Ik heb een Amsterdamse vriendin die Joods is en in de Jordaan woont, daar ken ik het van idd!quote:Op vrijdag 21 juni 2024 10:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Plat Amsterdams, Joodse oorsprong. Ik vind het een prachtig woord.
De Jordaan is bij uitstek een plek waar het wordt gebruikt, inderdaad.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:35 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik heb een Amsterdamse vriendin die Joods is en in de Jordaan woont, daar ken ik het van idd!
De fam. Moszkowicz gebruikte dit soort woorden niet, wel veel Jiddisch maar uiteraard niks ordinairs. Zij is echt helemaal het tegenovergesteldequote:Op vrijdag 21 juni 2024 12:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De Jordaan is bij uitstek een plek waar het wordt gebruikt, inderdaad.
Mijn schoonmoeder, ook een echte Amsterdamse hoewel in het dagelijks leven keurig abn-sprekend, kan het ook zo lekker Amsterdams uitspreken
Het was een goedkoop ding, ik was zelf ook op een levensduur van 5 jaar uitgekomen, dus wat dat betreft geef ik ze gelijk. Alleen had 'ie dus die 5 jaar wel moeten volmaken, niet halverwege opgevenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 08:42 schreef hilliebillie het volgende:
Dat is wel balen, een wasmachine die kapot is.
Maar wat ik me dan wel afvraag is wat de gemiddelde levensduur van een wasmachine dan zou zijn als die 4 maanden na de garantie op 48% van de levensduur zit.
In mijn hoofd zit toch wel dat een wasmachine een jaar of 10 toch zeker wel mee moet gaan, maar dan zou je zeker 4 jaar garantie hebben gehad maar dat lijkt me dan weer vrij veel.
Als ik uit ga van 2 jaar garantie en dan een verwachte levensduur van 5 jaar dan vind ik dat oprecht weinig eigenlijk 😅
Ik ben daar niet mee opgegroeid. Ik heb ook heel lang niets begrepen van vooroordelen en grapjes over joden omdat joods-zijn in mijn wereld geen rol speelde. Ik wist van de jodenvervolging en dat was iets heel abstracts. Ik heb nooit begrepen hoe joden een aanleiding voor zoveel haat konden vormen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 14:12 schreef Amsel het volgende:
En ik verbaas me dan weer als mensen jiddische uitdrukkingen niet kennen, die zijn voor mij als niet-Amsterdammer ook gewoon heel normaal
De oorsprong van die woorden ligt misschien wel bij de joden, maar dat is echt al heel erg lang niet meer, anders was dat taalgebruik ook wel uitgestorven in de tweede wereld oorlog. Dat is gewoon de taal van de straat 50+ jaar geleden, zoals je nu woorden als doekoe, jonko en kech hebt die ook uit andere talen komen.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben daar niet mee opgegroeid. Ik heb ook heel lang niets begrepen van vooroordelen en grapjes over joden omdat joods-zijn in mijn wereld geen rol speelde. Ik wist van de jodenvervolging en dat was iets heel abstracts. Ik heb nooit begrepen hoe joden een aanleiding voor zoveel haat konden vormen.
Nu is dat overigens wel anders. Ik vind het geen prettige tijd om op Amsterdamse campussen te verkeren, laat ik het zo zeggen.
Klaarblijkelijk zijn er regio's in Nederland waartoe de taal en cultuur minder doorgedrongen zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 15:23 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
De oorsprong van die woorden ligt misschien wel bij de joden, maar dat is echt al heel erg lang niet meer, anders was dat taalgebruik ook wel uitgestorven in de tweede wereld oorlog. Dat is gewoon de taal van de straat 50+ jaar geleden, zoals je nu woorden als doekoe, jonko en kech hebt die ook uit andere talen komen.
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 10:32 schreef vencodark het volgende:
Ik noteer deze woorden even voor Word Feud.
Kom je naar de onzequote:Op vrijdag 21 juni 2024 09:51 schreef Mushanga71 het volgende:
De enige lokale witgoedboer die hier nog zit, verkoopt aggenebbisj. Althans, hij heeft meuk buiten staan waaronder wasmachines en drogers. Dan vraag ik me af hoe de binnenboel er bij een wasmachine uitziet als tie 2x per dag verplaatst wordt.
Ik wil best lokaal kopen maar dan moet het er wél zijn.
Heb ik wel een bedrijf in mn foon staan die miele drogers en wasmachines fixt en die is wél lokaal
Ja, ik speel tegen een vriendin en collega. Van de collega win ik aardig maar die vriendin.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:07 schreef trui het volgende:
[..](speel je het ook echt? Ik kan de variant ‘wurdian’ van harte aanbevelen. Ben ik een jaartje geleden op overgestapt, een stuk leuker).
Maar grappig, het woord achenebisj is in mijn ogen best normaal, terwijl ik niet in Amsterdam of met Amsterdammers ben opgegroeid.
Ik geef wel een gil als mn witgoed het begeeftquote:
Ik vind het wel grappig dat sommige woorden als plat Amsterdams omschreven worden, maar ze ook al jaren in andere delen van het land gebruikt worden. Maar misschien komt dat omdat hier in de regio natuurlijk ook veel joden zatenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:08 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.ze.nl/artikel(...)woorden-wil-je-weten
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie. De rest staan gewoon in mijn vocabulairePikketanussie staat trouwens fout geschreven daar
[..]
Ik geef wel een gil als mn witgoed het begeeft
En we zijn oranje! Gaaf!!
Nou, dat dus. Geen idee dat stiekem, bajes, hoteldebotel en smoes bijvoorbeeld, Amsterdamse woorden zijn. Is toch gewoon Nederlands?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind het wel grappig dat sommige woorden als plat Amsterdams omschreven worden, maar ze ook al jaren in andere delen van het land gebruikt worden. Maar misschien komt dat omdat hier in de regio natuurlijk ook veel joden zaten
Uiteraard geloerdquote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:03 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja, ik speel tegen een vriendin en collega. Van de collega win ik aardig maar die vriendin.![]()
![]()
Genoeg bekende Jiddische woorden trouwens!
https://isgeschiedenis.nl(...)-dagelijks-gebruiken
Voor de nieuwsgierigen.
Ah, dat ga ik even opzoeken! Heb je nog andere tips?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:07 schreef trui het volgende:
[..](speel je het ook echt? Ik kan de variant ‘wurdian’ van harte aanbevelen. Ben ik een jaartje geleden op overgestapt, een stuk leuker).
Maar grappig, het woord achenebisj is in mijn ogen best normaal, terwijl ik niet in Amsterdam of met Amsterdammers ben opgegroeid.
Ha hier precies hetzelfdequote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:08 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.ze.nl/artikel(...)woorden-wil-je-weten
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie.
Snikkel en geinponum zou ik nooit gebruiken. Geinponum ken ik niet eens.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Of: snikkel, bolleboos, smeris, wieberen, geinponum? Das toch ook gewoon Nederlands?
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:03 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja, ik speel tegen een vriendin en collega. Van de collega win ik aardig maar die vriendin.![]()
![]()
Genoeg bekende Jiddische woorden trouwens!
https://isgeschiedenis.nl(...)-dagelijks-gebruiken
Voor de nieuwsgierigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |