abonnement Unibet Coolblue
pi_213104296
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiŽle cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider


quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

[ Bericht 33% gewijzigd door Jippie op 06-04-2024 01:58:03 ]
pi_213104308
Zak, zak, zak, zak, zak, zak, zak, zak maar lekker door, door, door, zak maar door, door, door, door
  zaterdag 6 april 2024 @ 00:17:32 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213104317
Bedankt voor het melden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213104333
quote:
Donkere wolken voor Tesla: analisten van JPMorgan zien verdere daling van het aandeel met ruim 30%
Hier meer info en analyse:
https://www.businessinsid(...)rgan-koersdoel-2024/
pi_213104343
Ben vorige maand even uit het aandeel gestapt, sta nog op winst gelukkig.

17 april is de earnings call, meestal zakt de koers daarna. Dan maar weer eens kijken of ik (deels) weer instap of nog even wacht.

Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het YoY ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:50:30 ]
pi_213104396
quote:
De Duitse toezichthouder KBA zegt na enkele dodelijke ongevallen bezorgd te zijn over de veiligheid van verzonken deurgrepen zoals Tesla gebruikt.

De KBA wil over het onderwerp in gesprek met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), meldt de Duitse krant Handelsblatt. Deze organisatie keurt Tesla-modellen goed voor de Europese weg. RDW zegt tegenover het FD nog niet benaderd te zijn.

Fataal ongeluk
De zorgen rond de deurgrepen zijn ontstaan na een aanrijding waarna de achterdeuren van een Tesla Model S niet meer vanaf buiten te openen waren. Twee inzittenden zijn overleden, omdat de auto vlam vatte en ze niet tijdig gered konden worden. Ook niet door de ramen in te slaan, of via de kofferbak de auto te betreden.

Volgens het Handelsblatt zijn er inmiddels bij vier verschillende ongevallen, in Europa en de Verenigde Staten, mensen overleden vanwege deze deurgrepen.
https://www.bright.nl/nie(...)evensgevaarlijk.html
pi_213104406
Oh nee, niet de aandelen van Tesla.

Wat moeten we nu.
pi_213104439
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het vorig jaar ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.

Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
pi_213104506
niet te geloven, echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_213104573
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
pi_213104937
Het was een uitstekend bedrijf met een bizar hoge aandelenprijs. Het is nu een uitstekend bedrijf met een forse aandelenprijs.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 08:00:32 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213105153
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Nee, maar dat is dan ook niet waarom dit topic bestaat. Dit topic bestaat alleen maar omdat anti tesla / anti EV.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213105334
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Rommel?
Zijn uitstekende auto's hoor met dito prestaties en range..
pi_213105485
De hele industrie had een fors lagere omzet in het eerste kwartaal…

Het overlijden van Tesla zie ik iedere maand wel een keer aangekondigd worden. Ondertussen is Tesla een van de weinigen die echt significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen, waar veel andere bedrijven echt met de handen in het haar zitten omdat ze zelfs met verlies die auto’s nauwelijks kwijtraken (een beetje aan de dealers die verplicht moeten afnemen en dan ook weer met verlies doorzetten).

Het is vooral de Europese autoindustrie die in zwaar weer zit.

Verder is de nieuwe Model 3 van 2023, komt eind dit jaar de vernieuwde Model Y (met waarschijnlijk nieuwe accutechniek) en staat de kleine Tesla op de rol voor 2025.

De Model Y is in veel markten de best verkochte auto ook nog.

Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
pi_213105951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
pi_213105985
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:24 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
Integendeel. Tesla’s zijn juist zeer veilig.
pi_213106005
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213106060
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Rivian is ook geÔmplodeerd zie ik.
pi_213106116
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
En ondertussen blijken de dacia spring en renault zoe ev die de simpele man aan een ev moeten helpen extreem slecht uit de crash tests te komen. En nog steeds 20k+ te kosten met zeer matige range.

https://www.autoweek.nl/a(...)g-in-ncap-crashtest/
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tÚch blijft bestaan.
pi_213106124
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van okť tot goed. Kan altijd beter.
pi_213106261
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).

Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
pi_213106350
De aandelen die wel omhoog schieten zijn die van de olieproducerende maatschappijen zoals Exxon Mobil, Shell, BP.

Maargoed. Wie weet gaat Tesla nog eens een verbrandingsmotor maken. De Tesla model Greta.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213106367
Ik vind dit niet verbazingwekkend. Tesla had jarenlang geen en later nauwelijks concurrentie. Die is er nu wel en dan moet je de taart delen met anderen. Dat is de belangrijkste reden dat ik maand of 8 geleden mijn aandelen Tesla de deur uit heb gedaan.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213106692
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van okť tot goed. Kan altijd beter.
Ze hebben toch veel problemen met de omschakeling naar EV’s en de Chinezen zijn een enorme bedreiging voor hen. Heeft verder niets met EU bashen te maken. Feit is dat productie in Europa met de extreem hoge energieprijzen van alle producten met een hoge energievraag weinig concurrerend is (heeft Tesla in Berlijn natuurlijk ook last van).

Vergelijk een budgetauto als de Skoda Enyak eens met een Model Y. Je moet wel heel erg veel geld over hebben om per sť niet in een Tesla te rijden en dan maar een Skoda te kiezen (…) die op 9 vd 10 punten minder scoort.

En de Chinezen moeten nog op stoom komen. Ook Tesla zal het daar moeilijk mee hebben.

Tesla heeft wat dat betreft wel een enorm groot voordeel: de infrastructuur. Hun supercharger netwerk is waarmee ze de storm waarschijnlijk mee zullen kunnen doorstaan. Naast de andere activiteiten, want Tesla is veel meer dan gewoon een autoproducent.
pi_213106913
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 01:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.

Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
Tesla verkocht er YoY 125% meer dan het jaar daarvoor. Ze zijn productie gelimiteerd op dit moment.
Nieuwe fabriek (Megafactory) opent Q3 en dan kunnen ze volgend jaar nog verder opschalen.

De vraag is er wel, dat hangt echt niet af van wat Nederland doet.

Bekende locaties: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:52:28 ]
pi_213106987
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:57 schreef Korenfok het volgende:
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).

Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
Tesla heeft een P/E van 38.35 ;)

Ondanks het slechte kwartaal (het eerste kwartaal dat ze niet groeien) maakt Tesla YoY nog steeds groei door.

Daar kijken investeerders ook naar. Andere automerken hebben hun plekje en daarom ligt hun P/E wel vast omdat er geen bijzondere groeiverwachting is. Als GM, Ford of Volkswagen een EV verkoopt, verkopen ze daarvoor in ruil geen brandstofmotor en maken ze ook nog eens geen winst, aangezien ze EV's nog steeds met verlies verkopen.

Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.

Zie groene deel van grafiek.


[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:54:10 ]
pi_213107624
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.

Zie groene deel van grafiek.
[ afbeelding ]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213107804
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 11:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
pi_213108902
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Ach, Tesla heeft ook een geschatte 2.4 miljard aan overheidssubsidie en belastingvoordelen ontvangen.
pi_213109300
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
pi_213109323
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.

Hij heeft alleen "gedreigd" om nieuwe (AI gerelateerde) projecten buiten Tesla om op te zetten.
Dat doet hij in feite al met Grok.

Hij wil overigens geen kwart van de aandelen maar een kwart aan invloed bij het maken van de keuzes voor Tesla, dat kan dus ook via extra uitgegeven B aandelen met alleen stemrecht. Deels zou dat uit zijn opties komen die hij ontving wegens behaalde doelen maar waar de rechter in Delaware een (voorlopige) streep doorheen heeft gezet.
  zaterdag 6 april 2024 @ 18:01:26 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213111233
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiami dat zijn karren kosten net aan 30.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro



[ Bericht 33% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2024 18:09:09 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213111270
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.
Dat is een agressieve maar kansrijke manier om marktaandeel te veroveren.

Met een hoger marktaandeel en groeiende productie, dalen doorgaans de productiekosten en zullen ze het hopelijk kunnen omzetten naar winst per auto.
pi_213111300
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 6 april 2024 @ 18:12:54 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213111341
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De besturing lijkt nog niet optimaal.

ze lijken allemaal op elkaar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213111822
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.


Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.

Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.

Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.

De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.

Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
pi_213111885
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.

Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.

Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.

Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.

De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.

Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.

O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
pi_213112233
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).

Gaat 24.290 euro kosten en met een bereik van 320 km.
Fatsoenlijke acceleratie 0-100 km/u: 11 seconden, kan je gewoon veilig mee in het huidige verkeer.
LPF accu 44kWh. 113pk sterke motor.
Stuk volwassener auto dan de Dacia Spring.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klepper272 op 06-04-2024 19:35:08 ]
pi_213112246
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.

O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeŽn over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.

Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
  zaterdag 6 april 2024 @ 19:28:13 #40
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213112291
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.

Oninvesteerbaar.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 6 april 2024 @ 19:30:01 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213112320
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.

Oninvesteerbaar.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from it
cars last longer , produce to much an elderly people dont need cars
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213112826
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeŽn over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.

Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm ō en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.
Deze cellen zouden o.a. in de Semi gebruikt moeten gaan worden.

Voor de Megapacks gebruikt Tesla LFP cellen, zover ik weet zijn die vooral van CATL.
Voordeel is de hoge levensduur (~5.000 volledige cycles), nadeel de energiedichtheid maar dat is bij energieopslag niet zo'n probleem.
In auto's zorgt dat voor minder range, dus zie je LFP vooral in de budget / standard range modellen.

Het scheelt wel dat je LFP altijd tot 100% kan laden wat ze effectief wel de volle capaciteit geeft.
Bij Li-Ion blijf je liever rond de 80% zitten als je de range niet perse nodig hebt, dat verlengt de levensduur.
  zondag 7 april 2024 @ 14:26:35 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213124159
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s

er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
quote:
Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL

PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.

In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.

When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213127790
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s

er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]

De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
pi_213127824
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Klopt.
Maar iedere fabrikant die EV's of waterstofvoertuigen produceerde kon die subsidies krijgen, dus dat is niet uniek voor 1 merk.

Dat sommige autofabrikanten gniffelend langs de kant stonden af te wachten tot Tesla failliet ging (wat niet gebeurde) en toen pas besloten een serieuze poging te wagen om EV's te produceren, daar kan Tesla ook weinig aan doen.

Mitsubishi, Toshiba, Panasonic en Daikin zijn waarschijnlijk ook de bedrijven die het meest geprofiteerd hebben van de subsidies op warmtepompen, tot Nefit, Intergas en Remeha ook ineens dachten "verhip, we moeten ook wat". Die hebben zich vooral ingekocht. Remeha heeft Techneco ingelijfd en levert daardoor Toshiba en Mitsubishi buitenunits, Intergas is voor de Daikin route gegaan en bij Vaillant en Nefit weet ik eigenlijk niet wat ze leveren.
pi_213127864
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
:')
pi_213127899
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:

[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
:')
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Sommige andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.

Toyota had bijvoorbeeld pas in 2022 een echte EV nadat de Mirai (op waterstof) een behoorlijke commerciŽle flop bleek. En ja, Toyota heeft eerder wel een paar EV's gebouwd (zoals de RAV4 EV) maar dat was vooral om bijvoorbeeld in CaliforniŽ aan de eisen te voldoen. Dat was gewoon een brandstofauto waar ze wat accu's en een elektromotor in hadden geduwd.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2024 17:55:31 ]
  zondag 7 april 2024 @ 17:55:35 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213127963
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet

1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_213128003
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet

1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
Musk roept heel veel.

quote:
2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1 :+

quote:
3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
  zondag 7 april 2024 @ 17:59:00 #50
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213128028
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1 :+
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voeren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')