abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213239374
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.
Maar er komt dus meestal wel 240 volt binnen, zoals de video ook uitlegt.
Dus met een eenvoudige aanpassing kan je je "granny charger" aan de kant gooien en op minimaal dubbele snelheid laden.

quote:
Je hebt ook verschillende soorten zekeringen: snelle en trage. Zo'n "main breaker" klapt er meteen uit, een gewone zekering kan rustig voor korte tijd een veelvoud van de maximale stroom leveren. Als je met een scoop kijkt, zie je hele grote pieken bij het aan- en uitzetten van apparatuur. Dimmers zijn ook niet zo fijn. En een schakelende voeding werkt ongeveer op dezelfde manier, daarom moet je daar ook een heleboel filters voor zetten.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, dat de meeste accupakketten 400 volt zijn, of soms zelfs 800 volt. Die van 400 volt kun je hier met een 3-fase aansluiting rechtstreeks opladen. Maar met 240 volt heb je een omvormer nodig. En voor zo'n vermogen zijn die niet goedkoop.

De meeste auto's hebben er zelf 1 aan boord, maar die hebben meestal maar een laag vermogen. De auto's met een 800 volts accu doen het meestal beter.
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.

De 400 en 800 volt laadspanning uit een laadpaal zijn DC en een accu is uiteraard ook DC gelijkspanning..

Dus je hebt sowieso een omvormer nodig als je met 1 of 3 fasen gaat thuisladen en iedere moderne EV heeft dat gewoon aan boort. Een thuislaadpaal is daarom ook maar een simpel apparaat dat vooral de laadstroom beperkt, eventueel in combinatie met een P1 uitleesmodule of vermogensklem, de optie om het verbruik bij te houden, etc.

Bij NACS heb je 2 grote, dikke contacten voor de stroom, dus met NACS is geen 3-fase mogelijk, daarom zie je dat ook niet in Europa. NACS kan dus DC 400 / 800 volt aan of AC 120 / 240 volt aan.
In de praktijk zit daar wat marge op en liggen de grenzen op 277 volt AC en 500 of 1.000 volt DC.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2024 17:17:26 ]
pi_213239722
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat verhaal met laadspanning gooi je wel wat door elkaar.

De 400 en 800 volt laadspanning uit een laadpaal zijn DC en een accu is uiteraard ook DC gelijkspanning..

Dus je hebt sowieso een omvormer nodig als je met 1 of 3 fasen gaat laden en iedere moderne EV heeft dat gewoon aan boord.

Bij NACS heb je 2 grote, dikke contacten voor de stroom, dus met NACS is geen 3-fase mogelijk, daarom zie je dat ook niet in Europa.

[ afbeelding ]
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de maximale uitgangsspanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.


Met 3 fases als input, heb je een grotere overlap en die kun je dus zwaarder belasten zonder dat de spanning veel inzakt.



Omvormers gebruiken eigenlijk altijd een gelijkspanning. Je hebt een condensator, als de spanning die daar op staat te laag is, zet je er met een MOSFET stroom op via een spoel. Als analogie: als het niveau in een emmer (de condensator) onder een ingestelde waarde komt (het voltage) dan gooi je er een bekertje water (die stroom) bij.

4 voorbeeldcircuits:


De spanning staat over de condensator aan de rechterkant, de weerstand aan de rechterkant is de belasting en de schakelaar is een MOSFET. De diode is om te voorkomen dat de condensator weer leegloopt.

Als je er weer AC van moet maken (wat de motor meestal nodig heeft), dan werkt dat op dezelfde manier, maar is de doelspanning van de uitgang variabel. Je kunt de ingangsspanning door midden delen (meestal via een trafo), of je kunt werken met twee gescheiden circuits: 1 voor de positieve spanning en 1 voor de negatieve.

Een digitale (class-D) audioversterker werkt op dezelfde manier.

Voor grote vermogens worden de componenten heel groot en duur en hebben ze veel koeling nodig.
pi_213239816
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij 400 volt AC loopt de spanning tussen de -563 en +563 volt. Als je die gaat gelijkrichten, dan is die 563 volt normaal de maximale waarde. Maar omdat het sinussen zijn, is de spanning meestal kleiner. Dat hangt voornamelijk af van de belasting.

[ afbeelding ]
Met 3 fases als input, heb je een grotere overlap en die kun je dus zwaarder belasten zonder dat de spanning veel inzakt.

[ afbeelding ]

Omvormers gebruiken eigenlijk altijd een gelijkspanning. Je hebt een condensator, als de spanning die daar op staat te laag is, zet je er met een MOSFET stroom op via een spoel. Als analogie: als het niveau in een emmer (de condensator) onder een ingestelde waarde komt (het voltage) dan gooi je er een bekertje water (die stroom) bij.

3 voorbeeldcircuits:

[ afbeelding ]
De spanning staat over de condensator aan de rechterkant, de weerstand aan de rechterkant is de belasting en de schakelaar is een MOSFET. De diode is om te voorkomen dat de condensator weer leegloopt.

Als je er weer AC van moet maken (wat de motor meestal nodig heeft), dan werkt dat op dezelfde manier, maar is de doelspanning van de uitgang variabel. Je kunt de ingangsspanning door midden delen (meestal via een trafo), of je kunt werken met twee gescheiden circuits: 1 voor de positieve spanning en 1 voor de negatieve.

Een digitale (class-D) audioversterker werkt op dezelfde manier.
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.

Class-D versterkers werk ik overigens mee, heb net een ombouwprojectje liggen hier.

Die op-amps moet ik wss nog vervangen, meestal zijn dat neppers met wat meer ruis.

De versterkermodule zelf is een ICEpower 200AS2. Heb al een aluminium bodemplaat van 5mm dik waar hij op gemonteerd wordt, zo raak ik de warmte wat beter kwijt, al wordt zo'n Class-D door z'n efficiëntie natuurlijk niet zo warm als een klassieke A / AB versterker.

pi_213239841
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Was dit een verhaal voor jezelf? Want het vult aan wat ik zeg.
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.

quote:
Class-D versterkers werk ik overigens mee, heb net een ombouwprojectje liggen hier.

Die op-amps moet ik wss nog vervangen, meestal zijn dat neppers met wat meer ruis.
Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.
pi_213239881
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 17:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gewoon even uitleggen hoe het werkt. En om te laten zien, dat je om een 400 volts accupakket te laden met een 3-fase aansluiting geen omvormer nodig hebt, omdat er na gelijkrichting al 538 volt uitkomt.
Naja, de term omvormer wordt natuurlijk heel ruim gebruikt. Dat kan gelijkrichting zijn maar ook spanning op een ander niveau brengen.

Het ging me er in ieder geval om dat er AC naar DC omgezet wordt, zonder Thunderstruck erbij.

quote:
Je kunt mooi zien, dat die een apart circuit heeft voor de ingang, 1 voor de positieve uitgangsspanning en 1 voor de negatieve. En een trafo als galvanische scheiding.
Ja, deze Icepower modules zijn wel aardig ruimtebesparend omdat ze de voeding ook integreren.
Hij heeft ook al inputbuffers dus impedantie is ook geen probleem.
Erg compleet.

Omdat het in een klassieke behuizing wordt gebouwd van een oude versterker, wilde ik wel alle draaiknoppen bezet hebben, dus toch maar voor een voorversterkermodule gegaan en inputselectie met relais.

Ik heb verschillende voorversterkermodules om uit te kiezen, ik maak eerst een proefopstelling en dan maar even horen wat m'n oren het meeste pleziert.
pi_213240278
quote:
De accu is dus gesplitst in twee 400 volt blokken, om de spanning tijdens het laden laag te houden. Je ziet ook duidelijk dat iedere kant zijn eigen omzetter heeft. Spoelen in de printplaat, hele grote SMD condensatoren. Jammer dat de MOSFETS niet zichtbaar zijn, die zullen wel aan de onderkant zitten (tegen de aluminium behuizing, waarschijnlijk met extra koeling). Het zou ook kunnen dat die blokken geïntegreerde voedingsmodules zijn, maar dan mis ik de koeling.

De Tesla Superchargers hebben allemaal minimaal 400 volt, dus dan heb je geen extra, dure omzetter nodig om er eerst 800 volt van te maken, indien nodig. Dus dat past mooi aan een Europese Type 2 lader. In de VS heb je dan wel een aparte (en redelijk dure) omvormer nodig om de spanning op peil te brengen. Zo te zien vereist die een 240 volts aansluiting en zit die in de Amerikaanse laders, niet de auto. Ik betwijfel wel of je op de meeste plaatsen een huisaansluiting van 100A kunt krijgen voor het maximale vermogen :)
pi_213240553
Tussen haakjes, Rivian is als eerste bedrijf al begonnen met het leveren van een NACS aansluiting zodat hun klanten nu ook kunnen laden via een Tesla Supercharger. Het is natuurlijk wel goed voor de cashflow van Tesla als andere merken er ook gebruik van kunnen maken, maar dat Supercharger-netwerk was in de VS de belangrijkste reden om een Tesla te kopen en geen EV van een ander merk.

Electrify America, het grootste netwerk met opladers na de Tesla Superchargers in de VS is trouwens van Volkswagen. Het valt me dan ook enorm tegen dat die zo slecht werken.
pi_213240796
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, volgens Reuters wel.

Volgens Musk niet.


[ x ]
[..]
Als, zoals CATL en BYD aangeven, de accuprijzen halveren dit jaar dan kan je inderdaad rekenen met de kosten van een "halve accu".

Daarnaast heeft Tesla nog wat technieken om geld te besparen:
- motoren zonder "rare earth magnets"
- 48 volt boordspanning (scheelt 75% koper in de bedrading)
- unboxed assemblage, scheelt 35 tot 50% op assemblagekosten en 40% op productieruimte
- meer castings
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 17 april 2024 @ 19:28:20 #185
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213240897
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Maar de Ford Fusion en Ford Focus blijven gewoon rijden

nog wel 12 jaar tegen kosten die nihil zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213240992
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nog wel 12 jaar tegen kosten die nihil zijn
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213241054
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tussen haakjes, Rivian is als eerste bedrijf al begonnen met het leveren van een NACS aansluiting zodat hun klanten nu ook kunnen laden via een Tesla Supercharger. Het is natuurlijk wel goed voor de cashflow van Tesla als andere merken er ook gebruik van kunnen maken, maar dat Supercharger-netwerk was in de VS de belangrijkste reden om een Tesla te kopen en geen EV van een ander merk.

Electrify America, het grootste netwerk met opladers na de Tesla Superchargers in de VS is trouwens van Volkswagen. Het valt me dan ook enorm tegen dat die zo slecht werken.
Bedenk ook, dat als Tesla (ooit) succesvol een robotaxi netwerk kan uitrollen (waar nog een hoop mitsen en maren aan vast zitten) dat ze die tegen kostprijs kunnen laden bij hun eigen netwerk.

Aan laadrobots is (8 jaar geleden) ook al gedacht, al adviseerde Musk destijds wel: "Just don't drop anything when near it".

  woensdag 17 april 2024 @ 19:41:05 #188
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213241093
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Kan tegenvallen omdat men de CO2 uitstoot rekening niet bij de industrie wil neerleggen blijkt vandaag en nu hoogst waarschijnlijk bij de brandstof autorijders neergelegd gaat worden. De prijs van aardolie zit trouwens ook weer stevig in de lift.
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213241168
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik denk dat de kosten van afschrijving voor oudere mensen zwaarder wegen dan die paar keer tanken per maand
Als je niet veel km rijdt vermoed ik ook dat een benzinewagen langere tijd qua kosten gunstig blijft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213241237
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 19:18 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Als dit allemaal zo uitrolt als hier wordt voorgesteld is die Dacia Spring leasebak over 5 jaar compleet obsolete geworden en kom je die niet meer aan de straatstenen kwijt als nieuwe auto en is ie tweedehands nauwelijk nog wat waard
Er zal altijd wel een liefhebber voor zijn.

Ik ken ook mensen die een 24kWh Leaf als 2e auto hebben. Voor lange ritten totaal ongeschikt maar voor woon- werkverkeer dikke prima, helemaal nu de werkgever ook nog een aantal laadpalen heeft neergezet.
  woensdag 17 april 2024 @ 20:20:03 #191
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213241786
Musk die snapt net als velen dat dit bloedbad , het beste is om aan anderen te laten , dus die stapt even opzij met nieuwe EV autos maken

Dit EV bloedbad is te erg en zal wel vijf jaar gaan duren , met dikke verliezen voor iedere EV maker en heel veel failisementen
.
Van de TOGG hoor je al helemaal niets meer



[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2024 21:24:17 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213242900
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 20:20 schreef michaelmoore het volgende:
Musk die snapt net als velen dat dit bloedbad , het beste is om aan anderen te laten , dus die stapt even opzij met nieuwe EV autos maken

Dit EV bloedbad is te erg en zal wel vijf jaar gaan duren , met dikke verliezen voor iedere EV maker en heel veel failisementen
Tesla heeft meerdere potjes op het vuur en een flinke cash reserve. Die gaan zich nu verwacht ik meer focussen op o.a. Gigapacks, de semi en Cybertruck. Musk grijpt zo'n 'crisis' gelijk aan om weer eens schoon schip te maken. Het EV bloedbad speelt zich vooral af in China en de VS en EU wapenen zich al tegen spillover zoals dumping. Tesla loopt vanwege de geografische spreiding minder risico dan EV fabrikanten die hoofdzakelijk actief zijn op chinese markt, zowel qua productie als afzetmarkt. Ik ga er vanuit dat de markt sneller zal stabiliseren dan na 5 jaar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213243519
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 21:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla heeft meerdere potjes op het vuur en een flinke cash reserve. Die gaan zich nu verwacht ik meer focussen op o.a. Gigapacks, de semi en Cybertruck. Musk grijpt zo'n 'crisis' gelijk aan om weer eens schoon schip te maken. Het EV bloedbad speelt zich vooral af in China en de VS en EU wapenen zich al tegen spillover zoals dumping. Tesla loopt vanwege de geografische spreiding minder risico dan EV fabrikanten die hoofdzakelijk actief zijn op chinese markt, zowel qua productie als afzetmarkt. Ik ga er vanuit dat de markt sneller zal stabiliseren dan na 5 jaar.
Maar net als @TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
pi_213243546
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar net als @:TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
Ik zei niet dat Tesla beter af was als ze stoppen met auto's maken. Niet in mijn herinnering iig :P

Maar ze doen wel meer dan alleen auto's maken.
pi_213243581
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 22:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar net als @:TheFreshPrince zeg je dan eigenlijk, dat Tesla beter af is als ze stoppen met het maken en verkopen van auto's, en alleen die andere dingen nog doen. Ok, dan wordt het wel een "echt" technologie-bedrijf, dus dat vind Wallstreet leuk. Goed voor de aandelen, Ballon v2.0!
Cybertruck is auto, daarnaast zullen ze ook de overige EV's wel blijven produceren maar tijdens de storm in de luwte blijven. Ze kunnen redelijk eenvoudig de focus tijdelijk op producten leggen waar nu nog steeds een aantrekkelijke markt voor is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213244455
Ok. Ik heb wat video's zitten kijken over de ervaringen met de open FSD demo. Over het algemeen zijn de mensen heel enthousiast: "Geweldig! Veel beter dan de vorige versie!" Alhoewel er ook veel commentaar is van de mensen die het kritisch bekijken.

Kun je er mee van, zeg ergens in de buurt van Maastricht, naar ergens in de buurt van Amersfoort rijden terwijl je aan het slapen bent? Jazeker! Hoe groot is de kans dat je dan ook heelhuids aankomt? Eh, dat hangt er van af. Die kans is zeker aanwezig! Maar gezien het aantal keren dat de mensen in de video's in moesten grijpen als het er gevaarlijk uitzag: niet zo heel groot. Als je dat iedere dag doet, ga je het niet lang overleven.

Die mensen die dat testen, zitten continu heel gespannen in de startblokken om in te grijpen als er wat fout gaat. Wat ze dan ook iedere 10 kilometer of zo wel minstens 1 keer doen. Ok, rechtdoor op de snelweg gaat het meestal wel goed. Maar voor de rest van de reis is het maar afwachten.

Gaat het steeds beter? Jazeker. Als de kans op grote ongelukken nu, zeg 10% of zo is voor iedere 10 kilometer, hoe lang moeten we dan wachten totdat het 1% is geworden voor iedere 1000 kilometer? Nog heel lang. Dat kunnen ze niet garanderen, omdat je niet kunt uitpluizen hoe zo'n AI nou eigenlijk werkt. En ga je dat risico nemen? Want je hebt dan 50% kans om binnen 50.000 kilometer een heftig ongeluk te krijgen. En met auto's is dat vaak grote ellende.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 18-04-2024 01:33:28 ]
  donderdag 18 april 2024 @ 00:35:31 #197
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213244460
En hoeveel is het gezakt ten opzichte van vijf jaar geleden?
pi_213244563
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 00:35 schreef Origami94 het volgende:
En hoeveel is het gezakt ten opzichte van vijf jaar geleden?
Vergeleken met 10 jaar geleden is het gigantisch gegroeid, dus ik zou nu zoveel mogelijk aandelen kopen, want zodra het over 10 jaar net zoveel is gestegen, ben je enorm rijk!
  donderdag 18 april 2024 @ 11:25:36 #199
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213246824
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 01:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vergeleken met 10 jaar geleden is het gigantisch gegroeid, dus ik zou nu zoveel mogelijk aandelen kopen, want zodra het over 10 jaar net zoveel is gestegen, ben je enorm rijk!
Dat is niet wat ik vroeg
pi_213246893
quote:
9s.gif Op donderdag 18 april 2024 11:25 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik vroeg
Je typt "tesla share price" in een willekeurige zoekmachine en dan klik je op het "5Y" knopje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')