abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213104296
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider


quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

[ Bericht 33% gewijzigd door Jippie op 06-04-2024 01:58:03 ]
pi_213104308
Zak, zak, zak, zak, zak, zak, zak, zak maar lekker door, door, door, zak maar door, door, door, door
  zaterdag 6 april 2024 @ 00:17:32 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213104317
Bedankt voor het melden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213104333
quote:
Donkere wolken voor Tesla: analisten van JPMorgan zien verdere daling van het aandeel met ruim 30%
Hier meer info en analyse:
https://www.businessinsid(...)rgan-koersdoel-2024/
pi_213104343
Ben vorige maand even uit het aandeel gestapt, sta nog op winst gelukkig.

17 april is de earnings call, meestal zakt de koers daarna. Dan maar weer eens kijken of ik (deels) weer instap of nog even wacht.

Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het YoY ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:50:30 ]
pi_213104396
quote:
De Duitse toezichthouder KBA zegt na enkele dodelijke ongevallen bezorgd te zijn over de veiligheid van verzonken deurgrepen zoals Tesla gebruikt.

De KBA wil over het onderwerp in gesprek met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), meldt de Duitse krant Handelsblatt. Deze organisatie keurt Tesla-modellen goed voor de Europese weg. RDW zegt tegenover het FD nog niet benaderd te zijn.

Fataal ongeluk
De zorgen rond de deurgrepen zijn ontstaan na een aanrijding waarna de achterdeuren van een Tesla Model S niet meer vanaf buiten te openen waren. Twee inzittenden zijn overleden, omdat de auto vlam vatte en ze niet tijdig gered konden worden. Ook niet door de ramen in te slaan, of via de kofferbak de auto te betreden.

Volgens het Handelsblatt zijn er inmiddels bij vier verschillende ongevallen, in Europa en de Verenigde Staten, mensen overleden vanwege deze deurgrepen.
https://www.bright.nl/nie(...)evensgevaarlijk.html
pi_213104406
Oh nee, niet de aandelen van Tesla.

Wat moeten we nu.
pi_213104439
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het vorig jaar ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.

Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
pi_213104506
niet te geloven, echt erg
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_213104573
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
pi_213104937
Het was een uitstekend bedrijf met een bizar hoge aandelenprijs. Het is nu een uitstekend bedrijf met een forse aandelenprijs.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 08:00:32 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213105153
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Nee, maar dat is dan ook niet waarom dit topic bestaat. Dit topic bestaat alleen maar omdat anti tesla / anti EV.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213105334
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Rommel?
Zijn uitstekende auto's hoor met dito prestaties en range..
pi_213105485
De hele industrie had een fors lagere omzet in het eerste kwartaal…

Het overlijden van Tesla zie ik iedere maand wel een keer aangekondigd worden. Ondertussen is Tesla een van de weinigen die echt significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen, waar veel andere bedrijven echt met de handen in het haar zitten omdat ze zelfs met verlies die auto’s nauwelijks kwijtraken (een beetje aan de dealers die verplicht moeten afnemen en dan ook weer met verlies doorzetten).

Het is vooral de Europese autoindustrie die in zwaar weer zit.

Verder is de nieuwe Model 3 van 2023, komt eind dit jaar de vernieuwde Model Y (met waarschijnlijk nieuwe accutechniek) en staat de kleine Tesla op de rol voor 2025.

De Model Y is in veel markten de best verkochte auto ook nog.

Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
pi_213105951
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
pi_213105985
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:24 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
Integendeel. Tesla’s zijn juist zeer veilig.
pi_213106005
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213106060
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Rivian is ook geïmplodeerd zie ik.
pi_213106116
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.

Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
En ondertussen blijken de dacia spring en renault zoe ev die de simpele man aan een ev moeten helpen extreem slecht uit de crash tests te komen. En nog steeds 20k+ te kosten met zeer matige range.

https://www.autoweek.nl/a(...)g-in-ncap-crashtest/
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_213106124
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van oké tot goed. Kan altijd beter.
pi_213106261
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).

Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
pi_213106350
De aandelen die wel omhoog schieten zijn die van de olieproducerende maatschappijen zoals Exxon Mobil, Shell, BP.

Maargoed. Wie weet gaat Tesla nog eens een verbrandingsmotor maken. De Tesla model Greta.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213106367
Ik vind dit niet verbazingwekkend. Tesla had jarenlang geen en later nauwelijks concurrentie. Die is er nu wel en dan moet je de taart delen met anderen. Dat is de belangrijkste reden dat ik maand of 8 geleden mijn aandelen Tesla de deur uit heb gedaan.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_213106692
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van oké tot goed. Kan altijd beter.
Ze hebben toch veel problemen met de omschakeling naar EV’s en de Chinezen zijn een enorme bedreiging voor hen. Heeft verder niets met EU bashen te maken. Feit is dat productie in Europa met de extreem hoge energieprijzen van alle producten met een hoge energievraag weinig concurrerend is (heeft Tesla in Berlijn natuurlijk ook last van).

Vergelijk een budgetauto als de Skoda Enyak eens met een Model Y. Je moet wel heel erg veel geld over hebben om per sé niet in een Tesla te rijden en dan maar een Skoda te kiezen (…) die op 9 vd 10 punten minder scoort.

En de Chinezen moeten nog op stoom komen. Ook Tesla zal het daar moeilijk mee hebben.

Tesla heeft wat dat betreft wel een enorm groot voordeel: de infrastructuur. Hun supercharger netwerk is waarmee ze de storm waarschijnlijk mee zullen kunnen doorstaan. Naast de andere activiteiten, want Tesla is veel meer dan gewoon een autoproducent.
pi_213106913
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 01:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.

Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
Tesla verkocht er YoY 125% meer dan het jaar daarvoor. Ze zijn productie gelimiteerd op dit moment.
Nieuwe fabriek (Megafactory) opent Q3 en dan kunnen ze volgend jaar nog verder opschalen.

De vraag is er wel, dat hangt echt niet af van wat Nederland doet.

Bekende locaties: https://lorenz-g.github.io/tesla-megapack-tracker/

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-04-2024 10:52:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')