abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213142125
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat zal je toch iets concreter moeten maken dan dit, ik heb daar niet eerder van gehoord. Het is volgens mij ook de taak van de NTSHA om zoiets te onderzoeken.

Overigens worden incidenten met Autopilot al door NTSHA onderzocht, vooral of Autopilot daar een rol bij speelde en of die rol van invloed is geweest op de afloop. Als er incidenten zijn met FSD dan zullen ze dat ook onderzoeken.
Dat zal ik doen, als ik het weer tegen kom. Waarschijnlijk gaan we dat tijdens of na de proefperiode automatisch horen, als dat bestaat :)
pi_213142143
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zal ik doen, als ik het weer tegen kom. Waarschijnlijk gaan we dat tijdens of na de proefperiode automatisch horen, als dat bestaat :)
Vanwege die proefperiode zijn het er idd wel een stuk meer dan 400.000 testers op het moment. Dat is dan wel weer slim van Tesla. Misschien ook wel een teken dat ze meer data kunnen verwerken dan vroeger. En dan zijn ze nog een datacenter aan het bouwen puur voor AI-doeleinden.

Offtopic: is er nog een kans dat je uit de bijstand komt? Of ben je, zoals velen, daar (door bijvoorbeeld een situatie waar je tussen 2 banen zat) in beland terwijl je eigenlijk WIA had moeten ontvangen?

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-04-2024 22:16:10 ]
pi_213142271
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Offtopic: is er nog een kans dat je uit de bijstand komt? Of ben je, zoals velen, daar (door bijvoorbeeld een situatie waar je tussen 2 banen zat) in beland terwijl je eigenlijk WIA had moeten ontvangen?
Ik heb geen diploma, maar ben heel goed met techniek en erg goed met computers. Ik ben vooral een goede kartrekker / projectleider (alhoewel die functie in de ICT niet meer bestaat). Maar ik ben dus een hele slechte junior, wat je toch moet zijn als je ergens binnenkomt. Anders gaan je collega's je niet accepteren.

Ik heb toevallig vorige week een paar testgesprekken gehad bij een ICT afdeling in opdracht van mijn werkcoach, die dat bevestigden. Ik ben heel aardig en gezellig, en heb heel veel kennis van zaken. Ik praat wel veel. En mijn niveau is veel te hoog om me ergens in te zetten. Als ik al door de HR laag heen kom, wat vrijwel nooit gebeurt.

Als ik een intakegesprek heb met de eigenaar van een bedrijf, of de hoogste techneut, dan kunnen we het meestal uitstekend vinden. Maar ze zoeken geen compagnon of manager, maar een werknemer.

Een eigen bedrijf zou goed bij me passen, maar als je daar vanuit een uitkering mee begint, krijg je nog een half jaar een halve uitkering en daarna helemaal geen sociaal vangnet meer. Je kunt wel tegen een hoge rente (groot risico) geld lenen van de sociale dienst. Dus je moet meteen een ander inkomen hebben. ZZP'er in verkapte loondienst, meestal.

Dus dan moet je het van je netwerk en je sociale vaardigheden hebben. En dat is vaak wat moeilijk, omdat het voor mij lastig is om het juiste denkkader op te zetten, zodat we niet langs elkaar heen praten.

Dus ik wil wel, maar ik heb er een hard hoofd in. Mijn afgelopen drie werkcoaches dachten wel dat ze me weer aan het werk kregen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.

En WIA of vervroegd pensioen daar doet onze gemeente niet meer aan, dat kost geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 08-04-2024 22:29:24 ]
pi_213142377
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb geen diploma, maar ben heel goed met techniek en erg goed met computers. Ik ben vooral een goede kartrekker / projectleider (alhoewel die functie in de ICT niet meer bestaat). Maar ik ben dus een hele slechte junior, wat je toch moet zijn als je ergens binnenkomt. Anders gaan je collega's je niet accepteren.

Ik heb toevallig vorige week een paar testgesprekken gehad bij een ICT afdeling in opdracht van mijn werkcoach, die dat bevestigden. Ik ben heel aardig en gezellig, en heb heel veel kennis van zaken. Ik praat wel veel. En mijn niveau is veel te hoog om me ergens in te zetten. Als ik al door de HR laag heen kom, wat vrijwel nooit gebeurt.

Als ik een intakegesprek heb met de eigenaar van een bedrijf, of de hoogste techneut, dan kunnen we het meestal uitstekend vinden. Maar ze zoeken geen compagnon of manager, maar een werknemer.

Een eigen bedrijf zou goed bij me passen, maar als je daar vanuit een uitkering mee begint, krijg je nog een half jaar een halve uitkering en daarna helemaal geen sociaal vangnet meer. Je kunt wel tegen een hoge rente (groot risico) geld lenen van de sociale dienst. Dus je moet meteen een ander inkomen hebben. ZZP'er, meestal.

Dus dan moet je het van je netwerk en je sociale vaardigheden hebben. En dat is vaak wat moeilijk, omdat het voor mij lastig is om het juiste denkkader op te zetten, zodat we niet langs elkaar heen praten.

Dus ik wil wel, maar ik heb er een hard hoofd in. Mijn afgelopen drie werkcoaches dachten wel dat ze me weer aan het werk kregen, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
Ik hoop dat het lukt en dat je over 3 jaar een Tesla kan kopen (let op het woord "kan").

quote:
En WIA of vervroegd pensioen daar doet onze gemeente niet meer aan, dat kost geld.
Ik bedoelde meer of je in de bijstand was gekomen omdat je misschien afgekeurd bent voor werk op het moment dat je werkloos was (in combinatie met die 3 ziekenhuisbezoeken). Dat overkomt veel mensen, die eigenlijk in de WIA thuishoren. Maar dat lijkt niet het geval.
pi_213142416
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik hoop dat het lukt en dat je over 3 jaar een Tesla kan kopen (let op het woord "kan").
Ik hoop het ook :)

Er zijn heel veel dingen die ik zou willen doen, maar ik denk groot. En zelfs iets simpels, zoals een muismat die echt werkt kost al gauw een jaar en een ton om op te starten.
pi_213143322
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 22:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik bedoelde meer of je in de bijstand was gekomen omdat je misschien afgekeurd bent voor werk op het moment dat je werkloos was (in combinatie met die 3 ziekenhuisbezoeken). Dat overkomt veel mensen, die eigenlijk in de WIA thuishoren. Maar dat lijkt niet het geval.
Ja, als je in de bijstand zit moet je per definitie een domme sukkel zijn waar wat mis mee is. Dus schrijft iedereen in hun dossier dat ik een autist ben die zichzelf enorm overschat. Autisme is tenslotte een communicatiestoornis.

Je hebt laagpresterende autisten, die kom je niet vaak tegen, want die kunnen niet voor zichzelf zorgen. Je hebt ook hoogpresterende autisten, die vaak heel goed zijn in 1 ding, maar het niet uit kunnen leggen. In de ICT kom je die veel tegen. Dus dat is een gemakkelijke vergaarbak.

Met hoogbegaafden zonder diploma die het wel uit kunnen leggen kan niemand wat. Die passen niet in het systeem.
pi_213145485
Om nog even terug te komen op FSD, m'n gedachten gingen nog even los op de bewering dat de huidige hardware (zonder lidar en radar) niet geschikt zou zijn voor echte FSD.

Zelfs als het Tesla niet lukt om met de huidige hardware FSD uit te rollen en het wel zou lukken met de lancering van een echte "robotaxi" met extra hardware, dan zou je in de situatie kunnen komen dat Tesla maximaal 400.000 keer een bedrag van $12.000 moet terugbetalen aan klanten. Dan heb je het over 4,8 miljard Dollar.

Maar zelfs dan zijn de kosten niet hoger dan die Waymo tot nu toe heeft gemaakt (sinds 2015), echter heeft Tesla wel duizenden keren meer bruikbare data.
pi_213145534
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 00:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als je in de bijstand zit moet je per definitie een domme sukkel zijn waar wat mis mee is. Dus schrijft iedereen in hun dossier dat ik een autist ben die zichzelf enorm overschat. Autisme is tenslotte een communicatiestoornis.

Je hebt laagpresterende autisten, die kom je niet vaak tegen, want die kunnen niet voor zichzelf zorgen. Je hebt ook hoogpresterende autisten, die vaak heel goed zijn in 1 ding, maar het niet uit kunnen leggen. In de ICT kom je die veel tegen. Dus dat is een gemakkelijke vergaarbak.

Met hoogbegaafden zonder diploma die het wel uit kunnen leggen kan niemand wat. Die passen niet in het systeem.
Zonder diplomas kom je moeilijk aan een baan die echt beter betaalt dan minimumloon en dan loont werken niet. Elke dag je bed uit om te gaan werken voor circa 150 to 200 euro meer netto inkomen per maand, daartoe zijn weinigen bereid. Ik ken zelf 2 familieleden die het weigeren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213145817
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 00:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als je in de bijstand zit moet je per definitie een domme sukkel zijn waar wat mis mee is. Dus schrijft iedereen in hun dossier dat ik een autist ben die zichzelf enorm overschat. Autisme is tenslotte een communicatiestoornis.

Je hebt laagpresterende autisten, die kom je niet vaak tegen, want die kunnen niet voor zichzelf zorgen. Je hebt ook hoogpresterende autisten, die vaak heel goed zijn in 1 ding, maar het niet uit kunnen leggen. In de ICT kom je die veel tegen. Dus dat is een gemakkelijke vergaarbak.

Met hoogbegaafden zonder diploma die het wel uit kunnen leggen kan niemand wat. Die passen niet in het systeem.
(lol)
pi_213145834
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zonder diplomas kom je moeilijk aan een baan die echt beter betaalt dan minimumloon en dan loont werken niet. Elke dag je bed uit om te gaan werken voor circa 150 to 200 euro meer netto inkomen per maand, daartoe zijn weinigen bereid. Ik ken zelf 2 familieleden die het weigeren.
Ja, en dan heb ik collega's waar ik niet mee kan praten en die zich de hele tijd aan mij lopen te ergeren. Dan duurt het niet lang voor ik weer op straat sta.
pi_213146089
Ik heb 5 jaar over de mavo gedaan en daarna 3 MBO opleidingen compleet verprutst, dus ik hou me maar stil :+

Zeker niet hoogbegaafd, achteraf wel een vermoeden van ASS / ADHD en dat combineert niet zo goed met focussen op dingen die je niet leuk vindt. Omgekeerd lukt het wel goed om me te focussen op / verdiepen in dingen die me interesseren. "Hyperfocus" schijnt zoiets te heten.
pi_213146139
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 12:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en dan heb ik collega's waar ik niet mee kan praten en die zich de hele tijd aan mij lopen te ergeren. Dan duurt het niet lang voor ik weer op straat sta.
Ik denk eigenlijk dat wel dat dat te trainen / conditioneren valt. Dat is misschien het vlak waar je aan zou kunnen werken als je daar aan wil werken. De capaciteiten voor het werk zelf zal je wel hebben, daar loopt het niet op stuk.

Dat is lastig want hulp accepteren, bijvoorbeeld van een psycholoog (ik weet niet welk type hulpverlener hier in gespecialiseerd is), kan aanvoelen als "falen".
pi_213146436
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk dat wel dat dat te trainen / conditioneren valt. Dat is misschien het vlak waar je aan zou kunnen werken als je daar aan wil werken. De capaciteiten voor het werk zelf zal je wel hebben, daar loopt het niet op stuk.

Dat is lastig want hulp accepteren, bijvoorbeeld van een psycholoog (ik weet niet welk type hulpverlener hier in gespecialiseerd is), kan aanvoelen als "falen".
Lobotomie.

Je bent heel goed in een heleboel dingen, maar daar mag je niet eens over praten terwijl je dom en repetitief werk doet waar je bij in slaap valt.

Ik heb van mijn zeventiende tot mijn dertigste ongeschoold werk gedaan. Ik heb in die tijd meer dan honderd baantjes gehad, waarbij ik vooral heel veel kritiek kreeg van mijn collega's, het altijd fout deed en moest leren me aan te passen. Op een gegeven moment had ik daar helemaal genoeg van.

Ik heb ook een paar keer bij bedrijven gewerkt waar wel hele slimme (universitair geschoolde) mensen rondliepen, waar ik wel mee kom praten en die me aan zaten te moedigen. Het zijn de niet zo slimme collega's en/of het middenmanagement die aanstoot aan mij nemen en me wegwerken.

Mannen zijn nu eenmaal competitief van aard en dan ben ik snel een bedreiging.

Maar ja, zonder diploma moet je nou eenmaal onderaan beginnen.
pi_213146548
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Lobotomie.

Je bent heel goed in een heleboel dingen, maar daar mag je niet eens over praten terwijl je dom en repetitief werk doet waar je bij in slaap valt.

Ik heb van mijn zeventiende tot mijn dertigste ongeschoold werk gedaan. Ik heb in die tijd meer dan honderd baantjes gehad, waarbij ik vooral heel veel kritiek kreeg van mijn collega's, het altijd fout deed en moest leren me aan te passen. Op een gegeven moment had ik daar helemaal genoeg van.

Ik heb ook een paar keer bij bedrijven gewerkt waar wel hele slimme (universitair geschoolde) mensen rondliepen, waar ik wel mee kom praten en die me aan zaten te moedigen. Het zijn de niet zo slimme collega's en/of het middenmanagement die aanstoot aan mij nemen en me wegwerken.

Mannen zijn nu eenmaal competitief van aard en dan ben ik snel een bedreiging.

Maar ja, zonder diploma moet je nou eenmaal onderaan beginnen.
Ik ken je niet, maar mensen die zeggen dat ze bij honderd bedrijven problemen hadden en hun problemen bij al die bedrijven de schuld is van domme collega's en middenmanagement geloof ik niet. Een van de kenmerken van een hoog IQ is zelfreflectie kunnen doen en dat ontbreekt volledig. Ik snap dat hulpverleners uitkwamen bij het idee van een autist die zichzelf overschat.
pi_213146653
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik ken je niet, maar mensen die zeggen dat ze bij honderd bedrijven problemen hadden en hun problemen bij al die bedrijven de schuld is van domme collega's en middenmanagement geloof ik niet. Een van de kenmerken van een hoog IQ is zelfreflectie kunnen doen en dat ontbreekt volledig. Ik snap dat hulpverleners uitkwamen bij het idee van een autist die zichzelf overschat.
Ja, als iedereen zegt dat je gek bent, dan zul je dat wel zijn. De meerderheid heeft altijd gelijk.

Maar ik heb dus geen zelfreflectie omdat ik mezelf overschat? Hoe bepaal jij dat? Als je bij capaciteitstoetsen altijd "ver bovengemiddeld" scoort, en bij een IQ test "heel hoogbegaafd", dan zullen die testen wel niet kloppen?

Whatever. Ik begrijp dat iedereen zichzelf het slimste vind. Ik stop er over.
pi_213146888
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als iedereen zegt dat je gek bent, dan zul je dat wel zijn. De meerderheid heeft altijd gelijk.

Maar ik heb dus geen zelfreflectie omdat ik mezelf overschat? Hoe bepaal jij dat? Als je bij capaciteitstoetsen altijd "ver bovengemiddeld" scoort, en bij een IQ test "heel hoogbegaafd", dan zullen die testen wel niet kloppen?

Whatever. Ik begrijp dat iedereen zichzelf het slimste vind. Ik stop er over.
Als je bij 1 bedrijf ruzie had gehad, dan was dat een stom bedrijf. Bij twee wordt dat al wat twijfelachtiger, maar bij bedrijf nr 100 is er toch wel sprake van een patroon en wat die bedrijven met elkaar gemeen hadden was jij.

Ik heb met een vwo diploma op zak ook ongeschoold werk gedaan bij meerdere bedrijven. Het werk was nooit zo spannend nee, maar heb echt nooit problemen gehad met de mensen die daar hun hele leven werkten.

Je laatste opmerking is trouwens een mooie indicatie dat ik gelijk had. Iemand zegt een keertje nee tegen je bullshit en je verzint meteen dat hij zichzelf de slimste vindt. Doe dat 2x nadat je net begonnen bent en collega's kotsen je uit ja. En terecht.
pi_213147044
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als iedereen zegt dat je gek bent, dan zul je dat wel zijn. De meerderheid heeft altijd gelijk.

Maar ik heb dus geen zelfreflectie omdat ik mezelf overschat? Hoe bepaal jij dat? Als je bij capaciteitstoetsen altijd "ver bovengemiddeld" scoort, en bij een IQ test "heel hoogbegaafd", dan zullen die testen wel niet kloppen?

Whatever. Ik begrijp dat iedereen zichzelf het slimste vind. Ik stop er over.
Er zijn verschillende soorten slim. Er zijn mensen die sociaal heel sterk zijn maar nog geen fatsoenlijke staartdeling kunnen maken. Er zijn mensen die een IQ van Einstein hebben maar in een groep altijd het buitenbeentje zijn. Het "Sheldon Cooper syndroom" zal ik het maar noemen ;)

Wel herkenbaar. Niet van dat hoge IQ (was het maar zo'n feest) maar wel het EQ dat bij mij niet al te sterk ontwikkeld is. Sinds ik me daar van bewust ben geworden, heb ik daar wel iets aan kunnen doen maar het zal altijd een belemmering vormen. Het zij zo ;)
pi_213147334
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn verschillende soorten slim. Er zijn mensen die sociaal heel sterk zijn maar nog geen fatsoenlijke staartdeling kunnen maken. Er zijn mensen die een IQ van Einstein hebben maar in een groep altijd het buitenbeentje zijn. Het "Sheldon Cooper syndroom" zal ik het maar noemen ;)

Wel herkenbaar. Niet van dat hoge IQ (was het maar zo'n feest) maar wel het EQ dat bij mij niet al te sterk ontwikkeld is. Sinds ik me daar van bewust ben geworden, heb ik daar wel iets aan kunnen doen maar het zal altijd een belemmering vormen. Het zij zo ;)
Tja, je ziet in dit topic hoe daar op gereageerd wordt. Leuk als je ouders je steunen en je naar de universiteit kunt, anders heb je er alleen last van.

"Stomme zak! Hou je bek en doe wat ik zeg!" Dat heb ik heel erg vaak gehoord. Als je je hele leven (om te beginnen iedere dag door je vader) uitgemaakt wordt voor een stomme sukkel die niets kan, dan doe je niets anders dan zelfreflectie. Dan ben je continu bezig met uitzoeken waar het fout gaat. Wat het vaak alleen maar erger maakt. En dan leer je wel aardig en gezellig te zijn. Maar op je werk is het moeilijk om je altijd heel gemiddeld voor te doen. Onbewust doe en zeg je toch regelmatig dingen waar je collega's dan over struikelen.

Haantjesgedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-04-2024 18:59:47 ]
pi_213147569
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zonder diplomas kom je moeilijk aan een baan die echt beter betaalt dan minimumloon en dan loont werken niet. Elke dag je bed uit om te gaan werken voor circa 150 to 200 euro meer netto inkomen per maand, daartoe zijn weinigen bereid. Ik ken zelf 2 familieleden die het weigeren.
Ik als dropout die heb het wel heeft gered zal ik daarom iedereen aanraden om heel erg je best te doen voor dat papiertje. Je wordt er niet per se zelf beter van in het werk dat je ambieert (alhoewel je als het goed is een hoop kennis opdoet), maar het maakt het wel makkelijker voor een werkgever om jou aan te nemen.

Alle energie die ik in mijn werkende leven erin heb moeten steken om me te bewijzen had ik veel beter in mijn studie kunnen steken. Maar ja, je totaal verliezen in dingen die je leuk/interessant vind en je er niet toe kunnen zetten om iets te leren wat je niet boeit helpt niet. Snel afgeleid zijn ook niet. Studievaardigheden had ik niet want die had ik op de middelbare school niet nodig, maar op de universiteit moest er opeens keihard gewerkt worden. En dat had ik nooit geleerd.

[ Bericht 10% gewijzigd door recursief op 09-04-2024 15:14:11 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213148244

Nog steeds is autonoom autorijden zonder toezicht niet mogelijk, ondanks de enorme investeringen erin.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213148251
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:05 schreef Digi2 het volgende:

Nog steeds is autonoom autorijden zonder toezicht niet mogelijk, ondanks de enorme investeringen erin.
Is 10 miljard Dollar veel? Hoeveel geld zou het dan gaan kosten om autonoom rijden mogelijk te maken?

Als ik lees wat Ark Invest schrijft over autonoom rijden, dan zijn die miljarden overigens peanuts t.o.v. de potentiele baten.

https://www.ark-invest.com/articles/analyst-research/autonomous-taxis-gdp-impact
pi_213148338
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoeveel geld zou het dan gaan kosten om autonoom rijden mogelijk te maken?
Ik denk dat het anticiperen op lastig voorspelbaar menselijk gedrag een harde noot om te kraken is. Of die $10 miljard totaal toereikend gaat zijn? Met de tijd worden ook steeds beter algoritmes ontwikkeld, soms moet de tijd zijn werk doen en helpt brute force geld ergens tegenaan smijten niet echt veel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213148492
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik lees wat Ark Invest schrijft over autonoom rijden, dan zijn die miljarden overigens peanuts t.o.v. de potentiele baten.
De potentiële baten kunnen enorm zijn, vooral omdat dan ook zeer flexibele snel inzetbare robots tot de mogelijkheid behoren. Dat gaat vervolgens een flinke kostenbesparing opleveren in de industrie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 9 april 2024 @ 16:32:04 #124
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213148509
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De potentiële baten kunnen enorm zijn, vooral omdat dan ook zeer flexibele snel inzetbare robots tot de mogelijkheid behoren. Dat gaat vervolgens een flinke kostenbesparing opleveren in de industrie.
geen boetes meer , 95 % minder verkeersdoden, minder files

we begrijpen nu waarom Apple de handdoek in de ring heeft gegooid

tegen deze overmacht , en in dit bloedbad moet je niet willen vechten
Met auto s die gewoon 50 jaar blijven meegaan , dan moet je zeer fors blijven innoveren , of failliet gaan


Lucid kan de nieuwe verkoop vestiging in Hilversum wel sluiten

[ Bericht 22% gewijzigd door michaelmoore op 09-04-2024 16:56:54 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213149872
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Lucid kan de nieuwe verkoop vestiging in Hilversum wel sluiten
Lucid is sowieso ten dode opgeschreven.

Ze produceerden vorig jaar 8.428 auto's en verkochten 6.001 auto's en maakte daarnaast dik verlies op iedere auto.
  woensdag 10 april 2024 @ 12:59:16 #126
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213158101
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lucid is sowieso ten dode opgeschreven.

Ze produceerden vorig jaar 8.428 auto's en verkochten 6.001 auto's en maakte daarnaast dik verlies op iedere auto.
Tesla heeft pas na 17 jaar voor het eerst winst gemaakt en dan niet eens door de verkoop van auto's.

https://www.autovisie.nl/(...)-door-verkoop-autos/
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 10 april 2024 @ 13:07:02 #127
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213158165
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

Als je je hele leven (om te beginnen iedere dag door je vader) uitgemaakt wordt voor een stomme sukkel die niets kan, dan doe je niets anders dan zelfreflectie.

Nee, hoor. Je ontwikkelt hooguit een minderwaardigheidscomplex. Wat dan weer resulteert in een (onnatuurlijke) drang om jezelf te doen gelden (slimste jongetje van de klas). Wat makkelijk mensen tegen de haren in kan strijken en waardoor je steeds weer in conflicten terrechtkomt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213158274
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens Reuters is die afgeblazen. Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?
Reuters is (deels) eigendom van dezelfde groep die heel veel geld heeft zitten in de fossiele industrie. Daarom zie ik ook het ene na het andere onzinnige (en uiteraard negatieve) bericht van Reuters over Tesla en Musk voorbij komen.

Geloof niet alles wat je leest.
pi_213158342
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.

Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.

En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed en de rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.

Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
Ik weet ook het een en ander van AI (mijn bedrijf heeft vandaag al het eerste product met Gemini 1.5 gemaakt, in Europa...) en ik kan je garanderen dat het niet lang meer duurt voordat FSD beter is dan de mens.

Ik verwacht echter dat het wel enige tijd vast gaat lopen op regelgeving, want op de een of andere manier vinden we 1 dode door AI lastiger dan 10 door menselijk toedoen.
pi_213158388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:05 schreef Digi2 het volgende:

Nog steeds is autonoom autorijden zonder toezicht niet mogelijk, ondanks de enorme investeringen erin.
Reken eens uit wat alle taxichauffeurs wereldwijd per jaar kosten.
pi_213158627
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Tesla heeft pas na 17 jaar voor het eerst winst gemaakt en dan niet eens door de verkoop van auto's.

https://www.autovisie.nl/(...)-door-verkoop-autos/
Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.

Ieder automerk dat EV's of waterstofauto's produceerde, kon die credits overigens innen. Dat is niet uniek voor Tesla.

Ik heb hier alle PDF's met kwartaal- en jaarcijfers keurig in een mapje maar als je ze zelf wil doorspitten, staan ze ook wel online bij Tesla.

https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure

2020:
pi_213165220
quote:
Er zaten wel goed punten in het filmpje.

Maar je kan moeilijk op basis van de daling van een beurskoers vaststellen dat "de EV bubbel gebarsten is".
Laten we wel wezen, Tesla heeft na jaren groei 1 slecht kwartaal gedraaid maar YoY nog wel in de plus.

Als er nog 3 slechte kwartalen volgen, dan wordt het wel wat spannender.
pi_213165476
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zaten wel goed punten in het filmpje.

Maar je kan moeilijk op basis van de daling van een beurskoers vaststellen dat "de EV bubbel gebarsten is".
Laten we wel wezen, Tesla heeft na jaren groei 1 slecht kwartaal gedraaid maar YoY nog wel in de plus.

Als er nog 3 slechte kwartalen volgen, dan wordt het wel wat spannender.
Vooral de aandelenkoersen.
pi_213165728
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:06 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Vooral de aandelenkoersen.
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.
  donderdag 11 april 2024 @ 08:58:36 #136
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213166787
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.

En de 17 jaar er voor? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_213171829
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En de 17 jaar er voor? :')
1 $ trillion in losses.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 11 april 2024 @ 18:19:12 #138
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213172018
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.
Die fabriek in mexico zie ik niet komen , daar komen de chinezen ook mee en Trump heeft ze dan een 100 % heffing beloofd op autos uit Mexico

zou me ook niets verbazen als Tesla een zeer forse extra aandelenuitgiffte gaat doen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-04-2024 18:28:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213172171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zou me ook niets verbazen als Tesla een zeer forse extra aandelenuitgiffte gaat doen
Zie de noodzaak daar niet van met een cash reserve van $29 miljard. De rente is ook relatief hoog, geen beste tijd voor een aandelen emissie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 11-04-2024 20:18:41 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 april 2024 @ 16:24:10 #140
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213218262
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 16:25:40 #141
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213218280
quote:
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213218570
quote:
Wanneer gaat deze reorganisatie beginnen?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213218572
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:25 schreef Ulx het volgende:

[..]
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?
177.000? 140.000 zover ik weet.

En dat zijn er 140.000 om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Volkswagen heeft bijvoorbeeld 675.805 medewerkers om in 2023 ongeveer 9,31 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Dan zit je bij Tesla op 0,078 medewerker per geproduceerde auto en bij Volkswagen op 0,073 medewerker per geproduceerde auto.

Na die ontslagronde zal het lager zijn dan bij VW.

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
pi_213218637
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En de 17 jaar er voor? :')
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

  Moderator maandag 15 april 2024 @ 17:02:36 #145
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213218658
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

[ afbeelding ]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
Breitling - Instruments for Professionals
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 17:03:24 #146
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213218669
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
177.000? 140.000 zover ik weet.

En dat zijn er 140.000 om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Volkswagen heeft bijvoorbeeld 675.805 medewerkers om in 2023 ongeveer 9,31 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.

Dan zit je bij Tesla op 0,078 medewerker per geproduceerde auto en bij Volkswagen op 0,073 medewerker per geproduceerde auto.

Na die ontslagronde zal het lager zijn dan bij VW.

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213218679
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
Doen ze goed, blijkbaar heel efficiënte productie.
pi_213218700
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh :D
Het was even droog dus ik wilde de tent uit.
pi_213218744
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213218776
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2024 17:22:20 ]
  maandag 15 april 2024 @ 17:29:11 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213218904
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
het bloedbad is begonnen, goed kans dat Tesla als een van de winnaars eruit komt, maar zeker is het niet

de helft van de huidige auto producenten zal gaan verdwijnen, Toyota zal zeker blijven, die is erg gewild in azie en Afrika

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
en toyota is zeer gewild bij autodieven , voor onderdelen export

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-04-2024 17:35:37 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213218905
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219039
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
pi_213219208
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219321
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 18:42:20 #156
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213219916
twitter
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213220042
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
Recent is er nog een Cybertruck geveild voor $245.000 dat geeft bepaald niet de indruk dat er weinig vraag naar is ;)

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213220512
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:42 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Dan lees ik in een andere reactie:

quote:
His departure was announced on June 24, 2023, and he has since moved on to pursue other opportunities.
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 19:57:38 #159
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213221128
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan lees ik in een andere reactie:
[..]
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213221771
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:57 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
Goed punt. Weet het uiteraard ook niet zeker, het stond in een reactie eronder maar heb er nog geen bewijs voor gevonden. Hou het eerst maar in de "korreltje zout" sectie.

Afijn, mensen komen en gaan bij bedrijven. Zelfs Lewis verandert wel eens van team ;)
  maandag 15 april 2024 @ 20:29:45 #161
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213221821
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 21:31:06 #162
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213222588
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213222636
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:31 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
Gaan ze nu daar werken?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 april 2024 @ 21:54:33 #164
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213222908
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
er is onvoldoende afzet, ofwel er zijn teveel autofabrieken in een krimpende en verouderende wereldbevolking

https://finance.yahoo.com(...)-says-153652031.html
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213234691
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
  woensdag 17 april 2024 @ 09:46:03 #166
545 dop
:copyright: dop
pi_213234762
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_213234919
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.

In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
pi_213234998
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:46 schreef dop het volgende:
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
De waardering is wat de markt het waard vindt. Als je dat loslaat en kijkt naar Tesla als bedrijf op zich, dan is het niet relevant. Relevant is of Tesla gezond is.

Verder heeft Tesla wat meer ijzers in het vuur dan alleen "auto's". Dat wil niet zeggen dat het al volwassen onderdelen zijn maar beleggers verwachten daar wel iets van, dat zie je aan de P/E. Want puur op groei van EV's is dat nu, op dit moment, even niet te verantwoorden.

Welke hangijzers heb ik het dan over? Optimus, Energy Storage, Supercharger Network, Semi, VPP's, FSD, etc.
Van "Energy Storage" kunnen we in ieder geval wel al vaststellen dat het nu echt op stoom komt, de groei is er, de productie uitbreiding is er. Voor de rest is het bij de overige producten nog dun.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2024 10:24:22 ]
pi_213235243
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.

In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.

pi_213238841
quote:
Tesla again seeks shareholder approval for Musk's 2018 pay voided by judge

Tesla (TSLA.O), opens new tab on Wednesday asked its shareholders to once again approve CEO Elon Musk's record-breaking $56 billion pay that was set in 2018, but was rejected by a Delaware judge in January.
The compensation includes no salary or cash bonus, but sets rewards based on Tesla's market value rising to as much as $650 billion over the next 10 years. Tesla is now valued at $500.36 billion, according to LSEG data.
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213238979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn :P
Aangezien ik alles op $176 verkocht heb, kan ik niet meestemmen.
Maar ik kan wel weer goedkoop inkopen.

Eerst de earnings call afwachten, grote kans dat het door matige cijfers nog wel verder zakt, mogelijk stap ik dan weer (deels) in.
pi_213239109
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.

Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.

Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.

50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.

[ Bericht 6% gewijzigd door SymbolicFrank op 17-04-2024 16:50:53 ]
pi_213239196
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.

Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.

50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.

Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.

Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.
pi_213239221
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
een budgetauto als de Skoda Enyak
Met prijzen vanaf 45k is het echt een budgetauto inderdaad. Fijn dat Samantha in de bijstand haar 2 kinderen nog gewoon naar school en zwemles kan brengen straks als EVs verplicht worden.
pi_213239281
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.

Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.

Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.

Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.

Je hebt ook verschillende soorten zekeringen: snelle en trage. Zo'n "main breaker" klapt er meteen uit, een gewone zekering kan rustig voor korte tijd een veelvoud van de maximale stroom leveren. Als je met een scoop kijkt, zie je hele grote pieken bij het aan- en uitzetten van apparatuur. Dimmers zijn ook niet zo fijn. En een schakelende voeding werkt ongeveer op dezelfde manier, daarom moet je daar ook een heleboel filters voor zetten.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, dat de meeste accupakketten 400 volt zijn, of soms zelfs 800 volt. Die van 400 volt kun je hier met een 3-fase aansluiting rechtstreeks opladen. Maar met 240 volt heb je een omvormer nodig. En voor zo'n vermogen zijn die niet goedkoop.

De meeste auto's hebben er zelf 1 aan boord, maar die hebben meestal maar een laag vermogen. De auto's met een 800 volts accu doen het meestal beter.
pi_213239374
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.
Maar er komt dus meestal wel 240 volt binnen, zoals de video ook uitlegt.
Dus met een eenvoudige aanpassing kan je je "granny charger" aan de kant gooien en op minimaal dubbele snelheid laden.

quote:
Je hebt ook verschillende soorten zekeringen: snelle en trage. Zo'n "main breaker" klapt er meteen uit, een gewone zekering kan rustig voor korte tijd een veelvoud van de maximale stroom leveren. Als je met een scoop kijkt, zie je hele grote pieken bij het aan- en uitzetten van apparatuur. Dimmers zijn ook niet zo fijn. En een schakelende voeding werkt ongeveer op dezelfde manier, daarom moet je daar ook een heleboel filters voor zetten.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, dat de meeste accupakketten 400 volt zijn, of soms zelfs 800 volt. Die van 400 volt kun je hier met een 3-fase aansluiting rechtstreeks opladen. Maar met 240 volt heb je een omvormer nodig. En voor zo'n vermogen zijn die niet goedkoop.

De meeste auto's hebben er zelf 1 aan boord, maar die hebben meestal maar een laag vermogen. De auto's met een 800 volts accu doen het meestal beter.
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.

De 400 en 800 volt laadspanning uit een laadpaal zijn DC en een accu is uiteraard ook DC gelijkspanning..

Dus je hebt sowieso een omvormer nodig als je met 1 of 3 fasen gaat thuisladen en iedere moderne EV heeft dat gewoon aan boort. Een thuislaadpaal is daarom ook maar een simpel apparaat dat vooral de laadstroom beperkt, eventueel in combinatie met een P1 uitleesmodule of vermogensklem, de optie om het verbruik bij te houden, etc.

Bij NACS heb je 2 grote, dikke contacten voor de stroom, dus met NACS is geen 3-fase mogelijk, daarom zie je dat ook niet in Europa. NACS kan dus DC 400 / 800 volt aan of AC 120 / 240 volt aan.
In de praktijk zit daar wat marge op en liggen de grenzen op 277 volt AC en 500 of 1.000 volt DC.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2024 17:17:26 ]
pi_213239722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.

De 400 en 800 volt laadspanning uit een laadpaal zijn DC en een accu is uiteraard ook DC gelijkspanning..

Dus je hebt sowieso een omvormer nodig als je met 1 of 3 fasen gaat laden en iedere moderne EV heeft dat gewoon aan boord.

Bij NACS heb je 2 grote, dikke contacten voor de stroom, dus met NACS is geen 3-fase mogelijk, daarom zie je dat ook niet in Europa.

[ afbeelding ]
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de maximale uitgangsspanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.


Met 3 fases als input, heb je een grotere overlap en die kun je dus zwaarder belasten zonder dat de spanning veel inzakt.



Omvormers gebruiken eigenlijk altijd een gelijkspanning. Je hebt een condensator, als de spanning die daar op staat te laag is, zet je er met een MOSFET stroom op via een spoel. Als analogie: als het niveau in een emmer (de condensator) onder een ingestelde waarde komt (het voltage) dan gooi je er een bekertje water (die stroom) bij.

4 voorbeeldcircuits:


De spanning staat over de condensator aan de rechterkant, de weerstand aan de rechterkant is de belasting en de schakelaar is een MOSFET. De diode is om te voorkomen dat de condensator weer leegloopt.

Als je er weer AC van moet maken (wat de motor meestal nodig heeft), dan werkt dat op dezelfde manier, maar is de doelspanning van de uitgang variabel. Je kunt de ingangsspanning door midden delen (meestal via een trafo), of je kunt werken met twee gescheiden circuits: 1 voor de positieve spanning en 1 voor de negatieve.

Een digitale (class-D) audioversterker werkt op dezelfde manier.

Voor grote vermogens worden de componenten heel groot en duur en hebben ze veel koeling nodig.
pi_213239816
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de spanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.

[ afbeelding ]
Met 3 fases als input, heb je een grotere overlap en die kun je dus zwaarder belasten zonder dat de spanning veel inzakt.

[ afbeelding ]

Omvormers gebruiken eigenlijk altijd een gelijkspanning. Je hebt een condensator, als de spanning die daar op staat te laag is, zet je er met een MOSFET stroom op via een spoel. Als analogie: als het niveau in een emmer (de condensator) onder een ingestelde waarde komt (het voltage) dan gooi je er een bekertje water (die stroom) bij.

3 voorbeeldcircuits:

[ afbeelding ]
De spanning staat over de condensator aan de rechterkant, de weerstand aan de rechterkant is de belasting en de schakelaar is een MOSFET. De diode is om te voorkomen dat de condensator weer leegloopt.

Als je er weer AC van moet maken (wat de motor meestal nodig heeft), dan werkt dat op dezelfde manier, maar is de doelspanning van de uitgang variabel. Je kunt de ingangsspanning door midden delen (meestal via een trafo), of je kunt werken met twee gescheiden circuits: 1 voor de positieve spanning en 1 voor de negatieve.

Een digitale (class-D) audioversterker werkt op dezelfde manier.
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.

Class-D versterkers werk ik overigens mee, heb net een ombouwprojectje liggen hier.

Die op-amps moet ik wss nog vervangen, meestal zijn dat neppers met wat meer ruis.

De versterkermodule zelf is een ICEpower 200AS2. Heb al een aluminium bodemplaat van 5mm dik waar hij op gemonteerd wordt, zo raak ik de warmte wat beter kwijt, al wordt zo'n Class-D door z'n efficiëntie natuurlijk niet zo warm als een klassieke A / AB versterker.

pi_213239841
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.

quote:
Class-D versterkers werk ik overigens mee, heb net een ombouwprojectje liggen hier.

Die op-amps moet ik wss nog vervangen, meestal zijn dat neppers met wat meer ruis.
Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.
pi_213239881
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.
Naja, de term omvormer wordt natuurlijk heel ruim gebruikt. Dat kan gelijkrichting zijn maar ook spanning op een ander niveau brengen.

Het ging me er in ieder geval om dat er AC naar DC omgezet wordt, zonder Thunderstruck erbij.

quote:
Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.
Ja, deze Icepower modules zijn wel aardig ruimtebesparend omdat ze de voeding ook integreren.
Hij heeft ook al inputbuffers dus impedantie is ook geen probleem.
Erg compleet.

Omdat het in een klassieke behuizing wordt gebouwd van een oude versterker, wilde ik wel alle draaiknoppen bezet hebben, dus toch maar voor een voorversterkermodule gegaan en inputselectie met relais.

Ik heb verschillende voorversterkermodules om uit te kiezen, ik maak eerst een proefopstelling en dan maar even horen wat m'n oren het meeste pleziert.
pi_213240278
quote:
De accu is dus gesplitst in twee 400 volt blokken, om de spanning tijdens het laden laag te houden. Je ziet ook duidelijk dat iedere kant zijn eigen omzetter heeft. Spoelen in de printplaat, hele grote SMD condensatoren. Jammer dat de MOSFETS niet zichtbaar zijn, die zullen wel aan de onderkant zitten (tegen de aluminium behuizing, waarschijnlijk met extra koeling). Het zou ook kunnen dat die blokken geïntegreerde voedingsmodules zijn, maar dan mis ik de koeling.

De Tesla Superchargers hebben allemaal minimaal 400 volt, dus dan heb je geen extra, dure omzetter nodig om er eerst 800 volt van te maken, indien nodig. Dus dat past mooi aan een Europese Type 2 lader. In de VS heb je dan wel een aparte (en redelijk dure) omvormer nodig om de spanning op peil te brengen. Zo te zien vereist die een 240 volts aansluiting en zit die in de Amerikaanse laders, niet de auto. Ik betwijfel wel of je op de meeste plaatsen een huisaansluiting van 100A kunt krijgen voor het maximale vermogen :)
pi_213240553
Tussen haakjes, Rivian is als eerste bedrijf al begonnen met het leveren van een NACS aansluiting zodat hun klanten nu ook kunnen laden via een Tesla Supercharger. Het is natuurlijk wel goed voor de cashflow van Tesla als andere merken er ook gebruik van kunnen maken, maar dat Supercharger-netwerk was in de VS de belangrijkste reden om een Tesla te kopen en geen EV van een ander merk.

Electrify America, het grootste netwerk met opladers na de Tesla Superchargers in de VS is trouwens van Volkswagen. Het valt me dan ook enorm tegen dat die zo slecht werken.
pi_213240796
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, volgens Reuters wel.

Volgens Musk niet.


[ x ]
[..]
Als, zoals CATL en BYD aangeven, de accuprijzen halveren dit jaar dan kan je inderdaad rekenen met de kosten van een "halve accu".

Daarnaast heeft Tesla nog wat technieken om geld te besparen:
- motoren zonder "rare earth magnets"
- 48 volt boordspanning (scheelt 75% koper in de bedrading)
- unboxed assemblage, scheelt 35 tot 50% op assemblagekosten en 40% op productieruimte
- meer castings
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 17 april 2024 @ 19:28:20 #185
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213240897
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Maar de Ford Fusion en Ford Focus blijven gewoon rijden

nog wel 12 jaar tegen kosten die nihil zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213240992
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nog wel 12 jaar tegen kosten die nihil zijn
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213241054
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes, Rivian is als eerste bedrijf al begonnen met het leveren van een NACS aansluiting zodat hun klanten nu ook kunnen laden via een Tesla Supercharger. Het is natuurlijk wel goed voor de cashflow van Tesla als andere merken er ook gebruik van kunnen maken, maar dat Supercharger-netwerk was in de VS de belangrijkste reden om een Tesla te kopen en geen EV van een ander merk.

Electrify America, het grootste netwerk met opladers na de Tesla Superchargers in de VS is trouwens van Volkswagen. Het valt me dan ook enorm tegen dat die zo slecht werken.
Bedenk ook, dat als Tesla (ooit) succesvol een robotaxi netwerk kan uitrollen (waar nog een hoop mitsen en maren aan vast zitten) dat ze die tegen kostprijs kunnen laden bij hun eigen netwerk.

Aan laadrobots is (8 jaar geleden) ook al gedacht, al adviseerde Musk destijds wel: "Just don't drop anything when near it".

  woensdag 17 april 2024 @ 19:41:05 #188
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213241093
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213241168
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maand
Als je niet veel km rijdt vermoed ik ook dat een benzinewagen langere tijd qua kosten gunstig blijft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213241237
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Er zal altijd wel een liefhebber voor zijn.

Ik ken ook mensen die een 24kWh Leaf als 2e auto hebben. Voor lange ritten totaal ongeschikt maar voor woon- werkverkeer dikke prima, helemaal nu de werkgever ook nog een aantal laadpalen heeft neergezet.
  woensdag 17 april 2024 @ 20:20:03 #191
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213241786
Musk die snapt net als velen dat dit bloedbad , het beste is om aan anderen te laten , dus die stapt even opzij met nieuwe EV autos maken

Dit EV bloedbad is te erg en zal wel vijf jaar gaan duren , met dikke verliezen voor iedere EV maker en heel veel failisementen
.
Van de TOGG hoor je al helemaal niets meer



[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2024 21:24:17 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213242900
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 20:20 schreef michaelmoore het volgende:
Musk die snapt net als velen dat dit bloedbad , het beste is om aan anderen te laten , dus die stapt even opzij met nieuwe EV autos maken

Dit EV bloedbad is te erg en zal wel vijf jaar gaan duren , met dikke verliezen voor iedere EV maker en heel veel failisementen
Tesla heeft meerdere potjes op het vuur en een flinke cash reserve. Die gaan zich nu verwacht ik meer focussen op o.a. Gigapacks, de semi en Cybertruck. Musk grijpt zo'n 'crisis' gelijk aan om weer eens schoon schip te maken. Het EV bloedbad speelt zich vooral af in China en de VS en EU wapenen zich al tegen spillover zoals dumping. Tesla loopt vanwege de geografische spreiding minder risico dan EV fabrikanten die hoofdzakelijk actief zijn op chinese markt, zowel qua productie als afzetmarkt. Ik ga er vanuit dat de markt sneller zal stabiliseren dan na 5 jaar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213243519
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 21:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla heeft meerdere potjes op het vuur en een flinke cash reserve. Die gaan zich nu verwacht ik meer focussen op o.a. Gigapacks, de semi en Cybertruck. Musk grijpt zo'n 'crisis' gelijk aan om weer eens schoon schip te maken. Het EV bloedbad speelt zich vooral af in China en de VS en EU wapenen zich al tegen spillover zoals dumping. Tesla loopt vanwege de geografische spreiding minder risico dan EV fabrikanten die hoofdzakelijk actief zijn op chinese markt, zowel qua productie als afzetmarkt. Ik ga er vanuit dat de markt sneller zal stabiliseren dan na 5 jaar.
Maar net als @TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
pi_213243546
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar net als @:TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
Ik zei niet dat Tesla beter af was als ze stoppen met auto's maken. Niet in mijn herinnering iig :P

Maar ze doen wel meer dan alleen auto's maken.
pi_213243581
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar net als @:TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
Cybertruck is auto, daarnaast zullen ze ook de overige EV's wel blijven produceren maar tijdens de storm in de luwte blijven. Ze kunnen redelijk eenvoudig de focus tijdelijk op producten leggen waar nu nog steeds een aantrekkelijke markt voor is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213244455
Ok. Ik heb wat video's zitten kijken over de ervaringen met de open FSD demo. Over het algemeen zijn de mensen heel enthousiast: "Geweldig! Veel beter dan de vorige versie!" Alhoewel er ook veel commentaar is van de mensen die het kritisch bekijken.

Kun je er mee van, zeg ergens in de buurt van Maastricht, naar ergens in de buurt van Amersfoort rijden terwijl je aan het slapen bent? Jazeker! Hoe groot is de kans dat je dan ook heelhuids aankomt? Eh, dat hangt er van af. Die kans is zeker aanwezig! Maar gezien het aantal keren dat de mensen in de video's in moesten grijpen als het er gevaarlijk uitzag: niet zo heel groot. Als je dat iedere dag doet, ga je het niet lang overleven.

Die mensen die dat testen, zitten continu heel gespannen in de startblokken om in te grijpen als er wat fout gaat. Wat ze dan ook iedere 10 kilometer of zo wel minstens 1 keer doen. Ok, rechtdoor op de snelweg gaat het meestal wel goed. Maar voor de rest van de reis is het maar afwachten.

Gaat het steeds beter? Jazeker. Als de kans op grote ongelukken nu, zeg 10% of zo is voor iedere 10 kilometer, hoe lang moeten we dan wachten totdat het 1% is geworden voor iedere 1000 kilometer? Nog heel lang. Dat kunnen ze niet garanderen, omdat je niet kunt uitpluizen hoe zo'n AI nou eigenlijk werkt. En ga je dat risico nemen? Want je hebt dan 50% kans om binnen 50.000 kilometer een heftig ongeluk te krijgen. En met auto's is dat vaak grote ellende.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 18-04-2024 01:33:28 ]
  donderdag 18 april 2024 @ 00:35:31 #197
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213244460
En hoeveel is het gezakt ten opzichte van vijf jaar geleden?
pi_213244563
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 00:35 schreef Origami94 het volgende:
En hoeveel is het gezakt ten opzichte van vijf jaar geleden?
Vergeleken met 10 jaar geleden is het gigantisch gegroeid, dus ik zou nu zoveel mogelijk aandelen kopen, want zodra het over 10 jaar net zoveel is gestegen, ben je enorm rijk!
  donderdag 18 april 2024 @ 11:25:36 #199
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213246824
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 01:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vergeleken met 10 jaar geleden is het gigantisch gegroeid, dus ik zou nu zoveel mogelijk aandelen kopen, want zodra het over 10 jaar net zoveel is gestegen, ben je enorm rijk!
Dat is niet wat ik vroeg
pi_213246893
quote:
9s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:25 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik vroeg
Je typt "tesla share price" in een willekeurige zoekmachine en dan klik je op het "5Y" knopje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')