abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213702870
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Echt uit de zon is hier vrijwel onmogelijk, maar iets meer in de luwte en wat hoger kan ik wel proberen. Ik ben nog zoekende waar ik het ga proberen.
Vlier zou houden van een bodem die vocht vasthoudt. Dat merk ik zelf niet. Er heeft hier zelfs vlier in een zandbak gegroeid. Het is een heel sterke plant. Het enige wat ik kan bedenken is dat je let op de wind. Dat staat hier ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 17:00:09 #102
5428 crew  miss_sly
pi_213702922
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vlier zou houden van een bodem die vocht vasthoudt. Dat merk ik zelf niet. Er heeft hier zelfs vlier in een zandbak gegroeid. Het is een heel sterke plant. Het enige wat ik kan bedenken is dat je let op de wind. Dat staat hier ook.
Ja, die wind. Ik dacht dat ie redelijk luw stond, maar dat valt toch tegen, vermoed ik. Dus ik ga hem beschutter plaatsen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 27 mei 2024 @ 19:30:44 #103
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213704693
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, die wind. Ik dacht dat ie redelijk luw stond, maar dat valt toch tegen, vermoed ik. Dus ik ga hem beschutter plaatsen.
Hier staat vlier in de voortuin redelijk wat middag zon en aan de rand van de rivier in de schaduw en lijkt weinig verschil in te zitten
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 20:05:19 #104
5428 crew  miss_sly
pi_213705354
Mijn klimroos heeft nog niet eerder zoveel rozen tegelijk gehad als dit jaar:

De gewone roos heeft ook 1 beginnende bloem:

Het judasboompje staat er echt mooi bij O+

Dit hoekje doet het ook fijn dit jaar. Was vorig jaar al heel vroeg in het seizoen volledig verdroogd, maar met het natte weer tot nu doet alles het lekker. Behalve de hosta natuurlijk, met de overload aan slakken.

Door de tuin verspreid staat een aantal vingerhoedskruidplanten. Dit is de grootste.

De klimhortensia die op de wind staat, heeft wel meer en grotere bloemschermen dan degene die wat meer beschut staat.

Ik moet hem nog leiden. Hoe kan ik hem het beste vastmaken?
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 20:06:45 #105
5428 crew  miss_sly
pi_213705378
De varens in het schaduwhoekje krijgen toch teveel ochtendzon, denk ik. Het wil niet echt vlotten. Ze staan tegen de schutting en achter de olijfwilg, dus wel redelijk beschut. Dus ik ga de sambucus hier neerzetten en de varens weg doen. Ik heb geen plekje met genoeg schaduw voor varens, zo blijkt.

maandag 27 mei 2024 @ 20:22:04 #106
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213705620
Bij mij waren al mijn varens (bovengronds) dood maar uit de wortels zijn wel diverse nieuwe gekomen. Misschien was het gewoon tijd voor die oude delen om dood te gaan, of het komt door de vele regen want ze waren wel sompig.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 20:41:22 #107
5428 crew  miss_sly
pi_213705896
Deze staan er vier jaar en zijn niet gegroeid en alleen bruin geworden. Als er nog wat uitkomt, vind ik het best, maar hier word ik niet blij van, dus dit ga ik weg. En het is een mooi beschut plekje voor de sambucus.
pi_213706024
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:05 schreef miss_sly het volgende:
Mijn klimroos heeft nog niet eerder zoveel rozen tegelijk gehad als dit jaar:
[ afbeelding ]

De gewone roos heeft ook 1 beginnende bloem:
[ afbeelding ]

Het judasboompje staat er echt mooi bij O+
[ afbeelding ]

Dit hoekje doet het ook fijn dit jaar. Was vorig jaar al heel vroeg in het seizoen volledig verdroogd, maar met het natte weer tot nu doet alles het lekker. Behalve de hosta natuurlijk, met de overload aan slakken.
[ afbeelding ]

Door de tuin verspreid staat een aantal vingerhoedskruidplanten. Dit is de grootste.
[ afbeelding ]

De klimhortensia die op de wind staat, heeft wel meer en grotere bloemschermen dan degene die wat meer beschut staat.
[ afbeelding ]
Ik moet hem nog leiden. Hoe kan ik hem het beste vastmaken?
Leuk, je geel-oranje klimroos!

Hosta zou ik lekker vervangen door brunnera: net zo leuk en geen gezeur met slakken. Wat een vondst vind ik dat! En klimhortensia is zelfhechtend, dus die vindt z'n weg wel.

Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 20:57:41 #109
5428 crew  miss_sly
pi_213706102
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Leuk, je geel-oranje klimroos!

Hosta zou ik lekker vervangen door brunnera: net zo leuk en geen gezeur met slakken. Wat een vondst vind ik dat! En klimhortensia is zelfhechtend, dus die vindt z'n weg wel.

Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
Goed plan wel om dat te vervangen. Ik wil al langere tijd de Jack Frost planten, dat kan ik daar wel doen.

En inderdaad, als er meer schaduw komt en de varens komen terug, vind ik het prima. Ik vind varens leuk, maar op dit moment doen deze twee me niet veel.
pi_213706140
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Goed plan wel om dat te vervangen. Ik wil al langere tijd de Jack Frost planten, dat kan ik daar wel doen.

En inderdaad, als er meer schaduw komt en de varens komen terug, vind ik het prima. Ik vind varens leuk, maar op dit moment doen deze twee me niet veel.
Ik heb de Jack Frost. Hij had bij mij wel een paar jaar nodig om echt aan te slaan, maar hij is fraai en ik heb er geen werk aan. Er is tegenwoordig een andere, de 'Sea Heart', die een verbetering van Jack Frost schijnt te zijn.
pi_213723357
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat klinkt geweldig. O+
pi_213723369
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:41 schreef Radegast het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Omg! :o
  vrijdag 31 mei 2024 @ 07:07:56 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213739290
Het gaat nu hard met onze tuin. Het werk is woensdag waarschijnlijk wel klaar en dan kan ik beginnen met graszoden en planten. Alles is gespit.

Het plan voor grondverbetering:
2-3 cm compost onder het gras
Bladmulch in de borders
En ik overweeg nog om wormen toe te voegen

Ik zoek nog leveranciers hiervoor, tips? Ik vind het wel een beetje een jungle qua aanbod :P

Ik heb voor 100 euro meer dan 100 planten op de kop getikt via een kennis, die ga ik dit weekend ophalen (Carex, verbena, heel veel sedum, duizendknoop, lampenpoetsersgras en nog een aantal andere soorten).

Directplant heeft het tot zover flink af laten weten: zwart siergras blijkt niet leverbaar dus dat geld komt terug. En van mijn bestelling van honderden euro's, is er tot nu toe een heel klein deel geleverd. Gisteren zou alles komen, wordt 1-2 weken later. En ik heb alle planten om het hek aan de achterkant te laten begroeien (ranonkelstruik en winterjasmijn).

Kijk m'n wadi O+ . Blij dat ik dit heb doorgezet, m'n man wilde er niet aan:

Resistance is futile.
pi_213739399
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 07:07 schreef Seven. het volgende:
Het gaat nu hard met onze tuin. Het werk is woensdag waarschijnlijk wel klaar en dan kan ik beginnen met graszoden en planten. Alles is gespit.

Het plan voor grondverbetering:
2-3 cm compost onder het gras
Bladmulch in de borders
En ik overweeg nog om wormen toe te voegen

Ik zoek nog leveranciers hiervoor, tips? Ik vind het wel een beetje een jungle qua aanbod :P

Ik heb voor 100 euro meer dan 100 planten op de kop getikt via een kennis, die ga ik dit weekend ophalen (Carex, verbena, heel veel sedum, duizendknoop, lampenpoetsersgras en nog een aantal andere soorten).

Directplant heeft het tot zover flink af laten weten: zwart siergras blijkt niet leverbaar dus dat geld komt terug. En van mijn bestelling van honderden euro's, is er tot nu toe een heel klein deel geleverd. Gisteren zou alles komen, wordt 1-2 weken later. En ik heb alle planten om het hek aan de achterkant te laten begroeien (ranonkelstruik en winterjasmijn).

Kijk m'n wadi O+ . Blij dat ik dit heb doorgezet, m'n man wilde er niet aan:

[ afbeelding ]
Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met Directplant? Dan moeten we die misschien uit de OP halen.

Mooi dat je wadi werkt! Waar komt het water nu vandaan, de dakgoot?
  vrijdag 31 mei 2024 @ 07:51:30 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213739561
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 07:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met Directplant? Dan moeten we die misschien uit de OP halen.

Mooi dat je wadi werkt! Waar komt het water nu vandaan, de dakgoot?
Van directplant kan ik wel zeggen dat de pro-actief informeren. En ze geven ook de keuze: geld terug of 1-2 weken later? In mijn geval weinig negatieve gevolgen, ik ga volgend weekend pas beginnen met planten.

Ja, het hemelwater gaat naar de wadi en de overloop is dan weer aangesloten op de afvoer van de ringdrainage, die ligt daar recht onder.
Resistance is futile.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 08:07:17 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_213739665
Extra wormen is normaal niet nodig :) . Je tuin was al tuin. Dus als je bij het tuinieren af en toe een regenworm tegen komt, kan je dat geld beter in plantjes of gewoon in je zak steken ;) .
  vrijdag 31 mei 2024 @ 08:32:04 #117
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213739828
Mijn tuin was een bodemlevenloos zanderig geheel (voor mijn gevoel tenminste) heb 1 á 2 jaar compost gebruikt met cacaodoppen (coronatijd ongeveer) en laat tegenwoordig meer snoeiafval gewoon liggen. Stikt nu van het bodemleven en gebruik geen compost (hooguit op een specifiek plekje onder mijn lavendel) en cacaodoppen meer. En dat gaat prima de afgelopen 3 jaar.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:20:44 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213741269
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 08:07 schreef bleiblei het volgende:
Extra wormen is normaal niet nodig :) . Je tuin was al tuin. Dus als je bij het tuinieren af en toe een regenworm tegen komt, kan je dat geld beter in plantjes of gewoon in je zak steken ;) .
Jawel, die kom ik wel tegen maar nu is er ook volop gespit etc.
Resistance is futile.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:50:28 #119
36431 bleiblei
pi_213742152
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Jawel, die kom ik wel tegen maar nu is er ook volop gespit etc.
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.

Bij jou is het een tuin waar planten groeiden die het volgens mij behoorlijk goed deden.

Wat je wel zou kunnen doen is ipv. compost, wormenmest gebruiken voor verrijking van de grond. Dat is zeker voor gazon echt topspul.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:53:57 #120
36431 bleiblei
pi_213742173
Deze zit niet heel ver van jullie vandaan trouwens (Arnhem):
https://www.wormenkwekerijspaan.nl/
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:12:34 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213743081
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:

https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464

Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Resistance is futile.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:13:46 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213743095
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.

Bij jou is het een tuin waar planten groeiden die het volgens mij behoorlijk goed deden.

Wat je wel zou kunnen doen is ipv. compost, wormenmest gebruiken voor verrijking van de grond. Dat is zeker voor gazon echt topspul.
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:53 schreef bleiblei het volgende:
Deze zit niet heel ver van jullie vandaan trouwens (Arnhem):
https://www.wormenkwekerijspaan.nl/
Ga ik naar kijken ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213744186
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:12 schreef Seven. het volgende:
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:

https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464

Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Ik heb ook precies die. De nuttige nog nooit gezien.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213744219
Ik kom er net achter dat de buurman tussen ons in helemaal geen clematis heeft geplant,maar wilde liguster.
Geen wonder dat ik nergens iets vond over de geur van clematis, terwijl ik steeds als het daar bloeit praktisch over mijn nek ga (ik wist niet zeker waar het vandaan komt, er groeit en bloeit nogal veel in mijn tuin en die van diverse buren). Het was geen clematis. En wilde liguster blijkt erom bekend te staan sterk te geuren.

Leuk, een meter of 6 van je erfgrens begroeid met een plant waar je hoofdpijn van krijgt en misselijk van wordt :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213745016
Wormencompost heeft als extra voordeel dat er altijd ook nog wat cocons en wormen in zitten, ik ga het ook bestellen, maar dan specifiek voor de moestuin
pi_213756294
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik. :)

Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis). :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 19:12:04 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213756612
Cross post:

Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).

Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan :+ :

Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Resistance is futile.
pi_213757019
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 19:12 schreef Seven. het volgende:
Cross post:

Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).

Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan :+ :

[ link | afbeelding ]

Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Wat een klassiek gebouwd nestje. _O_
pi_213757034
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik. :)

Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis). :D
Hier staan varens in mijn tuin.
Stekkies van de woekerende varens van de (overleden) buurvrouw.
En daarom dierbaar.
Regio: langs de Lek, in de polder.
pi_213757828
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Ik had in m'n vorige tuin varens en nu weer, dus ik herken het niet. Misschien zijn varens uit de gratie geraakt naarmate mensen minder tolerantie hebben gekregen voor bomen en hun tuin zo kaal en zonnig mogelijk zijn gaan maken?
pi_213757904
Hier in de nieuwbouwwijk geen varens te bekennen, in de vorige jarenzeventigwijk wel (inclusief onze tuin waar ik de monsterlijk grote varen uiteindelijk in plakken heb gezaagd om ‘m te kunnen verwijderen).
pi_213757972
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag :'(
pi_213758101
Ik heb op vijf plekken in de tuin varens staan: wijfjesvaren tussen judaspenning en ergens anders in combinatie met brunnera, struifvaren tussen groot hoefblad, één solitair in de bloemenweide (weet niet meer welke) en een koningsvaren solitair bij m'n vijver.

zaterdag 1 juni 2024 @ 21:20:59 #134
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213758106
Hier kwam de varen van de buren onder de schutting door (en dat was prima), buren hebben inmiddels de tuin helemaal betegeld, de varens die ze toen nog hadden heb ik bij de varens in mijn tuin gezet.

Het bos (Donkere Duinen, Den Helder) staat ook vol met varens als bodembedekker onder de dennenbomen.

De varenbomen die ik in Nieuw-Zeeland heb gezien vergeet ik ook nooit meer O+
pi_213758238
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag :'(
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):

zondag 2 juni 2024 @ 10:18:52 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213763134
110 plantjes voor 100 euro _O_

Carex
Verbena
Pennisetum
Phlomis
Akelei
Euphorbia
Duizendknoop
Groene en rode sedum
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2024 @ 10:20:04 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213763151
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):

[ afbeelding ]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Resistance is futile.
pi_213763516
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2024 10:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Ik weet niet hoe gemakkelijk die zichzelf uitzaait, maar ik vermoed dat je dat inderdaad elk jaar moet doen.
  zondag 2 juni 2024 @ 12:02:24 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213764036
Ik heb voor de voortuin nog een interessante uitdaging en ik hoor graag jullie tips voor een laag haagje en planten in de verhoogde plantenbakken, liefst groenblijvend. En bij voorkeur iets dat niet zo heel voor de hand liggend is, maar wel opvallend bloeit :+ .

De voortuin ligt pal op het noorden. Het stuk tussen de lantaarn en de erker krijgt vanaf 12 uur zon, daarna valt de zon er steeds later op. Dus halfschaduw tot schaduw, op het laatste stukje naast de voordeur komt de zon echt pas tegen 15:30-16:00 deze tijd van het jaar:

Het stuk met de plantenbakken krijgt met wat geluk nog een uurtje zon 's avonds, naast de erker volgens mij helemaal niks:

Ik heb veel hosta en Carex, dus voor lage plantjes en bodembedekking komt het wel in orde. Maar ik zoek nog een leuke statement plant in de bakken (diepe schaduw en bovendien droog). De hoogte maakt me niet zoveel uit, max 2 meter of zo. Ooit gaan we nog een overstek doortrekken vanaf de erker zodat we die boog niet meer zien. En dus nog een lage wintergroene haag die flink wat schaduw kan verdragen, en toch opvallend bloeit :+ .
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2024 @ 12:47:54 #140
43653 sigme
Veraan
pi_213764425
@Seven ik ben heel blij met m'n vingerplanten.
Winterhard, wintergroen, willen nauwelijks zonlicht, bloeien in februari. Mogen alleen niet teveel wind.

Ze zijn er ook met rood blad. Voor een woeste mix ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213764607
@Seven., ik zou het voor de plantenbak zelf zoeken in de combinatie van planten. Ik vind de geveltuinen van Harry Pierik heel geslaagd. Die hebben denk ik met soortgelijke omstandigheden te maken. Dit is een van zijn geveltuinen voor de schaduw met mahonia (een groenblijvende struik), grassen, longkruid en winterharde fuchsia's:

Je zou bij het huis een klimplant kunnen planten, waarmee je eventueel de boog maskeert. Scheelt weer geld. :+ (Zelf vind ik de boog niet zo vreselijk.)

En ik ben rozenfan, maar rozen doen het beter in de zon. Een mooi alternatief is camellia. Camellia is groenblijvend en kan twee keer per jaar bloeien.
pi_213764674
Die mahonia staat trouwens ook nog op mijn verlanglijst. Ik denk dat het de eurybracteata 'soft caress’ is, met dunner blad (varenachtig) dat geen stekels heeft. En hij groeit compacter dan andere mahonia's.
  zondag 2 juni 2024 @ 14:47:40 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213765329
Harry Pierik, fatsia japonica, mahonia: check! Mooie suggesties al ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213766087
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.

1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.

2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.

3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.
pi_213766292
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 16:27 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.

1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.

2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.

3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.

Ja goh, je hebt zoveel keuze!

Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.

Als ik je eerste en laatste plaatje zie, dan zou ik iets met blad doen: verschillende vormen en kleuren. Ik zou wat rood blad toevoegen bijvoorbeeld en misschien wat siergrassen of wat sprieterige, hoge planten die er bovenuit steken. Hier zie je bladvariatie:

Recentelijk ben ik weg van de heuchera's in verschillende kleuren:

Hosta zou ik mijden gezien je slakkenproblemen, maar brunnera kan wel. Ik heb een prachtige helleborus met frisgroen, sprieterig blad (Helleborus foetidus ‘Gold Bullion'). En ik houd van Japans bosgras:

Beetje mengen en dan krijg je dit:

Wat de uitstekende bloemen betreft bedoel ik zoiets:

Ik zie hier in ieder geval saxifraga staan. Ik houd ook van herfstanemonen. En zilverkaars en leliegras kunnen in de schaduw staan. Bij mij doet akelei het ook in de halfschaduw. Saxifraga en leliegras zijn wintergroen.
pi_213766346
En als je dit ziet dan moét je toch varens in je tuin hebben? @Pisces29

Ook een mooi voorbeeld van hoe je meer variatie kunt krijgen, @Tuindier . Ik zie in ieder geval elfenbloem, lelietje-van-dalen en heuchera.

En deze combinatie is eenvoudig maar zo mooi. O+ Grijsgroen contrasteert vaak goed.

pi_213766411
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.

Wat een super tips. :)
  zondag 2 juni 2024 @ 17:54:15 #148
43653 sigme
Veraan
pi_213767028
Onze boomgaard heeft nu hoog gras; vol bloeiend gras en veldzuring en gele blommetjes. Binnenkort wordt het gemaaid

In het siertuintje is geen zwarte grond meer zichtbaar omdat er zich een tapijt van penningkruid gevormd heeft, het gaat nu nog bloeien ook O+. Het lijkt zelfs de hondsdraf wat te hinderen!

In het bloemrijk graslandstuk in de tuin komt teunisbloem nu veel op
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213769419
Wat grappig, @sigme, hier bloeit precies hetzelfde, ondanks de andersoortige omstandigheden.

Ik vind dat penningkruid fijn woekert. Dat is een mooie tip.
pi_213773498
Bedankt @Claudia_x. Om de een of andere reden heb ik het nooit zo aangevlogen, terwijl dat precies is wat ik met de rest van de tuin heb gedaan. Intergraal het plaatje bekijken en dat dan vullen.
pi_213808702
De mannen van de hovenier zijn er eindelijk weer, zo’n 6 weken later dan beloofd. En ja, dat betekent dat ze nu niet direct kunnen gaan planten omdat de hele boel vol onkruid staat. Maar goed, er gebeurt gelukkig weer iets. Ik word alleen wel doodmoe van de baas die ons verzekert dat hij echt zelf de vaste planten gaat doen en vervolgens dus z’n personeel stuurt dat maar gewoon ‘lukraak’ wat bakken met klaarstaande planten meeneemt. Ja euh, zo was dat niet afgesproken. Ik heb zojuist een veto uitgesproken over de Helenium Kanaria die ze bij zich hadden, die wil ik echt niet in de achtertuin, ik had ook de Helenium Moerheim Beauty afgesproken. Ik had juist gezegd dat ik geen fan ben van dat harde geel. De hemerocallis in de voortuin vind ik wel genoeg geel.

De paarse regen lijkt te verwelken, echt zo jammer.
pi_213824611
Mn paarsche tapijt 💜

pi_213824984

Meteen maar actie genomen voor de eerste border (en een deel van de tweede).
pi_213825578
Ha, hortensia-tijd begint!

En het penningkruidtapijt gaat bloeien
  vrijdag 7 juni 2024 @ 18:42:56 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213825865
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 18:14 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hier ook bloemetjes! Is dat een echte schedel?
Resistance is futile.
pi_213826089
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 18:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier ook bloemetjes! Is dat een echte schedel?
Ja, da's een van mijn rammen (geweest).
  vrijdag 7 juni 2024 @ 20:13:54 #157
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213827221
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 19:02 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, da's een van mijn rammen (geweest).
Heb je die schedel gewoon begraven en later weer opgegraven?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213827557
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 20:13 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Heb je die schedel gewoon begraven en later weer opgegraven?
Wel wat offtopic hoor :D

Ja, dat ongeveer. Ik heb jaren geleden deze schedel en nog een andere zo behandeld, en enige tijd geleden nog eens twee. Dus er hangen nu 4 ramskoppen rond mijn tuin. Ik vind ze wel fotogeniek.
SPOILER: schedelfoto's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213827626
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 17:18 schreef Tuindier het volgende:

Meteen maar actie genomen voor de eerste border (en een deel van de tweede).
En ze ook naar meteen in de grond gezet:
pi_213827740
Ziet er goed uit, @Tuindier!
  Spellchecker vrijdag 7 juni 2024 @ 21:41:55 #161
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213828305
Vraagje over leilindes ....

Op de stammen verschijnen af en toe uitlopers, en die haal ik weg. Maar het heeft een tegenovergesteld effect, het worden er elk jaar meer .....
Zo ook aan de voet van één van de bomen ..... daar komen steeds nieuwe takken uit.
En die knip ik weg. Maar het helpt niet, integendeel.

Iemand tips?
  vrijdag 7 juni 2024 @ 23:05:23 #162
36431 bleiblei
pi_213829479
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 21:41 schreef maily het volgende:

Op de stammen verschijnen af en toe uitlopers, en die haal ik weg. Maar het heeft een tegenovergesteld effect, het worden er elk jaar meer .....
Zo ook aan de voet van één van de bomen ..... daar komen steeds nieuwe takken uit.

Iemand tips?
Ik kwam dit tegen:
https://www.tuinadvies.nl(...)-op-stam-verwijderen

Maar... (is ook enigszins de reactie van "tuinprins" op dat forum) ik vermoed dat het vooral een tegenreactie is op heftig snoeiwerk. Leibomen snoei je natuurlijk elk jaar flink terug. Op ten duur proberen ze op andere plekken "uit te breiden". Niet te voorkomen en puur aanpassingsvermogen van de natuur.

Kortom, hoort erbij. Net als grasmaaien en onkruid wieden ;) .
  Spellchecker vrijdag 7 juni 2024 @ 23:28:50 #163
197773 crew  maily
pi_213829825
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 23:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik kwam dit tegen:
https://www.tuinadvies.nl(...)-op-stam-verwijderen

Maar... (is ook enigszins de reactie van "tuinprins" op dat forum) ik vermoed dat het vooral een tegenreactie is op heftig snoeiwerk. Leibomen snoei je natuurlijk elk jaar flink terug. Op ten duur proberen ze op andere plekken "uit te breiden". Niet te voorkomen en puur aanpassingsvermogen van de natuur.

Kortom, hoort erbij. Net als grasmaaien en onkruid wieden ;) .
Aha. Dank je wel!
  vrijdag 7 juni 2024 @ 23:52:37 #164
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_213830032
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 21:41 schreef maily het volgende:

Iemand tips?
Wij hebben in onze tuin meerdere lindes staan die niet gesnoeid worden muv de uitlopers op de stam. Die komen ieder jaar terug en halen we dan weer weg. Lindes van de gemeente hebben dit ook allemaal en worden ook jaarlijks weggehaald. Gisteren is er een bomenexpert langs geweest om alle bomen te checken en onze lindes zijn in goede conditie. Dus het hoort er gewoon bij.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Spellchecker vrijdag 7 juni 2024 @ 23:55:07 #165
197773 crew  maily
pi_213830065
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 23:52 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Wij hebben in onze tuin meerdere lindes staan die niet gesnoeid worden muv de uitlopers op de stam. Die komen ieder jaar terug en halen we dan weer weg. Lindes van de gemeente hebben dit ook allemaal en worden ook jaarlijks weggehaald. Gisteren is er een bomenexpert langs geweest om alle bomen te checken en onze lindes zijn in goede conditie. Dus het hoort er gewoon bij.
^O^
  zaterdag 8 juni 2024 @ 09:19:39 #166
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213831575
Morgen via marktplaats 2 volwassen duizendknoop van 1,5 bij 1,5 uitgraven. Hopelijk is dat geen enorme verstoring voor de bloei volgende maand..
Resistance is futile.
  zondag 9 juni 2024 @ 08:01:45 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213842378
Volgend weekend via marktplaats een Judasboom van zeker 2,5 - 3 meter uitgraven.
Resistance is futile.
  zondag 9 juni 2024 @ 10:15:47 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213843472
quote:
10s.gif Op zondag 9 juni 2024 08:01 schreef Seven. het volgende:
Volgend weekend via marktplaats een Judasboom van zeker 2,5 - 3 meter uitgraven.
Lekker bezig!
Spoilers!
pi_213845086
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 18:14 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hier nog nie! Leuk weer *G*
pi_213847693
quote:
10s.gif Op zondag 9 juni 2024 08:01 schreef Seven. het volgende:
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.
  zondag 9 juni 2024 @ 18:45:01 #171
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213848332
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral in de moestuin maar ik heb ook een stukje siertuin onderhanden genomen.

Ik heb een veldje met veel zevenblad. Dat is nu gedeeltelijk verwijderd en voor nu heb ik er pompoenen in gezet en composterende snippers op gelegd. Komende week maak ik het af en plant ik nog vier pompoenen. Ik heb voor dit deel ook nog een vlinderstruik, papaver, vergeet-me-nietje, diverse gerania en korenbloem staan dat er bij kan. Het is een beetje puzzelen want in dit deel van de tuin heb ik als opslag voor overgebleven planten in gebruik.

Spoilers!
  Spellchecker zondag 9 juni 2024 @ 19:58:57 #172
197773 crew  maily
pi_213849451
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.
Zul je zien dat het @Seven. gaat lukken _O_
  zondag 9 juni 2024 @ 20:07:02 #173
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213849661
quote:

[..]
:{
Resistance is futile.
  zondag 9 juni 2024 @ 20:08:16 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213849692
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 19:58 schreef maily het volgende:

[..]
Zul je zien dat het @:Seven. gaat lukken _O_
Ik twijfel.. het is geen hele oude boom, staat nog met paaltjes. Maar ff op onderzoek uit.
Resistance is futile.
  zondag 9 juni 2024 @ 20:16:58 #175
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213849915
De duizendknoop heb ik wel verplekt. Het hangt er momenteel nogal slapjes bij, hopelijk trekt dat nog bij in de komende dagen.

Verder heb ik het hek aan geplant met winterjasmijn, jostabes en ranonkelstruik. In de wadi heb ik kattenkruid, Carex, kruipend zenegroen, salomonszegel en munt geplant. Ja, ik weet dat munt woekert :P .

Er is ook een schommel gezet voor Colin van 3,5. Hij is er al een paar keer afgekukeld vandaag :+ . Dinsdag worden de graszoden geleverd.

En in de zijtuin ga ik van de week dit vast aanplanten. Brandkruid en sedum. Misschien zet ik er nog lampenpoetsersgras tussen. Ik heb ook nog grote pimpernel. Ff kijken hoe e.e.a. te combineren is. Alles wat voor de eerste twee ramen groeit, kan ik zien vanuit mijn hoekje van de bank, dus eigenlijk moet ik de brandkruid nog wel onder het middelste raam zetten.

Resistance is futile.
pi_213850001
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik twijfel.. het is geen hele oude boom, staat nog met paaltjes. Maar ff op onderzoek uit.
Je kunt het natuurlijk proberen. Je weet nu dat je de penwortel intact moet houden. Ik heb ook wel eens iets verplant met een penwortel. Dit jaar heb ik dat gedaan met kardoen. Ik wist niet dat die een penwortel had en dacht dat ik de wortel had beschadigd, maar het is goed gegaan. (Sterker nog, de kardoen is nu groter dan ik ben.)

Ik deins niet gauw voor een tuinklus terug, maar een boom van 2-3 meter hoog met een penwortel klinkt niet als een fijne klus.
pi_213850034
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral in de moestuin maar ik heb ook een stukje siertuin onderhanden genomen.

Ik heb een veldje met veel zevenblad. Dat is nu gedeeltelijk verwijderd en voor nu heb ik er pompoenen in gezet en composterende snippers op gelegd. Komende week maak ik het af en plant ik nog vier pompoenen. Ik heb voor dit deel ook nog een vlinderstruik, papaver, vergeet-me-nietje, diverse gerania en korenbloem staan dat er bij kan. Het is een beetje puzzelen want in dit deel van de tuin heb ik als opslag voor overgebleven planten in gebruik.

[ afbeelding ]
Lekker bezig geweest. ^O^
pi_213850146
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:16 schreef Seven. het volgende:
De duizendknoop heb ik wel verplekt. Het hangt er momenteel nogal slapjes bij, hopelijk trekt dat nog bij in de komende dagen.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Het ziet er nu al heel leuk uit! Hoe beviel het aanbrengen van Ekoboard? Is misschien wel interessant voor anderen om te weten.

En een tip voor de plekken waar de border diep is: stapstenen plaatsen. Daar ga je veel plezier van hebben als je onkruid wilt verwijderen.

quote:
Verder heb ik het hek aan geplant met winterjasmijn, jostabes en ranonkelstruik. In de wadi heb ik kattenkruid, Carex, kruipend zenegroen, salomonszegel en munt geplant. Ja, ik weet dat munt woekert :P .
Kattenkruid of kattenstaart? Kattenstaart staat graag vochtig, kattenkruid niet.
  Spellchecker zondag 9 juni 2024 @ 20:26:45 #179
197773 crew  maily
pi_213850170
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:16 schreef Seven. het volgende:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Er is ook een schommel gezet voor Colin van 3,5. Hij is er al een paar keer afgekukeld vandaag :+ . Dinsdag worden de graszoden geleverd.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

En in de zijtuin ga ik van de week dit vast aanplanten. Brandkruid en sedum. Misschien zet ik er nog lampenpoetsersgras tussen. Ik heb ook nog grote pimpernel. Ff kijken hoe e.e.a. te combineren is. Alles wat voor de eerste twee ramen groeit, kan ik zien vanuit mijn hoekje van de bank, dus eigenlijk moet ik de brandkruid nog wel onder het middelste raam zetten.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Goed bezig!
En het wordt positief weer voor verplanters. Niet te warm en regenachtig. ^O^
pi_213850316
Wéér regen. }:|

Gelukkig heb ik vandaag veel kunnen doen. En ik moet zeggen dat een robotmaaier briljant is voor natte periodes. Als ik handmatig maai terwijl het gazon nat is, rijd ik het gazon kapot. Dat is bij de robotmaaier niet het geval.
  zondag 9 juni 2024 @ 20:39:05 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213850475
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het ziet er nu al heel leuk uit! Hoe beviel het aanbrengen van Ekoboard? Is misschien wel interessant voor anderen om te weten.

En een tip voor de plekken waar de border diep is: stapstenen plaatsen. Daar ga je veel plezier van hebben als je onkruid wilt verwijderen.
[..]
Kattenkruid of kattenstaart? Kattenstaart staat graag vochtig, kattenkruid niet.
Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruid

:') :P

Staat wel helemaal bovenaan trouwens, dus in principe geen vochtige omstandigheden. Maar wel behoorlijk wat schaduw en dat vinden ze minder.

En ik ben zelf uitgekomen op Multi-edge. Heel fijn spul om mee te werken, het laat zich heel makkelijk in de grond zetten. Elke 50cm een paaltje en klaar.

Stapstenen: goed dat je het zegt. Ff kijken of ik nog ergens wat 30x30 tegels vandaan kan halen.
Resistance is futile.
pi_213850504
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruid

:') :P

Staat wel helemaal bovenaan trouwens, dus in principe geen vochtige omstandigheden. Maar wel behoorlijk wat schaduw en dat vinden ze minder.
Kun je eventueel nog verplaatsen. Gelukkig combineert nepeta met zo'n beetje alles.
  zondag 9 juni 2024 @ 20:42:47 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213850601
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je kunt het natuurlijk proberen. Je weet nu dat je de penwortel intact moet houden. Ik heb ook wel eens iets verplant met een penwortel. Dit jaar heb ik dat gedaan met kardoen. Ik wist niet dat die een penwortel had en dacht dat ik de wortel had beschadigd, maar het is goed gegaan. (Sterker nog, de kardoen is nu groter dan ik ben.)

Ik deins niet gauw voor een tuinklus terug, maar een boom van 2-3 meter hoog met een penwortel klinkt niet als een fijne klus.
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is. :s)
Resistance is futile.
pi_213850616
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:42 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is. :s)
That's the spirit. _O_
  zondag 9 juni 2024 @ 20:45:37 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213850681
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2024 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenen :Y) (of gebruik je ze daar niet voor?)
Resistance is futile.
pi_213850722
quote:
De boom met de diepste wortels ter wereld is een vijgenboom in de Echo Caves van Zuid-Afrika. Deze boom wortelt 400 meter (!) diep. Dat is méér dan de Eiffeltoren, inclusief fundering. Bron
:D

- Edit - klopt niet, het is 400 voet. Alsnog een flinke graafklus. :7

quote:
A species of fig (Ficus, family Moraceae) from the Transvaal of South Africa was determined to have roots reaching at least 122 meters (400 feet). Bron

[ Bericht 37% gewijzigd door Claudia_x op 09-06-2024 20:53:04 ]
  zondag 9 juni 2024 @ 20:59:16 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213851035
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D

- Edit - klopt niet, het is 400 voet. Alsnog een flinke graafklus. :7
[..]

Eerst een goudmijn afgraven voor het verplaatsen van een boom :+
Resistance is futile.
pi_213851094
Nog wat fun facts.

quote:
Largest Flower.
A vining tropical plant from the jungles of Southeast Asia, Rafflesia arnoldii, known as the corpse lily, has individual flowers that weigh up to 15 kilograms (33 pounds) and diameters reaching 1 meter (39 inches) across. The flowers are pollinated by flies and beetles.

quote:
Largest Plant.
An individual plant of giant sequoia (Sequoiadendron giganteum ) in Sequoia National Park, California, named the "General Sherman Tree" is considered to be the largest living plant, as well as the largest living thing on Earth. It is a cone-bearing gymnosperm with a height of 84 meters (275 feet) and a measured trunk girth of 31.3 meters (102.6 feet). This plant has enough wood in its trunk to supply the lumber to build about forty small houses.

quote:
Largest Inflorescence.
The inflorescence of Puya raimondii, a rosette-leaved member of the pineapple family (Bromeliaceae), is produced after 80 to 150 years of nonreproductive growth. It develops a panicle of over 10 meters (35 feet) in height, and produces up to eight thousand white flowers. After flowering and producing thousands of fruit on its gigantic inflorescence, the plant dies.
pi_213851175
quote:

[..]
Zou betekenen dat kwekers ook alleen maar kleine maten kunnen verkopen ivm rooien. En volgens mij gaan die ook in grotere maten over de toonbank, dus zou het wel moeten kunnen?
  zondag 9 juni 2024 @ 21:06:26 #190
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851212
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2024 20:45 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenen :Y) (of gebruik je ze daar niet voor?)
Dat is enorm handig inderdaad. Ik kwam er vandaag nog een deutia tegen, ik wist niet dat ik die had.

Het is soms zo veel geschuif en gesneeuwbal in onze tuin dat een stukje voor overloop echt handig is. Alleen heb ik nu weer veel dingen die juist in dat overloopveldje moeten komen dus ik sneeuwbal maar gewoon verder.

Pompoenen zijn zeker om te eten :9 Ze hebben veel en groot blad dus ik hoop dat ze het zevenblad wat de baas kunnen.

Ik heb vandaag heel wat wortels van zevenblad verwijderd. Elke spade die ik in de grond stak, zorgde voor heel veel stukken wortel :'(

Wat wordt het gaaf bij jou Seven _O_ Ik loop nog een paar topics achter in jouw reeks dus heb niet alles meegekregen.
Spoilers!
  zondag 9 juni 2024 @ 21:08:07 #191
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213851261
Fun facts *O*
Spoilers!
  donderdag 13 juni 2024 @ 20:46:24 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213896302
We gaan het gewoon proberen met de Judasboom. En zojuist ook via marktplaats Japanse esdoorn op de kop getikt dus zaterdag twee bomen uitgraven.

Dan komt er volgend weekend nog een Japanse esdoorn binnen via directplant, dus dan hebben we er 1 in de voortuin en 1 in de achtertuin ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213898480
Hebben jullie deze aankondiging gelezen?
Sale! https://www.directplant.n(...)R8TPRWfUcnBrNfUCy1BG
pi_213899329
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:01 schreef AnneX het volgende:
Hebben jullie deze aankondiging gelezen?
Sale! https://www.directplant.n(...)R8TPRWfUcnBrNfUCy1BG
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij. :+
pi_213899740
Heeft er iemand hier misschien een regenton en bevalt het? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen? :)
pi_213900059
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 07:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij. :+
Keuzestress? Mensen?
Tis naast de deur en ik ga ( ook) niet.
pi_213900164
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:05 schreef AnneX het volgende:

[..]
Keuzestress? Mensen?
Tis naast de deur en ik ga ( ook) niet.
Drukte, graaien, asociaal gedrag, toch niet kunnen vinden wat je nodig hebt. Dat is wat ik me erbij voorstel. :Y) Was dat een van voorgaande jaren niet ook zo op deze dag?
  vrijdag 14 juni 2024 @ 09:23:27 #198
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213900223
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 08:29 schreef Pisces29 het volgende:
Heeft er iemand hier misschien een regenton en bevalt het? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen? :)
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.

Let er op dat ze op een sokkel staan en er een kraantje op zit. Zo'n sokkel zorgt er voor dat je makkelijk een gieter er onder kunt zetten.

Ik wil de tuinslang aan een ton bevestigen ipv het kraantje maar weet nog niet hoe dat nou moet qua koppelingen enzo. En of de constante druk op de slang wel een goed idee is.

Ik heb kort gekeken naar een wijnvat als regenton. Daar zit vaak geen deksel op maar is 1 geheel. Dat lijkt me onhandig.
Spoilers!
pi_213900316
De regenton hier moet nog steeds aangesloten worden, maar de bijgeleverde slang van de regenpijp naar de ton is veel te kort en we hebben geen zaag en we durven sowieso niet in de regenpijp te zagen, dus ik denk dat dat ding nog jaren in de schuur blijft liggen. De bijgeleverde sokkel leek ons niet stabiel genoeg, dus we hebben een stapel grote tegels neergelegd waar hij op moet komen te staan.
Straks bij de nieuwe kas gaan we er ook wel 1 (of 2) neerzetten, daar verwacht ik minder gedoe
pi_213900599
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 09:23 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.

Let er op dat ze op een sokkel staan en er een kraantje op zit. Zo'n sokkel zorgt er voor dat je makkelijk een gieter er onder kunt zetten.

Ik wil de tuinslang aan een ton bevestigen ipv het kraantje maar weet nog niet hoe dat nou moet qua koppelingen enzo. En of de constante druk op de slang wel een goed idee is.

Ik heb kort gekeken naar een wijnvat als regenton. Daar zit vaak geen deksel op maar is 1 geheel. Dat lijkt me onhandig.
Er zijn pompen te koop voor als je de tuinslang er aan wilt hangen, op gewoon de normale druk lukt dat niet :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')