quote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:50 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.
Bij jou is het een tuin waar planten groeiden die het volgens mij behoorlijk goed deden.
Wat je wel zou kunnen doen is ipv. compost, wormenmest gebruiken voor verrijking van de grond. Dat is zeker voor gazon echt topspul.
Ga ik naar kijkenquote:Op vrijdag 31 mei 2024 12:53 schreef bleiblei het volgende:
Deze zit niet heel ver van jullie vandaan trouwens (Arnhem):
https://www.wormenkwekerijspaan.nl/
Ik heb ook precies die. De nuttige nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 14:12 schreef Seven. het volgende:
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:
https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464
Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:
Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
Wat een klassiek gebouwd nestje.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 19:12 schreef Seven. het volgende:
Cross post:
Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).
Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan:
[ link | afbeelding ]
Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Hier staan varens in mijn tuin.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.
Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis).
Ik had in m'n vorige tuin varens en nu weer, dus ik herken het niet. Misschien zijn varens uit de gratie geraakt naarmate mensen minder tolerantie hebben gekregen voor bomen en hun tuin zo kaal en zonnig mogelijk zijn gaan maken?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik.
Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis).
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):
[ afbeelding ]
Ik weet niet hoe gemakkelijk die zichzelf uitzaait, maar ik vermoed dat je dat inderdaad elk jaar moet doen.quote:Op zondag 2 juni 2024 10:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Ja goh, je hebt zoveel keuze!quote:Op zondag 2 juni 2024 16:27 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.
1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.
2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.
3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.
Wat een super tips.quote:Op zondag 2 juni 2024 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |