We kunnen het over de rol van de rechter hebben. Ik vind het veel belangrijker het over de rol van de politiek hebt. Dat je als politici wat probeert op of over de grenzen van de wet dat kan werken en ook resultaat hebben. Als je dan teruggeroepen wordt door de rechter dan heb je het spel verloren en ga je wat anders proberen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is, zoals zo vaak, niet zo zwart-wit te stellen, maar dat je kan discussiëren over de rol die de rechter zich daar heeft toegeëigend lijkt me evident.
Waarom zijn ze dan niet teruggefloten door de steeds hogere rechters? Ofwel, hoe kan jij dit zo stellig roepen? Kan je dit soort praat onderbouwen?quote:Op dinsdag 30 april 2024 15:34 schreef MoreDakka het volgende: [..] Dat doen ze inderdaad, maar die interpretatie valt niet te onderbouwen met alleen de tekst van het verdrag/wet.
Of misschien de bedrijven zelf die schijnbaar zes jaar lang een beetje uit het raam hebben lopen staren:quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:19 schreef KaheemSaid het volgende:
Afgelopen weekend zag ik een aflevering van Argos te kijken over overlast van bedrijven en de nieuwe omgevingswet.
[ afbeelding ]
Sinds dit jaar moet grootschalige opslag van veel stoffen die kunnen verwaaien – zoals zand en verbrandingsassen – in een gesloten ruimte plaatsvinden, in plaats van in de buitenlucht. Honderden bedrijven, in elk geval in de metaal- en afvalbranche, voelen zich overvallen door deze nieuwe regel.
Bron: Argos van 26 april 2024.
Het lijkt mij dat deze wet nogal wat gevolgen gaat hebben voor het bedrijfsleven. Mocht er een rechtzaak gevoerd worden tegen zandopslagen, koolopslagen en andere opslagen van verwaaibare goederen, gaan we dan weer boos zijn op de D66 rechters? Of is de wetgevende macht hier schuldig aan?
quote:De nieuwe regel is al in 2018 voor het eerst aangekondigd
Maar de politiek framet juist de rechtstaat als het obstakel dat het vertrouwen in de politiek ondermijnt. Anders gezegd, het vertrouwen dat mensen hebben in de politiek is onterecht, want het is juist de politiek die continu de regels overtreedt en de rechters overal de schuld van geeft.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:33 schreef Blastbeat het volgende:
Ik vind het echt enorm ondermijnend voor het vertrouwen in de politiek dat het inmiddels normaal lijkt te zijn om wet- en regelgeving als vervelende obstakels te zien in plaats van als de kaders van wat logischerwijs acceptabel mag heten. Dat vervolgens de rechtspraak verweten wordt politiek te bedrijven maakt dat alleen maar erger.
Daarnaast: als de regering en de overheid al wetten ontwijken, wat mag er dan nog van de bevolking verwacht worden?
Waarom zou dat moeten? Het is een probleem in de rechtspraak in het algemeen, niet van individuele rechters.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zijn ze dan niet teruggefloten door de steeds hogere rechters?
Wat is dan het probleem? Dat de wet verkeerd is?quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? Het is een probleem in de rechtspraak in het algemeen, niet van individuele rechters.
Het probleem is voor sommige mensen dat de rechtstaat niet 'eventjes opzij gezet kan worden' als dat toevallig zo uitkomt voor de op dat moment heersende stroming.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Dat de wet verkeerd is?
Nog debieler is het als je bedenkt dat die wetten nota bene opgesteld zijn door de, jawel, wetgevende macht. In Nederland bestaand uit de regering en het parlement.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het echt een hele vreemde gang van zaken dat mensen hier de rechters, die zich wél aan de wet houden, het probleem noemen en niet de politici en de regering die zich, bewust, niet aan de wet houden. Sinds wanneer is je aan de wet houden een probleem?
Dat sowieso, maar het probleem kan echt niet duidelijker gezegd worden dan het al is: rechters die op de stoel van de wetgever gaan zitten.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Dat de wet verkeerd is?
Dat klopt zeker, er zijn veel te veel enge clubjes die via de rechter de democratie willen omzeilen om hun wil op te leggen. En er zijn te veel mensen die dat mooi vinden omdat ze het eens zijn met die clubjes, of uit rancune tegen de regering.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem is voor sommige mensen dat de rechtstaat niet 'eventjes opzij gezet kan worden' als dat toevallig zo uitkomt voor de op dat moment heersende stroming.
Het is om cynisch van te worden. Van de week had ik het er nog met een vriendin over dat ik mensenrechtenverdragen vroeger altijd zag als een soort theoretische ondergrens: dit moet ieder land toch minstens wel geregeld hebben. Moeilijk voor dictaturen en fanatiek-religieuze landen; voor West-Europa eigenlijk overbodig, want we staan daar toch ruim boven? Nu zijn er Nederlandse politici die openlijk uitspreken tegen bepaalde mensenrechtenverdragen te zijn. Ongelofelijk.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het probleem is voor sommige mensen dat de rechtstaat niet 'eventjes opzij gezet kan worden' als dat toevallig zo uitkomt voor de op dat moment heersende stroming.
En dat is dus echt totale onzin, rechters maken geen wetten. Als je denkt van wel, mag je me een door een rechter gemaakte wet geven.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar het probleem kan echt niet duidelijker gezegd worden dan het al is: rechters die op de stoel van de wetgever gaan zitten.
Altijd lachen met jou. Mooi voorbeeld van hoe jij dictatortje speelt op dit onderwerp, het is allemaal vreselijk en iedereen is gek behalve jij en mensen met precies jouw radicale complotdenken. Je argument komt eigenlijk nooit verder dan vage verdachtmakingen of zoals dit projectie van je eigen gedrag.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wen er aan. Voor dit soort types is er enkel zwart en wit en geen grijs; zoals je al aangaf, loop je niet in de correcte pas, ben je per direct een mensenrechten-hatende foob.
En juist daar ligt de groeiende aversie. Niet tegen transmensen, maar tegen de dictatoriale en ongenuanceerde lobby erachter.
quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat klopt zeker, er zijn veel te veel enge clubjes die via de rechter de democratie willen omzeilen om hun wil op te leggen. En er zijn te veel mensen die dat mooi vinden omdat ze het eens zijn met die clubjes, of uit rancune tegen de regering.
Jij beweert dat de interpretatie niet gemaakt zou moeten worden op basis van de wet. Als je dat niet zomaar verzonnen zou hebben, dan is het toch raar dat de rechtspraak keer op keer tot een andere conclusie komt? Waarom zou jouw interpretatie dan beter of passender zijn?quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? Het is een probleem in de rechtspraak in het algemeen, niet van individuele rechters.
We pakken even het geval Urgenda erbij. De wetgevende macht stellen regels op waarin die de reductie van emissies behoorlijk precies en nauwgezet vastliggen. Is het dan zo dat, volgend jou, de rechters uit deze vastgestelde regels geen rechtplicht af mag en kan leiden voor de staat om de uitstoot van schadelijke stoffen verder terug te draaien?quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar het probleem kan echt niet duidelijker gezegd worden dan het al is: rechters die op de stoel van de wetgever gaan zitten.
Zit wat in maar je kan bedrijven niet per se kwalijk nemen dat ze niet alle consequenties van de omgevingswet scherp hebben, dat is toch wel een bijzonder ding…quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of misschien de bedrijven zelf die schijnbaar zes jaar lang een beetje uit het raam hebben lopen staren:
[..]
Ik zit nu in het vliegtuig en ga op vakantie, dus houd het kort, maar in deze analyse kon ik me prima vinden:quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik zou het dan ook wel op prijs stellen dat @:moredakka en @:nostra met meer komen dan de naam van een uitspraak die volgens hen politiek is. Leg uit wat rechters verkeerd doen?
quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zit nu in het vliegtuig en ga op vakantie, dus houd het kort, maar in deze analyse kon ik me prima vinden:
https://www.bjnijmegen.nl(...)genda-klimaatvonnis/
En ja, in cassatie is ook verloren, je sais.
quote:Forbidden
You don't have permission to access this resource.
Zelfdequote:Op dinsdag 30 april 2024 19:38 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Probeer het eens via de tweede link?
https://www.bjnijmegen.nl/?s=klimaatvonnis
Zo kom ik er welquote:Op dinsdag 30 april 2024 19:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Hm vreemd. Anders even zo
https://www.google.com/se(...)me_dse_attribution=1
Dat je nog in een vliegtuig stapt zegt genoeg (dit was plagen Nostra, fijne vakantie toegewenst!)quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik zit nu in het vliegtuig en ga op vakantie, dus houd het kort, maar in deze analyse kon ik me prima vinden:
Heel interessant stuk, dank!quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Hm vreemd. Anders even zo
https://www.google.com/se(...)me_dse_attribution=1
Zie de link van nostra, daar kan ik me ook prima in vinden.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:12 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
We pakken even het geval Urgenda erbij. De wetgevende macht stellen regels op waarin die de reductie van emissies behoorlijk precies en nauwgezet vastliggen. Is het dan zo dat, volgend jou, de rechters uit deze vastgestelde regels geen rechtplicht af mag en kan leiden voor de staat om de uitstoot van schadelijke stoffen verder terug te draaien?
Het is toch aan de politiek om te bepalen hoe ze afgesproken doelen moeten halen en de rechter mag proberen aan de hand van de gemaakte afspraken te toetsen of deze politiek genoeg doet?
Nee, dat begrijp je helemaal verkeerd. Maar goed, ik snap dat lekker uit de onderbuik schreeuwen makkelijk is en in dit topic likes oplevert.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:03 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik begrijp dat het volgens sommigen een goed idee is wanneer kabinetten zich niet aan de wet hoeven te houden? Dat verdragen die we als land afsluiten met andere landen gewoon genegeerd kunnen worden? Bijzonder.
Ik begrijp ook dat sommigen last hebben van het feit dat andere mensen zelf over hun seksuele identiteit wensen te beslissen? Dat blijkbaar niet het bestaan van homoseksuelen, transseksuelen en andere “afwijkende” vormen het probleem is, zolang ze maar niet teveel rumoer maken en niet teveel opvallen. Ook bijzonder.
Demonstreren doe je buiten.quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:10 schreef VoMy het volgende:
https://www.destadamersfo(...)tijbureau-van-de-chr
Christelijk Collectief, een actiegroep verbonden aan de christelijke gemeenschap in Palestina, bezette vanochtend om 11.00 uur het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. ,,We roepen de partij op direct te gaan pleiten voor een zo snel mogelijk permanent staakt-het-vuren in Gaza en zich in te zetten voor extra noodhulp om de hongersnood te verlichten. Ook roepen we de partij op haar eenzijdige pro-Israëlkoers te verlaten en in gesprek te gaan met critici”, deelt de actiegroep in een persbericht.
Oei, misschien wel de meest uitgesproken pro-Israelpartij van de TK had blijkbaar te maken met een bezet partijkantoor deze ochtend. Ik hoop dat de ongekend sympathieke mensenmensen Mirjam Bikker en Gert-Jan Segers deze misdaad gauw te boven zijn zodat ze de rest van hun mentale energie weer kunnen steken in het negeren van honderdduizenden ontheemde Palestijnen die omgeven door de lijken van tienduizenden Palestijnse burgers in afwachting de volgende Israelische bommenregen elke dag zonder eten naar bed gaan, samen met wat rest van hun gezin.
Daar zijn ze toch de gezinspartij voor.
>Democratischequote:Op dinsdag 30 april 2024 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat klopt zeker, er zijn veel te veel enge clubjes die via de rechter de democratie willen omzeilen om hun wil op te leggen. En er zijn te veel mensen die dat mooi vinden omdat ze het eens zijn met die clubjes, of uit rancune tegen de regering.
Rutte, Yesilgoz. VVD/PVV stemmers boeit maar een ding en dat is de jaarlijkse WOZ waardequote:Op dinsdag 30 april 2024 18:32 schreef Blastbeat het volgende:
Of dat gelieg van politici. Trouw besteedde een uitgebreid stuk aan hoe minister Yesilgöz dat verhaal over nareis op nareis doodleuk zelf bedacht had en dat het in praktijk nauwelijks voorkomt. Het gevolg? Niks.
Rechters maken wel jurisprudentie en hoe ouder een wet hoe meer jurisprudentie. Ook als de wetgevende macht achterlaat om wetten te maken moeten rechters ingrijpen. Was laatst een goed artikel over.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus echt totale onzin, rechters maken geen wetten. Als je denkt van wel, mag je me een door een rechter gemaakte wet geven.
Dat politici soms verdragen tekenen waarvan ze zelf de impact niet begrijpen is daar geen voorbeeld van.
Dat lijkt mij nogal overdreven.quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:23 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Rutte, Yesilgoz. VVD/PVV stemmers boeit maar een ding en dat is de jaarlijkse WOZ waarde
Als Rutte of Yesilgoz morgen iemand op straat liquideren dan verliezen ze weinig stemmers. Trump zijn hypothese heeft gewoon een kern van waarheid die hij zelf heeft bewezen door een coup te plegen en binnenkort waarschijnlijk weer herkozen te worden
Misschien moet je dan opschrijven wat je wel bedoelt?quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat begrijp je helemaal verkeerd. Maar goed, ik snap dat lekker uit de onderbuik schreeuwen makkelijk is en in dit topic likes oplevert.
Knap dat plusje, gezien dit:quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
quote:
Gewoon het topic lezen en inhoudelijk reageren, zo moeilijk is het echt niet hoorquote:Op dinsdag 30 april 2024 22:02 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Misschien moet je dan opschrijven wat je wel bedoelt?
Ik zie jou moeite hebben met X’jes in andermans paspoort. Waarom? Ik zie jou moeite hebben met rechters die de overheid aan eigen regels en verdragen houdt. Waarom?
Dus wat bedoel je dan wel?
Je draaft volgens mij aardig door hier.quote:Op dinsdag 30 april 2024 22:46 schreef VoMy het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)dens-dodenherdenking
"De grondwet garandeert vrijheid van meningsuiting en verbiedt censuur", zegt hoogleraar Rechtswetenschap Jan Brouwer (Rijkuniversiteit Groningen). Vier andere rechtsgeleerden die Nieuwsuur sprak, bevestigen dat de gemeente te ver gaat met het demonstratieverbod.
Burgemeester Femke Halsema is het oneens met de experts, zegt ze in Nieuwsuur. "Wij mogen ingrijpen. We hebben extra middelen om te voorkomen dat er onrust ontstaat, dat er wanordelijkheden kunnen ontstaan, dat mensen in paniek raken."
Gevonden!
Femke Halsema is dan toch het linkse antwoord op populistisch rechts! Net als alle VVD'ers, PVV'ers, BBB'ers, NSC'ers, SGP'ers, enzovoorts, die het om de haverklap oneens zijn met de uitspraken van experts over onderwerpen waar die experts expert in zijn, durft ook zij gewoon te zeggen: het kan me niet schelen dat jullie hiervoor doorgeleerd hebben, ik vind dat ik gelijk heb en dat is pas echt belangrijk!
Ik ben het ook niet helemaal met de hoogleraar in kwestie eens. Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen inhoudelijke bemoeienis en niet inhoudelijke eisen. Op het gebied van dat laatste (locatie, verbod op vlaggen en geluidsversterkende apparatuur, tijdstip, etc.) heeft een burgemeester nog best wat speelruimte.quote:Op woensdag 1 mei 2024 01:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je draaft volgens mij aardig door hier.
Halsema maakt een afweging tussen veiligheid en demonstratie recht en de hoogleraar geeft zelf al aan dat het in zijn woorden een duivels dilemma is.
Ik zie daar geen probleem in. We verbieden ook hakenkruizen bij demonstraties. Een tekst als 'arbeit macht frei' zal ook verboden zijn. En om het even bij de WO2 weg te halen: ik neem aan dat je ook niet met een shirt rond mag lopen met daarop de tekst "een beloning voor wie Halsema neer schiet" oid. Of "hoera voor genocide in Gaza". De teksten waar nu vooral op gedoeld wordt, over het geweldadig verwijderen van iedere Jood uit Israël, vallen gewoon in dezelfde strekking. Dat dat ook binnen een demonstratie niet mag is niet meer dan logisch, verheerlijken van geweld mag gewoon niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat wel heel problematisch is is dat verbod op bepaalde leuzen op t-shirts, dat raakt namelijk direct aan de inhoud.
Dit is dus niet wat de verboden tekst zegtquote:Op woensdag 1 mei 2024 07:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie daar geen probleem in.
[...]
De teksten waar nu vooral op gedoeld wordt, over het geweldadig verwijderen van iedere Jood uit Israël, vallen gewoon in dezelfde strekking.
Mja maar iets als "free Palestine" over het bevrijden van iets wat internationaal toch breed erkend wordt als bezet gebied is toch moeilijk als gewelddadig uit te leggen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie daar geen probleem in. We verbieden ook hakenkruizen bij demonstraties. Een tekst als 'arbeit macht frei' zal ook verboden zijn. En om het even bij de WO2 weg te halen: ik neem aan dat je ook niet met een shirt rond mag lopen met daarop de tekst "een beloning voor wie Halsema neer schiet" oid. Of "hoera voor genocide in Gaza". De teksten waar nu vooral op gedoeld wordt, over het geweldadig verwijderen van iedere Jood uit Israël, vallen gewoon in dezelfde strekking. Dat dat ook binnen een demonstratie niet mag is niet meer dan logisch, verheerlijken van geweld mag gewoon niet.
Ze vinden het bij BBB erg dat er weilanden op worden geofferd voor één van de belangrijkste humane taken: het opvangen van mensen in nood.quote:„Als we deze discussie niet voeren, blijven we hier mensen moeten opvangen. En worden er op plekken waar nooit gebouwd mocht worden, flexwoningen gebouwd voor Oekraïners. Terwijl de jeugd op zolderkamers zit.”
Het is op zich ook niet vreemd om veel gebruikte hondenfluitjes te verbieden. We staan ook All Lives Matters niet toe, ook al is die tekst op zichzelf niet zo spannend.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit is dus niet wat de verboden tekst zegtwat een armoede.
Voor de duidelijkheid, de meestgenoemde verboden tekst is, naqr mijn weten, Free Palestine.
"Free Palestine" moet mogen bij demonstraties. Volgens mij mag dat ook gewoon, het gaat meestal om de From the river to the see tekst. En dat is wel een oproep tot geweld.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mja maar iets als "free Palestine" over het bevrijden van iets wat internationaal toch breed erkend wordt als bezet gebied is toch moeilijk als gewelddadig uit te leggen.
Dat is waar het hier in mijn optiek wringt, iedereen snapt dat expliciet of impliciet gewelddadige oproepen niet kunnen en zeker op dat moment. Maar hier wordt het dusdanig breed geïnterpreteerd op een manier die zowel de vrije meningsuiting als het demonstratierecht wel wat geweld aandoen.
Het wringt in dit geval helemaal ook niet daarop. Die shirts zijn verboden niet omdat er iets mis ik met de tekst maar omdat ze geen demonstraties of spanningen willen en dus proberen ze openbare uitingen over de gaande massaslachting in de Gaza wat te ontmoedigen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Mja maar iets als "free Palestine" over het bevrijden van iets wat internationaal toch breed erkend wordt als bezet gebied is toch moeilijk als gewelddadig uit te leggen.
Dat is waar het hier in mijn optiek wringt, iedereen snapt dat expliciet of impliciet gewelddadige oproepen niet kunnen en zeker op dat moment. Maar hier wordt het dusdanig breed geïnterpreteerd op een manier die zowel de vrije meningsuiting als het demonstratierecht wel wat geweld aandoen.
Niet volgens het Parool: https://www.parool.nl/ams(...)emaal-niet~b438bed6/quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Free Palestine" moet mogen bij demonstraties. Volgens mij mag dat ook gewoon, het gaat meestal om de From the river to the see tekst. En dat is wel een oproep tot geweld.
Ook dat is geen oproep tot geweld.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Free Palestine" moet mogen bij demonstraties. Volgens mij mag dat ook gewoon, het gaat meestal om de From the river to the see tekst. En dat is wel een oproep tot geweld.
ACAB idem.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is op zich ook niet vreemd om veel gebruikte hondenfluitjes te verbieden. We staan ook All Lives Matters niet toe, ook al is die tekst op zichzelf niet zo spannen.
In de Kamer mag er net meer dan op elke andere plek in het land (de vrijheid van meningsuiting gaat daar echt heel erg ver, terecht), maar zoals ik al zeg moet een oproep tot genocide in Gaza ook gewoon verboden zijn bij demonstraties.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:07 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Niet volgens het Parool: https://www.parool.nl/ams(...)emaal-niet~b438bed6/
En dan gaat het wel echt klemmen.
Overigens vind ik van het verbod "from te river to the sea" ook nog wel wat zolang anderzijds, ook in de kamer, wél gepleit kan worden voor de annexatie van heel Palestina. De PVV heeft het meen ik zelfs meermaals in het verkiezingsprogram gezet. Want dat is dan strikt genomen precies dezelfde oproep.
hamas en hezbollah. Gezellige clubjes iddquote:Op woensdag 1 mei 2024 08:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ook dat is geen oproep tot geweld.
From the river to the sea, al dan niet icm Palestine will be free is gewoon een uitspraak zoals die zovaak wordt gedaan door mensen om een gebied te beschrijven, en het einde van de hartstochtelijk door de ChristenUnie verdedigde racistische apartheid die er momenteel geïnstalleerd is.
Wat jij er verder achter zoekt is volledig op je eigen conto; je kunt niet andere mensen een geweldsfantasie aansmeren omdat je dat nou eenmaal graag zou willen.
Je hebt blijkbaar 0 historisch besef. En je bent inmiddels enorm geradicaliseerd. Dat "from the river to the see" een oproep tot geweld is, is de hele wereld het verder over eens. Ook de mensen die de tekst gebruikten, die willen de Joden met geweld het land uit jagen. Ga ik verder ook niet over in discussie.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ook dat is geen oproep tot geweld.
From the river to the sea, al dan niet icm Palestine will be free is gewoon een uitspraak zoals die zovaak wordt gedaan door mensen om een gebied te beschrijven, en het einde van de hartstochtelijk door de ChristenUnie verdedigde racistische apartheid die er momenteel geïnstalleerd is.
Wat jij er verder achter zoekt is volledig op je eigen conto; je kunt niet andere mensen een geweldsfantasie aansmeren omdat je dat nou eenmaal graag zou willen.
Maar het is geen hondenfluitje in dit geval. Pro-Israel wil graag dat het ene hondenfluitje is. En aangezien in Nederland we in meerderheid Palestijnen niet als volwaardige mensen beschouwen, gaan velen mee in het pro-Israelverhaal dat het een oproep tot geweld zou zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is op zich ook niet vreemd om veel gebruikte hondenfluitjes te verbieden. We staan ook All Lives Matters niet toe, ook al is die tekst op zichzelf niet zo spannend.
Ik heb genoeg historisch besef om het uitmoorden van een bevolking als fout te bestempelen en de goedpraattruukjes te herkennen van de supporters van het moorden, en het racisme dat de goedpraters drijft.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar 0 historisch besef. En je bent inmiddels enorm geradicaliseerd.
Nee. Dit herhalen maakt het niet waar. Je wil dat het waar is, dat is iets anders.quote:Dat "from the river to the see" een oproep tot geweld is, is de hele wereld het verder over eens.
Verwerpelijke en lasterlijke onzin.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:01 schreef Hanca het volgende:
From the river to the see tekst. En dat is wel een oproep tot geweld.
Vond Leendert Beekmans gloedvolle betoog in de “dit is de dag” podcast(vanaf 26:30) hier heel scherp over. Via de antisemitisme inbreng in de tweede kamer(sowieso de moeite waard) van Frans Timmermans en via Auschwitz overlever Primo Levi naar de woorden van Caroline van der Plas dat “we lessen moeten leren uit het verleden” naar de asielstop in 1938.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:56 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen pitcht Mona Keijzer nogmaals haar plan om Oekraïners terug te sturen naar hun eigen land: https://www.nrc.nl/nieuws(...)-oekrainers-a4197543?
Ze heeft niet door dat het aantal raketten dat daar dagelijks valt alleen maar toe neemt? En die Tuinman, die echt een defensie-expert zou moeten zijn gezien zijn achtergrond, corrigeert haar hierbij niet, hij steunt haar. Omdat hij bang is dat er niet genoeg mensen wonen om de Russen tegen te houden... durf hen dan de vraag te stellen: wat als we mensen terug sturen en het blijkt nog niet genoeg, hebt u dan het bloed aan uw handen van de mensen die hier veilig waren?
Ik kan er echt niet bij dat je met zulke figuren aan het onderhandelen bent over een coalitie. Mensen die mensenrechten en blijkbaar ook mensenlevens totaal onbelangrijk vinden. Met als hoofdreden dit:
[..]
Ze vinden het bij BBB erg dat er weilanden op worden geofferd voor één van de belangrijkste humane taken: het opvangen van mensen in nood.
En verder herhaalt Mona Keijzer hier gewoon doodleuk de nareis-op-nareis leugen. Dat zo iemand kamerlid is, dan schaam je je toch eigenlijk kapot...
quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nee. Dit herhalen maakt het niet waar. Je wil dat het waar is, dat is iets anders.
Nee dat is een welbekend hondenfluitje.quote:
Dat enkele pro-Israel lui , dat vooral zijn omdat ze daar hun moslimsvernietigingsdromen uitgevoerd zien dat klopt. Maar nog maakt dat die hondenfluitjes van de andere zijde niet wenselijk.quote:Op woensdag 1 mei 2024 08:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het is geen hondenfluitje in dit geval. Pro-Israel wil graag dat het ene hondenfluitje is. En aangezien in Nederland we in meerderheid Palestijnen niet als volwaardige mensen beschouwen, gaan velen mee in het pro-Israelverhaal dat het een oproep tot geweld zou zijn.
Braaf juichen terwijl er bommen gegooid worden, want het echte gevaar schuilt in de stiekeme betekenis van een zin die mensen scanderen, aldus de bommengooiers en hun trawanten.
Het is wat mensen er in willen zien om het niet over de boodschap te hoeven hebben.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat is een welbekend hondenfluitje.
Nou en? Daardoor wordt de betekenis toch niet irrelevant? Claimen dat het per definitie een oproep tot geweld of zelfs genocide zou zijn is op zijn best vreselijk dom, maar waarschijnlijk puur kwaadaardige klootzakkerij.quote:
Het betekent niets anders dan de vernietiging van Israëlquote:Op woensdag 1 mei 2024 09:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is wat mensen er in willen zien om het niet over de boodschap te hoeven hebben.
Het zeggen maakt het nog niet waar.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het betekent niets anders dan de vernietiging van Israël
Het ontkennen maakt het ook niet onwaar.quote:
De uitdrukking is dan ookquote:Op woensdag 1 mei 2024 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het ontkennen maakt het ook niet onwaar.
Sinds een groot deel van het volk achter die wet-brekende partijen staat.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:06 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het echt een hele vreemde gang van zaken dat mensen hier de rechters, die zich wél aan de wet houden, het probleem noemen en niet de politici en de regering die zich, bewust, niet aan de wet houden. Sinds wanneer is je aan de wet houden een probleem?
Ah, dus dan zouden we hier allemaal woorden tot jou kunnen richten die door de meeste mensen als doodsbedreigingen opgevat worden, maar wanneer je er naar vraagt zeggen we gewoon dat dat onze intentie niet was, en dan is het goedquote:Op woensdag 1 mei 2024 09:27 schreef VoMy het volgende:
[..]
De uitdrukking is dan ook
Wie stelt, bewijst.
Wensdenken en projecteren horen niet bij bewijsvoering. In principe is taal iets autonooms, mensen mogen zeggen wat ze zeggen zonder dat daar door anderen invulling aan gegeven kan worden. Als je details wilt weten, kun je het de sprekers zelf vragen.
Wierd Dukkiaans lijntjes trekken en associëren associëren associëren net zo lang tot je bij een voor jou gewenste uitleg van iemand anders zijn uitspraak komt, is een leuke oefening in totalitair denken maar hoeft in de praktijk geen weerslag te hebben, of überhaupt aandacht te krijgen.
Wat een dooddoener. De enigen die de betekenis ontkennen zijn de mensen die klagen over de uitspraak.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:29 schreef Janneke141 het volgende:
De betekenis van 'from the river to the sea' ontkennen zegt vooral iets over jou, niet over de uitspraak.
Ok, ik kan Afshin wel volgen. Maar ik wil beargumenteren dat het terugroepen van het kabinet door de rechter, wanneer eerstgenoemde wetten/verdragen verbreekt, nou juist een teken is dat ons democratisch stelsel enigszins gewaarborgd wordt. Want wat is het middels de Kamer democratisch opstellen van wetgeving nog waard, als het volgende kabinet die wetgeving vervolgens met voeten betreedt. Een rechter die de regering aan eerder gemaakte wetgeving houdt, zorgt voor de continuïteit van ons democratisch stelsel.quote:De rechtszaken van Urgenda oogsten veel kritiek vanuit de samenleving en verschillende juristen stellen dat hier sprake is van een democratisch tekort, het is aan de politiek om beleid te maken, niet aan de rechter.[12][13][14]
Rechtsgeleerde Afshin Ellian stelt in Elsevier Weekblad dat de Hoge Raad een ernstige fout in de zaak heeft gemaakt. De Nederlandse Staat heeft zich een internationale verplichting opgelegd. De Nederlandse regering vertegenwoordigt de Nederlandse Staat en de regering is gevormd door de wil van een meerderheid in het Nederlandse parlement. En het Nederlandse parlement gevormd door de uitslag van de laatste verkiezingen. Hier zijn alle stichtingen en andere belangenbehartigers irrelevant. Daarom is de wijze waarop de Hoge Raad art. 3:305a BW heeft toegepast, in strijd met het door de Grondwet gewaarborgd democratische stelsel.[15]
Probeer het eens, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Ah, dus dan zouden we hier allemaal woorden tot jou kunnen richten die door de meeste mensen als doodsbedreigingen opgevat worden, maar wanneer je er naar vraagt zeggen we gewoon dat dat onze intentie niet was, en dan is het goed
De mods en ik weten dat je redenatie achterlijke bullshit is. Dus nee. Want dan krijg ik een ban.quote:
Nee, jouw redenering is bullshit, want je gaat er al van uit dat er een kwaadaardige bedoeling achter de gebruikte taal zit. De stelling is juist het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:48 schreef probeer het volgende:
De mods en ik weten dat je redenatie achterlijke bullshit is.
Je bent helemaal vergeten dat het ook een leus van Hamas is? Of is Hamas in jouw ogen ook geen kwaadaardig groepje, gericht op de uitroeiing van de joden?quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, jouw redenering is bullshit, want je gaat er al van uit dat er een kwaadaardige bedoeling achter de gebruikte taal zit. De stelling is juist het tegenovergestelde.
'We' als in, onze regering? Want dat eerste beweert niemand hier. Slechte drogreden.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het is wel krom dat het geen probleem is dat we de genocide die Israel pleegt steunen met politiek en wapens.
Dan tegelijkertijd pro-Palestijnen proberen weg te zetten als genocidaal.
Wat een kutstropop.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Je bent helemaal vergeten dat het ook een leus van Hamas is? Of is Hamas in jouw ogen ook geen kwaadaardig groepje, gericht op de uitroeiing van de joden?
Wie zegt dat ze dat niet doen?quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:56 schreef probeer het volgende:
Al ben ik nog steeds van mening dat het pro-Palestina kamp wat beter na mag denken over wat die leus oproept bij anderen.
Dat vind ik ook, maar die uitspraak from the river to the sea is gewoon not donequote:Op woensdag 1 mei 2024 10:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het is wel krom dat het geen probleem is dat we de genocide die Israel pleegt steunen met politiek en wapens.
Dan tegelijkertijd pro-Palestijnen proberen weg te zetten als genocidaal.
Dus de interpretatie van de ontvanger heeft wél waarde in de betekenis van woorden. Goh, wie had dat nou gedacht zeg.quote:
Precies dit dus.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
Een leus kan in het begin een andere betekenis hebben gehad maar doordat het nu door Hamas gebruikt wordt die een duidelijk doel voor ogen hebt is de leus 'vervuild' geraakt.
Dan denk ik dat het verstandig is om die leus niet meer te gebruiken.
Groepsbelediging? Is volgens mij toch gewoon een ding wat niet mag, in ons land?quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:11 schreef MoreDakka het volgende:
Leuzen verbieden is het begin van het einde. Verwerpelijk als het is, het soort teksten waar we het hier over hebben zijn geen directe dreigementen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |