Klopt ja, overwaarde is het verschil tussen verkoopsom en de resterende hypotheekschuld. In jouw geval is je overwaarde 105.000 euro en als je volledige aftrek wil behouden moet je dit bedrag ook weer in je nieuwe woning steken. Het overbruggingskrediet staat hier verder buiten.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:23 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Overwaarde is dus o.b.v. je huidige hypotheek? Ik dacht altijd dat het was t.o.v. je eerste koopsom.
Dan zal dat veroorzaken waardoor ik fout / ingewikkeld denk
Overwaarde is bij huizen niet hetzelfde als de winst die je gemaakt hebt.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:23 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Overwaarde is dus o.b.v. je huidige hypotheek? Ik dacht altijd dat het was t.o.v. je eerste koopsom.
quote:Artikel 3.119aa. Eigenwoningreserve 3
1Bij de vervreemding van een eigen woning wordt het vervreemdingssaldo eigen woning toegevoegd aan de eigenwoningreserve. Onder vervreemdingssaldo eigen woning wordt verstaan de waarde van de tegenprestatie bij de vervreemding van een eigen woning, verminderd met de kosten ter zake van die vervreemding en verminderd met de eigenwoningschuld voor de woning. Voor de toepassing van de eerste en tweede zin wordt tot de eigenwoningschuld mede gerekend het bedrag van de verlaging, bedoeld in artikel 3.119a, vierde lid, en het bedrag dat op grond van artikel 3.119a, zesde lid, onderdeel b, niet tot de eigenwoningschuld behoort.
2De eigenwoningreserve neemt af, doch niet verder dan tot nihil, met:
a.een bedrag gelijk aan de kosten ter verwerving van een eigen woning verminderd met het bedrag dat ingevolge artikel 3.119a, eerste lid, als eigenwoningschuld voor die woning in aanmerking wordt genomen;
Leest zo lekkerquote:Voor de toepassing van het tweede lid wordt de som van het bedrag van de kosten ter verwerving van de woning, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, en het bedrag van de kosten van verbetering, het onderhoud of de afkoop, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, verminderd met de som van:
a.het positieve bedrag van de eigenwoningreserve, bedoeld in artikel 3.119aa, direct voorafgaand aan het moment waarop de woning ten aanzien van de belastingplichtige als een eigen woning wordt aangemerkt, onderscheidenlijk direct voorafgaand aan de verbetering, het onderhoud of de afkoop;
quote:De eigenwoningreserve vervalt voor zover die is toe te rekenen aan een vervreemdingssaldo eigen woning dat drie jaar geleden is toegevoegd.
Tsja, ook voor een lage LTV heb je minimale eisen waaraan je moet voldoen, logisch toch? En het businessplan en de vooruitzichten van de investering zullen wel goed zijn, maar er is altijd een risico van overmacht en onvoorziene omstandigheden, dus er is altijd een risico.quote:Op maandag 24 juni 2024 15:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Qua risico van de investering valt het wel mee dat worden zonnepanelen met exploitatie subsidie.
Het huis is het onderpand hè. Het idee is daar een hypotheek op van waarschijnlijk minder dan 30% loan to value, maar mijn inkomen is via het gebruikelijke kanaal te laag voor die 30% LTV hypotheek, met in het achterhoofd de 50k studieschuld ook nog.
Woon wel samen met een partner, die lage loan-to-value is ook wel bijzonder, en de overige vermogenstitels zijn er ook nog.
Ja, wel logisch, wel erg laag risico voor de bank - vind ik - Bedoel, die 30% kun je ook aflossingsvrij verlenen en dan krijg je ook te maken met een andere som qua of ik in staat zal zijn de betalingen te verrichten.quote:Op maandag 24 juni 2024 17:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tsja, ook voor een lage LTV heb je minimale eisen waaraan je moet voldoen, logisch toch? En het businessplan en de vooruitzichten van de investering zullen wel goed zijn, maar er is altijd een risico van overmacht en onvoorziene omstandigheden, dus er is altijd een risico.
Ga er met een goede hypotheekadviseur naar kijken zou ik zeggen. Ik hoop voor je dat je voor elkaar krijgt! Het is soms wrang om te aanvaarden dat je iets vanuit jouw standpunt goed kunt betalen, en er weinig risico is, maar dat hypotheekverstrekkers niet willen, of aan handen en voeten gebonden zijn.
De Rabobank kreeg een boete voor te beperkte onderbouwing, maar deed het toch echt, afwijking van de normen. Daar hebben ze note bene de boete voor gehad.quote:Meer hypotheek met de werkelijke lastentoets (rekenvoorbeeld)
18/08/2022
17.362 keer gelezen
In specifieke situaties is het mogelijk om van de hypotheeknormen af te wijken. Je kunt namelijk meer hypotheek krijgen met de werkelijke lastentoets. Hoeveel dat scheelt lees je in dit artikel, inclusief rekenvoorbeeld.
Van de hypotheeknormen afwijken
Geldverstrekkers mogen in individuele situaties van de hypotheeknormen afwijken. Een voorbeeld hiervan is de toepassing van de werkelijke lastentoets. Daarbij hoeft geen rekening gehouden te worden met de standaard annuïtaire aflossing.
In plaats daarvan wordt de werkelijke maandlast als basis genomen. Deze is veelal lager dan de annuïtaire lasten, bijvoorbeeld door een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Op deze manier kan meer worden geleend.
quote:Rabobank heeft tot april 2022 gebruik gemaakt van de wettelijke mogelijkheid om maatwerkhypotheken aan te bieden. Bij een maatwerkhypotheek (of een 'explain') mag worden afgeweken van de maximale standaardleennorm
quote:Artikel 115 38
1Ter voorkoming van overkreditering legt een aanbieder van krediet de criteria vast die hij ten grondslag legt aan de beoordeling van een kredietaanvraag van een consument en past hij deze criteria toe bij de beoordeling van een kredietaanvraag.
AFM wilt ook gewoon wel dat er maatwerk geleverd wordt.quote:Een verantwoorde maatwerkhypotheek kan een goede oplossing zijn
De AFM herkent maatwerk als een integraal en wenselijk onderdeel van de Nederlandse leennormensystematiek. Voor specifieke klantsituaties kan een maatwerkhypotheek een goede oplossing zijn. Het moet wel op een verantwoorde manier gebeuren. Hypotheekaanbieders moeten daarom goede procedures hebben en kunnen onderbouwen dat er sprake is van een bestendige situatie. Maatwerk is niet bedoeld als middel om meer te kunnen lenen waar het niet verantwoord is. Het moet voor een huizenkoper op de lange termijn geen financieel probleem creëren.
quote:Op maandag 24 juni 2024 16:23 schreef KaBuf het volgende:
Overwaarde is dus o.b.v. je huidige hypotheek?
[..]
Ik dacht altijd dat het was t.o.v. je eerste koopsom.
Kennissen van me hier in het VK liepen ook tegen iets raars aan. Hebben land gekocht (cash), en gaan daar nu hun huis op bouwen (alle vergunningen zijn binnen). Wilden het land als onderpand inzetten voor de bouwlening, maar dat kan niet. Enige wat ik me kan bedenken is dat het land mogelijk tijdelijk waarde verliest als het een bouwput is.quote:Op maandag 24 juni 2024 17:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, wel logisch, wel erg laag risico voor de bank - vind ik - Bedoel, die 30% kun je ook aflossingsvrij verlenen en dan krijg je ook te maken met een andere som qua of ik in staat zal zijn de betalingen te verrichten.
Moet nog even bedenken wat handig is qua eigenwoning schuld danwel box 3 schuld.... Krijg de laatste tijd de indruk dat box 1 toch wat beter is met de hogere rentes.
Lijkt mij meer een gevalletje computer says no.quote:Op maandag 24 juni 2024 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kennissen van me hier in het VK liepen ook tegen iets raars aan. Hebben land gekocht (cash), en gaan daar nu hun huis op bouwen (alle vergunningen zijn binnen). Wilden het land als onderpand inzetten voor de bouwlening, maar dat kan niet. Enige wat ik me kan bedenken is dat het land mogelijk tijdelijk waarde verliest als het een bouwput is.
quote:Explosie huizenprijzen verwacht door stijgende lonen
Bron: BNR Webredactie en ANP
Woningmarktdeskundigen verwachten in de komende maanden flinke stijgingen van de woningprijzen. Met name snelstijgende lonen zorgen ervoor dat de huizenprijzen flink stijgen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster zijn de hoge lonen al de oorzaak van het recordniveau dat in mei werd bereikt op de woningmarkt.
Het is niet te snappen. Ik zie huizen rond Arnhem voor > 1 miljoen. Met een paar weken, weg!quote:Op dinsdag 25 juni 2024 10:41 schreef RoW_0 het volgende:
Als starter 2 ton gemaakt in 2,5 jaar. Wat een (fictief) rendement. Te belachelijk voor woorden. Ik woon in een dorp in zuidoost nederland for crying out loud.
Voor huizenbezitters is het ook maar "matig". Betekent gewoon dat je bij doorstroming veel geld kwijt bent aan extra kosten: woning duurder, kk etc.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 08:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Jaaaaa nog meer goed nieuws voor huizenbezitters en nog meer ellende voor de niet-huizenbezitters.
[..]
Nou ja, ik heb destijds mijn woning 50% aanbetaald en veel verbouwd met eigen geld voor weinig (zelf arbeid). Vandaar de rendement wat ik dus bedoelde (in tegenstelling tot tesla aandelen). Ik kreeg weinig hypothecaire lening omdat ik nog studeerde. Als ik zou werken, en net als vele Nederlanders een hoger lening zou nemen, dan zou ik idd richting de achtenhalf-/miljoen kunnen gaan ja. Wat ook fucking belachelijk is. Ik betaal nu minder dan een studentenkamer per maand als aflossing en rente :p Dat vind ik veel prettiger.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor huizenbezitters is het ook maar "matig". Betekent gewoon dat je bij doorstroming veel geld kwijt bent aan extra kosten: woning duurder, kk etc.
Daarom lekker blijven zitten als je goed zit.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor huizenbezitters is het ook maar "matig". Betekent gewoon dat je bij doorstroming veel geld kwijt bent aan extra kosten: woning duurder, kk etc.
Dat is vaker besproken maar natuurlijk ontzettend klein leed als je het vergelijkt met de 40-jarige huurder zonder vermogen.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Tot je 55-60ste blijven zitten, huis afbetalen, en dan met pensioen en iets kopen in Frankrijk/Spanje/Italie ofzo voor minder dan de helft, en dan rentenieren.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 11:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Daarom lekker blijven zitten als je goed zit.
Ja, in die bloedhitte en kurkdroogte lekker rentenieren? IS daar zomers niet te harden.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 11:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
en dan met pensioen en iets kopen in Frankrijk/Spanje/Italie ofzo voor minder dan de helft, en dan rentenieren.
Tja, en als je dichter bij je werk wilt wonen omdat je een uur reistijd hebt? Kan je dus beter tienduizenden kilometers/jaar vervuilend rijden??quote:Op dinsdag 25 juni 2024 11:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Daarom lekker blijven zitten als je goed zit.
Ik had het niet over starters.quote:Op dinsdag 25 juni 2024 11:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is vaker besproken maar natuurlijk ontzettend klein leed als je het vergelijkt met de 40-jarige huurder zonder vermogen.
Die heeft er zelf deels voor gekozen door (vaak) onverstandige beslissingen te maken maar dan nog is het een hard gelag.
Weinig medelijden met doorstromers dus. Die bouwen lekker vermogen op, rijtjeshuiskopers van voor 2020 hebben nu vaak al 2 ton overwaarde aan winst op hun huis. Niet tegenop te werken.
En ja, als je wilt doorstromen moet je ook een stevige hypotheek nemen maar veel starters van nu zullen überhaupt nooit meer in de positie komen om door te stromen.
Wat is er nou zo verschrikkelijk aan dat je niet kunt doorstromen? Dan bouw je het huis dat je nu hebt toch wat uit?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 12:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik had het niet over starters.
On Topic: ik zie liever de prijzen dalen.
quote:Op dinsdag 25 juni 2024 12:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat is er nou zo verschrikkelijk aan dat je niet kunt doorstromen? Dan bouw je het huis dat je nu hebt toch wat uit?
Dit is een serieuze vraag?quote:Op dinsdag 25 juni 2024 12:54 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat is er nou zo verschrikkelijk aan dat je niet kunt doorstromen? Dan bouw je het huis dat je nu hebt toch wat uit?
Goeie inderdaad, bij nader inzien te dom om op te reageren.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |