abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213870708
Het Openbaar Ministerie gaat Tweede Kamerlid Gideon van Meijeren (Forum voor Democratie) vervolgen wegens
opruiing.

Het zou gaan om 'twee gevallen van opruiing' van vorig jaar, meldt het OM in een bericht zonder Van Meijeren bij naam te noemen. ,,Verdachte suggereerde dat geweld tegen de overheid geoorloofd en misschien zelfs noodzakelijk is. Volgens het Openbaar Ministerie maakte de man zich daarmee schuldig aan opruiing tot geweld tegen de overheid."

Tijdens een boerenprotest zou de FvD-politicus in het Gelderse Tuil juli vorig jaar in een speech hebben gezegd dat het toelaatbaar is zich gewelddadig te verzetten tegen de overheid, mocht die overgaan tot onteigening van boeren.

Het tweede moment gaat om uitspraken in een interview in november waarin Van Meijeren zei te hopen op een revolutionaire beweging die bij wijze van spreken zou optrekken naar het parlement.

,,Een politicus moet zaken van algemeen belang aan de orde kunnen stellen, ook als hij daarmee anderen kan kwetsen, choqueren of verontrusten. Tegelijk draagt een politicus in het publieke debat ook de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat hij uitlatingen verspreidt die strijdig zijn met de wet en met de grondbeginselen van de rechtstaat", oordeelt het OM.

Bronnen o.a.:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-opruiing-politiek
https://nos.nl/artikel/24(...)en-fvd-voor-opruiing
https://www.ad.nl/politie(...)r-opruiing~a2c40e74/
https://www.telegraaf.nl/(...)ijeren-voor-opruiing
pi_213870738
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:48 schreef Perox het volgende:

[..]
Nee, de letterlijke tekst is daarin niet beperkend.
Dat is natuurlijk absurd, dat snap je zelf ook wel. Als je oproept tot vreedzaam protest en iemand interpreteert dat als 'we moeten geweld plegen' dan ben je volgens deze redenering ook strafbaar.
quote:
Het gaat om het geheel. Meneer Meijer heeft de aanwezigen aangemoedigd tot het plegen van strafbare feiten. Hij nam het risico op de koop toe dat iemand ook daadwerkelijk zou handelen. Dat dit uiteindelijk niet is gebeurd doet niet ter zake.
Ik zou nog even goed nadenken over dikgedrukte. Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is, en volgens zijn uitspraken ook nul kans had om te kunnen gebeuren. Als je dat goed vindt, tja.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:55:17 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213870759
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213870772
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:53 schreef MoreDakka het volgende:
Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is
Onzin. Hij is veroordeeld voor opruiing, niet voor strafbare feiten al dan niet gepleegd door zijn aanhangers/fans/volgelingen.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:57:54 #5
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213870787
quote:

[..]
Dat is natuurlijk absurd, dat snap je zelf ook wel. Als je oproept tot vreedzaam protest en iemand interpreteert dat als 'we moeten geweld plegen' dan ben je volgens deze redenering ook strafbaar.
[..]
Ik zou nog even goed nadenken over dikgedrukte. Hier wordt dus iemand veroordeelt voor iets wat niet gebeurt is, en volgens zijn uitspraken ook nul kans had om te kunnen gebeuren. Als je dat goed vindt, tja.
Ik krijg inmiddels een beetje het gevoel dat we er niet uit gaan komen zo. :P

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld. Het risico dat hij hiermee nam is dat iemand uit het publiek daadwerkelijk geweld zou gebruiken tegen de overheid. Dit tijdens de boerenprotesten waarbij de grenzen van geweld al meerdere malen bereikt en zelfs regelmatig overschreden waren.

Jij vindt van niet. Prima. Moet jij weten. ^O^
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:59:19 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213870801
Wel bijzonder dat er in elk artikel een foto van Gideon staat. Criminelen krijgen toch altijd een balkje voor hun ogen?

Zoiets lijkt mij beter:

Of:

^O^ ^O^
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213870806
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:57 schreef Perox het volgende:

[..]

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld. Het risico dat hij hiermee nam is dat iemand uit het publiek daadwerkelijk geweld zou gebruiken tegen de overheid.
Dat risico was dus nul. Daar gaat het om.
pi_213870832
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:57 schreef Perox het volgende:

[..]

Meijer zinspeelt tijdens een boerenprotest op het gebruik van geweld.
Akwasi heeft letterlijk opgeroepen tot geweld, daar is helemaal niets mee gebeurd.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_213870878
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:56 schreef recursief het volgende:

[..]
Onzin. Hij is veroordeeld voor opruiing, niet voor strafbare feiten al dan niet gepleegd door zijn aanhangers/fans/volgelingen.
Opruiing is de oproep daartoe, de rechter neemt expliciet de context mee dus daar moet je het over hebben. De context is dat er nul kans was op geweld. Naast het feit dat er dus een scenario geschetst werd die niet aan de orde was.
pi_213870896
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:01 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Akwasi heeft letterlijk opgeroepen tot geweld, daar is helemaal niets mee gebeurd.
Niet helemaal waar. Die zaak is voorwaardelijk geseponeerd door het OM omdat Akwasi publiekelijk afstand heeft genomen van zijn op zich strafbare uitspraken.
pi_213870904
Gideon had wel een punt: wanneer moet je overgaan tot actie als een overheid tirannieke trekjes begint te vertonen of bewijzen?
Iedereen ziet het graag gebeuren in andere landen, in de VS staat het in de grondwet ter bescherming van de republiek.

De uitspraak lijkt haast symbolisch te zijn gedaan op de dag van de presentatie van de nieuwe kliek.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:11:14 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870920
quote:

[..]
[..]
Opruien is alleen opruien als men er gehoor aan geeft?
pi_213870930
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Opruien is alleen opruien als men er gehoor aan geeft?
Nee, dat staat er dan ook niet. Maar als je iemand veroordeelt voor zoiets weegt de daadwerkelijke uitkomst mee in de risico-overweging.
pi_213870945
200uur taakstraf
dat zal hem leren!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:15:33 #15
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213870948
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Opruiing is de oproep daartoe, de rechter neemt expliciet de context mee dus daar moet je het over hebben. De context is dat er nul kans was op geweld.
Nul kans op geweld?

dinsdag 11 juni 2024 @ 16:16:45 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870953
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, dat staat er dan ook niet. Maar als je iemand veroordeelt voor zoiets weegt de daadwerkelijke uitkomst mee in de risico-overweging.
Nouja gezien boeren nog wel eens geweld gebruikt hebben zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur of het dumpen van asbest op de snelweg, is dat risico inderdaad aanwezig.

pi_213870954
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:15 schreef Perox het volgende:

[..]
Nul kans op geweld?
Ja.
pi_213870959
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja gezien boeren nog wel eens geweld gebruikt hebben zoals het inbeuken van een provinciehuisdeur, is dat risico inderdaad aanwezig.

[ afbeelding ]
Het gaat over het risico tijdens die manifestatie, slimmerik.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:17:57 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870963
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het gaat over het risico tijdens die manifestatie, slimmerik.
Ook wat ze daarna gaan doen.

Verder is het risico door die boeren zelf aangetoond.
pi_213870968
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ook wat ze daarna gaan doen.
Onzin. Het gaat om de uitspraken van deze kerel op dat protest.
pi_213870984
De vraag blijft dan, wanneer mag je het wel hebben over geweldadig verzet tegen de overheid? Mag je daar over praten in de context van klimaatacties? Of moeten die mensen ook allemaal gearresteerd worden?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:21:47 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213870988
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:19 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Onzin. Het gaat om de uitspraken van deze kerel op dat protest.
Ja waar hij opriep tot geweld tegen de overheid als het kabinet zijn plannen zou doorzetten. En dat tegen een groep die eerder al geweld heeft gebruikt.

Dus een reeel gevaar dat ze dat ook zouden gaan doen.
pi_213870994
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja waar hij opriep tot geweld tegen de overheid als het kabinet zijn plannen zou doorzetten.
Je moet echt even beter leren lezen hoor.
quote:
Tijdens een boerenprotest zou de FvD-politicus in het Gelderse Tuil juli vorig jaar in een speech hebben gezegd dat het toelaatbaar is zich gewelddadig te verzetten tegen de overheid, mocht die overgaan tot onteigening van boeren.
Daar is nooit sprake van geweest.
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:23:17 #24
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871000
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:21 schreef MoreDakka het volgende:
De vraag blijft dan, wanneer mag je het wel hebben over geweldadig verzet tegen de overheid? Mag je daar over praten in de context van klimaatacties? Of moeten die mensen ook allemaal gearresteerd worden?
Dat is een rebellion, geen revolution, young padawan. :+

Serieus: Ook daar zijn er grenzen, maar geen idee of daar wordt opgeroepen door dat gore linkse tuig om op te trekken naar Den Haag en de regering omver te werpen? :?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:23:49 #25
307622 Perox
(niet de echte)
pi_213871007
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 16:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je moet echt even beter leren lezen hoor.
[..]
Daar is nooit sprake van geweest.
Oh dan is het niet erg joh! ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')