Bagger managementquote:Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
quote:Momenteel kijkt Roeleveld daarom vooral naar een tijdelijke vacaturestop in bepaalde segmenten van het bedrijf en het terugbrengen van het aantal tijdelijke medewerkers.
"We blijven een groeibedrijf", aldus de CEO.
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Vervelend dagje zo voor Alfen aandeelhouders ja. Vrij bizarre winstwaarschuwing wel, hoe kan je dit niet zien aankomen. En ook al lang en breed met je banken in overleg zijn over covenant breaches zonder de markt te informeren. Bijzonder.
Een groeimarkt is veel en veel lastiger dan een krimpmarkt. Je moet veel aan CAPEX doen, concurrenten die overal opduiken, innovaties links en rechts.quote:Op woensdag 26 juni 2024 10:43 schreef Breekfast het volgende:
Toch knap hoe Alfen het in zo'n groeimarkt zo weet te verprutsen.
Tja, ik heb zelf nooit zo in Alfen geloofd - het is een groeimarkt ja, maar ook met enorme afhankelijkheid van overheidsbeleid en bij een succesvolle maturatie verwordt hun product al snel tot een commodity met dito marges. Helemaal als minispeler met nog niet eens een half miljard omzet. Idem voor Ebusco, alhoewel je daar nog wel wat overnamefantasie in kan pluggen voor de gokkers.quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
Paniekverkoop.quote:Op woensdag 26 juni 2024 15:31 schreef Breekfast het volgende:
-50% vandaag is natuurlijk ook wel weer een bizarre overreactie. Maar ik durf ook niet meer bij te kopen, zelfs niet bij deze prijs
Is je business case verandert?quote:Op woensdag 26 juni 2024 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De vraag is of we nog verwachten dat het binnenkort beter gaat of dat je beter afscheid kunt nemen en het forse verlies kunt nemen.
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)quote:
Er zit kleingeld in. Nu 20 euro winstquote:Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)
Ze kunnen niets bijzonders en zijn ook bij deze koers te hoog gewaardeerd.
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.quote:
Daarom dat ik ook maandelijks in fondsen legquote:Op woensdag 26 juni 2024 18:24 schreef dop het volgende:
[..]
heb zelf ook wel dit soort hokjes genomen, in het verleden, maar geen strategie waar je op lange termijn aan kan verdienen.
Je gokt minstens net zo vaak verkeerd als goed.
Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden?quote:Op woensdag 26 juni 2024 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
Slechte gok blijft een kut bedrijf. Waar je niet van op aan kunt. (Persoonlijke mening)
Ze kunnen niets bijzonders en zijn ook bij deze koers te hoog gewaardeerd.
Maar je kunt wel leuk gokken op een bounce, na z'n daling.
Hier wel meerdere keren benoemd. Wellicht niet op die stand.quote:Op donderdag 27 juni 2024 09:36 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Kon je dat niet zeggen toen ze op 140 euro stonden?
Sterk bedrijf. Zal de wereld van ai en grafische kaarten blijven domineren.quote:Op donderdag 27 juni 2024 21:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik speel beetje op de beurs met wat "kleingeld"
IK heb iets van 2 aandelen gekocht van Nvidia. Je weet nooit dat ze terug naar normale waarden gaan. Maar het is leuk om daar beetje mee te experimenteren
Kies het aandeel, kies verkopen.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:00 schreef Miniem het volgende:
Vraagje mbt de giro. Heb een aantal aandelen die ik weer wil verkopen. Hoe werkt dit? /beginner.
Zo extreem is het ook weer niet maar zonder tech is het weinig soeps inderdaadquote:Op maandag 1 juli 2024 20:38 schreef JimmyJames het volgende:
Ik las dat zonder NVIDIA de S&P500 nu 5% in het rood zou staan dit jaar. Voor veel aandelen is het best een kutjaar eigenlijk en het is nu nog rustig. Stel dat al die underperformers nog eens 20-30% wegzakken. Kunnen we straks allemaal dividend aristocraten oppakken voor 15 keer de winst![]()
Of wellicht zitten we er dan allemaal naast, en moet je gewoon al je geld stoppen in AI, EV en weight loss aandelen.
quote:
Dank.quote:Op maandag 1 juli 2024 20:39 schreef dop het volgende:
[..]
Kies het aandeel, kies verkopen.
Vul in type: dagorder, limit orde (staat standaard al ingevuld)
Kies het aantal dat je verkoopt, en vul de prijs per aandeel waar voor je wil verkopen in bij limiet.
Dan kies je plaats order, en krijg je een terug lees scherm. Waar je moet bevestigen (als klopt wat er staat.)
Vervolgens gaat je order het boek in, en word hij gemaakt als er tegen jouw prijs kopers zijn.
De order geld de gehele handelsdag, en vervalt bij verkoop of aan het einde van de dag als je prijs niet gehaald wordt.
Je kunt hem ook gedurende de dag zelf intrekken, mits de order nog niet gemaakt is.
Aanvullend info.
Alle orders komen op volgorde van vraag prijs op een rij te staan in het orderboek bij gelijke vraagprijs gaat de eerst geplaatste order (op tijd) voor.
Aan de koop kant het zelfde principe. Alleen dan van hoog naar laag.
Voor mij is het ook een hobby, ik kijk niet heel erg naar rendement van etf's. Dat is gewoon saai. Prima als je bepaalde doelen hebt, maar het is nu ook weer niet dat er geen enkel risico aan zit.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 18:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind de switch naar ETFs psychologisch nogal lastig. Het is eigenlijk toegeven dat je nooit Warren Buffett zult zijn. Tot nu toe blijf ik toch steeds weer individuele stockpicks doen. Terwijl ik weet dat ik waarschijnlijk niet de index zal outperformen (vs Nasdaq echt super slecht YTD).
Vandaag weer: de indexen staan zo hoog dat ik gelijk dacht "lama" en toch weer een oude favoriet gekocht die ik al lang wilde hebben (CNI).
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:11 schreef dop het volgende:
Ik wil geen rendement halen want dan moet ik belasting betalen, klinkt apart.
Dat moet je toch eens beter uitleggen.
Heb je een reken voorbeeld?
Welke toeslagen?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Box 3 is straks domweg aanwasbelasting.
Dus over elke “aanwas” cent erbij 36% betalen.
Ik heb daarnaast uitgaven, vakantie, toeslagen niet meer krijgen dus zelf moeten betalen etc.
Maw ik moet uit het vermogen geld aanschuiven.
Stel je krijgt 6000 aan dividend maar je aandelen deden het goed dit jaar en steeg met 10,000.
Niet totaal bizar.
Je hebt daarnaast ook nog 1000 aan spaarrente.
17000-1250 (<— heffingsvrij).. of je even 5670 wil betalen.
Dan zou ik in mijn geval eigenlijk niks over houden omdat ik naast die belastingdienst rekening minimaal 4300 moet “aanzuiveren” qua uitgaven jaarlijks.
Mijn geval is dus wel wat persoonlijk.
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Maw mijn doel is toename passief inkomen, anders word je gedwongen aandelen te verkopen, dan word je (of ik) alleen maar armer op termijn.
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:00 schreef dop het volgende:
[..]
Welke toeslagen?
Natuurlijk gaat je vermogens aanwas langzamer alsje belasting moet betalen
Maar bij ¤6000 aan dividend heb je het ook over een bedrag waar bij je geen recht hebt op toeslagen.
Dus nogmaals rekenen het nu eens voor, want je roep maar wat
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nee uitgebreid berekend wees niet bang.
Ik heb een fiscaal partner, dus dat scheelt wat, dan mag je dus 177.xxx hebben. (Ik zit daar onder)
Maar huurtoeslag alleen al, wat wel sowieso afvalt, is dan bijna 400eu minder per maand.
Ga je een keer op vakantie, auto onderhoud etc.
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Edit dan gaat daar nog 15% vanaf, even vergeten te vermelden.
Maar wat je daarna zegt over toeslagen, daar zit het em dus in, nu “kost” het mij huurtoeslag.
Ik hoef maar een beetje extra winst te hebben en je hebt dan opeens 750+ minder aan toeslagen per maand.. dat geld moet ergens vandaan komen, zoveel hou je echt niet over van dividend.
Dat geld moet ergens vandaan komen, anders snoep je domweg je vermogen op.
Dan kan ik investeren wat ik wil, je gaat dan achteruit omdat inkomen versus vermogen gewoon niet meer dat kan bijhouden.
Voor de duidelijkheid ons inkomen samen zit eigenlijk zelfs net onder sociaal minimum met een tientje of wat, te weinig om te klungelen met toeslagen op je inkomen aanvragen. Dat is een enorm risico tegenwoordig.
Edit ik snap hoe idioot het klinkt, maar bij een laag inkomen gaat een hoog vermogen je inkomen verstoren omdat je in Nederland zo’n toeslag afhankelijke toestand hebt.
Bij de nieuwe box 3 na 2027, ik ga er volledig vanuit dat ze dit door drukken, ga je dus heel erg die koppeling terug zien van inkomen versus vermogen.
Waar je in 2022 bij hetzelfde voorbeeld van eerder, 900 euro zou betalen in mijn persoonlijke geval, word dan van 2027 dus richting de 6000.
Ik kan dat niet ophoesten puur qua inkomen.
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 08:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
6000 aan dividend bereik je bij ong. 80 tot 100k belegd.
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?quote:Op woensdag 3 juli 2024 06:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vermogensgroei is dan gewoon niet meer haalbaar, maar dividend groei wel.
Door je rendementen te drukken, wel maximale dividend, nauwelijks belasting.
Als ik boven die 177 uitkom, wat ook wel wat verhoogd kan worden jaar op jaar misschien, maar dan is het dus 10.000 per jaar aan toeslagen wat ik ga mislopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:54 schreef dop het volgende:
[..]
Voor huur toeslag is de grens veel lager dan 177.000.
Maar goed als jij denkt dat het slimmer is om geen vermogen op te bouwen dan moet je dan maar doen.
Er is altijd een grens waar je wel keer een jaartje een voordeeltje mist maar over jaren uitgesmeerd kun je gewoon vermogen opbouwen en beter af zijn.
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik vind dat behoorlijk optimistisch. Daarbij wordt de reële waarde van je vermogen door inflatie steeds lager als de nominale waarde niet toeneemt. Idem voor je te verwachten dividenduitkeringen. Ik vraag me af of dat dan wel de beste keuze is.
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het dan (>2027) met de dividendbelasting?
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is wat ik binnenhaal, het is geen bedrag wat ik uit mijn reet trek. (Maar daar moet dan wel 15% dividend belasting vanaf)
Ik zit niet in 20 aandelen ofzo nee, stuk of 8 ongeveer.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Het kan wel, maar dan heb je beperkte spreiding.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 19:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik wil die hele index ook niet verslaan, gezien je straks in box 3 12x meer gaat betalen versus voor 2022.
Voor mij (laag inkomen) zit vermogensgroei er dan eigenlijk niet meer in.
Ik ga dus voor cyclische aandelen, expres verlies lijden, maar dividend binnen slepen.
Maw passief inkomen laten groeien versus puur vermogensgroei.
Een ander soort strategie.
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.
En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja dat lijkt logisch, maar ik heb echt over het totaal, ik heb dat dividend nodig, ga ik aandelen verkopen om de “rekening te dekken” dan ga ik er op achteruit in principe.
Maw ik kijk naar totaal aandelen wat ik bezit, niet zozeer naar de totale waarde daarvan.
Het is niet dat ik GEEN rendement wil behalen, maar niet zoveel mogelijk, ik hou het hopelijk rond die 5%, dan komt het wel goed.
Correct, ik moet dus oppassen niet aandelen te moeten verkopen als ik er vanwege het lagere inkomen het nooit meer zou kunnen terugkopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp wil je de eieren gebruiken om de belastingdienst te betalen en de kippen zelf niet slachten.
Dat is een benadering.
Kijk je sec naar het rendement (incl. dividend) dan maakt het netto niets uit, volgens mij.
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik ga ervanuit dat die er niet meer is die 15%, maar zo wel dan hou je een percentage over neem ik aan als 36% de norm word, 36 - 15 als dat al werd ingehouden.
Je bent niet de enigequote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je dat ik echt niets snap van je uitleg?
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat al nergens op.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vanaf 2027 halen ze dat stukje dividendbelasting vermoed ik weg, die 15% specifiek.
Dus dan is het geen (zoals uit voorbeeld) 6000 dividend, 15% inhouden en wat je overhoudt geef je op bij belasting aangifte etc.
3 maanden ongeveer.quote:
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Over Dividend betaal je nu, of liever gezegd het word ingehouden, 15%.
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat krijg ik weer terug bij de belastingaangifte.
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts opinies met een dikke disclaimer eronderquote:Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
3 maanden ongeveer.
In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.
Dat is dus een gelukkige gok.quote:Dat aandeel steeg voor mij met 28.5% ongeveer in die tijd.
Van 30 naar 40.
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ligt eraan, als het straks 36% is, betaal je bij.
Nou nee, ik wist dat ze zouden stijgen eigenlijk.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niemand adviseert hier wat. We delen slechts meningen met een dikke disclaimer
[..]
Dat is dus een gelukkige gok.
Dat is foutje qua typen denk ik dan.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt het over "nu", ik reageer op "nu".
Het zal allemaal.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat is foutje qua typen denk ik dan.
Zit op een iPad en het is nachtmerrie om tekst te editen op dit forum.
Zodra het boven de 100% belastingdruk zit wel ja.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft uiteindelijk diefstal van bezit door de overheid, in strijd met het recht van eigendom.
Met een vakantiewoning in box 3 ben je ook in de aap gelogeerd.
Ik verhuur m'n 2e woning maar dat is qua rendement ook huilen. Het is dat m'n moeder er in woont, anders had ik het allang verkocht.
Tesla ook.quote:
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
3 maanden ongeveer.
In tegenstelling tot wat blomke mij adviseerde, ging ik praktisch vol in op van Lanschot Kempen.
Sorry blomke.
Dat aandeel steeg voor mij met 28.5% ongeveer in die tijd.
Van 30 naar 40.
Ja ik snap dat het raar overkomt, maar ik wil juist een wat stabieler rendement, misschien moet ik het zo omschrijven, maar dat is best lastig.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet. Ik heb zelf ook flink wat VLK en als er daar een paar van zou moeten verkopen om de VRH te kunnen betalen dan doe ik dat lachend.
Dit is Aad de Mos speaking hieroquote:Op woensdag 3 juli 2024 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch ga ik niet meer instappen denk ik (in beiden niet), ben wel blij met de ETF's.
Mijn talent is niet zo groot dus dan kan je beter toch maar die hooiberg kopen.
Nou ja, dat is vrij makkelijk met één vpb-aanpassing te voorkómen - beursgenoteerde effecten tegen marktwaarde waarderen en klaar.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.
Naja, het behoort wel tot de mogelijkheden maar dan doe je jezelf tekort.quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:26 schreef monkyyy het volgende:
Als die aanwasbelasting werkelijk wordt doorgezet dan loont het om je hele box 3 naar een BV te verhuizen en het vermogen via een kapitaalstorting erin te gooien. Dan hoef je alleen af te rekenen over gerealiseerde winsten. Hoe je je aankoopkoers dan weer bepaalt wordt weer een leuke discussie wel.
Maar deze discussie van fiscale optimalisatie is nog een theoretisch, eerst maar eens zien wat die plannen daadwerkelijk worden, die zijn ook al tig jaar uitgesteld en/of gewijzigd. Overigens hoort met opzet zo min mogelijk rendement maken niet tot de mogelijkheden.
Ik gooi vandaag weer 3 bedrijven eruit, koop er weer wat S&P en Nasdaq voor terug (75/25% ongeveer).quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Is het verstandigst voor 95% van de mensen. Het is nog niet eens talent, maar vooral de tijd die je erin stopt. Als je 30 uur per week stopt in het speuren naar kansen, jaarverslagen doorpluizen, marktrapporten analyseren etcetera, dan kan je denk ik best de index verslaan. Maar als je niet veel verder komt dan ‘AI gaat echt groot worden, laat ik Nvidia maar kopen’ kun je beter gewoon etf’s kopen.
Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb![]()
Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.quote:Op woensdag 3 juli 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je vermogen groeit door waardestijging van de aandelen of door dividend.
En natuurlijk kan je dan je dividend uitgeven maar je kan ook aandelen verkopen en dat uitgeven.
Ik ga dan natuurlijk uit van Nederland, ik kan niet voor ieder land een reactie gaan gevenquote:Op woensdag 3 juli 2024 16:22 schreef flyguy het volgende:
[..]
Heel erg afhankelijk van waar je woont. Hier (CH) wordt dividend hetzelfde belast als je loon, maar vermogenswinst is dan weer afhankelijk van waar je invalt/welk kanton je woont. Maar waardestijging wordt veel minder belast hier. Als je hier in Zurich een paar ton stijgt van bijvoorbeeld een half miljoen naar 800.000, dan betaal je 50 cent ongeveer per 1000 CHF stijging aan belasting.
quote:Op woensdag 3 juli 2024 17:20 schreef nostra het volgende:
terwijl ik dit type zit @:TheFreshPrince ook al pies te maken
Doe geen moeite: jouw brein is prima.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je een enorm rendement hebt gehaald (en ook nog eens flink dividend op VLK) maar daar toch van baalt? Misschien heb ik een vreemde kronkel in mijn brein, maar deze snap ik niet.
Met losse aandelen en daarop optiescontracten schrijven, heb ik de grootste lol (om mijzelf).quote:Op woensdag 3 juli 2024 14:24 schreef Lichtloper het volgende:
Grootste nadeel is dat het zo fucking saai is. Dat is denk ik de voornaamste reden dat ik nog losse aandelen heb![]()
Want? Voor een particulier is een "distributing" niet wezenlijk verkeerd: de dividendbelasting kan je in box1 weer terugkrijgen. Het ETF vermogen is belast in box3. Dus indien je een dividend krijgt, verlaagt dat de VRH.quote:Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
Ik kan drie factoren bedenken:quote:Op donderdag 4 juli 2024 09:05 schreef JimmyJames het volgende:
Ik had erbij moeten vermelden dat ik niet meer in Nederland woon. Los van het belastingtechnische aspect, is dat toch veel eenvoudiger?
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.quote:Op woensdag 3 juli 2024 13:33 schreef nostra het volgende:
Ik zie het probleem ook niet zo (nog even afgezien dat we echt niet naar een vermogensaanwasbelasting gaan). Alles is toch gewoon superliquide. Als je je centen nou in vastgoed of één of ander closed-end fonds met lockup hebt zitten, snap ik je wens naar dividend om de VRH te voldoen, maar wat maakt het met listed aandelen nou uit, afgezien van één handelingetje.
Ja snap ik, voor het gemak is het wel handig, maar dat is wel een beetje bijvangst. Het werd gebracht alsof het tot significante cash outflow zou leiden en dat zie ik niet (tenzij je dus illiquide zit, dan snap ik die dividendeis).quote:Op donderdag 4 juli 2024 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is toch de reden dat een hoog dividend etf en wat REITs en BDC's had samen met de vertrouwde Rabobankcertificaten.
Het zorgde ervoor dat er genoeg geld via de beleggingsrekening binnenkwam zodat ik niet telkens hoefde te handelen.
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer nietquote:Op woensdag 3 juli 2024 23:15 schreef JimmyJames het volgende:
Een herbeleggende ETF is toch veel beter dan een uitkerende ETF? Belastingtechnisch alleen al. Of mis ik iets belangrijks?
quote:Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:
[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
Die hebben inmiddels ook weer een hele zooi eruit gegooid als ik de headlines lees? Zou me voor Acc of Dist daar sowieso niet door laten leiden.quote:Op donderdag 4 juli 2024 12:41 schreef floris_b het volgende:
[..]
Ik laat mij deels leiden door de kernselectie van DeGiro. De ene zit er wel in en de andere weer niet
Maar niet op de beursquote:Op donderdag 4 juli 2024 16:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht nog wel wat vuurwerk.
Zouden alle verkiezingen in Europa (ook Engeland vandaag) zoveel invloed gaan hebben op de beurs?quote:Op donderdag 4 juli 2024 16:12 schreef JimmyJames het volgende:
Ben voor een herbeleggende Europa etf gegaan. Misschien beter kunnen wachten tot maandag met de Franse verkiezingen dit weekend.
In de VS doe ik waarschijnlijk spy en qqq aangezien herbeleggende ETFs daar niet populair zijn.
Voornaamste verschil lijkt me dat Erdogan zijn waanzinnige monetaire beleid heeft gewijzigd naar een meer traditionele benadering. Inflatie is voor het eerst in tijden ook weer wat lager geworden (nu nog slechts 71%quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Turkse ETF zo'n 40% omhoog YTD.
Nu zie ik wel veel cycli in de recente geschiedenis maar doet Turkije het economisch nu veel beter?
Nog geen plannen om in te stappen maar wel leuk om even in de gaten te houden.
Sowieso niet kopen omdat het Taiwan als provincie van China zietquote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic van roos94 net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.
Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.
En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"
Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!
Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.
Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.
Jullie opinie?
[ afbeelding ]
Het verleden geeft geen zekerheid over de toekomst.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is ook geen wonder dat die "World ETF's" standaard zo'n 35% minder rendement halen dan de S&P500 over de afgelopen 13 jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Franse stocks? Wat is er volgens jou mis met LVMH?Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat naar aanleiding van het "beginnen met beleggen" topic net nog even naar een "World ETF" te kijken van Vanguard.
Uiteraard heb je standaard zo'n 60-65% US market in die ETF.
En dan kijk ik naar de rest en dan denk ik "eigenlijk niet een andere economie waar ik nu direct een ETF van zou willen hebben, waarom dan wel in een World ETF?"
Ik bedoel... kijk je naar de eerste 3 landen na de US... Japan? Zit met inflatie, duur productieland, vergrijzing, etc. UK? Naja, weinig vertrouwen in. China? Gaat niet zo lekker. Frankrijk? Non merci!
Als je dan toch "World" wil, kan je net zo goed wat S&P500, Nasdaq en een ETF van een land / landen naar keuze erbij kopen en alle rommel mooi overslaan.
Jullie opinie?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vindenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Je zit af en toe Dist en Acc te vergelijken, dat is niet helemaal netjes, maar voor het plaatje maakt het niet uit.
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.quote:Voor de rest is de Amerikaanse hegemonie, of eigenliijk die van een handvol bedrijven, natuurlijk geen gegeven voor de toekomst. Niet dat ik het Europa of China beter zie doen, maar bon. Vier jaar die idioot in het Witte Huis kan ook alle kanten opgaan.
Tja, als je de jaren '80 pakt en Japan, dan is het plaatje waarschijnlijk invers (als die data voorhanden is).quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust maar het viel niet altijd mee om überhaupt een goede vergelijking te vinden
Na heel veel ETF's aanklikken was ik er wel even klaar mee
[..]
De toekomst is uiteraard onzeker maar je ziet dat al er echt iets aan de hand is (een crisis) dat alle markten dalen.
En gaat die 35% aan overige landen in je ETF je dan redden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |