Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Hier meer info en analyse:quote:Donkere wolken voor Tesla: analisten van JPMorgan zien verdere daling van het aandeel met ruim 30%
https://www.bright.nl/nie(...)evensgevaarlijk.htmlquote:De Duitse toezichthouder KBA zegt na enkele dodelijke ongevallen bezorgd te zijn over de veiligheid van verzonken deurgrepen zoals Tesla gebruikt.
De KBA wil over het onderwerp in gesprek met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), meldt de Duitse krant Handelsblatt. Deze organisatie keurt Tesla-modellen goed voor de Europese weg. RDW zegt tegenover het FD nog niet benaderd te zijn.
Fataal ongeluk
De zorgen rond de deurgrepen zijn ontstaan na een aanrijding waarna de achterdeuren van een Tesla Model S niet meer vanaf buiten te openen waren. Twee inzittenden zijn overleden, omdat de auto vlam vatte en ze niet tijdig gered konden worden. Ook niet door de ramen in te slaan, of via de kofferbak de auto te betreden.
Volgens het Handelsblatt zijn er inmiddels bij vier verschillende ongevallen, in Europa en de Verenigde Staten, mensen overleden vanwege deze deurgrepen.
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het vorig jaar ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Nee, maar dat is dan ook niet waarom dit topic bestaat. Dit topic bestaat alleen maar omdat anti tesla / anti EV.quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Rommel?quote:Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen
Integendeel. Tesla’s zijn juist zeer veilig.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:24 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
Rivian is ook geïmplodeerd zie ik.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.
Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
En ondertussen blijken de dacia spring en renault zoe ev die de simpele man aan een ev moeten helpen extreem slecht uit de crash tests te komen. En nog steeds 20k+ te kosten met zeer matige range.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.
Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
Ze hebben toch veel problemen met de omschakeling naar EV’s en de Chinezen zijn een enorme bedreiging voor hen. Heeft verder niets met EU bashen te maken. Feit is dat productie in Europa met de extreem hoge energieprijzen van alle producten met een hoge energievraag weinig concurrerend is (heeft Tesla in Berlijn natuurlijk ook last van).quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van oké tot goed. Kan altijd beter.
Tesla verkocht er YoY 125% meer dan het jaar daarvoor. Ze zijn productie gelimiteerd op dit moment.quote:Op zaterdag 6 april 2024 01:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.
Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
Tesla heeft een P/E van 38.35quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:57 schreef Korenfok het volgende:
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).
Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.
Zie groene deel van grafiek.
[ afbeelding ]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.quote:Op zaterdag 6 april 2024 11:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Ach, Tesla heeft ook een geschatte 2.4 miljard aan overheidssubsidie en belastingvoordelen ontvangen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?quote:Op zaterdag 6 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.quote:Op zaterdag 6 april 2024 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
ze lijken allemaal op elkaarquote:
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.
Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.
Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.
Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.
De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.
Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.
O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from itquote:Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.
Oninvesteerbaar.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm Ø en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.quote:Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.
Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
quote:Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL
PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.
In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.
De vrije markt in actie.quote:Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s
er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]
Klopt.quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.quote:Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal nietquote:Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Musk roept heel veel.quote:Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet
1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1quote:2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.quote:3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voerenquote:Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |