Jouw bericht lees ik nu pas. Dat dus.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Minder mensen dat is een betere optie.
Gedwongen ontvolking a la Malthus?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Minder mensen dat is een betere optie.
Malthus was toch het plafond van de productie?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gedwongen ontvolking a la Malthus?
quote:Op dinsdag 25 juni 2024 17:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Malthus was toch het plafond van de productie?
quote:Malthus dacht dat de 'positive checks', de 'natuurlijke' zaken waardoor de 'menselijke stapel' in toom wordt gehouden, zoals epidemieën en oorlog, onvoldoende waren om de exponentiële groei van de bevolking ten opzichte van de lineaire groei van de voedselproductie te corrigeren. Daarom zag Malthus als enige oplossing voor de overbevolking 'moral restraint'; arme mensen die wisten dat ze geen gezin zouden kunnen ondersteunen, moesten volgens hem ook geen gezin stichten.
Dat is wel een beetje vals dilemma natuurlijk. Er is een verschil tussen 'in elke kern een straatje bij' en 'heel Nederland een volgebouwde stad'.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:34 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Word je daar dan echt vrolijk van als heel NL een grote volgebouwde stad wordt? Ik niet. Ik ben gelukkig dat ik op het platteland woon en veel ruimte heb.
Das war einmal. Sinds de kredietcrisis hebben overheden nauwelijks nog grondposities.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Temeer omdat de overheid alle profijt heeft van hoge en steeds stijgende huizenprijzen.
Staatsschuld wordt daardoor verschoven in Hypotheekschuld
Locale overheden strijken veel geld op met het bouwrijp maken
Vergeet ook niet dat als politieke partijen dat in hun programma opnemen, dat het ze kiezers zal kosten. Huizen-bezitters vinden het namelijk niet zo erg dat de prijzen stijgen, en nemen dat mee in hun stem. En boeren staan gelijk op het malieveld als je zoiets in je programma opneemt.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:14 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Massaal landbouwgrond omzetten naar bouwpercelen
2) Particulieren laten bouwen wat ze maar willen binnen de welstandsnormen.
3) Onbeperkt bouwers importeren en faciliteren uit heel Europa.
Vanuit de politiek hoeven we ook geen oplossingen te verwachten. Overigens ben ik een stemmer/huizenbezitter die het niet erg vindt als de prijzen dalen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 22:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vergeet ook niet dat als politieke partijen dat in hun programma opnemen, dat het ze kiezers zal kosten. Huizen-bezitters vinden het namelijk niet zo erg dat de prijzen stijgen, en nemen dat mee in hun stem. En boeren staan gelijk op het malieveld als je zoiets in je programma opneemt.
... en dat laatste is logisch. Ik ben als huizenbezitter ook helemaal niet blij met de gestegen huizenprijzen. Ik heb er ook niks aan dat ik nu virtueel een ton rijker ben als 4 jaar geleden: als ik mijn huis verkoop zal ik toch weer moeten wonen en dus een nieuw huis voor diezelfde gestegen prijs kopen of een huis huren tegen de net zo hard gestegen prijzen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanuit de politiek hoeven we ook geen oplossingen te verwachten. Overigens ben ik een stemmer/huizenbezitter die het niet erg vindt als de prijzen dalen.
En bedrijven gaan het ook niet oplossen, want die spinnen garen bij hogere prijzen. 10% winstmarge van 5 ton, is absoluut gezien meer dan 10% winstmarge van 4 ton.quote:Op woensdag 26 juni 2024 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanuit de politiek hoeven we ook geen oplossingen te verwachten. Overigens ben ik een stemmer/huizenbezitter die het niet erg vindt als de prijzen dalen.
En als de bouw nou qua volume met 50% terugvalt?quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En bedrijven gaan het ook niet oplossen, want die spinnen garen bij hogere prijzen. 10% winstmarge van 5 ton, is absoluut gezien meer dan 10% winstmarge van 4 ton.
Dat is dan vooral omdat de winstmarges teruglopen, zoiets zie je als de rente oploopt, of de kosten van arbeid en/of materialen toenemen. Als het niet genoeg loont voor bedrijven, stoppen ze met bouwen, en daarom zullen ze ook niet uit zichzelf zoveel gaan bouwen dat de prijzen zakken.quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
En als de bouw nou qua volume met 50% terugvalt?
Ik weet wel wat mijn buren voor hun huis betaald hebben, maar ik weet niet hoe hoog hun hypotheek is, net zoals mijn buren weten wat onze grond gekost heeft (prijs was openbaar immers) en ze wellicht kunnen inschatten wat de bouwkosten van ons huis waren (meer dan de grondprijs) maar zelfs als ze dat exact weten dan weten ze nog niet hoeveel onze hypotheek is.quote:Op donderdag 27 juni 2024 14:22 schreef Joppiez het volgende:
Tja de hiuzenmarkt, het verbaast mij hoe (dure) huizen met dure hypotheken nog als warme broodjes over de toonbank gaan. Of ja, niks verbaast mij meer eigenlijk.
De huizenprijzen liggen mijn inziens ook verder uit elkaar dan ooit.
Een "arbeidershuis" (doorzonwoning) kost je al snel 4 ton.
Prima. Wil je een mooie upgrade, ben je al snel twee ton verder voor een 2 onder 1 kap, of het dubbele (8 ton) voor een vrijstaand huis.
In mijn situatie, doorzonwoning paar jaar geleden gekocht, zit je al snel aan 300% stijging van de hypotheeklasten.
Oftewel de vaste lasten (tenzij je paar ton gespaard hebt natuurlijk) stijgen zo veel dat je je huidige huis met alles er op en er aan kunt laten uitrusten, wat relatief een goedkope handeling is. Aparte situatie wel.
Tijdelijk verhuren kan niet, beleggen houden ze niet van, appeltje voor de dorst.quote:Op donderdag 27 juni 2024 15:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Hebben / kennen jullie ook veel situaties waarbij zowel huur als koophuizen voor langere tijd leeg staan? Onze directe buren zijn nu bijna 2 jaar geleden verhuisd naar een aanleunwoning (beide 85+) en het koophuis (waarschijnlijk al grotendeels afbetaald) komt maar niet op de markt.
Bij mijn ouders 2 deuren verderop een hoekhuis (huur) dat volledig is opgeknapt/aangepast voor invalide mensen staat al een jaar leeg. Waarom en hoe kan dit toch?
Hier in de buurt een "knarrenhofje": woninkje helemaal opgeknapt. Wordt niks mee gedaan.quote:Op donderdag 27 juni 2024 15:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Bij mijn ouders 2 deuren verderop een hoekhuis (huur) dat volledig is opgeknapt/aangepast voor invalide mensen staat al een jaar leeg. Waarom en hoe kan dit toch?
Niet alleen dat. Maar mensen moeten ergens wonenquote:Op donderdag 27 juni 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet wel wat mijn buren voor hun huis betaald hebben, maar ik weet niet hoe hoog hun hypotheek is, net zoals mijn buren weten wat onze grond gekost heeft (prijs was openbaar immers) en ze wellicht kunnen inschatten wat de bouwkosten van ons huis waren (meer dan de grondprijs) maar zelfs als ze dat exact weten dan weten ze nog niet hoeveel onze hypotheek is.
Laat staan dat ze weten wat onze maandlast is.
Het bedrag van je hypotheekinschrijving is ook openbare informatie, dus je kan er op zich wel een educated guess naar doen.quote:Op donderdag 27 juni 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet wel wat mijn buren voor hun huis betaald hebben, maar ik weet niet hoe hoog hun hypotheek is, net zoals mijn buren weten wat onze grond gekost heeft (prijs was openbaar immers) en ze wellicht kunnen inschatten wat de bouwkosten van ons huis waren (meer dan de grondprijs) maar zelfs als ze dat exact weten dan weten ze nog niet hoeveel onze hypotheek is.
Laat staan dat ze weten wat onze maandlast is.
Onze hypotheekinschrijving ligt 150k hoger dan de aankoopprijs. Succes met je educated guessquote:Op donderdag 27 juni 2024 20:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het bedrag van je hypotheekinschrijving is ook openbare informatie, dus je kan er op zich wel een educated guess naar doen.
Niet alleen die van jou. Dat is vrij standaardquote:Op donderdag 27 juni 2024 20:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Onze hypotheekinschrijving ligt 150k hoger dan de aankoopprijs. Succes met je educated guess
Nope, niet echt, want dat zegt nog niets over de werkelijke hypotheek.quote:Op donderdag 27 juni 2024 20:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het bedrag van je hypotheekinschrijving is ook openbare informatie, dus je kan er op zich wel een educated guess naar doen.
Mijn inschrijving ligt 5 ton hoger dan mijn hypotheek. Dus nee zegt niksquote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nope, niet echt, want dat zegt nog niets over de werkelijke hypotheek.
Het zegt niets: hier even hoog als de inschrijving. Nooit een ¤ afgelost.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn inschrijving ligt 5 ton hoger dan mijn hypotheek. Dus nee zegt niks
Tijdens de huizencrisis hebben veel mensen hardhandig ontdekt waarom banken er zo happig op zijn om de inschrijving veel hoger te maken dan de hypotheek. En dat het verhaal een stuk anders ligt dan ‘joh da’s gewoon handig voor als je nog een keer je hypotheek wil ophogen’quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zegt niets: hier even hoog als de inschrijving. Nooit een ¤ afgelost.
Waarom dan?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tijdens de huizencrisis hebben veel mensen hardhandig ontdekt waarom banken er zo happig op zijn om de inschrijving veel hoger te maken dan de hypotheek. En dat het verhaal een stuk anders ligt dan ‘joh da’s gewoon handig voor als je nog een keer je hypotheek wil ophogen’
Bij gedwongen verkoop heeft de bank meer recht op geld. Zo bijvoorbeeld ook voor de misgelopen rente enzquote:
Dure woningen gaan vaak makkelijk weg omdat kopers ook een woning te verkopen hebben. Ik heb onlangs zelf een woning gekocht voor een bedrag dat ik >5 jaar geleden nooit voor mogelijk had gehouden. Het was even slikken maar snel over toen ik zag wat ik voor mijn oude huis kreeg. Mijn hypotheek is niet eens zo hoog. Starters zijn natuurlijk de pineut.quote:Op donderdag 27 juni 2024 14:22 schreef Joppiez het volgende:
Tja de hiuzenmarkt, het verbaast mij hoe (dure) huizen met dure hypotheken nog als warme broodjes over de toonbank gaan. Of ja, niks verbaast mij meer eigenlijk.
De huizenprijzen liggen mijn inziens ook verder uit elkaar dan ooit.
Een "arbeidershuis" (doorzonwoning) kost je al snel 4 ton.
Prima. Wil je een mooie upgrade, ben je al snel twee ton verder voor een 2 onder 1 kap, of het dubbele (8 ton) voor een vrijstaand huis.
In mijn situatie, doorzonwoning paar jaar geleden gekocht, zit je al snel aan 300% stijging van de hypotheeklasten.
Oftewel de vaste lasten (tenzij je paar ton gespaard hebt natuurlijk) stijgen zo veel dat je je huidige huis met alles er op en er aan kunt laten uitrusten, wat relatief een goedkope handeling is. Aparte situatie wel.
Ik kan niet voor die situaties spreken, maar het huis dat wij hebben gekocht is een tijdje onbewoond geweest. Ik denk dat situaties waarin oudere mensen naar een verzorgingstehuis gaan of komen te overlijden ingewikkeld kunnen zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2024 15:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Hebben / kennen jullie ook veel situaties waarbij zowel huur als koophuizen voor langere tijd leeg staan? Onze directe buren zijn nu bijna 2 jaar geleden verhuisd naar een aanleunwoning (beide 85+) en het koophuis (waarschijnlijk al grotendeels afbetaald) komt maar niet op de markt.
Daar staat tegenover dat de vraag naar dure woningen kleiner is. In dat opzicht gaan ze over het algemeen juist moeilijker weg.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:50 schreef SoSolid het volgende:
[..]
Dure woningen gaan vaak makkelijk weg omdat kopers ook een woning te verkopen hebben. Ik heb onlangs zelf een woning gekocht voor een bedrag dat ik >5 jaar geleden nooit voor mogelijk had gehouden. Het was even slikken maar snel over toen ik zag wat ik voor mijn oude huis kreeg. Mijn hypotheek is niet eens zo hoog. Starters zijn natuurlijk de pineut.
Helaas niet in de stad waar ik woon.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar staat tegenover dat de vraag naar dure woningen kleiner is. In dat opzicht gaan ze over het algemeen juist moeilijker weg.
Tja wat is duur. Ik viel afgelopen week nog van mijn stoel toen een 2kappper in deze wijk met meer dan 100k werd overboden (vp 850k).quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar staat tegenover dat de vraag naar dure woningen kleiner is. In dat opzicht gaan ze over het algemeen juist moeilijker weg.
Het is nogal wiedes dat die grens in absolute zin opschuift. Lang leve inflatie. Neemt niet weg dat in het relatief betaalbare segment de vraag groter is en huizen makkelijker van de hand gaan. Ons vorige huis hadden we zo verkocht. Bij onze huidige woning moeten we geluk hebben dat er iemand is met genoeg geld.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja wat is duur. Ik viel afgelopen week nog van mijn stoel toen een 2kappper in deze wijk met meer dan 100k werd overboden (vp 850k).
Dat soort prijzen werden zelfs in 2022 niet betaald. (Toen wij deze woning kochten, overigens meer dan de helft gefinancierd met overwaarde, resterende deel 1% rente).
Zelfs? De woningprijzen zijn sinds toen gewoon weer fijn gestegen. Hier wel iig.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja wat is duur. Ik viel afgelopen week nog van mijn stoel toen een 2kappper in deze wijk met meer dan 100k werd overboden (vp 850k).
Dat soort prijzen werden zelfs in 2022 niet betaald. (Toen wij deze woning kochten, overigens meer dan de helft gefinancierd met overwaarde, resterende deel 1% rente).
Ja dat is toch wel bizar. Werd door sommige al voor gek verklaard om 'de hoofdprijs' te betalen in 2022 . Blijkt achteraf een goede deal te zijn geweest. (Niet dat we er iets aan hebben behalve woongenot;))quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zelfs? De woningprijzen zijn sinds toen gewoon weer fijn gestegen. Hier wel iig.
Het hebben van een woning is altijd een goede dealquote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:57 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dat is toch wel bizar. Werd door sommige al voor gek verklaard om 'de hoofdprijs' te betalen in 2022 . Blijkt achteraf een goede deal te zijn geweest. (Niet dat we er iets aan hebben behalve woongenot;))
Ja, wat is duur? ¤450.000 voor een tussenwoning op 140m2 grond en 110 m2 "woongenot" vind ik duur. 1 miljoen ¤ voor een vrijstaand huis met 2 garages op 1000m2 grond en 500m3 inhoud ... is dat dan duur vgl. bij die tussenwoning??quote:
Ik vind een vrijstaande woning van 500m³ wel vrij klein eerlijk gezegd, maar op veel plekken zal die idd ook al ¤ 1.000.000 doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, wat is duur? ¤450.000 voor een tussenwoning op 140m2 grond en 110 m2 "woongenot" vind ik duur. 1 miljoen ¤ voor een vrijstaand huis met 2 garages op 1000m2 grond en 500m3 inhoud ... is dat dan duur vgl. bij die tussenwoning??
Dat hangt van de locatie af.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, wat is duur? ¤450.000 voor een tussenwoning op 140m2 grond en 110 m2 "woongenot" vind ik duur. 1 miljoen ¤ voor een vrijstaand huis met 2 garages op 1000m2 grond en 500m3 inhoud ... is dat dan duur vgl. bij die tussenwoning??
Voor heel recente bouw of binnenkort te bouwen hier in de wijk red je het net wel of net niet met die ¤450.000 voor de tussenwoningen. En ik had toch echt de illusie dat we in een betaalbare regio wonen. De oudere tussenwoningen hebben overigens een vraagprijs van een ton lagerquote:Op vrijdag 28 juni 2024 15:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Die twee voorbeelden in dezelfde plaats in dezelfde wijk. Alleen een andere straat.quote:
Klinkt alsof je het huis van mijn buurman hebt gekocht 😂quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan niet voor die situaties spreken, maar het huis dat wij hebben gekocht is een tijdje onbewoond geweest. Ik denk dat situaties waarin oudere mensen naar een verzorgingstehuis gaan of komen te overlijden ingewikkeld kunnen zijn.
Zo is de vorige bewoner van ons huis naar een inrichting gegaan en is het mogelijk een tijdje vaag geweest of hij naar zijn eigen woning terug zou keren. Toen duidelijk werd dat dat niet zou gebeuren, moesten zijn kinderen regelen dat zij zeggenschap over de woning kregen. Daarna moesten ze het met elkaar eens worden over de verkoop. Eén van de kinderen wilde wel in het huis blijven wonen, maar dat bleek financieel niet haalbaar. Het huis heeft op een bepaald moment te koop gestaan, is van de markt gehaald omdat één van de kinderen het huis toch niet wilde verkopen en een jaar later is het huis weer te koop gezet.
Tussendoor is het huis een jaar lang onbewoond geweest. Dat doet een huis niet bepaald goed, dus het lijkt me niet dat eigenaren daar laconiek over denken.
Dat redt je hier wel. Zelfs een 2/1 kap lukt soms nog.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 16:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Voor heel recente bouw of binnenkort te bouwen hier in de wijk red je het net wel of net niet met die ¤450.000 voor de tussenwoningen. En ik had toch echt de illusie dat we in een betaalbare regio wonen. De oudere tussenwoningen hebben overigens een vraagprijs van een ton lager
Ah, het kan dus goedkoper dan hier bijna in de Waddenzee. Gaan we de volgende stap ooit jouw kant op dan maar. Nah, ik hoef hier eigenlijk niet weg, we zijn juist een beetje aan het settelen hier en de tuin mooi aan het (laten) maken.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 20:22 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat redt je hier wel. Zelfs een 2/1 kap lukt soms nog.
Maar goed dat is v.o.n. Dan ben je er qua kosten nog lang niet.
Ook bestaande bouw lukt hier nog wel en dan hoef je het niet te doen met een tussenwoning, heb je meer dan 110m2 oppervlakte en heel wat meer grond dan 140m2. Energielabel reppen we niet over![]()
Maar dan hebben we het oprecht wel over een uithoek in NL.
Hier hadden ze moeite om 2/1 kap 150m2 en 250m2 grond voor ¤450k v.o.n. kwijt te raken vorig jaar. De hele straat vond het bizar duur
Als je slecht wilt denken zijn nabestaanden natuurlijk in het voordeel als ze het huis niet verkopen in een stijgende huizenmarkt. Het kan zomaar weer een halve ton hoger staan binnen een jaar. Dus wellicht dat sommige lui toch nog even heel slim even wachten. Triest maar wel slim.quote:Op donderdag 27 juni 2024 15:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Hier is de erfenis na 5 jaar nog niet afgehandeld. Zitten belastingschulden in. Dus uitstel is goed voor mijn moeder. En haar kinderen, waaronder ik.quote:Op donderdag 27 juni 2024 15:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit verhaal leek mij sterk dus ben ik het gaan uitzoeken en dit klopt dus? Blijkbaar om bijkomende kosten voor gedwongen verkoop te financieren. Is het gek dat ik hierover niks heb gehoord van mijn zogenaamd onafhankelijke hypotheekadviseur. Nu ben ik niet bang dat het zover komt, maar het wordt inderdaad gecommuniceerd dat het handig is zodat je bij een verbouwing niet opnieuw naar de notaris hoeft. Wat natuurlijk klopt, maar de helft van het verhaal is.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Tijdens de huizencrisis hebben veel mensen hardhandig ontdekt waarom banken er zo happig op zijn om de inschrijving veel hoger te maken dan de hypotheek. En dat het verhaal een stuk anders ligt dan ‘joh da’s gewoon handig voor als je nog een keer je hypotheek wil ophogen’
Ja, gek hé? Zo'n hogere inschrijving is vooral voor verbouwingen bedoeld. Zou je dat willen, dan kan je dat geld opnemen zonder via de notaris te gaan. Liever ziet zo'n man/vrouw je natuurlijk voor de tweede keer verschijnen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 03:43 schreef TheHeisenberg het volgende:
Is het gek dat ik hierover niks heb gehoord van mijn zogenaamd onafhankelijke hypotheekadviseur.
Het is hun bezit, mogen ze toch mee doen wat ze willen?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 21:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Als je slecht wilt denken zijn nabestaanden natuurlijk in het voordeel als ze het huis niet verkopen in een stijgende huizenmarkt. Het kan zomaar weer een halve ton hoger staan binnen een jaar. Dus wellicht dat sommige lui toch nog even heel slim even wachten. Triest maar wel slim.
De onafhankelijkheid van je adviseur heeft hier weinig mee te maken. Maar het is inderdaad ook daarvoor. Niet dat het concreet iets uit maakt, want of het nu uit het hypotheekrecht komt of niet. Betalen moet je het tochquote:Op zaterdag 29 juni 2024 03:43 schreef TheHeisenberg het volgende:
[..]
Dit verhaal leek mij sterk dus ben ik het gaan uitzoeken en dit klopt dus? Blijkbaar om bijkomende kosten voor gedwongen verkoop te financieren. Is het gek dat ik hierover niks heb gehoord van mijn zogenaamd onafhankelijke hypotheekadviseur. Nu ben ik niet bang dat het zover komt, maar het wordt inderdaad gecommuniceerd dat het handig is zodat je bij een verbouwing niet opnieuw naar de notaris hoeft. Wat natuurlijk klopt, maar de helft van het verhaal is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |