helemaal niet 12 km te fietsen naar school.
De meeste kinderen hebben dan ook geen e-bike. Hier op het dorp, 30 a 40 km uit de randstad is er geen middelbare school te vinden die dichterbij is. OV heeft niet een geweldige verbinding, zeker niet naar de omliggende dorpen. Gemotoriseerd vervoer is dus best wel handig hier, ook voor jongeren.

Niet dat er nu nog iets aan te veranderen is maar wat mij betreft had de maximum snelheid van e-bikes gewoon 20 km moeten zijn. De snelheid die de doelgroep ook fietst zonder aandrijving.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:25:07 #201
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214762134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 16:01 schreef 215 het volgende:

[..]
De meeste kinderen hebben dan ook geen e-bike. Hier op het dorp, 30 a 40 km uit de randstad is er geen middelbare school te vinden die dichterbij is. OV heeft niet een geweldige verbinding, zeker niet naar de omliggende dorpen. Gemotoriseerd vervoer is dus best wel handig hier, ook voor jongeren.

Niet dat er nu nog iets aan te veranderen is maar wat mij betreft had de maximum snelheid van e-bikes gewoon 20 km moeten zijn. De snelheid die de doelgroep ook fietst zonder aandrijving.
25 km valt prima te doen, check al dat swapfiets e-bike grut.

Vanaf 35 km wordt het gevaarlijk zonder ervaring. Idem dito voor wielrenners of grut op een sport/racefiets
pi_214768174
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 16:25 schreef Origami94 het volgende:

[..]
25 km valt prima te doen, check al dat swapfiets e-bike grut.

Vanaf 35 km wordt het gevaarlijk zonder ervaring. Idem dito voor wielrenners of grut op een sport/racefiets
Het gaat om snelheidsverschil. Op een vol fietspad is 25 km best hard als er ook veel mensen rond de 20 fietsen. In een straat met winkels waar niet iedereen op verkeer let is 25 zelfs idioot snel.
pi_214768868
Waarom denken ze dat die kids zich aan nieuwe regels gaan houden, daar hebben ze nu ook al schijt aan.

Hier knallen ze met een rotvaart over de stoepen en zelfs door het winkelcentrum, spring je niet op tijd aan de kant krijg je nog een grote bek ook. En ze weten dondersgoed dat ze fout zijn.

Laat ze dat dan aanpakken, gevaarlijk aso gedragen, bike opgevoerd, hop inleveren net als dat ze vroeger met brommers deden die opgevoerd waren.
pi_214775415
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 14:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Het gaat om snelheidsverschil. Op een vol fietspad is 25 km best hard als er ook veel mensen rond de 20 fietsen. In een straat met winkels waar niet iedereen op verkeer let is 25 zelfs idioot snel.
Een beetje fiets fietst 15 km/u dan is die 10 km/u geen verschil

Als je 5 km/u fietst kan je beter gaan lopen
pi_214775436
quote:

verwar liberaal niet met anarchistisch en zoek een pro-fatbike partij als je een andere mening hebt.
pi_214775445
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 15:54 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Waarom denken ze dat die kids zich aan nieuwe regels gaan houden, daar hebben ze nu ook al schijt aan.

Hier knallen ze met een rotvaart over de stoepen en zelfs door het winkelcentrum, spring je niet op tijd aan de kant krijg je nog een grote bek ook. En ze weten dondersgoed dat ze fout zijn.

Laat ze dat dan aanpakken, gevaarlijk aso gedragen, bike opgevoerd, hop inleveren net als dat ze vroeger met brommers deden die opgevoerd waren.
De fatbike is een harley voor kutpubers.
pi_214775617
quote:

Hier hetzelfde. Zoals met veel dingen ontbreekt de handhaving.
pi_214775750
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 13:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]
verwar liberaal niet met anarchistisch en zoek een pro-fatbike partij als je een andere mening hebt.
Oke wat is er liberaal aan de VVD?

Wat heeft 14 jaar Rutte als minister-president voor liberaals meegebracht? Minder sociale zekerheid voor Jan met de pet, hogere belastingen en meer subsidie voor het grootkapitaal.

Qua wetgeving is er meer bijgekomen in plaats van minder. Meer jurisprudentie, meer overheid en meer armoede.
pi_214775957
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 13:47 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Oke wat is er liberaal aan de VVD?

Begin er een topic over, ik ging in op je reactie over de fatbike.
pi_214776386
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 14:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Begin er een topic over, ik ging in op je reactie over de fatbike.
Slap
  donderdag 22 augustus 2024 @ 16:38:47 #211
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214776811
quote:

Zag er hier gisteren ook alweer door rood licht fietsen terwijl de auto's al aan het afslaan waren. Met twee op 1 fiets uiteraard.

En 2 van die gappies van amper 10 jaar, ook op 1 fiets, lekker in tegenovergestelde richting over een enkel fietspad scheuren.
  donderdag 22 augustus 2024 @ 18:54:43 #212
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214777751
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 13:27 schreef Morri2 het volgende:

[..]
En als er gehandhaafd wordt, dan wordt intimiderend asogedrag nog steeds beloond. Laatst nog gezien: rotjong van 12 à 13 op fatbike ziet de politie aankomen (na een melding van overlast) en zijn eerste reactie is om er vandoor te gaan. In die haast om weg te komen glijdt hij uit, gaat onderuit en wordt gepakt. Hoop misbaar. Ze laten hem uitrazen. Dus in plaats van dat hem een grens opgelegd wordt qua gedrag gaan ze staan wachten tot meneertje zelf eens door zijn stoom heen is.

Dan gaan ze als beloning met hem in gesprek dat zijn reactie niet slim is en zo. Ondertussen blijkt dat zijn fatbike zo'n verboden hendel heeft en dat dat ding veel te hard gaat. Moeder van het kutjoch wordt gebeld. Die krijgt niet te horen dat haar larf zich niet kan gedragen en of ze eens wil gaan opvoeden, nee, er volgt een bezorgd gesprek met het welzijn van het galbakje op de voorgrond. Het zou toch zo sneu zijn als hij zichzelf met zijn eigen kutgedrag in de wielen reed. De hele wijk heeft last van hem, al jaren, ouders "kunnen er niks aan doen", hij ervaart al die tijd 0 consequenties voor zijn escalerende gedrag, maar oh oh oh, zijn toekomst!

Maar goed, nu blijkt dat hij al eerder is gepakt, met een verboden hendel, dus nu zijn de rapen vast wel gaar. Oh nee, toch niet. De moeder veinst bezorgdheid en gaat hem nu echt, heus, heel waar ineens na 13 jaar toekijken hoe het prinsje doet wat het wil, echt opvoeden. Nou, waarschuwing dus. Daaaag pisventje op je fatbike, tot de volgende keer!

En daar sta je dan als buurt.
pi_214782371
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 13:27 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ja idd, Ze weten dat ze er toch wel mee weg komen.
pi_214782384
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 16:38 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Zag er hier gisteren ook alweer door rood licht fietsen terwijl de auto's al aan het afslaan waren. Met twee op 1 fiets uiteraard.

En 2 van die gappies van amper 10 jaar, ook op 1 fiets, lekker in tegenovergestelde richting over een enkel fietspad scheuren.
Doodeng.
  Spellchecker vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:15:54 #215
197773 crew  maily
  Spellchecker vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:39:46 #216
197773 crew  maily
pi_214786673
https://www.bndestem.nl/b(...)-bestelbus~ae4c12fa/
Jonge fatbiker zwaargewond na botsing met een geparkeerde bestelbus

quote:
De parkeerstrook achter de bestelbus van een installatiebedrijf ligt ’s middags nog bezaaid met zwarte glassplinters. De geblindeerde ruit van de achterdeur ligt aan gruzelementen. Tussen de splinters liggen stukken rood plastic van de achterlichten.

De klap was enorm, zegt een man die de eenzijdige aanrijding alleen heeft gehoord. ,,Het zag er niet goed uit. De jonge bestuurder lag op de weg en bewoog bijna niet", zegt de man wiens naam bij de redactie bekend is.

Fiets is toegetakeld
Hij is bij de jongen gebleven tot de ambulancebroeders de zorg overnamen. Met grote spoed is het slachtoffer met ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is niet duidelijk. De bestelbus staat in het parkeervak tussen stippellijn van het fietspad en het trottoir. De fatbiker moet om onbekende reden de lijn van het rode fietspad hebben verlaten.

Of hij te hard heeft gereden is lastig te achterhalen. De politie heeft de elektrische fiets in beslag genomen om nader onderzoek te doen, maar dat heeft niets opgeleverd. ,,De fiets was zo toegetakeld, dat de oorzaak lastig te achterhalen valt”, zegt een woordvoerder van de politie.

Het is niet het eerste ongeluk met een fatbike. Regelmatig halen ernstige ongelukken met deze elektrische fietsen de media. Sinds een paar jaar zijn ongevallen met fatbikes opgenomen in het Letsel Informatie Systeem (LIS). Uit deze cijfers blijkt een enorme groei van het aantal ongevallen met deze tweewielers.

Aantal gewonden ligt hoger
In 2023 raakten 59 fatbikers gewond bij een ongeval. In de eerste vier maanden van dit jaar staat de teller op 33 gewonden. Het LIS baseert zich echter op dertien Spoedeisende Hulpen in Nederland. De Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen denkt daarom dat het werkelijke aantal gewonden hoger ligt.

Inmiddels hebben vijftig gemeenten samen met de Fietsersbond een oproep gedaan aan de Tweede Kamer om actie te ondernemen tegen opgevoerde fatbikes. De gemeente willen een verbod op opgevoerde fatbikes en e-fietsen. Verder moet er een minimum leeftijd komen van 16 jaar.

,,Op zich is rijden met een fatbike geen probleem, zolang deze maar wordt gebruikt als normale elektrische fiets. Dus trapondersteuning, geen gashendel en maximaal 25 kilometer per uur", zegt de politiewoordvoerder.

Inmiddels bindt de Landelijke Politie de strijd aan met opgevoerde elektrische fietsen. Onlangs zijn er 247 nieuwe rollenbanken voor alle type tweewielers aangeschaft. ,,Met landelijk 167 basisteams en verschillende specifieke verkeersteams, gok ik dat elk team er ten minste één heeft gekregen.
  dinsdag 3 september 2024 @ 20:55:35 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214883953
De discussie blijft maar voortduren.
quote:
bron: nos.nl 03sep24
Minister: helmplicht voor jonge fatbike-rijders is misschien goed idee

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voelt wel iets voor een helmplicht voor jonge gebruikers van elektrische fietsen, waaronder fatbikes. Zo'n plicht tot een bepaalde leeftijd bestaat al in Zweden en hij wil kijken of dat ook in Nederland kan.

"Dat is misschien een goed idee. Ik denk dat het wel kan helpen. Het is veiliger en zal de fatbike een stuk minder aantrekkelijker maken", zei Madlener in het Vragenuurtje.
Het verhaal lijk mij heel simpel.

Een voertuig met motor in het verkeer, moet verzekerd zijn en de bestuurder moet beschikken over een passend rijbewijs.... dat vanaf 16 jaar kan worden verstrekt.
De discussie of een voertuig met of zonder helm kan worden bereden wordt wmb primair bepaald door de constructie en de wettelijk toegestane maximum snelheid van het motorvoertuig.

De helm gebruiken als (handhavend) middel om de animo tot een gebruik te controleren, lijkt mij sws een fout gebruik van geitenpaadjes tot om het gebrek aan wil te maskeren. Ook het bekende trucje door inleidend te verwijzen naar een ander land, die om haar totaal andere motivatie de helm verplicht stelt, is ronduit een zwaktebod om er vanaf te zijn.

Verder is het uiterst lastig om op grond van benaming of uiterlijk, juridisch onderscheid te maken tussen type fietsen.

Mensen die om persoonlijke redenen ergens niet aan kunnen voldoen, kunnen op voorwaarden en onderdelen een ontheffing krijgen waarbij onverlet zij wel altijd in staat moeten zijn op veilige wijze daarmee aan het verkeer deel te nemen.

Het is best vreemd om in de stad, hier als motorrijder, ingehaald te worden - waar dat vaak niet verantwoord kan - door gebruikers die ik moet zien als zwakke verkeersdeelnemer.
Het is niet de eerste keer (en laatste) dat een noodstop van oplettende ander bestuurders, erger voorkomt om vervolgens een de dikke vinger toegeworpen te krijgen.
pi_214899073
Tweede Kamer eens over fatbike: minimumleeftijd van 14 jaar én helmplicht
https://www.rtl.nl/nieuws(...)nimumleeftijd-van-14

Campagne tegen opvoeren e-bikes: "'t Kan hard gaan"
https://nos.nl/artikel/25(...)ikes-t-kan-hard-gaan

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 5 september 2024 @ 14:05:11 #219
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214899141
quote:
7s.gif Op donderdag 5 september 2024 13:57 schreef Aether het volgende:

[ afbeelding ]
Krijg altijd dat 'how do you do fellow kids' gevoel bij campagnes gericht aan jongeren.

Maarja ik ben geen marketing bedrijf dus wellicht werkt het :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214899189
quote:
7s.gif Op donderdag 5 september 2024 13:57 schreef Aether het volgende:

[ afbeelding ]
Indien een bekeuring gewoon naar de rechter want fatbike is ook een elektrische fiets en daar is geen leeftijds- noch helmplicht.

quote:
Tijdens overleg tussen de coalitiefracties PVV, VVD, NSC en BBB is afgesproken dat VVD en NSC een motie zouden opstellen die de minister oproept tot het invoeren van een aparte categorie voor fatbikes.

Zo kan er onderscheid worden gemaakt tussen fatbikes en 'gewone' elektrische fietsen. PVV en BBB hebben binnenskamers toegezegd de motie te steunen.
  donderdag 5 september 2024 @ 16:14:35 #221
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214900189
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 14:10 schreef Nober het volgende:
je quote:
Tijdens overleg tussen de coalitiefracties PVV, VVD, NSC en BBB is afgesproken dat VVD en NSC een motie zouden opstellen die de minister oproept tot het invoeren van een aparte categorie voor fatbikes.

Zo kan er onderscheid worden gemaakt tussen fatbikes en 'gewone' elektrische fietsen. PVV en BBB hebben binnenskamers toegezegd de motie te steunen.

Gaat nog popcorn worden hoe mensen achter een bureau gaan omschrijven met wat precies een fatbike is omdat bij het verschijnen van een thickbike, fastbike en bigbike of wowbike weer door hetzelfde proces te gaan.

Dingen lijken wel makkelijk gezegd te worden maar zijn zeker niet te omschrijven. Dat iemand een beeld heeft van een fatbike - lomp zwart ding met dikke banden en ws een motor - is vooral met hoe dat wordt verbeeld.

Men weigert in te zien dat het een voertuig voorzien van motor is en dan op grond daarvan naast uitvoering, ook eisen zijn te stellen stellen aan het goedgekeurde gebruik en daarmee de toelaatbaarheid in het verkeer.
Ik vraag mij af wat hier iemands hierin gelobby'de belangen zijn.
pi_214900299
quote:
10s.gif Op donderdag 5 september 2024 16:14 schreef Vallon het volgende:

Men weigert in te zien dat het een voertuig voorzien van motor is en dan op grond daarvan naast uitvoering, ook eisen zijn te stellen stellen aan het goedgekeurde gebruik en daarmee de toelaatbaarheid in het verkeer.
Ik vraag mij af wat hier iemands hierin gelobby'de belangen zijn.
Ik vraag me niets meer af met het zooitje ongeregeld wat nu in Den Haag zit en met alleen deze motie alweer duidelijk laten zien dat ze deze simpele basis die je hier mooi omschrijft niet kunnen of willen begrijpen..
pi_214941184
Minister Madlener trapt op rem: helmplicht en minimumleeftijd fatbike raken álle elektrische fietsers

quote:
Den Haag - PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) trapt op de rem bij de aanpak van de fatbike: als de Tweede Kamer wil dat er een helmplicht of een minimumleeftijd wordt ingevoerd, gaat dat voor álle andere elektrische fietsen gelden. Bovendien kan dit jaren duren.

Een meerderheid van de Tweede Kamer kondigde vorige week aan een motie van VVD en NSC te ondersteunen waarin een minimumleeftijd van 14 jaar wordt aangekondigd. Ook moet er specifiek voor fatbikes een helmplicht worden ingevoerd. De fatbike – betrokken bij veel ongelukken – zou in een aparte wettelijke categorie moeten worden geplaatst, vindt de Kamer.

’Regels fatbikes niet effectief’
Volgens Madlener is zo’n aparte voertuigcategorie ’in theorie mogelijk’, maar blijkt uit onderzoek dat ’dit niet effectief is’. „Enerzijds is het niet te rechtvaardigen dat dikke banden, een laag frame of bijvoorbeeld een tweepersoonszadel leiden tot een onveilig voertuig of onveilig weggedrag. Anderzijds zal de markt zich snel aanpassen: de banden worden iets dunner, het frame wordt iets verhoogd, of er wordt een ander zadel opgezet. Het probleem zal zich naar verwachting dan snel verplaatsen naar nieuwe (fatbike) modellen, of andere elektrische voertuigen die opgevoerd kunnen worden”, aldus de minister.

Hij waarschuwt: „Het is daarmee niet zinvol om maatregelen te treffen die zich alleen richten op e-bikes met dit soort kenmerken. In de praktijk is dit makkelijk te omzeilen en deze kenmerken leiden niet objectief tot onveilige voertuigen.” De minister wijst naar een hele stapel rapporten die zijn ministerie heeft uitgevoerd.

Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes
Ook het invoeren van een minimumleeftijd voor fatbikes is niet van de ene op de andere dag geregeld. De Wegenverkeerswet uit 1994 moet hiervoor op de schop en dat duurt gemiddeld twee jaar. Bovendien geldt die wet voor alle fietsen met trapondersteuning.

„Maatregelen als een minimumleeftijd of een helmplicht gaan verder dan het aanpakken van de opvoerproblematiek. Deze maatregelen hebben namelijk niet alleen betrekking op de gebruikers van opgevoerde elektrische fietsen, maar ook de gebruikers van elektrische fietsen die niet zijn opgevoerd”, meldt Madlener.

Verscherpte aanpak van fatbike
De minister legt de bal weer bij de Tweede Kamer. „Het draagvlak voor maatregelen voor alle elektrische fietsen is niet vanzelfsprekend aanwezig in de maatschappij, maar in praktische zin zijn er wel mogelijkheden, als de Kamer dat wil.”

Hij wijst wel op resultaten van al een verscherpte aanpak van de fatbike. Zo heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport dit jaar inmiddels beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes omdat die waren opgevoerd. Ook heeft de inspectie zo’n 1000 ongekeurde bromfietsen in beslag genomen bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder.

https://www.telegraaf.nl/(...)elektrische-fietsers
Tot niemands verbazing. Tijd voor meer fophef?
pi_214942078
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 13:11 schreef Nober het volgende:
Hij wijst wel op resultaten van al een verscherpte aanpak van de fatbike. Zo heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport dit jaar inmiddels beslag gelegd op ruim 16.500 fatbikes omdat die waren opgevoerd. Ook heeft de inspectie zo’n 1000 ongekeurde bromfietsen in beslag genomen bij de distributiecentra van een Nederlandse aanbieder.

Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf.

Verder de Lubach aanpak, kids met fatbike een beetje meewarig aankijken. Dus zorgen dat het ding niet cool is. Het zijn feitelijk ook foeilelijke en onpraktische fietsen en als opvoeren te veel risico heeft dan is het coole er wel snel vanaf denk ik.
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:32:25 #225
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214942728
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 15:27 schreef 215 het volgende:

[..]
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer.
Ok Hans
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:32:59 #226
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214942732
En Lubach serieus nemen :')
pi_214942735
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:32 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ok Hans
Verklaar je nader aub.
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:33:45 #228
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214942739
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:33 schreef 215 het volgende:

[..]
Verklaar je nader aub.
Het is geen brommer. Je kant het wel vinden maar dat is het niet. Een Fatbike is een benaming voor een electrische fiets met dikke wielen.
pi_214942808
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het is geen brommer. Je kant het wel vinden maar dat is het niet. Een Fatbike is een benaming voor een electrische fiets met dikke wielen.
Een elektrische fiets is iets waarbij geen gashandel is, je moet trappen en de ondersteuning is maximaal tot een snelheid van 25 km/h. De gemiddelde fatbike voldoet daar domweg niet aan en is dus technisch een brommer.

en als je even terugleest heb ik het over gemodificeerde (opgevoerde) fatbikes, niet die wel onder de wetgeving vallen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 10 september 2024 @ 16:57:49 #230
408813 crew  trein2000
pi_214942928
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:41 schreef 215 het volgende:

[..]
Een elektrische fiets is iets waarbij geen gashandel is, je moet trappen en de ondersteuning is maximaal tot een snelheid van 25 km/h. De gemiddelde fatbike voldoet daar domweg niet aan en is dus technisch een brommer.

en als je even terugleest heb ik het over gemodificeerde (opgevoerde) fatbikes, niet die wel onder de wetgeving vallen.
Dat klopt. Maar die zijn al verboden. Dus waarom dit voorstel?
zie email 27 oktober
pi_214942939
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
quote:

[..]
Een zinnige aanpak lijkt mij om gemodificeerde fatbikes gewoon te noemen wat het is: een brommer. Dus een boete voor rijden zonder rijbewijs en ook een voor het rijden zonder verzekering, desnoods ook nog een voor rijden zonder helm. Lekker stapelen die boetes en in beslagname lijkt me ook nog wel gerechtvaardigd bij zoveel overtredingen tegelijk. Als opvoeren daardoor niet interessant meer is dan verdwijnen die dingen grotendeels vanzelf.

Verder de Lubach aanpak, kids met fatbike een beetje meewarig aankijken. Dus zorgen dat het ding niet cool is. Het zijn feitelijk ook foeilelijke en onpraktische fietsen en als opvoeren te veel risico heeft dan is het coole er wel snel vanaf denk ik.
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:08:10 #232
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214942968
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:00 schreef 215 het volgende:

[..]
[..]

Ok en hoe ga je dat praktisch doen? Wanneer is deze 'gemodificeerd'? En wanneer is deze 'opgevoerd'? Wat zijn de definities daarbij?

Als ik een elec fiets koop en ik pas 't voorlicht aan is deze dan gemodificeerd? Ik koop op Ali Express een pakket om mijn fiets om te bouwen naar electrisich is het dan een brommer?

Het hele principe is dat de wet achterloopt op de praktijk. Je kan het wel zo noemen maar dan moet je ook een kader geven aan wat het is.
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:12:18 #233
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_214942996
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 16:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Beter gewoon veel strenger handhaven, ik zie ze echt regelmatig voorbijrazen terwijl er amper/niet getrapt wordt, en dat is niet op plekken waar de weg naar beneden loopt.
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:15:25 #234
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214943008
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
ik zie ze echt regelmatig voorbijrazen terwijl er amper/niet getrapt wordt, en dat is niet op plekken waar de weg naar beneden loopt.
nou en
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:16:58 #235
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214943020
quote:

[..]

Mooi.

Dat worden 75 zetels voor de PVV aankomende verkiezingen. Meer regels uit Den Haag heeft niemand op gestemd.
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:29:28 #236
504895 Bofjijff
AJAXGODENZONEN SUPERJODEN
pi_214943090
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
nou en
niet echt bevordelijk voor de veiligheid, voor jezelf niet en ook niet voor de 12jarige die er met 3 kids opzitten.
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:40:29 #237
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214943175
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:29 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
niet echt bevordelijk voor de veiligheid, voor jezelf niet en ook niet voor de 12jarige die er met 3 kids opzitten.
Hyperbolisch wel
pi_214943210
quote:
16s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
nou en
Nou en, dat kan gevaarlijk zijn terwijl de meestal piepjonge bestuurders echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Want die gastjes rijden niet alleen in t buitengebied, ze komen ook rustig met 35 de hoek om bij het winkelcentrum. Of wat ik vorige week zag, een paar van die dingen die over een grindpad stuiven en totaal ongecontroleerd de 80km weg oversteken. Want remmen op grind is lastig en sowieso niet stoer natuurlijk. Dat ze bijna onder een vrachtwagen verdwenen, joh, nou en...
pi_214943217
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:40 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Hyperbolisch wel
Hyperbolisch? Snap je zelf wel wat je schrijft?
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:46:56 #240
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214943232
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:44 schreef JF_ het volgende:

[..]
Nou en, dat kan gevaarlijk zijn terwijl de meestal piepjonge bestuurders echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Want die gastjes rijden niet alleen in t buitengebied, ze komen ook rustig met 35 de hoek om bij het winkelcentrum. Of wat ik vorige week zag, een paar van die dingen die over een grindpad stuiven en totaal ongecontroleerd de 80km weg oversteken. Want remmen op grind is lastig en sowieso niet stoer natuurlijk. Dat ze bijna onder een vrachtwagen verdwenen, joh, nou en...
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/u
  dinsdag 10 september 2024 @ 17:55:56 #241
504895 Bofjijff
pi_214943298
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:46 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dan informeer je ze dat het centrumgebied een maximum snelheid heeft van 25 km/u
ja dat gaat helpen idd

:D
pi_214943335
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:46 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ja, daar gaan ze zich ook echt aan houden. :')
Ze hebben er al compleet maling aan dat ze op een verboden apparaat door winkelcentra scheuren.
pi_214943498
Wel weer een hoop symboolpolitiek en gezeik in t luchtledige. Maar toch goed om te lezen dat er verder geen serieuze problemen zijn in Nederland.

Maar als ze nu toch iets bedenken voor fatbikes, dan kunnen ook gelijk de racefietsers aangepakt worden.
  dinsdag 10 september 2024 @ 18:41:46 #244
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
  dinsdag 10 september 2024 @ 18:43:39 #245
504895 Bofjijff
pi_214943688
quote:
niks aan de hand volgens sommigen :{ voortaan even vragen rustig aan te doen.
  dinsdag 10 september 2024 @ 19:21:07 #246
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214944025
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 17:55 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
ja dat gaat helpen idd

:D
Jazeker.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 18:00 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Ja, daar gaan ze zich ook echt aan houden. :')
Ze hebben er al compleet maling aan dat ze op een verboden apparaat door winkelcentra scheuren.
Het apparaat is niet verboden anders was er geen wetgeving voor nodig.

Niet alles wat het gepeupel niet goed vindt is verboten!!!111

Onze staatsrecht kent een liberale inslag.
  dinsdag 10 september 2024 @ 19:24:31 #247
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214944049
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 18:43 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Dit is gewoon inspelen op sentiment zoals De Telegraaf vaker doet.

Waar is het voorpagina nieuws over elke fiets ongeluk, auto ongeluk en scooter ongeluk?

En gaan we nationaal invoeren dat auto's maar 30 mogen rijden op kleine wegen en 80 op de snelweg? Na al doe ongelukken jaar in jaar uit of gaan we auto's helemaal verbieden? Genoeg OV door professionele bestuurders en anders is er de fiets.
  dinsdag 10 september 2024 @ 19:30:45 #248
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_214944115
zouden ze dit toestaan:

Snelle fatbikes gedogen + helm advies. Je mag onverzekerd rijden, maar bij een ongeluk ben je niet verzekerd. Je moet dan alles zelf betalen
  Moderator / Redactie FP dinsdag 10 september 2024 @ 19:33:05 #249
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_214944139
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:30 schreef KingRadler het volgende:
zouden ze dit toestaan:

Snelle fatbikes gedogen + helm advies. Je mag onverzekerd rijden, maar bij een ongeluk ben je niet verzekerd. Je moet dan alles zelf betalen
Dat moeten de meesten nu toch al :+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  dinsdag 10 september 2024 @ 23:14:59 #250
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214947140
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:30 schreef KingRadler het volgende:
zouden ze dit toestaan:

Dat lijkt mij niet in onze maakbare samenleving.

Schade moet ergens afgedekt zijn om te kunnen verhalen.
De normale fiets/step e.d., zonder motor, valt voor toegebrachte schade aan anderen onder de AVP.
Schade aan het eigen lijf valt sws onder de ZKV, schade aan eigen spullen is voor jezelf.
De AVP/RB verhalen de schade bij de veroorzaker wanneer dat voortkomt uit niet toegestaan gebruik.

//--//
Wat mij nog steeds verbaasd is de kennelijke weerstand tegen verplichten van een rijbewijs wanneer iemand een e-bike ding gebruikt op deopenbare weg. Strikt genomen zou dat wmb al moeten gelden voor een gewone fiets.

Zodra iemand een voertuig gebruik om zich te verplaatsten moet dat veilig en beheerst plaatsvinden wat wordt bevestigd met een rijbewijs. Dat men dat voor de normale fiets niet doet is omdat dt EU gevoelig ligt, (jonge) kinderen per definitie geen verkeerskunde vertonen en mendaar niet aan wil omdat dit iemand vrijheid (tot brokken maken?) zou aantasten.

Voor voertuigen die beschikken over een motor, lijkt mij dat simpeler te realiseren want die dingen kunnen al of niet door een technische storing of gebruik, een grotere schade veroorzaken omdat ze worden aangedreven.
  woensdag 11 september 2024 @ 01:28:08 #251
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_214947538
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 september 2024 23:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat lijkt mij niet in onze maakbare samenleving.

Schade moet ergens afgedekt zijn om te kunnen verhalen.
De normale fiets/step e.d., zonder motor, valt voor toegebrachte schade aan anderen onder de AVP.
Schade aan het eigen lijf valt sws onder de ZKV, schade aan eigen spullen is voor jezelf.
De AVP/RB verhalen de schade bij de veroorzaker wanneer dat voortkomt uit niet toegestaan gebruik.

//--//
Wat mij nog steeds verbaasd is de kennelijke weerstand tegen verplichten van een rijbewijs wanneer iemand een e-bike ding gebruikt op deopenbare weg. Strikt genomen zou dat wmb al moeten gelden voor een gewone fiets.

Zodra iemand een voertuig gebruik om zich te verplaatsten moet dat veilig en beheerst plaatsvinden wat wordt bevestigd met een rijbewijs. Dat men dat voor de normale fiets niet doet is omdat dt EU gevoelig ligt, (jonge) kinderen per definitie geen verkeerskunde vertonen en mendaar niet aan wil omdat dit iemand vrijheid (tot brokken maken?) zou aantasten.

Voor voertuigen die beschikken over een motor, lijkt mij dat simpeler te realiseren want die dingen kunnen al of niet door een technische storing of gebruik, een grotere schade veroorzaken omdat ze worden aangedreven.
Nog nooit zoveel onzin gelezen
pi_214948641
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 19:21 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Jazeker.
[..]
Het apparaat is niet verboden anders was er geen wetgeving voor nodig.

Niet alles wat het gepeupel niet goed vindt is verboten!!!111

Onze staatsrecht kent een liberale inslag.
De fatbikes die zonder trapondersteuning snelheden van ongeveer 40 km/u halen zijn wel degelijk verboden. Het zijn daardoor ongekeurde electrische bromfietsen. Daar is inderdaad geen aanvullende wetgeving voor nodig, handhaving zou voldoende moeten zijn. Maar helaas is er nauwelijks handhaving.
pi_214949051
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 18:43 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Vorige week is een paar honderd meter verderop van dat filmpje een auto door tientallen fietsen heen gereden en gecrasht op het terras achter die fietsen.

Ben je ook voor een auto verbod?
  woensdag 11 september 2024 @ 10:22:03 #254
504895 Bofjijff
pi_214949486
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 09:34 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Vorige week is een paar honderd meter verderop van dat filmpje een auto door tientallen fietsen heen gereden en gecrasht op het terras achter die fietsen.

Ben je ook voor een auto verbod?
Wat een domme vergelijking. Dat is een stuk moeilijker tegen te gaan als iemand een rijbewijs heeft en een stuk ouder is dan de 13jarigen die vaak op zo een ding zitten natuurlijk.

Beetje appels en peren vergelijken, maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk.
  woensdag 11 september 2024 @ 13:38:34 #255
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214951382
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 08:39 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
De fatbikes die zonder trapondersteuning snelheden van ongeveer 40 km/u halen zijn wel degelijk verboden. Het zijn daardoor ongekeurde electrische bromfietsen. Daar is inderdaad geen aanvullende wetgeving voor nodig, handhaving zou voldoende moeten zijn. Maar helaas is er nauwelijks handhaving.
En bij ongelukken wordt sws nauwelijks recherche gepleegd.
Nog los dat het verdraaid moeilijk is om vast te stellen dat het ding op moment van het ongeluk daadwerkelijk opgevoerd was.
  woensdag 11 september 2024 @ 13:58:19 #256
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_214951550
Ik snap de mensen niet die een fatbike aanschaffen.
Op een elektrische fiets kun je legaal en makkelijker hogere snelheden halen boven de 25 km/u.
Je moet dan wel meetrappen.
  Moderator / Redactie FP woensdag 11 september 2024 @ 14:00:15 #257
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_214951569
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:58 schreef KingRadler het volgende:
Op een elektrische fiets kun je legaal en makkelijker hogere snelheden halen boven de 25 km/u.
Maar dat is niet stoer voor die simpele zielen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_214951714
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
En bij ongelukken wordt sws nauwelijks recherche gepleegd.
Nog los dat het verdraaid moeilijk is om vast te stellen dat het ding op moment van het ongeluk daadwerkelijk opgevoerd was.
Ongevallen worden vaak wel onderzocht, zeker als er letsel of grote schade is.
Die fatbikes schijnen met een keuze in een app op te voeren te zijn heb ik begrepen. Alleen die mogelijkheid zou het al illegaal maken. Daarnaast is vast te stellen welk vermogen de motor heeft. Maar daar is inderdaad wel mankracht van de politie voor nodig. En die is helaas ook schaars.
  woensdag 11 september 2024 @ 14:20:45 #259
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_214951760
quote:

ja dat gaat echt gebeuren want die dilan dat is helemaal niks he die onvolwassen swiftie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214951801
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 13:58 schreef KingRadler het volgende:
Nee hoor, je wordt echt afgeremd zodra je 26 km/u bereikt.
Moet dan de begrenzer er af halen om harder te kunnen.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_214951881
quote:
snel die helmplicht invoeren, dan doet hun hoofd niet zo'n pijn als ze die bejaarde volgende keer weer aanrijden.
PWBF
pi_214951897
overigens piepen de ambtenaren over geen verschil kunnen maken op basis van dikke wielen, maar dan kun je toch wel onderscheid maken op basis van gewicht? neem aan dat zo'n fatbike zwaarder is dan een reguliere e-bike. enige probleem is dat e-bakfietsers dan misschien ook een helm op moeten doen.
PWBF
  woensdag 11 september 2024 @ 15:23:14 #263
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214952268
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 14:17 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Ongevallen worden vaak wel onderzocht, zeker als er letsel of grote schade is.
Die fatbikes schijnen met een keuze in een app op te voeren te zijn heb ik begrepen. Alleen die mogelijkheid zou het al illegaal maken. Daarnaast is vast te stellen welk vermogen de motor heeft. Maar daar is inderdaad wel mankracht van de politie voor nodig. En die is helaas ook schaars.
tldr; Ik geef het je te doen om dat juridisch waterdicht vast te stellen met oude wetgeving voor een voertuig dat op 1000 manieren kan zijn uitgevoerd. Zoals de minister al geleerd heeft, blijkt het woord eenvoudiger dan de uitvoering.
//--//
Handhaving moet niet de plek innemen om gebrekkige regelgeving af te dekken.

Het is niet heel moeilijk, verhaal van elektronica, om het vermogen dynamisch aangepast vrij te geven.
Alleen het vaststellen wat het effectief afgegeven vermogen was ten tijde van een ongeluk, is - zonder registratie - bijzonder complex.

Iemand kan een motor plaatsen die bij zeg 36V bv dan hooguit 200Watt afgeeft maar door de accu 'slim' te schakelen naar 72V of meer, kan dit met een geschikte motor, zo maar 400W worden om wanneer de fiets eenmaal stil staat weer terug te vallen op de normale 36V. Elke 1e jaars MBO'er kan dit al fabrieken.

Kortom: Hoe en op welke wijze een e-bike is "op te voeren" is geheel afhankelijk van haar technisch ontwerp waar de verouderde wetten uit de Solextijd - waar cilinderinhoud de maat was voor het maximale vermogen - simpelweg geen eenvoudig antwoord op kan hebben.

Met een ding van ca ¤5 en externe stuurmagneet of infraroodled ter hoogte van een "draaisensor", is bv al de variabele trapondersteuning te simuleren zodat er niet eens getrapt hoeft te worden.
Dat dit bij een degelijke Batavus een stukje ingewikkelder is te doen dan zeg een op een daarvoor specifiek ontworpen modernere (en goedkoper) e-bike uit China; is dan het praktijkverhaal.

Een fiets met (bij)geplaatste motor is wmb altijd een bromfiets en zijn dus vervolgeisen te stellen.Eisen die vooral, overtreders in de verleiding daartoe, daarvan direct doen afzien en zorgen dat hun voertuig altijd voldoet aan de wet. Een bij zinnen zijnde bestuurder, laat het echt wel uit zijn verzekeringshoofd om het voertuig onwettig aan te passen.

Wat vaak ook vergeten wordt is dat de trapondersteuning proportioneel moet werken.
Bij zeg 10km/u moet dan 25% worden bijgetrapt en bij 20km/u is dat al 75% van het totale aandrijvingsvermogen om bij 25km/u geheel uit te schakelen. Iemand kan dan alleen nog op geheel eigen kracht zeg 30km/u fietsen.
Wanneer ik dan een trotse 'gebruiker' elegant voorzien van nieuwe knie, zonder schijnbare moeite trappend met 25km/u op een e-bike voorbij zie scheren om bij het optrekken in 10sec op die 25km/u te kunnen zitten, is het wmb gewoon een bromfiets met voor de sier: trappers.

De enige, ook toekomstbestendige, manier is dat een voertuig voorzien van een (hulp)motor sws altijd is onderworpen aan type goedkeuringseisen. Een gebruiker dan sws moet beschikken over voldoende aangetoonde rijvaardigheid om het in het verkeer te gebruiken en gezien een extra risico, het voertuig passend verzekerd moet zijn. Of daarbij dan al of niet een helm verplicht moet worden, is weer een andere discussie die ook is te houden voor de gewone fiets, step of mijn part rollator.

Om het gebruikers niet al te moeilijk te maken wil ik mij voorstellen dat de wet aanvullende uitzonderingen maakt voor bepaalde of specifieke gebruikscategorieën of type bromfietsen.
pi_214953265
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 10:22 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Wat een domme vergelijking. Dat is een stuk moeilijker tegen te gaan als iemand een rijbewijs heeft en een stuk ouder is dan de 13jarigen die vaak op zo een ding zitten natuurlijk.

Beetje appels en peren vergelijken, maar dat weet je zelf ook wel natuurlijk.
Ja de een is een fiets waarmee met 5kmh een oma omver is gereden. Niet leuk, maar had ook met ieder ander vervoermiddel kunnen gebeuren.

De ander is een metalen kist met makkelijk 20x het gewicht en veel meer snelheid dan iedere andere weggebruiker afgezien van vrachtwagens. Waardoor je van die situaties hebt dat een foutje of dronken bestuurder hele gezinnen doodt. Maar als verschil waarschijnlijk dat jij er een voor de deur hebt staan.

Dus ja het is appels met peren, maar niet in het voordeel van je hysterische houding rond fatbikes.
  woensdag 11 september 2024 @ 17:26:53 #265
504895 Bofjijff
pi_214953428
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 17:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja de een is een fiets waarmee met 5kmh een oma omver is gereden. Niet leuk, maar had ook met ieder ander vervoermiddel kunnen gebeuren.

De ander is een metalen kist met makkelijk 20x het gewicht en veel meer snelheid dan iedere andere weggebruiker afgezien van vrachtwagens. Waardoor je van die situaties hebt dat een foutje of dronken bestuurder hele gezinnen doodt. Maar als verschil waarschijnlijk dat jij er een voor de deur hebt staan.

Dus ja het is appels met peren, maar niet in het voordeel van je hysterische houding rond fatbikes.
ik doe nergens hysterisch hoor :) De fatbikes alleen is niet niet het probleem, het gaat om de combinatie met bestuurder die daar nog lang niet klaar voor is met dergelijke snelheden. Fijn dat je idd aangeeft verder dat het appels met peren vergelijken was, in welk voordeel blijft jouw bescheiden mening verder :)
  woensdag 11 september 2024 @ 18:29:33 #266
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214954064
De EU wetgeving maakt onderscheid tussen voertuigen t.a.v. e-bikes en dus ook modenamen als fat-bikes; ook niet bepaald eenvoudiger.

zie EU wet: No 168/2013 document 32013R0168 waar wettelijke definities uit voortvloeien, zoals wat een motorisch aangedreven voertuig zou zijn....... alwaar:
quote:
2. This Regulation does not apply to the following vehicles:
(h) pedal cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W, where the output of the motor is cut off when the cyclist stops pedalling and is otherwise progressively reduced and finally cut off before the vehicle speed reaches 25 km/h;
Elders zijn stelt het Europees Gerechtbron dat een e-bike geen motorvoertuig (zoals een bromfiets) is en in die veronderstelling niet geacht wordt een grote lichamelijke schade te veroorzaken :') :
quote:
The court concluded that e-bikes “do not appear to be capable of causing bodily or material damage to third parties comparable to the damage that may be caused by motorcycles, cars, trucks or other vehicles propelled exclusively by mechanical power.”
NB: het juridische kernwoord is alleen door...

Tja en dan krijg je allerlei legitieme ontwikkelingen die op kantjes van randjes, de geitenpaadjes gaan afzoeken.
NB: het moge duidelijk zijn dat een oplossing zoeken in leeftijd (identificatieplichtig), mode/uitvoering, gewicht, grootte en wat dies meer en afgetopt met een zinloze helmplicht, totaal niets gaat oplossen.
Eventuele handhavers vangen vooral de onwetende gebruikers die zo dom waren dat hun e-bike kan worden getest op motorisch vermogen. Ik zou het wel weten met een mooie APP.....

Destijds al schitterde wetgevers al in afwezigheid van enige vooruitziend voorstellingsvermogen waardoor we nu opgroeiende kids onbezonnen kunnen zien racen op hun snelle e-bike die omdat het een fiets zou zijn, wordt gebruikt door zg zwakke verkeersdeelnemers en iemand die een motorvoertuig bestuurt, bij schade altijd voor minimaal 50% schuldig is.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 september 2024 @ 16:26:28 #267
842 Zorro
Z
pi_215054548
Doet Europa toch eens wat goed, illegaal die vetfietsen

https://www.ed.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/

_O_
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 24 september 2024 @ 13:29:21 #268
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_215080424
Ik vraag me iets af: heeft er iemand ervaring met fatbikes om hogere snelheden te halen door flink door te trappen? Er is een cap van 25 km/u. Kun je hogere snelheden halen?

Met mijn normale elektrische fiets haal ik 40 km/u op een recht stuk als ik flink doortrap, ondanks de cap van 25 km/u.
pi_215080499
quote:
In 2021 was de eerste melding, in 2023 stond de teller op 59. En in de eerste vier maanden van dit jaar stonden al 33 ongevallen geregistreerd.
Nou nou. Poeh poeh.

quote:
6s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:26 schreef Zorro het volgende:

_O_
En door. Wat gaan we nu verbieden wat het leven nog een beetje leuk maakt?
  dinsdag 24 september 2024 @ 14:48:21 #270
504895 Bofjijff
pi_215081008
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:39 schreef Nober het volgende:

[..]
Nou nou. Poeh poeh.
[..]
En door. Wat gaan we nu verbieden wat het leven nog een beetje leuk maakt?
jouw geluk wordt bepaald door een fatbike?
pi_215081436
quote:
Kamer stemt vóór minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbike, tegen wens minister in
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer heeft zojuist gestemd vóór een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. En dat botst met de wens van verantwoordelijk minister Barry Madlener, die stelt dat een juridisch onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen geen stand houdt.

Het is nu nog onduidelijk of de minister de wens van de Kamer gaat uitvoeren. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer steunde de motie van VVD en NSC, waaronder ook de eigen partij van Madlener, de PVV.

Madlener reageerde eerder al in de Tweede Kamer op dat voorstel. Hij wijst erop dat dat juridisch geen stand houdt, en hij stelt voor dat er regels komen voor álle elektrische fietsen. Deze 'uitgestoken hand' nam de Tweede Kamer niet aan.

De Kamer wil voor de strengere regels juridisch onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen op basis van verschillende kenmerken, zoals gewicht of type zadel. Maar Madlener blijft erbij dat die uitzondering niet lang stand zal houden, omdat fabrikanten hun fietsen erop zullen aanpassen.

"Dan heb je opeens een fiets met dunne banden en een verstelbaar zadel", zei hij twee weken geleden in de Kamer. In de Kamer was zichtbare irritatie over de opstelling van Madlener. De minister zei eerder nog zich te voegen naar de wens van de Kamer.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)4-jaar-en-helmplicht
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215081613
Op alle elektrische fietsen een helmplicht, die gaat er wel komen natuurlijk. Toch maar weer met een gewone fiets naar school zodat je haar goed zit.
  dinsdag 24 september 2024 @ 17:19:23 #273
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215082006
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:29 schreef KingRadler het volgende:
Ik vraag me iets af: heeft er iemand ervaring met fatbikes om hogere snelheden te halen door flink door te trappen? Er is een cap van 25 km/u. Kun je hogere snelheden halen?

Met mijn normale elektrische fiets haal ik 40 km/u op een recht stuk als ik flink doortrap, ondanks de cap van 25 km/u.
De wetgeving zegt dat de ondersteuning proportioneel moet zijn afgebouwd en uitschakeld bij 25km/u.
Het is dus geen "cap" op snelheid maar dat boven die snelheid sws totaal geen enkele hulpondersteuning is.

Wanneer je het opdeelt in 4 stukje svan 5km tussen 10 en 25 krijg je dus 80% ondersteuning bij zeg 10km/u en 0% bij 25km/u. Een e-bike is dan vooral handig om met weinig inspanning weg te rijden.

Ja, je mag dus met een e-bike 40km/u fietsen maar dan is het gewoon een (race)fiets die het moet hebben van
  dinsdag 24 september 2024 @ 17:21:12 #274
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215082015
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 16:24 schreef wpor het volgende:
Op alle elektrische fietsen een helmplicht, die gaat er wel komen natuurlijk. Toch maar weer met een gewone fiets naar school zodat je haar goed zit.
Zal en kan 'm niet gaan worden.

quote:
Dat gaat 'm zeker niet worden.
Het is (juridisch) onuitvoerbare wetgeving laat staan om te handhaven, die voorts strijdig is met de EU richtlijnen.
Hoe dan wel is het ingenaaide pak van de EU verlaten door bv te vragen om een opt-out.
pi_215082021
Een algehele helmplicht gaat voor Nederland funest zijn, onderzoeken uit b.v. Australië en Nieuw-Zeeland, waar een helmplicht ingevoerd werd hebben aangetoond dat 30 tot 50% stopt met fietsen zodra een helmplicht ingevoerd werd.

Je kunt je wel voorstellen wat de consequenties zijn als dit hier gebeurt en deze groep voortaan met een auto de weg op gaat.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_215082055
Ik snap de minister beter, dan de Tweede Kamer.
Hij zegt gewoon een verbod van alle electrische fietsen tot 14 jaar. Een fatbike is te gemakkelijk een beetje aan te passen.
pi_215082058
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:26 schreef Zorro het volgende:

_O_
Waarom kan dit soort ongekeurde troep gewoon op de markt komen?
En waarom heeft het zo lang geduurt om dit vast te stellen?
Die troep rijdt al jaren rond.
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 17:33:15 #278
pi_215082112
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 17:22 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Een algehele helmplicht gaat voor Nederland funest zijn, onderzoeken uit b.v. Australië en Nieuw-Zeeland, waar een helmplicht ingevoerd werd hebben aangetoond dat 30 tot 50% stopt met fietsen zodra een helmplicht ingevoerd werd.

Je kunt je wel voorstellen wat de consequenties zijn als dit hier gebeurt en deze groep voortaan met een auto de weg op gaat.
Snorfietsers een helm verplichten te dragen
????
Wildgroei aan e-bikes
?????
Helmplicht voor e-bikes!
  dinsdag 24 september 2024 @ 18:05:29 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215082320
quote:
Drukker op de weg, dus meer ongelukken met auto's. Autobestuurders ook een helm op :Y
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215083693
quote:
[..]
Meer ruimte op het fietspad! ^O^
  dinsdag 24 september 2024 @ 21:30:22 #281
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215084324
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 18:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Drukker op de weg, dus meer ongelukken met auto's. Autobestuurders ook een helm op :Y
:D Passagiers ook.
//--//
Kern is dat het opleggen van de helm vooral een ontmoedigingsactie was om de snortfietser die (net van hun plofbrommer waren overgestapt naar de gehuurde-brommer) een hak te zetten, wier gebruikers vervolgens en-masse op de dikke fiets te stapten.
Het is regelgeving om een maatschappelijk symptoom te bestrijden en richt zich totaal niet op de oorzaak van ongelukken: incapabele & onverzekerde gebruikers.

Helaas is de echte oplossing dmv opleggen rijbewijs en verzekering; gezien EU richtlijnen niet mogelijk en wordt het dus slalommen.

In snap verder de Tweede Kamer niet waar toch tal van onderlegde mensen deel aan nemen die minister lijken te dwingen een wet te maken die vervolgens niet is uit te voeren.
pi_215084416
quote:

Het is gewoon gigantisch onhandig om de hele dag een helm mee te slepen en het verlegd het probleem van onveiligheid naar de slachtoffers van automobilisten ipv de bron van het gevaar. Smallere straten, een verbod op SUV's en Pick ups en een snelheidsverlaging in de bebouwde kom is wat nodig is.
  dinsdag 24 september 2024 @ 21:37:46 #283
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215084431
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 17:28 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom kan dit soort ongekeurde troep gewoon op de markt komen?
En waarom heeft het zo lang geduurt om dit vast te stellen?
Die troep rijdt al jaren rond.
Je mag kopen wat je wil en dat het kan is omdat wetgever(s) wide-eyes-shut speelden.

Indertijd moet de e-bike gepromoot worden, wat dus deels is gelukt om nu met de gestraalde peren te zitten.
Wat had moeten worden gedaan is alles wat een motor heeft en/of op de openbare weg deelneemt aan het verkeer, is te onderwerpen (verkeers)regelgeving w.o. een rijbewijs. :lijstje:
pi_215084437
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 september 2024 17:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Snorfietsers een helm verplichten te dragen
????
Wildgroei aan e-bikes
?????
Helmplicht voor e-bikes!
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken.
  dinsdag 24 september 2024 @ 21:39:03 #285
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215084442
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Aan de andere kant is er volgens mij geen legaal gemotoriseerd alternatief meer waar de doelgroep naar uit kan wijken.
Waarom zou die doelgroep moeten uitwijken of sws recht hebben om zich vrijelijk gemotoriseerd voort te bewegen ?
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 21:39:32 #286
pi_215084450
quote:

[..]
Nee dat was imo altijd de snorfiets, maar die werden ook opgevoerd dus moest er een helm komen, maar je mocht nog steeds maar 25. In sommige steden zelfs alleen nog maar op de weg ipv fietspad.

Het is gewoon een herhaling van zetten. De helmplicht voor snorfietsen had er gewoon nooit moeten komen.
pi_215084466
quote:
18s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Waarom zou die doelgroep moeten uitwijken of sws recht hebben om zich vrijelijk gemotoriseerd voort te bewegen ?
Zijn gebruik van ????? doet mij denken dat Straatcommando zegt dat we onderweg zijn naar een volgend probleem.
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 21:41:38 #288
pi_215084476
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Zijn gebruik van ????? doet mij denken dat Straatcommando zegt dat we onderweg zijn naar een volgend probleem.
Dat is precies wat er nu gaande is.
pi_215084506
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nee dat was imo altijd de snorfiets, maar die werden ook opgevoerd dus moest er een helm komen, maar je mocht nog steeds maar 25. In sommige steden zelfs alleen nog maar op de weg ipv fietspad.

Het is gewoon een herhaling van zetten. De helmplicht voor snorfietsen had er gewoon nooit moeten komen.
Tsja ik denk dat het een flinke zet achter de verkoop van fatbikes was, maar gezien het gemak, lagere prijzen en de stoer factor was het een kwestie van tijd voordat 12 jarig Nederland de fatbike op aliexpres ontdekte.
  dinsdag 24 september 2024 @ 21:47:43 #290
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215084557
quote:

[..]
Kwestie van tijd net zoals met de VanMoof's. Daar ging een deel ook niet 25 km/u max.
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 21:48:14 #291
pi_215084561
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tsja ik denk dat het een flinke zet achter de verkoop van fatbikes was, maar gezien het gemak, lagere prijzen en de stoer factor was het een kwestie van tijd voordat 12 jarig Nederland de fatbike op aliexpres ontdekte.
Deels, er was voor jongeren altijd nog het "als je 16 bent mag je een snor/bromfiets met elk hun voor en nadelen" en na invoering van helmplicht, kenteken en rijbewijs is daar niets van over.

Daarentegen ben ik het wel met je eens dat dit haast niet te voorkomen was.
pi_215084606
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is precies wat er nu gaande is.
Ik ben niet zo blij met al die kleine kinderen op een dikke snorfiets in alles behalve naam zitten. Je ziet ze gewoon domme dingen doen. Ik hoop dat die trend nog omgedraaid kan worden. Maar de hele morele ophef van nu gaat helemaal niet over veiligheid, maar over (vaak graag overdreven) overlast van irritante kut jochies in de leeftijd 14-18 jaar. Bonuspunten als ze een kleurtje hebben.

Een gedeelte daarvan gaat weer terug naar de veel lawaaierige benzine scooter, die je 4 straten verderop hoort aankomen en geen van die jongens wordt minder irritanter. Je kan echt merken dat dit een bang oude lullen land aan het worden is aan het feit dat pubergedrag van alle jaren nu zo'n enorm ding is.
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 21:55:16 #293
pi_215084639
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik ben niet zo blij met al die kleine kinderen op een dikke snorfiets in alles behalve naam zitten. Je ziet ze gewoon domme dingen doen. Ik hoop dat die trend nog omgedraaid kan worden. Maar de hele morele ophef van nu gaat helemaal niet over veiligheid, maar over (vaak graag overdreven) overlast van irritante kut jochies in de leeftijd 14-18 jaar. Bonuspunten als ze een kleurtje hebben.

Een gedeelte daarvan gaat weer terug naar de veel lawaaierige benzine scooter, die je 4 straten verderop hoort aankomen en geen van die jongens wordt minder irritanter. Je kan echt merken dat dit een bang oude lullen land aan het worden is aan het feit dat pubergedrag van alle jaren nu zo'n enorm ding is.
Ik ben niet zo heel oud..sterker nog, van de generatie aerox yasuni r dit dat, maar ik zie echt wel een ander beeld als toen. Je had die irritante groep beroepskneuzen zeker, maar dat waren er echt een stuk minder als nu.

Wat ook scheelt is dat de politie toen veel meer handhaafde. Elke dag, elke stad een rollenbank. Dat zie ik nu niet meer gebeuren. Het is onder aan de streep ook een handhavings probleem want veel van de dingen die je omschrijft mogen nu ook al niet.

En dan is een opgeschoten groepje 16 jarigen op irritante scooters tot daar aan toe. Die hadden een certificaat of rijbewijs. Dit zijn nog veel jongere kinderen die om een of andere reden nog veel meer schijt hebben.
pi_215084717
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 21:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik ben niet zo heel oud..sterker nog, van de generatie aerox yasuni r dit dat, maar ik zie echt wel een ander beeld als toen. Je had die irritante groep beroepskneuzen zeker, maar dat waren er echt een stuk minder als nu.

Wat ook scheelt is dat de politie toen veel meer handhaafde. Elke dag, elke stad een rollenbank. Dat zie ik nu niet meer gebeuren. Het is onder aan de streep ook een handhavings probleem want veel van de dingen die je omschrijft mogen nu ook al niet.

En dan is een opgeschoten groepje 16 jarigen op irritante scooters tot daar aan toe. Die hadden een certificaat of rijbewijs. Dit zijn nog veel jongere kinderen die om een of andere reden nog veel meer schijt hebben.
Ja dat is wat mij misschien nog wel het meeste tegenstaat aan dit hele verhaal. We hebben een probleem van opgevoerde fatbikes. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder al op 2 of 3 manieren illegaal. Nou een vierde verbod gaat ons eindelijk veilig maken hoor! En de beroepskneuzen zou je onder de huidige regels ook op heel veel manieren aan kunnen pakken, maar wederom: nog een regeltje waar de normale mens ook slachtoffer van is gaat het nu echt oplossen hoor!
  Forum Admin dinsdag 24 september 2024 @ 22:09:34 #295
pi_215084775
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja dat is wat mij misschien nog wel het meeste tegenstaat aan dit hele verhaal. We hebben een probleem van opgevoerde fatbikes. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder al op 2 of 3 manieren illegaal. Nou een vierde verbod gaat ons eindelijk veilig maken hoor! En de beroepskneuzen zou je onder de huidige regels ook op heel veel manieren aan kunnen pakken, maar wederom: nog een regeltje waar de normale mens ook slachtoffer van is gaat het nu echt oplossen hoor!
Dat is doorgaans de reflex. Nog strenger of duurder maken zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken.

Terwijl die handvaten er dus gewoon al zijn :')
pi_215084865
wel een zwaktebod dit. dus het lukt ze niet om niet opvoeren te handhaven. daar komt het op neer. man man, alsof dat geen probleem is van 60 jaar oud...
pi_215084958
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:18 schreef pokkerdepok het volgende:
wel een zwaktebod dit. dus het lukt ze niet om niet opvoeren te handhaven. daar komt het op neer. man man, alsof dat geen probleem is van 60 jaar oud...
Het verschil is dat nu kinderen van 12 en jonger op die dingen rijden.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  dinsdag 24 september 2024 @ 22:28:30 #298
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215084986
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:25 schreef Soury het volgende:

[..]
Ja, en om dat probleem op te lossen gaan we mensen van 30 die naar hun werk efietsen verplichten een helm op te zetten. En dan gaan we een paar keer per week zo'n helmloze forens beboeten, omdat dat nu eenmaal wat makkelijker is dan een kudde fatbikers op de bon slingeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215085014
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, en om dat probleem op te lossen gaan we mensen van 30 die naar hun werk efietsen verplichten een helm op te zetten. En dan gaan we een paar keer per week zo'n helmloze forens beboeten, omdat dat nu eenmaal wat makkelijker is dan een kudde fatbikers op de bon slingeren.
Waar het mij om ging is dat het geen probleem is van 60 jaar oud. Ik reed ook op een opgevoerde brommer maar ik was 16.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_215085029
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat is doorgaans de reflex. Nog strenger of duurder maken zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken.

Terwijl die handvaten er dus gewoon al zijn :')
Nog 3 maanden en dan kunnen we weer massaal genieten van alle cobra's die ondanks het verbod op rotjes nog steeds worden afgestoken. En dan weer door naar de volgende morele paniek.
pi_215085066
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:25 schreef Soury het volgende:

[..]
ja vroeger was het 16 jarigen die hun brommers opvoerde tot motors. maar wat is het verschil verder? die kids gaan allemaal naar school op die dingen toch, of rijden rondjes na school. 3 keer vette actie en je hebt alle opgevoerde fatbikes in beslag genomen.

verder ben ik wel voor een leeftijdsgrens trouwens, voor electrische fietsen/bikes/wat dan ook dat harder gaat dan een fiets. maar helmen zijn voor brommers, scooters, 16 jaar, rijbewijsje, zo was het toch al.
snorfietsen ook 16, maar dan zonder helm.
fatbikes dus ook 16, zonder helm. en uiteraard niet opvoeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')