Vlier zou houden van een bodem die vocht vasthoudt. Dat merk ik zelf niet. Er heeft hier zelfs vlier in een zandbak gegroeid. Het is een heel sterke plant. Het enige wat ik kan bedenken is dat je let op de wind. Dat staat hier ook.quote:Op maandag 27 mei 2024 16:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Echt uit de zon is hier vrijwel onmogelijk, maar iets meer in de luwte en wat hoger kan ik wel proberen. Ik ben nog zoekende waar ik het ga proberen.
Ja, die wind. Ik dacht dat ie redelijk luw stond, maar dat valt toch tegen, vermoed ik. Dus ik ga hem beschutter plaatsen.quote:Op maandag 27 mei 2024 16:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vlier zou houden van een bodem die vocht vasthoudt. Dat merk ik zelf niet. Er heeft hier zelfs vlier in een zandbak gegroeid. Het is een heel sterke plant. Het enige wat ik kan bedenken is dat je let op de wind. Dat staat hier ook.
Hier staat vlier in de voortuin redelijk wat middag zon en aan de rand van de rivier in de schaduw en lijkt weinig verschil in te zittenquote:Op maandag 27 mei 2024 17:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, die wind. Ik dacht dat ie redelijk luw stond, maar dat valt toch tegen, vermoed ik. Dus ik ga hem beschutter plaatsen.
Leuk, je geel-oranje klimroos!quote:Op maandag 27 mei 2024 20:05 schreef miss_sly het volgende:
Mijn klimroos heeft nog niet eerder zoveel rozen tegelijk gehad als dit jaar:
[ afbeelding ]
De gewone roos heeft ook 1 beginnende bloem:
[ afbeelding ]
Het judasboompje staat er echt mooi bij
[ afbeelding ]
Dit hoekje doet het ook fijn dit jaar. Was vorig jaar al heel vroeg in het seizoen volledig verdroogd, maar met het natte weer tot nu doet alles het lekker. Behalve de hosta natuurlijk, met de overload aan slakken.
[ afbeelding ]
Door de tuin verspreid staat een aantal vingerhoedskruidplanten. Dit is de grootste.
[ afbeelding ]
De klimhortensia die op de wind staat, heeft wel meer en grotere bloemschermen dan degene die wat meer beschut staat.
[ afbeelding ]
Ik moet hem nog leiden. Hoe kan ik hem het beste vastmaken?
Goed plan wel om dat te vervangen. Ik wil al langere tijd de Jack Frost planten, dat kan ik daar wel doen.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk, je geel-oranje klimroos!
Hosta zou ik lekker vervangen door brunnera: net zo leuk en geen gezeur met slakken. Wat een vondst vind ik dat! En klimhortensia is zelfhechtend, dus die vindt z'n weg wel.
Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
Ik heb de Jack Frost. Hij had bij mij wel een paar jaar nodig om echt aan te slaan, maar hij is fraai en ik heb er geen werk aan. Er is tegenwoordig een andere, de 'Sea Heart', die een verbetering van Jack Frost schijnt te zijn.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Goed plan wel om dat te vervangen. Ik wil al langere tijd de Jack Frost planten, dat kan ik daar wel doen.
En inderdaad, als er meer schaduw komt en de varens komen terug, vind ik het prima. Ik vind varens leuk, maar op dit moment doen deze twee me niet veel.
Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met Directplant? Dan moeten we die misschien uit de OP halen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 07:07 schreef Seven. het volgende:
Het gaat nu hard met onze tuin. Het werk is woensdag waarschijnlijk wel klaar en dan kan ik beginnen met graszoden en planten. Alles is gespit.
Het plan voor grondverbetering:
2-3 cm compost onder het gras
Bladmulch in de borders
En ik overweeg nog om wormen toe te voegen
Ik zoek nog leveranciers hiervoor, tips? Ik vind het wel een beetje een jungle qua aanbod![]()
Ik heb voor 100 euro meer dan 100 planten op de kop getikt via een kennis, die ga ik dit weekend ophalen (Carex, verbena, heel veel sedum, duizendknoop, lampenpoetsersgras en nog een aantal andere soorten).
Directplant heeft het tot zover flink af laten weten: zwart siergras blijkt niet leverbaar dus dat geld komt terug. En van mijn bestelling van honderden euro's, is er tot nu toe een heel klein deel geleverd. Gisteren zou alles komen, wordt 1-2 weken later. En ik heb alle planten om het hek aan de achterkant te laten begroeien (ranonkelstruik en winterjasmijn).
Kijk m'n wadi. Blij dat ik dit heb doorgezet, m'n man wilde er niet aan:
[ afbeelding ]
Van directplant kan ik wel zeggen dat de pro-actief informeren. En ze geven ook de keuze: geld terug of 1-2 weken later? In mijn geval weinig negatieve gevolgen, ik ga volgend weekend pas beginnen met planten.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 07:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zijn er meer mensen met slechte ervaringen met Directplant? Dan moeten we die misschien uit de OP halen.
Mooi dat je wadi werkt! Waar komt het water nu vandaan, de dakgoot?
Jawel, die kom ik wel tegen maar nu is er ook volop gespit etc.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 08:07 schreef bleiblei het volgende:
Extra wormen is normaal niet nodig. Je tuin was al tuin. Dus als je bij het tuinieren af en toe een regenworm tegen komt, kan je dat geld beter in plantjes of gewoon in je zak steken
.
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 11:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jawel, die kom ik wel tegen maar nu is er ook volop gespit etc.
quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.
Bij jou is het een tuin waar planten groeiden die het volgens mij behoorlijk goed deden.
Wat je wel zou kunnen doen is ipv. compost, wormenmest gebruiken voor verrijking van de grond. Dat is zeker voor gazon echt topspul.
Ga ik naar kijkenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:53 schreef bleiblei het volgende:
Deze zit niet heel ver van jullie vandaan trouwens (Arnhem):
https://www.wormenkwekerijspaan.nl/
Ik heb ook precies die. De nuttige nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 14:12 schreef Seven. het volgende:
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:
https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464
Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
Wat een klassiek gebouwd nestje.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 19:12 schreef Seven. het volgende:
Cross post:
Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).
Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan:
[ link | afbeelding ]
Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Hier staan varens in mijn tuin.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.
Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis).
Ik had in m'n vorige tuin varens en nu weer, dus ik herken het niet. Misschien zijn varens uit de gratie geraakt naarmate mensen minder tolerantie hebben gekregen voor bomen en hun tuin zo kaal en zonnig mogelijk zijn gaan maken?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.
Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis).
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):
[ afbeelding ]
Ik weet niet hoe gemakkelijk die zichzelf uitzaait, maar ik vermoed dat je dat inderdaad elk jaar moet doen.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Ja goh, je hebt zoveel keuze!quote:Op zondag 2 juni 2024 16:27 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.
1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.
2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.
3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.
Wat een super tips.quote:Op zondag 2 juni 2024 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.
Hier ook bloemetjes! Is dat een echte schedel?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 18:14 schreef sigme het volgende:
Ha, hortensia-tijd begint!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En het penningkruidtapijt gaat bloeien
[ afbeelding ]
Ja, da's een van mijn rammen (geweest).quote:Op vrijdag 7 juni 2024 18:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hier ook bloemetjes! Is dat een echte schedel?
Heb je die schedel gewoon begraven en later weer opgegraven?quote:
Wel wat offtopic hoorquote:Op vrijdag 7 juni 2024 20:13 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Heb je die schedel gewoon begraven en later weer opgegraven?
SPOILER: schedelfoto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
En ze ook naar meteen in de grond gezet:quote:Op vrijdag 7 juni 2024 17:18 schreef Tuindier het volgende:
Meteen maar actie genomen voor de eerste border (en een deel van de tweede).
Ik kwam dit tegen:quote:Op vrijdag 7 juni 2024 21:41 schreef maily het volgende:
Vraagje over leilindes ....
Op de stammen verschijnen af en toe uitlopers, en die haal ik weg. Maar het heeft een tegenovergesteld effect, het worden er elk jaar meer .....
Zo ook aan de voet van één van de bomen ..... daar komen steeds nieuwe takken uit.
En die knip ik weg. Maar het helpt niet, integendeel.
Iemand tips?
Aha. Dank je wel!quote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik kwam dit tegen:
https://www.tuinadvies.nl(...)-op-stam-verwijderen
Maar... (is ook enigszins de reactie van "tuinprins" op dat forum) ik vermoed dat het vooral een tegenreactie is op heftig snoeiwerk. Leibomen snoei je natuurlijk elk jaar flink terug. Op ten duur proberen ze op andere plekken "uit te breiden". Niet te voorkomen en puur aanpassingsvermogen van de natuur.
Kortom, hoort erbij. Net als grasmaaien en onkruid wieden.
Wij hebben in onze tuin meerdere lindes staan die niet gesnoeid worden muv de uitlopers op de stam. Die komen ieder jaar terug en halen we dan weer weg. Lindes van de gemeente hebben dit ook allemaal en worden ook jaarlijks weggehaald. Gisteren is er een bomenexpert langs geweest om alle bomen te checken en onze lindes zijn in goede conditie. Dus het hoort er gewoon bij.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 21:41 schreef maily het volgende:
Vraagje over leilindes ....
Op de stammen verschijnen af en toe uitlopers, en die haal ik weg. Maar het heeft een tegenovergesteld effect, het worden er elk jaar meer .....
Zo ook aan de voet van één van de bomen ..... daar komen steeds nieuwe takken uit.
En die knip ik weg. Maar het helpt niet, integendeel.
Iemand tips?
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:52 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wij hebben in onze tuin meerdere lindes staan die niet gesnoeid worden muv de uitlopers op de stam. Die komen ieder jaar terug en halen we dan weer weg. Lindes van de gemeente hebben dit ook allemaal en worden ook jaarlijks weggehaald. Gisteren is er een bomenexpert langs geweest om alle bomen te checken en onze lindes zijn in goede conditie. Dus het hoort er gewoon bij.
Lekker bezig!quote:Op zondag 9 juni 2024 08:01 schreef Seven. het volgende:
Volgend weekend via marktplaats een Judasboom van zeker 2,5 - 3 meter uitgraven.
Hier nog nie! Leuk weerquote:Op vrijdag 7 juni 2024 18:14 schreef sigme het volgende:
Ha, hortensia-tijd begint!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En het penningkruidtapijt gaat bloeien
[ afbeelding ]
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.quote:Op zondag 9 juni 2024 08:01 schreef Seven. het volgende:
Volgend weekend via marktplaats een Judasboom van zeker 2,5 - 3 meter uitgraven.
Zul je zien dat het @Seven. gaat lukkenquote:Op zondag 9 juni 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.
quote:Op zondag 9 juni 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.
Ik twijfel.. het is geen hele oude boom, staat nog met paaltjes. Maar ff op onderzoek uit.quote:
Je kunt het natuurlijk proberen. Je weet nu dat je de penwortel intact moet houden. Ik heb ook wel eens iets verplant met een penwortel. Dit jaar heb ik dat gedaan met kardoen. Ik wist niet dat die een penwortel had en dacht dat ik de wortel had beschadigd, maar het is goed gegaan. (Sterker nog, de kardoen is nu groter dan ik ben.)quote:Op zondag 9 juni 2024 20:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik twijfel.. het is geen hele oude boom, staat nog met paaltjes. Maar ff op onderzoek uit.
Lekker bezig geweest.quote:Op zondag 9 juni 2024 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral in de moestuin maar ik heb ook een stukje siertuin onderhanden genomen.
Ik heb een veldje met veel zevenblad. Dat is nu gedeeltelijk verwijderd en voor nu heb ik er pompoenen in gezet en composterende snippers op gelegd. Komende week maak ik het af en plant ik nog vier pompoenen. Ik heb voor dit deel ook nog een vlinderstruik, papaver, vergeet-me-nietje, diverse gerania en korenbloem staan dat er bij kan. Het is een beetje puzzelen want in dit deel van de tuin heb ik als opslag voor overgebleven planten in gebruik.
[ afbeelding ]
Het ziet er nu al heel leuk uit! Hoe beviel het aanbrengen van Ekoboard? Is misschien wel interessant voor anderen om te weten.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:16 schreef Seven. het volgende:
De duizendknoop heb ik wel verplekt. Het hangt er momenteel nogal slapjes bij, hopelijk trekt dat nog bij in de komende dagen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kattenkruid of kattenstaart? Kattenstaart staat graag vochtig, kattenkruid niet.quote:Verder heb ik het hek aan geplant met winterjasmijn, jostabes en ranonkelstruik. In de wadi heb ik kattenkruid, Carex, kruipend zenegroen, salomonszegel en munt geplant. Ja, ik weet dat munt woekert.
Goed bezig!quote:Op zondag 9 juni 2024 20:16 schreef Seven. het volgende:
De duizendknoop heb ik wel verplekt. Het hangt er momenteel nogal slapjes bij, hopelijk trekt dat nog bij in de komende dagen.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Verder heb ik het hek aan geplant met winterjasmijn, jostabes en ranonkelstruik. In de wadi heb ik kattenkruid, Carex, kruipend zenegroen, salomonszegel en munt geplant. Ja, ik weet dat munt woekert.
Er is ook een schommel gezet voor Colin van 3,5. Hij is er al een paar keer afgekukeld vandaag. Dinsdag worden de graszoden geleverd.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En in de zijtuin ga ik van de week dit vast aanplanten. Brandkruid en sedum. Misschien zet ik er nog lampenpoetsersgras tussen. Ik heb ook nog grote pimpernel. Ff kijken hoe e.e.a. te combineren is. Alles wat voor de eerste twee ramen groeit, kan ik zien vanuit mijn hoekje van de bank, dus eigenlijk moet ik de brandkruid nog wel onder het middelste raam zetten.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruidquote:Op zondag 9 juni 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het ziet er nu al heel leuk uit! Hoe beviel het aanbrengen van Ekoboard? Is misschien wel interessant voor anderen om te weten.
En een tip voor de plekken waar de border diep is: stapstenen plaatsen. Daar ga je veel plezier van hebben als je onkruid wilt verwijderen.
[..]
Kattenkruid of kattenstaart? Kattenstaart staat graag vochtig, kattenkruid niet.
Kun je eventueel nog verplaatsen. Gelukkig combineert nepeta met zo'n beetje alles.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruid
![]()
![]()
Staat wel helemaal bovenaan trouwens, dus in principe geen vochtige omstandigheden. Maar wel behoorlijk wat schaduw en dat vinden ze minder.
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk proberen. Je weet nu dat je de penwortel intact moet houden. Ik heb ook wel eens iets verplant met een penwortel. Dit jaar heb ik dat gedaan met kardoen. Ik wist niet dat die een penwortel had en dacht dat ik de wortel had beschadigd, maar het is goed gegaan. (Sterker nog, de kardoen is nu groter dan ik ben.)
Ik deins niet gauw voor een tuinklus terug, maar een boom van 2-3 meter hoog met een penwortel klinkt niet als een fijne klus.
That's the spirit.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is.
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenenquote:Op zondag 9 juni 2024 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral in de moestuin maar ik heb ook een stukje siertuin onderhanden genomen.
Ik heb een veldje met veel zevenblad. Dat is nu gedeeltelijk verwijderd en voor nu heb ik er pompoenen in gezet en composterende snippers op gelegd. Komende week maak ik het af en plant ik nog vier pompoenen. Ik heb voor dit deel ook nog een vlinderstruik, papaver, vergeet-me-nietje, diverse gerania en korenbloem staan dat er bij kan. Het is een beetje puzzelen want in dit deel van de tuin heb ik als opslag voor overgebleven planten in gebruik.
[ afbeelding ]
quote:De boom met de diepste wortels ter wereld is een vijgenboom in de Echo Caves van Zuid-Afrika. Deze boom wortelt 400 meter (!) diep. Dat is méér dan de Eiffeltoren, inclusief fundering. Bron
quote:A species of fig (Ficus, family Moraceae) from the Transvaal of South Africa was determined to have roots reaching at least 122 meters (400 feet). Bron
Eerst een goudmijn afgraven voor het verplaatsen van een boomquote:Op zondag 9 juni 2024 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
- Edit - klopt niet, het is 400 voet. Alsnog een flinke graafklus.
[..]
quote:Largest Flower.
A vining tropical plant from the jungles of Southeast Asia, Rafflesia arnoldii, known as the corpse lily, has individual flowers that weigh up to 15 kilograms (33 pounds) and diameters reaching 1 meter (39 inches) across. The flowers are pollinated by flies and beetles.
quote:Largest Plant.
An individual plant of giant sequoia (Sequoiadendron giganteum ) in Sequoia National Park, California, named the "General Sherman Tree" is considered to be the largest living plant, as well as the largest living thing on Earth. It is a cone-bearing gymnosperm with a height of 84 meters (275 feet) and a measured trunk girth of 31.3 meters (102.6 feet). This plant has enough wood in its trunk to supply the lumber to build about forty small houses.
quote:Largest Inflorescence.
The inflorescence of Puya raimondii, a rosette-leaved member of the pineapple family (Bromeliaceae), is produced after 80 to 150 years of nonreproductive growth. It develops a panicle of over 10 meters (35 feet) in height, and produces up to eight thousand white flowers. After flowering and producing thousands of fruit on its gigantic inflorescence, the plant dies.
Zou betekenen dat kwekers ook alleen maar kleine maten kunnen verkopen ivm rooien. En volgens mij gaan die ook in grotere maten over de toonbank, dus zou het wel moeten kunnen?quote:Op zondag 9 juni 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is enorm handig inderdaad. Ik kwam er vandaag nog een deutia tegen, ik wist niet dat ik die had.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenen(of gebruik je ze daar niet voor?)
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:01 schreef AnneX het volgende:
Hebben jullie deze aankondiging gelezen?
Sale! https://www.directplant.n(...)R8TPRWfUcnBrNfUCy1BG
Keuzestress? Mensen?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 07:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij.
Drukte, graaien, asociaal gedrag, toch niet kunnen vinden wat je nodig hebt. Dat is wat ik me erbij voorstel.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Keuzestress? Mensen?
Tis naast de deur en ik ga ( ook) niet.
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:29 schreef Pisces29 het volgende:
Heeft er iemand hier misschien een regenton en bevalt het? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen?
Er zijn pompen te koop voor als je de tuinslang er aan wilt hangen, op gewoon de normale druk lukt dat nietquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.
Let er op dat ze op een sokkel staan en er een kraantje op zit. Zo'n sokkel zorgt er voor dat je makkelijk een gieter er onder kunt zetten.
Ik wil de tuinslang aan een ton bevestigen ipv het kraantje maar weet nog niet hoe dat nou moet qua koppelingen enzo. En of de constante druk op de slang wel een goed idee is.
Ik heb kort gekeken naar een wijnvat als regenton. Daar zit vaak geen deksel op maar is 1 geheel. Dat lijkt me onhandig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |