Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Hier meer info en analyse:quote:Donkere wolken voor Tesla: analisten van JPMorgan zien verdere daling van het aandeel met ruim 30%
https://www.bright.nl/nie(...)evensgevaarlijk.htmlquote:De Duitse toezichthouder KBA zegt na enkele dodelijke ongevallen bezorgd te zijn over de veiligheid van verzonken deurgrepen zoals Tesla gebruikt.
De KBA wil over het onderwerp in gesprek met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), meldt de Duitse krant Handelsblatt. Deze organisatie keurt Tesla-modellen goed voor de Europese weg. RDW zegt tegenover het FD nog niet benaderd te zijn.
Fataal ongeluk
De zorgen rond de deurgrepen zijn ontstaan na een aanrijding waarna de achterdeuren van een Tesla Model S niet meer vanaf buiten te openen waren. Twee inzittenden zijn overleden, omdat de auto vlam vatte en ze niet tijdig gered konden worden. Ook niet door de ramen in te slaan, of via de kofferbak de auto te betreden.
Volgens het Handelsblatt zijn er inmiddels bij vier verschillende ongevallen, in Europa en de Verenigde Staten, mensen overleden vanwege deze deurgrepen.
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lichtpuntje is dat "Tesla energy storage" een recordomzet heeft gedraaid in Q1 2024, nadat het vorig jaar ook al ruim 125% is gestegen.
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Nee, maar dat is dan ook niet waarom dit topic bestaat. Dit topic bestaat alleen maar omdat anti tesla / anti EV.quote:Op zaterdag 6 april 2024 00:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat zie je dan weer niet terug in dit soort berichten (al staat het wel half in het bronartikel uit de OP).
Rommel?quote:Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
significant winst maakt op de auto’s die ze verkopen
Integendeel. Tesla’s zijn juist zeer veilig.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:24 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Als ik zo de berichten lees, zijn die auto's verre van veilig. Niet echt geweldige kwaliteit lijkt me. Geen wonder dat je significant winst maakt als je de kantjes eraf loopt.
Rivian is ook geïmplodeerd zie ik.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.
Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
En ondertussen blijken de dacia spring en renault zoe ev die de simpele man aan een ev moeten helpen extreem slecht uit de crash tests te komen. En nog steeds 20k+ te kosten met zeer matige range.quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij Tesla zal het meespelen dat ze bewust in het hogere segment blijven. Er komt geen budget-EV. Tesla gaat niet mee met de Chinese competitie.
Het is ook niet eenvoudig meer in de EV-markt.
Lucid, ook een Amerikaanse EV-fabrikant, blijft ook maar zakken. Op IAMS waren ze aanwezig met de modellenrange. Toch nemen de verliezen hard toe.
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 08:33 schreef VEM2012 het volgende:
Maar goed, Tesla bashen is een hobby van velen.
Ze hebben toch veel problemen met de omschakeling naar EV’s en de Chinezen zijn een enorme bedreiging voor hen. Heeft verder niets met EU bashen te maken. Feit is dat productie in Europa met de extreem hoge energieprijzen van alle producten met een hoge energievraag weinig concurrerend is (heeft Tesla in Berlijn natuurlijk ook last van).quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Alles wat EU is bashen is ook een hobby van velen.
De grote Europese autobouwers doen het van oké tot goed. Kan altijd beter.
Tesla verkocht er YoY 125% meer dan het jaar daarvoor. Ze zijn productie gelimiteerd op dit moment.quote:Op zaterdag 6 april 2024 01:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als onze regering toch besluit om voor anderhalf biljoen Euro aan accu's te kopen (of de burgers te verplichten dat te doen), zodat we volledig kunnen overschakelen op windmolens en zonnepanelen, dan kan Tesla daar goed aan verdienen als we die bij hun gaan kopen.
Maar ik zou er niet te veel op vertrouwen.
Tesla heeft een P/E van 38.35quote:Op zaterdag 6 april 2024 09:57 schreef Korenfok het volgende:
Om een vergelelijking te maken met aandeel tesla, kijk gewooon naar de prijs per earnings ratio (P/E: intrensieke bedrijfswaarde (wat de curator voor het bedrijf zou betalen) gedeeld prijs per uitstaande aandelen).
Tesla heeft een P/E van 59.9 Toyata heeft een p/e van 10.5. Ford Motors 6.54.
Dus dat Tesla een forse daling te gemoet gaat zien, is wel te verwachten.
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 10:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla doet daarnaast meer dan alleen auto's, hun energy storage groeide >125 YoY.
Zie groene deel van grafiek.
[ afbeelding ]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.quote:Op zaterdag 6 april 2024 11:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tesla is daarnaast ook bezig met geavanceerde robotica en dat zou ook nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Ach, Tesla heeft ook een geschatte 2.4 miljard aan overheidssubsidie en belastingvoordelen ontvangen.quote:Op zaterdag 6 april 2024 02:42 schreef Cilantro het volgende:
Musk moet nu concurreren met de Chinezen die Europa overspoelen met hun gesubsidieerde rommel.
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?quote:Op zaterdag 6 april 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt, robots, laadnetwerk, VPP's, AI / DOJO en FSD etc heb ik nog buiten beschouwing gelaten omdat het vooral potentie biedt in de (nabije en verre) toekomst.
Net als de Semi fabriek en productielijn die nu opgezet wordt. PepsiCo test daar nu met een 22 stuks en Tesla zelf gebruikt ook enkele versies (klein, groot, met/zonder slaapcabine) voor hun fabrieken.
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.quote:Op zaterdag 6 april 2024 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk had toch gedreigd al die dingen in een ander bedrijf onder te brengen als hij niet minimaal een kwart van de aandelen Tesla kreeg?
Xiaomi verliest dit jaar ongeveer $10.000 op iedere auto die ze produceren.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiamao dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
De besturing lijkt nog niet optimaal.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
en dat gaat nog wel verder als je Chinese autos ziet
Xiami dat zijn karren kosten net aan 40.000
een vergelijkbare BMW kost 90.000 euro
ze lijken allemaal op elkaarquote:
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
De Tesla accupakketten zijn heel zwaar, maar wel heel goed.
Panasonic Lithium-Ion staafcellen zijn bijna net zo veilig als alkaline batterijen. Maar er zit een metalen omhulsel omheen en veel loze ruimte tussen de accu's. En om die bij elkaar te houden zitten er zowel om de accupakketten als de hele accu nog een set metalen platen.
Daarentegen kun je iedere cel afzonderlijk monitoren en afkoppelen als er iets fout gaat. En die loze ruimte kun je gebruiken voor de koeling.
Bijna alle andere fabrikanten gebruiken pouch-cellen, zoals die ook in een telefoon zitten. Plastic zakken om de cellen. Deze zetten echter uit tijdens het laden en zijn gevoelig voor beschadigingen. Wel heel klein en licht.
De Tesla's hebben dus een goede, maar grote en zware accu en goede elektronica. Maar de auto er omheen is vooral goedkoop, met wat gimmicks die je alleen elektrisch kunt bedienen. En de kwaliteitscontrole heeft maar weinig aandacht. De Europese auto's zijn lichter en luxueuzer. De andere Amerikanen proberen vooral hele grote auto's te verkopen, waardoor het gewicht van een elektrische al snel boven de vijf ton uitkomt. De Japanners lopen achter met elektrische, die zijn vooral nog bezig met hybrides en waterstof. Een auto voor de Japanse markt is dan ook vooral klein en goedkoop, dat gaat slecht samen met de elektrische auto's die we in de VS en de EU willen rijden. De Koreanen zijn waarschijnlijk op dit moment de beste keus. En in China worden ze flink gesubsidieerd, maar daar zijn ze ook niet zo goed in kwaliteitscontrole.
Al met al is er ook nog maar heel weinig aanbod voor de mensen met een kleine beurs, of die aan een auto het liefste zo weinig mogelijk geld uitgeven. Zelfs zonder BPM zit je al snel boven de 40.000 Euro. En dan moet je mogelijk nog een oplaadplek zien te regelen. In de duurdere leaseclasses zijn ze populair. Dus de markt is al voor een groot deel verzadigd.
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is dus wachten op een goedkope elektrische stadsauto, die net 120 haalt en met een actieradius van tussen de 50 en 100 kilometer (al naar gelang de temperatuur en het rijgedrag).
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.quote:Op zaterdag 6 april 2024 18:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt veel verschillende cellen, zowel Li-Ion als LiFePO4 (LFP).
Deels ook Blade van BYD, dus niet alleen gewone ronde cellen.
O.a. 18650 en 21700 cellen van CATL, Panasonic, LG en ook hun eigen 4680 "droge" cellen. Die zijn lastig te produceren (nieuwe techniek) maar dat lijkt nu ook eindelijk goed op te schalen.
de bekende assistent van de beste belegger ter wereld die zei , car industrie is a graveyard , stay away from itquote:Op zaterdag 6 april 2024 19:28 schreef monkyyy het volgende:
Autosector. Kapitaal intensief, competitief, vraag sterk afhankelijk van overheidsbeleid, lage ROIC over de business-cycle. Toekomstige kasstromen te moeilijk om accuraat te bepalen.
Oninvesteerbaar.
Tesla maakt de 4680 cellen met "dry electrode coating" in eigen beheer (46mm Ø en 80mm lang). Dat is gewoon een nieuwe techniek die in het begin een heel lage yield had, maar dat wordt wel beter.quote:Op zaterdag 6 april 2024 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De staafcellen van Panasonic en LG zijn heel goed, maar van de rest is dat moeilijk te zeggen. Nieuwe cellen hoeven niet beter te zijn, vaak zijn ze vooral goedkoper. Het grootste verschil tussen Panasonic en Tesla is de rigoureuze productietechniek en kwaliteitscontrole van Panasonic. De Gigafactory komt ook maar moeilijk van de grond, blijkbaar omdat beide bedrijven daar heel andere ideeën over hebben. En ik had begrepen dat die nieuwe Tesla cellen daarom in eigen beheer gaan worden gemaakt.
Het lijkt er dus vooral op, dat die cellen goedkoper en sneller geproduceerd moeten worden. Dat is geen goed teken.
quote:Chinese minister naar Parijs voor gesprekken over elektrische auto's
1 uur geledenin FINANCIEEL
PARIJS (ANP/RTR) - De Chinese minister van Handel Wang Wengtao wordt zondag in Parijs verwacht voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen.
In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto's van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid.
De vrije markt in actie.quote:Op zondag 7 april 2024 14:26 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)r-elektrische-auto-s
er is duidelijk onvrede over die gigantische aantallen EV s die hierheen komen uit China
[..]
Klopt.quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..quote:Op zondag 7 april 2024 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De vrije markt in actie.
Het is ook wel ironisch dat Tesla ook miljarden subsidie heeft gehad.
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.quote:Op zondag 7 april 2024 17:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
En dat ze hun emissierechten kunnen verkopen aan andere autofabrikanten..
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal nietquote:Op zondag 7 april 2024 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat kon alleen omdat ze EV's produceerden en die andere merken niet of niet voldoende.
Je kan Tesla moeilijk verwijten dat ze voordelen hebben gehad omdat ze hun nek hebben uitgestoken.
Andere merken hebben eerst jarenlang passief zitten toekijken.
Musk roept heel veel.quote:Op zondag 7 april 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als je alle varianbelen op een rijtje zet , dan is de conclusie , er klopt iets helemaal niet
1 Auto s worden nu al 30 jaar oud , Musk riep zelfs dat een Tesla nooit meer afgedankt gaat worden
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1quote:2 Oude mensen kopen net als ik geen nieuwe auto meer of helemaal niet meer
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.quote:3 Er komen nog steeds autofabrieken bij die 24 /7 door pompen
Het is wachten op de klap
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voerenquote:Op zondag 7 april 2024 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Musk roept heel veel.
[..]
M'n stiefvader heeft net nog een nieuwe auto gekocht. N=1
[..]
Er zal vast wel iets gaan klappen. Merken die EV's niet winstgevend kunnen produceren en op iedere verkochte auto geld toe moeten leggen, bijvoorbeeld.
Dat is wel de bedoeling, dat is altijd het plan geweest. Een betaalbare auto produceren.quote:Op zondag 7 april 2024 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
OOK Tesla zal nog heel , heel veel prijsverlagingen door moeten voeren
Volgens Reuters is die afgeblazen. Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?quote:Op zondag 7 april 2024 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is wel de bedoeling, dat is altijd het plan geweest. Een betaalbare auto produceren.
Ja, volgens Reuters wel.quote:Op maandag 8 april 2024 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens Reuters is die afgeblazen.
Als, zoals CATL en BYD aangeven, de accuprijzen halveren dit jaar dan kan je inderdaad rekenen met de kosten van een "halve accu".quote:Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?quote:Op maandag 8 april 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, volgens Reuters wel.
Volgens Musk niet.
[ x ]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.quote:Op maandag 8 april 2024 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?
Dat is dan ook stiekem helemaal niet de bedoeling.quote:Op maandag 8 april 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.
Over welk Tesla product heeft Musk de afgelopen 2 jaar gelogen? En dan heb ik het niet over "Elon time", ofwel zijn optimistische tijdlijnen maar echte leugens over Tesla producten.
Elon time is leuk gezegt, maar van een Ceo mag je gewoon realistisch prognoses verwachten.quote:Op maandag 8 april 2024 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, dan kan je geen discussie voeren, als je geruchten van Reuters boven die van de Tesla CEO stelt.
Over welk Tesla product heeft Musk de afgelopen 2 jaar gelogen? En dan heb ik het niet over "Elon time", ofwel zijn optimistische tijdlijnen maar echte leugens over Tesla producten.
Er is een reden dat ik de weloverwogen gok heb genomen om m'n Tesla aandelen te verkopen nu ik nog op winst sta en 17 april even af te wachten (omdat Musk de indrukwekkende gave heeft om de koers omlaag te praten bij de earnings call).quote:Op maandag 8 april 2024 20:30 schreef dop het volgende:
De Roi bilzql stevig omhoog moeten op een hoge koers en hoge koers en waardering te rechtvaardigen.
Dat gaat komende periode gewoon erg lastig worden.
https://nypost.com/2024/0(...)-at-astounding-rate/quote:Tesla’s long-delayed — and pricey — Cybertrucks are getting panned by furious owners for malfunctioning at an alarming rate just months after Elon Musk’s futuristic vehicle hit the road.
Tales of the stainless steel Cybertrucks dying after traveling just 1 mile, randomly hard-braking on a wide-open road and already beginning to corrode, among other gripes, were shared in the Tesla Owners’ Club forum.
In a thread titled “Worst delivery in my life (truck died in 5 minutes),” a Southern California-based owner wrote that after taking his truck for a spin the same day it was delivered last month, the vehicle “made it 1 mile down road, started getting steering error, flashing red screen, pulled off side of highway now the truck is dead and I’m waiting for a tow truck.”
En over welke producten heeft hij de afgelopen 2 jaar "Elon time" verkondigd als het niet lukt om leugens te noemen?quote:Op maandag 8 april 2024 20:33 schreef dop het volgende:
[..]
Elon time is leuk gezegt, maar van een Ceo mag je gewoon realistisch prognoses verwachten.
Voor musk zijn Geen aparte spelregels.
Dus helaas, Elon time is gewoon liegen.
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.quote:Op maandag 8 april 2024 20:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is dan ook stiekem helemaal niet de bedoeling.
dit is echt veel te makkelijk gezegd.quote:Op zaterdag 6 april 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?quote:Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.
Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.
Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.quote:Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.
Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.
Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Klopt. Alleen al "energy storage" is meer dan verdubbeld in een jaar.quote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijnquote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?quote:Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijn
Waarom 2 jaar?quote:Op maandag 8 april 2024 20:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En over welke producten heeft hij de afgelopen 2 jaar "Elon time" verkondigd als het niet lukt om leugens te noemen?
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.quote:Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef dop het volgende:
[..]
Waarom 2 jaar?
Tellen eerdere leugens niet?
quote:Op maandag 8 april 2024 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?
Tesla is geen autobedrijf, het is een investeringsmaatschappij.quote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.quote:Op maandag 8 april 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.
Qoute eens waar ik dat zegquote:Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.
De passie voor techniek delen we iig.quote:Op maandag 8 april 2024 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.
Maar je hebt misschien gezien, dat ik voornamelijk post over techniek, speciaal alles wat met energie en computers te maken heeft. Op het moment is dat voornamelijk de energietransitie. Elektrische auto's horen daar ook bij. Ik ben een techneut, die graag weet hoe alles werkt en daar over discussieert.
Je hebt gelijk, waarom reageer je er dan ook op, ik vroeg het aan Franky Boy. Dit is verwarrend.quote:Op maandag 8 april 2024 21:02 schreef dop het volgende:
[..]
Qoute eens waar ik dat zeg
Je haalt me door elkaar met een ander.
De A.I. experts die ik volg hebben die opinie niet. Tot nu toe is ook Tesla is niet in geslaagd zelfrijden zonder supervisie te realiseren. De Tesla Robo Taxi is nog steeds een pipedream. Volledig autonoom rijden is de heilige graal, ook wat betreft robotica als Tesla daarin slaagt, dan wordt ook hun Optimus robot van een ongekende niveau qua inzetbaarheid.quote:Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijn
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.quote:Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.
Dat is toch echt een ander.quote:Op maandag 8 april 2024 21:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die quote staat letterlijk eronder in mijn post.
Mijn ninja-edit was niet snel genoeg.quote:Op maandag 8 april 2024 21:06 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is toch echt een ander.
Ik heet geen symbolicFrank.
Okay mij. Echte naam is wel Frank maar dat is toch echt toeval
Naast wat Elon zegt kijk ik juist ook vaak naar interviews met z'n hoofdingenieurs of executives bij Tesla alsook bedrijven als Munro & Associates die diverse producten uit elkaar halen, analyseren en vergelijken (Munro is a world leader in reverse engineering, teardown benchmarking, costing and new product development!).quote:Op maandag 8 april 2024 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.
Vroeger liet hij de techniek over aan de ingenieurs. Tegenwoordig besluit hij eerst wat zijn visie is en maakt die openbaar. Het is dan achteraf aan zijn techneuten om het ook te realiseren. Wat steeds moeilijker is geworden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Herkenbaar, heb hier 2x RTX A6000 48GB kaarten in SLI om met AI te spelenquote:Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.
Tesla traint de probleempunten met videodata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.quote:Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.
Ja, wat Waymo doet is niet schaalbaar. Je zal ieder gebied in kaart moeten brengen en bij een verandering werkt het niet meer.quote:En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed end e rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.
Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AIquote:Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?
Tesla heeft miljarden kilometers aan data van al hun 400.000 FSD Bèta testers.
Je kan de software en hardwere wel kopiëren / namaken maar dan heb je de trainingsdata nog niet.
[ afbeelding ]
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid testen en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.quote:Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla traint de probleempunten met videdata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.
Dus als er meldingen binnen komen van betatesters dan kunnen ze de AI daar op trainen.
Er worden geen harde regels meer meegegeven sinds V12, dat was voorheen wel zo.
Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.quote:Het systeem van Tesla is zo gemaakt dat het ook zonder werkende GPS nog werkt.
Zo was er afgelopen week nog een situatie waar na wegwerkzaamheden een verkeerssituatie veranderd was en FSD ging daar probleemloos mee om.
Ik geloof dat je het punt mist.quote:Op maandag 8 april 2024 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AI
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.quote:Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lidar en radar lijken niet nodig, alles wat Tesla nu doet in V12.3.3 doet het nog steeds met de 8 camera's. De uitdagingen die ik zie zijn niet gerelateerd aan zicht of sensoren maar puur nog op die 2% van de situaties die verkeer zo moeilijk maken en waar mensen zo "makkelijk" mee om kunnen gaan.
Wat Mercedes levert werkt alleen bij lage snelheden en op goedgekeurde stukken "rechte" weg. Zodra je ergens de uitvoegstrook kiest sta je er weer alleen voor. Het is vooral goed in filerijden. En ja, ik volg wat Mercedes doet ook op de voetquote:Op maandag 8 april 2024 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid etsten en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.
[..]
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.quote:Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.
Lidar of radar heeft beperkingen.quote:Op maandag 8 april 2024 21:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.quote:Op maandag 8 april 2024 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.
Het is in staat om zich zonder GPS door het verkeer te bewegen, dat verandert niet.
Het enige is dat het z'n route niet kan vinden, zeker als wegbewijzering niet duidelijk is.
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter. De ene kan dit goed waarnemen, de ander weer wat anders. Zo kunnen ze mooi alle objecten in kaart brengen en op het virtuele "speelveld" zetten.quote:Op maandag 8 april 2024 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lidar of radar heeft beperkingen.
Het kan geen borden lezen, geen verkeerslichten zien, etc.
Daarnaast krijg je van lidar, radar en camera's samen meerdere stromen aan data die je perfect op elkaar moet afstemmen omdat het anders kan gaan conflicteren.
Mensen rijden met 2 ogen. FSD doet het met 8 camera's.
Wat ik er van zie is het optische deel geen enkele belemmering.
Het gaat echt om de "intelligentie", die laatste 2% om een perfecte chauffeur te worden.
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eensquote:Op maandag 8 april 2024 21:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter.
Dat magquote:Op maandag 8 april 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eens
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.quote:Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.
Op de snelweg waarschijnlijk wel. In de stad zeker niet. En inderdaad, het verkeer is heel onveilig. De statistieken houden alleen rekening met doden, maar het aantal invaliden door verkeersongelukken is vele malen groter. Ik ken er genoeg. Ik heb zelf ook drie keer in het ziekenhuis gelegen na een ongeluk.quote:Op maandag 8 april 2024 21:44 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.
Als je bedenkt dat er inmiddels al 400.000 FSD Bèta testers zijn en er geen serieuze ongelukken mee gebeurd zijn (in tegenstelling tot Cruise en Uber terwijl die maar enkele tientallen voertuigen hebben/hadden) dan gaat het niet zo slecht.quote:Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.
N=1quote:Op maandag 8 april 2024 21:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op de snelweg waarschijnlijk wel. In de stad zeker niet. En inderdaad, het verkeer is heel onveilig. De statistieken houden alleen rekening met doden, maar het aantal invaliden door verkeersongelukken is vele malen groter. Ik ken er genoeg. Ik heb zelf ook drie keer in het ziekenhuis gelegen na een ongeluk.
Het is nu moeilijk terug te vinden, omdat iedereen het over de aankomende gratis FSD proefperiode heeft, maar ik heb toch een paar keer gelezen dat er in de voorwaarden staat dat je bij gebruik van de automatische piloot in de stad geen recht hebt op een vergoeding bij ongelukken en dat je bij gebruik van de FSD niet eens het recht hebt om ongelukken openbaar te maken. Het kan zijn dat ik me dat niet goed herinner, maar dat was volgens mij ook het commentaar van de VS justitie bij het in kaart brengen van het aantal ongelukken met autopiloot of FSD.quote:Op maandag 8 april 2024 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat er inmiddels al 400.000 FSD Bèta testers zijn en er geen serieuze ongelukken mee gebeurd zijn (in tegenstelling tot Cruise en Uber terwijl die maar enkele tientallen voertuigen hebben/hadden) dan gaat het niet zo slecht.
Maar het is duidelijk nog niet geschikt voor rijden zonder toezicht. Gelukkig is FSD er wel streng op dat je oplet; kijk je te lang naar je scherm, opzij of naar beneden dan heb je een strike te pakken en bij een aantal strikes ben je FSD een paar weken kwijt.
Dat zal je toch iets concreter moeten maken dan dit, ik heb daar niet eerder van gehoord. Het is volgens mij ook de taak van de NTSHA om zoiets te onderzoeken.quote:Op maandag 8 april 2024 21:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is nu moeilijk terug te vinden, omdat iedereen het over de aankomende gratis FSD proefperiode heeft, maar ik heb toch een paar keer gelezen dat er in de voorwaarden staat dat je bij gebruik van de automatische piloot in de stad geen recht hebt op een vergoeding bij ongelukken en dat je bij gebruik van de FSD niet eens het recht hebt om ongelukken openbaar te maken. Het kan zijn dat ik me dat niet goed herinner, maar dat was volgens mij ook het commentaar van de VS justitie bij het in kaart brengen van het aantal ongelukken met autopiloot of FSD.
Dat zal ik doen, als ik het weer tegen kom. Waarschijnlijk gaan we dat tijdens of na de proefperiode automatisch horen, als dat bestaatquote:Op maandag 8 april 2024 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zal je toch iets concreter moeten maken dan dit, ik heb daar niet eerder van gehoord. Het is volgens mij ook de taak van de NTSHA om zoiets te onderzoeken.
Overigens worden incidenten met Autopilot al door NTSHA onderzocht, vooral of Autopilot daar een rol bij speelde en of die rol van invloed is geweest op de afloop. Als er incidenten zijn met FSD dan zullen ze dat ook onderzoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |