You're not wrongquote:Op vrijdag 31 mei 2024 13:33 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In deze coalitie hebben ze voor het tegengeluid toch gewoon elkaar?
Grondrechten zijn basale rechten van mensen, in de grondwet staan ook andere wetten, bijvoorbeeld de zittingsduur van de Tweede Kamer of bijvoorbeeld de benoeming van leden van de RvS. De vier jaar Kamerzittingstermijn oprekken tot 5 jaar of verkorten tot 3,5 jaar of RvS leden niet meer voor het leven benoemen levert geen beknotting van deze basale rechten op, moslims verbieden hun geloof te beleiden wel.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:00 schreef Origami94 het volgende:
[..]
NRC is kritisch op de inperking van grondrechten, die uberhaupt niet worden getoetst door gw art 120 om vervolgens ook kritisch te zijn op de invoering van constitutionele toetsing dmv benoemingen (en dus de afschaffing van gw art 120)
Lekker populistisch
Dan zou ik je toch echt even 93/94 Gw aanraden. Dergelijke verdragen hebben ook gewoon een plaats in de Nederlandse rechtsorde.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 14:42 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dat weet ik. Ik refereer ook naar onze wetten. En dus niet het Europese recht
Dat verhaal verkoopt blijkbaar goed, maar het is echt onzin. Er gaan echt geen half miljoen mensen minder naar de sportschool omdat ze 2,50 per maand meer moeten betalen. Dat is echt zulke nonsens dat het een schande is dat journalisten en andere mediafiguren het durven te opperen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:30 schreef klaasweetalles het volgende:
woest
het geld moet ergens vandaan gehaald worden door wilders en co
feit is gewoon dat de btw van 9 naar 21% gaatquote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verhaal verkoopt blijkbaar goed, maar het is echt onzin. Er gaan echt geen half miljoen mensen minder naar de sportschool omdat ze 2,50 per maand meer moeten betalen. Dat is echt zulke nonsens dat het een schande is dat journalisten en andere mediafiguren het durven te opperen.
Ik vind het schandaliger geld binnen te halen over de ruggen van lezende kinderen (die er al niet zoveel zijn) en van mensen die genieten van af en toe een toneelstuk of musical.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:37 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
feit is gewoon dat de btw van 9 naar 21% gaat
2.50????? jij weet zeker niet wat de contributie kosten zijn om te sporten tegenwoordig
waarom maak je als overheid een verdienmodel om het sporten duurder te maken
het is een regelrechte schande
Mee eens, in principe is dit kabinet gewoon leip om zaken duurder te maken die te maken hebben met ontspanning en de geestelijke gesteldheid van mensenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind het schandaliger geld binnen te halen over de ruggen van lezende kinderen (die er al niet zoveel zijn) en van mensen die genieten van af en toe een toneelstuk of musical.
quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met btw op boekhuurprijzen bij bibliotheken?
quote:Kinderen moeten meer gaan lezen, maar boeken worden een stuk duurder: ‘Het slaat nergens op’
Het beoogde kabinet wil de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen flink opkrikken, maar ondertussen stijgt de btw op boeken van 9 naar 21 procent. De kinderboekensector is faliekant tegen en start vandaag een petitie om het voornemen in het hoofdlijnenakkoord van tafel te krijgen.
”Het is pragmatisch. Het is kortetermijndenken. Dit levert snel een pot geld op, maar op lange termijn zitten we met leesachterstanden”, verzucht kinderboekenschrijver Kevin Hassing in Goedemorgen Nederland op NPO 1.
‘Niemand verdient er veel mee’
”Dit valt niet te rijmen. Het slaat nergens op”, aldus Hassing. ”Boeken zijn al niet goedkoop. Het zijn dure producten om te maken. Daar verdient niemand veel geld aan. De schrijver nog het minst. Met een verhoging naar 21 procent btw verdient de overheid dus twee keer zoveel aan een boek. Ik vind het leuk om kinderboeken te schrijven, maar wel voor lle kinderen.”
Ontvang jij al onze gratis WNL-nieuwsbrief? Meld je hier aan en blijf op de hoogte!
Een kinderboek kost gemiddeld 18,95 euro, zegt de schrijver. Dat is nog met het huidige btw-tarief. ”Voor veel kinderen zijn boeken nu al onbetaalbaar. Ga dan naar de bibliotheek, zeggen ze dan, maar veel kinderen weten de bieb niet te vinden. De prijs van een abonnement gaat ook omhoog. Daar zit geen vluchtroute. Een boek wordt een luxeproduct voor kinderen die wl geld hebben, waarbij de leesvaardigheid waarschijnlijk al in orde is. Het gaat om de kinderen die niet of nauwelijks lezen.”
Strijd
Politiek journalist bij EW Magazine Victor Pak denkt niet dat PVV, VVD, NSC en BBB de btw-verhoging snel zullen schrappen. ”Het gaat om een paarhonderd miljoen waarover is onderhandeld. Als je dit intrekt, moet je het geld ergens anders zoeken. Dat is een nieuwe strijd die je met z’n vieren moet voeren. Dan hou je het liever in stand. Dat is makkelijker.”
25 euro bij basicfit. Als je dan van 9% naar 21% gaat kom je ongeveer op 27,50 uit.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:37 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
feit is gewoon dat de btw van 9 naar 21% gaat
2.50????? jij weet zeker niet wat de contributie kosten zijn om te sporten tegenwoordig
waarom maak je als overheid een verdienmodel om het sporten duurder te maken
het is een regelrechte schande
Dat is gratis. Of er BTW zit op een abonnement bij de bibliotheek weet ik niet, maar boeken lenen zal gratis blijven.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met btw op boekhuurprijzen bij bibliotheken?
We hebben er net twee kaar corona opzitten, ik denk dat de invloed van de btw over de verkoop van Buwalda's boeken - wanneer komt verdomme zijn nieuwe eens uit - op de druk op de ggz wel mee zal vallen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:49 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Mee eens, in principe is dit kabinet gewoon leip om zaken duurder te maken die te maken hebben met ontspanning en de geestelijke gesteldheid van mensen
Het heeft allemaal te maken met de lichamelijke ontwikkeling en geestelijke ontwikkeling
we krijgen in nederland meer overspannen mensen verwacht ik.....
tuurlijk zit er een abbo bij de bibliotheekquote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gratis. Of er BTW zit op een abonnement bij de bibliotheek weet ik niet, maar boeken lenen zal gratis blijven.
quote:De prijs van een abonnement gaat ook omhoog. Daar zit geen vluchtroute. Een boek wordt een luxeproduct voor kinderen die wl geld hebben, waarbij de leesvaardigheid waarschijnlijk al in orde is. Het gaat om de kinderen die niet of nauwelijks lezen.”
Die zin is (alweer) onzin, kinderen kunnen bij elke bibliotheek gratis lid worden. Mensen die wat anders beweren in de pers moeten ze eens wijzen op hun verantwoordelijkheid: het verspreiden van zulk nepnieuws is slecht voor de leesvaardigheid.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
tuurlijk zit er een abbo bij de bibliotheek
[..]
https://wnl.tv/2024/05/22(...)et-slaat-nergens-op/quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die zin is (alweer) onzin, kinderen kunnen bij elke bibliotheek gratis lid worden.
Beide lijken me een zeer matig idee. Zeker voor een gezin met modaal inkomen (die dus buiten de meeste steunregelingen vallen) kan dit aardig oplopen…quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik vind het schandaliger geld binnen te halen over de ruggen van lezende kinderen (die er al niet zoveel zijn) en van mensen die genieten van af en toe een toneelstuk of musical.
Alle kinderen kunnen gratis lid van de bibliotheek worden. Dat was altijd al zo, maar is nu zelfs wettelijk vastgelegd: https://www.rijksoverheid(...)ur%20en%20Wetenschap.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
https://wnl.tv/2024/05/22(...)et-slaat-nergens-op/
lees dit stuk is goed door vriend
gratis bestaat niet meer
ik weet niet waar jij woont....
dat zijn nog de oude afsprakenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alle kinderen zijn kunnen gratis lid van de bibliotheek worden. Dat was altijd al zo, maar is nu zelfs wettelijk vastgelegd: https://www.rijksoverheid(...)ur%20en%20Wetenschap.
Waarom wil jij dat kinderen niet lezen en verspreid je nepnieuws?
En toch is het gek.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alle kinderen zijn kunnen gratis lid van de bibliotheek worden. Dat was altijd al zo, maar is nu zelfs wettelijk vastgelegd: https://www.rijksoverheid(...)ur%20en%20Wetenschap.
Waarom wil jij dat kinderen niet lezen en verspreid je nepnieuws?
Nee, deze wet (geen regel) wordt niet aangepast.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
dat zijn nog de oude afspraken
zodra de nieuwe regering ingesteld wordt vervalt deze regel....
Overstappen op de onlinebiblitheek met een gave e-reader werkt meestal nog wel. Of een mooie bibliotheek zoeken, die in Groningen zit bomvol pubers vanwege de inrichting.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
En toch is het gek.
Ik krijg mijn puber met geen mogelijkheid de bieb meer ingesleept. Maar als ik een mooi boek voor haar koop, zit ze wel meteen te lezen.
Zal de leeftijd wel zijn dat de bieb opeens suf en saai gevonden wordt ofzo.
Ja dat ik kan ik nog wel overwegen. Goede tip!quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Overstappen op de onlinebiblitheek met een gave e-reader werkt meestal nog wel.
Klopt, kinderen kunnen inderdaad meestal gratis lid worden. Maar dit gaat wel doorwerken naar volwassenen die lid willen worden, daarvoor zal de hogere BTW wel doorberekend worden en de hele exploitatie van bibliotheken, die al onder druk staat, zal lastiger worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die zin is (alweer) onzin, kinderen kunnen bij elke bibliotheek gratis lid worden. Mensen die wat anders beweren in de pers moeten ze eens wijzen op hun verantwoordelijkheid: het verspreiden van zulk nepnieuws is slecht voor de leesvaardigheid.
Haha, en een leuk boek voor haar lenenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:21 schreef capricia het volgende:
[..]
En toch is het gek.
Ik krijg mijn puber met geen mogelijkheid de bieb meer ingesleept. Maar als ik een mooi boek voor haar koop, zit ze wel meteen te lezen.
Zal de leeftijd wel zijn dat de bieb opeens suf en saai gevonden wordt ofzo.
Nee. Die boeken zien er afgeleefd uit en stinken, zegt mijn puber.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Haha, en een leuk boek voor haar lenen?
Maar bibliotheken moeten zich sowieso opnieuw gaan uitvinden en dat is al lastig zat.
Het staat op meerdere sites manquote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, deze wet (geen regel) wordt niet aangepast.
WNL zit er, zoals wel vaker, gewoon helemaal naast.
Bibliotheek heeft ook een app waarmee je digital kunt lezen. Moet je wel even kijken naar de abonnementsvoorwaarden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Die boeken zien er afgeleefd uit en stinken, zegt mijn puber.![]()
Maar die tip van de ereader van Hanca is wel een goede. En voor nu is het heel veel Storytel.
Hoe mooi fysieke boeken ook zijn ik zweer toch echt bij een e-reader, ik kan mij de tijd nog herinneren dat we een koffer met alleen boeken op vakantie mee namen. Nu een e-reader van nog geen 200 gram met zoveel boeken als ik wil (meestal 100 of meer).quote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:04 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Bibliotheek heeft ook een app waarmee je digital kunt lezen. Moet je wel even kijken naar de abonnementsvoorwaarden.
Waar tot 21 ook hoge btw op zat en na de uiteindelijke verlaging geen prijsverlaging is opgetreden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoe mooi fysieke boeken ook zijn ik zweer toch echt bij een e-reader, ik kan mij de tijd nog herinneren dat we een koffer met alleen boeken op vakantie mee namen. Nu een e-reader van nog geen 200 gram met zoveel boeken als ik wil (meestal 100 of meer).
Klaas. Ben je bekend met de wet op de vaste boekenprijs?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:39 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het staat op meerdere sites man
chek je bronnen is goed
bovendien als boeken duurder worden betekent dat bibliotheken minder nieuwe kunnen gaan inkopen, of het nou kinderboeken zijn volwassen boeken zijn
het heeft sowieso indirect invloed op blbliotheken
dan heeft indirect ook invloed op kinderen
[ x ]
Ik heb geen idee, ik koop ze op Amazonquote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Waar tot 21 ook hoge btw op zat en na de uiteindelijke verlaging geen prijsverlaging is opgetreden.
quote:PVV, VVD, NSC en BBB zijn nog niet klaar met de verdeling van de kabinetsposten, maar ze zijn er al wel bijna uit. Rond de kringen van de formatie klinken daarover optimistische geluiden.
https://wnl.tv/2024/05/31(...)ling-kabinetsposten/quote:Maandag praten de vier partijleiders, Schoof en formateur Richard van Zwol verder over de verdeling van de posten. Gezien de positieve geluiden is het niet ondenkbaar dat de formateur een of twee dagen daarna al gaat beginnen met het ontvangen van de kandidaat-bewindslieden.
Tussen de eerste twee zat ook 8 jaar, derhalve zou 2028 logisch zijn. Ik kijk er ook wel naar uit!quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:01 schreef nostra het volgende:
[..]
We hebben er net twee kaar corona opzitten, ik denk dat de invloed van de btw over de verkoop van Buwalda's boeken - wanneer komt verdomme zijn nieuwe eens uit - op de druk op de ggz wel mee zal vallen.
Sinds 1 juli 2020 is het wettelijk geregeld dat iedereen onder de 18 gratis lid kan worden van de bibliotheek. Natuurlijk bestaat gratis niet, maar wel of niet lid ouders en kind kost het geen cent meer!quote:Op vrijdag 31 mei 2024 17:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
https://wnl.tv/2024/05/22(...)et-slaat-nergens-op/
lees dit stuk is goed door vriend
gratis bestaat niet meer
ik weet niet waar jij woont....
Wel goed voor de verdeeldheid op die flank.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:49 schreef Hexagon het volgende:
Wel bijzonder dat zowel WNL als PowNed nepnieuws maken over dit kabinet. Terwijl je een meer positieve houding zou verwachten.
Zat vorig jaar naast hem in de trein, het zou er wel aan moeten zitten komen. "Maar ik blijf schrijver, dus beloof niets".quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:26 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tussen de eerste twee zat ook 8 jaar, derhalve zou 2028 logisch zijn. Ik kijk er ook wel naar uit!
boeken is iets voor meisjesquote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Klaas. Ben je bekend met de wet op de vaste boekenprijs?
Wat een vage boeken heeft deze man geschrevenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ik heb wel eens naast Harry Mulisch gezeten in de trein. Raad eens wie er nu onder de zoden ligt.
Dat is correctquote:Op vrijdag 31 mei 2024 14:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan zou ik je toch echt even 93/94 Gw aanraden. Dergelijke verdragen hebben ook gewoon een plaats in de Nederlandse rechtsorde.
43 miljoen boeken is wel veelquote:Boekenmarkt 2023 in cijfers
Lezers kochten in totaal 43 miljoen boeken (alle talen, fysiek en e-boeken). Daarmee stijgt de afzet met 0,1%. Het is het vierde jaar op rij dat we een afzetstijging zien. Daarmee is de afzet in 2023 op het hoogste punt sinds 2012. Toen werden in totaal 45 miljoen boeken verkocht.
In totaal is voor ruim 685 miljoen euro aan boeken verkocht. De totale boekenmarkt is met 3% in omzet gegroeid. Dat maakt 2023 het negende achtereenvolgende jaar waarin sprake is van omzetgroei.
Bij het fysieke verkoopkanaal is de afzet licht gestegen met 0,2%, de omzet stijgt met 3%. Het is het tweede jaar dat de afzet via het fysieke verkoopkanaal weer toeneemt, al is het in minder sterke mate dan in 2022 (+16%).
Het marktaandeel van het fysieke verkoopkanaal is ongeveer gelijk aan 2022. Het fysieke verkoopkanaal is opnieuw goed voor 56% van de totale afzet en 50% van de totale omzet.
Bij het online verkoopkanaal is de afzet stabiel, dankzij een toename van het aantal e-boekverkopen.
De afzet van fysieke Nederlandstalige boeken is met 1% gedaald, de omzet stijgt met 2%.
De markt voor anderstalige boeken, die in overgrote meerderheid Engelstalige boeken betreft, groeit wederom (+2%), maar minder hard dan in 2022, toen zowel de afzet als omzet van anderstalige boeken met 19% groeide.
Het afzetaandeel van anderstalige boeken blijft daarmee ongeveer gelijk aan 2022: circa n op de vijf verkochte boeken in Nederland is anderstalig.
Van Nederlandstalige boeken werd in alle genres minder verkocht. Non-fictie vrije tijd (denk daarbij aan kook- en hobbyboeken) is de grootste daler met 6% minder verkochte boeken, gevolgd door fictie dat in afzet met 4% daalt. De afzet kinderboeken daalt het minste: -0,1%.
Er werden meer losse e-boeken verkocht. De afzet van e-boeken stijgt ten opzichte van 2022, met 5% naar meer dan drie miljoen boeken. De omzet stijgt met 13% naar 32 miljoen euro. Het afzetaandeel stijgt naar bijna 9%.
Met dank aan CB kunnen we ook iets zeggen over de omzetontwikkeling van commercile e- en luisterboekabonnementen. Uit de data van CB blijkt dat de omzet van gedistribueerde e- en luisterboeken via abonnementen blijft groeien, met 21% volgens een eerste inschatting voor 2023.
Daarmee is de omzet via commercile abonnementen voor het eerst een fractie groter dan de omzet e- en luisterboekverkoop buiten abonnementsdiensten om. In 2022 bedroeg het omzetaandeel e- en luisterboeken via abonnementen nog 48%.
Totdat je zelf in die situatie hebt gezeten.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:24 schreef nostra het volgende:
Laurentien heeft ook een meninkje, leuk fuzzen met ministerile verantwoordelijkheid.
https://www.telegraaf.nl/(...)tm_campaign=whatsapp
Het gaat niet alleen om die 2,50 lijkt mij zo. Als dat het enige was dat duurder is geworden in de afgelopen 5 jaar dan was het inderdaad belachelijk. Maar de realiteit laat toch echt wat anders zien.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat verhaal verkoopt blijkbaar goed, maar het is echt onzin. Er gaan echt geen half miljoen mensen minder naar de sportschool omdat ze 2,50 per maand meer moeten betalen. Dat is echt zulke nonsens dat het een schande is dat journalisten en andere mediafiguren het durven te opperen.
Oh, heb vandaag in de kantine al een pvv-stemmer gehoord die er boos over was.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is niet het punt, los van wat je van de situatie vindt.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:24 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Totdat je zelf in die situatie hebt gezeten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |