Ik kan mij niet voorstellen dat je dit echt denkt, zeker niet door hoe hij zegt “dat is toch geen Fries, ik ben toch ook geen Surinamer.” Maar als jij dat anders denkt verschillen we van mening.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:27 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom niet eigenlijk???
Hoezo "wannabe"? En hoezo treurig?quote:Op woensdag 10 april 2024 17:29 schreef inslagenreuring het volgende:
Het is gewoon een wannabe Fries. En dat is op veel vlakken treurig.
Ik begrijp de controverse om zijn persoon best wel hoor, daar gaat het niet om.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:33 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat je dit echt denkt, zeker niet door hoe hij zegt “dat is toch geen Fries, ik ben toch ook geen Surinamer.” Maar als jij dat anders denkt verschillen we van mening.
Je kunt je hele leven in Zeeland wonen maar als je ouders geen geboren Zeeuwen zijn ben je geen Zeeuw hoor. En dat heeft 0,0 met kleur te maken.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:38 schreef Korenfok het volgende:
nee geen rascisme volgens onze bekende users....
Nee het is gewoon natuurlijke onderscheiding van rassen en als we dat nu al rascisme noemen..... want iemand die donker /zwart / geel etc is kan zich nooit een fries, brabander, tukker etc noemen. Een geboren hagenees, opgegroeid in enschede, dat is wel een echte tukker, limburger, fries etc....
Provincie is je roots, Nationaliteit wordt je opgedrongen, wat heb ik als gelderlander te maken met een Brabander, hem meer met duitsland dorpje paar kilometer verder op, dan met brabanders...quote:Op woensdag 10 april 2024 17:33 schreef DrDentz het volgende:
Ben ik dan een echte Gelderlander?Waarom zou je je druk maken om je provincie ..
Als je het voor jezelf zo maar recht kan lullen is het prima Eye.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:38 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik begrijp de controverse om zijn persoon best wel hoor, daar gaat het niet om.
Maar feitelijk zegt Derksen niets onjuist. De Hoop is geen (geboren) Fries en Derksen komt ook niet uit Suriname.
Daar is gewoon 0,0 onjuist aan.
Maar alle racismeroepers willen natuurlijk dolgraag dat de uitspraak van Derksen een racistische lading heeft: "want ee getinte man kan toch geen Fries zijn". Die woorden wil men schijnbaar in de mond van Derksen leggen maar die heeft hij nooit daadwerkelijk zo uitgesproken.
maar de 2e generatie wel, want ik woon in z'on gehucht. En sterker nog als jij op groeit en je ouders zijn onderdeel van de gemeenschap dan ben jij direct een echte (noem de plaats naam maar op).quote:Op woensdag 10 april 2024 17:40 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Je kunt je hele leven in Zeeland wonen maar als je ouders geen geboren Zeeuwen zijn ben je geen Zeeuw hoor. En dat heeft 0,0 met kleur te maken.
Ik vraag wat er racistisch aan is ?quote:Op woensdag 10 april 2024 17:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dus iemand die in Flevoland geboren is, op de grens van friesland (Rutte ofzo), maar woont zijn hele leven in friesland, praat fries etc.... kan zich ook geen fries noemen?
Oh we gaan even verder waarom is hij dan wel een nederlander, volgens jou of zijn kinderen, zonder dat het rascisme is natuurlijk?
Ik woon zelf ook in zo'n gehucht. Mijn kinderen worden, ondanks dat ze er geboren zijn, ook import genoemd. Het is allemaal wat gekscherend want er is ook niemand die het iets uitmaakt verder. Het halve dorp is nochtans import. Maar volgens de dorpsoudsten zullen mijn kinderen nooit (insert dorp)-er worden.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
maar de 2e generatie wel, want ik woon in z'on gehucht. En sterker nog als jij op groeit en je ouders zijn onderdeel van de gemeenschap dan ben jij direct een echte (noem de plaats naam maar op).
Gevalletje Elizabeth Warren dusquote:Op woensdag 10 april 2024 17:43 schreef DrDentz het volgende:
Ik denk dat ik wel belachelijk gemaakt zou worden als ik bij een Indiaanse stam ga wonen en zeg dat ik een echte Navajo ben.
[ afbeelding ]
Hangt ervan af.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:42 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik vraag wat er racistisch aan is ?
Hij vindt dat hij geen Fries is , is dat racistisch ?
Ik lul niks recht wat krom is. Ik consateer enkel wat er gezegd wordt en enkel op basis daarvan kan ik niets racistisch ontdekken.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je het voor jezelf zo maar recht kan lullen is het prima Eye.
Omdat Derksen niet op het idee was gekomen dat iemand met een lichte kleur, opgegroeid in Friesland met Friese ouders op een Friese boerderij die vloeiend Fries praat weleens geadopteerd zou kunnen zijn en dus niet in Friesland geboren zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:27 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom niet eigenlijk???
Feiten zijn feiten.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je het voor jezelf zo maar recht kan lullen is het prima Eye.
Hij is gewoon een Friesquote:Op woensdag 10 april 2024 17:29 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Het onderwerp veranderen? Waar heb jij het nu weer over?
Of hij geadopteerd is of niet doet er niet eens toe.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat Derksen niet op het idee was gekomen dat iemand met een lichte kleur, opgegroeid in Friesland met Friese ouders op een Friese boerderij die vloeiend Fries praat weleens geadopteerd zou kunnen zijn en dus niet in Friesland geboren zou kunnen zijn.
Het hele feit van zijn gekleurde huid maakt dat die uitspraak is gedaan. En niets anders.
Je lult alles krom. Ik constateer dat enkel en op basis daarvan is het door en door racistischquote:Op woensdag 10 april 2024 17:49 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik lul niks recht wat krom is. Ik consateer enkel wat er gezegd wordt en enkel op basis daarvan kan ik niets racistisch ontdekken.
Bedankt voor het duiden van mijn punt.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat Derksen niet op het idee was gekomen dat iemand met een lichte kleur, opgegroeid in Friesland met Friese ouders op een Friese boerderij die vloeiend Fries praat weleens geadopteerd zou kunnen zijn en dus niet in Friesland geboren zou kunnen zijn.
Het hele feit van zijn gekleurde huid maakt dat die uitspraak is gedaan. En niets anders.
Ik heb Derksen niks horen zeggen over kleur, hooguit over afkomst. En zoals we weten staat afkomst niet gelijk aan kleur. Als je wil beweren dat dat wél zo is, is dat het onderscheid wat jij maakt en niet Derksen.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:05 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Je lult alles krom. Ik constateer dat enkel en op basis daarvan is het door en door racistisch
O myquote:Op woensdag 10 april 2024 18:05 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Bedankt voor het duiden van mijn punt.
Feitelijk is het ook onjuistquote:Op woensdag 10 april 2024 17:38 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Maar feitelijk zegt Derksen niets onjuist.
Hij heeft het juist over afkomst gehad. Ook toevallig dat hij over Suriname begin zekerquote:Op woensdag 10 april 2024 18:07 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Ik heb Derksen niks horen zeggen over kleur, hooguit over afkomst. En zoals we weten staat afkomst niet gelijk aan kleur. Als je wil beweren dat dat wél zo is, is dat het onderscheid wat jij maakt en niet Derksen.
Exact ditquote:Op woensdag 10 april 2024 17:45 schreef Cilantro het volgende:
Zodra het om een blanke man ging was er geen ophef geweest.
Stukje zwart privilege.
Dat zegt Derksen niet. Derksen zegt "dat is toch geen Fries". En dan laten ze nog even een foto van de Hoop zien. En dan zegt Derksen "ik ben toch geen Surinamer".quote:Op woensdag 10 april 2024 18:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of hij geadopteerd is of niet doet er niet eens toe.
Derksen zei dat hij een Erirtreer is/was.
Wederom een bevestiging van mijn punt. Iedereen uit Friesland is volgens jou beredenering wit, en iedereen uit Suriname is zwart. Een zwarte Fries kan schijnbaar niet (terwijl Derksen niks over kleur heeft gezegd) dus dan MOET het wel over de kleur gaan...quote:Op woensdag 10 april 2024 18:10 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Hij heeft het juist over afkomst gehad. Ook toevallig dat hij over Suriname begin zeker
Wow..quote:Op woensdag 10 april 2024 18:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Och man, ongenuanceerde sneuneus Derksen roept iets en andere sneuneuzen moeten er weer iets heel groots van maken.
Werkelijk alles aan dit bericht is kansloos. Zonde van de electriciteit en zuurstof.
Provincie is je roots, Nationaliteit wordt je opgedrongen, wat heb ik als gelderlander te maken met een Brabander, hem meer met duitsland dorpje paar kilometer verder op, dan met brabanders...quote:Op woensdag 10 april 2024 17:33 schreef DrDentz het volgende:
Ben ik dan een echte Gelderlander?Waarom zou je je druk maken om je provincie ..
Oh dus tegen rascistische uitspraken zijn is nu ook al woke?quote:Op woensdag 10 april 2024 18:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Feiten zijn feiten.
Als jij en je woke vriendjes maar weer eens iemand kunnen aanvallen hè
Derksen zei dat hij geen Fries is omdat hij er niet geboren is. Dat heeft dus niets met huidskleur te maken.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat zegt Derksen niet. Derksen zegt "dat is toch geen Fries". En dan laten ze nog even een foto van de Hoop zien. En dan zegt Derksen "ik ben toch geen Surinamer".
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Het gaat Derksen om de kleur, verder niets.
Waarom, zelfs de ncdr gaat er niks mee doen omdat het weer hetzelfde typische Derksen gewauwel is. Enige wat je er mee doet is zijn toch al opgeblazen ego opblazen en de term racisme uithollen. Terwijl racisme springlevend is in Nederland.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wow..
De opmerkingen van Derksen zin inderdaad uitermate kansloos (to put it mildly).
Maar dat is dan ook meteen het enige waar we het over eens zijn
Nee nee en Derksen is ook geen Surinamer.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Derksen zei dat hij geen Fries is omdat hij er niet geboren is. Dat heeft dus niets met huidskleur te maken.
Dat is ook de onderliggende discussie over identiteit die nu angstvallig wordt vermeden door de escalatie.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:52 schreef Dutch_view het volgende:
Wel een interessante discussie.
De Hoop geen Fries noemen omdat hij daar opgegroeid is.
Toch wordt dit wel vaak gedaan met Morrokanen , Turken, Surinamers etc. die in Nederland geboren zijn en getogen.
Die worden openlijk toch ook nog "die Turken, Surinamers" etc. genoemd.
Dat is dan ook net zo racistisch om ze geen Nederlander te noemen
Alweer bewijs je mijn gelijk.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:17 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Wederom een bevestiging van mijn punt. Iedereen uit Friesland is volgens jou beredenering wit, en iedereen uit Suriname is zwart. Een zwarte Fries kan schijnbaar niet (terwijl Derksen niks over kleur heeft gezegd) dus dan MOET het wel over de kleur gaan...
Het heeft alles met huidskleur te maken. Hij haalt Suriname erbij.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Derksen zei dat hij geen Fries is omdat hij er niet geboren is. Dat heeft dus niets met huidskleur te maken.
Topic is wel samen te vatten tot dit verder.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:13 schreef miss_sly het volgende:
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Het gaat Derksen om de kleur, verder niets.
En hij zegt ‘kijk dan’ als de foto wordt getoond. Hoe ziet hij aan die foto of hij wel of niet in Friesland geboren is?quote:Op woensdag 10 april 2024 18:35 schreef Zwoerd het volgende:
Derksen zegt letterlijk dat iemand die in Friesland geboren is, het recht heeft om er zo over te praten. Met andere woorden, de Hoop heeft minder rechten om zijn afkomst. Veel puurder dan dat ga je discriminatie niet krijgen.
Nee, het is niet racistisch.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Korenfok het volgende:
Oh dus tegen rascistische uitspraken zijn is nu ook al woke?
en wie valt derksen aan? Hij zegt iets, daar wordt opgereageerd of mag de nazi ideologie niet betwist worden?
Dit bedoel ik nouquote:
Nee.....quote:Op woensdag 10 april 2024 18:35 schreef Zwoerd het volgende:
Derksen zegt letterlijk dat iemand die in Friesland geboren is, het recht heeft om er zo over te praten. Met andere woorden, de Hoop heeft minder rechten om zijn afkomst. Veel puurder dan dat ga je discriminatie niet krijgen.
Dat slaat dus niet op Habtamu.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die ergens niets mee te maken heeft mag er van alles van vinden, maar heeft er niets over te zeggen.
Volgens mij ben ik hier niet zo van de aanval bianconeri.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Feiten zijn feiten.
Als jij en je woke vriendjes maar weer eens iemand kunnen aanvallen hè
Gezien het aantal reacties wel goed voor de omzet van FOK!quote:Op woensdag 10 april 2024 18:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Och man, ongenuanceerde sneuneus Derksen roept iets en andere sneuneuzen moeten er weer iets heel groots van maken.
Werkelijk alles aan dit bericht is kansloos. Zonde van de electriciteit en zuurstof.
Je kunt er zo weer een afstrepenquote:Op woensdag 10 april 2024 14:51 schreef Bananenpap het volgende:
Oh, is het jaarlijkse Derksen relletje weer aangebroken? Ik pak alvast de bingokaart:
.
X Kamerleden spreken hun verontwaardiging uit op Twitter
X Tafelgasten die moesten lachen om opmerking worden ook geshamed
X AD maakt eerste artikel over incident
X Na x-aantal tweets maakt NOS ook een artikel over incident
O Angela de Jong maakt vernietigende column met termen als gedateerde zeiksnor
O Vrouwelijke columnisten spreken ongenoegen uit tijdens uitzending Jeroen en Sophie
O Mediaprominenten als Tim Hofman, Georgina Verbaan en Akwasi roepen op tot een boycot
O Johan Derksen reageert onverschillig met termen als woke en cancelcultuur in eerstvolgende VI-uitzending
O Wilfred Genee snapt het tegengeluid allemaal heel erg goed
O Rene van der Gijp zegt hele aflevering niks en maakt een grap over een penis
O John de Mol wordt opgeroepen het programma stop te zetten, maar laat niks van zich horen
O Mediarelletje duurt een paar dagen, Johan Derksen kondigt vertrek aan
O Medialandschap reageert verontwaardigd over cancelcultuur, je mag namelijk niks meer zeggen tegenwoordig
O Na dagen van speculatie door programma's als Boulevard en Show Nieuws komt Vandaag Inside weer terug op de buis.
O Publiek gaat uit zijn dak in eerstvolgende afleveirng
O Johan Derksen steekt zijn middelvinger op naar alle wokemensen
Niks mis meequote:Op woensdag 10 april 2024 14:24 schreef Haags het volgende:
Ik ben ook maar een kankah Hagenees. Ofnie dan @:sp3c @:mortaxx
Dat dan weer welquote:Op woensdag 10 april 2024 18:46 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Gezien het aantal reacties wel goed voor de omzet van FOK!
Nog niet eens. Het gaat hem om de kleur. Een donker persoon kan geen Fries zijn want Friezen zijn wit (en heten Hylke of Sietse).quote:Op woensdag 10 april 2024 18:41 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dat slaat dus niet op Habtamu.
Volgens Derksen heeft een geboren Fries wel het recht om ergens iets over zeggen, maar iemand die toevallig de eerste 8 maanden van zn levens ergens anders heeft gewoond, heeft er niets over te zeggen. Je indentiteit wordt bepaald door opvoeding, cultuur, de omgeving waar je opgroeit etc. Allemaal dingen die Habtamu een Friese identiteit geven. Dan gaat het Derksen dus puur om de afkomst.
Verschil is dat Derksen geen Surinaams spreekt en er waarschijnlijk überhaupt nooit geweest is, dan zou het eigenaardig zijn alstie zichzelf Surinamer zou noemenquote:Op woensdag 10 april 2024 17:38 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Maar feitelijk zegt Derksen niets onjuist. De Hoop is geen (geboren) Fries en Derksen komt ook niet uit Suriname.
Maar alle racismeroepers willen natuurlijk dolgraag dat de uitspraak van Derksen een racistische lading heeft: "want ee getinte man kan toch geen Fries zijn". Die woorden wil men schijnbaar in de mond van Derksen leggen maar die heeft hij nooit daadwerkelijk zo uitgesproken.
Is er eigenlijk een definitie van wat een "echte Fries" is? En zo ja, wat is die dan?quote:Op woensdag 10 april 2024 18:57 schreef Hyperdude het volgende:
Een echte Fries had nooit zo'n correcte reactie gegeven.
Derksen is een racistische hork, weten we allemaal en dat blijft hij toch wel doen. Gewoon geen aandacht aan bestedenquote:Op woensdag 10 april 2024 17:38 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Je zegt dat "we" moeten wegkijken..quote:Op woensdag 10 april 2024 19:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Derksen is een racistische hork, weten we allemaal en dat blijft hij toch wel doen. Gewoon geen aandacht aan besteden
Nee dat zeg ik niet. En ik wist gewoon dat deze reactie ging komen. Wat we nu doen is precies het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je zegt dat "we" moeten wegkijken..
Sorry, oneens. Doodzwijgen is m.i. niet beter.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet. En ik wist gewoon dat deze reactie ging komen. Wat we nu doen is precies het tegenovergestelde.
Alsof je in een grote stad bij elke hondendrol op de stoep verontwaardigd gaat zitten doen. Shit gebeurt, letterlijk. Derksen heeft alleen nog dat ballen programma van hem en voor de rest is hij niet relevant. Juist door dit -telkens- zo uit te lichten maak je hem en het programma relevant. doodzwijgen is beter
Mi wel want door er telkens zo'n ding van te maken gaan ze er mee door. Het is zo'n beetje het verdienmodel geworden van die show.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sorry, oneens. Doodzwijgen is m.i. niet beter.
Agree to disagree dan maarquote:Op woensdag 10 april 2024 19:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mi wel want door er telkens zo'n ding van te maken gaan ze er mee door. Het is zo'n beetje het verdienmodel geworden van die show.
Idd ik zie de lading ook nietquote:Op woensdag 10 april 2024 14:22 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Als dit racisme voor moet stellen dan is de term ernstig aan inflatie onderhevig.
Ik ben Friestalig opgevoed door 2 Friese ouders. Witter dan wit.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:01 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een definitie van wat een "echte Fries" is? En zo ja, wat is die dan?
Zelf ben ik geboren en getogen in Friesland. Maakt mij dat een Fries? Mijn ouders zijn geboren en getogen in de provincie Groningen. Ben ik dan een Groninger?
Ik woon nu in de provincie Utrecht. Ben ik nu een Utrechter?
Ik heb nu een identiteitscrisis.![]()
Die man komt elke dag op tv en trekt een miljoen kijkers.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gewoon geen aandacht aan besteden
Stel diezelfde vraag aan de meeste Afrikanen en ze zullen "ja" antwoorden.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:21 schreef Joppiez het volgende:
Als ik een willekeurige Chinees vraag of ik, of een kind van mij, Chinees kan worden dan weet ik het antwoord wel. Maakt dat alle Chinese racistisch? Nee hoor.
Het is dan ook door en door racistischquote:Op woensdag 10 april 2024 19:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Stel diezelfde vraag aan de meeste Afrikanen en ze zullen "ja" antwoorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |