Tesla heeft een P/E van 38.35quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:57 schreef Korenfok het volgende:
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).
Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.
Zie groene deel van grafiek.
[ afbeelding ]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.quote:Op zaterdag 6 april 2024 11:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Ach, Tesla heeft ook een geschatte 2.4 miljard aan overheidssubsidie en belastingvoordelen ontvangen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?quote:Op zaterdag 6 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.quote:Op zaterdag 6 april 2024 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
ze lijken allemaal op elkaarquote:
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.
Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.
Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.
Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.
De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.
Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.
O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from itquote:Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.
Oninvesteerbaar.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm Ø en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.quote:Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.
Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
quote:Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL
PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.
In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.
De vrije markt in actie.quote:Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s
er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]
Klopt.quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.quote:Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal nietquote:Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Musk roept heel veel.quote:Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet
1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1quote:2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.quote:3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voerenquote:Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |