abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213979202
Veel plezier @Deepfreeze!

Ik zou gaan voor een pimpelpaarse fiets met gele sterretjes 8-) Of een andere knalkleur. Ik heb nu een gele, maar wel saai geel :')

Morgen komt kleinzoon dus bedje moest uitgevouwen worden. Sloopt zoon dat hele ding :X Staat nu wél maar opvouwen gaat niet meer dus moet de schuur leeg want een oningeklapt bedje past daar niet meer bij :')
Moest ie zn zooi opruimen en ik wijs één voor één alles aan. Grote bek dat ie dat wéét. Waarom ie het dan niet doet 8)7

Echt, als ik nú mn bloeddruk zou meten... :X
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 20 juni 2024 @ 00:32:26 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213979667
Uitklappen: KLM (korte kant, lange kant, midden).
Inklappen: precies omgekeerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213980105
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 00:32 schreef Leandra het volgende:
Uitklappen: KLM (korte kant, lange kant, midden).
Inklappen: precies omgekeerd.
Er was idd iets met letters. Hij staat nu dus dat ga ik dat vanavond doen. Dank je!
Bedje was ook nieuw, kleinzoon had er precies 1x in gespeeld/gelegen dus het automatisme ontbrak. En de lettercombi dus ook.
If they say
pi_213980225
*O* Woehoe *O* Wat een feestje was dat! Nu nog wat nagenieten met de filmpjes.

En een kop koffie :D
pi_213980447
Bedankt voor jullie antwoorden :) hahaha. Komt mijn man vanmorgen: je kan ook die met de riemaandrijving nemen, dan hoef je de kleur niet te kiezen (die is er maar in 1 klassieke kleur) :+ .

Echt, waar kan je keuzestress over hebben... 8)7
Fake it till you make it...
pi_213980620
Yay @Deepfreeze Nagenietse *O*

Haha @Nijna :D Je kan ienemienemutte proberen ;)
If they say
pi_213980711
@Nijna Ik heb 2 fietsen. De ene is beige met oranje velgen. En omdat dat een zware/trage transportfiets is, heb ik ook nog een rode fiets die lichter is voor het verder-weg fietsen. Nou is het rood mat en een tikkie donker (gazelle dinsdag). Maar mijn kinderen vinden hem vooral lekker herkenbaar. Als ik met ze naar de stad ben vinden ze hun zwarte fietsen niet zo snel terug, maar wel mijn rode :P

Maar mijn kinderen vinden die kleurtjes ook wel weer grappig. Al willen ze zelf alleen maar zwart.
  donderdag 20 juni 2024 @ 09:43:00 #206
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_213981303
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 08:17 schreef Nijna het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden :) hahaha. Komt mijn man vanmorgen: je kan ook die met de riemaandrijving nemen, dan hoef je de kleur niet te kiezen (die is er maar in 1 klassieke kleur) :+ .

Echt, waar kan je keuzestress over hebben... 8)7
Mijn zoon heeft riemaandrijving. Was wel een uitkomst, maar wel met de kanttekening dat hij toen elke dag 30 km. heen en weer 30 km. terug moest fietsen naar school en hij bepaald niet voorzichtig met zijn fiets omging.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage donderdag 20 juni 2024 @ 09:44:53 #207
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_213981333
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 09:43 schreef livelink het volgende:

[..]
Mijn zoon heeft riemaandrijving. Was wel een uitkomst, maar wel met de kanttekening dat hij toen elke dag 30 km. heen en weer 30 km. terug moest fietsen naar school en hij bepaald niet voorzichtig met zijn fiets omging.
Fiets van mijn vriend heeft ook riemaandrijving. Gaat er wel zuinig mee om, was bedoeld voor ook lange stukken. Nu eigenlijk enkel nog in gebruik op kortere stukken. Mijn eigen fiets gaat inmiddels al ruim 5 jaar mee, met een gewone ketting. Gebruikt voor zowel korte als lange stukken. Enigszins zuinig, want ik poets hem echt niet elke week ondanks de zandweg ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213981982
Wat is een riemaandrijving? Enige eis die ik heb is een dichte kettingkast.
En mijn e-bike is 10 jaar oud en behoorlijk versleten :+
If they say
pi_213982250
B heeft een knalgele mountainbike, hij twijfelde destijds tussen knalgeel of gifgroen.
Juul heeft een lichtblauwe fiets met roze mandje en roze slierten aan het stuur.
Dan valt mijn donkerblauwe fiets een stuk minder op.

Onze 2e fiets noemen wij de vrachtwagen. Dat ding is niet vooruit te krijgen en nu Juul steeds minder vaak achterop zit, gaan wij na de zomer kijken voor een 2e electrische fiets. Kleur maakt me eigenlijk vrij weinig uit, betaalbaar, degelijk en een accu die niet steeds opgeladen moet worden. Oh en hoe lelijker hoe beter, dan wordt ie niet zo snel gejat.
pi_213982692
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 10:36 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat is een riemaandrijving? Enige eis die ik heb is een dichte kettingkast.
En mijn e-bike is 10 jaar oud en behoorlijk versleten :+
Ipv een ketting heb je dan een riem/ hard rubber geval die de trapas met de wielas verbind. Geen gedoe met smeer, dus geen kettingkast nodig.

Man en oudste hebben beide eentje met een riem.
Oudste heeft zijn fiets al bijna 5 jaar. Fietst er dagelijks 10 km op en gaat perfect.
pi_213983513
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 11:41 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ipv een ketting heb je dan een riem/ hard rubber geval die de trapas met de wielas verbind. Geen gedoe met smeer, dus geen kettingkast nodig.

Man en oudste hebben beide eentje met een riem.
Oudste heeft zijn fiets al bijna 5 jaar. Fietst er dagelijks 10 km op en gaat perfect.
Ah, zo werkt dat dus. Handig want ook geen ketting die eraf loopt. Dank voor je uitleg, wist niet dat het bestond.
Hoewel mijn fiets het nog doet, weet ik niet voor hoelang nog. Ik hou dit iig in gedachte :)
If they say
pi_213984542
Mijn huidige fiets is iets van 23 jaar oud intussen. Nu fiets ik niet ontzettend veel, maar ik neem me altijd wel voor om meer op de fiets te gaan doen, lukt met een nieuwe vast beter *)
pi_213985066
Dat denk ik ook ja want fietsen is leuk, zeker op een nieuwe :Y Best knap, een 23 jarige fiets :D
If they say
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 20 juni 2024 @ 16:11:17 #214
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_213985419
Fietsen O+

Vandaag gestart met het leren fietsen zonder zijwieltjes.
Loopfiets ging altijd goed, maar dit is nog onwennig natuurlijk.

En zwaar in de arm :')

Benieuwd hoelang het gaat duren
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_213985566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 16:11 schreef Ynske het volgende:
Fietsen O+

Leuke fase Ynske!
Hier ging het bij de oudste pas toen ze er zelf ook van overtuigd was dat ze het kon, terwijl loopfietsen prima ging. Op de gewone fiets keek ze achterom of we haar wel vast hadden :') dat werkt niet zo goed :N .
De jongste bedacht zelf dat het tijd was om te gaan fietsen zonder zijwieltjes, ze moesten er NU af en mevrouw heeft een middag geoefend op straat en toen kon ze het.
pi_213986019
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 16:11 schreef Ynske het volgende:
Fietsen O+

Wat leuk! Dat kan snel gaan, zeker als de loopfiets goed ging.

Juul fietst tegenwoordig naar school, met mij er uiteraard naast. Soms zou ik haar graag in bubbeltjesplastic willen inpakken. Ze kan echt hard fietsen.
Ze zit nu in de fase dat ze haar helm niet op wil, dat zijn leuke interacties waar met regelmaat het hele dorp van kan meegenieten. Geen helm = niet zelf fietsen. Heel simpel.

Zelf deed ik altijd alles op de fiets wat maar enigzins op de fiets kan. Totdat ik het lichamelijk niet meer kon. Nu ik weer fit ben en een electrische fiets heb, stap ik amper nog in de auto. Alleen als het te ver is om te fietsen.
pi_213987751
Yay, bedje invouwen is gelukt! Dank je @Leandra! :)
If they say
  donderdag 20 juni 2024 @ 20:10:04 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213988927
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 18:57 schreef Mushanga71 het volgende:
Yay, bedje invouwen is gelukt! Dank je @:Leandra! :)
*O* *O* *O*

In en uitvouwen zoals het hoort, anders vliegt ie de deur uit!!! Oh ja, KLM :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213989373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 20:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
*O* *O* *O*

In en uitvouwen zoals het hoort, anders vliegt ie de deur uit!!! Oh ja, KLM :+
Dan vliegen man én zoon waarschijnlijk met het bedje mee de deur uit, zónder KLM _O-

Het heeft gister wél geholpen, dat beddengedoe. Schuur wordt zo gedeeltelijk leeggehaald *O*
If they say
pi_213990550
De wasmachine is stuk :(

En net vier maanden buiten de garantie :{ Dus ik heb Coolblue net een mooie mail gestuurd over wettelijk recht op een deugdelijk product, dat zo'n wasmachine langer hoort mee te gaan, dat ze 'm dus gewoon gratis moeten repareren, yadayadayada. Gedoe allemaal. Komt uiteindelijk vast wel goed, maar in de tussentijd groeit de stapel was :(

/einde rant
pi_213991499
Ooooh kak @Amsel Als er iets kut is om stuk te gaan, is het wel de wasmachine :{
Hopelijk is CB coulant zonder al teveel gedoe. Succes iig!

Yay, mijn schuur is in zo verre leeg, dat ik mn kont weer kan keren :s) Moet nog wel véél weg maar ik zie iig licht in de duisternis 8-)
If they say
pi_213992092
Als je van Frozen houdt.. ga naar de musical!
Wow wow en nog eens wow. Het was echt geweldig.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_213992234
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 22:56 schreef Vicky het volgende:
Als je van Frozen houdt.. ga naar de musical!
Wow wow en nog eens wow. Het was echt geweldig.
Tof!
Er speelt iemand in mee die ik ken.
Zij had als kindje al de droom om in musicals te spelen, heeft er keihard voor gewerkt en maakt nu haar dromen waar. Zo knap!
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_213992262
Ik mocht als klassenmoeder vandaag 5 kinderen door de dierentuin begeleiden. We waren in totaal met 2 groepen 3 en 2 groepen 4.
Ik ben echt zo extreem overprikkeld _O-

Maar, ik heb alle 5 de kinderen weer levend op school gekregen en het was ook zo’n gezellige dag O+
pi_213992344
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 23:08 schreef LeSage het volgende:

[..]
Tof!
Er speelt iemand in mee die ik ken.
Zij had als kindje al de droom om in musicals te spelen, heeft er keihard voor gewerkt en maakt nu haar dromen waar. Zo knap!
Super knap
Er speelde 2 kinderen mee. Die waren echt zo ontzettend leuk en goed
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 07:27:38 #226
344469 Amsel
zonder t
pi_213993427
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 22:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Ooooh kak @:Amsel Als er iets kut is om stuk te gaan, is het wel de wasmachine :{
Hopelijk is CB coulant zonder al teveel gedoe. Succes iig!

Ze bieden nu aan om het naar rato te doen. De wasmachine heeft nu 48% van z'n verwachte levensduur gehad, dus zij betalen 52% en ik de rest. Daar ga ik dan maar in mee, maar ik vind het wel erg dat ze dat niet meteen aanbieden in de hoop dat mensen hun rechten niet kennen en akkoord gaan met het hele bedrag }:|
  vrijdag 21 juni 2024 @ 07:28:19 #227
344469 Amsel
zonder t
pi_213993431
En ondertussen sleep ik de was vandaag maar naar een wasserette in de hoop dat het daar een beetje schoon wordt.
pi_213993502
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 07:27 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ze bieden nu aan om het naar rato te doen. De wasmachine heeft nu 48% van z'n verwachte levensduur gehad, dus zij betalen 52% en ik de rest. Daar ga ik dan maar in mee, maar ik vind het wel erg dat ze dat niet meteen aanbieden in de hoop dat mensen hun rechten niet kennen en akkoord gaan met het hele bedrag }:|
Er zijn echt weinig mensen op de hoogte van het feit dat garantie niet vervalt als een bedrijf roept dat het vervalt.
Ook zo vervelend dat bedrijven je zo willen flessen eigenlijk. Ik zou waarschijnlijk ook geen goede CEO zijn voor een groot bedrijf, want dat soort dingen zou ik gelijk afschaffen.
pi_213993766
quote:

[..]
Best netjes alleen jammer idd dat het op zo'n manier moet.
Consumenten afschepen, daar zijn bedrijven goed in :X

Wasserettese vandaag ;) beter dat dan wachten tot jouwe gemaakt is.
If they say
pi_213993856
Dat is wel balen, een wasmachine die kapot is.
Maar wat ik me dan wel afvraag is wat de gemiddelde levensduur van een wasmachine dan zou zijn als die 4 maanden na de garantie op 48% van de levensduur zit.
In mijn hoofd zit toch wel dat een wasmachine een jaar of 10 toch zeker wel mee moet gaan, maar dan zou je zeker 4 jaar garantie hebben gehad maar dat lijkt me dan weer vrij veel.

Als ik uit ga van 2 jaar garantie en dan een verwachte levensduur van 5 jaar dan vind ik dat oprecht weinig eigenlijk 😅
pi_213994054
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 08:42 schreef hilliebillie het volgende:
Maar wat ik me dan wel afvraag is wat de gemiddelde levensduur van een wasmachine dan zou zijn als die 4 maanden na de garantie op 48% van de levensduur zit.
In mijn hoofd zit toch wel dat een wasmachine een jaar of 10 toch zeker wel mee moet gaan, maar dan zou je zeker 4 jaar garantie hebben gehad maar dat lijkt me dan weer vrij veel.

Als ik uit ga van 2 jaar garantie en dan een verwachte levensduur van 5 jaar dan vind ik dat oprecht weinig eigenlijk 😅
Dat ligt natuurlijk wel aan het soort wasmachine, zo zal een cheap ass Beko minder lang meegaan dan een Miele.

En het is DE reden dat wij onze apparatuur zoveel mogelijk bij de lokale winkel kopen. De service die je krijgt is mij meer waard dan de korting van CB en aanverwanten.
pi_213994361
De enige lokale witgoedboer die hier nog zit, verkoopt aggenebbisj. Althans, hij heeft meuk buiten staan waaronder wasmachines en drogers. Dan vraag ik me af hoe de binnenboel er bij een wasmachine uitziet als tie 2x per dag verplaatst wordt.
Ik wil best lokaal kopen maar dan moet het er wél zijn.

Heb ik wel een bedrijf in mn foon staan die miele drogers en wasmachines fixt en die is wél lokaal :)
If they say
pi_213994386
Ook niet alle lokale bedrijven bieden fijne service helaas.
De winkel die dat in ons dorp wel deed is helaas gestopt -O-
pi_213994440
Wij kochten onze wasmachine bij de plaatselijke BCC 🤐😂😭
Gelukkig wel met extra verzekering die door blijft lopen ondanks het faillissement van de BCC.
De droger kochten we met een leuke cashback actie via samsung zelf
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_213994536
Ah, dan koop ik tóch lokaal. Mediamarkt 8-)

Fijn dat die verzekering blijft doorlopen @Vicky Zo'n verzekering had ik bij mn eerste miele wasmachine. 10 jaar garantie. Ging ie nét buiten die 10 jaar kaduuk :') Ik koop dat er dus niet meer bij.
If they say
pi_213994604
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:51 schreef Mushanga71 het volgende:
De enige lokale witgoedboer die hier nog zit, verkoopt aggenebbisj.
Dat woord kende ik nog niet. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 21 juni 2024 @ 10:22:05 #237
5428 crew  miss_sly
pi_213994639
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Plat Amsterdams, Joodse oorsprong. Ik vind het een prachtig woord.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213994669
pi_213994691
quote:
Leo Rosten geeft in zijn Hooray for Yiddish (1982) meerdere omschrijvingen en nuances bij ‘nebech’. Zo wordt het ook gebruikt als zelfstandig naamwoord voor `geboren verliezer; eeuwige pechvogel', hetgeen wij in het Nederlands een ‘aggenebbisjfiguur’ zouden noemen. Een 'aggenebbisjmens' is een ongelukspersoon. Het verschil tussen een schlemiel en een nebech ligt volgens Rosten in de graad van medelijden. Een schlemiel kunnen we minachten, we kunnen ons aan hem zelfs ergeren, maar dat kunnen we niet met die arme nebech. De Duitse volkstaaldeskundige H. Küpper vermeldt ‘nebbich’ in de betekenis van `onbeduidend persoon; minderwaardige mens'. Volgens hem is deze term, die rond 1820 ontstond, terug te voeren tot Middelhoogduits ‘nebbig’ (paardenjongen). Bron
O+
pi_213994733
Ik noteer deze woorden even voor Word Feud. :+
  vrijdag 21 juni 2024 @ 11:06:22 #241
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213995077
Ik kende het ook niet, prachtig wel.

Ik had geen beste dag gisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: ik weet het effe niet qua carrière.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213995162
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Echt? :D Ik gebruik dat woord eigenlijk best vaak in spreektaal en dan nog met zooi erachter om te benadrukken wat ik er écht van vind :D

quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ook O+

Maar als je me zou vragen wat typische Amsterdamse woorden zijn, geen idee. Er zijn lijsten van en als ik daar dan in snuffel, zijn dat voor mij gewone woorden die ik dagelijks gebruik en waarvan ik niet zou zeggen dat ze Amsterdams zijn :+
If they say
pi_213995191
Lastig @Tink89 Het is bijna zomervakantie, tijd om de boel goed op een rijtje te zetten?
If they say
  vrijdag 21 juni 2024 @ 11:18:30 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213995213
Mijn 13-jarige gebruikte gisteren "shenanigans" O+ O+ O+

En achenebbisj is ook zo'n heerlijk woord, wordt hier ook wel gebruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213995215
quote:
Ik spreek het zo uit:

https://nl.forvo.com/word/achenebbisj/
If they say
pi_213995285
quote:
Zo spreek ik het ook uit

Lastig @Tink89
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_213995330
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:13 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Echt? :D Ik gebruik dat woord eigenlijk best vaak in spreektaal en dan nog met zooi erachter om te benadrukken wat ik er écht van vind :D
[..]
Ik ook O+

Maar als je me zou vragen wat typische Amsterdamse woorden zijn, geen idee. Er zijn lijsten van en als ik daar dan in snuffel, zijn dat voor mij gewone woorden die ik dagelijks gebruik en waarvan ik niet zou zeggen dat ze Amsterdams zijn :+
Dit hebben wij ook, maar dan in het Brabants _O_
pi_213995353
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:06 schreef Tink89 het volgende:
Ik kende het ook niet, prachtig wel.

Ik had geen beste dag gisteren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: ik weet het effe niet qua carrière.
SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 21-06-2024 14:54:50 ]
pi_213995421
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 11:31 schreef LeSage het volgende:

[..]
Dit hebben wij ook, maar dan in het Brabants _O_
Leuk is dat he O+
Mijn dochter kwam er op de uni achter dat, hoewel ze abn spreekt, ze wel veel Amsterdamse woorden gebruikte _O-
If they say
  vrijdag 21 juni 2024 @ 12:31:18 #250
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_213995838
quote:

[..]
Het apparaat heeft ook een levensduur waar ie aan moet voldoen hoor.
Los van de garantie.
Mijn wasmachine ging pas geleden stuk, echt 1 dag nadat ie 10 jaar oud was :')
Maar de volgende dag stond er al een nieuwe gelukkig, dat is lekker snel geregeld tegenwoordig.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 21 juni 2024 @ 12:35:26 #251
176471 oh-oh
pi_213995872
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb een Amsterdamse vriendin die Joods is en in de Jordaan woont, daar ken ik het van idd!
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Moderator vrijdag 21 juni 2024 @ 12:39:17 #252
5428 crew  miss_sly
pi_213995898
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 12:35 schreef oh-oh het volgende:

[..]
Ik heb een Amsterdamse vriendin die Joods is en in de Jordaan woont, daar ken ik het van idd!
De Jordaan is bij uitstek een plek waar het wordt gebruikt, inderdaad.

Mijn schoonmoeder, ook een echte Amsterdamse hoewel in het dagelijks leven keurig abn-sprekend, kan het ook zo lekker Amsterdams uitspreken O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213995993
Ik ken geen geboren Amsterdammers of joden, maar achenebbisj is wel een woord dat bij ons thuis ook gebruikt werd, net als veel andere van oorsprong Jiddische woorden.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 12:59:09 #254
176471 oh-oh
pi_213996031
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 12:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De Jordaan is bij uitstek een plek waar het wordt gebruikt, inderdaad.

Mijn schoonmoeder, ook een echte Amsterdamse hoewel in het dagelijks leven keurig abn-sprekend, kan het ook zo lekker Amsterdams uitspreken O+
De fam. Moszkowicz gebruikte dit soort woorden niet, wel veel Jiddisch maar uiteraard niks ordinairs. Zij is echt helemaal het tegenovergestelde _O- Heerlijk.
( Groucho Marx )
  vrijdag 21 juni 2024 @ 13:15:44 #255
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_213996139
Ik heb het ooit van mijn vriendinnetje op de middelbare geleerd. Wij gebruikten het te pas en te onpas bij al onze ongein. :D
  Redactie Frontpage vrijdag 21 juni 2024 @ 13:47:30 #256
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_213996459
Ik moet zeggen dat nu we het hier over hebben, ik me wel afvraag hoe het met bepaalde users met joodse achtergrond gaat.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 21 juni 2024 @ 14:12:00 #257
344469 Amsel
zonder t
pi_213996719
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 08:42 schreef hilliebillie het volgende:

Het was een goedkoop ding, ik was zelf ook op een levensduur van 5 jaar uitgekomen, dus wat dat betreft geef ik ze gelijk. Alleen had 'ie dus die 5 jaar wel moeten volmaken, niet halverwege opgeven }:|

En ik verbaas me dan weer als mensen jiddische uitdrukkingen niet kennen, die zijn voor mij als niet-Amsterdammer ook gewoon heel normaal :D
pi_213997282
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 14:12 schreef Amsel het volgende:

En ik verbaas me dan weer als mensen jiddische uitdrukkingen niet kennen, die zijn voor mij als niet-Amsterdammer ook gewoon heel normaal :D
Ik ben daar niet mee opgegroeid. Ik heb ook heel lang niets begrepen van vooroordelen en grapjes over joden omdat joods-zijn in mijn wereld geen rol speelde. Ik wist van de jodenvervolging en dat was iets heel abstracts. Ik heb nooit begrepen hoe joden een aanleiding voor zoveel haat konden vormen.

Nu is dat overigens wel anders. Ik vind het geen prettige tijd om op Amsterdamse campussen te verkeren, laat ik het zo zeggen.
pi_213997539
quote:
9s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben daar niet mee opgegroeid. Ik heb ook heel lang niets begrepen van vooroordelen en grapjes over joden omdat joods-zijn in mijn wereld geen rol speelde. Ik wist van de jodenvervolging en dat was iets heel abstracts. Ik heb nooit begrepen hoe joden een aanleiding voor zoveel haat konden vormen.

Nu is dat overigens wel anders. Ik vind het geen prettige tijd om op Amsterdamse campussen te verkeren, laat ik het zo zeggen.
De oorsprong van die woorden ligt misschien wel bij de joden, maar dat is echt al heel erg lang niet meer, anders was dat taalgebruik ook wel uitgestorven in de tweede wereld oorlog. Dat is gewoon de taal van de straat 50+ jaar geleden, zoals je nu woorden als doekoe, jonko en kech hebt die ook uit andere talen komen.
pi_213997568
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:23 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
De oorsprong van die woorden ligt misschien wel bij de joden, maar dat is echt al heel erg lang niet meer, anders was dat taalgebruik ook wel uitgestorven in de tweede wereld oorlog. Dat is gewoon de taal van de straat 50+ jaar geleden, zoals je nu woorden als doekoe, jonko en kech hebt die ook uit andere talen komen.
Klaarblijkelijk zijn er regio's in Nederland waartoe de taal en cultuur minder doorgedrongen zijn.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 16:07:32 #261
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_213997977
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 10:32 schreef vencodark het volgende:
Ik noteer deze woorden even voor Word Feud. :+
:D (speel je het ook echt? Ik kan de variant ‘wurdian’ van harte aanbevelen. Ben ik een jaartje geleden op overgestapt, een stuk leuker).

Maar grappig, het woord achenebisj is in mijn ogen best normaal, terwijl ik niet in Amsterdam of met Amsterdammers ben opgegroeid.
in de haak.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 16:19:15 #262
319308 Tink89
To live is to dance
pi_213998166
Ik ben opgegroeid in Limburg (wel in het nls opgevoed) en kende de term niet. Ik ken ook geen joodse mensen en ook geen amsterdammers. En wel meer Jiddische woorden niet overigens. Ik heb wel wat opgepikt toen ik zes jaar in de randstad ging werken. Ik spreek dan wel weer prima Duits. Het is maar net wie je het meeste tegenkomt. Ik heb wel wat oud-collega's die in de randstad wonen, maar heb er geen vrienden of familie. Tenzij je m'n in Utrecht studerende zusje meetelt...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_213998717
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 09:51 schreef Mushanga71 het volgende:
De enige lokale witgoedboer die hier nog zit, verkoopt aggenebbisj. Althans, hij heeft meuk buiten staan waaronder wasmachines en drogers. Dan vraag ik me af hoe de binnenboel er bij een wasmachine uitziet als tie 2x per dag verplaatst wordt.
Ik wil best lokaal kopen maar dan moet het er wél zijn.

Heb ik wel een bedrijf in mn foon staan die miele drogers en wasmachines fixt en die is wél lokaal :)
Kom je naar de onze ;)
pi_213998742
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 16:07 schreef trui het volgende:

[..]
:D (speel je het ook echt? Ik kan de variant ‘wurdian’ van harte aanbevelen. Ben ik een jaartje geleden op overgestapt, een stuk leuker).

Maar grappig, het woord achenebisj is in mijn ogen best normaal, terwijl ik niet in Amsterdam of met Amsterdammers ben opgegroeid.
Ja, ik speel tegen een vriendin en collega. Van de collega win ik aardig maar die vriendin. }:| :+

Genoeg bekende Jiddische woorden trouwens!
https://isgeschiedenis.nl(...)-dagelijks-gebruiken

Voor de nieuwsgierigen. :P
pi_213998797
https://www.ze.nl/artikel(...)woorden-wil-je-weten
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie. De rest staan gewoon in mijn vocabulaire :D Pikketanussie staat trouwens fout geschreven daar :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:00 schreef exode het volgende:

[..]
Kom je naar de onze ;)
Ik geef wel een gil als mn witgoed het begeeft ;)

En we zijn oranje! Gaaf!! w/
If they say
  Redactie Frontpage vrijdag 21 juni 2024 @ 17:11:43 #266
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_213998833
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:08 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie. De rest staan gewoon in mijn vocabulaire :D Pikketanussie staat trouwens fout geschreven daar :P
[..]

Ik vind het wel grappig dat sommige woorden als plat Amsterdams omschreven worden, maar ze ook al jaren in andere delen van het land gebruikt worden. Maar misschien komt dat omdat hier in de regio natuurlijk ook veel joden zaten :?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213998887
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:11 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik vind het wel grappig dat sommige woorden als plat Amsterdams omschreven worden, maar ze ook al jaren in andere delen van het land gebruikt worden. Maar misschien komt dat omdat hier in de regio natuurlijk ook veel joden zaten :?
Nou, dat dus. Geen idee dat stiekem, bajes, hoteldebotel en smoes bijvoorbeeld, Amsterdamse woorden zijn. Is toch gewoon Nederlands?
If they say
pi_213998894
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:03 schreef vencodark het volgende:

[..]
Ja, ik speel tegen een vriendin en collega. Van de collega win ik aardig maar die vriendin. }:| :+

Uiteraard geloerd :D
If they say
pi_213998929
Of: snikkel, bolleboos, smeris, wieberen, geinponum? Das toch ook gewoon Nederlands?
If they say
pi_213999187
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 16:07 schreef trui het volgende:

[..]

Ah, dat ga ik even opzoeken! Heb je nog andere tips?
  vrijdag 21 juni 2024 @ 17:50:07 #271
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_213999252
@Tink89
De IB-er bestaat bijna niet meer. En als die er op sommige scholen nog wel zijn dan zal dat niet lang meer duren.
Deze taak krijgt een hele andere inhoud en ook naam - KC (kwaliteits coördinator)
  vrijdag 21 juni 2024 @ 18:50:18 #272
344469 Amsel
zonder t
pi_214000094
quote:
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie.
Ha hier precies hetzelfde :D Ze zijn lang niet allemaal onderdeel van mijn vocabulaire, maar ik ken ze wel.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 19:14:24 #273
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214000344
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Of: snikkel, bolleboos, smeris, wieberen, geinponum? Das toch ook gewoon Nederlands?
Snikkel en geinponum zou ik nooit gebruiken. Geinponum ken ik niet eens.

Edit : ook het lijstje uit de link bekeken, ik ken er nog wel meer niet.
pi_214000591
Mijn moeder is Amsterdamse, die heeft blijkbaar toch het een en ander meegegeven want voor mij ook allemaal normale woorden. En ik spreek ook nog prima Duits :P
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 19:46:54 #275
176471 oh-oh
pi_214000798
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 17:03 schreef vencodark het volgende:

[..]

:P Je bent een van de twee mensen tegen wie ik speel die wel van me wint af en toe ja.
Ik ben Limburgs en heb werkelijk al mn hele leven vrienden uit alle culturen dus ik weet vaak niet waar uitspraken vandaan komen. Indisch Moluks Chinees van huis uit, maar mn vader gebruikte ook al ons hele leven Russische termen. Marrokaans vriendinnetje vanaf de brugklas ( we waren de enige twee "buitenlanders" in de klas ), Suri schoonfamilie gehad, gewerkt in een Joods fam bedrijf, en gewerkt met een hele leuke club Syriers Egyptenaren Turken Italianen etc bij VDL waar we nog steeds een appgroep mee hebben. Ik roep jella jella tegen mn honden en zo hoor :D
( Groucho Marx )
pi_214000879
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 18:50 schreef Amsel het volgende:

[..]
Ha hier precies hetzelfde :D Ze zijn lang niet allemaal onderdeel van mijn vocabulaire, maar ik ken ze wel.
:D
Ik gebruik ze wel, niet dagelijks, alleen nooit beseft dat het geen gangbaar Nederlands is :P

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:14 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Snikkel en geinponum zou ik nooit gebruiken. Geinponum ken ik niet eens.

Edit : ook het lijstje uit de link bekeken, ik ken er nog wel meer niet.
Nouja, je leert nu iig wat Amsterdamse woorden ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:33 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn moeder is Amsterdamse, die heeft blijkbaar toch het een en ander meegegeven want voor mij ook allemaal normale woorden. En ik spreek ook nog prima Duits :P
Meertalig opgevoed dus :D
If they say
pi_214000922
Ik vind Limburgs wel heel mooi klinken, btw :Y
If they say
  vrijdag 21 juni 2024 @ 19:57:50 #278
176471 oh-oh
pi_214000969
Nou ik ben toch blij dat ik ABN spreek hoor, dat echte Limburgse accent, vooral uit de Mijnstreek, is echt mega cringe.
( Groucho Marx )
pi_214001011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:57 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik ben toch blij dat ik ABN spreek hoor, dat echte Limburgse accent, vooral uit de Mijnstreek, is echt mega cringe.
Laat @Vanyel het maar niet horen :o
pi_214001046
quote:
[..]

De meeste ken ik wel en gebruik ik ook wel. Ik heb wel mijn roots liggen in de randstad. Mijn schoonfamilie kent deze woorden denk ik niet
pi_214001048
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:52 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
:D
Ik gebruik ze wel, niet dagelijks, alleen nooit beseft dat het geen gangbaar Nederlands is :P
[..]
Nouja, je leert nu iig wat Amsterdamse woorden ;)
[..]
Meertalig opgevoed dus :D
We voeden de kleine echt meertalig (NL+DUI) op, ben zo benieuwd hoe dat gaat uitpakken O+
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:03:21 #282
176471 oh-oh
pi_214001052
Die is het er vast wel mee eens.
Ik spreek wel als enige van de drie kinderen thuis plat, zowel Sittards als Maastrichts inmiddels, maar eigenlijk heb ik nu niemand meer met wie ik dat spreek, als ik bij kennismaking NL met iemand spreek kan ik niet later dialect spreken met die persoon.
Niemand verwacht dat van mij, iedereen denkt dat ik geen echte Limburger ben maar zelfs mijn vader spreekt het, alleen spraken wij het thuis nooit.
( Groucho Marx )
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:24:59 #283
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214001397
Klopt bij mij ook. Ik ben in het nls opgevoed en ik spreek prima plat, maar heb ook zes jaar in Rotterdam gewerkt en daar waren mensen verbaasd als ze hoorden dat ik uit Limburg kwam.

Overigens vind ik alle echt heftige accenten cringe, ongeacht uit welke regio.
pi_214001414
quote:
:Y
En je moet er zoooooo veeeeel geduld voor hebbeeeeen.

Trouwens wel grappig. Ik heb in al mijn jaren in Limburg denk ik maar 4 niet-Nederlandse mensen ontmoet. Mijn hele basisschool 2 Marokkanen (broer en zus) en 1 donkere jongen die zo vers in het land was dat ie geen Nederlands sprak.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214001420
Ik ben Dellufs en dat is soms nog echt wel te horen 😂😂
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_214001440
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:00 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Laat @:Vanyel het maar niet horen :o
Ik wil het je wel eens voordoen. Als je een uurtje hebt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_214001579
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:27 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik wil het je wel eens voordoen. Als je een uurtje hebt.
Leuk *O* hoeveel zinnen zeg je in dat uurtje?
pi_214001632
quote:
Ik zal eens goed op dat dialect letten als we in Maastricht zijn. De taal klinkt gewoon wat zachter :Y

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:02 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
We voeden de kleine echt meertalig (NL+DUI) op, ben zo benieuwd hoe dat gaat uitpakken O+
Als het met de paplepel wordt ingegoten, dan komt dat echt wel goed :Y Kleinzoon wordt in het Nederlands en Engels opgevoed, die plukt daar ook straks de vruchten van.
If they say
pi_214001664
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:33 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Leuk *O* hoeveel zinnen zeg je in dat uurtje?
Ligt een beetje aan hoe lang ze zijn :D
Maar reeg je niet op tijdens het wachten, er komt uiteindelijk een einde aan.
pi_214001681
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ligt een beetje aan hoe lang ze zijn :D
Maar reeg je niet op tijdens het wachten, er komt uiteindelijk een einde aan.
Ik reeg me niet zo snel op ^O^ (niet helemaal waar, maar soit).
pi_214001712
Thuis zeggen we 'reesch disch net so uff' :Y
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:51:18 #292
176471 oh-oh
pi_214001909
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:24 schreef Tink89 het volgende:
Klopt bij mij ook. Ik ben in het nls opgevoed en ik spreek prima plat, maar heb ook zes jaar in Rotterdam gewerkt en daar waren mensen verbaasd als ze hoorden dat ik uit Limburg kwam.

Overigens vind ik alle echt heftige accenten cringe, ongeacht uit welke regio.
Mijn zus en ik hebben de taalvaardigheid van mijn vader, die is thuis tweetalig opgevoed, daarna gaan studeren in Rusland waar hij zes weken van te voren de taal moest leren, en daarna in NL komen wonen waar hij de taal plus het dialect leerde en je niet hoort dat hij geen native speaker is, hij is echt accentloos. Mijn broertje spreekt echt met zo een Limburgs accent :') en die spreekt niet eens plat.
Maar idd, al die erge accenten zijn huuuuu.
Ik krijg wel altijd instant heimwee als ik mensen uit Nijmegen aan de lijn heb!
De kinderen van mn zus spreken echt mega bekakt goois, en ze wonen in Utrecht, maar zo sprak die upperclass basisschool waar ze op zaten. Die zijn ook alledrie heel erg goed in talen, maar mijn neefje spant de kroon, die leert zichzelf allemaal rare talen met Duolingo en wint allemaal prijzen op school, mag ie allemaal ambassades bezoeken en zo. Leraren lopen allemaal weg met hem :D
( Groucho Marx )
  vrijdag 21 juni 2024 @ 20:55:05 #293
176471 oh-oh
pi_214001988
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:25 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:Y
En je moet er zoooooo veeeeel geduld voor hebbeeeeen.

Trouwens wel grappig. Ik heb in al mijn jaren in Limburg denk ik maar 4 niet-Nederlandse mensen ontmoet. Mijn hele basisschool 2 Marokkanen (broer en zus) en 1 donkere jongen die zo vers in het land was dat ie geen Nederlands sprak.
Ja zoals ik al zei, hele brugklas twee boetelanjers, ik en een (half bedenk ik net, ook alleen haar vader ) Marokkaans meisje. En die kwam niet eens uit onze stad maar uit Guttecoven. We waren ook elkaar enige vriendinnen in dat jaar :D . Na de brugklas switchte ik van middelbare en was iedereen blank geloof ik, dus toen was ik ineens ook gewoon blank voor iedereen gek genoeg. Er kwam drie jaar later een meisje uit de Molukse wijk naar die school en die nam ik gelijk onder mijn hoede, die kwam van de school waar alle Molukse kinderen op zaten naar die hele blanke school en vond alles maar raar.
Nu is dat echt niet meer zo. Gelukkig!
( Groucho Marx )
pi_214002106
Ik maak altijd de grap dat ik 3 talen vloeiend spreek:
Nederlands, Engels en Schuttingtaal. :P
pi_214002113
quote:
Ik houd van accenten. Maakt me niet uit welke.
Prachtig dat iedereen elkaar daar verstaat en de rest van de wereld niet.
Als ik met van-origine-dorpsgenoten praat is het ook meteen een stuk platter. En dan met een ander erbij is het weer Nederlands (maar wel met een zachte G).
pi_214002158
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 20:35 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Ik zal eens goed op dat dialect letten als we in Maastricht zijn. De taal klinkt gewoon wat zachter :Y
In Maastricht klinken ze echt wel anders hoor :D
  vrijdag 21 juni 2024 @ 21:03:12 #297
176471 oh-oh
pi_214002261
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 21:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]
In Maastricht klinken ze echt wel anders hoor :D
:D Ik verstond hier veel niet toen ik hier net kwam werken, inmiddels ben ik wel een goede import Sjeng.
Maar die 30 km maken wel verschil :Y
De oude meneer Moszkowicz, die sprak echt een prachtige zachte mengeling Maastrichts Jiddisch, daar kon ik naar blijven luisteren <3
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')