Ja dit is een serieuze vraag. Ik begrijp dat er mensen in appartementjes zijn die graag door willen stromen naar een serieus huis.quote:
Doorstromen is wel degelijk een groot probleem in de huidige huizencrisis. Dat geldt voor relatieve starters die bijvoorbeeld na 5-10 jaar naar iets groters willen (omdat er kinderen zijn gekomen) of voor mensen die juist kleiner willen gaan wonen. Ik kan mijn huidige huis met misschien wel 2 ton overwaarde verkopen, maar ik koop er waarschijnlijk niets beters voor terug qua ruimte in of om het huis.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dit is een serieuze vraag. Ik begrijp dat er mensen in appartementjes zijn die graag door willen stromen naar een serieus huis.
Maar de meeste gezinnen met een rijtjeshuis van 120 m2 en 2 kinderen hebben toch weinig te klagen? Snap best dat je liever doorstroomt naar een nog groter huis maar zo willen we allemaal weleens wat.
Ik heb ook liever een vrijstaande villa met 500 m2 grond.
Vind het in verhouding tot de huurders echt luxeproblemen. Op dit moment is een koophuis het verschil tussen rijk en arm in Nederland.
Die snap ik. Maar dan nog is het klein leed in vergelijking met de huurders die de koopmarkt nooit meer op kunnen komen toch? Denk dat bijna elke huurder met je zou willen ruilen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 13:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Doorstromen is wel degelijk een groot probleem in de huidige huizencrisis. Dat geldt voor relatieve starters die bijvoorbeeld na 5-10 jaar naar iets groters willen (omdat er kinderen zijn gekomen) of voor mensen die juist kleiner willen gaan wonen. Ik kan mijn huidige huis met misschien wel 2 ton overwaarde verkopen, maar ik koop er waarschijnlijk niets beters voor terug qua ruimte in of om het huis.
Waarom zou een huurder nooit meer een koopmarkt op kunnen komen?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 13:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Maar dan nog is het klein leed in vergelijking met de huurders die de koopmarkt nooit meer op kunnen komen toch?
Een eenverdiener die een rijtjeshuis wil betaalt in de randstad al snel meer dan 5 ton. Zelfs appartementen zijn vaak niet meer betaalbaar.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom zou een huurder nooit meer een koopmarkt op kunnen komen?
Dit dus, dat je met rentes van 1,5% de boot gemist hebt betekent niet dat je nooit meer zult kunnen kopen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom zou een huurder nooit meer een koopmarkt op kunnen komen?
Helaas zijn dat de prijzen ja, ook als je met z'n 2en bent en goed verdient is het zwaar te halen, maar het kan wel en is niet in alle gevallen onmogelijk natuurlijk. Dat wat er nu gaande is op de woningmarkt gewoon compleet van de pot gerukt is, daar zijn we het allen over eens denk ik ja.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een eenverdiener die een rijtjeshuis wil betaalt in de randstad al snel meer dan 5 ton. Zelfs appartementen zijn vaak niet meer betaalbaar.
Ik zie in Bezuidenhout nog zat onder de 5 ton, heb je een Haagse bovenwoning van 80m², dat het niet ideaal is met 2 kinderen betekent niet dat het niet kan.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een eenverdiener die een rijtjeshuis wil betaalt in de randstad al snel meer dan 5 ton. Zelfs appartementen zijn vaak niet meer betaalbaar.
Dat lost niet meteen het probleem op want de kosten omtrent bouwen zijn zo enorm gestegen, dat het bijna niet meer te doen is om voor die lagere en middeninkomens te bouwen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er moet gewoon massief en massaal gebouwd worden.
Amen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het roepen van doorstroom, scheefhuurders, bejaarden die kleiner moeten gaan wonen is allemaal onzin zolang er niet massief gebouwd wordt. Het is gelul. Net als het slimme meters, slimme meters roepen als het om de capaciteit in het stroomnet gaat.
Er moet gewoon massief en massaal gebouwd worden.
Probleem is dat we verslaafd zijn aan de krapte en de daardoor steeds verder stijgen van de prijzen van woningen.
Zover ik weet liggen die kosten vooral in bouwkavels, wat komt door het krap houden van het bouwrijp verklaren door overheden. Een lekker verdienmodel voor gemeentesquote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat lost niet meteen het probleem op want de kosten omtrent bouwen zijn zo enorm gestegen, dat het bijna niet meer te doen is om voor die lagere en middeninkomens te bouwen.
Materialen, arbeid.. allemaal behoorlijk wat duurder geworden.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zover ik weet liggen die kosten vooral in bouwkavels, wat komt door het krap houden van het bouwrijp verklaren door overheden. Een lekker verdienmodel voor gemeentes
Nou, de nieuwbouw in het noorden en oosten van het land begint ook aardig aan de prijs te raken, en dat zit m niet in de grondprijzen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zover ik weet liggen die kosten vooral in bouwkavels, wat komt door het krap houden van het bouwrijp verklaren door overheden. Een lekker verdienmodel voor gemeentes
Je kan daar in de kosten besparen door prefab productie te gaan doen. Kortom, huizen in de fabriek bouwen, zoveel mogelijk geautomatiseerd, die je daarna op een vrachtwagen te zetten en in een dag of wat in elkaar te zetten op de plek.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Materialen, arbeid.. allemaal behoorlijk wat duurder geworden.
Je haalt marktprijs en kostprijs door elkaar.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, de nieuwbouw in het noorden en oosten van het land begint ook aardig aan de prijs te raken, en dat zit m niet in de grondprijzen.
Arbeid moet je gewoon goedkoop importeren. Vanuit Bulgarije en zo zitten ze te springen om hier te komen werken.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Materialen, arbeid.. allemaal behoorlijk wat duurder geworden.
In Nederland is er een CAO voor de bouwquote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Arbeid moet je gewoon goedkoop importeren. Vanuit Bulgarije en zo zitten ze te springen om hier te komen werken.
Maar die goedkope arbeidskrachten laten we liever verpieteren in kassen.
Daar valt met kabinet Wilders 1 vast wel wat tegen te verzinnenquote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Nederland is er een CAO voor de bouw
Ja, en hoe dan, waar dan en door wie dan?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er moet gewoon massief en massaal gebouwd worden..
Leuk en correct die analyse, lost dat het probleem op?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Noodwet aannemen, bezwaarprocedures exit, net als bij de dijkverzwaring.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, en hoe dan, waar dan en door wie dan?
Je weet heel goed hoeveel vertraging er optreedt door milieu eisen (NOx/NH3), bezwaarprocedures en voorbereidingsbesluiten. Een idee omzetten tot project en het voorbereiden en uitvoeren kan zo min. 5 tot 10 jaar duren.
Wat zou volgens jou een oplossing zijn?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuk en correct die analyse, lost dat het probleem op?
JA vast. Wel eens gezien hoe het er in politiek Den Haag aan toe gaat?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Noodwet aannemen, bezwaarprocedures exit, net als bij de dijkverzwaring.
Maar wat zou volgens jou een oplossing zijn?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:37 schreef blomke het volgende:
[..]
JA vast. Wel eens gezien hoe het er in politiek Den Haag aan toe gaat?
Ik ben bij de locale gemeentelijke politiek betrokken geweest. Ik heb me daar volledig van gedistantieerd vanwege de traagheid, stroperigheid en vooral de partijpolitiek die bedreven wordt.
Temeer omdat de overheid alle profijt heeft van hoge en steeds stijgende huizenprijzen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat @:Jan_Onderwater zegt is precies waar men in dit topic op blijft terugkeren. De enige echte oplossing is meer huizen bouwen. Maar daarvoor ziet de politiek teveel beren op de weg, en daar kunnen ze best een handje in geholpen zijn door lobbyisten. Het verdiepen van de zakken van kopers door allerlei maatregelen (HRA, jubelton, ruimere leenmogelijkheden) of markt (lage rente, hogere salarissen) leidt bij gelijkblijvend aanbod alleen maar tot hogere prijzen.
De oplossing? Meer bouwen! Maar daarvoor moet er een verschuiving komen in afwegingen. Hoe belangrijk is het milieu (stikstof-vervuiling), hoe belangrijk zijn boeren (die veel land bezitten waar potentieel huizen gebouwd kunnen worden). En de balans in afwegingen is onder andere onderhevig aan publieke opinie en lobbyistenwerk, en vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de politiek echt wilt dat er veel meer gebouwd gaat worden.
Ik haal niet zoveel door elkaar, zoveel is de winst voor de aannemer niet.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je haalt marktprijs en kostprijs door elkaar.
Projectontwikkelaars, Gemeentes.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik haal niet zoveel door elkaar, zoveel is de winst voor de aannemer niet.
Als dat wel zo was dan beconcurreerden ze elkaar helemaal kapot.
Die kan ik niet beoordelenquote:
Tja, t moet ergens vandaan komen. Rijksbijdrage daalt, belastingen willen we niet omhoog. Maar wel steeds meer uitgaven voor gemeenten...quote:Gemeentes.
Dan begrijp je toch ook dat een single starter die de woningmarkt op wil het zwaarder heeft dan de doorstromer met zijn ruime rijtjeshuis?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Helaas zijn dat de prijzen ja, ook als je met z'n 2en bent en goed verdient is het zwaar te halen, maar het kan wel en is niet in alle gevallen onmogelijk natuurlijk. Dat wat er nu gaande is op de woningmarkt gewoon compleet van de pot gerukt is, daar zijn we het allen over eens denk ik ja.
Jij al een huis Piles? Had je hier niet vorig jaar een topic over gestart?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Die kan ik niet beoordelen
[..]
Tja, t moet ergens vandaan komen. Rijksbijdrage daalt, belastingen willen we niet omhoog. Maar wel steeds meer uitgaven voor gemeenten...
Ik heb een paar projecten gedaan bij grote gemeentes en ministeries, ongelofelijk hoe inefficiënt men daar werkt en hoe goed men voor zichzelf zorgt. Ik heb op een gegeven moment besloten dat ik Never nooit meer een overheidsproject doequote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Die kan ik niet beoordelen
[..]
Tja, t moet ergens vandaan komen. Rijksbijdrage daalt, belastingen willen we niet omhoog. Maar wel steeds meer uitgaven voor gemeenten...
Kloptquote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jij al een huis Piles? Had je hier niet vorig jaar een topic over gestart?
Klasse, toch onze dringende adviezen opgevolgd dus!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Klopt
En ja, wij hebben eind vorig jaar een huis kunnen kopen. Precies op het juiste moment m.i., net voor de CAO-stijgingen en de daarmee samenhangende stijging van de huizenprijzen.
1) Massaal landbouwgrond omzetten naar bouwpercelenquote:Op dinsdag 25 juni 2024 14:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar wat zou volgens jou een oplossing zijn?
We zijn het eensquote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:14 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Massaal landbouwgrond omzetten naar bouwpercelen
2) Particulieren laten bouwen wat ze maar willen binnen de welstandsnormen.
3) Onbeperkt bouwers importeren en faciliteren uit heel Europa.
Stel je bouwt gasloos. Dan komt er een warmtepomp, die niet duurder hoeft te zijn dan een gasketel.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:10 schreef Piles het volgende:
Dat is gewoon duur om te bouwen, ook als het een simpel rijtjeshuis is.
Wij hebben ook vorig jaar een jaren 60 tussenwoning gekocht die we nu aan het opknappen en renoveren zijn. Ergens heb je geluk dat je ertussen bent gekomen, maar toch voelt het alsof je veel teveel betaald hebt en daarmee ook het risico loopt om onder water te komen. Je hebt namelijk 300 000 betaald voor een verouderde woning met veel achterstallig onderhoud. Dit zit namelijk niet helemaal ingeprijsd in de waarde van de woning. Terwijl je ouders voor 200000 een nieuwere woning kochten op 1 salaris. Daarbij vind er ook nog eens een welvaartsoverdracht plaats van jong naar oud.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Klopt
En ja, wij hebben eind vorig jaar een huis kunnen kopen. Precies op het juiste moment m.i., net voor de CAO-stijgingen en de daarmee samenhangende stijging van de huizenprijzen.
Verouderd rijtjeshuis op een hele mooie plek, voor iets teveel geld. Maar we zijn wel 'ingestapt' nu.
Dus niet meer bouwen graag*![]()
*Ook onderdeel van het probleem: iedereen met een koophuis zit niet te wachten op prijsdalingen, dus vindt men het wel prima zo.
Van mij mag er wel wat gebouwd worden, want over een paar jaar hoop ik door te kunnen stromen naar iets groters.
1) Dat begrijp ik en klopt ook. Maar dat de doorstromer gewoon verder kan, is ook gewoon niet zo en dat bemoeilijkt de instroom van de starter vanuit de huursector in de koopsector.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
1) Dan begrijp je toch ook dat een single starter die de woningmarkt op wil het zwaarder heeft dan de doorstromer met zijn ruime rijtjeshuis?
2) Dat er ook wel wat doorstromers zijn die vanuit hun appartement niet de huizenmarkt op kunnen is een ander verhaal. Maar zelfs die pakken nu dikke overwaardes waar een huurder nooit tegenop kan sparen.
3) En als de eigenaar van het koopappartement het echt niet meer trekt dan kan hij de boel altijd nog verkopen, gaan huren en een paar jaar interen op zijn overwaarde. Met een ton of meer kun je heel wat leuke dingen kopen.
Modern bouwen is zo goed dat huizen met PV op hun dak over het jaar meer energie produceren dan verbruiken.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel je bouwt gasloos. DA komt er een warmtepomp, die niet duurder hoeft te zijn dan een ketel.
Scheelt je de hele gasinfrastructuur plus de installaties in de woningen. Koper kan op de markt z'n PV panelen kopen en laten aansluiten. Verder alles basic opbouwen (idd met beste isolatie) en de koper/bewoner kan naar hartelust zelf afbouwen/afwerken/installeren.
Om woest over te worden. Hier sloot een gemeenteambtenaar een hypotheek af bij de projectontwikkelaar die toevallig de opdracht kreeg. Die hypotheekakte is door een soort "lokale follow the money" uit het kadaster gehaald. Bleek 0% rente en geen aflossing en een hele hoge hypotheek, om een vrijstaand huis te kunnen kopen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb een paar projecten gedaan bij grote gemeentes en ministeries, ongelofelijk hoe inefficiënt men daar werkt en hoe goed men voor zichzelf zorgt. Ik heb op een gegeven moment besloten dat ik Never nooit meer een overheidsproject doe
Maar corrupt zijn we niet in Nederlandquote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Om woest over te worden. Hier sloot een gemeenteambtenaar een hypotheek af bij de projectontwikkelaar die toevallig de opdracht kreeg. Die hypotheekakte is door een soort "lokale follow the money" uit het kadaster gehaald. Bleek 0% rente en geen aflossing en een hele hoge hypotheek, om een vrijstaand huis te kunnen kopen.
Ben wel benieuwd naar jouw aircosysteem, kan evt. via PM/DM.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heck, door mijn jaren 70 huis te isoleren en op zonnige dagen met de airco te stoken heb ik mijn gasverbruik voor het stoken van 2100 naar 850 Kuub gebracht.
8,5 hier, laad daar ook de auto mee opquote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar jouw aircosysteem, kan evt. via PM/DM.
Ik heb nl een jaarproductie van >5MWe met m'n panelen.
Minder mensen dat is een betere optie.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 15:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat @:Jan_Onderwater zegt is precies waar men in dit topic op blijft terugkeren. De enige echte oplossing is meer huizen bouwen. Maar daarvoor ziet de politiek teveel beren op de weg, en daar kunnen ze best een handje in geholpen zijn door lobbyisten. Het verdiepen van de zakken van kopers door allerlei maatregelen (HRA, jubelton, ruimere leenmogelijkheden) of markt (lage rente, hogere salarissen) leidt bij gelijkblijvend aanbod alleen maar tot hogere prijzen.
De oplossing? Meer bouwen! Maar daarvoor moet er een verschuiving komen in afwegingen. Hoe belangrijk is het milieu (stikstof-vervuiling), hoe belangrijk zijn boeren (die veel land bezitten waar potentieel huizen gebouwd kunnen worden). En de balans in afwegingen is onder andere onderhevig aan publieke opinie en lobbyistenwerk, en vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de politiek echt wilt dat er veel meer gebouwd gaat worden.
Word je daar dan echt vrolijk van als heel NL een grote volgebouwde stad wordt? Ik niet. Ik ben gelukkig dat ik op het platteland woon en veel ruimte heb.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 16:14 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Massaal landbouwgrond omzetten naar bouwpercelen
2) Particulieren laten bouwen wat ze maar willen binnen de welstandsnormen.
3) Onbeperkt bouwers importeren en faciliteren uit heel Europa.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |