Omdat die stem soms onvoldoende doorklinkt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
MInderheden hebben een stem. Dezelfde stem als iedereen. Dus waarom moeten mensen in kleinere gebieden een grotere stem krijgen?
Daar gaat wel verandering inkomen nu de spreidingswet gecancelled wordt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:54 schreef Dagoduck het volgende: [..] Er zijn nog amper tentencampings hoorde ik van de week in verjaardagskring.
Hopelijk groeit economie nog wat door omdat alles er wat positiever utiziet. Zijn er ook meer opbrengsten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef nostra het volgende:
20% minder ambtenaren (wel heel ambitieus) = + 1MM
Ontwikkelingssamenwerking = +2,5MM
BTW-verhoging hotels en cultuur = +2,1MM
Minder asielzoekers en minder opvang = +1,0MM
Regionale vertegenwoordiging en vervolgens aanvullen zodat het toch evenredig blijft. Wat kan als je de regio's slim kiest en niet te klein en talrijk maakt. Niet elke provincie kan zijn eigen regio krijgen dus.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef Hanca het volgende:
Evenredige vertegenwoordiging staat wel in de GW, een districtenstelsel kan dus niet binnen deze periode: https://www.denederlandse(...)e_vertegenwoordiging
Wat ze dan bedoelen met die wijziging die nog voor de volgende verkiezingen in moet gaan weet denk ik helemaal niemand.
Komen we nog wat tekort, geloof ik maar hey, Pieter zegt dat hij voor Goed Bestuur staat dus het zal wel goed zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef nostra het volgende:
quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat die stem soms onvoldoende doorklinkt.
Euthanasie. Wacht maar tot de SGP zich daarmee gaat bemoeien.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:00 schreef Dagoduck het volgende:
Districtenstelsel? Gatverdamme. Dan ga ik echt demonstreren. En daarna euthanasie nemen vanwege ondraaglijk lijden.
Hoop is wel de belangrijkste peiler als je dit bierviltje bekijkt ja.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hopelijk groeit economie nog wat door omdat alles er wat positiever utiziet. Zijn er ook meer opbrengsten.
Omtzigt heeft daar in z’n boek iets over staan. Uit m’n hoofd zeg ik een soort combinatie. Met een stuk landelijke lijsten en lokale kandidaten. Hij denk dat dat binnen de grondwet past. (En uiteindelijk loop je tegen 120 aan..)quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef Hanca het volgende:
Evenredige vertegenwoordiging staat wel in de GW, een districtenstelsel kan dus niet binnen deze periode: https://www.denederlandse(...)e_vertegenwoordiging
Wat ze dan bedoelen met die wijziging die nog voor de volgende verkiezingen in moet gaan weet denk ik helemaal niemand.
Maar dan krijg je een wisselende grootte van de Kamer (anders is het niet meer evenredig, hooguit bijna evenredig). Stop die verbouwing van het binnenhof dan maar, ze kunnen dan beter het Gelredome gaan huren.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Regionale vertegenwoordiging en vervolgens aanvullen zodat het toch evenredig blijft. Wat kan als je de regio's slim kiest en niet te klein en talrijk maakt. Niet elke provincie kan zijn eigen regio krijgen dus.
SGP kan wel in zijn eigen district blijven.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Euthanasie. Wacht maar tot de SGP zich daarmee gaat bemoeien.
We zijn, met de BBB, NSC, maar ook PVV en FvD doodgegooid met de stem uit de regio. Zo heftig zelfs dat ik mijn lieve buren heb gemeld dat ze echt eens moeten stoppen met hun goede zorgen. Ik woon in de Randstad, ik wil geen naboerschap.quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat die stem soms onvoldoende doorklinkt.
Aardige en intelligente kerel maar ik weet niet of die als minister heel geschikt is.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:00 schreef nostra het volgende:
De BBB heeft zelf Kamerlid en met de Militaire Willems-Orde onderscheiden militair Gijs Tuinman naar voren geschoven als nieuwe minister van Defensie.
Netto daarvan dus ongeveer 2 miljard echt haalbaar?quote:Op donderdag 16 mei 2024 09:58 schreef nostra het volgende:
Oh ja. The law of the land. Ieder district zijn eigen regels.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:01 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
SGP kan wel in zijn eigen district blijven.
Je weet toch dat voor de burgelijke en politieke verantwoording militairen het meest geschikt zijn?quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Aardige en intelligente kerel maar ik weet niet of die als minister heel geschikt is.
Geen militair op defensie is eigenlijk bewust de ongeschreven regel. Er moet iemand zijn die op de rem trapt als de houwdegens tekeer gaan.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Aardige en intelligente kerel maar ik weet niet of die als minister heel geschikt is.
Nope. Wilders repte van over een week of zo.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:05 schreef Dagoduck het volgende:
Is er al bekend wanneer ze laten weten wie er minister-president wordt?
Tijdens het kamerdebat, toch?quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nope. Wilders repte van over een week of zo.
Rutte gaat toch nog een paar jaar door.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:05 schreef Dagoduck het volgende:
Is er al bekend wanneer ze laten weten wie er minister-president wordt?
Dat zou wat zijnquote:Op donderdag 16 mei 2024 10:07 schreef fetX het volgende:
[..]
Rutte gaat toch nog een paar jaar door.
Nee, het kan mathematisch wel.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan krijg je een wisselende grootte van de Kamer (anders is het niet meer evenredig, hooguit bijna evenredig). Stop die verbouwing van het binnenhof dan maar, ze kunnen dan beter het Gelredome gaan huren.
Vooral dat laatste: je garandeert hiermee dus geen evenredige vertegenwoordiging als je binnen de 150 zetels wil blijven. En echt de regio een stem geven is dit ook niet: Zeeland 2 mensen, Friesland, Groningen en Drenthe ieder 4 en Zuid-Holland 23 lijkt me net niet de bedoeling van Omtzigt.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee, het kan mathematisch wel.
Als je 75-100 zetels reserveert voor lokale vertegenwoordiging dan kun je met de overige zetels nog wel alles aanvullen totdat het klopt mits je de regio's niet te klein maakt (want regiozetels werken in het voordeel van de grote partijen die dus een groot deel van hun zetels gevuld zullen zien worden met regionale vertegenwoordigers, terwijl PvdD en VOLT gewoon hun landelijke lijst kunnen opstellen).
Volgens mij had iemand op Reddit dit rond de verkiezingen doorgerekend met losse provincies. Dat ging redelijk mis omdat er teveel provincies zijn, vandaar dat je combinaties moet maken om het probleem voor te zijn.
Ik had zelf ongeveer zoiets bedacht:
- Regio Zuid-Holland (die moet apart met dat achterlijke inwoneraantal van ze) ~ 23 zetels
- Regio Noord-Holland/Flevoland ~ 13 zetels
- Regio Zeeland (Lol, 1 lokale SGP'er + 1 VVD/CDA) ~ 2 zetels
- Gelderland+Utrecht+Overijssel ~ 27 zetels
- Friesland+Groningen+Drenthe (+evt Overijssel als niet hierboven) ~ 12 zetels
- Limburg+Brabant ~ 22 zetels
Ik heb niet de meest recente bevolkingtellingen gebruikt dus de zetelverdeling kan nog een beetje schuiven. Maar als je dit doet dan kan je in de praktijk best nog wel aanvullen tot evenredige vertegenwoordiging. Wat wel een probleem is, is dat de praktijk en de theorie verschillend zijn. En dan is de vraag in hoeverre het Constitutionele Hof meegaat in de praktijk terwijl er theoretisch een oneerlijke wijziging van het kiesstelsel is ingevoerd.
Wel zo prettig van Pieter Omtzigt dat hij een rechtsprekend instrument in wil voeren om zijn eigen domme ideeën mee af te schieten.
Dat is volgens mij gebaseerd op het vorige Duits systeem, dat werd een puinhoop vanwege de zogenaamde Überhang- en Ausgleichsmandaten. Dat is recentelijk met veel pijn en moeite hervormd, nadat er i.p.v. de oorspronkelijk bedoelde 600 volksvertegenwoordigers er inmiddels ruim 700 in de Bundestag zitten.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Regionale vertegenwoordiging en vervolgens aanvullen zodat het toch evenredig blijft. Wat kan als je de regio's slim kiest en niet te klein en talrijk maakt. Niet elke provincie kan zijn eigen regio krijgen dus.
Omdat boeren heel erg zielig zijn.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
Waarom haat rechts de natuur eigenlijk zo?
Kost te veel en te weinig voor terugmaar op lange termijn is het idiot om hier niet in te investerenquote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
Omdat... boeren, hard rijden en vervuilende fabrieken belangrijker zijn?quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
23 jaar?quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Nou nog even en dan leven we ook officieel in een kneiter rechts land, ik vind dat maar niks.
De puinhopen van Pim zijn compleet. 13 jaar na dato bereikt waar hij naartoe wilde.
Omdat het niet strookt met wat ze het liefste willen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
Is dat echt zo?quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
BBB aids.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:12 schreef xpompompomx het volgende:
Volgens mij kan dat ook helemaal niet gezien vrijheid van onderwijs.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Neutraal over seksuele voorlichting zal in wilderiaans ook wel alles behalve neutraal betekenen. En passend bij de leeftijdscategorie zal ook wel naar jaren 50 maatstaven zijn.
Laat de grote inmenging in zaken waar politiek weinig te zoeken heeft maar beginnen.
Omdat verder kijken dan je neus lang is niet echt gebruikelijk is bij de rechtse partijen.quote:Op donderdag 16 mei 2024 10:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Kost te veel en te weinig voor terugmaar op lange termijn is het idiot om hier niet in te investeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |