Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruidquote:Op zondag 9 juni 2024 20:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het ziet er nu al heel leuk uit! Hoe beviel het aanbrengen van Ekoboard? Is misschien wel interessant voor anderen om te weten.
En een tip voor de plekken waar de border diep is: stapstenen plaatsen. Daar ga je veel plezier van hebben als je onkruid wilt verwijderen.
[..]
Kattenkruid of kattenstaart? Kattenstaart staat graag vochtig, kattenkruid niet.
Kun je eventueel nog verplaatsen. Gelukkig combineert nepeta met zo'n beetje alles.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Even gecheckt: Nepeta grandiflora 'Dawn to Dusk' - Kattenkruid
![]()
![]()
Staat wel helemaal bovenaan trouwens, dus in principe geen vochtige omstandigheden. Maar wel behoorlijk wat schaduw en dat vinden ze minder.
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk proberen. Je weet nu dat je de penwortel intact moet houden. Ik heb ook wel eens iets verplant met een penwortel. Dit jaar heb ik dat gedaan met kardoen. Ik wist niet dat die een penwortel had en dacht dat ik de wortel had beschadigd, maar het is goed gegaan. (Sterker nog, de kardoen is nu groter dan ik ben.)
Ik deins niet gauw voor een tuinklus terug, maar een boom van 2-3 meter hoog met een penwortel klinkt niet als een fijne klus.
That's the spirit.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel benieuwd hoe hoog de penwortel in kwestie dan is.
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenenquote:Op zondag 9 juni 2024 18:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben lekker opgeschoten vandaag. Vooral in de moestuin maar ik heb ook een stukje siertuin onderhanden genomen.
Ik heb een veldje met veel zevenblad. Dat is nu gedeeltelijk verwijderd en voor nu heb ik er pompoenen in gezet en composterende snippers op gelegd. Komende week maak ik het af en plant ik nog vier pompoenen. Ik heb voor dit deel ook nog een vlinderstruik, papaver, vergeet-me-nietje, diverse gerania en korenbloem staan dat er bij kan. Het is een beetje puzzelen want in dit deel van de tuin heb ik als opslag voor overgebleven planten in gebruik.
[ afbeelding ]
quote:De boom met de diepste wortels ter wereld is een vijgenboom in de Echo Caves van Zuid-Afrika. Deze boom wortelt 400 meter (!) diep. Dat is méér dan de Eiffeltoren, inclusief fundering. Bron
quote:A species of fig (Ficus, family Moraceae) from the Transvaal of South Africa was determined to have roots reaching at least 122 meters (400 feet). Bron
Eerst een goudmijn afgraven voor het verplaatsen van een boomquote:Op zondag 9 juni 2024 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
- Edit - klopt niet, het is 400 voet. Alsnog een flinke graafklus.
[..]
quote:Largest Flower.
A vining tropical plant from the jungles of Southeast Asia, Rafflesia arnoldii, known as the corpse lily, has individual flowers that weigh up to 15 kilograms (33 pounds) and diameters reaching 1 meter (39 inches) across. The flowers are pollinated by flies and beetles.
quote:Largest Plant.
An individual plant of giant sequoia (Sequoiadendron giganteum ) in Sequoia National Park, California, named the "General Sherman Tree" is considered to be the largest living plant, as well as the largest living thing on Earth. It is a cone-bearing gymnosperm with a height of 84 meters (275 feet) and a measured trunk girth of 31.3 meters (102.6 feet). This plant has enough wood in its trunk to supply the lumber to build about forty small houses.
quote:Largest Inflorescence.
The inflorescence of Puya raimondii, a rosette-leaved member of the pineapple family (Bromeliaceae), is produced after 80 to 150 years of nonreproductive growth. It develops a panicle of over 10 meters (35 feet) in height, and produces up to eight thousand white flowers. After flowering and producing thousands of fruit on its gigantic inflorescence, the plant dies.
Zou betekenen dat kwekers ook alleen maar kleine maten kunnen verkopen ivm rooien. En volgens mij gaan die ook in grotere maten over de toonbank, dus zou het wel moeten kunnen?quote:Op zondag 9 juni 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat judasboom een penwortel heeft en verplaatsen heel moeilijk is. Toen ik er eens informatie over opzocht, kwam ik kwalificaties tegen als “vrijwel onmogelijk” of zelfs “onmogelijk”.
Dat is enorm handig inderdaad. Ik kwam er vandaag nog een deutia tegen, ik wist niet dat ik die had.quote:Op zondag 9 juni 2024 20:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vet handig trouwens, een veldje voor overgebleven planten. Pompoenen(of gebruik je ze daar niet voor?)
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:01 schreef AnneX het volgende:
Hebben jullie deze aankondiging gelezen?
Sale! https://www.directplant.n(...)R8TPRWfUcnBrNfUCy1BG
Keuzestress? Mensen?quote:Op vrijdag 14 juni 2024 07:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klinkt als de hel op aarde voor mij.
Drukte, graaien, asociaal gedrag, toch niet kunnen vinden wat je nodig hebt. Dat is wat ik me erbij voorstel.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Keuzestress? Mensen?
Tis naast de deur en ik ga ( ook) niet.
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:29 schreef Pisces29 het volgende:
Heeft er iemand hier misschien een regenton en bevalt het? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen?
Er zijn pompen te koop voor als je de tuinslang er aan wilt hangen, op gewoon de normale druk lukt dat nietquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik, twee. Die van mij zijn 300+ liter. Ik heb ze maar gelijk zo groot mogelijk gekocht.
Let er op dat ze op een sokkel staan en er een kraantje op zit. Zo'n sokkel zorgt er voor dat je makkelijk een gieter er onder kunt zetten.
Ik wil de tuinslang aan een ton bevestigen ipv het kraantje maar weet nog niet hoe dat nou moet qua koppelingen enzo. En of de constante druk op de slang wel een goed idee is.
Ik heb kort gekeken naar een wijnvat als regenton. Daar zit vaak geen deksel op maar is 1 geheel. Dat lijkt me onhandig.
Wat voor regenpijp heb je? Die plastic dingen zijn met een gewone handzaag echt perfect door te zagen en helemaal niet spannend/lastigquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:35 schreef Doedezemaar het volgende:
De regenton hier moet nog steeds aangesloten worden, maar de bijgeleverde slang van de regenpijp naar de ton is veel te kort en we hebben geen zaag en we durven sowieso niet in de regenpijp te zagen, dus ik denk dat dat ding nog jaren in de schuur blijft liggen. De bijgeleverde sokkel leek ons niet stabiel genoeg, dus we hebben een stapel grote tegels neergelegd waar hij op moet komen te staan.
Straks bij de nieuwe kas gaan we er ook wel 1 (of 2) neerzetten, daar verwacht ik minder gedoe
Ah. Dank je. Dat scheelt mij weer uitzoekwerkquote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:55 schreef Puala het volgende:
[..]
Er zijn pompen te koop voor als je de tuinslang er aan wilt hangen, op gewoon de normale druk lukt dat niet
Hoe ga je er water in laten lopen? Als dat in een bestaande vertikale hemelwaterafvoer is (da's handig), koopt er dan een vulautomaat bij:quote:Op vrijdag 14 juni 2024 08:29 schreef Pisces29 het volgende:
Heeft er iemand hier misschien een regenton en bevalt het? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen?
Tuinslang aan de regenton gaat prima. Je kan er geen sproeier ofzoiets op aansluiten maar een druppelslang/zweetslang geschikt voor lage druk gaat wel prima.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 09:55 schreef Puala het volgende:
[..]
Er zijn pompen te koop voor als je de tuinslang er aan wilt hangen, op gewoon de normale druk lukt dat niet
Wat zijn de voorwaarden voor die subsidie? Wij willen als we onze oprit aanpakken het regenwater af laten voeren naar een sloot omdat we niet weten hoe het nu allemaal onder de grond loopt en of dat nog functioneert. Ik had er niet bij stilgestaan dat dit zou kunnen vallen onder het afkoppelen van regenwater.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 09:30 schreef Seven. het volgende:
Wij hebben het regenwater bijna volledig afgekoppeld (en daar krijgen we 917 euro subsidie voor). In ons geval loopt het regenwater van het huis en de schuur de wadi in. Als de wadi vol zit, dan voert het af op de drainagebuis die er een meter onder loopt en die voert rechtstreeks af op de beek achter ons huis.
Alleen op het erkerdakje komt nog een regentonnetje en dan zijn we helemaal afgekoppeld:
[ afbeelding ]
De regenpijp zelf koppelen we dan van het riool af. De overloop laten we gewoon uitstromen op de tuin en dan wil ik nog een druppelslang kopen om de zijtuin te wateren vanuit de regenton.
Je moet in Apeldoorn foto's doorsturen en aantal m2 van je dak doorgeven. Op basis van ondergrondse of bovengrondse oplossing, krijg je dan per m2 afgekoppeld een bedrag toegekend.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 09:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat zijn de voorwaarden voor die subsidie? Wij willen als we onze oprit aanpakken het regenwater af laten voeren naar een sloot omdat we niet weten hoe het nu allemaal onder de grond loopt en of dat nog functioneert. Ik had er niet bij stilgestaan dat dit zou kunnen vallen onder het afkoppelen van regenwater.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |