Helaas niet..quote:Op maandag 27 mei 2024 16:59 schreef Masberum het volgende:
Stel dat iemand ontslagen wordt omdat ze vermoeden dat de persoon alcohol heeft gedronken in de ochtend (en in de ochtend werkt die persoon). Er is geen alcoholtest gedaan, ze zeggen gewoon dat je sterk naar alcohol ruikt en er dronken uit ziet. Na 1,5 jaar trouwe dienst wordt je dan op staande voet ontslagen. Mag dat überhaupt zonder echt bewijs dat die persoon heeft gedronken?
Gezien de pohi van deze alcoholist zal het me niks verbazen als er al het een en ander aan vooraf is gegaan.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:50 schreef mvdejong het volgende:
Er moet een hele urgente reden zijn voor ontslag op staande voet. Tenzij de medewerker overduidelijk een gevaar voor zichzelf of anderen vormde, of het risico liep om het bedrijf zeer grote schade toe te brengen, kan dat niet zonder dat er eerdere incidenten zijn geweest waarbij de medewerker gewaarschuwd is (en mogelijk een bepaalde training heeft moeten volgen). Alleen een vermoeden van dronkenschap is geen afdoende reden tenzij hij met hele gevaarlijke dingen bezig is, of een presentatie met een grote klant zou moeten geven waar hij een groot contract op het spel zou zetten (en dan hadden ze hem gewoon als ziek kunnen afmelden).
Weet je het zeker/quote:Op maandag 27 mei 2024 17:04 schreef bonanza8 het volgende:
Alcoholgebruik op zichzelf is geen directe reden voor ontslag op staande voet. Dit geldt zowel voor privétijd als tijdens of voor het werk.
baan weg, wijf weg, alles wegquote:Op maandag 27 mei 2024 17:23 schreef StateOfMind het volgende:
Ach, heeft TS straks nog meer tijd om te drinken
Irish coffee bij het ontbijt en gaaaaan.
Wat als je buschauffeur bent?quote:Op maandag 27 mei 2024 17:04 schreef bonanza8 het volgende:
Alcoholgebruik op zichzelf is geen directe reden voor ontslag op staande voet.
Het schijnt mogelijk te zijn naar een verjaardag te gaan en geen alcohol te drinken.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ken een locatie die je vooraf bezoekt een formulier moet tekenen dat je geen alcohol,drugs of medicijnen (met label niet rijden )hebt gebruikt.
En bij aankomst doen ze regelmatig een adem analyse. Waarbij 0,1 promiel al weigering van de site is en voor werknemers ontslag geloof ik.
Die mensen kunnen niet zondag of doordeweeks naar een verjaardag.
Dan zal een rechter het ontslag vrijwel altijd goedkeuren, omdat een chauffeur onder invloed een direct gevaar voor de omgeving kan vormen. En dat moet je als chauffeur ook weten.quote:
ow is dat zo, geheel afhankelijk of je een ander in gevaar hebt gebracht met je gedrag.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:04 schreef bonanza8 het volgende:
Alcoholgebruik op zichzelf is geen directe reden voor ontslag op staande voet. Dit geldt zowel voor privétijd als tijdens of voor het werk. Echter, herhaaldelijk drankmisbruik, waarbij een werknemer eerder is gewaarschuwd, kan wel een reden zijn voor ontslag op staande voet.
Het is niet verboden om op een verjaardag gewoon een colaatje te drinken hoor.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ken een locatie die je vooraf bezoekt een formulier moet tekenen dat je geen alcohol,drugs of medicijnen (met label niet rijden )hebt gebruikt.
En bij aankomst doen ze regelmatig een adem analyse. Waarbij 0,1 promiel al weigering van de site is en voor werknemers ontslag geloof ik.
Slecht idee, vervelend voor zijn vrouw en kinderen als hij straks hele dagen thuis zit.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:23 schreef StateOfMind het volgende:
Ach, heeft TS straks nog meer tijd om te drinken
Irish coffee bij het ontbijt en gaaaaan.
dat is zo, enkel een vermoeden is ook al niet genoegquote:Op maandag 27 mei 2024 23:25 schreef dop het volgende:
[..]
ow is dat zo, geheel afhankelijk of je een ander in gevaar hebt gebracht met je gedrag.
Neem als voorbeeld een buschauffeur die dronken achter het stuur kruipt.
Je zult het zeker moeten bewijzen, daar ben ik het verder mee eens.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:35 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
dat is zo, enkel een vermoeden is ook al niet genoeg
maar als die buschauffeur wel dronken is en er geen test voor handen is trekt de werkgever aan het kortste eind want er is geen bewijs
Zoiets geldt voor onze Storingswachtdienst. Niets vreemds aan.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Inderdaad. Hangt wel af van de huisregels waarvoor je hebt getekend. als je in een fabriek werkt of met machines is het heel normaal dat er een clausule in je contract staat dat alcohol of onder invloed zijn van wat dan ook verboden is en tot ontslag op staande voet leidt.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:04 schreef bonanza8 het volgende:
Alcoholgebruik op zichzelf is geen directe reden voor ontslag op staande voet. Dit geldt zowel voor privétijd als tijdens of voor het werk. Echter, herhaaldelijk drankmisbruik, waarbij een werknemer eerder is gewaarschuwd, kan wel een reden zijn voor ontslag op staande voet.
Als een werkgever vermoedt dat een werknemer alcohol heeft gebruikt, is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Er moet een zorgvuldig onderzoek plaatsvinden om feiten vast te stellen, zoals de geur van alcohol of het dronken uiterlijk van de werknemer. Geen alcoholtest hebben uitgevoerd kan de zaak bemoeilijken.
Als dat gebeuren rondom zijn kinderen en zijn vriendin al geen wakeup call was, dan gaat dit het al helemaal niet zijn.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 12:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
En zo stort alles rondom TS in elkaar…. Hopelijk wordt dit binnenkort de wake up call voor hem.
Inhoudelijk: zonder info over het soort werk, of er al een dossier is nav ‘probleemgedrag’ of verminderde inzetbaarheid als gevolg van (vermoeden van) alcoholgebruik is er weinig te zeggen over de wettelijkheid van het ontslag op staande voet.
Als ‘de persoon’ niet gedronken heeft en de beschuldiging dus vals is, zou hij/zij vast supersterk staan als hij/zij meteen nadat hij/zij is weggestuurd een gecertificeerde en gedateerde alcoholtest zou regelen. Omdat die 0 promille zou aangeven.
dat hoeft maar 1 iemand te zienquote:Op dinsdag 28 mei 2024 13:23 schreef Ludachrist het volgende:
Als je buschauffeur bent zullen ze het je zwaarder aanrekenen dan wanneer je ambtenaar bent, maar alsnog is het wel lastig om dit zonder met zekerheid vast te stellen om te buigen naar een ontslag op staande voet.
Dus tip voor jou: gewoon pas om 11 uur beginnen met een klein veldflesje, dan pakken ze je nooit pik.
Er even vanuit gaande dat het allemaal geen act is: je gooit je leven weg door iets wat de controle over jou heeft.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
In het contract staat blijkbaar wel zoiets dat dat ontslag kan betekenen maar dat is 1,5 jaar geleden ondertekend en nooit bij stil gestaan verder toen. Zijn wel dingen voorgekomen maar goed. Ik ga het wel aanvechten denk ik. Ik had wel wat op vanwege een wat stressvolle periode en merkte ook wel dat ik zelf anders overkwam maar ik deed mijn werk verder goed en dit is gewoon een overdreven reactie.
Dus je tekent iets met voorwaarden. Denkt daar verder niet bij na en dan geldt het niet?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
In het contract staat blijkbaar wel zoiets dat dat ontslag kan betekenen maar dat is 1,5 jaar geleden ondertekend en nooit bij stil gestaan verder toen. Zijn wel dingen voorgekomen maar goed. Ik ga het wel aanvechten denk ik. Ik had wel wat op vanwege een wat stressvolle periode en merkte ook wel dat ik zelf anders overkwam maar ik deed mijn werk verder goed en dit is gewoon een overdreven reactie.
In de linkjes die ik heb gepost staat dat je een kans kan hebben als je onderkent dat je een verslaving hebt. Ga als de wiederweerga naar je huisarts en laat een hulptraject opstarten. Als je nu niet zelf de controle pakt, kom je echt in een neerwaartse spiraal.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
Ik zou hulp voor het daadwerkelijke probleem inroepen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:54 schreef Ole het volgende:
Ze moeten wel met bewijs komen dan. Ze hebben je niet getest. In theorie zou je ook diabetes kunnen hebben. Ik zou juridische hulp inroepen
Gezien de reactie heb ik maar één ding te zeggen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
Misschien heeft TS het wel gewoon toegegeven toen het gevraagd werd.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:54 schreef Ole het volgende:
Ze moeten wel met bewijs komen dan. Ze hebben je niet getest. In theorie zou je ook diabetes kunnen hebben. Ik zou juridische hulp inroepen
Ik denk dat hoe sterk je staat mede afhankelijk is van de 'dingen die wel zijn voorgekomen maar goed'. Als daar al ernstige zaken tussen zitten waar ook waarschuwingen voor gegeven zijn en dossier is ogebouwd, sta je een stuk minder sterk nu.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
Duik eens in de pohi van deze userquote:Op woensdag 29 mei 2024 11:14 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe TS zijn dagen nu gaat door brengen.
Op straat wat zuipen en dan op een normale tijd naar huis en hierover niets aan zijn vriendin vertellen?
Ander had ik het toch niet over zijn "vriendin" gehad.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:20 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Duik eens in de pohi van deze user
Het is een act, en niet meer dan dat. Het reageren niet meer waard.quote:Op donderdag 30 mei 2024 10:48 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nou, van @:Masberum komt geen reactie meer. Wel online, dus bijgelezen (lijkt mij), maar reageren? Ho maar
is het niet zo dat een werkgever een hulptraject moet opstarten,je kan nooit zomaar door dit onslagen worden,raar maar waar.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:04 schreef bonanza8 het volgende:
Als een werkgever vermoedt dat een werknemer alcohol heeft gebruikt, is het belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan. Er moet een zorgvuldig onderzoek plaatsvinden om feiten vast te stellen, zoals de geur van alcohol of het dronken uiterlijk van de werknemer. Geen alcoholtest hebben uitgevoerd kan de zaak bemoeilijken.
Die is te druk met bezopen Assassin Creed Odyssey (quote:
Heeft ie tenminste één doel in zijn leven gerealiseerd.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 10:09 schreef HSG het volgende:
TS had geen zin meer om te werken en is daarom gaan drinken.
R&P / Geen zin meer in werken
Zo moeilijk is dat niet.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:22 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Heeft ie tenminste één doel in zijn leven gerealiseerd.
0,1 promiel kan ook op natuurlijke wijze voorkomen, dus het zou me verbazen als het zo strak is getrokken. Maar goed, daar was de “geloof ik” dan ook voorquote:Op maandag 27 mei 2024 22:03 schreef Lospedrosa het volgende:
En dan ga je jezelf daar vast wel weer tegenkomenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:09 schreef Masberum het volgende:
Ik ga gewoon solliciteren. Als ik het aanvecht en daar wel weer mag werken dan is het toch ontzettend onprettig gezien de situatie. Dus ik neem mijn verlies (hun verlies ook want ik deed mijn werk best oke) en ben weer bezig mijn C.V. te updaten en dan kijken naar andere uitdagingen
Dat hoef je volgens mij echt niet te melden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:09 schreef Ridocar het volgende:
Je weet dat je verplicht bent je ontslag op staande voet te melden bij je sollicitatie?
Ik dacht dat dit WGR was, niet iets waar users dit soort dingen typen om zelf er maar voldoening uit te halen.. Maar goed voor jou hoor als je hier lol aan hebt..quote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:43 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En dan ga je jezelf daar vast wel weer tegenkomen
Euh? Bron?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:09 schreef Ridocar het volgende:
Je weet dat je verplicht bent je ontslag op staande voet te melden bij je sollicitatie?
Het idee van aanvechten is gewoonlijk niet om terug te keren, de arbeidsrelatie lijdt er vrijwel altijd onherstelbaar onder. Maar wel om alsnog een 'net' ontslag te krijgen met transitievergoeding en (uitbetaalde) opzegtermijn etc.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 18:09 schreef Masberum het volgende:
Ik ga gewoon solliciteren. Als ik het aanvecht en daar wel weer mag werken dan is het toch ontzettend onprettig gezien de situatie. Dus ik neem mijn verlies (hun verlies ook want ik deed mijn werk best oke) en ben weer bezig mijn C.V. te updaten en dan kijken naar andere uitdagingen
Dat wist ik niet, nu wel. Dat maakt dingen wel wat moeilijkerquote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:09 schreef Ridocar het volgende:
Sowieso is het niet hun verlies. Je bent nu niet meer dan een defect bedrijfsmiddel waar ze van af moesten. Zo bijzonder onmisbaar ben je ook weer niet.
Nog iets: je hebt het over uitdagingen. Uitdagingen zijn problemen die je op wilt lossen. In jouw geval is daar geen sprake van. Jij sleept liever je uitdagingen achter je aan, samen met alle andere uitdagingen die je liever uit de weg gaat. Het stapelt zo wel op, he?
Gelukkig sta ik niet in jouw schoenen. Met je eeuwige trosje uitdagingen.
Ik gaf niet als eerste of als enige zo’n soort reactie.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:41 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit WGR was, niet iets waar users dit soort dingen typen om zelf er maar voldoening uit te halen.. Maar goed voor jou hoor als je hier lol aan hebt..
Ik zou dat van die verplichting om dat ergens te melden niet zomaar aannemen zonder een hele goede bron!quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:45 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, nu wel. Dat maakt dingen wel wat moeilijker
'omdat onze waarden niet overeenkwamen'quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:48 schreef Lienekien het volgende:
Er is geen plicht om het te melden. Maar als een potentiële werkgever vraagt waarom je bent weggegaan bij de vorige werkgever, mag je in principe niet liegen.
Rare manier om voor jezelf offtopic reacties goed te praten maar oke.. dan negeer ik je wel voortaan..quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik gaf niet als eerste of als enige zo’n soort reactie.
Dat je juist mij quote betekent wellicht dat het ergens een snaar raakte. Misschien een kleine stap in het erkennen van je echte probleem? Daar zou ik dan wel voldoening uit halen ja.
Gast..quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:09 schreef Ridocar het volgende:
Um, nee, dat ben je niet. Althans, niet volgens mijn docent arbeidsrecht.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 19:09 schreef Ridocar het volgende:
Familie met juridische achtergrond. Ik zal er nog eens naar vragen, want google kan mijn uitspraak ook niet verifiëren.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 21:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nee, dat ben je niet. Althans, niet volgens mijn docent arbeidsrecht.
Bron?
Bij sollicitaties hoef je niet expliciet te vermelden dat je ontslagen bent op staande voet, tenzij hier specifiek naar gevraagd wordt. Het is echter belangrijk om eerlijk te zijn tijdens een sollicitatieproces, aangezien onwaarheden of het verzwijgen van relevante informatie problemen kan veroorzaken als dit later aan het licht komt.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Familie met juridische achtergrond. Ik zal er nog eens naar vragen, want google kan mijn uitspraak ook niet verifiëren.
quote:
Je was gewoon vergeten dat het ongepast is om bezopen op je werk te verschijnen?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:46 schreef Masberum het volgende:
Wou net zeggen, als het opvalt is het niet een beetje drank. Mijn idee, collega’s hebben geklaagd, hij kwam al weken vaak half dronken op zijn werk, stonk en lulde uit zijn nek.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:27 schreef mootie het volgende:
[..]
Je was gewoon vergeten dat het ongepast is om bezopen op je werk te verschijnen?
Ik ook, maar het houdt een keertje op. Alleen al in dit topic zijn er talloze adviezen. Als je daar gewoon schijt aan hebt dan mag je het wmb uitzoeken.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 20:45 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, nu wel. Dat maakt dingen wel wat moeilijkerEn ben blij voor je dat je niet in mijn schoenen staat.. ik gun vrijwel iedereen het beste
TS voert óf een act op, óf hij zit nog zwaar in de ontkennende fase van zijn probleem.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ook, maar het houdt een keertje op. Alleen al in dit topic zijn er talloze adviezen. Als je daar gewoon schijt aan hebt dan mag je het wmb uitzoeken.
Even nagevraagd:quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Familie met juridische achtergrond. Ik zal er nog eens naar vragen, want google kan mijn uitspraak ook niet verifiëren.
Kan het niet (deels) een kopie zijn van Google ?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |