abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213106987
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:57 schreef Korenfok het volgende:
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).

Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
Tesla heeft een P/E van 38.35 ;)

Ondanks het slechte kwartaal (het eerste kwartaal dat ze niet groeien) maakt Tesla YoY nog steeds groei door.

Daar kijken investeerders ook naar. Andere automerken hebben hun plekje en daarom ligt hun P/E wel vast omdat er geen bijzondere groeiverwachting is. Als GM, Ford of Volkswagen een EV verkoopt, verkopen ze daarvoor in ruil geen brandstofmotor en maken ze ook nog eens geen winst, aangezien ze EV's nog steeds met verlies verkopen.

Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.

Zie groene deel van grafiek.


[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:54:10 ]
pi_213107624
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.

Zie groene deel van grafiek.
[ afbeelding ]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213107804
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 11:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
pi_213108902
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Ach, Tesla heeft ook een geschatte 2.4 miljard aan overheidssubsidie en belastingvoordelen ontvangen.
pi_213109300
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
pi_213109323
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.

Hij heeft alleen "gedreigd" om nieuwe (AI gerelateerde) projecten buiten Tesla om op te zetten.
Dat doet hij in feite al met Grok.

Hij wil overigens geen kwart van de aandelen maar een kwart aan invloed bij het maken van de keuzes voor Tesla, dat kan dus ook via extra uitgegeven B aandelen met alleen stemrecht. Deels zou dat uit zijn opties komen die hij ontving wegens behaalde doelen maar waar de rechter in Delaware een (voorlopige) streep doorheen heeft gezet.
  zaterdag 6 april 2024 @ 18:01:26 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213111233
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiami dat zijn karren kosten net aan 30.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro



[ Bericht 33% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2024 18:09:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213111270
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.
Dat is een agressieve maar kansrijke manier om marktaandeel te veroveren.

Met een hoger marktaandeel en groeiende productie, dalen doorgaans de productiekosten en zullen ze het hopelijk kunnen omzetten naar winst per auto.
pi_213111300
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet

Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 6 april 2024 @ 18:12:54 #35
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213111341
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De besturing lijkt nog niet optimaal.

ze lijken allemaal op elkaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213111822
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.


Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.

Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.

Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.

De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.

Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
pi_213111885
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.

Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.

Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.

Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.

De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.

Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.

O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
pi_213112233
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).

Gaat 24.290 euro kosten en met een bereik van 320 km.
Fatsoenlijke acceleratie 0-100 km/u: 11 seconden, kan je gewoon veilig mee in het huidige verkeer.
LPF accu 44kWh. 113pk sterke motor.
Stuk volwassener auto dan de Dacia Spring.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klepper272 op 06-04-2024 19:35:08 ]
pi_213112246
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.

O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.

Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
  zaterdag 6 april 2024 @ 19:28:13 #40
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213112291
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.

Oninvesteerbaar.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 6 april 2024 @ 19:30:01 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213112320
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.

Oninvesteerbaar.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from it
cars last longer , produce to much an elderly people dont need cars
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213112826
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.

Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm Ø en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.
Deze cellen zouden o.a. in de Semi gebruikt moeten gaan worden.

Voor de Megapacks gebruikt Tesla LFP cellen, zover ik weet zijn die vooral van CATL.
Voordeel is de hoge levensduur (~5.000 volledige cycles), nadeel de energiedichtheid maar dat is bij energieopslag niet zo'n probleem.
In auto's zorgt dat voor minder range, dus zie je LFP vooral in de budget / standard range modellen.

Het scheelt wel dat je LFP altijd tot 100% kan laden wat ze effectief wel de volle capaciteit geeft.
Bij Li-Ion blijf je liever rond de 80% zitten als je de range niet perse nodig hebt, dat verlengt de levensduur.
  zondag 7 april 2024 @ 14:26:35 #43
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213124159
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s

er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
quote:
Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL

PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.

In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213127790
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s

er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]

De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
pi_213127824
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Klopt.
Maar iedere fabrikant die EV's of waterstofvoertuigen produceerde kon die subsidies krijgen, dus dat is niet uniek voor 1 merk.

Dat sommige autofabrikanten gniffelend langs de kant stonden af te wachten tot Tesla failliet ging (wat niet gebeurde) en toen pas besloten een serieuze poging te wagen om EV's te produceren, daar kan Tesla ook weinig aan doen.

Mitsubishi, Toshiba, Panasonic en Daikin zijn waarschijnlijk ook de bedrijven die het meest geprofiteerd hebben van de subsidies op warmtepompen, tot Nefit, Intergas en Remeha ook ineens dachten "verhip, we moeten ook wat". Die hebben zich vooral ingekocht. Remeha heeft Techneco ingelijfd en levert daardoor Toshiba en Mitsubishi buitenunits, Intergas is voor de Daikin route gegaan en bij Vaillant en Nefit weet ik eigenlijk niet wat ze leveren.
pi_213127864
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De vrije markt in actie.

Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
:')
pi_213127899
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:

[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
:')
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Sommige andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.

Toyota had bijvoorbeeld pas in 2022 een echte EV nadat de Mirai (op waterstof) een behoorlijke commerciële flop bleek. En ja, Toyota heeft eerder wel een paar EV's gebouwd (zoals de RAV4 EV) maar dat was vooral om bijvoorbeeld in Californië aan de eisen te voldoen. Dat was gewoon een brandstofauto waar ze wat accu's en een elektromotor in hadden geduwd.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2024 17:55:31 ]
  zondag 7 april 2024 @ 17:55:35 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213127963
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet

1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213128003
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet

1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
Musk roept heel veel.

quote:
2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1 :+

quote:
3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
  zondag 7 april 2024 @ 17:59:00 #50
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213128028
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1 :+
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voeren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')