abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213654658

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213654675
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 09:12 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Wat is in dit geval nou het voordeel van een stock split voor Nvidia? Betere verhandelbaarheid van de aandelen (vanwege prijs / 10) of zijn er andere zaken?
Volgens Nvidia zelf:
quote:
NVIDIA also announced a ten-for-one forward stock split of NVIDIA’s issued common stock to make stock ownership more accessible to employees and investors.
  donderdag 23 mei 2024 @ 09:47:10 #3
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213654902
Ook voor optieschrijvers.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_213655045
Mooie TT ^O^

En sorry, zag niet dat ik de lapo had in het vorige deel :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 23 mei 2024 @ 11:04:24 #5
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213655367
Waarom niet meteen 1/50 doen trouwens?
pi_213658331
Nvidia is dan ook echt een enorme bubbel geworden.
Ja het heeft natuurlijk onderliggende waarde, het is geen dotcom bubble achtig, maar wel compleet overgewaardeerd.
  donderdag 23 mei 2024 @ 17:08:39 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213658392
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nvidia is dan ook echt een enorme bubbel geworden.
Ja het heeft natuurlijk onderliggende waarde, het is geen dotcom bubble achtig, maar wel compleet overgewaardeerd.
Ik geloof zeker in ai. Maar $1000 voor een dividend van 10 cent..
The End Times are wild
pi_213660670
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 17:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik geloof zeker in ai. Maar $1000 voor een dividend van 10 cent..
Dat dividend is natuurlijk verwaarloosbaar. Ik volg Nvidia niet op de voet, maar grote kans dat het dividend slechts tot doel heeft om fondsen en ETF's die zich beperken tot het investeren in dividendaandelen de mogelijkheid te geven om in Nvidia te beleggen.
pi_213664756
Roodgekleurd ochtendje zo te zien.

“Tech fondsen/aandelen krijgen een tik en Philips doet het wat minder.” Dus alles naar beneden.

Dat verband blijf ik frappant vinden.
Hoezo trekt het elk aandeel naar beneden?

Als in, het ene bedrijf heeft niks met het ander te maken maar toch is er dan een verkoop van aandelen van echt alles zeg maar.
pi_213672724
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 06:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Gezien je doodgegooid word met polestar reclames op social media, maar ik heb er nog nooit een op de weg zien rijden, weet je ook wel genoeg.

Chinese? Meuk, ja technisch Volvo allemaal, maar gezien waar het gros geproduceerd word, kan je het wel raden.
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_213672725
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 10:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Roodgekleurd ochtendje zo te zien.

“Tech fondsen/aandelen krijgen een tik en Philips doet het wat minder.” Dus alles naar beneden.

Dat verband blijf ik frappant vinden.
Hoezo trekt het elk aandeel naar beneden?

Als in, het ene bedrijf heeft niks met het ander te maken maar toch is er dan een verkoop van aandelen van echt alles zeg maar.
Veel bijzonders was het toch allemaal niet vandaag?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_213675112
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.
Tuurlijk.

Veel rijplezier alvast.
pi_213675236
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Tuurlijk.

Veel rijplezier alvast.
?
Best pilot in history
pi_213713941
Zijn er nog Nvidia kopers? :D
BlaBlaBla
pi_213714365
Kennelijk wel. Het blijft daar ook wel een beetje een goed nieuwsshow. Ik ben benieuwd wat de aangekondigde split daaraan bijdraagt en wat er na de split gebeurt.
pi_213715156
Jezus dat Nvidia, straks Apple voorbij _O-
pi_213716411
^O^

Misschien maar eens wat afroamen, wordt wel een erg groot deel van mijn portfolio. Maarja dat voelt toch tegenstrijdig..
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_213716579
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 19:31 schreef tjoptjop het volgende:
Jezus dat Nvidia, straks Apple voorbij _O-
Het is compleet bizar. De waarde die Nvidia het afgelopen jaar erbij heeft gekregen is hoger dan de volledige waarde van Amazon _O-
pi_213717240
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:53 schreef Black-Death het volgende:
^O^

Misschien maar eens wat afroamen, wordt wel een erg groot deel van mijn portfolio. Maarja dat voelt toch tegenstrijdig..
Nvidia is echt zo'n aandeel dat ik niet ga afroamen, ik heb het geld toch niet nodig.
BlaBlaBla
pi_213717550
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 21:06 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het is compleet bizar. De waarde die Nvidia het afgelopen jaar erbij heeft gekregen is hoger dan de volledige waarde van Amazon _O-
En vandaag even meer dan een Intel erbij _O-
pi_213717602
Nvidia en ASML had ik nou nooit moeten verpatsen, mijn hemel wat een bedrijven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213717830
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 22:14 schreef ludovico het volgende:
Nvidia en ASML had ik nou nooit moeten verpatsen, mijn hemel wat een bedrijven.
Ik heb ASML zo rond de 500 verkocht paar jaar geleden, dacht dat de rek er wel een beetje uit was :D
pi_213718339
Ik heb in november vorig jaar 1/6 van mijn ASML verkocht @¤620 omdat ik het een te groot deel van mijn portefeuille vond. Nu zijn het restant ASML + Nvidia alweer goed voor bijna 20% van mijn beleggingen.

Nvidia hou ik vast tot na de split, en dan wellicht een stukje verkopen en omzetten in wat saais (ETFs). Over ASML twijfel ik. Dit jaar is voorgeschoteld als een tussenjaar en voor 2025 zou de orderportefeuille weer vol moeten lopen. Als die prognose uitkomt wil ik er eigenlijk nog geen afscheid van nemen, maar aan de andere kant neig ik er naar om ook daar 20% te verkopen ergens later dit jaar.
  woensdag 29 mei 2024 @ 08:51:27 #24
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213720005
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
pi_213720215
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
Mwa, die hype train blijft nog wel even gaan volgens mij. Daarnaast, tegen de tijd dat iedereen is voorzien AI-apparatuur moeten de chips toch weer vervangen worden :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 21:51 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Nvidia is echt zo'n aandeel dat ik niet ga afroamen, ik heb het geld toch niet nodig.
Nee precies.. heb het geld ook niet nodig, dus laat het voorlopig wat het is. Ga echter ook niet bijkopen. Koop nu vooral S&P500 en Semiconductor ETF's.
pi_213720350
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:18 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Mwa, die hype train blijft nog wel even gaan volgens mij. Daarnaast, tegen de tijd dat iedereen is voorzien AI-apparatuur moeten de chips toch weer vervangen worden :P
[..]
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.

Totdat de bubbel klapte :P
  woensdag 29 mei 2024 @ 10:12:34 #27
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_213720636
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:35 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.

Totdat de bubbel klapte :P
Verschil is wel dat er bij de dot-com bubble geen geld verdient werd met 'dot-com' (het draaide om de verwachting dat het ooit flink geld zou schuiven).

Bij ai wordt er wel al geld mee verdient en is er nog veel potentie om er direct geld mee te gaan verdienen. Als dit laatste waar is, zal de bubbel nog niet zo snel knappen.

-denk ik-

Waarschuwing; nadat ik onderstaande nog een keer las realiseerde ik me dat het wel een grote onsamenhangende brainfart is geworden. Excuses moi :)
Aan de andere kant stegen koersen bij de dot-com bubble alleen maar omdat mensen verwachtte dat hij nog verder zou stijgen -los van bedrijfsresultaten-. Ik heb het idee dat dat nog niet het geval is bij de ai bubble, bedrijfsresultaten laten ook optimisme zien. Tegelijkertijd stijgt Nvidia voor een groot deel ook alleen maar omdat mensen verwachten dat het nog verder gaat stijgen, ookal weten ze dat de bedrijfsresultaten de prijs niet rechtvaardigt. Al met al kan Nvidia nog wel even flink door bubbelen. Misschien dat we de pe van 170 die Cisco had in 1998 nog gaan evenaren (nu is hij maar 70, wat op zich niet gek hoog is).

[ Bericht 7% gewijzigd door embedguy op 29-05-2024 10:50:33 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_213721249
Ik heb de gekte uit de dotcom bubble nog niet in dezelfde mate teruggezien in AI. Startups die geen cent venture capital kregen, daarna het woord 'Cyber' in hun bedrijfsnaam zetten en daarna opeens tientallen tot honderden miljoenen ophaalden. Nina Brink die voor de beursgang van World Online de waardering verdedigde door te zeggen dat elke klant van World Online x-duizend gulden waard was zonder uit te kunnen leggen waarom. Ik werkte zelf bij een internetbedrijf zonder verdienmodel waar toen we 30 werknemers hadden investeerders met zakken geld met meer dan 100 miljoen voor de deur stonden, alleen omdat we "dingen deden op internet".

Veel investeerders destijds begrepen eigenlijk helemaal niks van internet, op geen enkel niveau. Technisch niet, conceptueel niet, bedrijfseconomisch niet, commercieel niet, sociaal niet. Maar toch pompten ze geld in internetstartups in de hoop dat die het wel snapten. Dat strooien met geld zonder een flauw benul te hebben waar je het in stopt zie ik in de AI-hype toch veel minder.
pi_213721273
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:35 schreef recursief het volgende:
Ik heb de gekte uit de dotcom bubble nog niet in dezelfde mate teruggezien in AI. Startups die geen cent venture capital kregen, daarna het woord 'Cyber' in hun bedrijfsnaam zetten en daarna opeens tientallen tot honderden miljoenen ophaalden. Nina Brink die voor de beursgang van World Online de waardering verdedigde door te zeggen dat elke klant van World Online x-duizend gulden waard was zonder uit te kunnen leggen waarom. Ik werkte zelf bij een internetbedrijf zonder verdienmodel waar toen we 30 werknemers hadden investeerders met zakken geld met meer dan 100 miljoen voor de deur stonden, alleen omdat we "dingen deden op internet".

Veel investeerders destijds begrepen eigenlijk helemaal niks van internet, op geen enkel niveau. Technisch niet, conceptueel niet, bedrijfseconomisch niet, commercieel niet, sociaal niet. Maar toch pompten ze geld in internetstartups in de hoop dat die het wel snapten. Dat strooien met geld zonder een flauw benul te hebben waar je het in stopt zie ik in de AI-hype toch veel minder.
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.
pi_213721300
Het is nu ook wel een beetje de winners picking. Jongens als Snowflake of C3 (die wel de allermooiste ticker heeft O+ ) blijven gewoon hard achter omdat ze niet presteren, in plaats van dat de hele markt maar meegaat.
Best pilot in history
pi_213721352
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 11:38 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.
AI is toch een ander verhaal. Een heel groot deel van de theorie achter neurale netwerken is al heel oud. De mogelijkheden en toepassingen zijn globaal al heel lang bekend, maar het grootste probleem was altijd schaal. In de jaren '80 werden er al hele toffe dingen gedaan met neurale netwerken maar het probleem was dat computergeheugen en rekenkracht enorm duur waren. Dat hield commerciele inzet tegen. Dat is dankzij de wet van Moore wel opgelost, en daarbij is een enorme hoeveelheid informatie gekomen die grotendeels via internet ontsloten kan worden en die gebruikt kan worden om netwerken te trainen. In essentie is veel van wat er in die tak van AI gebeurt niet heel veel anders dan wat 40 jaar geleden ook al bekend was. Uiteraard is er vooruitgang geboekt op gebieden, zoals andere/betere manieren om netwerken te trainen, generatieve AI, unsupervised learning, etc. maar de basis is eigenlijk al best oud.

Toen het internet opkwam was er nog heel veel niet. De eerste providers boden eigenlijk alleen mail aan, en een zoeksysteen (Gopher) waarmee je naar servers op universiteiten kon hoppen om daar informatie te bekijken die zij ontsloten. Geen multimedia, geen streams, geen web browsers, geen ecommerce. Dat waren ten tijde van de internetbubbel rond het jaar 2000 allemaal vooral technische vernieuwingen.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:15:39 #32
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213721530
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_213722120
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit was top artikel idd
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_213722212
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:

SPOILER
Interessant stuk!

Anderszijds is het misschien wel zo dat de investeringen in AI zo immens zijn, dat er maar een handjevol bedrijven is die dat vol kunnen houden. Dan kom je wellicht tot een oligopolie op een product dat triljoenen aan winst gaat opleveren. Die ROIC is prima zolang de exponentiële groeiverwachtingen uitkomen.
pi_213743838
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Best leuk autootje zo.

Stuk minder plastic dan de Tesla die ik eerder had. Geluid wel matig, geen h/k uitvoering. ;( kan me verder wel voorstellen dat dit nu echt een competitiemarkt is geworden, echte USP's zijn er niet, behalve Tesla's supercharger netwerk die ze vervolgens compleet vernaggelen. 🤷‍♂️

Volgens maand kan ik weer terug de markt in, zal eerst wel SBUX, RIO, FlowTraders en GOLD weer worden. Oh en wat UA en LVTX.

Verder nog kooptips iemand? ;)
Best pilot in history
pi_213743923
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Best leuk autootje zo.

[ afbeelding ]

Stuk minder plastic dan de Tesla die ik eerder had. Geluid wel matig, geen h/k uitvoering. ;( kan me verder wel voorstellen dat dit nu echt een competitiemarkt is geworden, echte USP's zijn er niet, behalve Tesla's supercharger netwerk die ze vervolgens compleet vernaggelen. 🤷‍♂️

Volgens maand kan ik weer terug de markt in, zal eerst wel SBUX, RIO, FlowTraders en GOLD weer worden. Oh en wat UA en LVTX.

Verder nog kooptips iemand? ;)
Ja nieuw gekocht?
pi_213744259
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja nieuw gekocht?
Neuh, flexpool lease. Wilde Kia, maar die waren er niet. Kan pas "eigen" kiezen na jaarcontract.
Best pilot in history
  vrijdag 31 mei 2024 @ 16:23:47 #38
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213744409
verkeerd topic
  dinsdag 4 juni 2024 @ 17:33:36 #39
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213788083
Krijgen jullie ook wel eens negatieve transactiekosten bij IB dus een rebate voor het toevoegen van liquiditeit? Ik heb het al meer dan eens gehad op opties. Blijf het apart vinden.
pi_213788505
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 17:33 schreef JimmyJames het volgende:
Krijgen jullie ook wel eens negatieve transactiekosten bij IB dus een rebate voor het toevoegen van liquiditeit? Ik heb het al meer dan eens gehad op opties. Blijf het apart vinden.
Zelf nooit gehad, maar IB krijgt het weer van de CBOE / optie exhange. Bij lite retainen ze die, bij Pro passen ze hem (deels) door.
Best pilot in history
pi_213798912
Pfoe ASML.
pi_213799170
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:18 schreef recursief het volgende:
Pfoe ASML.
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.
pi_213799298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.
Actief beheerd? Long/short of gewoon?
Best pilot in history
pi_213799803
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Actief beheerd? Long/short of gewoon?
Gewoon wereldwijd passieve fondsen en wat etf's. Heb nog ongeveer 1/3 aan losse aandelen
pi_213801313
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:18 schreef recursief het volgende:
Pfoe ASML.
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
  woensdag 5 juni 2024 @ 19:45:20 #46
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213801413
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
Een 2nm machine :o .
Waar toveren ze die dan ineens vandaan? :')

Al hoewel, 2nm wat?
pi_213801475
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Een 2nm machine :o .
Waar toveren ze die dan ineens vandaan? :')

Al hoewel, 2nm wat?
https://www.investopedia.(...)-stocks-jump-8658578
pi_213802046
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.
  woensdag 5 juni 2024 @ 21:10:29 #49
36431 bleiblei
pi_213803096
quote:
quote:
"The technology will enable multiple future chip architectures, starting at the 2 nm Logic node and followed by Memory nodes at a similar transistor density," ASML said.
Daar staat niet 2nm machine ;) .

Want het gaat om deze machine:
https://www.asml.com/en/p(...)ms/twinscan-exe-5000

En in dit artikeltje staat :
quote:
These workarounds come at a cost. They increase production time and provide additional opportunities to introduce defects that could affect the chip’s performance. With its CD of 8 nm, the EXE:5000 enables chipmakers to simplify their manufacturing processes. The result? More cost-efficient production of advanced microchips.
CD = gechargeerd gezegd "dikte van een lijntje" (niet helemaal, maar ik bespaar je de details ;) ).
pi_213810496
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:16 schreef recursief het volgende:

[..]
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.

Toch mooi man, zo je centjes verdienen. Toch vraag ik me af: what's in it for them? Retailhandel promoten, dat tijdperk is toch wel voorbij?
Best pilot in history
pi_213810548
quote:
6s.gif Op donderdag 6 juni 2024 14:29 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Toch mooi man, zo je centjes verdienen. Toch vraag ik me af: what's in it for them? Retailhandel promoten, dat tijdperk is toch wel voorbij?
ondertussen krijgt Ahold zonder verdere aanwijsbare reden een tik van een paar procent. Dus UBS > KBC _O-
pi_213856994
Prutsers van DeGiro. ... Wat een stelletje amateurs. De laatste grote storing was op 8 maart j.l. Nu kon ik de hele ochtend al niet inloggen en nu het wel kan maken ze een zooitje van de Nvidia stock split. Wel de split verwerkt in de aantallen maar niet in de koers.

[ Bericht 7% gewijzigd door recursief op 10-06-2024 12:10:00 ]
  maandag 10 juni 2024 @ 12:14:43 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213857218
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef recursief het volgende:
Prutsers van DeGiro. ... Wat een stelletje amateurs. De laatste grote storing was op 8 maart j.l. Nu kon ik de hele ochtend al niet inloggen en nu het wel kan maken ze een zooitje van de Nvidia stock split. Wel de split verwerkt in de aantallen maar niet in de koers.

[ afbeelding ]

Lekker verdienen toch!
Net als met de Rabo-certificaten. Had ik opeens ook meer dan een miljoen op mijn beleggersrekening. Lekker gevoel toch
The End Times are wild
pi_213857330
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Lekker verdienen toch!
Net als met de Rabo-certificaten. Had ik opeens ook meer dan een miljoen op mijn beleggersrekening. Lekker gevoel toch
Ik krijg meteen VRH-paniek. Even serieus: ik snap dat de DeGiro low-cost is, maar ze doen ook niet echt hun best om een heel professionele indruk te maken. De laatste grote storing was van 8 maart dit jaar en ook toen kon ik urenlang niet inloggen. Ik heb bovendien geen broker om zelf de dagperformance uit te moeten rekenen. Die getallen moeten gewoon kloppen.
  maandag 10 juni 2024 @ 13:57:02 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213858138
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:26 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik krijg meteen VRH-paniek. Even serieus: ik snap dat de DeGiro low-cost is, maar ze doen ook niet echt hun best om een heel professionele indruk te maken. De laatste grote storing was van 8 maart dit jaar en ook toen kon ik urenlang niet inloggen. Ik heb bovendien geen broker om zelf de dagperformance uit te moeten rekenen. Die getallen moeten gewoon kloppen.
Ja, dan moet je kiezen voor een duurdere broker. Ik vind het nog steeds jammer dat Binck weg is. Saxo vond ik niks, dus ben ik naar de Giro gegaan. Maar de service die Binck bood vond ik het geld wel waard..
The End Times are wild
pi_213858260
quote:

[ afbeelding ]

Haha ja hier ook, moest wel lachen.

Zal om 15.30 gecorrigeerd zijn.
pi_213858296
quote:

[ afbeelding ]

Weet je ook eens hoe het voelt om BTC HODL te hebben gehad.
Best pilot in history
  maandag 10 juni 2024 @ 14:19:55 #58
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_213858342
quote:

[ afbeelding ]

Gewoon een corporate action die (krom) verwerkt wordt, niks bijzonders aan en zal je van tijd tot bij elke broker/bank zien. Gewoon een beetje geduld en als het na max een week nog steeds zo is, eens aan de bel trekken.
The more debt, the better
pi_213858354
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:13 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Haha ja hier ook, moest wel lachen.

Zal om 15.30 gecorrigeerd zijn.
Op Tradegate krijgen ze het dan wel weer voor elkaar om prijs an split te matchen. Maar no way dat ik naar TDG ga.
pi_213858374
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:19 schreef flyguy het volgende:

[..]
Gewoon een corporate action die (krom) verwerkt wordt, niks bijzonders aan en zal je van tijd tot bij elke broker/bank zien. Gewoon een beetje geduld en als het na max een week nog steeds zo is, eens aan de bel trekken.
Ze trekken de prijs van de Nasdaq af, waar die nog pre-split in de boeken staat. De split wordt pas om 15:30 actueel als NDQ opent. Het is gewoon een beetje amateuristisch wat ze bij De Giro doen.
  maandag 10 juni 2024 @ 14:25:23 #61
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_213858421
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:22 schreef recursief het volgende:

[..]
Ze trekken de prijs van de Nasdaq af, waar die nog pre-split in de boeken staat. De split wordt pas om 15:30 actueel als NDQ opent. Het is gewoon een beetje amateuristisch wat ze bij De Giro doen.
Niet amateuristisch. Dit is gewoon hoe het op de achtergrond werkt. Ik ben absoluut geen fan van DeGiro, maar dit is gewoon een verwerking die nog niet helemaal optimaal doorgevoerd is (op de achtergrond is waarschijnlijk alles al doorgevoerd (nieuwe aantallen stukken in het depot, gedeeltelijk nieuwe prijzen ingevoerd, etc).

Overigens kan het ook zijn dat de fout niet eens bij DeGiro zelf ligt, maar dat de data feed voor koersdata van hun provider nog niet aangepast is.
pi_213858491
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:25 schreef flyguy het volgende:

[..]
Niet amateuristisch. Dit is gewoon hoe het op de achtergrond werkt. Ik ben absoluut geen fan van DeGiro, maar dit is gewoon een verwerking die nog niet helemaal optimaal doorgevoerd is (op de achtergrond is waarschijnlijk alles al doorgevoerd (nieuwe aantallen stukken in het depot, gedeeltelijk nieuwe prijzen ingevoerd, etc).
Ik heb dit soort splits wel vaker gehad bij mijn bank(en) en dan zag ik gewoon de prijs en het actuele aantal stukken gematcht, ook voor beurs. Dit betekent ook dat ik zelf de day-performance van mijn portefeuille uit moet gaan uitrekenen omdat het dashboard van mijn broker bullshitcijfers toont.
  maandag 10 juni 2024 @ 14:33:57 #63
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_213858533
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 14:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb dit soort splits wel vaker gehad bij mijn bank(en) en dan zag ik gewoon de prijs en het actuele aantal stukken gematcht, ook voor beurs. Dit betekent ook dat ik zelf de day-performance van mijn portefeuille uit moet gaan uitrekenen omdat het dashboard van mijn broker bullshitcijfers toont.
Zo gaat het inderdaad meestal, maar niet altijd. Maar relevant is het niet echt. Tenzij je met elke waan van de dag mee wilt.

Toen ik nog bij de beleggingsafdeling van een van de grootbanken zat, waren de klanten die over dergelijke zaken contact opnamen 'omdat ze het in order moesten hebben voor Amerika losging' altijd de klanten die op langere tijdframes (3,5 en10 jaar) altijd underperformde...
  dinsdag 11 juni 2024 @ 16:46:44 #64
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213871226
Appeltje doet het goed opeens vandaag. Onverwacht. Ik vond de presentatie van gister tegenvallen maar de AI hype blijft doorpakken zo lijkt het.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 11 juni 2024 @ 20:39:02 #65
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213873692
Toch aardig wat dipjes buiten AI dingen in de markt. Bijvoorbeeld PEP, zo'n 10% eraf in korte tijd.
pi_213876634
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:26 schreef recursief het volgende:

[..]
Zoals de andere reakties, denk ik dat je jezelf onnodig druk maakt. Dit is puur een rapportage fout zonder consequenties. Dan ook nog eentje waarvan je de oorzaak al vermoed en die hoogstwaarschijnlijk op korte termijn opgelost wordt.

Even los daarvan, zou ik voor rapportage overwegen om een gespecialiseerde provider in te schakelen (Google Finance,Morningstar, TIKR,etc). Voor zo'n provider is rapportage core business in tegenstelling tot je broker. Iedere belegger wil overzichten net op een wat andere manier zien. Grote kans dat er een data provider is die het precies naar jouw wensen kan laten zien.
pi_213882100
1k per aandeel is in zicht voor ASML
pi_213882314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 16:36 schreef Faraday01 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ng-in-eindhoven.html

De groei kan doorgaan.

En hopelijk Nvidia ook weer snel op 1k :P

[ Bericht 18% gewijzigd door Black-Death op 13-06-2024 08:59:25 ]
  donderdag 13 juni 2024 @ 16:07:02 #69
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213893225
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 16:36 schreef Faraday01 het volgende:
Nu val ik zelf ook voor de val dat het duur lijkt...

Maar over een paar jaar zal ik wel spijt hebben dat ik nu niet gekocht heb :P
  donderdag 13 juni 2024 @ 16:12:48 #70
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213893272
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 16:55 schreef Black-Death het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ng-in-eindhoven.html

De groei kan doorgaan.

En hopelijk Nvidia ook weer snel op 1k :P
Als genAI (zoals chatgpt) inderdaad slimmer wordt als je er maar meer chips tegenaan gooit dan zie ik dat nog wel gebeuren. In dat geval is er zoveel groei mogelijk. Zeker als de ontwikkelingen met humanoid robots doorgaan (die zullen allemaal ook weer aangestuurd moeten worden).

Maar als blijkt dat we tegen een plafond aanlopen en meer chips alleen maar voor hogere kosten zorgt maar geen betere AI, dan is het denk ik lastig om nog veel verder te stijgen. Dan zal de hype wel barsten.

Ik durf bijna te zeggen dat de volgende grote versie van ChatGPT gaat bepalen hoe de AI hype verder gaat. En daarmee ook de koers van veel aandelen.
pi_213893542
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Als genAI (zoals chatgpt) inderdaad slimmer wordt als je er maar meer chips tegenaan gooit dan zie ik dat nog wel gebeuren. In dat geval is er zoveel groei mogelijk. Zeker als de ontwikkelingen met humanoid robots doorgaan (die zullen allemaal ook weer aangestuurd moeten worden).

Maar als blijkt dat we tegen een plafond aanlopen en meer chips alleen maar voor hogere kosten zorgt maar geen betere AI, dan is het denk ik lastig om nog veel verder te stijgen. Dan zal de hype wel barsten.

Ik durf bijna te zeggen dat de volgende grote versie van ChatGPT gaat bepalen hoe de AI hype verder gaat. En daarmee ook de koers van veel aandelen.
Generatieve AI is sexy, maar in de meer "klassieke AI" zit ook nog enorm veel groei. Dan gaat het om systemen waar je heel veel data inpompt, en dat vervolgens beter dan menselijke experts in staat is om analyses op soortgelijke data te doen. In bijvoorbeeld de medische wetenschap wordt daar enorm veel veelbelovend onderzoek naar gedaan, en zijn er met name in de diagnostiek ook al hele mooie toepassingen, maar de groei is daar echt nog lang niet uit.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 11:11:43 #72
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213901607
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 16:44 schreef recursief het volgende:

[..]
Generatieve AI is sexy, maar in de meer "klassieke AI" zit ook nog enorm veel groei. Dan gaat het om systemen waar je heel veel data inpompt, en dat vervolgens beter dan menselijke experts in staat is om analyses op soortgelijke data te doen. In bijvoorbeeld de medische wetenschap wordt daar enorm veel veelbelovend onderzoek naar gedaan, en zijn er met name in de diagnostiek ook al hele mooie toepassingen, maar de groei is daar echt nog lang niet uit.
Hmm, ik dacht dat veel van die applicaties ook op gen AI zijn gebouw. Is bijvoorbeeld AlphaFold ook niet een combinatie van de twee? Wel goed om in de gaten te houden idd.

Ik denk namelijk dat gen AI misschien een plafond(je) gaat bereiken komende tijd. Wachtend op de volgende innovatie.
pi_213901685
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 11:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Hmm, ik dacht dat veel van die applicaties ook op gen AI zijn gebouw. Is bijvoorbeeld AlphaFold ook niet een combinatie van de twee? Wel goed om in de gaten te houden idd.

Ik denk namelijk dat gen AI misschien een plafond(je) gaat bereiken komende tijd. Wachtend op de volgende innovatie.
Alphafold ken ik niet zo goed maar als het bijvoorbeeld gaat om het beoordelen van beelddiagnostiek blijkt AI het vaak beter te doen dan een expert. En daar zit geen generatieve AI bij.
pi_213901958
quote:
2s.gif Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Zelfs als de volgende stappen in AI minder spectaculair zijn, zit er nog zo gigantisch veel groei in de toepassing daarvan. Alleen al op de consumentenmarkt zie je nu alleen nog maar de eerste voorzichtige stapjes. Microsoft die langzaam experimenteert met co-pilot, Apple die ergens na de zomer pas begint met AI, Alphabet dat nog nauwelijks begonnen is, als je het afzet tegen de bergen aan persoonlijke data die ze van je hebben.

En ook bedrijven zijn pas net begonnen. Er wordt nog heel veel werk gedaan dat je voor een groot deel kan vervangen met AI. Ook nu al.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 14:47:09 #75
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213904428
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 11:41 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Zelfs als de volgende stappen in AI minder spectaculair zijn, zit er nog zo gigantisch veel groei in de toepassing daarvan. Alleen al op de consumentenmarkt zie je nu alleen nog maar de eerste voorzichtige stapjes. Microsoft die langzaam experimenteert met co-pilot, Apple die ergens na de zomer pas begint met AI, Alphabet dat nog nauwelijks begonnen is, als je het afzet tegen de bergen aan persoonlijke data die ze van je hebben.

En ook bedrijven zijn pas net begonnen. Er wordt nog heel veel werk gedaan dat je voor een groot deel kan vervangen met AI. Ook nu al.
Dat klopt, maar de huidige prijs van Nvidia reflecteert natuurlijk op een toekomst waarin AI blijft groeien.

Het begint idd pas net, maar de huidige koers van Nvida gaat ook niet over het nu eigenlijk.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 15:59:45 #76
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213905563
Nvidia inmiddels alweer 130(0) :D

edit: 132 :')

Broadcom is trouwens ook wel bizar.

[ Bericht 20% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 14-06-2024 16:25:51 ]
  vrijdag 14 juni 2024 @ 19:19:38 #77
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_213908020
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 15:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nvidia inmiddels alweer 130(0) :D

edit: 132 :')

Broadcom is trouwens ook wel bizar.
Even eerste reviews Surface Laptops afwachten (volgende week) en dan wellicht QCOM volladen... Een van de weinige laaggewaardeerde IA-plays.
pi_213908053
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 19:19 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Even eerste reviews Surface Laptops afwachten (volgende week) en dan wellicht QCOM volladen... Een van de weinige laaggewaardeerde IA-plays.
Hun patenten exceeden de marktwaarde al heb ik de indruk. Nog steeds rond de 120? oh, wel al aardig tripje gemaakt ;(
Best pilot in history
pi_213908088
Mintos lijkt overigens op het eerste oog wel een aardig platform voor etf's en loan baskets; ik word een beetje schijtziek van tig platforms aan moeten houden. Met auto-invest, dus geen omkijken naar. Lets - Baltische staten lopen wel voorop met digitalisering, maar hebben nog wel een potentieel akkefietje met de buren. Iemand ervaring mee?
Best pilot in history
  dinsdag 18 juni 2024 @ 20:55:15 #80
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_213965117
Nvidia dus meer waard dan Apple, maar met 15% van de omzet.

Benieuwd hoe lang deze bizarre stijging kan doorzetten.
  woensdag 19 juni 2024 @ 06:13:35 #81
545 dop
:copyright: dop
pi_213968328
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 20:55 schreef Zwansen het volgende:
Nvidia dus meer waard dan Apple, maar met 15% van de omzet.

Benieuwd hoe lang deze bizarre stijging kan doorzetten.
Je kunt winst en winstgroei ook niet mee nemen in je waardering.
En niet maar de toekomst kijken.
Dan is aandelen waarderen heel simpel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 20 juni 2024 @ 09:12:32 #82
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213980973
Vind het maar lastig om bij te kopen als alles steeds aan de top zit. Moeilijker dan dat alles naar beneden gaat in ieder geval.

Nvidia nu 140 in de premarket 8)7

[ Bericht 36% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 20-06-2024 13:19:03 ]
pi_213985189
Alles is groen in mijn portfolio. Dus niet alleen Nvidia, ASML en VLK maar letterlijk elke positie. Morgen vast wel wat correcties.

[ Bericht 34% gewijzigd door recursief op 21-06-2024 15:35:03 ]
  donderdag 20 juni 2024 @ 15:50:51 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213985233
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 11:41 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

jouw huisrobot die weet straks alles over je, die zegt tegen de ZZP er , rot maar op jij

ik heb de bedden boven al opgemaakt, zijn pillen klaar gelegd en al zijn favoriete pizza in de oven gedaan ook

en straks ga ik hem duwen in de rolstoel naar zijn cafeetje
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 20 juni 2024 @ 16:15:52 #85
36431 bleiblei
pi_213985472
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 15:47 schreef recursief het volgende:
Alles is groen in mijn portfolio. Dus niet alleen Nvidia, ASML en VLK maar letterlijk elke positie. Morgen vast wel wat correcties.
Tesla is rood ;) .
pi_213985499
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 16:15 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Tesla is rood ;) .
Heb ik niet meer
  donderdag 20 juni 2024 @ 16:45:05 #87
436847 embedguy
pi_213985816
quote:
2s.gif Op donderdag 20 juni 2024 09:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vind het maar lastig om bij te kopen als alles steeds aan de top zit. Moeilijker dan dat alles naar beneden gaat in ieder geval.

Gelukkig valt er nog te verwachten dat de economie een flinke spurt gaat maken.

Als ik mijn logica los laat gaan op dit soort bronnen iig. https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)junctuur/conjunctuur
Greed en fear index, etc

Geeft mij persoonlijk wel een rustgevend gevoel als ik weer eens een 'duur' bedrijf koop.
Meer mensen die naar dit soort bronnen kijken om hun onrust wat te laten zakken?
Life is happening now.
pi_213986966
quote:
Ahold is 0,03% in de min geeindigd. De rest is hardstikke groen.
  donderdag 20 juni 2024 @ 19:03:23 #89
36431 bleiblei
pi_213987834
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2024 18:11 schreef recursief het volgende:

[..]
Ahold is 0,03% in de min geeindigd. De rest is hardstikke groen.
Als je nvidia hebt, stopt je handelsdag niet om 17:30 :N .
pi_213987887
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 19:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Als je nvidia hebt, stopt je handelsdag niet om 17:30 :N .
Dat klopt. Die is nu ook weer in de min. Maar al met al zal het toch geen slechte dag worden. Op dit moment 1,37% in het groen.
pi_213994283
Iemand nog op zoek naar wat diversificatie?

'Zakenvrouw achter World Online duikt op bij omstreden beursfonds' https://fd.nl/bedrijfslev(...)p-android&gift=zYvC8 (gratis te lezen)
Best pilot in history
pi_213997642
quote:

En daar is de correctie :P
pi_213998465
Over gezeik met individuele miners gesproken:

Barrick Gold (NYSE:GOLD) said in a letter to the United Nations Human Rights Council on Thursday that allegations of human rights violations at its North Mara gold mine in Tanzania were "replete with misconceptions and inaccuracies."

The UNHRC had sent a letter to Barrick (GOLD) in April, saying it had received information about allegations of killings, assault, torture, sexual abuse and others, committed by security forces and private security contractors at the mine.

UNHRC's letter to Barrick (GOLD) had said "12 deaths which allegedly occurred during/resulting from operations by security forces assigned to the mine. Of these, six have been allegedly the result of Barrick operations."
Best pilot in history
  zaterdag 22 juni 2024 @ 04:11:31 #94
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214007004
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 15:35 schreef recursief het volgende:

[..]
En daar is de correctie :P
Mini correctie nog. Nvida terug naar het niveau van.... een paar dagen geleden :P
pi_214007778
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 04:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Mini correctie nog. Nvida terug naar het niveau van.... een paar dagen geleden :P
Ik keek even naar mijn hele portefeuille :P Daar kwam donderdag ¤xk bij en vrijdag ging er weer ¤xk af.
pi_214056074
Alfen :X :X

Was ooit de parel in mijn portefeuille
BlaBlaBla
pi_214056198
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:

Wat een drama inderdaad, -75% inmiddels :X
pi_214056506
quote:

Eindelijk naar beetje realistisch niveau
pi_214056520
quote:

Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
Best pilot in history
pi_214056711
Toch knap hoe Alfen het in zo'n groeimarkt zo weet te verprutsen :N .
pi_214056729
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
Bagger management
pi_214056771
quote:
Momenteel kijkt Roeleveld daarom vooral naar een tijdelijke vacaturestop in bepaalde segmenten van het bedrijf en het terugbrengen van het aantal tijdelijke medewerkers.

"We blijven een groeibedrijf", aldus de CEO.
:?
pi_214057071
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:

[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
  woensdag 26 juni 2024 @ 11:52:15 #104
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_214057494
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 10:43 schreef Breekfast het volgende:
Toch knap hoe Alfen het in zo'n groeimarkt zo weet te verprutsen :N .
Een groeimarkt is veel en veel lastiger dan een krimpmarkt. Je moet veel aan CAPEX doen, concurrenten die overal opduiken, innovaties links en rechts.
pi_214057610
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
Tja, ik heb zelf nooit zo in Alfen geloofd - het is een groeimarkt ja, maar ook met enorme afhankelijkheid van overheidsbeleid en bij een succesvolle maturatie verwordt hun product al snel tot een commodity met dito marges. Helemaal als minispeler met nog niet eens een half miljard omzet. Idem voor Ebusco, alhoewel je daar nog wel wat overnamefantasie in kan pluggen voor de gokkers.
Best pilot in history
pi_214059714
-50% vandaag is natuurlijk ook wel weer een bizarre overreactie. Maar ik durf ook niet meer bij te kopen, zelfs niet bij deze prijs ;(
pi_214059871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 15:31 schreef Breekfast het volgende:
-50% vandaag is natuurlijk ook wel weer een bizarre overreactie. Maar ik durf ook niet meer bij te kopen, zelfs niet bij deze prijs ;(
Paniekverkoop.
BlaBlaBla
pi_214060102
Alfen gekocht w/ w/
pi_214061029
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Is je business case verandert?

Ik heb nooit in het bedrijf Alfen geloofd, maar in een onvolwassen groeimarkt kan je flinke negatieve schokken hebben. Zolang je lange termijn business case maar blijft staan.
  woensdag 26 juni 2024 @ 18:18:47 #110
545 dop
pi_214061132
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 16:34 schreef BEFEM het volgende:
Alfen gekocht w/ w/
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)
Ze kunnen niets bijzonders en zijn ook bij deze koers te hoog gewaardeerd.
Maar je kunt wel leuk gokken op een bounce, na z'n daling.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214061178
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:

[..]
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)

Er zit kleingeld in. Nu 20 euro winst :P
  woensdag 26 juni 2024 @ 18:24:02 #112
545 dop
pi_214061220
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:21 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er zit kleingeld in. Nu 20 euro winst :P
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.
Je gokt minstens net zo vaak verkeerd als goed.
pi_214061227
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:24 schreef dop het volgende:

[..]
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.
Je gokt minstens net zo vaak verkeerd als goed.
Daarom dat ik ook maandelijks in fondsen leg ^O^
pi_214068551
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:

[..]
Maar je kunt wel leuk gokken op een bounce, na z'n daling.

Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden? :'(
BlaBlaBla
pi_214068802
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:36 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden? :'(
Hier wel meerdere keren benoemd. Wellicht niet op die stand.
  Moderator donderdag 27 juni 2024 @ 21:10:46 #116
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_214073576
Ik speel beetje op de beurs met wat "kleingeld"

IK heb iets van 2 aandelen gekocht van Nvidia. Je weet nooit dat ze terug naar normale waarden gaan. Maar het is leuk om daar beetje mee te experimenteren
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_214073633
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik speel beetje op de beurs met wat "kleingeld"

IK heb iets van 2 aandelen gekocht van Nvidia. Je weet nooit dat ze terug naar normale waarden gaan. Maar het is leuk om daar beetje mee te experimenteren
Sterk bedrijf. Zal de wereld van ai en grafische kaarten blijven domineren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214120718
Vraagje mbt de giro. Heb een aantal aandelen die ik weer wil verkopen. Hoe werkt dit? /beginner.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 1 juli 2024 @ 20:38:21 #119
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214121101
Ik las dat zonder NVIDIA de S&P500 nu 5% in het rood zou staan dit jaar. Voor veel aandelen is het best een kutjaar eigenlijk en het is nu nog rustig. Stel dat al die underperformers nog eens 20-30% wegzakken. Kunnen we straks allemaal dividend aristocraten oppakken voor 15 keer de winst <O)
Of wellicht zitten we er dan allemaal naast, en moet je gewoon al je geld stoppen in AI, EV en weight loss aandelen.
  maandag 1 juli 2024 @ 20:39:55 #120
545 dop
pi_214121120
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 20:00 schreef Miniem het volgende:
Vraagje mbt de giro. Heb een aantal aandelen die ik weer wil verkopen. Hoe werkt dit? /beginner.
Kies het aandeel, kies verkopen.
Vul in type: dagorder, limit orde (staat standaard al ingevuld)
Kies het aantal dat je verkoopt, en vul de prijs per aandeel waar voor je wil verkopen in bij limiet.
Dan kies je plaats order, en krijg je een terug lees scherm. Waar je moet bevestigen (als klopt wat er staat.)
Vervolgens gaat je order het boek in, en word hij gemaakt als er tegen jouw prijs kopers zijn.
De order geld de gehele handelsdag, en vervalt bij verkoop of aan het einde van de dag als je prijs niet gehaald wordt.
Je kunt hem ook gedurende de dag zelf intrekken, mits de order nog niet gemaakt is.

Aanvullend info.
Alle orders komen op volgorde van vraag prijs op een rij te staan in het orderboek bij gelijke vraagprijs gaat de eerst geplaatste order (op tijd) voor.
Aan de koop kant het zelfde principe. Alleen dan van hoog naar laag.

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 01-07-2024 21:08:16 ]
pi_214121175
quote:
10s.gif Op maandag 1 juli 2024 20:38 schreef JimmyJames het volgende:
Ik las dat zonder NVIDIA de S&P500 nu 5% in het rood zou staan dit jaar. Voor veel aandelen is het best een kutjaar eigenlijk en het is nu nog rustig. Stel dat al die underperformers nog eens 20-30% wegzakken. Kunnen we straks allemaal dividend aristocraten oppakken voor 15 keer de winst <O)
Of wellicht zitten we er dan allemaal naast, en moet je gewoon al je geld stoppen in AI, EV en weight loss aandelen.
Zo extreem is het ook weer niet maar zonder tech is het weinig soeps inderdaad
quote:
Looking at year-to-date data through June 18, shares of Nvidia, Microsoft, Apple, Meta, Google, Amazon, and Broadcom have on average soared by 25.3%, while the remaining 493 companies have grown by just 2.7%.
pi_214121925
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 20:39 schreef dop het volgende:

[..]
Kies het aandeel, kies verkopen.
Vul in type: dagorder, limit orde (staat standaard al ingevuld)
Kies het aantal dat je verkoopt, en vul de prijs per aandeel waar voor je wil verkopen in bij limiet.
Dan kies je plaats order, en krijg je een terug lees scherm. Waar je moet bevestigen (als klopt wat er staat.)
Vervolgens gaat je order het boek in, en word hij gemaakt als er tegen jouw prijs kopers zijn.
De order geld de gehele handelsdag, en vervalt bij verkoop of aan het einde van de dag als je prijs niet gehaald wordt.
Je kunt hem ook gedurende de dag zelf intrekken, mits de order nog niet gemaakt is.

Aanvullend info.
Alle orders komen op volgorde van vraag prijs op een rij te staan in het orderboek bij gelijke vraagprijs gaat de eerst geplaatste order (op tijd) voor.
Aan de koop kant het zelfde principe. Alleen dan van hoog naar laag.

Dank.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  dinsdag 2 juli 2024 @ 18:36:55 #123
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214131723
Ik vind de switch naar ETFs psychologisch nogal lastig. Het is eigenlijk toegeven dat je nooit Warren Buffett zult zijn. Tot nu toe blijf ik toch steeds weer individuele stockpicks doen. Terwijl ik weet dat ik waarschijnlijk niet de index zal outperformen (vs Nasdaq echt super slecht YTD).

Vandaag weer: de indexen staan zo hoog dat ik gelijk dacht "lama" en toch weer een oude favoriet gekocht die ik al lang wilde hebben (CNI).
  dinsdag 2 juli 2024 @ 18:56:45 #124
545 dop
pi_214132191
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 18:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind de switch naar ETFs psychologisch nogal lastig. Het is eigenlijk toegeven dat je nooit Warren Buffett zult zijn. Tot nu toe blijf ik toch steeds weer individuele stockpicks doen. Terwijl ik weet dat ik waarschijnlijk niet de index zal outperformen (vs Nasdaq echt super slecht YTD).

Vandaag weer: de indexen staan zo hoog dat ik gelijk dacht "lama" en toch weer een oude favoriet gekocht die ik al lang wilde hebben (CNI).
Voor mij is het ook een hobby, ik kijk niet heel erg naar rendement van etf's. Dat is gewoon saai. Prima als je bepaalde doelen hebt, maar het is nu ook weer niet dat er geen enkel risico aan zit.

Er word wel eens vergeten dat je ook gewoon fucked kan zijn als je de centen op het verkeerde moment nodig hebt.
Iets actiever beleggen en de markt volgen heeft ook zo zijn voordelen.
pi_214132282
Ik wil die hele index ook niet verslaan, gezien je straks in box 3 12x meer gaat betalen versus voor 2022.
Voor mij (laag inkomen) zit vermogensgroei er dan eigenlijk niet meer in.

Ik ga dus voor cyclische aandelen, expres verlies lijden, maar dividend binnen slepen.
Maw passief inkomen laten groeien versus puur vermogensgroei.

Een ander soort strategie.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 20:11:59 #126
545 dop
pi_214134599
Ik wil geen rendement halen want dan moet ik belasting betalen, klinkt apart.
Dat moet je toch eens beter uitleggen.
Heb je een reken voorbeeld?
pi_214139008
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 20:11 schreef dop het volgende:
Ik wil geen rendement halen want dan moet ik belasting betalen, klinkt apart.
Dat moet je toch eens beter uitleggen.
Heb je een reken voorbeeld?
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.
Dus over elke “aanwas” cent erbij 36% betalen.

Ik heb daarnaast uitgaven, vakantie, toeslagen niet meer krijgen dus zelf moeten betalen etc.
Maw ik moet uit het vermogen geld aanschuiven.

Stel je krijgt 6000 aan dividend maar je aandelen deden het goed dit jaar en steeg met 10,000.
Niet totaal bizar.
Je hebt daarnaast ook nog 1000 aan spaarrente.

17000-1250 (<— heffingsvrij).. of je even 5670 wil betalen.

Dan zou ik in mijn geval eigenlijk niks over houden omdat ik naast die belastingdienst rekening minimaal 4300 moet “aanzuiveren” qua uitgaven jaarlijks.

Mijn geval is dus wel wat persoonlijk.

Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.

Maw mijn doel is toename passief inkomen, anders word je gedwongen aandelen te verkopen, dan word je (of ik) alleen maar armer op termijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 03-07-2024 07:26:47 ]
  woensdag 3 juli 2024 @ 08:00:16 #128
545 dop
pi_214139274
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.
Dus over elke “aanwas” cent erbij 36% betalen.

Ik heb daarnaast uitgaven, vakantie, toeslagen niet meer krijgen dus zelf moeten betalen etc.
Maw ik moet uit het vermogen geld aanschuiven.

Stel je krijgt 6000 aan dividend maar je aandelen deden het goed dit jaar en steeg met 10,000.
Niet totaal bizar.
Je hebt daarnaast ook nog 1000 aan spaarrente.

17000-1250 (<— heffingsvrij).. of je even 5670 wil betalen.

Dan zou ik in mijn geval eigenlijk niks over houden omdat ik naast die belastingdienst rekening minimaal 4300 moet “aanzuiveren” qua uitgaven jaarlijks.

Mijn geval is dus wel wat persoonlijk.

Maw mijn doel is toename passief inkomen, anders word je gedwongen aandelen te verkopen, dan word je (of ik) alleen maar armer op termijn.
Welke toeslagen?
Natuurlijk gaat je vermogens aanwas langzamer alsje belasting moet betalen
Maar bij ¤6000 aan dividend heb je het ook over een bedrag waar bij je geen recht hebt op toeslagen.

Dus nogmaals rekenen het nu eens voor, want je roep maar wat
pi_214139354
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:00 schreef dop het volgende:

[..]
Welke toeslagen?
Natuurlijk gaat je vermogens aanwas langzamer alsje belasting moet betalen
Maar bij ¤6000 aan dividend heb je het ook over een bedrag waar bij je geen recht hebt op toeslagen.

Dus nogmaals rekenen het nu eens voor, want je roep maar wat
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.

Ik heb een fiscaal partner, dus dat scheelt wat, dan mag je dus 177.xxx hebben. (Ik zit daar onder)
Maar huurtoeslag alleen al, wat wel sowieso afvalt, is dan bijna 400eu minder per maand.

Ga je een keer op vakantie, auto onderhoud etc.

6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Edit dan gaat daar nog 15% vanaf, even vergeten te vermelden.

Maar wat je daarna zegt over toeslagen, daar zit het em dus in, nu “kost” het mij huurtoeslag.
Ik hoef maar een beetje extra winst te hebben en je hebt dan opeens 750+ minder aan toeslagen per maand.. dat geld moet ergens vandaan komen, zoveel hou je echt niet over van dividend.

Dat geld moet ergens vandaan komen, anders snoep je domweg je vermogen op.
Dan kan ik investeren wat ik wil, je gaat dan achteruit omdat inkomen versus vermogen gewoon niet meer dat kan bijhouden.

Voor de duidelijkheid ons inkomen samen zit eigenlijk zelfs net onder sociaal minimum met een tientje of wat, te weinig om te klungelen met toeslagen op je inkomen aanvragen. Dat is een enorm risico tegenwoordig.

Edit ik snap hoe idioot het klinkt, maar bij een laag inkomen gaat een hoog vermogen je inkomen verstoren omdat je in Nederland zo’n toeslag afhankelijke toestand hebt.
Bij de nieuwe box 3 na 2027, ik ga er volledig vanuit dat ze dit door drukken, ga je dus heel erg die koppeling terug zien van inkomen versus vermogen.

Waar je in 2022 bij hetzelfde voorbeeld van eerder, 900 euro zou betalen in mijn persoonlijke geval, word dan van 2027 dus richting de 6000.

Ik kan dat niet ophoesten puur qua inkomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 03-07-2024 08:36:50 ]
  woensdag 3 juli 2024 @ 10:54:42 #130
545 dop
pi_214140573
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.

Ik heb een fiscaal partner, dus dat scheelt wat, dan mag je dus 177.xxx hebben. (Ik zit daar onder)
Maar huurtoeslag alleen al, wat wel sowieso afvalt, is dan bijna 400eu minder per maand.

Ga je een keer op vakantie, auto onderhoud etc.

Edit dan gaat daar nog 15% vanaf, even vergeten te vermelden.

Maar wat je daarna zegt over toeslagen, daar zit het em dus in, nu “kost” het mij huurtoeslag.
Ik hoef maar een beetje extra winst te hebben en je hebt dan opeens 750+ minder aan toeslagen per maand.. dat geld moet ergens vandaan komen, zoveel hou je echt niet over van dividend.

Dat geld moet ergens vandaan komen, anders snoep je domweg je vermogen op.
Dan kan ik investeren wat ik wil, je gaat dan achteruit omdat inkomen versus vermogen gewoon niet meer dat kan bijhouden.

Voor de duidelijkheid ons inkomen samen zit eigenlijk zelfs net onder sociaal minimum met een tientje of wat, te weinig om te klungelen met toeslagen op je inkomen aanvragen. Dat is een enorm risico tegenwoordig.

Edit ik snap hoe idioot het klinkt, maar bij een laag inkomen gaat een hoog vermogen je inkomen verstoren omdat je in Nederland zo’n toeslag afhankelijke toestand hebt.
Bij de nieuwe box 3 na 2027, ik ga er volledig vanuit dat ze dit door drukken, ga je dus heel erg die koppeling terug zien van inkomen versus vermogen.

Waar je in 2022 bij hetzelfde voorbeeld van eerder, 900 euro zou betalen in mijn persoonlijke geval, word dan van 2027 dus richting de 6000.

Ik kan dat niet ophoesten puur qua inkomen.
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.
Maar goed als jij denkt dat het slimmer is om geen vermogen op te bouwen dan moet je dan maar doen.
Er is altijd een grens waar je wel keer een jaartje een voordeeltje mist maar over jaren uitgesmeerd kun je gewoon vermogen opbouwen en beter af zijn.
pi_214140780
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.
pi_214140787
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214140832
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 10:54 schreef dop het volgende:

[..]
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.
Maar goed als jij denkt dat het slimmer is om geen vermogen op te bouwen dan moet je dan maar doen.
Er is altijd een grens waar je wel keer een jaartje een voordeeltje mist maar over jaren uitgesmeerd kun je gewoon vermogen opbouwen en beter af zijn.
Als ik boven die 177 uitkom, wat ook wel wat verhoogd kan worden jaar op jaar misschien, maar dan is het dus 10.000 per jaar aan toeslagen wat ik ga mislopen.

Dat haal ik dan nooit met beleggen, dan ga ik er op achteruit inderdaad.
pi_214140839
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)
pi_214140849
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.

Eindresultaat is hetzelfde in dat geval.
pi_214140888
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.
pi_214140958
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:17 schreef recursief het volgende:

[..]
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.
Ik zit niet in 20 aandelen ofzo nee, stuk of 8 ongeveer.
Maar waar je vaak hoort dat spreiding beter is, blijkt al jaren dat niet spreiden betere resultaten oplevert als het draait om dividend.

Ik zelf denk dat dit te maken heeft dat je meer de aandelen uitzoekt van bedrijven die al X jaren bestaan, tenminste als je dus je hoofd erbij houdt.

Maar ieder zijn ding, zo kun je maandelijks beleggen, 1x per jaar of in 1x ofwel lumpsum.
Ik ben meer van dat laatste en heb daar spijt van, 28.5% rendement tot nu toe, dus heb ik heel wat verkocht en doe dit nu anders.

Ja ik weet hoe idioot dat klinkt, maar alles gaat dramatisch veranderen in Nederland qua box 3.
pi_214140971
28,5% in hoeveel tijd?
pi_214141146
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 19:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik wil die hele index ook niet verslaan, gezien je straks in box 3 12x meer gaat betalen versus voor 2022.
Voor mij (laag inkomen) zit vermogensgroei er dan eigenlijk niet meer in.

Ik ga dus voor cyclische aandelen, expres verlies lijden, maar dividend binnen slepen.
Maw passief inkomen laten groeien versus puur vermogensgroei.

Een ander soort strategie.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.

En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
pi_214141235
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.

En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.

Maw ik kijk naar totaal aandelen wat ik bezit, niet zozeer naar de totale waarde daarvan.

Het is niet dat ik GEEN rendement wil behalen, maar niet zoveel mogelijk, ik hou het hopelijk rond die 5%, dan komt het wel goed.
pi_214141350
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.

Maw ik kijk naar totaal aandelen wat ik bezit, niet zozeer naar de totale waarde daarvan.

Het is niet dat ik GEEN rendement wil behalen, maar niet zoveel mogelijk, ik hou het hopelijk rond die 5%, dan komt het wel goed.
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.

Dat is een benadering.

Kijk je sec naar het rendement (incl. dividend) dan maakt het netto niets uit, volgens mij.
pi_214141393
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.

Dat is een benadering.

Kijk je sec naar het rendement (incl. dividend) dan maakt het netto niets uit, volgens mij.
Correct, ik moet dus oppassen niet aandelen te moeten verkopen als ik er vanwege het lagere inkomen het nooit meer zou kunnen terugkopen.

De eieren zijn dus inderdaad nodig de voorraadkast gevuld te houden.
Anders moet ik dus het gros van de eieren verkopen en een paar kippen.

Nu heb ik honger.
pi_214141590
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.

Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214141630
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Je bent niet de enige
pi_214141684
quote:

[..]
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.

Dan kan het zo zijn, nu, dat er dan nog een percentage is wat je nog moet betalen bij de aangifte.

Vanaf 2027 halen ze dat stukje dividendbelasting vermoed ik weg, die 15% specifiek.
Dus dan is het geen (zoals uit voorbeeld) 6000 dividend, 15% inhouden en wat je overhoudt geef je op bij belasting aangifte etc.

Nee dan is het vanaf 2027 gewoon 6000 - 1250 euro vrijstelling (zie Rijksoverheid informatie wat betreft box 3 voorstel vanaf 2027) en daarover betaal je dan 36%.

Als je er niks van snapt, ben je waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de voorstellen zoals het er nu ligt.
pi_214141706
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Vanaf 2027 halen ze dat stukje dividendbelasting vermoed ik weg, die 15% specifiek.
Dus dan is het geen (zoals uit voorbeeld) 6000 dividend, 15% inhouden en wat je overhoudt geef je op bij belasting aangifte etc.
Dit slaat al nergens op.
pi_214141711
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:27 schreef recursief het volgende:
28,5% in hoeveel tijd?
3 maanden ongeveer.

In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.

Dat aandeel steeg voor mij met 28.5% ongeveer in die tijd.
Van 30 naar 40.
pi_214141717
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit slaat al nergens op.
Okay je bent dus niet op de hoogte.
Reageer aub niet op mij dan.
pi_214141724
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.
pi_214141730
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.
pi_214141732
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
3 maanden ongeveer.

In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts opinies met een dikke disclaimer eronder ;)
Niemand krijgt wat van jouw winst, niemand draait op voor jouw verlies.

quote:
Van 30 naar 40.
Dat is dus een gelukkige gok.
pi_214141739
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".
pi_214141748
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts meningen met een dikke disclaimer ;)
[..]
Dat is dus een gelukkige gok.
Nou nee, ik wist dat ze zouden stijgen eigenlijk.

Niet om de rain man uit te hangen hier, maar tot nu toe zit ik weer op 16% stijging sinds verkoop maar nu met andere aandelen.
Ik weet niet of ik nou gewoon dom geluk heb qua timing of iets maar ja, eigenlijk is het niet helemaal wat ik wil straks,
pi_214141758
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".
Dat is foutje qua typen denk ik dan.
Zit op een iPad en het is nachtmerrie om tekst te editen op dit forum.
pi_214141775
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat is foutje qua typen denk ik dan.
Zit op een iPad en het is nachtmerrie om tekst te editen op dit forum.
Het zal allemaal.

Het maakt straks niet uit hoe je vermogensaanwas tot stand komt als het om beleggen gaat.
Dus betalen zal je uiteindelijk.

Hoe je het gaat betalen is dan een persoonlijke invulling maar onder de streep geeft het niet meer of minder rendement.

Het is ook nog maar afwachten of deze nieuwe wet de toetsing door rechters wél gaat overleven want rechtszaken zullen er vast weer komen.

Het blijft uiteindelijk diefstal van bezit door de overheid, in strijd met het recht van eigendom.

Met een vakantiewoning in box 3 ben je ook in de aap gelogeerd.
Ik verhuur m'n 2e woning maar dat is qua rendement ook huilen. Het is dat m'n moeder er in woont, anders had ik het allang verkocht.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2024 12:41:45 ]
pi_214141837
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft uiteindelijk diefstal van bezit door de overheid, in strijd met het recht van eigendom.

Met een vakantiewoning in box 3 ben je ook in de aap gelogeerd.
Ik verhuur m'n 2e woning maar dat is qua rendement ook huilen. Het is dat m'n moeder er in woont, anders had ik het allang verkocht.
Zodra het boven de 100% belastingdruk zit wel ja.
Rechter houdt geen rekening met inflatie, blijkbaar, dus daar zit nog wat juridische dwaling.
  woensdag 3 juli 2024 @ 12:49:53 #157
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_214141915
BESI heeft er weer zin in. :)
pi_214142021
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:49 schreef Zwansen het volgende:
BESI heeft er weer zin in. :)
Tesla ook.

Toch ga ik niet meer instappen denk ik (in beiden niet), ben wel blij met de ETF's.
Mijn talent is niet zo groot dus dan kan je beter toch maar die hooiberg kopen.
pi_214142278
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
3 maanden ongeveer.

Sorry blomke.

Van 30 naar 40.
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.
pi_214142374
Ik zie het probleem ook niet zo (nog even afgezien dat we echt niet naar een vermogensaanwasbelasting gaan). Alles is toch gewoon superliquide. Als je je centen nou in vastgoed of één of ander closed-end fonds met lockup hebt zitten, snap ik je wens naar dividend om de VRH te voldoen, maar wat maakt het met listed aandelen nou uit, afgezien van één handelingetje.
Best pilot in history
pi_214142393
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:

[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.
Ja ik snap dat het raar overkomt, maar ik wil juist een wat stabieler rendement, misschien moet ik het zo omschrijven, maar dat is best lastig.

Misschien heb ik rare timing qua beleggen hoor.
pi_214142660
quote:

[..]
Dit is Aad de Mos speaking hiero :')

pi_214142823
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Toch ga ik niet meer instappen denk ik (in beiden niet), ben wel blij met de ETF's.
Mijn talent is niet zo groot dus dan kan je beter toch maar die hooiberg kopen.
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.

Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb :')
  woensdag 3 juli 2024 @ 14:26:05 #164
344884 monkyyy
pi_214142831
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.

Maar deze discussie van fiscale optimalisatie is nog een theoretisch, eerst maar eens zien wat die plannen daadwerkelijk worden, die zijn ook al tig jaar uitgesteld en/of gewijzigd. Overigens hoort met opzet zo min mogelijk rendement maken niet tot de mogelijkheden.
pi_214142965
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.
Nou ja, dat is vrij makkelijk met één vpb-aanpassing te voorkómen - beursgenoteerde effecten tegen marktwaarde waarderen en klaar.
Best pilot in history
pi_214143062
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:

Maar deze discussie van fiscale optimalisatie is nog een theoretisch, eerst maar eens zien wat die plannen daadwerkelijk worden, die zijn ook al tig jaar uitgesteld en/of gewijzigd. Overigens hoort met opzet zo min mogelijk rendement maken niet tot de mogelijkheden.
Naja, het behoort wel tot de mogelijkheden maar dan doe je jezelf tekort.

Je kan natuurlijk alles in verliesgevende bedrijven steken, dan lukt dat "zo min mogelijk rendement maken" wel :P
pi_214143080
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.

Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb :')
Ik gooi vandaag weer 3 bedrijven eruit, koop er weer wat S&P en Nasdaq voor terug (75/25% ongeveer).

Het zijn CocaCola, PepsiCo en McDonalds. Prima bedrijven maar het blijft wat achter, ook als je het dividend meerekent.

M'n REIT's (die ik wél voor het dividend heb) en VLK (idem) zijn dan de enige losse bedrijven waar ik nog in zit.
Die REIT's gaan ook niet lekker qua koers, nogal horizontale koers gemiddeld, maar het dividend is wel goed.

Crown Castle zit op zo'n 6,5% per jaar.
Simon Property Group op zo'n 5,4 per jaar.
Realty Income op zo'n 6% per jaar.

Dus zelfs met gemiddeld 0 stijging sinds ik ze heb, is het dividend wel interessant.
Daalt de rente, dan zullen ze in koers ook wel weer iets stijgen.
  woensdag 3 juli 2024 @ 16:22:13 #168
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_214144033
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.
pi_214144166
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 16:22 schreef flyguy het volgende:

[..]
Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.
Ik ga dan natuurlijk uit van Nederland, ik kan niet voor ieder land een reactie gaan geven ;)
pi_214144247
Heb voor de "gein" eens de iShares S&P500 ESG Ucits ETF (IE000R9FA4A0) gekocht ipv de Vanguard.

Hier zijn alleen ESG bedrijven in opgenomen, zo'n 326 stuks ipv de gangbare ~500 stuks.
Over de korte tijd dat de statistieken beschikbaar zijn (sinds augustus 2022), is het rendement zo'n 2 procentpunt hoger dan de standaard S&P variant van iShares (eveneens "Accumulating").

Vermoedelijk komt dat omdat de bedrijven die hard zijn gestegen in een iets groter percentage in deze ETF aanwezig zijn, zoals Microsoft en Nvidia.

Een klein voordeeltje is dat deze ETF rond de ¤7 per stuk zit, dus je komt net wat handiger uit als je ze bij wil kopen (bijvoorbeeld van dividend of een extra storting).

Ik zal het komende jaar het koersverloop blijven vergelijken.

https://www.justetf.com/en/search.html?isin=IE00B5BMR087&cmode=compare&groupField=none&search=ETFS&tab=comparison

Verder nog flink wat "iShares Nasdaq 100" en "SPDR MSCI World Technology" bijgekocht.
Die zijn door hun snelle stijging percentueel al een flink deel van m'n portfolio geworden en nu dus nog wat meer.

edit: Excel (LibreOffice Calc) bijgewerkt

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2024 17:12:57 ]
pi_214144578
Nou, huis verkocht en die heisa ook achter de rug, dus ook weer terug naar de beurs. Ik begin echt schandalig conservatief met individueel ASR, Rio, Inwit en als gamb0l Lava. Daar komt Flow nog bij na de kwartaalcijfers, want volgens mij wordt de pre-closing call niet echt goed geabsorbeerd door de markt ([tailwinds were] "more than offset" betekent gewoon rukcijfers de 27e).

Ik wil individueel ook niet meer een hele lijst hebben, maar het is wel het leukst. De komende twee jaar voornamelijk uitbreiden in ETF's om de basis wat stabieler te krijgen, maar wel als toevoeging en niet als vervanging.

Qua asset classes ziet het er dan nu zo uit:

terwijl ik dit type zit @TheFreshPrince ook al pies te maken _O-

En daar moeten ETF's zo richting 20-25% van groeien. 80% in S&P, 10% in Health (ik wilde eerst Gilead ipv ASR, maar het individuele risico is me te groot met al die patent cliffs), 10% in Water.

Maar nu eerst verhuizen, wat een ongelooflijk kutgebeuren is dat, met niemand is normaal te communiceren echt. (Meestal ligt het dan aan jezelf, maar goed). Tweezitsbank 4000 euro, watskebeurt dan? Nou ja, daar over twee maanden ook vanaf als het goed is.
Best pilot in history
pi_214144711
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2024 17:20 schreef nostra het volgende:

terwijl ik dit type zit @:TheFreshPrince ook al pies te maken _O-

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2024 17:38:56 ]
pi_214145850
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:

[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet.
Doe geen moeite: jouw brein is prima.
pi_214145866
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:
Met losse aandelen en daarop optiescontracten schrijven, heb ik de grootste lol (om mijzelf).
  woensdag 3 juli 2024 @ 23:15:48 #175
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214149016
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
pi_214150113
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
Want? Voor een particulier is een "distributing" niet wezenlijk verkeerd: de dividendbelasting kan je in box1 weer terugkrijgen. Het ETF vermogen is belast in box3. Dus indien je een dividend krijgt, verlaagt dat de VRH.
  donderdag 4 juli 2024 @ 09:05:32 #177
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214150391
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
pi_214150467
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 09:05 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
Ik kan drie factoren bedenken:

1. Gemak: alleen als je zelf toch al wilde herbeleggen
2. Kosten: je bespaart misschien een miniem bedrag aan transactiekosten
3. Fiscale verschillen. Dat hangt ervanaf waar je woont en je persoonlijke situatie.

Los van de fiscale aspecten zie ik geen grote voor- en nadelen.
pi_214150747
Een accumulerende ETF is wel ideaal als je niet met beleggen bezig wil zijn en een paar jaar wil kunnen "uitloggen" zonder er naar te kijken.

Maar omdat ik toch wel regelmatig inlog, is het voor mij niet doorslaggevend bij de keuze.
pi_214151176
In het kader van het saneren van mijn aandelenportefeuille ten bate van trackers en beleggingsfondsen: :W voor AB Inbev en welkom aan boord VUSA

Uiteindelijk was AB Inbev een matig presterend aandeel waar niet echt groei in lijkt te zitten. Nog een paar probleemgevallen te gaan :9
pi_214151970
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2024 13:33 schreef nostra het volgende:
Ik zie het probleem ook niet zo (nog even afgezien dat we echt niet naar een vermogensaanwasbelasting gaan). Alles is toch gewoon superliquide. Als je je centen nou in vastgoed of één of ander closed-end fonds met lockup hebt zitten, snap ik je wens naar dividend om de VRH te voldoen, maar wat maakt het met listed aandelen nou uit, afgezien van één handelingetje.
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.

Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214152011
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.

Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
Ja snap ik, voor het gemak is het wel handig, maar dat is wel een beetje bijvangst. Het werd gebracht alsof het tot significante cash outflow zou leiden en dat zie ik niet (tenzij je dus illiquide zit, dan snap ik die dividendeis).
Best pilot in history
pi_214152668
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
pi_214153168
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:

[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:

[..]
Die hebben inmiddels ook weer een hele zooi eruit gegooid als ik de headlines lees? Zou me voor Acc of Dist daar sowieso niet door laten leiden.
Best pilot in history
pi_214154239
Saai dagje :z
pi_214154425
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 15:48 schreef Black-Death het volgende:
Saai dagje :z
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
pi_214154540
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
Maar niet op de beurs ;)
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:12:26 #188
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214154567
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.

In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
pi_214154654
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:12 schreef JimmyJames het volgende:
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.

In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
Zouden alle verkiezingen in Europa (ook Engeland vandaag) zoveel invloed gaan hebben op de beurs?
pi_214162077
ASML flirt met de ¤1000 :o
pi_214163610
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 09:14 schreef recursief het volgende:
Dat is al twee weken gaande
pi_214164057
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 11:21 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is al twee weken gaande
Nog niet zo dichtbij als nu. Vandaag tot ¤998.50 gekomen.
pi_214165095
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.

Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?

Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
pi_214165136
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.

Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?

Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
Voornaamste verschil lijkt me dat Erdogan zijn waanzinnige monetaire beleid heeft gewijzigd naar een meer traditionele benadering. Inflatie is voor het eerst in tijden ook weer wat lager geworden (nu nog slechts 71% :P )
pi_214165185
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.

En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"

Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!

Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.

Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.

Jullie opinie?

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2024 13:43:10 ]
pi_214165310
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic van roos94 net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"

Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!

Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.

Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.

Jullie opinie?

[ afbeelding ]
Sowieso niet kopen omdat het Taiwan als provincie van China ziet ;)
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:44:11 #197
436847 embedguy
pi_214165411
quote:

Het verleden geeft geen zekerheid over de toekomst.

Amerikaanse beleggingen zit veel lucht in, wat zou kunnen leiden tot een lost decade als je alleen in Amerikaanse stocks zit.

Amerikaanse stocks zijn bijvoorbeeld veel harder gestegen de afgelope 20 jaar tegenover Europese, ook nadat je beiden compenseert voor de winstgevendheid. Dat kan niet eeuwig door gaan.

SPOILER
Geen Franse stocks? Wat is er volgens jou mis met LVMH?
Life is happening now.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:49:45 #198
13309 nostra
ask why
pi_214165481
quote:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.

Jullie opinie?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.

Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
Best pilot in history
pi_214165523
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden ;)
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee ;)

quote:
Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.

En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden? ;)
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:54:47 #200
13309 nostra
ask why
pi_214165543
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden ;)
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee ;)
[..]
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.

En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden? ;)
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is). ;)
Best pilot in history
pi_214165560
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 13:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is). ;)
Ja, denk ik ook. Maar momenteel zit Japan wel met problemen.

Heb de AEX er ook nog even bijgepakt ;)

In dit geval beiden een Distributing ETF.

Verder terug dan 2010 ging de VanEck niet, dus daar moeten we het mee doen.

pi_214166338
Als je een Technology ETF afzet tegen een ETF van een willekeurige andere sector, ga je ook zien dat tech veel harder is gegroeid. Het is even vreemd om dan te concluderen dat je in geen andere etf hoeft te gaan dan in tech.

Uiteindelijk wil je gewoon zo breed mogelijk spreiden omdat je niet weet wat de toekomst gaat brengen, maar het geheel netto altijd wel groeit.
pi_214167012
Ik woon in Duitsland en heb nog een Nederlandse (hoofdzakelijk losse aandelen) én Duitse (puur ETFs) account bij DeGiro.

Ik ben nu bezig met mijn (Duitse) belastingaangifte.
WAT. EEN. HEL. :')

Dit heeft me wel laten besluiten nu mijn eerste, Nederlandse DeGiro account te sluiten (was hem al een beetje aan het afbouwen) en de rest over te hevelen naar de Duitse. Dat scheelt dan hopelijk volgend jaar papierwerk.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_214167292
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 09:14 schreef recursief het volgende:
Psychologie:

pi_214167351
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 15:07 schreef Lichtloper het volgende:
Als je een Technology ETF afzet tegen een ETF van een willekeurige andere sector, ga je ook zien dat tech veel harder is gegroeid. Het is even vreemd om dan te concluderen dat je in geen andere etf hoeft te gaan dan in tech.

Uiteindelijk wil je gewoon zo breed mogelijk spreiden omdat je niet weet wat de toekomst gaat brengen, maar het geheel netto altijd wel groeit.
Maar technologie is een sector, geen land.
En ik zit ook wel in technologie en de Nasdaq maar bij een crash hebben die doorgaans wel 2x meer tijd nodig om te herstellen en zakken ze ook wat dieper dan de S&P500. Dat kan je prima uitzitten maar daar wil je niet in geïnvesteerd hebben als dat gebeurt.

Zo breed mogelijk spreiden zou dan ook spreiden in landen betekenen waar ik normaal gesproken nooit een ETF van zou kopen (zoals China, Japan, UK). Dus waarom dat wel in je spreiding opnemen via zo'n Wereld ETF?

AEX erbij zie ik dan nog meer als logisch, als je in Nederland woont.
Kan het qua rendement niet opnemen tegen de US maar doet het niet slecht tegenover andere landen.

Dus ik zou dan eerder zeggen; als je wil spreiden maak dan je eigen "World ETF" door enkele landen te kiezen waar je vertrouwen in hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2024 16:41:56 ]
pi_214167864
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar technologie is een sector, geen land.
En ik zit ook wel in technologie en de Nasdaq maar bij een crash hebben die doorgaans wel 2x meer tijd nodig om te herstellen en zakken ze ook wat dieper dan de S&P500. Dat kan je prima uitzitten maar daar wil je niet in geïnvesteerd hebben als dat gebeurt.

Zo breed mogelijk spreiden zou dan ook spreiden in landen betekenen waar ik normaal gesproken nooit een ETF van zou kopen (zoals China, Japan, UK). Dus waarom dat wel in je spreiding opnemen via zo'n Wereld ETF?

AEX erbij zie ik dan nog meer als logisch, als je in Nederland woont.
Kan het qua rendement niet opnemen tegen de US maar doet het niet slecht tegenover andere landen.

Dus ik zou dan eerder zeggen; als je wil spreiden maak dan je eigen "World ETF" door enkele landen te kiezen waar je vertrouwen in hebt.
Ik ga er zelf vooral vanuit dat ik absoluut niet kan inschatten hoe reeel de huidige aandelenprijzen zijn. Niet van een bedrijf, niet van een sector en niet van een land. Ik weet wat algemene dingen over bijvoorbeeld Japan (vergrijzing, afnemende innovatie, cultuur van productiviteit), maar die dingen weet de rest van de markt ook.

Alles waardoor ik minder vertrouwen heb in Japan is dus allang ingeprijsd. En alles waardoor ik vertrouwen heb in Amerika is ook allang ingeprijsd. Als je dat als uitgangspunt neemt is het vooral logisch om zoveel mogelijk te spreiden, ook wereldwijd.

De AEX erbij vind ik minder logisch, omdat ik al maximaal blootgesteld ben aan de Nederlandse economie, via mijn baan, mijn woning etcetera. Waarom zou je die blootstelling nóg groter maken?
  vrijdag 5 juli 2024 @ 17:38:03 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214168394
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 17:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik ga er zelf vooral vanuit dat ik absoluut niet kan inschatten hoe reeel de huidige aandelenprijzen zijn. Niet van een bedrijf, niet van een sector en niet van een land. Ik weet wat algemene dingen over bijvoorbeeld Japan (vergrijzing, afnemende innovatie, cultuur van productiviteit), maar die dingen weet de rest van de markt ook.

Alles waardoor ik minder vertrouwen heb in Japan is dus allang ingeprijsd. En alles waardoor ik vertrouwen heb in Amerika is ook allang ingeprijsd. Als je dat als uitgangspunt neemt is het vooral logisch om zoveel mogelijk te spreiden, ook wereldwijd.

De AEX erbij vind ik minder logisch, omdat ik al maximaal blootgesteld ben aan de Nederlandse economie, via mijn baan, mijn woning etcetera. Waarom zou je die blootstelling nóg groter maken?
Dat is een logische redenering. Precies daarom adviseer ik mensen ook niet om alles in de aandelen van het bedrijf waar ze werken te stoppen. Gaat dat bedrijf failliet ben je en je baan kwijt en je vermogen!
The End Times are wild
pi_214168877
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 17:10 schreef Lichtloper het volgende:

[..]

Maar dan ben je alleen bezig met risicospreiding zonder te kijken naar rendement.
Dan kan je net zo goed een deel in een deposito stoppen.

Sterker nog, ik heb standaard een buffer waar ik zo'n 5 jaar (of 8 als ik zuinig ben) van kan leven op m'n spaarrekeningen.
Dus risico dek ik deels al af.

quote:
Buffett woont in de US, heeft z'n bedrijf in de US en belegt ook het overgrote deel in de US.
Dat is voor hem niet anders ;)
  vrijdag 5 juli 2024 @ 18:31:03 #209
13309 nostra
ask why
pi_214169294
Afgezien van de financials heeft de AEX ook maar weinig exposure naar de NL economie.
Best pilot in history
pi_214173231
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan ben je alleen bezig met risicospreiding zonder te kijken naar rendement.

Sterker nog, ik heb standaard een buffer waar ik zo'n 5 jaar (of 8 als ik zuinig ben) van kan leven op m'n spaarrekeningen.
[..]
Nee, het gaat om de vraag of je kan weten waar het rendement vandaan gaat komen. Als ik zou weten dat dat de komende 10 jaar vooral uit land A, B en C zou komen, dan zou ik ook niet in een world etf gaan zitten natuurlijk.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:31 schreef nostra het volgende:
Afgezien van de financials heeft de AEX ook maar weinig exposure naar de NL economie.
Da’s inderdaad een goed punt
  zaterdag 6 juli 2024 @ 07:25:11 #211
545 dop
pi_214177101
Noem 1 punt in de afgelopen 50 jaar dat exposure in de Nederlandse economie een slecht idee was t.o.v. de VS.
Volgens mij geen risico waar je over na hoeft te denken.
Je kunt prima 100% in de aex a zitten. Ik zou pas gaan opletten als je alleen maar small en mid cap gaat beleggen.
En wie doet dat? En dan nog loop ze maar eens langs de kans dat je een grote exposure hebt op de nl economie is als nog klein.

[ Bericht 14% gewijzigd door dop op 06-07-2024 07:30:32 ]
pi_214178382
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]
Buffett woont in de US, heeft z'n bedrijf in de US en belegt ook het overgrote deel in de US.
Dat is voor hem niet anders ;)
Maar je hebt het nu over jouw persoonlijke situatie, waarvan ik zo bekeken jij echt honderdduizenden euro’s moet hebben gezien alleen al die 600eu per maand uit realty income, wat volgens je “taart” niet eens het grootste gedeelte is.

Dat is niet bepaald de norm.

Maw hij moet zich eerst naar zo’n buffer zien toe te werken.
pi_214178409
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hoe groot je buffer moet zijn is persoonlijk, ik zou sowieso niet gaan beleggen zonder een buffer.
Anders loop je het risico dat je op een ongunstig moment je aandelen / ETF's moet verkopen als je geld nodig hebt.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 10:30:51 #214
545 dop
pi_214178425
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Maar je hebt het nu over jouw persoonlijke situatie, waarvan ik zo bekeken jij echt honderdduizenden euro’s moet hebben gezien alleen al die 600eu per maand uit realty income, wat volgens je “taart” niet eens het grootste gedeelte is.

Dat is niet bepaald de norm.

of je nu met veel of weinig belegd dat is voor iedereen het zelfde, jij lijkt met jouw situatie juist een uitzondering te zijn.
pi_214178517
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:30 schreef dop het volgende:

[..]
of je nu met veel of weinig belegd dat is voor iedereen het zelfde, jij lijkt met jouw situatie juist een uitzondering te zijn.
Nou nee dat is zeker niet hetzelfde.
De manier waarop je je geld kan gaan verdelen is toch echt afhankelijk van inkomen en dan vermogen.

Hij praat vanuit ene positie waar al dat vermogen er al is, in plaats van hoe hij daar op terecht is gekomen.
pi_214178553
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij praat vanuit een positie waar al dat vermogen er al is, in plaats van hoe hij daar op terecht is gekomen.
Uiteindelijk begon ik de discussie over het nut van een "wereldwijde" ETF.

Je legt de nadruk nu op mijn persoonlijke situatie maar rendement is rendement.

Of jij nu ¤100 of ¤400 per maand inlegt of ¤100.000 al belegd hebt: je doel is rendement maken en het risico laag houden.

Wat er voor mij nog bijkomt (maar niet relevant is voor de discussie) is dat ik jaarlijks aardig wat VRH moet aftikken en van m'n vermogen moet leven, dus dan heb je een gezonde buffer nodig waar je bij kan zonder aandelen te hoeven verkopen.

Maar dat argument geldt volgens mij ook als je er niet van hoeft te leven. Je wil voorkomen dat je aandelen moet verkopen als je koelkast of auto stuk gaat.
pi_214178611
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk begon ik de discussie over het nu van een "wereldwijde" ETF.

Je legt de nadruk nu op mijn persoonlijke situatie maar rendement is rendement.

Of jij nu ¤100 of ¤400 per maand inlegt of ¤100.000 al belegd hebt: je doel is rendement maken en het risico laag houden.
Dat is toch niet helemaal waar. Vanuit jouw positie ligt een acceptabele risico-rendementsverhouding waarschijnlijk anders dan voor iemand die net begint en aan het opbouwen is. Nu ga ik voor je invullen maar ik kan me voorstellen dat met de overstap van een andere asset met nog veel grotere volatiliteit (heb ik het zo mooi omschreven ;) ) je de keuze gemaakt hebt dat je weliswaar bereid bent een risico te nemen maar wel van belang vindt om de kans dat je aanzienlijke delen van je vermogen kwijt raakt te beperken. Daar passen dan logischerwijs breed gespreide fondsen of ETF's en aandelen met een beperktere volatiliteit bij.

Als je aan het begin staat en je nog volledig in de opbouwstand zit, kun je ook makkelijker kiezen voor een risicovollere aanpak voor (een deel van) je portefeuille omdat het verlies relatief beperkt zal zijn (als je niet gaat klooien met putopties schrijven oid), je dat verlies makkelijker compenseert met je lopende inkomen en je horizon anders is.

Dus schaal en vooral de fase van opbouw en daarmee je doelstelling maakt wel degelijk uit voor welke strategie je kiest.
pi_214178656
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:56 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat is toch niet helemaal waar. Vanuit jouw positie ligt een acceptabele risico-rendementsverhouding waarschijnlijk anders dan voor iemand die net begint en aan het opbouwen is. Nu ga ik voor je invullen maar ik kan me voorstellen dat met de overstap van een andere asset met nog veel grotere volatiliteit (heb ik het zo mooi omschreven ;) ) je de keuze gemaakt hebt dat je weliswaar bereid bent een risico te nemen maar wel van belang vindt om de kans dat je aanzienlijke delen van je vermogen kwijt raakt te beperken. Daar passen dan logischerwijs breed gespreide fondsen of ETF's en aandelen met een beperktere volatiliteit bij.

Als je aan het begin staat en je nog volledig in de opbouwstand zit, kun je ook makkelijker kiezen voor een risicovollere aanpak voor (een deel van) je portefeuille omdat het verlies relatief beperkt zal zijn (als je niet gaat klooien met putopties schrijven oid), je dat verlies makkelijker compenseert met je lopende inkomen en je horizon anders is.

Dus schaal en vooral de fase van opbouw en daarmee je doelstelling maakt wel degelijk uit voor welke strategie je kiest.
Daarom zit ik ook deels in "saaie" REIT's voor het dividend. Ook daar zit overigens een risico in omdat het Amerikaans vastgoed is en de rente hoog staat.

De discussie kwam voort uit het "beginnen met beleggen" topic, dus het ging wel over die fase van je portfolio opbouwen.

Ik zou, als ik helemaal vanaf ¤0 moest beginnen, voor 75-80% S&P500 kiezen en 20-25% Nasdaq.
Dan heb je een aardige risicospreiding en een behoorlijke kans op een goed rendement.

Uiteraard kan je niet in de toekomst kijken maar als er echt een gebeurtenis zou zijn waarbij de Amerikaanse markt compleet op z'n gat gaat, dan heeft dat ook invloed op andere economieën.

Ik zie geen scenario waarbij de S&P500 40% in de min gaat en de rest in de plus staat.
Misschien daalt de rest wat minder hard maar aan de andere kan heb je daar naar alle waarschijnlijkheid ook minder rendement op gemaakt.
pi_214178672
Hoe zit het trouwens met Turkije? Ik zie dat die markt ruim 40% in de plus staat YTD? Het kwam toevallig voorbij toen ik door wat landen heen bladerde.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 11:07:50 #220
545 dop
pi_214178676
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 10:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Nou nee dat is zeker niet hetzelfde.
De manier waarop je je geld kan gaan verdelen is toch echt afhankelijk van inkomen en dan vermogen.

Hij praat vanuit ene positie waar al dat vermogen er al is, in plaats van hoe hij daar op terecht is gekomen.
met veel vermogen is het juist lastiger, met ¤10.000 kun je een wilde gog nemen
, alles kwijt raken en het gewoon weer bij elkaar sparen met hard werken, om het opnieuw te proberen.
Met 1.000.000 is dat voor de meeste 1x en dan nooit meer
pi_214178677
Uiteindelijk zal je altijd gewoon een stukje liquide moeten hebben voor nooduitgaven. Al is het in een kortlopend deposito en dus niet écht liquide. En hoe lager je vermogen, hoe belangrijker dat is; als je 200k in A aandelen hebt, kan in echte nood altijd nog wel op margin trekken.
Best pilot in history
pi_214178692
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom zit ik ook deels in "saaie" REIT's voor het dividend. Ook daar zit overigens een risico in omdat het Amerikaans vastgoed is en de rente hoog staat.

De discussie kwam voort uit het "beginnen met beleggen" topic, dus het ging wel over die fase van je portfolio opbouwen.

Ik zou, als ik helemaal vanaf ¤0 moest beginnen, voor 75-80% S&P500 kiezen en 20-25% Nasdaq.
Dan heb je een aardige risicospreiding en een behoorlijke kans op een goed rendement.

Uiteraard kan je niet in de toekomst kijken maar als er echt een gebeurtenis zou zijn waarbij de Amerikaanse markt compleet op z'n gat gaat, dan heeft dat ook invloed op andere economieën.

Ik zie geen scenario waarbij de S&P500 40% in de min gaat en de rest in de plus staat.
Misschien daalt de rest wat minder hard maar aan de andere kan heb je daar ook minder rendement op gemaakt.
Ik ben nog lang niet op het punt waar bij bent en heb geen grote klappers gemaakt maar ben wel op een punt gekomen dat ik weg wil van losse aandelen en vooral saaie indexfondsen kies. Deeels omdat het geen tientjeswerk meer is maar vooral omdat ik goede maar ook erg slechte keuzes gemaakt heb (kuch Alfen en PostNL) en blijkbaar niet de skills bezit om bedrijven voldoende te doorgronden.
Zit verder vooral in de NN (nu GS) indexfondsen en ben dus losse aandelen aan het verkopen ten bate van VRWL en/of VUSA, mogelijk later naar een NT fonds. Een Nasdaq tracker is mogelijk ook nog te overwegen voor een deel van de portefeuille.

Ik zou trouwens niet zo zeker zijn van de saaiheid van de REIT's want ze zijn extreem rentegevoelig. Ik zit bijvoorbeeld in URW en dat schiet alle kanten op op basis van de renteschommelingen en financieringsgraad van het vastgoed. Interessant fenomeen van vastgoedfondsen is trouwens de flinke afslag op de intrinsieke waarde van het vastgoed want daarmee zou je eigenlijk elke REID moeten liquideren ;)
pi_214178775
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik ben nog lang niet op het punt waar bij bent en heb geen grote klappers gemaakt maar ben wel op een punt gekomen dat ik weg wil van losse aandelen en vooral saaie indexfondsen kies. Deeels omdat het geen tientjeswerk meer is maar vooral omdat ik goede maar ook erg slechte keuzes gemaakt heb (kuch Alfen en PostNL) en blijkbaar niet de skills bezit om bedrijven voldoende te doorgronden.
Zit verder vooral in de NN (nu GS) indexfondsen en ben dus losse aandelen aan het verkopen ten bate van VRWL en/of VUSA, mogelijk later naar een NT fonds. Een Nasdaq tracker is mogelijk ook nog te overwegen voor een deel van de portefeuille.
Dat kiezen van bedrijven is ook gewoon pittig. Nu heb ik er wel een positief rendement mee behaald maar vergeleken met een ETF heb ik het slechter gedaan. Dus waar ben ik dan mee bezig?

Ik heb naast de REIT's alleen Van Lanschot Kempen nog.

Ik zit nu op ongeveer 30% rendement sinds april 2021. Dat is op zich een prima rendement maar niet als je kijkt naar wat de S&P500 heeft gedaan (56%). Ik had me al die tijd en gedoe kunnen besparen als ik gewoon in een ETF was gaan zitten.

Zelfs met VWRL had ik het beter gedaan (37%).

quote:
Ik zou trouwens niet zo zeker zijn van de saaiheid van de REIT's want ze zijn extreem rentegevoelig. Ik zit bijvoorbeeld in URW en dat schiet alle kanten op op basis van de renteschommelingen en financieringsgraad van het vastgoed. Interessant fenomeen van vastgoedfondsen is trouwens de flinke afslag op de intrinsieke waarde van het vastgoed want daarmee zou je eigenlijk elke REID moeten liquideren ;)
Ik had saai al tussen aanhalingstekens. En de rente is inderdaad wel een uitdaging.
M'n exposure is ook weer niet zo groot per REIT dat ik er aan onderdoor zou gaan.
Daarnaast is 1 van de 3 Crown Castle en die zitten in communicatie infrastructuur zoals mobiele zendmasten.
Dat is vergelijkbaar met American Tower.
pi_214178859
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kiezen van bedrijven is ook gewoon pittig. Nu heb ik er wel een positief rendement mee behaald maar vergeleken met een ETF heb ik het slechter gedaan. Dus waar ben ik dan mee bezig?

Ik heb naast de REIT's alleen Van Lanschot Kempen nog.

Ik zit nu op ongeveer 30% rendement sinds april 2021. Dat is op zich een prima rendement maar niet als je kijkt naar wat de S&P500 heeft gedaan (56%). Ik had me al die tijd en gedoe kunnen besparen als ik gewoon in een ETF was gaan zitten.

Zelfs met VWRL had ik het beter gedaan (37%).
[..]
Ik had saai al tussen aanhalingstekens. En de rente is inderdaad wel een uitdaging.
M'n exposure is ook weer niet zo groot per REIT dat ik er aan onderdoor zou gaan.
Daarnaast is 1 van de 3 Crown Castle en die zitten in communicatie infrastructuur zoals mobiele zendmasten.
Dat is vergelijkbaar met American Tower.
Ik heb het met dank aan ASML, Shell en URW per saldo ook helemaal niet slecht gedaan op individuele aandelen (ongeveer +35% sinds 2021) maar net zoals jij is de conclusie dat het per saldo niet loont en het levert ook onnodig veel werk op.
Interessant ook om het verschil te zien tussen de NN (GS) fondsen world en EM en de S&P. Vooral de EM fondsen hebben het zwaar gehad en staan pas sinds kort weer in het groen. Toch kom ik sinds begin 2021 voor de GS fondsen op een irr van zo'n 10,5% per jaar wat natuurlijk meer dan prima is.

Over de REITs: als je maar genoeg spreid is het wel te overzien. Het grootste punt is dat mensen vaak denken dat vastgoed mooi diversifieert als er een crisis is op de aandelenmarkt cq in de economie. Dat geldt misschien voor direct vastgoed maar bij indirect vastgoed zie je vooral een hele sterke correlatie met de aandelenmarkt dus heb je daar weinig aan. Nu heb jij een flinke buffer dus al de REIT's een tijdje stoppen met dividend uit keren slaap jij daar niet minder om en dat kan dus zeker gebeuren in een flinke recessie.
  zaterdag 6 juli 2024 @ 11:36:09 #225
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_214178906
quote:
ik
pi_214178913
quote:
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?

Die automatisering zit alle groei in, de volledige BBP stijging gaat naar AI.
Zolang die intelligentie allemaal geconcentreerd blijft bij enkele chip fabrikanten zoals Nvidia... Tjah, alle baten voor bassie.

Ik zeg al 5 jaar, ik zou nooit gokken tegen ASML en Nvidia.
pi_214178927
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:07 schreef nostra het volgende:
Uiteindelijk zal je altijd gewoon een stukje liquide moeten hebben voor nooduitgaven. Al is het in een kortlopend deposito en dus niet écht liquide. En hoe lager je vermogen, hoe belangrijker dat is; als je 200k in A aandelen hebt, kan in echte nood altijd nog wel op margin trekken.
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.
pi_214179014
quote:
Ook hier een hele late reactie.

Het is inderdaad lastig te voorspellen, al zie je nu wel dat bijvoorbeeld AI gegenereerde video een vlucht lijkt te gaan nemen.

En in video zitten zo'n 24 tot 60 frames per seconde, dus daar heb je aanzienlijk meer rekenkracht voor nodig dan een statisch plaatje (al zal dat niet 25x zoveel zijn, het gaat om de verschillen met / tussen de keyframes).

De AI hype begint deels wat te settelen, deels zit er nog groei in.

Denk ook aan robots (in alle vormen, van bezorgrobots tot en met een robot die je huishouden doet of aan het front vecht), daar hebben we nog niet eens 1 procent van gezien van wat er komen gaat.

Voor het trainen van die AI zijn krachtige computers nodig.
Voor de robots zijn efficiënte computers nodig want die zullen veelal AI-modellen moeten gaan draaien met alleen een accu als voedingsbron.

Dus ja, ik zie wel potentie voor groei maar het is verdomde moeilijk om in te schatten waar die groei nog ligt en wie er van gaat profiteren.

Daar is wel weer een parallel te trekken met de Dot-com bubble.
De industrie is nu 25 jaar later vele malen groter (dus een echte bubbel was het niet) maar toch zijn de bedrijven waar het geld toen op werd ingezet er vaak niet meer (of overgenomen).
pi_214179239
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris. :') Maar goed, tis klaar.
Best pilot in history
  zaterdag 6 juli 2024 @ 13:35:07 #230
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214180140
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?

Die automatisering zit alle groei in, de volledige BBP stijging gaat naar AI.
Zolang die intelligentie allemaal geconcentreerd blijft bij enkele chip fabrikanten zoals Nvidia... Tjah, alle baten voor bassie.

Ik zeg al 5 jaar, ik zou nooit gokken tegen ASML en Nvidia.
Was ook niet van plan tegen ze te gokken. Ik zou veel liever gaan voor zoiets als Microsoft of Alphabet om AI te bespelen. Veel meer diversificatie, ook als IA zou tegenvallen dan word je niet totaal weggevaagd.

Ik zit overigens al in MS. Alphabet wil ik weer hebben (evenals Amazon).

Een super indirecte play: BHP en RIO. Het is onmogelijk te voorspellen wie over 10 jaar de grootste spelers zullen zijn in AI, maar vrijwel zeker gaan we veel meer datacenters, energieproductie, -transport en -opslag bouwen. Met mijners kun je wel vrij makkelijk voorspellen dat de grootsten nu over 10 jaar nog steeds de grootsten zullen zijn. Mijnen komen niet uit de lucht vallen.

[ Bericht 6% gewijzigd door JimmyJames op 06-07-2024 15:08:06 ]
pi_214180172
Ik heb ook maar eens een chat gemaakt.

• ETFs + vermogensbeheer zitten in dezelfde risicocategorie
• Losse aandelen zijn een groter deel geworden door de exposure in tech (met name Nvidia + ASML). Dat wil ik de komende maanden in stapjes terug gaan brengen. De opbrengst gaat dan in ETFs
• Voor zakelijk vermogen reken ik alleen cash
• Crypto is een derde van het totaal, en dat is voor mij eigenlijk teveel. Dat was twee jaar geleden nog zo een 7% maar door koersstijgingen is dat behoorlijk toegenomen. Ik heb een stukje verkocht om de fiscus te sponsoren, maar er zou eigenlijk meer uit moeten.

pi_214180330
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 12:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris. :') Maar goed, tis klaar.
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
pi_214180536
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
Als de partijen die gebruik maken van de erfdienstbaarheid het met je eens zijn, dan kan je het bij de notaris aanpassen.

Als je er vanaf wil en tegenwerking hebt, dan kan je naar de (al dan niet rijdende) rechter en het dan alsnog bij de notaris aanpassen als je gelijk krijgt.

Maar over het algemeen kom je niet zomaar van erfdienstbaarheid (zoals recht van overpad) af.

Als je wat te ruilen hebt (stukje grond, alternatieve route, zak geld, etc) dan kan dat voor je onderhandelingspositie wel beter zijn.

Mijn 2e woning (op een hoek van 4 woningen) is bijvoorbeeld belast met recht van overpad voor 2 buren.
Dat betekent dus dat ik een strook van ruim 3 tegels breed (ongeveer een meter), 30 meter diep vanaf de weg en 17 meter breed achter het huis langs niet naar eigen inzicht kan inrichten of gebruiken. Achter het huis is het zelfs 9 tegels breed (bijna 3 meter).

Het is ooit van een woningbouwvereniging geweest die het in 2008 en 2009 verkocht heeft en de kavels zelf opgesplitst. Ik zou de tuin nog ongeveer 5-6 tegels dieper kunnen maken aan de achterkant als ik dat ooit zou willen.

Maar zo ben je toch minimaal 47m2 kwijt aan overpad waar je zelf niet zoveel aan hebt, het is er puur voor de bewoners van de 2 naastgelegen woningen.

Zou ik die 2 woningen kopen (1 staat te koop nu), dan kan ik het overpad wel opheffen :+
Wel lullig voor de volgende koper :+
pi_214181058
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Via de gemeente ofzo?
Geen idee, de notaris wuifde het richting koper weg dat-ie de stukken dan maar vantevoren had moeten lezen. Ook waren de appartementen nooit formeel opnieuw gesplitst (maakten deel uit van een groter geheel, nu heeft elk pand zijn eigen VvE, maar dat is de praktijk en noet de juridische werkelijkheid), waarschijnlijk omdat je dan dus élke bewoner én elke hypotheeknemer afmoet. Loopt in de praktijk allemaal prima natuurlijk, maar ja.
Best pilot in history
pi_214208325
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 16:29 schreef recursief het volgende:

[..]
Psychologie:

[ afbeelding ]
Tot zover de psychologie, ruim door de 1k heen
pi_214208376
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 10:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er waren drie hupjes naar boven voor nodig en bij de vierde waren de sell-orders in de minderheid.
pi_214212746
quote:

[..]
Never sell ASML _O_
  dinsdag 9 juli 2024 @ 10:11:56 #238
13309 nostra
ask why
pi_214218516
quote:

[..]
Nu de beurt aan de AEX. De laatste keer was op 7 augustus 1997, toen uiteraard nog in guldens, dankzij de aanhoudende campingrally. Voorafgaand daaraan moest het oude matrixbord worden vervangen, want dat kon maar drie getallen voor de komma aan.
Best pilot in history
pi_214221988
twitter
pi_214231725
Even wat opvallends in mijn ETF portfolio.

Eén specifieke ETF (Deka DAXplus Maximum Dividend UCITS ETF) duikt vanochtend met meer dan 6%.

Deze ETF bestaat uitsluitend uit Duitse aandelen. Echter staat de DAX zelf in de plus. Ook als ik individuele aandelen uit die ETF bekijk, staat de meeste (licht) in de plus.

Hoe kan het dan dat die ETF zelf zo ver zakt?
pi_214231756
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:37 schreef Hojdhopper het volgende:
Even wat opvallends in mijn ETF portfolio.

Eén specifieke ETF (Deka DAXplus Maximum Dividend UCITS ETF) duikt vanochtend met meer dan 6%.

Deze ETF bestaat uitsluitend uit Duitse aandelen. Echter staat de DAX zelf in de plus. Ook als ik individuele aandelen uit die ETF bekijk, staat de meeste (licht) in de plus.

Hoe kan het dan dat die ETF zelf zo ver zakt?
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?
pi_214231780
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:42 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?
Haha oh ja, tuurlijk! :D Vandaag idd. Zit net te kijken, toch lekker 6,6% ongeveer.

En heb maar meteen "goedkoop" bijgekocht voor de lange termijn.
pi_214231861
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:45 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Haha oh ja, tuurlijk! :D Vandaag idd. Zit net te kijken, toch lekker 6,6% ongeveer.

En heb maar meteen "goedkoop" bijgekocht voor de lange termijn.
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendement _O_ Had er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
pi_214232143
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendement _O_ Had er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
Deze ETF wordt alleen in Duitsland en Oostenrijk angeboden. Heb zowel een Nederlandse als een Duitse DeGiro account, en op de Duitse is ie wel te vinden.
pi_214235126
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.
  woensdag 10 juli 2024 @ 23:09:14 #246
344884 monkyyy
pi_214245483
In 2012 kon je een aandeel BRK.B kopen voor ~$84.
Nu heeft één aandeel BRK.B voor ~$84 aan cash.
pi_214247925
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef monkyyy het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gebeurt met dit aandeel als Buffet eens overlijdt.
pi_214248608
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Greg Abel staat al warm te lopen langs de zijlijn.
  donderdag 11 juli 2024 @ 10:26:57 #249
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_214248906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Gaat x jaar gestaag door, komt in het slop vervolgens, dan komt er druk om onderdelen af te splitsen en dan wordt het een stuk kleiner.

Zonder Buffett is zou er al een conglomerate discount zijn en er zijn onderdelen waarvan je kan afvragen of het gebundeld wat toevoegd t.o.v. zelfstandig opereren.
pi_214249946
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:56 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.
Blind staren op dividend heeft weer als risico in zich dat de ETF een "flatliner" is, vergeleken met de rest van de markt.
  donderdag 11 juli 2024 @ 20:45:35 #251
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_214254789
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.

Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).

In dit topic zie ik het ook steeds meer die richting op gaan.

Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…

Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:05:49 #252
545 dop
pi_214254992
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.

Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).

Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…

Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:17:08 #253
436847 embedguy
pi_214255058
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:

[..]
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.
Life is happening now.
pi_214255085
quote:

[..]
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaar

https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:25:36 #255
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_214255156
quote:

[..]
In het boek staat ook een stuk over crashes. Elke crash was binnen 3/4 jaar volledig hersteld. Als je begonnen bent in 2000 en stopt in 2020 zou je nog steeds rendement hebben. De crash van 2020 was trouwens binnen 1 jaar weer hersteld en het rendement lag zelfs nog hoger.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:26:19 #256
545 dop
pi_214255170
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:17 schreef embedguy het volgende:

[..]
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.

Uiteindelijk zou je dus gekocht hebben op de top van de markt en inderdaad moeten verkopen tijdens de coronacrisis.
Waarschijnlijk nog steeds met winst maar de vraag is met hoeveel % je de inflatie zou hebben verslagen.

Dus alleen stomweg geld storten geeft gewoon geen garanties.
En zo wordt het vaak wel gebracht.
Als je met pensioen gaat in een crisis of oorlog om maar wat te noemen dan kun je gewoon fucked zijn.
Wat extra kennis inzicht en aandacht is dan toch wel handig.

In 30jaar zie je ook heel wat beloftes voorbij komen die niet worden waargemaakt.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:31:05 #257
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_214255224
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:26 schreef dop het volgende:

[..]
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.

Uiteindelijk zou je dus gekocht hebben op de top van de markt en inderdaad moeten verkopen tijdens de coronacrisis.
Waarschijnlijk nog steeds met winst maar de vraag is met hoeveel % je de inflatie zou hebben verslagen.

Dus alleen stomweg geld storten geeft gewoon geen garanties.
En zo wordt het vaak wel gebracht.
Als je met pensioen gaat in een crisis of oorlog om maar wat te noemen dan kun je gewoon fucked zijn.
Wat extra kennis inzicht en aandacht is dan toch wel handig.

In 30jaar zie je ook heel wat beloftes voorbij komen die niet worden waargemaakt.
Wie zegt dat je alles moet verkopen als je met pensioen bent?

De kracht is juist om periodiek te kopen en periodiek te verkopen.

En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
pi_214255289
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
Er is ook helemaal geen etf nodig om dit toe te passen. Een van de grootste bestsellers op dit onderwerp (van John Bogle) stamt overigens uit 1999.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:38:29 #259
545 dop
pi_214255315
quote:

[..]

ik snap dat principe, maar het zijn uiteindelijk verhalen achteraf.
Heb je enig idee wat toen de adviezen waren die onervaren beleggers kregen?
En kan jij garanderen dat we de komende 20/30 jaar met Z'n alle in de zelfde etf's blijven beleggen.
Het is niet zo dat de spreiding van een world etf nu werkelijk geniaal is.
pi_214255356
quote:

[..]

Dat hoeft ook helemaal niet.
Ben al 6 jaar met pensioen en zit ~90% in aandelen (sinds ruim 3 jaar).

Het is denk ik de enige manier om de inflatie te verslaan, zeker omdat m'n officiële pensioen pas over ~20 jaar is en ik (hopelijk) nog wel even vooruit moet met dat geld ;)
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:44:53 #261
545 dop
pi_214255387
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:20 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaar

https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:47:45 #262
545 dop
pi_214255421
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat hoeft ook helemaal niet.
Ben al 6 jaar met pensioen en zit ~90% in aandelen (sinds ruim 3 jaar).

Het is denk ik de enige manier om de inflatie te verslaan, zeker omdat m'n officiële pensioen pas over ~20 jaar is en ik (hopelijk) nog wel even vooruit moet met dat geld ;)
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.
Vervolg vraag hoe lang denk je je huidige strategie voort te zetten, of pas je deze telkens aan door kennis en voortschrijdend inzicht?
  donderdag 11 juli 2024 @ 21:53:15 #263
545 dop
pi_214255496
quote:

[..]

niemand, maar als je dacht aan het einde genoeg geld te hebben om het tot je dood uit te zingen en je blijkt nog niet eens 1/5 van het gehoopte bedrag te hebben, blijft je dan nog zo cool en laat je geld dan nog net zo makkelijk staan terwijl je het ook langzaam
(veel sneller want er is minder) moet opeten. Of wordt je zenuwachtig en ga je andere keuzes maken, omdat je het gezien dat het de afgelopen 20 jaar niet is gelopen zoals je had verwacht.
pi_214255499
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:47 schreef dop het volgende:

[..]
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.
Vervolg vraag hoe lang denk je je huidige strategie voort te zetten, of pas je deze telkens aan door kennis en voortschrijdend inzicht?
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).

Sinds 2021 is het beleggen en dat is met wat schade en schande nog redelijk afgelopen.
Heb in totaal 31,6% rendement sinds april 2021, wat niet slecht is maar met een S&P ETF had ik flink meer rendement gehaald.

Heb nu een flink vereenvoudigd portfolio waar ik niet zoveel meer mee bezig hoef te zijn.

Heb 3 REIT's en VLK voor wat dividend, wat ik kan herinvesteren of rekeningen van betalen.
Verder zit de rest in S&P500 / Nasdaq / World Technology ETF's en dat is het.

De bedoeling is dat ik hier voorlopig geen veranderingen in aanbreng.
Uiteraard heb ik ook geen glazen bol.

donderdag 11 juli 2024 @ 21:57:11 #265
323876 michaelmoore
pi_214255546
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:

Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winst O-)
Maar ik zie het nu wel rooskleurig in voor KPN met die glasvezel investeringen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_214255599
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:44 schreef dop het volgende:

[..]
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
Het is op basis van jouw (verzonnen) scenario dat iemand de slechtste keuzes ooit maakt. En in dat scenario vind ik het een prima resultaat.

Daar tegenover heb ik talloze (echte) figuren voorbij zien komen die vanaf hun zolderkamertje dachten het beter te kunnen dan de markt, en overbleven met een rendement van 0.
  donderdag 11 juli 2024 @ 22:02:26 #267
545 dop
pi_214255626
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).

Sinds 2021 is het beleggen en dat is met wat schade en schande nog redelijk afgelopen.
Heb in totaal 31,6% rendement sinds april 2021, wat niet slecht is maar met een S&P ETF had ik flink meer rendement gehaald.

Heb nu een flink vereenvoudigd portfolio waar ik niet zoveel meer mee bezig hoef te zijn.

Heb 3 REIT's en VLK voor wat dividend, wat ik kan herinvesteren of rekeningen van betalen.
Verder zit de rest in S&P500 / Nasdaq / World Technology ETF's en dat is het.

De bedoeling is dat ik hier voorlopig geen veranderingen in aanbreng.
Uiteraard heb ik ook geen glazen bol.

[ afbeelding ]
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?
Ik zou het heel knap vinden.
Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vscen China morgen in oorlog raken?

SPOILER
pi_214255632
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winst O-)

Maar ik zie het nu wel rooskleurig in voor KPN met die glasvezel investeringen
En toch is ook glasvezel geen zekerheid.
Je ziet nu al dat veel mensen meer dan genoeg snelheid halen uit hun mobiele internetverbinding en je moet niet gek opkijken als straks met 6G mensen gewoon een bakje in huis krijgen wat voor internet zorgt, waarmee een vaste verbinding geheel overbodig is.

Misschien niet voor die 5% die graag een verbinding met 1ms ping willen maar voor mensen die wat streamen en surfen is dat meer dan genoeg.

Dit is overigens een fictief scenario.

Wat een bestaand scenario is, zijn partijen die in afgelegen gebieden (ook in Nederland) relatief snel internet aanboden aan boerenbedrijven. Daarvoor hadden ze diverse zendmasten staan met point-to-point straalverbindingen waar je dan als boer op mee kon liften voor een bedrag per maand.

Maar met de komst van Starlink, is dat ineens op heel veel plekken compleet overbodig geworden.
pi_214255647
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:

[..]
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?
Ik zou het heel knap vinden.
Zoals ik zei, ik heb geen glazen bol.

quote:
Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vscen China morgen in oorlog raken?
Als dat gebeurt dan is geen enkel aandelenmarkt of ETF echt veilig, vermoed ik.
pi_214255780
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:

[..]
.
Wat doe je als de vs en China morgen in oorlog raken?

Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
pi_214255823
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
Welk dodelijk virus?
pi_214255851
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk dodelijk virus?
Oh jee.

Et tu, Brute?
pi_214255867
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:25 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Oh jee.

Et tu, Brute?
Ik spreek geen Frans.
Maar defacto is de werele wel een panisch geheel de laatste jaren. Globalisme maakt het nog net een tandje hysterischer.

Wat dat betreft is de kans op meer inflatie ook hoger. Kun je maar beter laag in cash zitten.
  donderdag 11 juli 2024 @ 22:29:33 #274
545 dop
pi_214255893
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.
Mijn punt is uiteindelijk dat het achteraf en op een moment dat de aandelenmarkt floreert altijd makkelijk lullen is.
Je moet ook nadenken over negatieve scenario's en bedenken of je nog steeds stalen ballen hebt als de beurs een langere periode tegen zit.
Het is echter allemaal niet zo makkelijk als het soms wordt gebracht.
pi_214255913
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:29 schreef dop het volgende:

[..]
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.
Mijn punt is uiteindelijk dat het achteraf en op een moment dat de aandelenmarkt floreert altijd makkelijk lullen is.
Je moet ook nadenken over negatieve scenario's en bedenken of je nog steeds stalen ballen hebt als de beurs een langere periode tegen zit.
Het is echter allemaal niet zo makkelijk als het soms wordt gebracht.
Ik heb bitcoin 65% zien dalen in een maand tijd (of soms 20% of meer in een paar dagen), dus ik ben wel een beetje gehard :+
  donderdag 11 juli 2024 @ 22:38:26 #276
323876 michaelmoore
pi_214255997
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En toch is ook glasvezel geen zekerheid.
Je ziet nu al dat veel mensen meer dan genoeg snelheid halen uit hun mobiele internetverbinding en je moet niet gek opkijken als straks met 6G mensen gewoon een bakje in huis krijgen wat voor internet zorgt, waarmee een vaste verbinding geheel overbodig is.

Misschien niet voor die 5% die graag een verbinding met 1ms ping willen maar voor mensen die wat streamen en surfen is dat meer dan genoeg.

Dit is overigens een fictief scenario.

Wat een bestaand scenario is, zijn partijen die in afgelegen gebieden (ook in Nederland) relatief snel internet aanboden aan boerenbedrijven. Daarvoor hadden ze diverse zendmasten staan met point-to-point straalverbindingen waar je dan als boer op mee kon liften voor een bedrag per maand.

Maar met de komst van Starlink, is dat ineens op heel veel plekken compleet overbodig geworden.
voor plekken als Gambia in de bush is Starlink ideaal

ook voor nootjes , bananen, mango en koffie boeren die een juiste prijs willen hebben voor hun produkten
pi_214256011
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:53 schreef dop het volgende:

[..]
niemand, maar als je dacht aan het einde genoeg geld te hebben om het tot je dood uit te zingen en je blijkt nog niet eens 1/5 van het gehoopte bedrag te hebben, blijft je dan nog zo cool en laat je geld dan nog net zo makkelijk staan terwijl je het ook langzaam
(veel sneller want er is minder) moet opeten. Of wordt je zenuwachtig en ga je andere keuzes maken, omdat je het gezien dat het de afgelopen 20 jaar niet is gelopen zoals je had verwacht.
Ik heb pensioenen gezien die op kapitaal gebaseerd zijn. Krijg je in augustus 2008 een offerte dat je 100k hebt, wordt het feitelijk geeffectueerd 2 maanden later, heb je opeens nog maar de helft :') Dan ben je echt de lul.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 13:41:17 #278
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214272474
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef monkyyy het volgende:
Dat soort dingen zijn altijd wel vermakelijk.

Nog wat leuke voorbeelden die ik mij kan herinneren:
- In het diepste van de 08/09 crash kon je activision voor minder dan $10 kopen met iets van 6$ cash per aandeel.
- Tijdens olie naar nul covid dip, kon je een aantal olieaandelen kopen voor nog geen 1x de cash flow in een normaal jaar (ik meen CNQ).

Als ik nu kijk, zou BABA wellicht een dag in aanmerking komen voor zo'n verhaal. Of wellicht zijn ze "passé" door Temu en politiek risico.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 13:47:38 #279
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_214272545
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:39 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik heb pensioenen gezien die op kapitaal gebaseerd zijn. Krijg je in augustus 2008 een offerte dat je 100k hebt, wordt het feitelijk geeffectueerd 2 maanden later, heb je opeens nog maar de helft :') Dan ben je echt de lul.
Daar heb je matchingfondsen voor toch, die een inverse hebben op de marktrente. Juist om je voor dit risico te beschermen vlak voor pensioen.
pi_214272687
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 13:47 schreef damsco het volgende:

[..]
Daar heb je matchingfondsen voor toch, die een inverse hebben op de marktrente. Juist om je voor dit risico te beschermen vlak voor pensioen.
Geen idee, niet tussen pensioenfondsen onderling in ieder geval. Als deelnemer krijg je een offerte, paar maanden later wordt die werkelijk geeffectueerd tegen de dan geldende waarde. Aangezien het in aandelen zit kan dat dan nogal eens schommelen, met 2008 als hoogtepunt.

Dit is iets anders dan het moment dat je werkelijk met pensioen gaat.
  zaterdag 13 juli 2024 @ 14:13:38 #281
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_214272775
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:03 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Geen idee, niet tussen pensioenfondsen onderling in ieder geval. Als deelnemer krijg je een offerte, paar maanden later wordt die werkelijk geeffectueerd tegen de dan geldende waarde. Aangezien het in aandelen zit kan dat dan nogal eens schommelen, met 2008 als hoogtepunt.

Dit is iets anders dan het moment dat je werkelijk met pensioen gaat.
Bedoel je waardeoverdracht naar ander pensioenfonds? Ik dacht dat je doelde op de uitkeringsfase, bij een beschikbare premieregeling is het inderdaad op eindkapitaal gebaseerd.
pi_214272804
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 14:13 schreef damsco het volgende:

[..]
Bedoel je waardeoverdracht naar ander pensioenfonds? Ik dacht dat je doelde op de uitkeringsfase, bij een beschikbare premieregeling is het inderdaad op eindkapitaal gebaseerd.
Ja. Ik dacht dat ik dat gezegd had maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuses voor de onduidelijkheid.
pi_214273807
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 22:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik spreek geen Frans.
Dat is Latijn.
Best pilot in history
pi_214273822
quote:

[..]
Ik spreek geen Frans.
Maar defacto is de werele wel een panisch geheel de laatste jaren. Globalisme maakt het nog net een tandje hysterischer.

Wat dat betreft is de kans op meer inflatie ook hoger. Kun je maar beter laag in cash zitten.
Wie hadden die inflation linked bonds uitstaan ook alweer? UK en FR? Geen ETF voor?
Best pilot in history
pi_214273853
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 juli 2024 16:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is Latijn.
quote:

[..]
de facto
En dat ook :P
pi_214283142
Durft iemand al iets te voorspellen over hoe de beurs maandag gaat reageren op de Trumpshooting?
pi_214283325
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2024 11:43 schreef recursief het volgende:
Durft iemand al iets te voorspellen over hoe de beurs maandag gaat reageren op de Trumpshooting?
Steil omhoog
pi_214284935
quote:
Het is weekend, niemand dood, gebeurt niks.
pi_214285088
POLL
pi_214296211
De dader is een lone wolf. Ik denk dat dit gegeven het meest belangrijk is. Er is geen aanwijzing dat een bepaalde groepering Donald Trump wil elimineren. Zou dat wel zo zijn geweest, dan zou je meer geweld verwachten, van en naar zo'n groepering. Dat lijkt me negatief voor het bedrijfsleven en dus de beurs. Maar op dit moment lijkt dit niet aan de orde. Dus ik verwacht business as usual.
  maandag 15 juli 2024 @ 08:51:02 #291
545 dop
pi_214296256
Op een doordeweekse dag zou dit wel even voor opschudding zorgen op de beurs (onzekerheid). Maar nu zijn er een paar dagen voorbij en heeft iedereen het allemaal wel een beetje kunnen duiden.
pi_214296390
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2024 21:44 schreef dop het volgende:

[..]
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
Maar dan is een logische vervolgvraag: welke ETF's deden het over die exacte periode beter? ;)
  maandag 15 juli 2024 @ 09:45:54 #293
545 dop
pi_214296664
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 09:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dan is een logische vervolgvraag: welke ETF's deden het over die exacte periode beter? ;)
beleggen is meer dan Etf's.
In die periode waren in eerste instantie helemaal geen etf's.

Jij en ik hebben de markt verslagen en kapitaal opgebouwd juist door niet de meest gekozen strategie van de moment te kiezen.
pi_214296831
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 09:45 schreef dop het volgende:

[..]
In Europa niet, inderdaad, al hangt het er wat om.

Maar dan nog bestond er wel een S&P500 ETF, dus dan is de vraag wel valide toch? ;)

quote:
Jij en ik hebben de markt verslagen en kapitaal opgebouwd juist door niet de meest gekozen strategie van de moment te kiezen.
Dat is wel zo maar daar zit ook wel een factor "geluk" in. Ik kan dat voor mezelf niet helemaal op "wijsheid" afschuiven ;)
  maandag 15 juli 2024 @ 11:01:03 #295
545 dop
pi_214297378
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In Europa niet, inderdaad, al hangt het er wat om.

Maar dan nog bestond er wel een S&P500 ETF, dus dan is de vraag wel valide toch? ;)
[..]
Dat is wel zo maar daar zit ook wel een factor "geluk" in. Ik kan dat voor mezelf niet helemaal op "wijsheid" afschuiven ;)
Absoluut ik heb ook mijn portie geluk gehad.

Punt is dat je dus deels ook afhankelijk bent van een portie geluk. Ook als je etf's in belegd.
pi_214297580
quote:
Misschien zat die wel short op DJT stock :+
  maandag 15 juli 2024 @ 12:19:21 #297
344884 monkyyy
pi_214297997
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 11:28 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Misschien zat die wel short op DJT stock :+
Rip centjes dan ;(
  maandag 15 juli 2024 @ 13:09:50 #298
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214298472
De heersende gedachte is Trump is good for business. Als hij dan gekozen wordt en een heuze handelsoorlog begint, zal dat narratief wellicht veranderen.
pi_214298570
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 08:44 schreef jaco het volgende:
De dader is een lone wolf. Ik denk dat dit gegeven het meest belangrijk is. Er is geen aanwijzing dat een bepaalde groepering Donald Trump wil elimineren. Zou dat wel zo zijn geweest, dan zou je meer geweld verwachten, van en naar zo'n groepering. Dat lijkt me negatief voor het bedrijfsleven en dus de beurs. Maar op dit moment lijkt dit niet aan de orde. Dus ik verwacht business as usual.
De grootste verandering is dat de kans op een herverkiezing van Donald Trump fors gestegen is. En daarmee de kans op cadeautjes voor bedrijven en andere stimulus packages
pi_214298597
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 09:45 schreef dop het volgende:

[..]

De meeste vermogensbeheerders verslaan de markt niet. De vraag die je jezelf dus moet stellen is of jij beter bent dan de gemiddelde vermogensbeheerder.

Ik zelf ben dat niet, maar anderen zijn dat wellicht wel, als je voldoende kennis hebt en (vooral) er voldoende tijd in steekt.
  maandag 15 juli 2024 @ 13:54:03 #301
36431 bleiblei
pi_214298895
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 13:24 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De meeste vermogensbeheerders verslaan de markt niet. De vraag die je jezelf dus moet stellen is of jij beter bent dan de gemiddelde vermogensbeheerder.

Ik zelf ben dat niet, maar anderen zijn dat wellicht wel, als je voldoende kennis hebt en (vooral) er voldoende tijd in steekt.
Ach, dat valt of staat op welk moment je prikt. Ik versla de markt in goede tijden, maar de markt wint van mij in slechte tijden.
Als je naar gemiddelde kijkt zal het niet veel schelen, maar in the end telt maar 1 ding en dat is het moment dat je in stapt vs. dat je uitcashed ;) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')