Ik zie verband hier niet.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die gaat er natuurlijk niet over, maar ik denk dat Otten wel eens dicht bij de waarheid kan zitten: [ x ]
Die bovendien grossiert in uitspraken op de grens van het strafbare.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus ze zetten zwaar aangeschoten wild, die feitelijk een motie van wantrouwen heeft gehad van de één-na-grootste coalitiepartij, als minister op een zwaar dossier als asiel? Wie in die kamer denkt dat dat gaat werken?
Kan toch helemaal niet bij dit ministerie wat HET belangrijkste is voor de PVVquote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan zou je haar staatssecretaris moeten maken. Een ‘minister voor’ staat in rang niet onder de minister van. De minister van gaat wel over het geld.
Ik denk dat Otten zo weer terug naar de fvd kan als hij dit soort complotten begint te zien.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die gaat er natuurlijk niet over, maar ik denk dat Otten wel eens dicht bij de waarheid kan zitten: [ x ]
Het wordt blijkbaar wel zo ervaren, want de 'ministers voor' waren toch vooral 'ministers van' geworden omdat ze vice-premier zijn?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan zou je haar staatssecretaris moeten maken. Een ‘minister voor’ staat in rang niet onder de minister van. De minister van gaat wel over het geld.
Als dat toevallig om 22% gaat...quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:26 schreef Hanca het volgende:
Wat zullen die ambtenaren schrikken, van Van den Burg naar Faber. Je zou toch spontaan gaan solliciteren.
Vice-premier Schouten was minister voor, dus dat was de reden niet. Nee, meer om het belang van die posten en vooral asiel aan te duiden.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het wordt blijkbaar wel zo ervaren, want de 'ministers voor' waren toch vooral 'ministers van' geworden omdat ze vice-premier zijn?
Als ik in die situatie zou zitten dan zou ik dit weekend lekker gaan kijken of er nog leuke vacatures zijn.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:26 schreef Hanca het volgende:
Wat zullen die ambtenaren schrikken, van Van den Burg naar Faber. Je zou toch spontaan gaan solliciteren.
90% van 1 ministerie, zou dat 22% van het totaal zijn?quote:
Ze zal daar denk ik niet met open armen worden ontvangen nee, als het zo ver komt.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:26 schreef Hanca het volgende:
Sobersoquote:Op vrijdag 14 juni 2024 17:49 schreef klaasweetalles het volgende:
[ x ]
het is allemaal de schuld van links
Het was een grapje.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
90% van 1 ministerie, zou dat 22% van het totaal zijn?
Al denk ik dat de ambtenaren van BHOS ook wel weg willen, maar dat is een heel klein ministerie.
Oh, ik dacht het ergens gelezen te hebben.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vice-premier Schouten was minister voor, dus dat was de reden niet. Nee, meer om het belang van die posten en vooral asiel aan te duiden.
Volgens mij wil Rutte helemaal niet naar die top, die gaat bijna 100% over de invulling van de nieuwe commissie.quote:
Ja, het werd getweet door politiek journalisten die nooit van Schouten gehoord hebben, blijkbaar..quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:32 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Oh, ik dacht het ergens gelezen te hebben.
Dat is in ieder geval volledig in lijn met wat Wilders eerder stelde, met zijn koelkast.quote:
Hoe werkt dat eigenlijk? Die Klever gaat straks voor bilaterale handelsafspraken bij de Biden-regering op de koffie en dan wordt in de WAPO en NYT de zwartepietenfoto breed uitgemeten?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:29 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als ik in die situatie zou zitten dan zou ik dit weekend lekker gaan kijken of er nog leuke vacatures zijn.
Geldt ook voor Buitenlandse Handel.
Ja, dat is wel een mooie. Dat leek eerder een stomme act, maar met dit soort figuren lijkt het me een heel welkome eerste kennismaking.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:34 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Oh, dan is het goedIk wens haar een fijne hoorzitting toe.
Denk niet dat Schreinemacher ooit bij iemand met een hoge functie als Biden is geweestquote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk? Die Klever gaat straks voor bilaterale handelsafspraken bij de Biden-regering op de koffie en dan wordt in de WAPO en NYT de zwartepietenfoto breed uitgemeten?
Niet bij Biden zelf maar ik neem aan dat er toch wel met de Amerikaanse tegenpool is gesproken over bv ASML.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk niet dat Schreinemacher ooit bij iemand met een hoge functie als Biden is geweest
Ja, Liesje ging volgens mij over ASML. Het is vooral heel veel reizen zo te zien.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet bij Biden zelf maar ik neem aan dat er toch wel met de Amerikaanse tegenpool is gesproken over bv ASML.
Die gaat dus straks naar Burkina Faso met een tros bananen voor de premier en niet lachen is geen geld.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ja, Liesje ging volgens mij over ASML. Het is vooral heel veel reizen zo te zien.
https://www.instagram.com/liesjeschreinemacher/
https://fd.nl/economie/15(...)euwsbrief&utm_term=Aquote:Alleen als gas- en steenkoolcentrales financiële steun krijgen, kunnen zij gedurende het hele jaar het leveren van stroom blijven garanderen, waarschuwen bestuurders van drie grote energiebedrijven in Nederland. Net als het Verenigd Koninkrijk en België zou Nederland elektriciteitscentrales een vergoeding moeten bieden voor leveringszekerheid van stroom. In plaats daarvan fixeert Nederland zich op het halen van klimaatdoelen, zo luidt de kritiek.
De gas- en steenkoolcentrales van RWE, Uniper en Engie draaien steeds minder uren, doordat het aantal zon- en windparken fors is toegenomen. Financieel wordt het onaantrekkelijk de centrales open te houden, terwijl zij nodig zijn om de stroomvraag te dekken op dagen dat de zon niet schijnt of de wind niet waait, bijvoorbeeld in koude wintermaanden. ‘Er komt een moment dat je zegt: dit is niet meer rendabel. We stoppen ermee. Zoiets gaat sneller dan je denkt’, zegt Marinus Tabak, coo van RWE Generation.
Harry Talen, ceo van Engie Nederland, voorziet dat de Nederlandse gascentrales binnen twee jaar in de rode cijfers belanden. ‘Het is super dat de energievoorziening verduurzaamt, maar economisch is de som simpel. We moeten in minder uren de kosten terugverdienen.’ Volgens Talen draaien Engie’s centrales nu 20% van de tijd tegen 60% tot 80% tien jaar geleden. RWE, Uniper en Engie bezitten samen de meerderheid van de capaciteit aan stroomopwekking uit kolen en gas in Nederland.
‘Ingrijpen in energiemarkt noodzakelijk om stroomtekort te voorkomen’
Een soort verzekering
De drie energiebedrijven bepleiten dat de overheid nu een vergoedingssysteem moet bedenken, zodat Nederland na 2030 zeker is van voldoende stroom. Volgens Dyonne Rietveld, country chair Uniper Benelux moet het kabinet zo’n vergoeding zien als een verzekering. ‘Een verzekering dat er altijd daadwerkelijk stroom zal zijn. Daarvoor moet Nederland een premie betalen’, zegt ze. Doet het kabinet dat niet, dan dreigt de stroomprijs exorbitant op te lopen op momenten dat er geen zon- en windenergie is.
‘Een verzekering dat er altijd daadwerkelijk stroom zal zijn. Daarvoor moet Nederland een premie betalen’
Dyonne Rietveld, country chair Uniper Benelux
Andere Europese landen zien de noodzaak van financiële steun, maar Nederland blijft hierin achter, oordelen de energiebedrijven. Ze wijzen bijvoorbeeld naar het VK. De Britten bieden via een capaciteitsmarkt gegarandeerde inkomsten aan energiebedrijven die als achtervang dienen. De kosten daarvoor lopen sterk uiteen, van ¤500 mln tot ¤4 mrd per jaar. België en Frankrijk hebben soortgelijke vergoedingssystemen. Duitsland denkt erover na.
Focus op klimaatdoelen
Ook hoogspanningsnetbeheerder TenneT waarschuwde in een studie onlangs dat na 2030 risico’s dreigen voor de leveringszekerheid, omdat steenkool- en gascentrales dichtgaan vanwege klimaatmaatregelen en ouderdom. Tegelijkertijd stijgt de stroomvraag door verduurzaming.
Joost Greunsven, teamleider marktanalyse bij hoogspanningsnetbeheerder TenneT zegt dat de politiek lang weinig oog heeft gehad voor leveringszekerheid. ‘De laatste jaren lag de nadruk vooral op het halen van klimaatdoelen. De leveringszekerheid zag er stabiel uit, dus er was weinig noodzaak erop te focussen. Dat moet anders’. Hoe, dat vindt Greunsven ‘een politieke keuze’.
‘Als we besluiten dat het niet langer uit kan, dan zijn we weg. Dan komen we niet gemakkelijk terug’
Marinus Tabak, coo RWE Generation
Energiezekerheid is pas sinds de energiecrisis een discussiepunt. Toen de gasprijs hoog opliep door het wegvallen van Rusland als exporteur, moesten de kolencentrales bijspringen. De energiebedrijven zeggen achter klimaatdoelen te staan, maar vinden dat de politiek óók moet kijken naar de leveringszekerheid van energie. Overigens maken de energiebedrijven nu nog goede winsten.
Jetten vindt het niet nodig
Demissionair klimaatminister Jetten vindt financiële steun nu niet nodig, zegt hij in een reactie. Er zijn volgens hem op de korte termijn geen risico’s voor de leveringszekerheid. Nederland heeft voldoende gascentrales die in stroom kunnen voorzien. Voor de middellange termijn onderzoekt Jetten opties als stroomimport en het opslaan van energie om leveringszekerheid te garanderen.
De energiebedrijven zijn er niet gerust op. ‘De politiek onderschat wat ervoor nodig is om onze centrales open te houden. Als we besluiten dat het niet langer uit kan, dan zijn we weg. Dan komen we niet gemakkelijk terug’, aldus Tabak.
Bedankt Rob ‘klimaatdrammer’ Jetten! Dat ministerschap is ook echt volkomen mislukt hè?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:42 schreef nostra het volgende:
De dag die je wist dat zou komen:
[..]
https://fd.nl/economie/15(...)euwsbrief&utm_term=A
2030, dus nog 6 jaar om duurzame energie te regelen, eventueel ingekocht uit landen met een overschot. Kolencentrales open houden is geen optie als je Nederland ook maar enigszins kan waarderen. Gascentrales kunnen eventueel nog wel iets langer open houden. Dus feitelijk lijkt me dit goed nieuws.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wat gezocht, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gelukkig wil het kabinet heel veel nieuwe kerncentrales die alleen kunnen draaien op nog veel grotere subsidies.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Gelukkig verdwijnen deze mensen straks opeens als sneeuw voor de zon met het nieuwe kabinet. Nog even volhouden.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:48 schreef nostra het volgende:
Provincies moeten snel 1.200 extra opvangplekken voor asielzoekers realiseren. Die "dringende oproep" deed het kabinet deze week aan de provincies.
In elke provincie moeten de "komende dagen" honderd extra plekken komen. De asielzoekerscentra zitten overvol en gemeenten en provincies komen afspraken over het aantal te leveren opvangplekken niet na, schrijven staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.
In april deed het kabinet ook al een dringende oproep voor extra plekken. Op 1 juli zouden er 8.000 moeten zijn, maar nog maar de helft is gerealiseerd. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verwacht op 1 augustus een tekort van 7.500 plekken en aan het eind van het jaar een tekort van circa 34.000 plekken.
De bewindslieden hopen dat eind augustus "een aantal" nieuwe opvanglocaties open zal zijn. Verder moet het tekort aan opvangplekken worden aangepakt door het versneld uitplaatsen van statushouders naar gemeenten. Zij kunnen ook ondergebracht worden in hotels. Verder is afgesproken dat zij terecht kunnen op vrije plekken voor Oekraïense ontheemden en worden er versneld doorstroomlocaties gerealiseerd waar statushouders kunnen wachten op een woning.
In de asielzoekerscentra wachten 17.700 statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) op een huis. In onder meer hotels wonen nog eens 1.850 statushouders. Gemeenten hebben een opdracht om jaarlijks een bepaald aantal statushouders te huisvesten, maar dat wordt niet gehaald.
In de eerste zes maanden van dit jaar hebben gemeenten al 10.500 statushouders te weinig gehuisvest. In de tweede helft van dit jaar moeten ze nog een 17.000 statushouders onderdak bieden. "De achterstand zal door de opgave voor gemeenten voor de tweede helft van 2024 nog groter worden", aldus de bewindslieden.
https://www.nu.nl/asielcr(...)en-asielzoekers.html
Misschien moeten ze daarvoor alvast een flinke lading zoutzuur bestellen.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:05 schreef zimmy910 het volgende:
[..]
Gelukkig verdwijnen deze mensen straks opeens als sneeuw voor de zon met het nieuwe kabinet. Nog even volhouden.
Hoezo ? Smelten ze omdat de zon gaat schijnen ?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:05 schreef zimmy910 het volgende:
[..]
Gelukkig verdwijnen deze mensen straks opeens als sneeuw voor de zon met het nieuwe kabinet. Nog even volhouden.
Snap ook niet dat hij met zijn eerdere opstappen en alles daarna daar niet wat op voorgesorteerd heeft.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:10 schreef PippenScottie het volgende:
Omtzigt moet gewoon de eer aan zichzelf houden. Zeg dat je het hebt geprobeerd, dat je de verkiezingsuitslag recht wilde doen, maar dat je de huidige gang van zaken niet kan rijmen met je eigen principes.
Dan maar halveren in de peilingen, maar dat doe je ook als je meeregeert.
Die heeft zich gewoon definitief overgegeven aan extreemrechts…quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Snap ook niet dat hij met zijn eerdere opstappen en alles daarna daar niet wat op voorgesorteerd heeft.
Ah ja dat zal het zijnquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo ? Smelten ze omdat de zon gaat schijnen ?
Mooi failliet laten gaan en dan laten overnemen door de overheid.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 18:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Die gaan niet failliet hoor, die zeggen gewoon tabee. Niets te nationaliseren aan.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:30 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Mooi failliet laten gaan en dan laten overnemen door de overheid.
Niet dat ik voor nationaliseren bent, maar je zou natuurlijk prima de gascentrales over kunnen nemen. Die zeggen geen tabee, die liggen op die plek en blijven daar.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Die gaan niet failliet hoor, die zeggen gewoon tabee. Niets te nationaliseren aan.
En daar kan je over een paar jaar fantastische feestjes vierenquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet dat ik voor nationaliseren bent, maar je zou natuurlijk prima de gascentrales over kunnen nemen. Die zeggen geen tabee, die liggen op die plek en blijven daar.
die bedrijven zijn al (deels) in handen van Duitse en Franse overhedenquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:30 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Mooi failliet laten gaan en dan laten overnemen door de overheid.
Dat kan, dan hebben we blijkbaar het gas vervangen door duurzaam, zoals de bedoeling is.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:47 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
En daar kan je over een paar jaar fantastische feestjes vieren
Diplomatie?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:56 schreef Breekfast het volgende:
Dat wordt wel lachen/huilen, Faber die in Brussel diplomatie moet gaan bedrijven om zaken gedaan te krijgen rondom Migratie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |