abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213870708
Het Openbaar Ministerie gaat Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) vervolgen wegens
opruiing.

Het zou gaan om 'twee gevallen van opruiing' van vorig jaar, meldt het OM in een bericht zonder Van Meijeren bij naam te noemen. ,,Verdachte suggereerde dat geweld tegen de overheid geoorloofd en misschien zelfs noodzakelijk is. Volgens het Openbaar Ministerie maakte de man zich daarmee schuldig aan opruiing tot geweld tegen de overheid."

Tijdens een boerenprotest zou de FvD-politicus in het Gelderse Tuil juli vorig jaar in een speech hebben gezegd dat het toelaatbaar is zich gewelddadig te verzetten tegen de overheid, mocht die overgaan tot onteigening van boeren.

Het tweede moment gaat om uitspraken in een interview in november waarin Van Meijeren zei te hopen op een revolutionaire beweging die bij wijze van spreken zou optrekken naar het parlement.

,,Een politicus moet zaken van algemeen belang aan de orde kunnen stellen, ook als hij daarmee anderen kan kwetsen, choqueren of verontrusten. Tegelijk draagt een politicus in het publieke debat ook de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat hij uitlatingen verspreidt die strijdig zijn met de wet en met de grondbeginselen van de rechtstaat", oordeelt het OM.

Bronnen o.a.:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-opruiing-politiek
https://nos.nl/artikel/24(...)en-fvd-voor-opruiing
https://www.ad.nl/politie(...)r-opruiing~a2c40e74/
https://www.telegraaf.nl/(...)ijeren-voor-opruiing
pi_213870738
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:48 schreef Perox het volgende:

[..]
Nee, de letterlijke tekst is daarin niet beperkend.
Dat is natuurlijk absurd, dat snap je zelf ook wel. Als je oproept tot vreedzaam protest en iemand interpreteert dat als 'we moeten geweld plegen' dan ben je volgens deze redenering ook strafbaar.
quote:
Het gaat om het geheel. Meneer Meijer heeft de aanwezigen aangemoedigd tot het plegen van strafbare feiten. Hij nam het risico op de koop toe dat iemand ook daadwerkelijk zou handelen. Dat dit uiteindelijk niet is gebeurd doet niet ter zake.
Ik zou nog even goed nadenken over dikgedrukte. Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is, en volgens zijn uitspraken ook nul kans had om te kunnen gebeuren. Als je dat goed vindt, tja.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:55:17 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213870759
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213870772
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is
Onzin. Hij is veroordeeld voor opruiing, niet voor strafbare feiten al dan niet gepleegd door zijn aanhangers/fans/volgelingen.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:57:54 #5
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213870787
quote:

[..]
Dat is natuurlijk absurd, dat snap je zelf ook wel. Als je oproept tot vreedzaam protest en iemand interpreteert dat als 'we moeten geweld plegen' dan ben je volgens deze redenering ook strafbaar.
[..]
Ik zou nog even goed nadenken over dikgedrukte. Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is, en volgens zijn uitspraken ook nul kans had om te kunnen gebeuren. Als je dat goed vindt, tja.
Ik krijg inmiddels een beetje het gevoel dat we er niet uit gaan komen zo. :P

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld. Het risico dat hij hiermee nam is dat iemand uit het publiek daadwerkelijk geweld zou gebruiken tegen de overheid. Dit tijdens de boerenprotesten waarbij de grenzen van geweld al meerdere malen bereikt en zelfs regelmatig overschreden waren.

Jij vindt van niet. Prima. Moet jij weten. ^O^
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:59:19 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213870801
Wel bijzonder dat er in elk artikel een foto van Gideon staat. Criminelen krijgen toch altijd een balkje voor hun ogen?

Zoiets lijkt mij beter:

Of:

^O^ ^O^
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213870806
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:57 schreef Perox het volgende:

[..]

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld. Het risico dat hij hiermee nam is dat iemand uit het publiek daadwerkelijk geweld zou gebruiken tegen de overheid.
Dat risico was dus nul. Daar gaat het om.
pi_213870832
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:57 schreef Perox het volgende:

[..]

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld.
Akwasi heeft letterlijk opgeroepen tot geweld, daar is helemaal niets mee gebeurd.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_213870878
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:56 schreef recursief het volgende:

[..]
Onzin. Hij is veroordeeld voor opruiing, niet voor strafbare feiten al dan niet gepleegd door zijn aanhangers/fans/volgelingen.
Opruiing is de oproep daartoe, de rechter neemt expliciet de context mee dus daar moet je het over hebben. De context is dat er nul kans was op geweld. Naast het feit dat er dus een scenario geschetst werd die niet aan de orde was.
pi_213870896
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:01 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Akwasi heeft letterlijk opgeroepen tot geweld, daar is helemaal niets mee gebeurd.
Niet helemaal waar. Die zaak is voorwaardelijk geseponeerd door het OM omdat Akwasi publiekelijk afstand heeft genomen van zijn op zich strafbare uitspraken.
pi_213870904
Gideon had wel een punt: wanneer moet je overgaan tot actie als een overheid tirannieke trekjes begint te vertonen of bewijzen?
Iedereen ziet het graag gebeuren in andere landen, in de VS staat het in de grondwet ter bescherming van de republiek.

De uitspraak lijkt haast symbolisch te zijn gedaan op de dag van de presentatie van de nieuwe kliek.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:11:14 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870920
quote:

[..]
[..]
Opruien is alleen opruien als men er gehoor aan geeft?
pi_213870930
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Opruien is alleen opruien als men er gehoor aan geeft?
Nee, dat staat er dan ook niet. Maar als je iemand veroordeelt voor zoiets weegt de daadwerkelijke uitkomst mee in de risico-overweging.
pi_213870945
200uur taakstraf
dat zal hem leren!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:15:33 #15
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213870948
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Opruiing is de oproep daartoe, de rechter neemt expliciet de context mee dus daar moet je het over hebben. De context is dat er nul kans was op geweld.
Nul kans op geweld?

dinsdag 11 juni 2024 @ 16:16:45 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870953
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, dat staat er dan ook niet. Maar als je iemand veroordeelt voor zoiets weegt de daadwerkelijke uitkomst mee in de risico-overweging.
Nouja gezien boeren nog wel eens geweld gebruikt hebben zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur of het dumpen van asbest op de snelweg, is dat risico inderdaad aanwezig.

pi_213870954
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:15 schreef Perox het volgende:

[..]
Nul kans op geweld?
Ja.
pi_213870959
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja gezien boeren nog wel eens geweld gebruikt hebben zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur, is dat risico inderdaad aanwezig.

[ afbeelding ]
Het gaat over het risico tijdens die manifestatie, slimmerik.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:17:57 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870963
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het gaat over het risico tijdens die manifestatie, slimmerik.
Ook wat ze daarna gaan doen.

Verder is het risico door die boeren zelf aangetoond.
pi_213870968
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ook wat ze daarna gaan doen.
Onzin. Het gaat om de uitspraken van deze kerel op dat protest.
pi_213870984
De vraag blijft dan, wanneer mag je het wel hebben over geweldadig verzet tegen de overheid? Mag je daar over praten in de context van klimaatacties? Of moeten die mensen ook allemaal gearresteerd worden?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:21:47 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870988
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Onzin. Het gaat om de uitspraken van deze kerel op dat protest.
Ja waar hij opriep tot geweld tegen de overheid als het kabinet zijn plannen zou doorzetten. En dat tegen een groep die eerder al geweld heeft gebruikt.

Dus een reeel gevaar dat ze dat ook zouden gaan doen.
pi_213870994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja waar hij opriep tot geweld tegen de overheid als het kabinet zijn plannen zou doorzetten.
Je moet echt even beter leren lezen hoor.
quote:
Tijdens een boerenprotest zou de FvD-politicus in het Gelderse Tuil juli vorig jaar in een speech hebben gezegd dat het toelaatbaar is zich gewelddadig te verzetten tegen de overheid, mocht die overgaan tot onteigening van boeren.
Daar is nooit sprake van geweest.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:23:17 #24
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:21 schreef MoreDakka het volgende:
De vraag blijft dan, wanneer mag je het wel hebben over geweldadig verzet tegen de overheid? Mag je daar over praten in de context van klimaatacties? Of moeten die mensen ook allemaal gearresteerd worden?
Dat is een rebellion, geen revolution, young padawan. :+

Serieus: Ook daar zijn er grenzen, maar geen idee of daar wordt opgeroepen door dat gore linkse tuig om op te trekken naar Den Haag en de regering omver te werpen? :?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:23:49 #25
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871007
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je moet echt even beter leren lezen hoor.
[..]
Oh dan is het niet erg joh! ;(
pi_213871009
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:23 schreef Perox het volgende:

[..]
Dat is een rebellion, geen revolution, young padawan. :+

Serieus: Ook daar zijn er grenzen, maar geen idee of daar wordt opgeroepen door dat gore linkse tuig om op te trekken naar Den Haag en de regering omver te werpen? :?
Er zijn mensen veroordeeld voor het oproepen tot snelwegbezetting. Ook belachelijk, wat mij betreft.
pi_213871020
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:23 schreef Perox het volgende:

[..]
Oh dan is het niet erg joh! ;(
Je kunt wel leuk proberen te doen, maar dat is de kern van de zaak. Als je het niet mag hebben over wanneer geweld uit zelfverdediging tegen een (hypothetische!) vijandige overheid geoorloofd is dan zijn we niet meer dan een bananenrepubliek.
pi_213871025
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Opruiing is de oproep daartoe, de rechter neemt expliciet de context mee dus daar moet je het over hebben. De context is dat er nul kans was op geweld. Naast het feit dat er dus een scenario geschetst werd die niet aan de orde was.
Nee.

Artikel 131 Wetboek van Strafrecht

quote:
Lid 1.
Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag opruit, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.
Het is voldoende dat er opzet in het spel is. Volgens de rechter is dat zo omdat van Meijeren tenminste het risico dat iemand strafbare feiten zou plegen op de koop toe heeft genomen. Het is niet nodig dat die strafbare feiten ook echt worden gepleegd.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2024 16:25:57 ]
pi_213871030
Titel I. Misdrijven tegen de veiligheid van de staat
Artikel 97a
Hij die met een in het buitenland gevestigd persoon of lichaam in verbinding treedt met het oogmerk om een zodanig persoon of lichaam tot het verschaffen van steun aan het voorbereiden, bevorderen of teweegbrengen van omwenteling te bewegen, om een zodanig persoon of lichaam in het daartoe opgevatte voornemen te versterken of aan een zodanig persoon of lichaam daarbij hulp toe te zeggen of te verlenen, of om omwenteling voor te bereiden, te bevorderen of teweeg te brengen, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Bescherming tegen machtsmisbruik:
https://prodemos.nl/kenni(...)-is-een-rechtsstaat/
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:27:34 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213871037
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:25 schreef recursief het volgende:

[..]
Nee.

[..]
Het is voldoende dat er opzet in het spel is. Volgens de rechter is dat zo omdat van Meijeren tenminste het risico dat iemand strafbare feiten zou plegen op de koop toe heeft genomen. Het is niet nodig dat die strafbare feiten ook echt worden gepleegd.
Die 5 jaar cel had ik hem ook wel gegund.
pi_213871040
quote:

[..]
Nee.

[..]
Dat is exact hetzelfde als wat ik zeg. De rechter claimt een risico, maar dat risico was niet-bestaand. Het feit dat er geen geweld gepleegd is, is een factor in die afweging.

Het risico op geweld was ook nul omdat hij een situatie schetste die niet aan de orde was en waar ook nul kans op is.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:27:58 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871043
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:22 schreef MoreDakka het volgende:

Jawel, dat stond gewoon in de plannen van het vorige kabinet. Dus in de context van dat protest was dat iets wat eraan zat te komen.
pi_213871052
quote:

[..]

Dan zal Timmermans met dezelfde redenatie ook vervolgd moeten worden met zijn 'we zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:30:12 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871059
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:29 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Dan zal Timmermans met dezelfde redenatie ook vervolgd moeten worden met zijn 'we zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt.
Nou klaag hem maar aan.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:31:43 #35
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213871065
quote:

[..]
Jamaar D66 rechters. Dan weet je het wel he.

:') :') :')
pi_213871075
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jawel, dat stond gewoon in de plannen van het vorige kabinet. Dus in de context van dat protest was dat iets wat eraan zat te komen.
Alleen in het uiterste geval, de plannen waren vrijwel exclusief gericht op vrijwillige uitkoop. Verplichte onteigening was geen realistisch scenario.
pi_213871079
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou klaag hem maar aan.
Als iemand dat doet, moet hij dan ook 200 uur schoffelen?
pi_213871081
quote:
84s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:31 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Jamaar D66 rechters. Dan weet je het wel he.

:') :') :')
Een rechter besluit niet over te gaan tot vervolging, dat doet het OM slimmerik.
pi_213871090
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is exact hetzelfde als wat ik zeg. De rechter claimt een risico, maar dat risico was niet-bestaand. Het feit dat er geen geweld gepleegd is, is een factor in die afweging.

Het risico op geweld was ook nul omdat hij een situatie schetste die niet aan de orde was en waar ook nul kans op is.
Alweer niet waar. Behalve dat van Meijeren gedwongen onteigening ter sprake bracht noemde hij ook het actuele stikstofbeleid dat volgens hem van een tirannieke overheid kwam.

Bovendien deed hij dat in de context van boerenprotesten die al gekenmerkt werden door strafbare feiten (brandstichting, dumpen van afval, etc.). Zie daar ook een deel van de context die je zelf al eerder noemde en die de rechter ook heeft meegewogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2024 16:39:28 ]
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:35:56 #40
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871093
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Waarom is meneer Meijer er dan eigenlijk over begonnen? Wat was zijn doel met zijn betoog? Want ik kan maar 1 doel bedenken eigenlijk. Wellicht heb jij daar een ander antwoord op? Het is niet dat dit in zijn hoofd opkwam tijdens de speech denk ik, zoiets wordt voorbereid, daar wordt over nagedacht. Nogmaals het is geen filosofisch avondje of zo.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:38:29 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213871120
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:34 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Een rechter besluit niet over te gaan tot vervolging, dat doet het OM slimmerik.
Die zijn ook D66. Dat snap je wel toch?

:')
pi_213871126
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:35 schreef recursief het volgende:

[..]
Alweer niet waar. Behalve dat van Meijeren gedwongen onteigening ter sprake bracht noemde hij ook het actuele stikstofbeleid dat volgens hem van een tirannieke overheid kwam.
Daar is hij niet voor veroordeeld. De overheid tiranniek noemen is geen oproep tot geweld.

quote:
Bovendien deed hij dat in de context van boerenprotesten die al gekenmerkt werden door strafbare feiten (brandstichting, dumpen van afval, etc.). Zie daar ook een deel van de context die klje zelf al eerder noemde en die de rechter ook heeft meegewogen.
Dat zal, maar hij deed de uitspraak zelf in de context van verplichte onteigening, daar was geen sprake van. Er is geen enkele connectie tussen de context die jij noemt, de hypothetische situatie die geschetst wordt en het risico op geweld tijdens die manifestatie. Als je vindt dat die er wel is, dan moet je de daadwerkelijke woorden die gezegd zijn negeren, evenals de daadwerkelijke situatie tijdens de manifestatie. De context wordt hier zo ver opgetrokken alleen maar om tot een veroordeling te komen, dat zou iedereen angstig moeten maken.
pi_213871131
quote:

[..]
Het staat je vrij om aangifte te doen.
pi_213871139
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:35 schreef Perox het volgende:

[..]
Waarom is meneer Meijer er dan eigenlijk over begonnen? Wat was zijn doel met zijn betoog? Want ik kan maar 1 doel bedenken eigenlijk.
Wat was zijn doel dan?

Nogmaals, hij schetst een hypothetische situatie. Die niet voorgekomen was. Die ook niet gaat voorkomen.
pi_213871144
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:40 schreef recursief het volgende:

[..]
Het staat je vrij om aangifte te doen.
Vind je dat Timmermans dan ook vervolgd en veroordeeld moet worden?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:42:41 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871173
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alleen in het uiterste geval, de plannen waren vrijwel exclusief gericht op vrijwillige uitkoop. Verplichte onteigening was geen realistisch scenario.
In het uiterste geval betekent dat het dus kan gebeuren. Dus is het een realistisch scenario.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Als iemand dat doet, moet hij dan ook 200 uur schoffelen?
Geen idee, ik ben geen rechter.
pi_213871186
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Daar is hij niet voor veroordeeld. De overheid tiranniek noemen is geen oproep tot geweld.
[..]
Dat zal, maar hij deed de uitspraak zelf in de context van verplichte onteigening
Lees het vonnis nou maar.
pi_213871196
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
In het uiterste geval betekent dat het dus kan gebeuren. Dus is het een realistisch scenario.

Je weet niet wat het woord realistisch betekent.
pi_213871201
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:43 schreef recursief het volgende:

[..]
Lees het vonnis nou maar.
Heb ik gedaan. Lees mij post nou maar:
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:39 schreef MoreDakka het volgende:
Dat zal, maar hij deed de uitspraak zelf in de context van verplichte onteigening, daar was geen sprake van. Er is geen enkele connectie tussen de context die jij noemt, de hypothetische situatie die geschetst wordt en het risico op geweld tijdens die manifestatie. Als je vindt dat die er wel is, dan moet je de daadwerkelijke woorden die gezegd zijn negeren, evenals de daadwerkelijke situatie tijdens de manifestatie. De context wordt hier zo ver opgetrokken alleen maar om tot een veroordeling te komen, dat zou iedereen angstig moeten maken.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:45:44 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871211
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, dat is iets waarvan het niet ondenkbaar is dat het gebeurt.

En als het vorige kabinet zijn eerste plannen had doorgezet, dan had de situatie kunnen voorkomen dat er gedwongen uitgekocht moest worden.
pi_213871220
Bovendien is het helemaal niet zo relevant. Stel dat iemand tot geweld was overgegaan door die uitspraken dan kan "ja maar ik schetste een situatie die zich (nog) niet heeft voorgedaan" nooit ern geldig excuus zijn.
pi_213871240
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jawel, dat is iets waarvan het niet ondenkbaar is dat het gebeurt.
Incorrect. Realistisch betekent hier waarschijnlijk.
pi_213871260
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Vind je dat Timmermans dan ook vervolgd en veroordeeld moet worden?
Nee, onvergelijkbaar. Maar doe vooral aangifte als jij daar anders over denkt. Ik hou je niet tegen.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:49:15 #54
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871265
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat was zijn doel dan?

Nogmaals, hij schetst een hypothetische situatie. Die niet voorgekomen was. Die ook niet gaat voorkomen.
Jij kunt dus niets bedenken? Dat vind je niet vreemd? Je vraagt je dat niet af? Is dat niet een beetje naïef?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:49:35 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871270
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Incorrect. Realistisch betekent hier waarschijnlijk.
Als het totaal onwaarschijnlijk was geweest zou het kabinet het niet hebben voorgesteld.

En als je tig boeren wil gaan uitkopen is de kans waarschijnlijk dat er een zijn hakken in het zand zet.
pi_213871271
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:46 schreef recursief het volgende:
Bovendien is het helemaal niet zo relevant. Stel dat iemand tot geweld was overgegaan door die uitspraken dan kan "ja maar ik schetste een situatie die zich (nog) niet heeft voorgedaan" nooit ern geldig excuus zijn.
Ok, dus jij zegt: ik vind dat je iemand die zijn vrouw slaat ook moet slaan. Vervolgens mept iemand jou omdat het best eens zou kunnen dat jij je vrouw slaat. Dan ben jij dus schuldig aan opruiing.
pi_213871277
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:44 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Realistisch betekent "denkbaar".
pi_213871279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:49 schreef Perox het volgende:

[..]
Jij kunt dus niets bedenken? Dat vind je niet vreemd? Je vraagt je dat niet af? Is dat niet een beetje naïef?
Beantwoord de vraag.
pi_213871305
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:50 schreef recursief het volgende:

[..]
Realistisch betekent "denkbaar".
In deze context betekent het gewoon 'waarschijnlijk'. Hexagon heeft gewoon geen antwoord dus gaat dan maar lullen over definities. Tja, je moet wat he :)
pi_213871310
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ok, dus jij zegt: ik vind dat je iemand die zijn vrouw slaat ook moet slaan. Vervolgens mept iemand jou omdat het best een zou kunnen dat jij je vrouw slaat. Dan ben jij dus schuldig aan opruiing.
Waarom verzin je zelf scenario's en suggereer je dat dat exact hetzelfde is als de casus van Gideon van Meijeren?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:52:22 #61
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871312
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Beantwoord de vraag.
Ik stelde jou eerst een vraag, maar die wil jij niet beantwoorden. Ik vind dat een beetje flauw van je.
pi_213871328
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:52 schreef Perox het volgende:

[..]
Ik stelde jou eerst een vraag, maar die wil jij niet beantwoorden. Ik vind dat een beetje flauw van je.
Ik doe niet net of ik gedachten kan lezen, het doel van de uitspraken is niet kenbaar voor mij. Jij kan dat blijkbaar wel, dus nogmaals: wat was zijn doel?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:54:17 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871336
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
In deze context betekent het gewoon 'waarschijnlijk'. Hexagon heeft gewoon geen antwoord dus gaat dan maar lullen over definities. Tja, je moet wat he :)
Het was ook waarschijnlijk dat het beleid van het vorige kabinet tot een gedwongen onteigeningen zou leiden.
pi_213871339
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:52 schreef recursief het volgende:

[..]
Waarom verzin je zelf scenario's en suggereer je dat dat exact hetzelfde is als de casus van Gideon van Meijeren?
Ik trek jouw logica door tot in het absurde om een punt te maken.

Ander voorbeeld: als iemand oproept tot vreedzaam protest maar het leidt tot rellen, is die persoon dan ook strafbaar?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:55:17 #65
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871344
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:53 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik doe niet net of ik gedachten kan lezen, het doel van de uitspraken is niet kenbaar voor mij. Jij kan dat blijkbaar wel, dus nogmaals: wat was zijn doel?
Opruiing en daar is hij dan ook voor veroordeeld. Dat lijkt me simpel.
En nogmaals: Als er een ander doel dan opruiing was in jouw ogen dan verneem ik dat graag maar die kun je niet verzinnen omdat die er niet is.

:W
pi_213871356
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het was ook waarschijnlijk dat het beleid van het vorige kabinet tot een gedwongen onteigeningen zou leiden.
Dat was altijd het allerlaatste middel, kap toch eens met onzin verkondigen.

Moet Timmermans vervolgd en veroordeeld worden volgens jou? Als je een mening hebt over de veroordeling van Van Meijeren dan moet je daar ook wat over zeggen.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:58:38 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871378
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat was altijd het allerlaatste middel, kap toch eens met onzin verkondigen.
Ook al is het een allerlaatste middel. Als het middel in het plan staat, is het realistisch dat het ingezet zal worden als een boer niet wil meewerken.

quote:
Moet Timmermans vervolgd en veroordeeld worden volgens jou? Als je een mening hebt over de veroordeling van Van Meijeren dan moet je daar ook wat over zeggen.
De rechter moet maar beoordelen of Timmermans vervolgd moet worden. Bij Van Meijeren vind ik het in ieder geval prima onderbouwd.
pi_213871381
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:55 schreef Perox het volgende:

[..]
Mooie cirkelredenering zeg :') Zo werkt het natuurlijk niet. De uitspraken zijn de uitspraken, je kunt niet net doen alsof je gedachten kunt lezen. Dat getuigt van een belachelijke hoeveelheid arrogantie.
pi_213871401
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De rechter moet maar beoordelen of Timmermans vervolgd moet worden.
Dat is geen antwoord. Gezien de onderbouwing van de rechter in deze zaak, moet Timmermans ook veroordeeld worden?

(ik ga er vanuit dat je weet dat het OM besluit om tot vervolging over te gaan en niet de rechter)
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:01:28 #70
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871409
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mooie cirkelredenering zeg :') Zo werkt het natuurlijk niet. De uitspraken zijn de uitspraken, je kunt niet net doen alsof je gedachten kunt lezen. Dat getuigt van een belachelijke hoeveelheid arrogantie.
Nou een plausibele verklaring voor iets anders ontbreekt in ieder geval dus. Dat maakt het scenario doelbewuste opruiing alleen maar aannemelijker. Komt hij er met een taakstrafje eigenlijk nog goed van af.
pi_213871414
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Realistisch betekent nooit "waarschijnlijk". Het betekent "denkbaar" of "natuurgetrouw".
pi_213871415
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:55 schreef Perox het volgende:

[..]
En nogmaals: Als er een ander doel dan opruiing was in jouw ogen dan verneem ik dat graag maar die kun je niet verzinnen omdat die er niet is.

:W
Wat is er dan precies mislukt in zijn opzet de de Boeren niet meteen geweld gingen gebruiken en zo het Binnenhof innamen? Dat is het idee achter de strafbaarstelling van opruiing, iemand die met zijn taalgebruik groepen mensen aanzet tot geweld. Niet bespiegelingen over wanneer geweld of ander onwettelijk verzet gerechtvaardigd zou zijn.

Er was nog een hele debatavond gepland over dat zogenaamde klimaatprotest en gebruik van geweld daarin. Moeten alle betrokkenen, onder ander van GL, zich nu voorbereiden op een taakstraf van 200 uur?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213871418
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:01 schreef Perox het volgende:

[..]
Nou een plausibele verklaring voor iets anders ontbreekt in ieder geval dus. Dat maakt het scenario doelbewuste opruiing alleen maar aannemelijker. Komt hij er met een taakstrafje eigenlijk nog goed van af.
Nogmaals, zo werkt het niet. Schuld moet bewezen worden, onschuld wordt aangenomen. Vrij fundamenteel onderdeel van de rechtstaat.
pi_213871421
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik trek jouw logica door tot in het absurde om een punt te maken.

Ander voorbeeld: als iemand oproept tot vreedzaam protest maar het leidt tot rellen, is die persoon dan ook strafbaar?
Dat is hier niet gebeurd.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:03:11 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213871422
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord. Gezien de onderbouwing van de rechter in deze zaak, moet Timmermans ook veroordeeld worden?

(ik ga er vanuit dat je weet dat het OM besluit om tot vervolging over te gaan en niet de rechter)
Ik ben ook al geen officier van justitie dus niet aan mij om te beoordelen.

In het geval van Gideon. Hij riep bij een boerenprotest op tot geweld als er gedwongen onteigening zou komen. Daarbij:
-Waren gedongen onteigeningen realistisch gezien het kabinetsbeleid
-Hebben die protestboeren al eerder geweld gebruikt zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur

Lijkt me voldoende onderbouwd. Als die onderbouwing ook voor Timmermans gemaakt kan worden dan kan hij ook voor het hekje.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:03:42 #76
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871430
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Totaal anders. De context is daar totaal anders.

Zie ook https://www.om.nl/actueel(...)a-als-niet-strafbaar
pi_213871441
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:03 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat is hier niet gebeurd.
Analogie. Kun je antwoord geven?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:04:51 #78
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871444
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:02 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals, zo werkt het niet. Schuld moet bewezen worden, onschuld wordt aangenomen. Vrij fundamenteel onderdeel van de rechtstaat.
Hij is schuldig bevonden aan opruiing door een rechter. Vrij fundamenteel onderdeel van de rechtstaat inderdaad. :D
pi_213871450
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:04 schreef Perox het volgende:

[..]
Hij is schuldig bevonden door een rechter aan opruiing. Vrij fundamenteel onderdeel van de rechtstaat inderdaad. :D
Wederom een cirkelredenering. Schuld moet bewezen worden. Zo blijven we bezig :)
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:07:49 #80
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871467
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wederom een cirkelredenering. Schuld moet bewezen worden. Zo blijven we bezig :)
Er moet altijd worden bekeken of er sprake is van de volgende drie punten;
1) de uitlatingen als geheel,
2) de kennelijke bedoeling van de uitlatingen
3) de context waarin de uitlatingen zijn gedaan.

bij punt 2) geef jij niet thuis als ik om een alternatief vraag. Waarom niet?
pi_213871470
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:03 schreef Perox het volgende:

[..]
Totaal anders. De context is daar totaal anders.

Zie ook https://www.om.nl/actueel(...)a-als-niet-strafbaar
Precies. Maar gezien de bedreigingen van en aanvallen op politici en de huidige polarisatie zou iemand dit best op kunnen vatten als een oproep tot geweld tegen Wilders. Dat is min of meer dezelfde redenering die de rechter ook heeft gebruikt. Het is vrij makkelijk om context zo op te rekken. Terwijl, zoals het OM ook al zegt, uit de daadwerkelijke tekst van Timmermans duidelijk is dat hij doelt op politieke middelen.

Net als in de tekst van Van Meijeren expliciet en onomstreden duidelijk is dat hij het heeft over een specifiek scenario die op moment van spreken op geen enkele manier aan de orde was.
pi_213871480
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Analogie. Kun je antwoord geven?
De analogie is er niet.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:10:55 #83
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871489
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Precies. Maar gezien de bedreigingen van en aanvallen op politici en de huidige polarisatie zou iemand dit best op kunnen vatten als een oproep tot geweld tegen Wilders. Dat is min of meer dezelfde redenering die de rechter ook heeft gebruikt. Het is vrij makkelijk om context zo op te rekken. Terwijl, zoals het OM ook al zegt, uit de daadwerkelijke tekst van Timmermans duidelijk is dat hij doelt op politieke middelen.

Net als in de tekst van Van Meijeren expliciet en onomstreden duidelijk is dat hij het heeft over een specifiek scenario die op moment van spreken op geen enkele manier aan de orde was.
Dan nu nog even de kennelijke bedoeling. Want daar ontbreekt het dan aan. In het geval van Timmermans is het eenvoudig, een oproep om politieke middelen in te zetten om te voorkomen dat Timmermans aan de macht komt. In het geval van Gideon is er geen alternatieve bedoeling dan ophitsen.
pi_213871490
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:07 schreef Perox het volgende:

[..]
Er moet altijd worden bekeken of er sprake is van de volgende drie punten;
1) de uitlatingen als geheel,
2) de kennelijke bedoeling van de uitlatingen
3) de context waarin de uitlatingen zijn gedaan.

bij punt 2) geef jij niet thuis als ik om een alternatief vraag. Waarom niet?
Voor de zoveelste keer: ik kan het niet weten. Jij doet net alsof je dat wel kunt. Mag je doen, maar ik ben niet arrogant genoeg om te denken dat ik de gedachten van iemand kan lezen.

Wat we hebben is de tekst. Daarin is de bedoeling duidelijk: hij vindt dat je geweld mag gebruiken bij die situatie (tirannieke overheid die gedwongen onteigent). Van die situatie was geen sprake op het moment van spreken en was zeer onwaarschijnlijk in de toekomst. Dat is de context van de uitspraak.
  Forum Admin dinsdag 11 juni 2024 @ 17:13:22 #85
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213871504
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:11 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Voor de zoveelste keer: ik kan het niet weten. Jij doet net alsof je dat wel kunt. Mag je doen, maar ik ben niet arrogant genoeg om te denken dat ik de gedachten van iemand kan lezen.

Wat we hebben is de tekst. Daarin is de bedoeling duidelijk: hij vindt dat je geweld mag gebruiken bij die situatie (tirannieke overheid die gedwongen onteigent). Van die situatie was geen sprake op het moment van spreken en was zeer onwaarschijnlijk in de toekomst.
Het was wel degelijk waarschijnlijk. Het was wel de laatste stap, maar het werd wel degelijk (ook door diezelfde overheid) geopperd als serieuze mogelijkheid.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213871507
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:09 schreef recursief het volgende:

[..]
De analogie is er niet.
Jawel, maar je ziet hem schijnbaar niet. Jammer :)

Volgende poging: iemand die bij een groep hoort roept op tot vreedzaam protesteren terwijl er in de dagen daarvoor geweld is gepleegd door die groep. Is die persoon strafbaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door MoreDakka op 11-06-2024 17:19:34 ]
pi_213871520
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het was wel degelijk waarschijnlijk. Het was wel de laatste stap, maar het werd wel degelijk (ook door diezelfde overheid) geopperd als serieuze mogelijkheid.
Nope. Het werd niet uitgesloten maar werd altijd beschreven als een 'laatste redmiddel'. Dat is niet waarschijnlijk. Het is dan ook nog niet voorgekomen.

Daarnaast schetste Van Meijeren als onderdeel van zijn scenario dat de overheid ook geweld zou gebruiken bij die onteigening, wat het nog onwaarschijnlijker maakt.
pi_213871562
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:11 schreef MoreDakka het volgende:
Wat we hebben is de tekst. Daarin is de bedoeling duidelijk: hij vindt dat je geweld mag gebruiken bij die situatie (tirannieke overheid die gedwongen onteigent). Van die situatie was geen sprake op het moment van spreken en was zeer onwaarschijnlijk in de toekomst. Dat is de context van de uitspraak.
Van Meijeren doet alsof de overheid tot gedwongen onteigening overgaat, en dus is in zijn ogen geweld geoorloofd.

Tja, volgens mij is dat vrij duidelijk opruiing.
pi_213871573
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Van Meijeren doet alsof de overheid tot gedwongen onteigening overgaat
Expliciet niet. Hij zegt als het zo ver komt. Als hij had gezegd dat het al zo ver was had je een punt gehad, maar dat is dus niet zo.
pi_213871604
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ben ook al geen officier van justitie dus niet aan mij om te beoordelen.

In het geval van Gideon. Hij riep bij een boerenprotest op tot geweld als er gedwongen onteigening zou komen. Daarbij:
-Waren gedongen onteigeningen realistisch gezien het kabinetsbeleid
-Hebben die protestboeren al eerder geweld gebruikt zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur

Lijkt me voldoende onderbouwd. Als die onderbouwing ook voor Timmermans gemaakt kan worden dan kan hij ook voor het hekje.
Bij Akwasi, die een stuk concreter en veel minder bespiegelend was, besloot het OM nog dat die niet vervolgd ging worden vanwege zijn bijdrage aan het maatschappelijk debat. Het OM mag afzien van vervolging op gronden aan het algemeen belang ontleend. Maar ja, als het OM een verkozen volksvertegenwoordiger die bespiegelt geen bijdrage aan het maatschappelijk debat vindt leveren en een bedreigende oproerkraaier als Akwasi wel dan is dit al snel politieke vervolging.

We moeten niet vergeten dat dit allemaal niks meer met juridische deskundigheid te maken heeft, dit zijn geen beoordelingen op juridische gronden. Niets in hun veld van expertise, de rechtsgeleerdheid, geeft die beoordeling inhoud. De kring van strafbare gedragingen wordt hier behoorlijk opgerekt, om die vervolgens selectief toe te passen. Dit zien we ook bij politiek gekleurd geweld en al dan niet vermeende bedreigingen, bij zogenaamde politieke corruptiezaken, en tav meningsuitingen.

Onze magistratuur lijkt te denken dat hun gemeenschappelijke opvattingen door het zijn van rechter met goddelijke wijsheid bekleed zijn. Dat hun juridische deskundigheid gewicht geeft aan opvattingen die op geen enkele manier uit hun deskundigheid voortvloeien, maar slechts door collega's gedeeld worden.
pi_213871620
Overigens vind ik het bijzonder grappig dat de rechter er allemaal dingen bijsleept als 6 januari 2021 in de VS en de bestorming van een overheidsgebouw in Sri Lanka :') Als je dat als onderbouwing nodig hebt...
pi_213871648
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, maar je ziet hem schijnbaar niet. Jammer :)
Oproepen tot geweld tegen een (vermeend) tirannieke overheid vs. oproepen tot vreedzaam protest. Nul komma nul nul nul nul nul nul analogie.

quote:
Volgende poging: iemand die bij een groep hoort roept op tot vreedzaam protesteren terwijl er in de dagen daarvoor geweld is gepleegd door die groep. Is die persoon strafbaar?
Hetzelfde gelul. Ik kap met deze non-discussie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2024 17:34:06 ]
pi_213871652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Expliciet niet. Hij zegt als het zo ver komt. Als hij had gezegd dat het al zo ver was had je een punt gehad, maar dat is dus niet zo.
Van Meijeren deed het doen voorkomen als een realistisch scenario. En zo wordt het door de volgelingen van FvD ook opgepikt.

Je hebt nogal een simpele logica, van Van Meijeren schetst een scenario dat niet klopt, en dus kan hij niet veroordeeld worden. Maar van Meijeren gebruikt dat scenario dat niet klopt juist om de menigte op te hitsen.
pi_213871671
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Bij Akwasi, die een stuk concreter en veel minder bespiegelend was, besloot het OM nog dat die niet vervolgd ging worden vanwege zijn bijdrage aan het maatschappelijk debat.
Nee, dat was een voorwaardelijk sepot omdat Akwasi in het openbaar afstand had genomen van zijn op zich strafbare uitspraken. Doet ie het nog een keer, dan wordt ie alsnog vervolgd.
pi_213871708
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Oproepen tot geweld tegen een (vermeend) tirannieke overheid vs. oproepen tot vreedzaam protest. Nul komma nul nul nul nul nul nul analogie.
Ok, je snapt hem niet. Prima, dan nogmaals: de daadwerkelijke tekst doet er dus meer toe dan de context. Dat is het punt, als de context zo belangrijk is dan is oproepen tot vreedzaam protest terwijl je weet dat het zeer waarschijnlijk weer tot rellen gaat leiden ook strafbaar.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 17:41:49 #96
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213871730
quote:

[..]
Dat is natuurlijk loeiende kolder.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_213871732
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ok, je snapt hem niet. Prima, dan nogmaals: de daadwerkelijke tekst doet er dus meer toe dan de context. Dat is het punt, als de context zo belangrijk is dan is oproepen tot vreedzaam protest terwijl je weet dat het zeer waarschijnlijk weer tot rellen gaat leiden ook strafbaar.
Trololololololo oproepen tot vreedzaam protest is strafbaar aldus MoreDakka. Echt hoor hou op _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
pi_213871733
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Van Meijeren deed het doen voorkomen als een realistisch scenario. En zo wordt het door de volgelingen van FvD ook opgepikt.
Dat is dus niet relevant als het scenario zich niet voordeed op dat moment.

quote:
Je hebt nogal een simpele logica, van Van Meijeren schetst een scenario dat niet klopt, en dus kan hij niet veroordeeld worden. Maar van Meijeren gebruikt dat scenario dat niet klopt juist om de menigte op te hitsen.
Die logica is noodzakelijk, we hebben het hier over rechtspraak. Je moet bewijzen dat iemand iets zegt maar eigenlijk iets anders bedoelt, met de opzet om iemand anders geweld te laten plegen. Voor zo'n stelling moet je gewoon hard bewijs kunnen aanleveren om iemand schuldig te bevinden.
pi_213871748
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:42 schreef recursief het volgende:

[..]
Trololololololo oproepen tot vreedzaam protest is strafbaar aldus MoreDakka. Echt hoor hou op _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Dat is dus de vraag hé :) Als de context van de uitspraak belangrijker is dan de tekst zelf, dan is volgens die logica in dat scenario oproepen tot vreedzaam protest strafbaar. Immers, de rechter zegt:

quote:
Dat de verdachte tijdens zijn toespraken meermaals heeft gezegd dat hij een voorstander is van vreedzaam en geweldloos verzet, doet hier niet aan af, oordeelt de rechtbank. De boodschap die de verdachte voorafgaand daaraan aan zijn publiek – boeren die worden onteigend en mensen “die niks meer te verliezen hebben" – heeft overgebracht, was namelijk dat het gelegitimeerd kan zijn om met geweld in opstand te komen. Anders gezegd: de verdachte is misschien zélf wel een voorstander van vreedzaam en geweldloos verzet, maar zijn publiek hoeft dat niet te zijn.
Als je weet dat een protest zeer waarschijnlijk weer tot geweld gaat leiden, dan is oproepen daartoe een verkapte oproep tot geweld. En dit is geen ondenkbaar scenario, zie de geweldadige rellen en bezettingen bij universiteiten de afgelopen maand.

Nogmaals: ik zou het absurd vinden als iemand op die manier veroordeeld wordt. Maar dat komt omdat ik de logica van de rechtbank absurd vind.
pi_213871753
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:42 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is dus niet relevant als het scenario zich niet voordeed op dat moment.
[..]
Die logica is noodzakelijk, we hebben het hier over rechtspraak. Je moet bewijzen dat iemand iets zegt maar eigenlijk iets anders bedoelt, met de opzet om iemand anders geweld te laten plegen. Voor zo'n stelling moet je gewoon hard bewijs kunnen aanleveren om iemand schuldig te bevinden.
Het handige aan hondenfluitjes is dat het altijd te ontkennen is dat er uberhaupt sprake was van geluid. "Ik heb niks gehoord, die honden zullen wel ergens anders door massaal aan het blaffen zijn gegaan."
pi_213871757
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:36 schreef recursief het volgende:

[..]
Nee, dat was een voorwaardelijk sepot omdat Akwasi in het openbaar afstand had genomen van zijn op zich strafbare uitspraken. Doet ie het nog een keer, dan wordt ie alsnog vervolgd.
Ja, en? Behalve dat hij zich niet aan de voorwaarden hield, was het delict al voltooid. Is opruiing nou een ernstig delict dat vervolgd moet worden, of alleen wanneer het opruit tegen het staatsgezag? Of alleen als het opruit tegen het staatsgezag vanuit niet globalistisch/links/milieu perspectief?
pi_213871809
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, en?
Je beweerde net heel wat anders.

quote:
Behalve dat hij zich niet aan de voorwaarden hield, was het delict al voltooid.
Hoe moet ik dat zien? Je pleegt een strafbaar feit, dan wordt je zaak voorwaardelijk geseponeerd, en nog voor het sepot had je je al niet aan de voorwaarden van het sepot gehouden? Wat is dat voor rare redenering?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2024 17:53:23 ]
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:01:18 #103
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871897
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, en? Behalve dat hij zich niet aan de voorwaarden hield, was het delict al voltooid. Is opruiing nou een ernstig delict dat vervolgd moet worden, of alleen wanneer het opruit tegen het staatsgezag? Of alleen als het opruit tegen het staatsgezag vanuit niet globalistisch/links/milieu perspectief?
Als de hier gestrafte niet vooraf al had aangegeven zich niet aan de voorwaarden te gaan houden dan zou hier wellicht ook sprake zijn van voorwaardelijke straf. Dus zo zwaar wordt er niet aan getild. Maar als je het voor jezelf erger maakt, tja... 8)7
pi_213871910
Moet je je voorstellen dat Timmermans zou zeggen op zo'n GL-congres dat het gerechtvaardigd is om geweld te gebruiken als Wilders premier wordt, en zich dan gaat verschuilen achter 'ja maar hij gaat het niet worden dus dat is geen opruiïng' :') . Dit topic zou anders lopen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_213871972
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 18:02 schreef Ludachrist het volgende:
Moet je je voorstellen dat Timmermans zou zeggen op zo'n GL-congres dat het gerechtvaardigd is om geweld te gebruiken als Wilders premier wordt, en zich dan gaat verschuilen achter 'ja maar hij gaat het niet worden dus dat is geen opruiïng' :') . Dit topic zou anders lopen.
Nee hoor, ook daarvoor zou een veroordeling belachelijk zijn.

Sowieso moet die opruiing-bepaling verdwijnen.
pi_213871987
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 18:08 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Een veroordeling zou dan 100% terecht zijn, 't zal nou wat wezen zeg.
pi_213872042
quote:

[..]

Ha, en je wel druk maken om "we zullen er alles aan doen". :')
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:42:16 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213872367
quote:

[..]

Want opruiing moet een legaal politiek middel worden?
pi_213872387
Goed zo!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:47:37 #110
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_213872418
Complotmarmot. :W :W :W
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213872421
Het complotfeest gaat onverstoord door.
Wapmeester van Meijeren gaat in hoger beroep, want hij is van mening dat de rechter van hogerhand deze uitspraak had moeten brengen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 11 juni 2024 @ 18:57:21 #112
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213872505
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213873089
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 17:53 schreef recursief het volgende:

[..]
Je beweerde net heel wat anders.
[..]
Hoe moet ik dat zien? Je pleegt een strafbaar feit, dan wordt je zaak voorwaardelijk geseponeerd, en nog voor het sepot had je je al niet aan de voorwaarden van het sepot gehouden? Wat is dat voor rare redenering?
e hebt iets gedaan wat mag of niet mag, dat is een vaststelling die het OM moet doen, geen keuze of afweging van het OM. Als het OM dan vaststelt dat iemand zich heeft schuldig gemaakt aan opruiing dan zou het moeten overgaan tot vervolging. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden kan het OM besluiten om redenen aan het algemeen belang ontleend van vervolging af te zien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 18:01 schreef Perox het volgende:

[..]
Als de hier gestrafte niet vooraf al had aangegeven zich niet aan de voorwaarden te gaan houden dan zou hier wellicht ook sprake zijn van voorwaardelijke straf. Dus zo zwaar wordt er niet aan getild. Maar als je het voor jezelf erger maakt, tja... 8)7
Dan kom je toch behoorlijk in de knoop met de machtenscheiding in de zin dat het niet aan het OM is om niet zwaar te tillen aan een delict dat de wetgever in het wetboek van strafrecht heeft gezet en heeft laten staan. En als de persoon in kwestie iets heeft gedaan wat wel mag, en dat is aan de rechter en niet het OM, dan is het nogal dubieus om mensen de mond te snoeren met de dreiging van vervolging die misschien helemaal niet terecht is.

De positie van het OM is sowieso principeel slecht geregeld in Nederland, in de internationale rechtsvergelijking is het van tweeën niks. Het leek ooit redelijk te werken met plichtsgetrouwe OvJ's met een grote loyaliteit aan de wetstoepassing en zeker onderdanigheid naar de zittende magistratuur. Met de zgn 'crimefighters' werkte het al niet en de laatste jaren zien we een OM dat meent voorbeelden te moeten stellen, maatschappelijke ontwikkelingen te moeten omarmen dan wel tegengaan, een verlengstuk van de uitvoerende macht te moeten zijn en op de stoel van de rechter te gaan zitten, tot ordinair politiek niet en wel vervolgen.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 20:21:59 #114
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213873419
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 19:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dan kom je toch behoorlijk in de knoop met de machtenscheiding in de zin dat het niet aan het OM is om niet zwaar te tillen aan een delict dat de wetgever in het wetboek van strafrecht heeft gezet en heeft laten staan. En als de persoon in kwestie iets heeft gedaan wat wel mag, en dat is aan de rechter en niet het OM, dan is het nogal dubieus om mensen de mond te snoeren met de dreiging van vervolging die misschien helemaal niet terecht is.

De positie van het OM is sowieso principeel slecht geregeld in Nederland, in de internationale rechtsvergelijking is het van tweeën niks. Het leek ooit redelijk te werken met plichtsgetrouwe OvJ's met een grote loyaliteit aan de wetstoepassing en zeker onderdanigheid naar de zittende magistratuur. Met de zgn 'crimefighters' werkte het al niet en de laatste jaren zien we een OM dat meent voorbeelden te moeten stellen, maatschappelijke ontwikkelingen te moeten omarmen dan wel tegengaan, een verlengstuk van de uitvoerende macht te moeten zijn en op de stoel van de rechter te gaan zitten, tot ordinair politiek niet en wel vervolgen.
Het was in dit geval de rechter die onvoorwaardelijk gaf aangezien het geen zin had iets voorwaardelijks te geven. Gideon had zichzelf al in het martelaarspak gehesen. ~O>
pi_220266441
https://nos.nl/artikel/26(...)sproken-van-opruiing

En vrijspraak in hoger beroep. Een hele fijne verrassing en een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.
pi_220266482
Een man die als volksvertegenwoordiger zijn publiek vertelt dat het niet gezond is dat er een taboe rust op het gebruiken van geweld tegen de overheid.

Omdat de overheid zelf ook geweld gebruikt. :') |:(
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:12:46 #117
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220266712
pi_220266840
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 18:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het complotfeest gaat onverstoord door.
Wapmeester van Meijeren gaat in hoger beroep, want hij is van mening dat de rechter van hogerhand deze uitspraak had moeten brengen.
Gelijk gehad dus, gelukkig maar.

Heb niks met de beste man maar een veroordeling voor wat roeptoeteren is gewoon treurigheid ten top
  donderdag 5 maart 2026 @ 19:41:17 #119
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220267124
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)mogen-van-de-rechter

Tja en dan heb je deze knakker nog!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220268047
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)sproken-van-opruiing

En vrijspraak in hoger beroep. Een hele fijne verrassing en een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.
Niet echt, het OM mocht zijn goddelijke gang weer gaan en politiek vevolgen en de rechter doet zijn uiterste best om het OM daarme te laten wegkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')