quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:50 schreef Amsel het volgende:
[..]
Ha hier precies hetzelfdeZe zijn lang niet allemaal onderdeel van mijn vocabulaire, maar ik ken ze wel.
Nouja, je leert nu iig wat Amsterdamse woordenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:14 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Snikkel en geinponum zou ik nooit gebruiken. Geinponum ken ik niet eens.
Edit : ook het lijstje uit de link bekeken, ik ken er nog wel meer niet.
Meertalig opgevoed dusquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:33 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn moeder is Amsterdamse, die heeft blijkbaar toch het een en ander meegegeven want voor mij ook allemaal normale woorden. En ik spreek ook nog prima Duits
Laat @Vanyel het maar niet horenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:57 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik ben toch blij dat ik ABN spreek hoor, dat echte Limburgse accent, vooral uit de Mijnstreek, is echt mega cringe.
De meeste ken ik wel en gebruik ik ook wel. Ik heb wel mijn roots liggen in de randstad. Mijn schoonfamilie kent deze woorden denk ik nietquote:Op vrijdag 21 juni 2024 17:08 schreef Mushanga71 het volgende:
https://www.ze.nl/artikel(...)woorden-wil-je-weten
Ik vond deze. Van de 30 woorden zijn er maar 2 die ik niet ken/gebruik: majem en Haarlemmerdijkie. De rest staan gewoon in mijn vocabulairePikketanussie staat trouwens fout geschreven daar
[..]
Ik geef wel een gil als mn witgoed het begeeft
En we zijn oranje! Gaaf!!
We voeden de kleine echt meertalig (NL+DUI) op, ben zo benieuwd hoe dat gaat uitpakkenquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:52 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]![]()
Ik gebruik ze wel, niet dagelijks, alleen nooit beseft dat het geen gangbaar Nederlands is
[..]
Nouja, je leert nu iig wat Amsterdamse woorden
[..]
Meertalig opgevoed dus
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:57 schreef oh-oh het volgende:
Nou ik ben toch blij dat ik ABN spreek hoor, dat echte Limburgse accent, vooral uit de Mijnstreek, is echt mega cringe.
Ik wil het je wel eens voordoen. Als je een uurtje hebt.quote:
Leukquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik wil het je wel eens voordoen. Als je een uurtje hebt.
Ik zal eens goed op dat dialect letten als we in Maastricht zijn. De taal klinkt gewoon wat zachterquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:57 schreef oh-oh het volgende:
Als het met de paplepel wordt ingegoten, dan komt dat echt wel goedquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:02 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
We voeden de kleine echt meertalig (NL+DUI) op, ben zo benieuwd hoe dat gaat uitpakken
Ligt een beetje aan hoe lang ze zijnquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:33 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Leukhoeveel zinnen zeg je in dat uurtje?
Ik reeg me niet zo snel opquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:37 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan hoe lang ze zijn
Maar reeg je niet op tijdens het wachten, er komt uiteindelijk een einde aan.
Mijn zus en ik hebben de taalvaardigheid van mijn vader, die is thuis tweetalig opgevoed, daarna gaan studeren in Rusland waar hij zes weken van te voren de taal moest leren, en daarna in NL komen wonen waar hij de taal plus het dialect leerde en je niet hoort dat hij geen native speaker is, hij is echt accentloos. Mijn broertje spreekt echt met zo een Limburgs accentquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:24 schreef Tink89 het volgende:
Klopt bij mij ook. Ik ben in het nls opgevoed en ik spreek prima plat, maar heb ook zes jaar in Rotterdam gewerkt en daar waren mensen verbaasd als ze hoorden dat ik uit Limburg kwam.
Overigens vind ik alle echt heftige accenten cringe, ongeacht uit welke regio.
Ja zoals ik al zei, hele brugklas twee boetelanjers, ik en een (half bedenk ik net, ook alleen haar vader ) Marokkaans meisje. En die kwam niet eens uit onze stad maar uit Guttecoven. We waren ook elkaar enige vriendinnen in dat jaarquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
En je moet er zoooooo veeeeel geduld voor hebbeeeeen.
Trouwens wel grappig. Ik heb in al mijn jaren in Limburg denk ik maar 4 niet-Nederlandse mensen ontmoet. Mijn hele basisschool 2 Marokkanen (broer en zus) en 1 donkere jongen die zo vers in het land was dat ie geen Nederlands sprak.
Ik houd van accenten. Maakt me niet uit welke.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:57 schreef oh-oh het volgende:
In Maastricht klinken ze echt wel anders hoorquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:35 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Ik zal eens goed op dat dialect letten als we in Maastricht zijn. De taal klinkt gewoon wat zachter
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 21:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
In Maastricht klinken ze echt wel anders hoor
Maar accenten zijn gewoon Nederlands en verstaanbaar, als mensen plat gaan praten wordt het lastig voor outsiders.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:58 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik houd van accenten. Maakt me niet uit welke.
Prachtig dat iedereen elkaar daar verstaat en de rest van de wereld niet.
Als ik met van-origine-dorpsgenoten praat is het ook meteen een stuk platter. En dan met een ander erbij is het weer Nederlands (maar wel met een zachte G).
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:39 schreef Clubsoda het volgende:
Thuis zeggen we 'reesch disch net so uff'
Dellufs is zo'n mooie combinatie tussen Rotterdams en Haagsquote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:26 schreef Vicky het volgende:
Ik ben Dellufs en dat is soms nog echt wel te horen 😂😂
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |