abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:12:34 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213743081
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:

https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464

Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Resistance is futile.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:13:46 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213743095
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:50 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is niet zo een probleem toch? Ja, nu duurt het een paar jaar voordat de bodemstructuur zich weet een beetje gesettled heeft. Maar weet niet of er nog meer wormen bij gooien nu helpen. Denk eerder van niet omdat je kunstmatig iets toevoegt. Wij hebben toen wormen toegevoegd omdat de tuin 30 jaar als parkeerplaats is gebruikt. Er lag 60ton grind, er hebben 30 jaar lang dagelijks auto's overheen gereden en het zou mij niet verbazen dat de officemanager de boel onkruidvrij hield met azijn kr roundup. Dus hier was de grond volledig verdicht, dood en schraal. Als het regende stond er in no time een plas water van cm's diep en 10tallen m2s groot die niet wegliep, maar moest verdampen.

Bij jou is het een tuin waar planten groeiden die het volgens mij behoorlijk goed deden.

Wat je wel zou kunnen doen is ipv. compost, wormenmest gebruiken voor verrijking van de grond. Dat is zeker voor gazon echt topspul.
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:53 schreef bleiblei het volgende:
Deze zit niet heel ver van jullie vandaan trouwens (Arnhem):
https://www.wormenkwekerijspaan.nl/
Ga ik naar kijken ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213744186
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:12 schreef Seven. het volgende:
Er zijn schijnbaar naaktslakken die serieus heel nuttig zijn:

https://www.gardenersworl(...)=5737159554790509464

Ik heb vooral de Spaanse en rode wegslak, die wil je niet.
Ik heb ook precies die. De nuttige nog nooit gezien.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213744219
Ik kom er net achter dat de buurman tussen ons in helemaal geen clematis heeft geplant,maar wilde liguster.
Geen wonder dat ik nergens iets vond over de geur van clematis, terwijl ik steeds als het daar bloeit praktisch over mijn nek ga (ik wist niet zeker waar het vandaan komt, er groeit en bloeit nogal veel in mijn tuin en die van diverse buren). Het was geen clematis. En wilde liguster blijkt erom bekend te staan sterk te geuren.

Leuk, een meter of 6 van je erfgrens begroeid met een plant waar je hoofdpijn van krijgt en misselijk van wordt :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213745016
Wormencompost heeft als extra voordeel dat er altijd ook nog wat cocons en wormen in zitten, ik ga het ook bestellen, maar dan specifiek voor de moestuin
pi_213756294
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 20:51 schreef Claudia_x het volgende:

Je kunt de varens onder de vlier laten staan en kijken of het alsnog wat wordt. Naarmate de vlier en olijfwilg groter worden, komt er meer schaduw.
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik. :)

Is hij in mijn regio gewoon niet zo populair of bij jullie ook niet?
Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis). :D
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 19:12:04 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213756612
Cross post:

Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).

Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan :+ :

Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Resistance is futile.
pi_213757019
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 19:12 schreef Seven. het volgende:
Cross post:

Ik heb vandaag de eerste aardbeien geoogst. En ik dacht 'laat ik maar gelijk ff de bieslook kort knippen nu de 4 roodborstjes uitgevlogen zijn (de dag voor de hoveniers begonnen zijn).

Nou ja, ik laat de bieslook de komende 4-6 weken nog maar even staan :+ :

[ link | afbeelding ]

Flinke tweede leg, volgens mij weer roodborstjes (al dacht ik eigenlijk dat die blauwe eitjes leggen).
Wat een klassiek gebouwd nestje. _O_
pi_213757034
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik ga binnenkort verhuizen en in m’n nieuwe achtertuin staat een grote, gezonde varen. Eigenlijk is hij wel prachtig. Maar sinds de eerste bezichtiging liep ik daar rond met de gedachte “een varen, ik zie nooit varens in een tuin”. En ik ben toch een redelijke kenner qua tuinen en planten, dacht ik. :)

Ik laat hem wel staan want gezonde planten weghalen vind ik sowieso zonde, plus ik hou van zoveel mogelijk planten en bomen houden die echt bij een huis horen, maar m’n hele jeugd heb ik het enkel als binnenplant gezien. Dus ik blijf er een beetje om lachen (wellicht om mijn gebrek aan kennis). :D
Hier staan varens in mijn tuin.
Stekkies van de woekerende varens van de (overleden) buurvrouw.
En daarom dierbaar.
Regio: langs de Lek, in de polder.
pi_213757828
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 18:42 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Ik had in m'n vorige tuin varens en nu weer, dus ik herken het niet. Misschien zijn varens uit de gratie geraakt naarmate mensen minder tolerantie hebben gekregen voor bomen en hun tuin zo kaal en zonnig mogelijk zijn gaan maken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213757904
Hier in de nieuwbouwwijk geen varens te bekennen, in de vorige jarenzeventigwijk wel (inclusief onze tuin waar ik de monsterlijk grote varen uiteindelijk in plakken heb gezaagd om ‘m te kunnen verwijderen).
pi_213757972
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag :'(
pi_213758101
Ik heb op vijf plekken in de tuin varens staan: wijfjesvaren tussen judaspenning en ergens anders in combinatie met brunnera, struifvaren tussen groot hoefblad, één solitair in de bloemenweide (weet niet meer welke) en een koningsvaren solitair bij m'n vijver.

zaterdag 1 juni 2024 @ 21:20:59 #134
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213758106
Hier kwam de varen van de buren onder de schutting door (en dat was prima), buren hebben inmiddels de tuin helemaal betegeld, de varens die ze toen nog hadden heb ik bij de varens in mijn tuin gezet.

Het bos (Donkere Duinen, Den Helder) staat ook vol met varens als bodembedekker onder de dennenbomen.

De varenbomen die ik in Nieuw-Zeeland heb gezien vergeet ik ook nooit meer O+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213758238
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Vandaag maar eens wat voorgezaaide eenjarige klimmers langs de schutting geplant. Eerst moest Symph daar een strook onkruidvrij maken. De nieuwe passiflora achterin doet het gelukkig ook prima en bloeit al, dat vrolijkt dat deel een beetje op, er achter staat een paar meter dode glansmispelhaag :'(
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):

zondag 2 juni 2024 @ 10:18:52 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213763134
110 plantjes voor 100 euro _O_

Carex
Verbena
Pennisetum
Phlomis
Akelei
Euphorbia
Duizendknoop
Groene en rode sedum
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2024 @ 10:20:04 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213763151
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb vorige week Spaanse vlag (zelf gezaaid) uitgeplant. Zo'n leuke klimmer vind ik dat. Fotootje van 2022 (in 2023 is het uitplanten mislukt):

[ afbeelding ]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Resistance is futile.
pi_213763516
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2024 10:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Vind ik ook een leuke plant, maar die moet je dan elk jaar zelf zaaien?
Ik weet niet hoe gemakkelijk die zichzelf uitzaait, maar ik vermoed dat je dat inderdaad elk jaar moet doen.
  zondag 2 juni 2024 @ 12:02:24 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213764036
Ik heb voor de voortuin nog een interessante uitdaging en ik hoor graag jullie tips voor een laag haagje en planten in de verhoogde plantenbakken, liefst groenblijvend. En bij voorkeur iets dat niet zo heel voor de hand liggend is, maar wel opvallend bloeit :+ .

De voortuin ligt pal op het noorden. Het stuk tussen de lantaarn en de erker krijgt vanaf 12 uur zon, daarna valt de zon er steeds later op. Dus halfschaduw tot schaduw, op het laatste stukje naast de voordeur komt de zon echt pas tegen 15:30-16:00 deze tijd van het jaar:

Het stuk met de plantenbakken krijgt met wat geluk nog een uurtje zon 's avonds, naast de erker volgens mij helemaal niks:

Ik heb veel hosta en Carex, dus voor lage plantjes en bodembedekking komt het wel in orde. Maar ik zoek nog een leuke statement plant in de bakken (diepe schaduw en bovendien droog). De hoogte maakt me niet zoveel uit, max 2 meter of zo. Ooit gaan we nog een overstek doortrekken vanaf de erker zodat we die boog niet meer zien. En dus nog een lage wintergroene haag die flink wat schaduw kan verdragen, en toch opvallend bloeit :+ .
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2024 @ 12:47:54 #140
43653 sigme
Veraan
pi_213764425
@Seven ik ben heel blij met m'n vingerplanten.
Winterhard, wintergroen, willen nauwelijks zonlicht, bloeien in februari. Mogen alleen niet teveel wind.

Ze zijn er ook met rood blad. Voor een woeste mix ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213764607
@Seven., ik zou het voor de plantenbak zelf zoeken in de combinatie van planten. Ik vind de geveltuinen van Harry Pierik heel geslaagd. Die hebben denk ik met soortgelijke omstandigheden te maken. Dit is een van zijn geveltuinen voor de schaduw met mahonia (een groenblijvende struik), grassen, longkruid en winterharde fuchsia's:

Je zou bij het huis een klimplant kunnen planten, waarmee je eventueel de boog maskeert. Scheelt weer geld. :+ (Zelf vind ik de boog niet zo vreselijk.)

En ik ben rozenfan, maar rozen doen het beter in de zon. Een mooi alternatief is camellia. Camellia is groenblijvend en kan twee keer per jaar bloeien.
pi_213764674
Die mahonia staat trouwens ook nog op mijn verlanglijst. Ik denk dat het de eurybracteata 'soft caress’ is, met dunner blad (varenachtig) dat geen stekels heeft. En hij groeit compacter dan andere mahonia's.
  zondag 2 juni 2024 @ 14:47:40 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213765329
Harry Pierik, fatsia japonica, mahonia: check! Mooie suggesties al ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213766087
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.

1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.

2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.

3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.
pi_213766292
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 16:27 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb ook nog een paar stukjes in de tuin waar ik nog geen idee heb qua planten. Ik zoek vaste planten, ze mogen in de winter verdwijnen maar ik wil de stukken wel lekker gevuld hebben uiteindelijk.

1. Rondom dit kaartje. 's ochtends krijgt dit stuk wel wat zon, maar de haag/leibomen die je hier achter ziet staat op het zuiden dus hier komt 's middags geen zon. Er achter staan een camelia en viburnum tinus.

2. Dit stukje achter het station van de maaier. Ook onder de zuid-schutting, dus niet extreem veel zon. Vorig jaar hebben hier cosmeas gebloeid, maar alle zaailingen worden steeds opgegeten. Er achter staat ook nog een opkomende rhodo, dus ik zoek iets dat max 100 cm hoog wordt.

3. Dit stuk krijgt juist 's middags wat zon. Er staat een azalea achter (bij de baksteen), en daarachter weer een rhodo om de doorkijk naar de buren dicht te groeien. Ik zoek hier dus ook iets niet te hoogs. Vorig jaar stonden er dahlias, die hadden het erg goed naar hun zin maar werden veel te hoog (ruim 170cm) voor deze plek.

Ja goh, je hebt zoveel keuze!

Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.

Als ik je eerste en laatste plaatje zie, dan zou ik iets met blad doen: verschillende vormen en kleuren. Ik zou wat rood blad toevoegen bijvoorbeeld en misschien wat siergrassen of wat sprieterige, hoge planten die er bovenuit steken. Hier zie je bladvariatie:

Recentelijk ben ik weg van de heuchera's in verschillende kleuren:

Hosta zou ik mijden gezien je slakkenproblemen, maar brunnera kan wel. Ik heb een prachtige helleborus met frisgroen, sprieterig blad (Helleborus foetidus ‘Gold Bullion'). En ik houd van Japans bosgras:

Beetje mengen en dan krijg je dit:

Wat de uitstekende bloemen betreft bedoel ik zoiets:

Ik zie hier in ieder geval saxifraga staan. Ik houd ook van herfstanemonen. En zilverkaars en leliegras kunnen in de schaduw staan. Bij mij doet akelei het ook in de halfschaduw. Saxifraga en leliegras zijn wintergroen.
pi_213766346
En als je dit ziet dan moét je toch varens in je tuin hebben? @Pisces29

Ook een mooi voorbeeld van hoe je meer variatie kunt krijgen, @Tuindier . Ik zie in ieder geval elfenbloem, lelietje-van-dalen en heuchera.

En deze combinatie is eenvoudig maar zo mooi. O+ Grijsgroen contrasteert vaak goed.

pi_213766411
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 16:56 schreef Claudia_x het volgende:

Wat ik in zo'n geval doe, is dat ik eerst een idee of thema zoek. Bijvoorbeeld: rozenborder, helleborusborder, Piet Oudolf-border, moeras, wilde tuin, eetbare tuin. Het kan ook een Pinterestplaatje zijn met een bepaalde sfeer of kleurstelling. Of ik vind dat in een bepaalde tijd van het jaar weinig bloeit en neem bijvoorbeeld 'hoogtepunt in de herfst' als uitgangspunt. Als ik niks kan bedenken gooi ik er houtsnippers neer tot ik een idee heb, want het is leuk om in de toekomst nog mogelijkheden te hebben.

Wat een super tips. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zondag 2 juni 2024 @ 17:54:15 #148
43653 sigme
Veraan
pi_213767028
Onze boomgaard heeft nu hoog gras; vol bloeiend gras en veldzuring en gele blommetjes. Binnenkort wordt het gemaaid

In het siertuintje is geen zwarte grond meer zichtbaar omdat er zich een tapijt van penningkruid gevormd heeft, het gaat nu nog bloeien ook O+. Het lijkt zelfs de hondsdraf wat te hinderen!

In het bloemrijk graslandstuk in de tuin komt teunisbloem nu veel op
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213769419
Wat grappig, @sigme, hier bloeit precies hetzelfde, ondanks de andersoortige omstandigheden.

Ik vind dat penningkruid fijn woekert. Dat is een mooie tip.
pi_213773498
Bedankt @Claudia_x. Om de een of andere reden heb ik het nooit zo aangevlogen, terwijl dat precies is wat ik met de rest van de tuin heb gedaan. Intergraal het plaatje bekijken en dat dan vullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')