abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 mei 2024 @ 15:37:49 #76
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213628248
Ah dank voor de tip @Claudia_x
Jouw tuin is echt een groene oase zo op die foto's, heel mooi :)

Hier ook maar weer even wat updates, ook al ben ik trouwens echt een to-tale "noob" op tuin gebied... ik weet niet eens de namen van driekwart wat ik in onze tuin zie :') Maar boeie, ik vind plantjes wel heel leuk en daar gaat het om toch?

Dit hebben vrouwlief en ik paar weken geleden gemaakt. Zelf wat plantjes in de (keiharde) kleigrond gepoot. Tot nu toe doen ze het goed. Bloemetjes gaan savonds trouwens dicht :D

Deze is sinds kort ook weer mooi gaan bloeien. Ik weet dus niet zn naam. Weten jullie vast wèl _O-

Hoewel lastig goed te fotograferen, doet ons citroenboompje inmiddels ook zijn best. Komen steeds meer kleine citroentjes tevoorschijn.

En tot slot, dit is net vandaag gehaald door vrouwlief samen met haar mams die hier nu op bezoek is.
Ik heb geen idee wat het is, maar ik vind allemaal mooi :P

pi_213629165
quote:
10s.gif Op maandag 20 mei 2024 15:37 schreef dick_laurent het volgende:
Ah dank voor de tip @:claudia_x
Jouw tuin is echt een groene oase zo op die foto's, heel mooi :)

Hier ook maar weer even wat updates, ook al ben ik trouwens echt een to-tale "noob" op tuin gebied... ik weet niet eens de namen van driekwart wat ik in onze tuin zie :') Maar boeie, ik vind plantjes wel heel leuk en daar gaat het om toch?

Dit hebben vrouwlief en ik paar weken geleden gemaakt. Zelf wat plantjes in de (keiharde) kleigrond gepoot. Tot nu toe doen ze het goed. Bloemetjes gaan savonds trouwens dicht :D

[ afbeelding ]

Deze is sinds kort ook weer mooi gaan bloeien. Ik weet dus niet zn naam. Weten jullie vast wèl _O-

[ afbeelding ]

Hoewel lastig goed te fotograferen, doet ons citroenboompje inmiddels ook zijn best. Komen steeds meer kleine citroentjes tevoorschijn.

[ afbeelding ]

En tot slot, dit is net vandaag gehaald door vrouwlief samen met haar mams die hier nu op bezoek is.
Ik heb geen idee wat het is, maar ik vind allemaal mooi :P

[ afbeelding ]
Leuk zo tussen de steentjes! Ben benieuwd of dat wil groeien. Met het vetplantje zonder bloemen zou het in ieder geval moeten lukken, want dat heb ik op vakantie in Frankrijk in een oprit met grind zien woekeren.

De plant is een hibiscus rosa-sinensis volgens Plantnet. Het blad lijkt er geler uit te zien dan ik op het internet vind. Klopt dat?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213630388
Deze week is in de UK weer de Chelsea Flower Show, elke avond een uur lang een programma op de BBC, heerlijke tv vind ik dat.
  Moderator maandag 20 mei 2024 @ 19:26:40 #79
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_213630477
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 17:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De plant is een hibiscus rosa-sinensis volgens Plantnet. Het blad lijkt er geler uit te zien dan ik op het internet vind. Klopt dat?
Geen idee haha. Misschien kan ie een slokje water gebruiken. Ik zag net op de radar een onweersbui vlakbij ons, dus had de hoop dat ie ons zou raken. Maar momenteel breekt de zon weer door dusss mja, dan maar weer met de gieter :')
pi_213631600
quote:
12s.gif Op maandag 20 mei 2024 19:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Geen idee haha. Misschien kan ie een slokje water gebruiken. Ik zag net op de radar een onweersbui vlakbij ons, dus had de hoop dat ie ons zou raken. Maar momenteel breekt de zon weer door dusss mja, dan maar weer met de gieter :')
Geel blad kan een teken zijn dat er iets aan de hand is. Het kan ook het verlies van oud blad zijn. Ik ken de plant niet, maar je zou erop kunnen letten.

Mijn lievelingsrozenstruik heeft dit jaar wat gelig blad. Geen idee wat er aan de hand is. Bij sommige planten gaat het diagnosticeren makkelijk, bij andere moeilijk. Ik heb laatst een citrus gekocht en die reageert heel snel op slechte omstandigheden. Bij geel blad moet ik meteen wat proberen (meer water geven, heb ik ontdekt).
pi_213631729
Ik heb eindelijk wat meer vingerhoedskruid in de tuin

Sowieso heel veel bloei nu;

Ook nog een paar niet-bloeiers (een van deze twee bloeit in de winter)
Niet echt in de tuin, ze staan in een onverwarmde serre en zijn erg blij met zoveel licht als er nu is.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 20-05-2024 21:30:35 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213632186
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2024 21:09 schreef sigme het volgende:

Ook nog een paar niet-bloeiers (een van deze twee bloeit in de winter)
Niet echt in de tuin, ze staan in een onverwarmde serre en zijn erg blij met zoveel licht als er nu is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Da's een fatsia japonica, toch? Ik dacht dat dat een (half-)schaduwplant was. Hoeveel zon krijgt die bij jou?

Ik zag 'em op een vakantieadres buiten staan en heb toen bekeken of ik hem ergens kwijt zou kunnen, maar hij wil uit de wind en niet te zonnig staan en bij mij waait het overal hard, behalve in de kas waar het heel zonnig is.
  maandag 20 mei 2024 @ 21:49:31 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213632206
Blijkbaar zijn slakken ook gek op meelwormen. M'n slakkentang kwam weer goed van pas!

Resistance is futile.
  maandag 20 mei 2024 @ 21:57:03 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213632274
De roodborstjes beginnen uit te vliegen, hebben we zojuist ontdekt.

Fantastische timing met de hovenier die morgen begint.. roodborstjes voeren hun kuikens nog 2-3 weken. Maar even overleggen met de hovenier morgenvroeg. De border met de hazelaar blijft gewoon wat het is, dus op zich kunnen ze daar wel veilig zitten. Maar ja.. moeten ze wel die kant op gedirigeerd worden door pa en ma roodborst. En die gebruiken de border steevast als aanvliegroute. Dus het zou op zich wel kunnen werken.

Resistance is futile.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 07:36:35 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213633817
Ik denk dat dit de laatste was die nog in het nest zat, net nog even voorzichtig gekeken voor de hoveniers komen en het nestje is leeg.
Resistance is futile.
pi_213634121
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 21:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Da's een fatsia japonica, toch? Ik dacht dat dat een (half-)schaduwplant was. Hoeveel zon krijgt die bij jou?

Ik zag 'em op een vakantieadres buiten staan en heb toen bekeken of ik hem ergens kwijt zou kunnen, maar hij wil uit de wind en niet te zonnig staan en bij mij waait het overal hard, behalve in de kas waar het heel zonnig is.
Klopt, vingerplant :Y
Staat hier nu een paar jaar. Ik zocht toen speciaal planten die niet veel licht nodig hebben maar wel goed vorstbestendig zijn. Ze staan hier in de serre, en die ligt op het noord-oosten. Alleen in de vroege ochtend valt er een beetje directe zon in. In het dak zitten twee grote lichtdoorlatende platen, dus het is er wel behoorlijk licht.
De serre zelf is bepaald niet dicht, de temperatuur is gewoon de buitentemperatuur, maar het waait er niet.
De vingerplanten en drie mooie varens hebben het er nu al een paar jaar goed naar 't zin en kleden de boel mooi aan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_213635285
Wat een schatje, zo klein O+
Hier wordt er nog druk gevoederd in het koolmezenhuis. Het gepiep wordt wel steeds sterker... zou zo graag het uitvliegen zien!

De roos bloeit mooi door met witte lichtgevende blommen.
En het duizendschoon bloeit in de voorpostzegel.

[ Bericht 34% gewijzigd door Blues op 21-05-2024 13:17:15 ]
pi_213650339
Mooi al die kleuren @Blues!

Ik ben echt even al mijn tuin-zin kwijt. Die @%@#$ slakken die alles opeten en aanvreten, van mijn dahlias, tot elke zaailing en inmiddels zijn ze ook aan de aardbeien begonnen. Het haalt momenteel wel echt het plezier in de tuin weg moet ik zeggen..
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 15:33:52 #89
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213657763
Ha hier ga ik meelezen/posten! Onze tuin wordt al steeds meer iets, zal later wat foto’s posten :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_213663634
Ik heb gisteren een nieuwe batch dahlias opgepot. Ze blijven maar even in de woonkamer staan tot ze groot genoeg zijn om niet volledig opgegeten te worden. Niet ideaal, maar ja.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 11:10:15 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213665019
Tot dusver de slakkenplaag ontweken maar ook hier nu een paar slaktoffers ;( . M'n petunia's zijn kaal gevreten maar de hosta's hebben nog steeds weinig schade.
Resistance is futile.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 27 mei 2024 @ 12:14:19 #92
485843 crew  Jippie
pi_213701002
Weet iemand of er ook paarsbladige bladhoudende struiken /klimplanten bestaan? Mijn toscaanse jasmijn wordt erg breed en het wordt wel een erg groene muur het hele jaar door (luxe-probleem-ik weet het :@). Heb ook overwogen om er wat clematis door heen te leiden, zodat ik buiten de bloeiperiode van de jasmijn er ook wat kleur in heb.

f0b8d742bb9648d865b6dc188ab7af83bc444f7d.jpg?1716804633

Aanrader voor kattenliefhebbers, kattenkruid Nepeta Walkers Low, niet zo 'sterk' als de originele Nepeta, maar ze nemen er graag een hapje van of gaan er in rollen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 27-05-2024 12:27:49 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter maandag 27 mei 2024 @ 12:26:24 #93
485843 crew  Jippie
pi_213701088
Het kattenkruid (inclusief heermoes _O-)

Eikenbladhortensia die veel sneller en hoger is gegroeid San ik had verwacht. Het is wel een mooie struik met topzware bloemen en een rode herfstkleur.

En ook hier veel slakken door het natte weer, ook in de Royal Burgundy die zijn blad momenteel wat laat hangen. Misschien houdt hij niet van natte voeten :'(

pi_213702367
quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:14 schreef Jippie het volgende:
Weet iemand of er ook paarsbladige bladhoudende struiken /klimplanten bestaan? Mijn toscaanse jasmijn wordt erg breed en het wordt wel een erg groene muur het hele jaar door (luxe-probleem-ik weet het :@). Heb ook overwogen om er wat clematis door heen te leiden, zodat ik buiten de bloeiperiode van de jasmijn er ook wat kleur in heb.

[ afbeelding ]
"Help, m'n Toscaanse jasmijn wordt te groot" said no one ever. Tot @Jippie hier kwam. :D O+

Waarom is het bladhoudende belangrijk? De groene muur heb je toch al? Je kunt ook kleur aanbrengen door de bloei af te wisselen, bijvoorbeeld met clematis (zoals je al zegt) of lathyrus.

Klimplanten. Mijn clematis montana 'Mayleen' heeft wat roder blad, maar is niet bladhoudend. Wilde wingerd krijgt rood blad, maar is niet bladhoudend (en ik weet niet of ik die door m'n Toscaanse jasmijn heen zou durven planten).

Struiken. Er zijn rood-/paarsbladige vlieren die prachtig zijn vanwege het fijne blad (zal zo een foto van die van mij plaatsen), maar die zijn niet bladhoudend. En ik ben fan van physocarpus opulifolius 'Diabolo', maar die is ook niet wintergroen. Wil je echt paars of is rood ook goed? Photinia loopt bijv. uit met rood blad en is bladhoudend, maar die bladeren worden op den duur groen. Datzelfde geldt voor Nandina domestica 'Obsessed'.

quote:
2s.gif Op maandag 27 mei 2024 12:26 schreef Jippie het volgende:
Het kattenkruid (inclusief heermoes _O-)

[ afbeelding ]

Eikenbladhortensia die veel sneller en hoger is gegroeid San ik had verwacht. Het is wel een mooie struik met topzware bloemen en een rode herfstkleur.

[ afbeelding ]

En ook hier veel slakken door het natte weer, ook in de Royal Burgundy die zijn blad momenteel wat laat hangen. Misschien houdt hij niet van natte voeten :'(

[ afbeelding ]
Ik vind heermoes zowaar leuk staan tussen je kattenkruid! En eikenbladhortensia - kende ik niet - is geweldig. _O_
pi_213702728
@Jippie, dit is sambucus nigra 'Black Lace'. Ik vind 'em erg fraai.

Even een rondje gemaakt. De bloemenweide is nu wel op z'n hoogtepunt. Ik heb eind vorig jaar een geranium gesplitst die er ineens verscheen en ik heb die op meer plekken teruggezet. Dat is een succes. Eind van dit jaar ga ik dat weer doen zodat het veld wat minder monotoon is (nu vooral ratelaars en orchideeën).

Dit vind ik een vrolijk stukje met paars, geel, oranje en rood. De wolfsmelk heb ik hier net gesnoeid waardoor het wel een beetje kaal is. Twee pollen met siergras willen ook nog niet echt uitlopen (geen idee waarom, andere pollen die ik ook heb gesnoeid zijn al wel fors).

Dit vind ik ook een leuk stukje vanwege het bladcontrast. Eén plant (in het kale stuk) moet nog forser worden. De zonnehoedjes (vooral op de eerste foto te zien) dijen elk jaar verder uit. Het blad heeft niet te lijden gehad onder slakkenvraat.

Met dit hoekje ben ik ook blij. Groeit lekker vol. Duizendblad heb ik vrij recent nog gesplitst en zo raakt de border steeds gevulder. De kerrieplant achterin is zo mooi. O+

Moderator maandag 27 mei 2024 @ 16:36:04 #96
5428 crew  miss_sly
pi_213702781
Wat is jouw sambucus nigra mooi O+
Mijne wil niet erg groeien, dus ik moet hem verplaatsen. Weet alleen niet zo waar naartoe. Jouw staat in meer in de schaduw? @Claudia_x
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213702789
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 15:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
"Help, m'n Toscaanse jasmijn wordt te groot" said no one ever. Tot @:jippie hier kwam. :D O+
Hallo! *steekt hand op*

Tussen mijn toscaanse jasmijn groeit een oude rozenstruik van mijn oma, gele trompetterplant, en actinidia kolomikta. En sinds kort ook een beetje oost-indische kers.
Zal straks foto plaatsen.
pi_213702796
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:36 schreef miss_sly het volgende:
Wat is jouw sambucus nigra mooi O+
Mijne wil niet erg groeien, dus ik moet hem verplaatsen. Weet alleen niet zo waar naartoe. Jouw staat in meer in de schaduw? @:Claudia_x
Ja, ik heb twee vlieren en die staan allebei in de schaduw, met wel een beetje zon maar niet veel. Ik weet niet of dat doorslaggevend is, want ik heb gelezen dat een vlier het liefst zonnig staat. Misschien doen ze het vooral goed omdat ze relatief windluw staan? Ze staan beide trouwens ook niet bepaald op een vochtige standplaats.
pi_213702802
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:37 schreef Radegast het volgende:

[..]
Hallo! *steekt hand op*

Tussen mijn toscaanse jasmijn groeit een oude rozenstruik van mijn oma, gele trompetterplant, en actinidia kolomikta. En sinds kort ook een beetje oost-indische kers.
Zal straks foto plaatsen.
Dat klinkt geweldig. O+
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 16:46:08 #100
5428 crew  miss_sly
pi_213702836
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 16:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ik heb twee vlieren en die staan allebei in de schaduw, met wel een beetje zon maar niet veel. Ik weet niet of dat doorslaggevend is, want ik heb gelezen dat een vlier het liefst zonnig staat. Misschien doen ze het vooral goed omdat ze relatief windluw staan? Ze staan beide trouwens ook niet bepaald op een vochtige standplaats.
Echt uit de zon is hier vrijwel onmogelijk, maar iets meer in de luwte en wat hoger kan ik wel proberen. Ik ben nog zoekende waar ik het ga proberen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')