dit is echt veel te makkelijk gezegd.quote:Op zaterdag 6 april 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?quote:Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.
Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.
Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.quote:Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.
Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.
Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Klopt. Alleen al "energy storage" is meer dan verdubbeld in een jaar.quote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijnquote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?quote:Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijn
Waarom 2 jaar?quote:Op maandag 8 april 2024 20:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En over welke producten heeft hij de afgelopen 2 jaar "Elon time" verkondigd als het niet lukt om leugens te noemen?
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.quote:Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef dop het volgende:
[..]
Waarom 2 jaar?
Tellen eerdere leugens niet?
quote:Op maandag 8 april 2024 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?
Tesla is geen autobedrijf, het is een investeringsmaatschappij.quote:Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.quote:Op maandag 8 april 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.
Qoute eens waar ik dat zegquote:Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.
De passie voor techniek delen we iig.quote:Op maandag 8 april 2024 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.
Maar je hebt misschien gezien, dat ik voornamelijk post over techniek, speciaal alles wat met energie en computers te maken heeft. Op het moment is dat voornamelijk de energietransitie. Elektrische auto's horen daar ook bij. Ik ben een techneut, die graag weet hoe alles werkt en daar over discussieert.
Je hebt gelijk, waarom reageer je er dan ook op, ik vroeg het aan Franky Boy. Dit is verwarrend.quote:Op maandag 8 april 2024 21:02 schreef dop het volgende:
[..]
Qoute eens waar ik dat zeg
Je haalt me door elkaar met een ander.
De A.I. experts die ik volg hebben die opinie niet. Tot nu toe is ook Tesla is niet in geslaagd zelfrijden zonder supervisie te realiseren. De Tesla Robo Taxi is nog steeds een pipedream. Volledig autonoom rijden is de heilige graal, ook wat betreft robotica als Tesla daarin slaagt, dan wordt ook hun Optimus robot van een ongekende niveau qua inzetbaarheid.quote:Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijn
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.quote:Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.
Dat is toch echt een ander.quote:Op maandag 8 april 2024 21:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die quote staat letterlijk eronder in mijn post.
Mijn ninja-edit was niet snel genoeg.quote:Op maandag 8 april 2024 21:06 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is toch echt een ander.
Ik heet geen symbolicFrank.
Okay mij. Echte naam is wel Frank maar dat is toch echt toeval
Naast wat Elon zegt kijk ik juist ook vaak naar interviews met z'n hoofdingenieurs of executives bij Tesla alsook bedrijven als Munro & Associates die diverse producten uit elkaar halen, analyseren en vergelijken (Munro is a world leader in reverse engineering, teardown benchmarking, costing and new product development!).quote:Op maandag 8 april 2024 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.
Vroeger liet hij de techniek over aan de ingenieurs. Tegenwoordig besluit hij eerst wat zijn visie is en maakt die openbaar. Het is dan achteraf aan zijn techneuten om het ook te realiseren. Wat steeds moeilijker is geworden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Herkenbaar, heb hier 2x RTX A6000 48GB kaarten in SLI om met AI te spelenquote:Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.
Tesla traint de probleempunten met videodata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.quote:Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.
Ja, wat Waymo doet is niet schaalbaar. Je zal ieder gebied in kaart moeten brengen en bij een verandering werkt het niet meer.quote:En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed end e rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.
Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AIquote:Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?
Tesla heeft miljarden kilometers aan data van al hun 400.000 FSD Bèta testers.
Je kan de software en hardwere wel kopiëren / namaken maar dan heb je de trainingsdata nog niet.
[ afbeelding ]
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid testen en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.quote:Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla traint de probleempunten met videdata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.
Dus als er meldingen binnen komen van betatesters dan kunnen ze de AI daar op trainen.
Er worden geen harde regels meer meegegeven sinds V12, dat was voorheen wel zo.
Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.quote:Het systeem van Tesla is zo gemaakt dat het ook zonder werkende GPS nog werkt.
Zo was er afgelopen week nog een situatie waar na wegwerkzaamheden een verkeerssituatie veranderd was en FSD ging daar probleemloos mee om.
Ik geloof dat je het punt mist.quote:Op maandag 8 april 2024 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AI
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.quote:Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lidar en radar lijken niet nodig, alles wat Tesla nu doet in V12.3.3 doet het nog steeds met de 8 camera's. De uitdagingen die ik zie zijn niet gerelateerd aan zicht of sensoren maar puur nog op die 2% van de situaties die verkeer zo moeilijk maken en waar mensen zo "makkelijk" mee om kunnen gaan.
Wat Mercedes levert werkt alleen bij lage snelheden en op goedgekeurde stukken "rechte" weg. Zodra je ergens de uitvoegstrook kiest sta je er weer alleen voor. Het is vooral goed in filerijden. En ja, ik volg wat Mercedes doet ook op de voetquote:Op maandag 8 april 2024 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid etsten en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.
[..]
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.quote:Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.
Lidar of radar heeft beperkingen.quote:Op maandag 8 april 2024 21:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.quote:Op maandag 8 april 2024 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.
Het is in staat om zich zonder GPS door het verkeer te bewegen, dat verandert niet.
Het enige is dat het z'n route niet kan vinden, zeker als wegbewijzering niet duidelijk is.
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter. De ene kan dit goed waarnemen, de ander weer wat anders. Zo kunnen ze mooi alle objecten in kaart brengen en op het virtuele "speelveld" zetten.quote:Op maandag 8 april 2024 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lidar of radar heeft beperkingen.
Het kan geen borden lezen, geen verkeerslichten zien, etc.
Daarnaast krijg je van lidar, radar en camera's samen meerdere stromen aan data die je perfect op elkaar moet afstemmen omdat het anders kan gaan conflicteren.
Mensen rijden met 2 ogen. FSD doet het met 8 camera's.
Wat ik er van zie is het optische deel geen enkele belemmering.
Het gaat echt om de "intelligentie", die laatste 2% om een perfecte chauffeur te worden.
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eensquote:Op maandag 8 april 2024 21:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter.
Dat magquote:Op maandag 8 april 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eens
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.quote:Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.
Op de snelweg waarschijnlijk wel. In de stad zeker niet. En inderdaad, het verkeer is heel onveilig. De statistieken houden alleen rekening met doden, maar het aantal invaliden door verkeersongelukken is vele malen groter. Ik ken er genoeg. Ik heb zelf ook drie keer in het ziekenhuis gelegen na een ongeluk.quote:Op maandag 8 april 2024 21:44 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |