Volgens Nvidia zelf:quote:Op donderdag 23 mei 2024 09:12 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Wat is in dit geval nou het voordeel van een stock split voor Nvidia? Betere verhandelbaarheid van de aandelen (vanwege prijs / 10) of zijn er andere zaken?
quote:NVIDIA also announced a ten-for-one forward stock split of NVIDIA’s issued common stock to make stock ownership more accessible to employees and investors.
Ik geloof zeker in ai. Maar $1000 voor een dividend van 10 cent..quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nvidia is dan ook echt een enorme bubbel geworden.
Ja het heeft natuurlijk onderliggende waarde, het is geen dotcom bubble achtig, maar wel compleet overgewaardeerd.
Dat dividend is natuurlijk verwaarloosbaar. Ik volg Nvidia niet op de voet, maar grote kans dat het dividend slechts tot doel heeft om fondsen en ETF's die zich beperken tot het investeren in dividendaandelen de mogelijkheid te geven om in Nvidia te beleggen.quote:Op donderdag 23 mei 2024 17:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik geloof zeker in ai. Maar $1000 voor een dividend van 10 cent..
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.quote:Op woensdag 22 mei 2024 06:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Gezien je doodgegooid word met polestar reclames op social media, maar ik heb er nog nooit een op de weg zien rijden, weet je ook wel genoeg.
Chinese? Meuk, ja technisch Volvo allemaal, maar gezien waar het gros geproduceerd word, kan je het wel raden.
Veel bijzonders was het toch allemaal niet vandaag?quote:Op vrijdag 24 mei 2024 10:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Roodgekleurd ochtendje zo te zien.
“Tech fondsen/aandelen krijgen een tik en Philips doet het wat minder.” Dus alles naar beneden.
Dat verband blijf ik frappant vinden.
Hoezo trekt het elk aandeel naar beneden?
Als in, het ene bedrijf heeft niks met het ander te maken maar toch is er dan een verkoop van aandelen van echt alles zeg maar.
Tuurlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.
?quote:
Het is compleet bizar. De waarde die Nvidia het afgelopen jaar erbij heeft gekregen is hoger dan de volledige waarde van Amazonquote:
Nvidia is echt zo'n aandeel dat ik niet ga afroamen, ik heb het geld toch niet nodig.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:53 schreef Black-Death het volgende:
Misschien maar eens wat afroamen, wordt wel een erg groot deel van mijn portfolio. Maarja dat voelt toch tegenstrijdig..
En vandaag even meer dan een Intel erbijquote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is compleet bizar. De waarde die Nvidia het afgelopen jaar erbij heeft gekregen is hoger dan de volledige waarde van Amazon
Ik heb ASML zo rond de 500 verkocht paar jaar geleden, dacht dat de rek er wel een beetje uit wasquote:Op dinsdag 28 mei 2024 22:14 schreef ludovico het volgende:
Nvidia en ASML had ik nou nooit moeten verpatsen, mijn hemel wat een bedrijven.
Mwa, die hype train blijft nog wel even gaan volgens mij. Daarnaast, tegen de tijd dat iedereen is voorzien AI-apparatuur moeten de chips toch weer vervangen wordenquote:Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
Nee precies.. heb het geld ook niet nodig, dus laat het voorlopig wat het is. Ga echter ook niet bijkopen. Koop nu vooral S&P500 en Semiconductor ETF's.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:51 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Nvidia is echt zo'n aandeel dat ik niet ga afroamen, ik heb het geld toch niet nodig.
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.quote:Op woensdag 29 mei 2024 09:18 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Mwa, die hype train blijft nog wel even gaan volgens mij. Daarnaast, tegen de tijd dat iedereen is voorzien AI-apparatuur moeten de chips toch weer vervangen worden
[..]
Verschil is wel dat er bij de dot-com bubble geen geld verdient werd met 'dot-com' (het draaide om de verwachting dat het ooit flink geld zou schuiven).quote:Op woensdag 29 mei 2024 09:35 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
In de dotcom-bubble was Cisco gigantisch populair. Mensen voelden (terecht) aan dat het internet gigantisch zou worden, maar konden niet inschatten welke internetbedrijven groot zouden worden, of konden daar nog niet in investeren. Dus wat doe je dan: investeren in het bedrijf dat de routers en switches produceert. Dan zit je altijd goed en groei je via de hardware vanzelf mee met de opkomst van internet.
Totdat de bubbel klapte
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:35 schreef recursief het volgende:
Ik heb de gekte uit de dotcom bubble nog niet in dezelfde mate teruggezien in AI. Startups die geen cent venture capital kregen, daarna het woord 'Cyber' in hun bedrijfsnaam zetten en daarna opeens tientallen tot honderden miljoenen ophaalden. Nina Brink die voor de beursgang van World Online de waardering verdedigde door te zeggen dat elke klant van World Online x-duizend gulden waard was zonder uit te kunnen leggen waarom. Ik werkte zelf bij een internetbedrijf zonder verdienmodel waar toen we 30 werknemers hadden investeerders met zakken geld met meer dan 100 miljoen voor de deur stonden, alleen omdat we "dingen deden op internet".
Veel investeerders destijds begrepen eigenlijk helemaal niks van internet, op geen enkel niveau. Technisch niet, conceptueel niet, bedrijfseconomisch niet, commercieel niet, sociaal niet. Maar toch pompten ze geld in internetstartups in de hoop dat die het wel snapten. Dat strooien met geld zonder een flauw benul te hebben waar je het in stopt zie ik in de AI-hype toch veel minder.
AI is toch een ander verhaal. Een heel groot deel van de theorie achter neurale netwerken is al heel oud. De mogelijkheden en toepassingen zijn globaal al heel lang bekend, maar het grootste probleem was altijd schaal. In de jaren '80 werden er al hele toffe dingen gedaan met neurale netwerken maar het probleem was dat computergeheugen en rekenkracht enorm duur waren. Dat hield commerciele inzet tegen. Dat is dankzij de wet van Moore wel opgelost, en daarbij is een enorme hoeveelheid informatie gekomen die grotendeels via internet ontsloten kan worden en die gebruikt kan worden om netwerken te trainen. In essentie is veel van wat er in die tak van AI gebeurt niet heel veel anders dan wat 40 jaar geleden ook al bekend was. Uiteraard is er vooruitgang geboekt op gebieden, zoals andere/betere manieren om netwerken te trainen, generatieve AI, unsupervised learning, etc. maar de basis is eigenlijk al best oud.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:38 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ik kan het zelf niet echt vergelijken, maar toch geldt dat laatste ook wel een beetje voor AI. Iedereen wil opeens iets met AI, zonder er kennis van te hebben hoe dit toegepast moet worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
quote:Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2Dit was top artikel iddSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wind extinguishes a candle and energizes fire
quote:Op woensdag 29 mei 2024 12:15 schreef monkyyy het volgende:
Mijn gevoel zegt dat de ROIC's op al die gigantische Capex in AI tegen gaat vallen voor big tech de komende 10 jaar. John Huber had er een interessante blog over geschreven laatst: https://basehitinvesting.(...)e&utm_medium=reader2Interessant stuk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Anderszijds is het misschien wel zo dat de investeringen in AI zo immens zijn, dat er maar een handjevol bedrijven is die dat vol kunnen houden. Dan kom je wellicht tot een oligopolie op een product dat triljoenen aan winst gaat opleveren. Die ROIC is prima zolang de exponentiële groeiverwachtingen uitkomen.
Best leuk autootje zo.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 00:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Toch ook maar eentje besteld, wordt vrijdag geleverd. Kijken wat voor meuk het is.
Ja nieuw gekocht?quote:Op vrijdag 31 mei 2024 15:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Best leuk autootje zo.
[ afbeelding ]
Stuk minder plastic dan de Tesla die ik eerder had. Geluid wel matig, geen h/k uitvoering.kan me verder wel voorstellen dat dit nu echt een competitiemarkt is geworden, echte USP's zijn er niet, behalve Tesla's supercharger netwerk die ze vervolgens compleet vernaggelen. 🤷♂️
Volgens maand kan ik weer terug de markt in, zal eerst wel SBUX, RIO, FlowTraders en GOLD weer worden. Oh en wat UA en LVTX.
Verder nog kooptips iemand?
Neuh, flexpool lease. Wilde Kia, maar die waren er niet. Kan pas "eigen" kiezen na jaarcontract.quote:
Zelf nooit gehad, maar IB krijgt het weer van de CBOE / optie exhange. Bij lite retainen ze die, bij Pro passen ze hem (deels) door.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 17:33 schreef JimmyJames het volgende:
Krijgen jullie ook wel eens negatieve transactiekosten bij IB dus een rebate voor het toevoegen van liquiditeit? Ik heb het al meer dan eens gehad op opties. Blijf het apart vinden.
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.quote:
Actief beheerd? Long/short of gewoon?quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nog een paar euro van de ath. Ik overweeg te gaan verkopen als dit zo door gaat als onderdeel van mijn doel op termijn meer richting fondsen te gaan.
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.quote:
Een 2nm machinequote:Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
https://www.investopedia.(...)-stocks-jump-8658578quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Een 2nm machine.
Waar toveren ze die dan ineens vandaan?![]()
Al hoewel, 2nm wat?
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Volgens Jefferies is het een done deal dat ASML dit jaar nog een 2 nm machine aan TSMC levert. Ze hebben er meteen een koersdoel van ¤1260 aan gehangen. Nu heb je m.i. alleen niets aan koersdoelen van analisten.
quote:Op woensdag 5 juni 2024 19:48 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
https://www.investopedia.(...)-stocks-jump-8658578
Daar staat niet 2nm machinequote:"The technology will enable multiple future chip architectures, starting at the 2 nm Logic node and followed by Memory nodes at a similar transistor density," ASML said.
CD = gechargeerd gezegd "dikte van een lijntje" (niet helemaal, maar ik bespaar je de detailsquote:These workarounds come at a cost. They increase production time and provide additional opportunities to introduce defects that could affect the chip’s performance. With its CD of 8 nm, the EXE:5000 enables chipmakers to simplify their manufacturing processes. The result? More cost-efficient production of advanced microchips.
quote:Op woensdag 5 juni 2024 20:16 schreef recursief het volgende:
[..]
De targets van analisten, dat is ongeveer het laatste waar ik naar kijk.
ondertussen krijgt Ahold zonder verdere aanwijsbare reden een tik van een paar procent. Dus UBS > KBCquote:Op donderdag 6 juni 2024 14:29 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Toch mooi man, zo je centjes verdienen. Toch vraag ik me af: what's in it for them? Retailhandel promoten, dat tijdperk is toch wel voorbij?
Lekker verdienen toch!quote:Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef recursief het volgende:
Prutsers van DeGiro. ... Wat een stelletje amateurs. De laatste grote storing was op 8 maart j.l. Nu kon ik de hele ochtend al niet inloggen en nu het wel kan maken ze een zooitje van de Nvidia stock split. Wel de split verwerkt in de aantallen maar niet in de koers.
[ afbeelding ]
Ik krijg meteen VRH-paniek. Even serieus: ik snap dat de DeGiro low-cost is, maar ze doen ook niet echt hun best om een heel professionele indruk te maken. De laatste grote storing was van 8 maart dit jaar en ook toen kon ik urenlang niet inloggen. Ik heb bovendien geen broker om zelf de dagperformance uit te moeten rekenen. Die getallen moeten gewoon kloppen.quote:Op maandag 10 juni 2024 12:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker verdienen toch!
Net als met de Rabo-certificaten. Had ik opeens ook meer dan een miljoen op mijn beleggersrekening. Lekker gevoel toch
Ja, dan moet je kiezen voor een duurdere broker. Ik vind het nog steeds jammer dat Binck weg is. Saxo vond ik niks, dus ben ik naar de Giro gegaan. Maar de service die Binck bood vond ik het geld wel waard..quote:Op maandag 10 juni 2024 12:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik krijg meteen VRH-paniek. Even serieus: ik snap dat de DeGiro low-cost is, maar ze doen ook niet echt hun best om een heel professionele indruk te maken. De laatste grote storing was van 8 maart dit jaar en ook toen kon ik urenlang niet inloggen. Ik heb bovendien geen broker om zelf de dagperformance uit te moeten rekenen. Die getallen moeten gewoon kloppen.
Haha ja hier ook, moest wel lachen.quote:Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef recursief het volgende:
Prutsers van DeGiro. ... Wat een stelletje amateurs. De laatste grote storing was op 8 maart j.l. Nu kon ik de hele ochtend al niet inloggen en nu het wel kan maken ze een zooitje van de Nvidia stock split. Wel de split verwerkt in de aantallen maar niet in de koers.
[ afbeelding ]
Weet je ook eens hoe het voelt om BTC HODL te hebben gehad.quote:Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef recursief het volgende:
[ afbeelding ]
Gewoon een corporate action die (krom) verwerkt wordt, niks bijzonders aan en zal je van tijd tot bij elke broker/bank zien. Gewoon een beetje geduld en als het na max een week nog steeds zo is, eens aan de bel trekken.quote:Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef recursief het volgende:
[ afbeelding ]
Op Tradegate krijgen ze het dan wel weer voor elkaar om prijs an split te matchen. Maar no way dat ik naar TDG ga.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:13 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Haha ja hier ook, moest wel lachen.
Zal om 15.30 gecorrigeerd zijn.
Ze trekken de prijs van de Nasdaq af, waar die nog pre-split in de boeken staat. De split wordt pas om 15:30 actueel als NDQ opent. Het is gewoon een beetje amateuristisch wat ze bij De Giro doen.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:19 schreef flyguy het volgende:
[..]
Gewoon een corporate action die (krom) verwerkt wordt, niks bijzonders aan en zal je van tijd tot bij elke broker/bank zien. Gewoon een beetje geduld en als het na max een week nog steeds zo is, eens aan de bel trekken.
Niet amateuristisch. Dit is gewoon hoe het op de achtergrond werkt. Ik ben absoluut geen fan van DeGiro, maar dit is gewoon een verwerking die nog niet helemaal optimaal doorgevoerd is (op de achtergrond is waarschijnlijk alles al doorgevoerd (nieuwe aantallen stukken in het depot, gedeeltelijk nieuwe prijzen ingevoerd, etc).quote:Op maandag 10 juni 2024 14:22 schreef recursief het volgende:
[..]
Ze trekken de prijs van de Nasdaq af, waar die nog pre-split in de boeken staat. De split wordt pas om 15:30 actueel als NDQ opent. Het is gewoon een beetje amateuristisch wat ze bij De Giro doen.
Ik heb dit soort splits wel vaker gehad bij mijn bank(en) en dan zag ik gewoon de prijs en het actuele aantal stukken gematcht, ook voor beurs. Dit betekent ook dat ik zelf de day-performance van mijn portefeuille uit moet gaan uitrekenen omdat het dashboard van mijn broker bullshitcijfers toont.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:25 schreef flyguy het volgende:
[..]
Niet amateuristisch. Dit is gewoon hoe het op de achtergrond werkt. Ik ben absoluut geen fan van DeGiro, maar dit is gewoon een verwerking die nog niet helemaal optimaal doorgevoerd is (op de achtergrond is waarschijnlijk alles al doorgevoerd (nieuwe aantallen stukken in het depot, gedeeltelijk nieuwe prijzen ingevoerd, etc).
Zo gaat het inderdaad meestal, maar niet altijd. Maar relevant is het niet echt. Tenzij je met elke waan van de dag mee wilt.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb dit soort splits wel vaker gehad bij mijn bank(en) en dan zag ik gewoon de prijs en het actuele aantal stukken gematcht, ook voor beurs. Dit betekent ook dat ik zelf de day-performance van mijn portefeuille uit moet gaan uitrekenen omdat het dashboard van mijn broker bullshitcijfers toont.
Zoals de andere reakties, denk ik dat je jezelf onnodig druk maakt. Dit is puur een rapportage fout zonder consequenties. Dan ook nog eentje waarvan je de oorzaak al vermoed en die hoogstwaarschijnlijk op korte termijn opgelost wordt.quote:Op maandag 10 juni 2024 12:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik krijg meteen VRH-paniek. Even serieus: ik snap dat de DeGiro low-cost is, maar ze doen ook niet echt hun best om een heel professionele indruk te maken. De laatste grote storing was van 8 maart dit jaar en ook toen kon ik urenlang niet inloggen. Ik heb bovendien geen broker om zelf de dagperformance uit te moeten rekenen. Die getallen moeten gewoon kloppen.
https://www.nu.nl/economi(...)ng-in-eindhoven.htmlquote:
Nu val ik zelf ook voor de val dat het duur lijkt...quote:
Als genAI (zoals chatgpt) inderdaad slimmer wordt als je er maar meer chips tegenaan gooit dan zie ik dat nog wel gebeuren. In dat geval is er zoveel groei mogelijk. Zeker als de ontwikkelingen met humanoid robots doorgaan (die zullen allemaal ook weer aangestuurd moeten worden).quote:Op woensdag 12 juni 2024 16:55 schreef Black-Death het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ng-in-eindhoven.html
De groei kan doorgaan.
En hopelijk Nvidia ook weer snel op 1k
Generatieve AI is sexy, maar in de meer "klassieke AI" zit ook nog enorm veel groei. Dan gaat het om systemen waar je heel veel data inpompt, en dat vervolgens beter dan menselijke experts in staat is om analyses op soortgelijke data te doen. In bijvoorbeeld de medische wetenschap wordt daar enorm veel veelbelovend onderzoek naar gedaan, en zijn er met name in de diagnostiek ook al hele mooie toepassingen, maar de groei is daar echt nog lang niet uit.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als genAI (zoals chatgpt) inderdaad slimmer wordt als je er maar meer chips tegenaan gooit dan zie ik dat nog wel gebeuren. In dat geval is er zoveel groei mogelijk. Zeker als de ontwikkelingen met humanoid robots doorgaan (die zullen allemaal ook weer aangestuurd moeten worden).
Maar als blijkt dat we tegen een plafond aanlopen en meer chips alleen maar voor hogere kosten zorgt maar geen betere AI, dan is het denk ik lastig om nog veel verder te stijgen. Dan zal de hype wel barsten.
Ik durf bijna te zeggen dat de volgende grote versie van ChatGPT gaat bepalen hoe de AI hype verder gaat. En daarmee ook de koers van veel aandelen.
Hmm, ik dacht dat veel van die applicaties ook op gen AI zijn gebouw. Is bijvoorbeeld AlphaFold ook niet een combinatie van de twee? Wel goed om in de gaten te houden idd.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:44 schreef recursief het volgende:
[..]
Generatieve AI is sexy, maar in de meer "klassieke AI" zit ook nog enorm veel groei. Dan gaat het om systemen waar je heel veel data inpompt, en dat vervolgens beter dan menselijke experts in staat is om analyses op soortgelijke data te doen. In bijvoorbeeld de medische wetenschap wordt daar enorm veel veelbelovend onderzoek naar gedaan, en zijn er met name in de diagnostiek ook al hele mooie toepassingen, maar de groei is daar echt nog lang niet uit.
Alphafold ken ik niet zo goed maar als het bijvoorbeeld gaat om het beoordelen van beelddiagnostiek blijkt AI het vaak beter te doen dan een expert. En daar zit geen generatieve AI bij.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hmm, ik dacht dat veel van die applicaties ook op gen AI zijn gebouw. Is bijvoorbeeld AlphaFold ook niet een combinatie van de twee? Wel goed om in de gaten te houden idd.
Ik denk namelijk dat gen AI misschien een plafond(je) gaat bereiken komende tijd. Wachtend op de volgende innovatie.
Zelfs als de volgende stappen in AI minder spectaculair zijn, zit er nog zo gigantisch veel groei in de toepassing daarvan. Alleen al op de consumentenmarkt zie je nu alleen nog maar de eerste voorzichtige stapjes. Microsoft die langzaam experimenteert met co-pilot, Apple die ergens na de zomer pas begint met AI, Alphabet dat nog nauwelijks begonnen is, als je het afzet tegen de bergen aan persoonlijke data die ze van je hebben.quote:Op donderdag 13 juni 2024 16:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als genAI (zoals chatgpt) inderdaad slimmer wordt als je er maar meer chips tegenaan gooit dan zie ik dat nog wel gebeuren. In dat geval is er zoveel groei mogelijk. Zeker als de ontwikkelingen met humanoid robots doorgaan (die zullen allemaal ook weer aangestuurd moeten worden).
Maar als blijkt dat we tegen een plafond aanlopen en meer chips alleen maar voor hogere kosten zorgt maar geen betere AI, dan is het denk ik lastig om nog veel verder te stijgen. Dan zal de hype wel barsten.
Ik durf bijna te zeggen dat de volgende grote versie van ChatGPT gaat bepalen hoe de AI hype verder gaat. En daarmee ook de koers van veel aandelen.
Dat klopt, maar de huidige prijs van Nvidia reflecteert natuurlijk op een toekomst waarin AI blijft groeien.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zelfs als de volgende stappen in AI minder spectaculair zijn, zit er nog zo gigantisch veel groei in de toepassing daarvan. Alleen al op de consumentenmarkt zie je nu alleen nog maar de eerste voorzichtige stapjes. Microsoft die langzaam experimenteert met co-pilot, Apple die ergens na de zomer pas begint met AI, Alphabet dat nog nauwelijks begonnen is, als je het afzet tegen de bergen aan persoonlijke data die ze van je hebben.
En ook bedrijven zijn pas net begonnen. Er wordt nog heel veel werk gedaan dat je voor een groot deel kan vervangen met AI. Ook nu al.
Even eerste reviews Surface Laptops afwachten (volgende week) en dan wellicht QCOM volladen... Een van de weinige laaggewaardeerde IA-plays.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 15:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nvidia inmiddels alweer 130(0)
edit: 132
Broadcom is trouwens ook wel bizar.
Hun patenten exceeden de marktwaarde al heb ik de indruk. Nog steeds rond de 120? oh, wel al aardig tripje gemaaktquote:Op vrijdag 14 juni 2024 19:19 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Even eerste reviews Surface Laptops afwachten (volgende week) en dan wellicht QCOM volladen... Een van de weinige laaggewaardeerde IA-plays.
Je kunt winst en winstgroei ook niet mee nemen in je waardering.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:55 schreef Zwansen het volgende:
Nvidia dus meer waard dan Apple, maar met 15% van de omzet.
Benieuwd hoe lang deze bizarre stijging kan doorzetten.
jouw huisrobot die weet straks alles over je, die zegt tegen de ZZP er , rot maar op jijquote:Op vrijdag 14 juni 2024 11:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zelfs als de volgende stappen in AI minder spectaculair zijn, zit er nog zo gigantisch veel groei in de toepassing daarvan. Alleen al op de consumentenmarkt zie je nu alleen nog maar de eerste voorzichtige stapjes. Microsoft die langzaam experimenteert met co-pilot, Apple die ergens na de zomer pas begint met AI, Alphabet dat nog nauwelijks begonnen is, als je het afzet tegen de bergen aan persoonlijke data die ze van je hebben.
En ook bedrijven zijn pas net begonnen. Er wordt nog heel veel werk gedaan dat je voor een groot deel kan vervangen met AI. Ook nu al.
Tesla is roodquote:Op donderdag 20 juni 2024 15:47 schreef recursief het volgende:
Alles is groen in mijn portfolio. Dus niet alleen Nvidia, ASML en VLK maar letterlijk elke positie. Morgen vast wel wat correcties.
Gelukkig valt er nog te verwachten dat de economie een flinke spurt gaat maken.quote:Op donderdag 20 juni 2024 09:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vind het maar lastig om bij te kopen als alles steeds aan de top zit. Moeilijker dan dat alles naar beneden gaat in ieder geval.
Ahold is 0,03% in de min geeindigd. De rest is hardstikke groen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 15:47 schreef recursief het volgende:
Alles is groen in mijn portfolio. Dus niet alleen Nvidia, ASML en VLK maar letterlijk elke positie. Morgen vast wel wat correcties.
Als je nvidia hebt, stopt je handelsdag niet om 17:30quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:11 schreef recursief het volgende:
[..]
Ahold is 0,03% in de min geeindigd. De rest is hardstikke groen.
Dat klopt. Die is nu ook weer in de min. Maar al met al zal het toch geen slechte dag worden. Op dit moment 1,37% in het groen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 19:03 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je nvidia hebt, stopt je handelsdag niet om 17:30.
En daar is de correctiequote:Op donderdag 20 juni 2024 15:47 schreef recursief het volgende:
Mini correctie nog. Nvida terug naar het niveau van.... een paar dagen geledenquote:
Ik keek even naar mijn hele portefeuillequote:Op zaterdag 22 juni 2024 04:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mini correctie nog. Nvida terug naar het niveau van.... een paar dagen geleden
Wat een drama inderdaad, -75% inmiddelsquote:Op woensdag 26 juni 2024 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Alfen![]()
![]()
Was ooit de parel in mijn portefeuille
Eindelijk naar beetje realistisch niveauquote:Op woensdag 26 juni 2024 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Alfen![]()
![]()
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.quote:Op woensdag 26 juni 2024 09:55 schreef Soldier2000 het volgende:
Alfen![]()
![]()
Bagger managementquote:Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
quote:Momenteel kijkt Roeleveld daarom vooral naar een tijdelijke vacaturestop in bepaalde segmenten van het bedrijf en het terugbrengen van het aantal tijdelijke medewerkers.
"We blijven een groeibedrijf", aldus de CEO.
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
Een groeimarkt is veel en veel lastiger dan een krimpmarkt. Je moet veel aan CAPEX doen, concurrenten die overal opduiken, innovaties links en rechts.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:43 schreef Breekfast het volgende:
Toch knap hoe Alfen het in zo'n groeimarkt zo weet te verprutsen.
Tja, ik heb zelf nooit zo in Alfen geloofd - het is een groeimarkt ja, maar ook met enorme afhankelijkheid van overheidsbeleid en bij een succesvolle maturatie verwordt hun product al snel tot een commodity met dito marges. Helemaal als minispeler met nog niet eens een half miljard omzet. Idem voor Ebusco, alhoewel je daar nog wel wat overnamefantasie in kan pluggen voor de gokkers.quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
Paniekverkoop.quote:Op woensdag 26 juni 2024 15:31 schreef Breekfast het volgende:
-50% vandaag is natuurlijk ook wel weer een bizarre overreactie. Maar ik durf ook niet meer bij te kopen, zelfs niet bij deze prijs
Is je business case verandert?quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)quote:
Er zit kleingeld in. Nu 20 euro winstquote:Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)
Ze kunnen niets bijzonders en zijn ook bij deze koers te hoog gewaardeerd.
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.quote:
Daarom dat ik ook maandelijks in fondsen legquote:Op woensdag 26 juni 2024 18:24 schreef dop het volgende:
[..]
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.
Je gokt minstens net zo vaak verkeerd als goed.
Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden?quote:Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)
Ze kunnen niets bijzonders en zijn ook bij deze koers te hoog gewaardeerd.
Maar je kunt wel leuk gokken op een bounce, na z'n daling.
Hier wel meerdere keren benoemd. Wellicht niet op die stand.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:36 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden?
Sterk bedrijf. Zal de wereld van ai en grafische kaarten blijven domineren.quote:Op donderdag 27 juni 2024 21:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik speel beetje op de beurs met wat "kleingeld"
IK heb iets van 2 aandelen gekocht van Nvidia. Je weet nooit dat ze terug naar normale waarden gaan. Maar het is leuk om daar beetje mee te experimenteren
Kies het aandeel, kies verkopen.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:00 schreef Miniem het volgende:
Vraagje mbt de giro. Heb een aantal aandelen die ik weer wil verkopen. Hoe werkt dit? /beginner.
Zo extreem is het ook weer niet maar zonder tech is het weinig soeps inderdaadquote:Op maandag 1 juli 2024 20:38 schreef JimmyJames het volgende:
Ik las dat zonder NVIDIA de S&P500 nu 5% in het rood zou staan dit jaar. Voor veel aandelen is het best een kutjaar eigenlijk en het is nu nog rustig. Stel dat al die underperformers nog eens 20-30% wegzakken. Kunnen we straks allemaal dividend aristocraten oppakken voor 15 keer de winst![]()
Of wellicht zitten we er dan allemaal naast, en moet je gewoon al je geld stoppen in AI, EV en weight loss aandelen.
quote:
Dank.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:39 schreef dop het volgende:
[..]
Kies het aandeel, kies verkopen.
Vul in type: dagorder, limit orde (staat standaard al ingevuld)
Kies het aantal dat je verkoopt, en vul de prijs per aandeel waar voor je wil verkopen in bij limiet.
Dan kies je plaats order, en krijg je een terug lees scherm. Waar je moet bevestigen (als klopt wat er staat.)
Vervolgens gaat je order het boek in, en word hij gemaakt als er tegen jouw prijs kopers zijn.
De order geld de gehele handelsdag, en vervalt bij verkoop of aan het einde van de dag als je prijs niet gehaald wordt.
Je kunt hem ook gedurende de dag zelf intrekken, mits de order nog niet gemaakt is.
Aanvullend info.
Alle orders komen op volgorde van vraag prijs op een rij te staan in het orderboek bij gelijke vraagprijs gaat de eerst geplaatste order (op tijd) voor.
Aan de koop kant het zelfde principe. Alleen dan van hoog naar laag.
Voor mij is het ook een hobby, ik kijk niet heel erg naar rendement van etf's. Dat is gewoon saai. Prima als je bepaalde doelen hebt, maar het is nu ook weer niet dat er geen enkel risico aan zit.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 18:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind de switch naar ETFs psychologisch nogal lastig. Het is eigenlijk toegeven dat je nooit Warren Buffett zult zijn. Tot nu toe blijf ik toch steeds weer individuele stockpicks doen. Terwijl ik weet dat ik waarschijnlijk niet de index zal outperformen (vs Nasdaq echt super slecht YTD).
Vandaag weer: de indexen staan zo hoog dat ik gelijk dacht "lama" en toch weer een oude favoriet gekocht die ik al lang wilde hebben (CNI).
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:11 schreef dop het volgende:
Ik wil geen rendement halen want dan moet ik belasting betalen, klinkt apart.
Dat moet je toch eens beter uitleggen.
Heb je een reken voorbeeld?
Welke toeslagen?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.
Dus over elke “aanwas” cent erbij 36% betalen.
Ik heb daarnaast uitgaven, vakantie, toeslagen niet meer krijgen dus zelf moeten betalen etc.
Maw ik moet uit het vermogen geld aanschuiven.
Stel je krijgt 6000 aan dividend maar je aandelen deden het goed dit jaar en steeg met 10,000.
Niet totaal bizar.
Je hebt daarnaast ook nog 1000 aan spaarrente.
17000-1250 (<— heffingsvrij).. of je even 5670 wil betalen.
Dan zou ik in mijn geval eigenlijk niks over houden omdat ik naast die belastingdienst rekening minimaal 4300 moet “aanzuiveren” qua uitgaven jaarlijks.
Mijn geval is dus wel wat persoonlijk.
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Maw mijn doel is toename passief inkomen, anders word je gedwongen aandelen te verkopen, dan word je (of ik) alleen maar armer op termijn.
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:00 schreef dop het volgende:
[..]
Welke toeslagen?
Natuurlijk gaat je vermogens aanwas langzamer alsje belasting moet betalen
Maar bij ¤6000 aan dividend heb je het ook over een bedrag waar bij je geen recht hebt op toeslagen.
Dus nogmaals rekenen het nu eens voor, want je roep maar wat
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.
Ik heb een fiscaal partner, dus dat scheelt wat, dan mag je dus 177.xxx hebben. (Ik zit daar onder)
Maar huurtoeslag alleen al, wat wel sowieso afvalt, is dan bijna 400eu minder per maand.
Ga je een keer op vakantie, auto onderhoud etc.
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Edit dan gaat daar nog 15% vanaf, even vergeten te vermelden.
Maar wat je daarna zegt over toeslagen, daar zit het em dus in, nu “kost” het mij huurtoeslag.
Ik hoef maar een beetje extra winst te hebben en je hebt dan opeens 750+ minder aan toeslagen per maand.. dat geld moet ergens vandaan komen, zoveel hou je echt niet over van dividend.
Dat geld moet ergens vandaan komen, anders snoep je domweg je vermogen op.
Dan kan ik investeren wat ik wil, je gaat dan achteruit omdat inkomen versus vermogen gewoon niet meer dat kan bijhouden.
Voor de duidelijkheid ons inkomen samen zit eigenlijk zelfs net onder sociaal minimum met een tientje of wat, te weinig om te klungelen met toeslagen op je inkomen aanvragen. Dat is een enorm risico tegenwoordig.
Edit ik snap hoe idioot het klinkt, maar bij een laag inkomen gaat een hoog vermogen je inkomen verstoren omdat je in Nederland zo’n toeslag afhankelijke toestand hebt.
Bij de nieuwe box 3 na 2027, ik ga er volledig vanuit dat ze dit door drukken, ga je dus heel erg die koppeling terug zien van inkomen versus vermogen.
Waar je in 2022 bij hetzelfde voorbeeld van eerder, 900 euro zou betalen in mijn persoonlijke geval, word dan van 2027 dus richting de 6000.
Ik kan dat niet ophoesten puur qua inkomen.
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Als ik boven die 177 uitkom, wat ook wel wat verhoogd kan worden jaar op jaar misschien, maar dan is het dus 10.000 per jaar aan toeslagen wat ik ga mislopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:54 schreef dop het volgende:
[..]
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.
Maar goed als jij denkt dat het slimmer is om geen vermogen op te bouwen dan moet je dan maar doen.
Er is altijd een grens waar je wel keer een jaartje een voordeeltje mist maar over jaren uitgesmeerd kun je gewoon vermogen opbouwen en beter af zijn.
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)
Ik zit niet in 20 aandelen ofzo nee, stuk of 8 ongeveer.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 19:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik wil die hele index ook niet verslaan, gezien je straks in box 3 12x meer gaat betalen versus voor 2022.
Voor mij (laag inkomen) zit vermogensgroei er dan eigenlijk niet meer in.
Ik ga dus voor cyclische aandelen, expres verlies lijden, maar dividend binnen slepen.
Maw passief inkomen laten groeien versus puur vermogensgroei.
Een ander soort strategie.
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.
En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.
Maw ik kijk naar totaal aandelen wat ik bezit, niet zozeer naar de totale waarde daarvan.
Het is niet dat ik GEEN rendement wil behalen, maar niet zoveel mogelijk, ik hou het hopelijk rond die 5%, dan komt het wel goed.
Correct, ik moet dus oppassen niet aandelen te moeten verkopen als ik er vanwege het lagere inkomen het nooit meer zou kunnen terugkopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.
Dat is een benadering.
Kijk je sec naar het rendement (incl. dividend) dan maakt het netto niets uit, volgens mij.
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.
Je bent niet de enigequote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat al nergens op.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vanaf 2027 halen ze dat stukje dividendbelasting vermoed ik weg, die 15% specifiek.
Dus dan is het geen (zoals uit voorbeeld) 6000 dividend, 15% inhouden en wat je overhoudt geef je op bij belasting aangifte etc.
3 maanden ongeveer.quote:
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts opinies met een dikke disclaimer eronderquote:Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
3 maanden ongeveer.
In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.
Dat is dus een gelukkige gok.quote:Dat aandeel steeg voor mij met 28.5% ongeveer in die tijd.
Van 30 naar 40.
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.
Nou nee, ik wist dat ze zouden stijgen eigenlijk.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts meningen met een dikke disclaimer
[..]
Dat is dus een gelukkige gok.
Dat is foutje qua typen denk ik dan.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".
Het zal allemaal.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is foutje qua typen denk ik dan.
Zit op een iPad en het is nachtmerrie om tekst te editen op dit forum.
Zodra het boven de 100% belastingdruk zit wel ja.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft uiteindelijk diefstal van bezit door de overheid, in strijd met het recht van eigendom.
Met een vakantiewoning in box 3 ben je ook in de aap gelogeerd.
Ik verhuur m'n 2e woning maar dat is qua rendement ook huilen. Het is dat m'n moeder er in woont, anders had ik het allang verkocht.
Tesla ook.quote:
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
3 maanden ongeveer.
In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.
Dat aandeel steeg voor mij met 28.5% ongeveer in die tijd.
Van 30 naar 40.
Ja ik snap dat het raar overkomt, maar ik wil juist een wat stabieler rendement, misschien moet ik het zo omschrijven, maar dat is best lastig.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.
Dit is Aad de Mos speaking hieroquote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch ga ik niet meer instappen denk ik (in beiden niet), ben wel blij met de ETF's.
Mijn talent is niet zo groot dus dan kan je beter toch maar die hooiberg kopen.
Nou ja, dat is vrij makkelijk met één vpb-aanpassing te voorkómen - beursgenoteerde effecten tegen marktwaarde waarderen en klaar.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.
Naja, het behoort wel tot de mogelijkheden maar dan doe je jezelf tekort.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.
Maar deze discussie van fiscale optimalisatie is nog een theoretisch, eerst maar eens zien wat die plannen daadwerkelijk worden, die zijn ook al tig jaar uitgesteld en/of gewijzigd. Overigens hoort met opzet zo min mogelijk rendement maken niet tot de mogelijkheden.
Ik gooi vandaag weer 3 bedrijven eruit, koop er weer wat S&P en Nasdaq voor terug (75/25% ongeveer).quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.
Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb![]()
Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.
En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Ik ga dan natuurlijk uit van Nederland, ik kan niet voor ieder land een reactie gaan gevenquote:Op woensdag 3 juli 2024 16:22 schreef flyguy het volgende:
[..]
Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.
quote:Op woensdag 3 juli 2024 17:20 schreef nostra het volgende:
terwijl ik dit type zit @:TheFreshPrince ook al pies te maken
Doe geen moeite: jouw brein is prima.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet.
Met losse aandelen en daarop optiescontracten schrijven, heb ik de grootste lol (om mijzelf).quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:
Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb![]()
Want? Voor een particulier is een "distributing" niet wezenlijk verkeerd: de dividendbelasting kan je in box1 weer terugkrijgen. Het ETF vermogen is belast in box3. Dus indien je een dividend krijgt, verlaagt dat de VRH.quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
Ik kan drie factoren bedenken:quote:Op donderdag 4 juli 2024 09:05 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:33 schreef nostra het volgende:
Ik zie het probleem ook niet zo (nog even afgezien dat we echt niet naar een vermogensaanwasbelasting gaan). Alles is toch gewoon superliquide. Als je je centen nou in vastgoed of één of ander closed-end fonds met lockup hebt zitten, snap ik je wens naar dividend om de VRH te voldoen, maar wat maakt het met listed aandelen nou uit, afgezien van één handelingetje.
Ja snap ik, voor het gemak is het wel handig, maar dat is wel een beetje bijvangst. Het werd gebracht alsof het tot significante cash outflow zou leiden en dat zie ik niet (tenzij je dus illiquide zit, dan snap ik die dividendeis).quote:Op donderdag 4 juli 2024 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.
Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer nietquote:Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
quote:Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:
[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
Die hebben inmiddels ook weer een hele zooi eruit gegooid als ik de headlines lees? Zou me voor Acc of Dist daar sowieso niet door laten leiden.quote:Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:
[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
Maar niet op de beursquote:Op donderdag 4 juli 2024 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
Zouden alle verkiezingen in Europa (ook Engeland vandaag) zoveel invloed gaan hebben op de beurs?quote:Op donderdag 4 juli 2024 16:12 schreef JimmyJames het volgende:
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.
In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
Voornaamste verschil lijkt me dat Erdogan zijn waanzinnige monetaire beleid heeft gewijzigd naar een meer traditionele benadering. Inflatie is voor het eerst in tijden ook weer wat lager geworden (nu nog slechts 71%quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.
Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?
Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
Sowieso niet kopen omdat het Taiwan als provincie van China zietquote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic van roos94 net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.
Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.
En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"
Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!
Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.
Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.
Jullie opinie?
[ afbeelding ]
Het verleden geeft geen zekerheid over de toekomst.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Franse stocks? Wat is er volgens jou mis met LVMH?Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.
Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.
En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"
Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!
Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.
Jullie opinie?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vindenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.quote:Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is).quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee
[..]
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.
En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden?
Ja, denk ik ook. Maar momenteel zit Japan wel met problemen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is).
Maar technologie is een sector, geen land.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 15:07 schreef Lichtloper het volgende:
Als je een Technology ETF afzet tegen een ETF van een willekeurige andere sector, ga je ook zien dat tech veel harder is gegroeid. Het is even vreemd om dan te concluderen dat je in geen andere etf hoeft te gaan dan in tech.
Uiteindelijk wil je gewoon zo breed mogelijk spreiden omdat je niet weet wat de toekomst gaat brengen, maar het geheel netto altijd wel groeit.
Ik ga er zelf vooral vanuit dat ik absoluut niet kan inschatten hoe reeel de huidige aandelenprijzen zijn. Niet van een bedrijf, niet van een sector en niet van een land. Ik weet wat algemene dingen over bijvoorbeeld Japan (vergrijzing, afnemende innovatie, cultuur van productiviteit), maar die dingen weet de rest van de markt ook.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar technologie is een sector, geen land.
En ik zit ook wel in technologie en de Nasdaq maar bij een crash hebben die doorgaans wel 2x meer tijd nodig om te herstellen en zakken ze ook wat dieper dan de S&P500. Dat kan je prima uitzitten maar daar wil je niet in geïnvesteerd hebben als dat gebeurt.
Zo breed mogelijk spreiden zou dan ook spreiden in landen betekenen waar ik normaal gesproken nooit een ETF van zou kopen (zoals China, Japan, UK). Dus waarom dat wel in je spreiding opnemen via zo'n Wereld ETF?
AEX erbij zie ik dan nog meer als logisch, als je in Nederland woont.
Kan het qua rendement niet opnemen tegen de US maar doet het niet slecht tegenover andere landen.
Dus ik zou dan eerder zeggen; als je wil spreiden maak dan je eigen "World ETF" door enkele landen te kiezen waar je vertrouwen in hebt.
Dat is een logische redenering. Precies daarom adviseer ik mensen ook niet om alles in de aandelen van het bedrijf waar ze werken te stoppen. Gaat dat bedrijf failliet ben je en je baan kwijt en je vermogen!quote:Op vrijdag 5 juli 2024 17:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik ga er zelf vooral vanuit dat ik absoluut niet kan inschatten hoe reeel de huidige aandelenprijzen zijn. Niet van een bedrijf, niet van een sector en niet van een land. Ik weet wat algemene dingen over bijvoorbeeld Japan (vergrijzing, afnemende innovatie, cultuur van productiviteit), maar die dingen weet de rest van de markt ook.
Alles waardoor ik minder vertrouwen heb in Japan is dus allang ingeprijsd. En alles waardoor ik vertrouwen heb in Amerika is ook allang ingeprijsd. Als je dat als uitgangspunt neemt is het vooral logisch om zoveel mogelijk te spreiden, ook wereldwijd.
De AEX erbij vind ik minder logisch, omdat ik al maximaal blootgesteld ben aan de Nederlandse economie, via mijn baan, mijn woning etcetera. Waarom zou je die blootstelling nóg groter maken?
Maar dan ben je alleen bezig met risicospreiding zonder te kijken naar rendement.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 17:10 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik ga er zelf vooral vanuit dat ik absoluut niet kan inschatten hoe reeel de huidige aandelenprijzen zijn. Niet van een bedrijf, niet van een sector en niet van een land. Ik weet wat algemene dingen over bijvoorbeeld Japan (vergrijzing, afnemende innovatie, cultuur van productiviteit), maar die dingen weet de rest van de markt ook.
Alles waardoor ik minder vertrouwen heb in Japan is dus allang ingeprijsd. En alles waardoor ik vertrouwen heb in Amerika is ook allang ingeprijsd. Als je dat als uitgangspunt neemt is het vooral logisch om zoveel mogelijk te spreiden, ook wereldwijd.
Buffett woont in de US, heeft z'n bedrijf in de US en belegt ook het overgrote deel in de US.quote:De AEX erbij vind ik minder logisch, omdat ik al maximaal blootgesteld ben aan de Nederlandse economie, via mijn baan, mijn woning etcetera. Waarom zou je die blootstelling nóg groter maken?
Nee, het gaat om de vraag of je kan weten waar het rendement vandaan gaat komen. Als ik zou weten dat dat de komende 10 jaar vooral uit land A, B en C zou komen, dan zou ik ook niet in een world etf gaan zitten natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan ben je alleen bezig met risicospreiding zonder te kijken naar rendement.
Dan kan je net zo goed een deel in een deposito stoppen.
Sterker nog, ik heb standaard een buffer waar ik zo'n 5 jaar (of 8 als ik zuinig ben) van kan leven op m'n spaarrekeningen.
Dus risico dek ik deels al af.
[..]
Da’s inderdaad een goed puntquote:Op vrijdag 5 juli 2024 18:31 schreef nostra het volgende:
Afgezien van de financials heeft de AEX ook maar weinig exposure naar de NL economie.
Maar je hebt het nu over jouw persoonlijke situatie, waarvan ik zo bekeken jij echt honderdduizenden euro’s moet hebben gezien alleen al die 600eu per maand uit realty income, wat volgens je “taart” niet eens het grootste gedeelte is.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan ben je alleen bezig met risicospreiding zonder te kijken naar rendement.
Dan kan je net zo goed een deel in een deposito stoppen.
Sterker nog, ik heb standaard een buffer waar ik zo'n 5 jaar (of 8 als ik zuinig ben) van kan leven op m'n spaarrekeningen.
Dus risico dek ik deels al af.
[..]
Buffett woont in de US, heeft z'n bedrijf in de US en belegt ook het overgrote deel in de US.
Dat is voor hem niet anders
Hoe groot je buffer moet zijn is persoonlijk, ik zou sowieso niet gaan beleggen zonder een buffer.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Maw hij moet zich eerst naar zo’n buffer zien toe te werken.
of je nu met veel of weinig belegd dat is voor iedereen het zelfde, jij lijkt met jouw situatie juist een uitzondering te zijn.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Maar je hebt het nu over jouw persoonlijke situatie, waarvan ik zo bekeken jij echt honderdduizenden euro’s moet hebben gezien alleen al die 600eu per maand uit realty income, wat volgens je “taart” niet eens het grootste gedeelte is.
Dat is niet bepaald de norm.
Maw hij moet zich eerst naar zo’n buffer zien toe te werken.
Nou nee dat is zeker niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:30 schreef dop het volgende:
[..]
of je nu met veel of weinig belegd dat is voor iedereen het zelfde, jij lijkt met jouw situatie juist een uitzondering te zijn.
Uiteindelijk begon ik de discussie over het nut van een "wereldwijde" ETF.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hij praat vanuit een positie waar al dat vermogen er al is, in plaats van hoe hij daar op terecht is gekomen.
Dat is toch niet helemaal waar. Vanuit jouw positie ligt een acceptabele risico-rendementsverhouding waarschijnlijk anders dan voor iemand die net begint en aan het opbouwen is. Nu ga ik voor je invullen maar ik kan me voorstellen dat met de overstap van een andere asset met nog veel grotere volatiliteit (heb ik het zo mooi omschrevenquote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk begon ik de discussie over het nu van een "wereldwijde" ETF.
Je legt de nadruk nu op mijn persoonlijke situatie maar rendement is rendement.
Of jij nu ¤100 of ¤400 per maand inlegt of ¤100.000 al belegd hebt: je doel is rendement maken en het risico laag houden.
Daarom zit ik ook deels in "saaie" REIT's voor het dividend. Ook daar zit overigens een risico in omdat het Amerikaans vastgoed is en de rente hoog staat.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:56 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is toch niet helemaal waar. Vanuit jouw positie ligt een acceptabele risico-rendementsverhouding waarschijnlijk anders dan voor iemand die net begint en aan het opbouwen is. Nu ga ik voor je invullen maar ik kan me voorstellen dat met de overstap van een andere asset met nog veel grotere volatiliteit (heb ik het zo mooi omschreven) je de keuze gemaakt hebt dat je weliswaar bereid bent een risico te nemen maar wel van belang vindt om de kans dat je aanzienlijke delen van je vermogen kwijt raakt te beperken. Daar passen dan logischerwijs breed gespreide fondsen of ETF's en aandelen met een beperktere volatiliteit bij.
Als je aan het begin staat en je nog volledig in de opbouwstand zit, kun je ook makkelijker kiezen voor een risicovollere aanpak voor (een deel van) je portefeuille omdat het verlies relatief beperkt zal zijn (als je niet gaat klooien met putopties schrijven oid), je dat verlies makkelijker compenseert met je lopende inkomen en je horizon anders is.
Dus schaal en vooral de fase van opbouw en daarmee je doelstelling maakt wel degelijk uit voor welke strategie je kiest.
met veel vermogen is het juist lastiger, met ¤10.000 kun je een wilde gog nemenquote:Op zaterdag 6 juli 2024 10:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou nee dat is zeker niet hetzelfde.
De manier waarop je je geld kan gaan verdelen is toch echt afhankelijk van inkomen en dan vermogen.
Hij praat vanuit ene positie waar al dat vermogen er al is, in plaats van hoe hij daar op terecht is gekomen.
Ik ben nog lang niet op het punt waar bij bent en heb geen grote klappers gemaakt maar ben wel op een punt gekomen dat ik weg wil van losse aandelen en vooral saaie indexfondsen kies. Deeels omdat het geen tientjeswerk meer is maar vooral omdat ik goede maar ook erg slechte keuzes gemaakt heb (kuch Alfen en PostNL) en blijkbaar niet de skills bezit om bedrijven voldoende te doorgronden.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarom zit ik ook deels in "saaie" REIT's voor het dividend. Ook daar zit overigens een risico in omdat het Amerikaans vastgoed is en de rente hoog staat.
De discussie kwam voort uit het "beginnen met beleggen" topic, dus het ging wel over die fase van je portfolio opbouwen.
Ik zou, als ik helemaal vanaf ¤0 moest beginnen, voor 75-80% S&P500 kiezen en 20-25% Nasdaq.
Dan heb je een aardige risicospreiding en een behoorlijke kans op een goed rendement.
Uiteraard kan je niet in de toekomst kijken maar als er echt een gebeurtenis zou zijn waarbij de Amerikaanse markt compleet op z'n gat gaat, dan heeft dat ook invloed op andere economieën.
Ik zie geen scenario waarbij de S&P500 40% in de min gaat en de rest in de plus staat.
Misschien daalt de rest wat minder hard maar aan de andere kan heb je daar ook minder rendement op gemaakt.
Dat kiezen van bedrijven is ook gewoon pittig. Nu heb ik er wel een positief rendement mee behaald maar vergeleken met een ETF heb ik het slechter gedaan. Dus waar ben ik dan mee bezig?quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik ben nog lang niet op het punt waar bij bent en heb geen grote klappers gemaakt maar ben wel op een punt gekomen dat ik weg wil van losse aandelen en vooral saaie indexfondsen kies. Deeels omdat het geen tientjeswerk meer is maar vooral omdat ik goede maar ook erg slechte keuzes gemaakt heb (kuch Alfen en PostNL) en blijkbaar niet de skills bezit om bedrijven voldoende te doorgronden.
Zit verder vooral in de NN (nu GS) indexfondsen en ben dus losse aandelen aan het verkopen ten bate van VRWL en/of VUSA, mogelijk later naar een NT fonds. Een Nasdaq tracker is mogelijk ook nog te overwegen voor een deel van de portefeuille.
Ik had saai al tussen aanhalingstekens. En de rente is inderdaad wel een uitdaging.quote:Ik zou trouwens niet zo zeker zijn van de saaiheid van de REIT's want ze zijn extreem rentegevoelig. Ik zit bijvoorbeeld in URW en dat schiet alle kanten op op basis van de renteschommelingen en financieringsgraad van het vastgoed. Interessant fenomeen van vastgoedfondsen is trouwens de flinke afslag op de intrinsieke waarde van het vastgoed want daarmee zou je eigenlijk elke REID moeten liquideren
Ik heb het met dank aan ASML, Shell en URW per saldo ook helemaal niet slecht gedaan op individuele aandelen (ongeveer +35% sinds 2021) maar net zoals jij is de conclusie dat het per saldo niet loont en het levert ook onnodig veel werk op.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kiezen van bedrijven is ook gewoon pittig. Nu heb ik er wel een positief rendement mee behaald maar vergeleken met een ETF heb ik het slechter gedaan. Dus waar ben ik dan mee bezig?
Ik heb naast de REIT's alleen Van Lanschot Kempen nog.
Ik zit nu op ongeveer 30% rendement sinds april 2021. Dat is op zich een prima rendement maar niet als je kijkt naar wat de S&P500 heeft gedaan (56%). Ik had me al die tijd en gedoe kunnen besparen als ik gewoon in een ETF was gaan zitten.
Zelfs met VWRL had ik het beter gedaan (37%).
[..]
Ik had saai al tussen aanhalingstekens. En de rente is inderdaad wel een uitdaging.
M'n exposure is ook weer niet zo groot per REIT dat ik er aan onderdoor zou gaan.
Daarnaast is 1 van de 3 Crown Castle en die zitten in communicatie infrastructuur zoals mobiele zendmasten.
Dat is vergelijkbaar met American Tower.
ikquote:Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nvidia zou ik zelf niet meer kopen op deze hoogtes. Lijkt mij sterk dat ze elke jaar hun omzet kunnen verdrievoudigen/verdubbelen. Uiteindelijk als iedereen voorzien is van AI apparatuur en de ROIs tegenvallen (wie hier gaat nu een nieuwe Surface laptop kopen vanwege copilot?) dan kan er zo de helft van de koers af.
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?quote:Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:07 schreef nostra het volgende:
Uiteindelijk zal je altijd gewoon een stukje liquide moeten hebben voor nooduitgaven. Al is het in een kortlopend deposito en dus niet écht liquide. En hoe lager je vermogen, hoe belangrijker dat is; als je 200k in A aandelen hebt, kan in echte nood altijd nog wel op margin trekken.
Ook hier een hele late reactie.quote:Op woensdag 29 mei 2024 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hajoh, gewoon je huis verkopen, yolo.
Was ook niet van plan tegen ze te gokken. Ik zou veel liever gaan voor zoiets als Microsoft of Alphabet om AI te bespelen. Veel meer diversificatie, ook als IA zou tegenvallen dan word je niet totaal weggevaagd.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 11:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waar denk je dat alle toekomstige groei in zit, intelligente systemen, productie, groene energie, batterijen, agrarisch?
Die automatisering zit alle groei in, de volledige BBP stijging gaat naar AI.
Zolang die intelligentie allemaal geconcentreerd blijft bij enkele chip fabrikanten zoals Nvidia... Tjah, alle baten voor bassie.
Ik zeg al 5 jaar, ik zou nooit gokken tegen ASML en Nvidia.
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 12:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Nooit meer. Wat een stress. "Oh ja, we hebben hier een erfdienstbaarheid uit 1903 (sic) gevonden dat alle ramen aan de noordzijde uit melkglas moeten bestaan", zit je dan bij de notaris.Maar goed, tis klaar.
Als de partijen die gebruik maken van de erfdienstbaarheid het met je eens zijn, dan kan je het bij de notaris aanpassen.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
Geen idee, de notaris wuifde het richting koper weg dat-ie de stukken dan maar vantevoren had moeten lezen. Ook waren de appartementen nooit formeel opnieuw gesplitst (maakten deel uit van een groter geheel, nu heeft elk pand zijn eigen VvE, maar dat is de praktijk en noet de juridische werkelijkheid), waarschijnlijk omdat je dan dus élke bewoner én elke hypotheeknemer afmoet. Loopt in de praktijk allemaal prima natuurlijk, maar ja.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 13:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Blijft zoiets nou eeuwig spoken of krijg je dat nog weg? Zo een erfdienstbaarheid.
Via de gemeente ofzo?
Er waren drie hupjes naar boven voor nodig en bij de vierde waren de sell-orders in de minderheid.quote:Op maandag 8 juli 2024 10:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Tot zover de psychologie, ruim door de 1k heen
Never sell ASMLquote:Op maandag 8 juli 2024 10:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nu de beurt aan de AEX. De laatste keer was op 7 augustus 1997, toen uiteraard nog in guldens, dankzij de aanhoudende campingrally. Voorafgaand daaraan moest het oude matrixbord worden vervangen, want dat kon maar drie getallen voor de komma aan.quote:Op maandag 8 juli 2024 10:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:37 schreef Hojdhopper het volgende:
Even wat opvallends in mijn ETF portfolio.
Eén specifieke ETF (Deka DAXplus Maximum Dividend UCITS ETF) duikt vanochtend met meer dan 6%.
Deze ETF bestaat uitsluitend uit Duitse aandelen. Echter staat de DAX zelf in de plus. Ook als ik individuele aandelen uit die ETF bekijk, staat de meeste (licht) in de plus.
Hoe kan het dan dat die ETF zelf zo ver zakt?
Haha oh ja, tuurlijk!quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Toevallig vandaag ex dividend gegaan?
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendementquote:Op woensdag 10 juli 2024 09:45 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Haha oh ja, tuurlijk!Vandaag idd. Zit net te kijken, toch lekker 6,6% ongeveer.
En heb maar meteen "goedkoop" bijgekocht voor de lange termijn.
Deze ETF wordt alleen in Duitsland en Oostenrijk angeboden. Heb zowel een Nederlandse als een Duitse DeGiro account, en op de Duitse is ie wel te vinden.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendementHad er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.quote:Op woensdag 10 juli 2024 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De ETF doet zijn naam dan wel eer aan met 6% dividendrendementHad er nog nooit van gehoord en is bv via degiro ook niet te vinden.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt met dit aandeel als Buffet eens overlijdt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef monkyyy het volgende:
In 2012 kon je een aandeel BRK.B kopen voor ~$84.
Nu heeft één aandeel BRK.B voor ~$84 aan cash.
Greg Abel staat al warm te lopen langs de zijlijn.quote:Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat er gebeurt met dit aandeel als Buffet eens overlijdt.
Gaat x jaar gestaag door, komt in het slop vervolgens, dan komt er druk om onderdelen af te splitsen en dan wordt het een stuk kleiner.quote:Op donderdag 11 juli 2024 08:50 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd wat er gebeurt met dit aandeel als Buffet eens overlijdt.
Blind staren op dividend heeft weer als risico in zich dat de ETF een "flatliner" is, vergeleken met de rest van de markt.quote:Op woensdag 10 juli 2024 14:56 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Kan via DEGIRO ook niet echt een geweldige dividend-ETF vinden helaas.
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.
Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).
In dit topic zie ik het ook steeds meer die richting op gaan.
Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…
Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaarquote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Het is altijd een mooie beloftes, maar vergeet niet dat je ook in juni 2000 kan zijn begonnen met beleggen om in 2020 met pensioen te gaan.
In het boek staat ook een stuk over crashes. Elke crash was binnen 3/4 jaar volledig hersteld. Als je begonnen bent in 2000 en stopt in 2020 zou je nog steeds rendement hebben. De crash van 2020 was trouwens binnen 1 jaar weer hersteld en het rendement lag zelfs nog hoger.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:05 schreef dop het volgende:
[..]
Dan is het in eens een veel minder rooskleurig keuze geweest. Ik beleg al een jaar of 30 en kan je verzekeren dat niet altijd 100% belegd zijn soms helemaal niet z'n slechte keuze is geweest.
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:17 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hu? Er is meer dan een prima rendement toch sinds 2000? Of bedoel je als je tijdens de corona dip ineens al je geld eruit trok ofzo? Dan lijkt me dat laatste de oorzaak van een laag rendement, niet dat je in 2000 bent begonnen met beleggen.
Wie zegt dat je alles moet verkopen als je met pensioen bent?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:26 schreef dop het volgende:
[..]
de etf's die nu in de mode zijn waren er helemaal niet in 2000. Dan kun je braaf gaan terug rekenen maar niemand die toen riep dat je moest spreiden.
Uiteindelijk zou je dus gekocht hebben op de top van de markt en inderdaad moeten verkopen tijdens de coronacrisis.
Waarschijnlijk nog steeds met winst maar de vraag is met hoeveel % je de inflatie zou hebben verslagen.
Dus alleen stomweg geld storten geeft gewoon geen garanties.
En zo wordt het vaak wel gebracht.
Als je met pensioen gaat in een crisis of oorlog om maar wat te noemen dan kun je gewoon fucked zijn.
Wat extra kennis inzicht en aandacht is dan toch wel handig.
In 30jaar zie je ook heel wat beloftes voorbij komen die niet worden waargemaakt.
Er is ook helemaal geen etf nodig om dit toe te passen. Een van de grootste bestsellers op dit onderwerp (van John Bogle) stamt overigens uit 1999.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Wie zegt dat je alles moet verkopen als je met pensioen bent?
De kracht is juist om periodiek te kopen en periodiek te verkopen.
En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
ik snap dat principe, maar het zijn uiteindelijk verhalen achteraf.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
De kracht is juist om periodiek te kopen en periodiek te verkopen.
En dat er destijds geen ETFs waren zou kunnen. In het boek staan een aantal voorbeelden van personen die periodiek inlegden op ‘saaie’ aandelen en daarmee hun eigen ETF creëerden. De crux zit hem meer in handelen als een robot dmv periodiek inleggen met grote spreiding.
Dat hoeft ook helemaal niet.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
En, Vind je dat geniaal?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zelfs in dit scenario, waarin je besluit je volledige vermogen in één keer in te leggen op de absolute top van de markt en vervolgens je volledige vermogen weer eruit haalt op het absolute dieptepunt van de markt, haal je nog 5,8% rendement per jaar
https://dqydj.com/sp-500-return-calculator/
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet.
Ben al 6 jaar met pensioen en zit ~90% in aandelen (sinds ruim 3 jaar).
Het is denk ik de enige manier om de inflatie te verslaan, zeker omdat m'n officiële pensioen pas over ~20 jaar is en ik (hopelijk) nog wel even vooruit moet met dat geld
niemand, maar als je dacht aan het einde genoeg geld te hebben om het tot je dood uit te zingen en je blijkt nog niet eens 1/5 van het gehoopte bedrag te hebben, blijft je dan nog zo cool en laat je geld dan nog net zo makkelijk staan terwijl je het ook langzaamquote:Op donderdag 11 juli 2024 21:31 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:47 schreef dop het volgende:
[..]
Even een vraag, hoe lang beleg je al? En hoe lang volg je precies de zelfde strategie.
Vervolg vraag hoe lang denk je je huidige strategie voort te zetten, of pas je deze telkens aan door kennis en voortschrijdend inzicht?
Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winstquote:Op donderdag 11 juli 2024 20:45 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik ben het boek “Slapend rijk” van Oeds-Jan Postma aan het lezen. Ik wist het vooraf niet maar het lijkt wel reclame te zijn voor ETFs en dan vooral met een zo’n groot mogelijke spreiding. Of het klopt heb ik niet geverifieerd maar de schrijver beweert dat vrijwel niemand de markt verslaat. En dat sommige mensen wel eens de markt verslaan en daarna te gretig worden en dat even snel weer verliezen.
Voor mij geldt dat laatste in ieder geval wel. Al mijn individueel aangekochte aandelen presteren slechter dan de ETF die ik heb (S&P 500).
In dit topic zie ik het ook steeds meer die richting op gaan.
Zelf stort ik maandelijks een vast bedrag in ETFs en heb ik relatief een klein bedrag als speelgeld. En dat klein bedrag groeit niet zo hard…
Ook best wat grappige voorbeelden in het boek over stoïcijns elke maand een vast bedrag in index of ETF leggen. Een man die overlijdt en 8 miljoen na liet omdat hij al 30 jaar inlegde ofzo. Verwacht verder niet te veel van het boekje, het leest lekker weg maar voor de meesten in dit topic zal het niet veel nieuws brengen.
Het is op basis van jouw (verzonnen) scenario dat iemand de slechtste keuzes ooit maakt. En in dat scenario vind ik het een prima resultaat.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:44 schreef dop het volgende:
[..]
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tussen 2011 en 2021 was m'n "strategie" bitcoin (en helaas ook wat altcoins).
Sinds 2021 is het beleggen en dat is met wat schade en schande nog redelijk afgelopen.
Heb in totaal 31,6% rendement sinds april 2021, wat niet slecht is maar met een S&P ETF had ik flink meer rendement gehaald.
Heb nu een flink vereenvoudigd portfolio waar ik niet zoveel meer mee bezig hoef te zijn.
Heb 3 REIT's en VLK voor wat dividend, wat ik kan herinvesteren of rekeningen van betalen.
Verder zit de rest in S&P500 / Nasdaq / World Technology ETF's en dat is het.
De bedoeling is dat ik hier voorlopig geen veranderingen in aanbreng.
Uiteraard heb ik ook geen glazen bol.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
En toch is ook glasvezel geen zekerheid.quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je in het jaar 2000 aandelen KPN kocht dan zit je nog niet aan de winst![]()
Maar ik zie het nu wel rooskleurig in voor KPN met die glasvezel investeringen
Zoals ik zei, ik heb geen glazen bol.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:
[..]
denk je echt dat je de komende 20 jaar de zelfde strategie zult hebben?
Ik zou het heel knap vinden.
Als dat gebeurt dan is geen enkel aandelenmarkt of ETF echt veilig, vermoed ik.quote:Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vscen China morgen in oorlog raken?
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:02 schreef dop het volgende:
[..]
.
Mensen vergeten dat ze in tijden van onzekerheid of tegenwind toch andere (veiligere keuzes gaan maken)
Wat doe je als de vs en China morgen in oorlog raken?
Welk dodelijk virus?quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
Ik spreek geen Frans.quote:
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon kijken naar recente gebeurtenissen om dit te testen natuurlijk. Zoals bijvoorbeeld toen er opeens een dodelijk virus kwam waardoor de totale wereldhandel werd platgelegd.
Ik heb bitcoin 65% zien dalen in een maand tijd (of soms 20% of meer in een paar dagen), dus ik ben wel een beetje gehardquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:29 schreef dop het volgende:
[..]
Wel een voorbeeld waar het vrij snel bleek mee te vallen.
Mijn punt is uiteindelijk dat het achteraf en op een moment dat de aandelenmarkt floreert altijd makkelijk lullen is.
Je moet ook nadenken over negatieve scenario's en bedenken of je nog steeds stalen ballen hebt als de beurs een langere periode tegen zit.
Het is echter allemaal niet zo makkelijk als het soms wordt gebracht.
voor plekken als Gambia in de bush is Starlink ideaalquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En toch is ook glasvezel geen zekerheid.
Je ziet nu al dat veel mensen meer dan genoeg snelheid halen uit hun mobiele internetverbinding en je moet niet gek opkijken als straks met 6G mensen gewoon een bakje in huis krijgen wat voor internet zorgt, waarmee een vaste verbinding geheel overbodig is.
Misschien niet voor die 5% die graag een verbinding met 1ms ping willen maar voor mensen die wat streamen en surfen is dat meer dan genoeg.
Dit is overigens een fictief scenario.
Wat een bestaand scenario is, zijn partijen die in afgelegen gebieden (ook in Nederland) relatief snel internet aanboden aan boerenbedrijven. Daarvoor hadden ze diverse zendmasten staan met point-to-point straalverbindingen waar je dan als boer op mee kon liften voor een bedrag per maand.
Maar met de komst van Starlink, is dat ineens op heel veel plekken compleet overbodig geworden.
Ik heb pensioenen gezien die op kapitaal gebaseerd zijn. Krijg je in augustus 2008 een offerte dat je 100k hebt, wordt het feitelijk geeffectueerd 2 maanden later, heb je opeens nog maar de helftquote:Op donderdag 11 juli 2024 21:53 schreef dop het volgende:
[..]
niemand, maar als je dacht aan het einde genoeg geld te hebben om het tot je dood uit te zingen en je blijkt nog niet eens 1/5 van het gehoopte bedrag te hebben, blijft je dan nog zo cool en laat je geld dan nog net zo makkelijk staan terwijl je het ook langzaam
(veel sneller want er is minder) moet opeten. Of wordt je zenuwachtig en ga je andere keuzes maken, omdat je het gezien dat het de afgelopen 20 jaar niet is gelopen zoals je had verwacht.
Dat soort dingen zijn altijd wel vermakelijk.quote:Op woensdag 10 juli 2024 23:09 schreef monkyyy het volgende:
In 2012 kon je een aandeel BRK.B kopen voor ~$84.
Nu heeft één aandeel BRK.B voor ~$84 aan cash.
Daar heb je matchingfondsen voor toch, die een inverse hebben op de marktrente. Juist om je voor dit risico te beschermen vlak voor pensioen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:39 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik heb pensioenen gezien die op kapitaal gebaseerd zijn. Krijg je in augustus 2008 een offerte dat je 100k hebt, wordt het feitelijk geeffectueerd 2 maanden later, heb je opeens nog maar de helftDan ben je echt de lul.
Geen idee, niet tussen pensioenfondsen onderling in ieder geval. Als deelnemer krijg je een offerte, paar maanden later wordt die werkelijk geeffectueerd tegen de dan geldende waarde. Aangezien het in aandelen zit kan dat dan nogal eens schommelen, met 2008 als hoogtepunt.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 13:47 schreef damsco het volgende:
[..]
Daar heb je matchingfondsen voor toch, die een inverse hebben op de marktrente. Juist om je voor dit risico te beschermen vlak voor pensioen.
Bedoel je waardeoverdracht naar ander pensioenfonds? Ik dacht dat je doelde op de uitkeringsfase, bij een beschikbare premieregeling is het inderdaad op eindkapitaal gebaseerd.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 14:03 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Geen idee, niet tussen pensioenfondsen onderling in ieder geval. Als deelnemer krijg je een offerte, paar maanden later wordt die werkelijk geeffectueerd tegen de dan geldende waarde. Aangezien het in aandelen zit kan dat dan nogal eens schommelen, met 2008 als hoogtepunt.
Dit is iets anders dan het moment dat je werkelijk met pensioen gaat.
Ja. Ik dacht dat ik dat gezegd had maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuses voor de onduidelijkheid.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 14:13 schreef damsco het volgende:
[..]
Bedoel je waardeoverdracht naar ander pensioenfonds? Ik dacht dat je doelde op de uitkeringsfase, bij een beschikbare premieregeling is het inderdaad op eindkapitaal gebaseerd.
Dat is Latijn.quote:
Wie hadden die inflation linked bonds uitstaan ook alweer? UK en FR? Geen ETF voor?quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik spreek geen Frans.
Maar defacto is de werele wel een panisch geheel de laatste jaren. Globalisme maakt het nog net een tandje hysterischer.
Wat dat betreft is de kans op meer inflatie ook hoger. Kun je maar beter laag in cash zitten.
Steil omhoogquote:Op zondag 14 juli 2024 11:43 schreef recursief het volgende:
Durft iemand al iets te voorspellen over hoe de beurs maandag gaat reageren op de Trumpshooting?
Het is weekend, niemand dood, gebeurt niks.quote:Op zondag 14 juli 2024 11:43 schreef recursief het volgende:
Durft iemand al iets te voorspellen over hoe de beurs maandag gaat reageren op de Trumpshooting?
Maar dan is een logische vervolgvraag: welke ETF's deden het over die exacte periode beter?quote:Op donderdag 11 juli 2024 21:44 schreef dop het volgende:
[..]
En, Vind je dat geniaal?
Ik vind het erg mager.
beleggen is meer dan Etf's.quote:Op maandag 15 juli 2024 09:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan is een logische vervolgvraag: welke ETF's deden het over die exacte periode beter?
In Europa niet, inderdaad, al hangt het er wat om.quote:Op maandag 15 juli 2024 09:45 schreef dop het volgende:
[..]
beleggen is meer dan Etf's.
In die periode waren in eerste instantie helemaal geen etf's.
Dat is wel zo maar daar zit ook wel een factor "geluk" in. Ik kan dat voor mezelf niet helemaal op "wijsheid" afschuivenquote:Jij en ik hebben de markt verslagen en kapitaal opgebouwd juist door niet de meest gekozen strategie van de moment te kiezen.
Absoluut ik heb ook mijn portie geluk gehad.quote:Op maandag 15 juli 2024 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In Europa niet, inderdaad, al hangt het er wat om.
Maar dan nog bestond er wel een S&P500 ETF, dus dan is de vraag wel valide toch?
[..]
Dat is wel zo maar daar zit ook wel een factor "geluk" in. Ik kan dat voor mezelf niet helemaal op "wijsheid" afschuiven
Misschien zat die wel short op DJT stockquote:Op zondag 14 juli 2024 11:43 schreef recursief het volgende:
Rip centjes danquote:Op maandag 15 juli 2024 11:28 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Misschien zat die wel short op DJT stock
De grootste verandering is dat de kans op een herverkiezing van Donald Trump fors gestegen is. En daarmee de kans op cadeautjes voor bedrijven en andere stimulus packagesquote:Op maandag 15 juli 2024 08:44 schreef jaco het volgende:
De dader is een lone wolf. Ik denk dat dit gegeven het meest belangrijk is. Er is geen aanwijzing dat een bepaalde groepering Donald Trump wil elimineren. Zou dat wel zo zijn geweest, dan zou je meer geweld verwachten, van en naar zo'n groepering. Dat lijkt me negatief voor het bedrijfsleven en dus de beurs. Maar op dit moment lijkt dit niet aan de orde. Dus ik verwacht business as usual.
De meeste vermogensbeheerders verslaan de markt niet. De vraag die je jezelf dus moet stellen is of jij beter bent dan de gemiddelde vermogensbeheerder.quote:Op maandag 15 juli 2024 09:45 schreef dop het volgende:
[..]
beleggen is meer dan Etf's.
In die periode waren in eerste instantie helemaal geen etf's.
Jij en ik hebben de markt verslagen en kapitaal opgebouwd juist door niet de meest gekozen strategie van de moment te kiezen.
Ach, dat valt of staat op welk moment je prikt. Ik versla de markt in goede tijden, maar de markt wint van mij in slechte tijden.quote:Op maandag 15 juli 2024 13:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De meeste vermogensbeheerders verslaan de markt niet. De vraag die je jezelf dus moet stellen is of jij beter bent dan de gemiddelde vermogensbeheerder.
Ik zelf ben dat niet, maar anderen zijn dat wellicht wel, als je voldoende kennis hebt en (vooral) er voldoende tijd in steekt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |