Wat ik zie in mijn regio (zuid-west Drenthe) is dat deze woningen erg in trek zijn en doorgaans binnen 1 week zijn verkocht. Vooral instap klare woningen gaan snel en zal mij niks verbazen of dat op inschrijving en dus met overbieden gepaard gaat. Recent nog vernomen dat er ook in de categorie vraagprijs ¤600.000 en instap klaar overboden wordt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 13:08 schreef Leandra het volgende:
Wie heeft er ervaring/kennis van de huidige markt in Midden-Drenthe, en dan het segment rond de 300.000...
Is overbieden de norm of valt dat momenteel mee, en zo ja, hoeveel procent.
Asking for a friend
Zonder locatie zegt het helemaal niets..... hartje Amsterdam is het een koopje, in Zwolle is het flink aan de prijs.quote:Op woensdag 19 juni 2024 13:50 schreef ludovico het volgende:
Bij mijn buren staat het appartement te koop voor 7500 euro per m2.
Fair enough, hoewel, koopje, toch pittig ?quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zonder locatie zegt het helemaal niets..... hartje Amsterdam is het een koopje, in Zwolle is het flink aan de prijs.
Nee, in Amsterdam is het het niet pittig, zeker niet binnen de ring.quote:Op woensdag 19 juni 2024 14:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fair enough, hoewel, koopje, toch pittig ?
Het is veel geld voor het oppervlak.
Ik vind het wel pittig, maar relatief aan Amsterdamse prijzen is het inderdaad niet pittig. Relatief aan wat ik duur vind wel.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:37 schreef Leandra het volgende:
Nee, in Amsterdam is het het niet pittig, zeker niet binnen de ring.
Dat wil ik best geloven, best aan de prijs.quote:Op woensdag 19 juni 2024 15:37 schreef Leandra het volgende:
Als je daar een m² prijs onder de ¤ 7.500 tegenkomt is de kans groot dat het geen eigen grond is (dus erfpacht), en/of dat het in verhuurde staat verkocht wordt.
Lijkt me dat overwaarde wordt ingezet bij aankoop nieuw huis, en dus verlaging hypotheek.quote:Op maandag 24 juni 2024 12:29 schreef ludovico het volgende:
Zijn er hier mensen met kennis van... Alternatieve hypotheken.
Mijn inkomen is relatief laag, overwaarde en vermogen relatief hoog, ik zou net even wat meer willen lenen dan ik nu kan maar daar hoort een inkomen bij dat ik niet heb.
Zijn er aanbieders / vormen dat je tot hogere bedragen kan komen op basis van afgeloste waarde van de woning oid?
https://www.nu.nl/economi(...)strekking.html#nujij
Zoiets zegmaar.
quote:Op maandag 24 juni 2024 13:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Lijkt me dat overwaarde wordt ingezet bij aankoop nieuw huis, en dus verlaging hypotheek.
De vraag van @ludovico is dus: hogere hypotheek en huidige overwaarde met hoog rendement ergens anders alloceren. Punt is dat je over die extra hypotheek t.h.v. de overwaarde, geen HRA vangt, en je LTV komt in een ongunstigere klasse uit.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Inkomen wordt ingezet om hypotheek af te lossen. Maar wat doe je met je vermogen? Heb je daar inkomen (rendement) uit?
Op dit moment heb ik een familie hypotheek voor een bedrag dat echt niet extreem is naar mijn mening, maar waar ik met 50k studieschuld alsnog een inkomen nodig heb van 80k ofzo.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Lijkt me dat overwaarde wordt ingezet bij aankoop nieuw huis, en dus verlaging hypotheek.
Inkomen wordt ingezet om hypotheek af te lossen.
Maar wat doe je met je vermogen? Heb je daar inkomen (rendement) uit? Of zet je dat ook gelijk in om je hypotheek te verlagen?
Je hebt een inkomen <¤80000 en je wilt 5 ton hypotheek? Het is maar goed dat er GHF regels bestaan en worden nageleefd.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Op dit moment heb ik een familie hypotheek voor een bedrag dat echt niet extreem is naar mijn mening, maar waar ik met 50k studieschuld alsnog een inkomen nodig heb van 80k ofzo.
Ik wil vermogen in de familie vrijspelen door de hypotheek op eigen naam te zetten (mogelijk, als het nodig is).
Laten we zeggen dat ik een bedrag van 400k zou willen lenen, safe side, 500k.
Daar staat een investering tegenover. En heel wat onderpand.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt een inkomen <¤80000 en je wilt 5 ton hypotheek? Het is maar goed dat er GHF regels bestaan en worden nageleefd.
En 50k¤ studieschuld. Terwijl je in de 30 bent(?).quote:Op maandag 24 juni 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar staat een investering tegenover. En heel wat onderpand.
De investering gaat ook geld opleveren natuurlijk, maar ik snap dat dat niet allemaal op een simpel product kan worden gealloceerd als een eigen woning hypotheek waar men traditioneel bijna alleen naar inkomen kijkt.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:53 schreef blomke het volgende:
[..]
En 50k studieschuld. Terwijl je in de 30 bent(?).
Ga eens praten met een erkende hypotheekadviseur.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
De investering gaat ook geld opleveren natuurlijk, maar ik snap dat dat niet allemaal op een simpel product kan worden gealloceerd als een eigen woning hypotheek waar men traditioneel bijna alleen naar inkomen kijkt.
Zakelijk zou de bank de onderneming ook kunnen financieren. Maar dat gaat tegen hogere rentes.
Anyhow de ondergrens die nodig is is +- 350k. Die lijkt me haalbaar, 500k is nogal een stretch inderdaad maar hè, hoe meer mogelijkheden hoe beter, wat ik zeg, het onderpand is er / zal er zijn. En het additionele bedrag gaat zorgen voor inkomsten.
Qua risico van de investering valt het wel mee dat worden zonnepanelen met exploitatie subsidie.quote:Op maandag 24 juni 2024 15:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die investering is natuurlijk ook risico, het is geen gegeven dat dat geld op gaat leveren. En als je eea niet wilt verkopen, omdat het in de familie is, waarom dan wel als onderpand geven met risico het te verliezen?
Overwaarde is dus o.b.v. je huidige hypotheek? Ik dacht altijd dat het was t.o.v. je eerste koopsom.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:19 schreef ludovico het volgende:
Ik vind bovenstaande een lastig te volgen verhaal.
Je hebt 105k overwaarde, die krijg je niet meer gedefinieerd als eigen-woning schuld, die is immers reeds een keer afgelost dus als je weer zou opnemen is dat niet ter financiering van een huis.
Nieuwe woning kost 450k, dus daarop zou je 345k aan eigen-woning-hypotheek op kunnen plaatsen, dat moet je dan wel bij de aankoop al hebben geregeld, anders telt het wederom alsof het reeds is afgelost cq de financiering niet voor het huis is.
Misschien trekken ze het uit elkaar maar het al afgeloste bedrag krijg je niet meer onder de noemer eigen woning lening, je mag bedrag x maar 1x aftrekken de gehele hypotheeksom moet in 30 jaar foetsie.quote:Op maandag 24 juni 2024 16:23 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Overwaarde is dus o.b.v. je huidige hypotheek? Ik dacht altijd dat het was t.o.v. je eerste koopsom.
Dan zal dat veroorzaken waardoor ik fout / ingewikkeld denk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |