abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 april 2024 @ 20:50:05 #65
545 dop
:copyright: dop
pi_213141177
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat kan niet zomaar, dat is eigendom van Tesla en de aandeelhouders.

dit is echt veel te makkelijk gezegd.
Het intellectuele eigendom van ideeën en patenten kunnen soms verrassend anders liggen dan je zou verwachten.
Misschien helemaal niet aan de hand hier dat weet ik persoonlijk gewoon niet.
Maar als musk of een Tesla medewerker een briljant idee heeft is het prima mogelijk dat het intellectuele eigendom. Niet van Tesla is.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_213141195
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.

Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.

Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Is Tesla een autobedrijf? Volgens mij hebben die meer potjes op het vuur?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 8 april 2024 @ 20:52:15 #67
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213141220
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb toch ook positieve dingen gepost, net zoals dat Tesla de beste accu's heeft. Ik heb het niet over de Tesla Semi gehad, of de nieuwe Roadster, of de $15.000 FSD. Ik wilde vroeger zelf een Model S.

Ik vergelijk autobedrijven met autobedrijven en elektrische auto's met elektrische auto's. Ze zouden het als bedrijf prima doen zonder Musk. Ok, dan moeten ze gaan concurreren met de andere merken en moet de aandelenprijs nog wel een heel stuk verder naar beneden bijgesteld worden.

Je kunt gewoon niet tegen kritiek op jouw favoriete automerk.
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213141279
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:50 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Klopt. Alleen al "energy storage" is meer dan verdubbeld in een jaar.
Maar dat lijkt nog niet door te dringen. Investeerders weten dat gelukkig wel.

Er wordt dit jaar weer zo'n fabriek (Megafactory voor Megapack XL) neergezet met dezelfde capaciteit dus die verdubbeling kan volgend jaar weer. Zeker omdat de huidige Megafactory bij Lathrop ook nog lang niet op z'n maximale capaciteit zit.

Bij weer een verdubbeling begint het wel serieus mee te tellen op de omzet.
  maandag 8 april 2024 @ 20:56:49 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213141295
quote:

[..]
het potje selfdriving via AI dat schijnt eenvoudig te kopieren te zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213141311
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?

Tesla heeft miljarden kilometers aan data van al hun 400.000 FSD Bèta testers.
Je kan de software en hardwere wel kopiëren / namaken maar dan heb je de trainingsdata nog niet.

maandag 8 april 2024 @ 20:58:36 #71
545 dop
pi_213141318
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En over welke producten heeft hij de afgelopen 2 jaar "Elon time" verkondigd als het niet lukt om leugens te noemen?
Waarom 2 jaar?
Tellen eerdere leugens niet?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_213141329
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef dop het volgende:

[..]
Waarom 2 jaar?
Tellen eerdere leugens niet?
Ja, goffer, jij begon over die 2 jaar, ik niet.

Tot nu toe draai je er vooral omheen. Eerst waren het leugens, toen was het "Elon time" en nu heb je ineens meer nodig dan 2 jaar?

quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe vaak heeft Musk de afgelopen 2 jaar de waarheid verteld?
pi_213141333
quote:

[..]
Tesla is geen autobedrijf, het is een investeringsmaatschappij.

Onderdelen zijn niet verkrijgbaar in de aftermarket. Voor onderdelen is men afhankelijk van 1 bedrijf dat zich niet geroepen voelt om onderdelen voor oudere modellen te blijven fabriceren.
Klanten kunnen een leger aan advocaten verwachten bij een (garantie-)claim.

Alle aandacht is er voor de aandeelhouders. Vandaar dit topic :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_213141350
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij bent degene die maar al te graag topics opent hierover. Als ik een automerk volkomen kut vind besteed ik daar 0 aandacht aan. Ik denk vooral dat je het niet kunt hebben dat je er geen kunt kopen.
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.

Maar je hebt misschien gezien, dat ik voornamelijk post over techniek, speciaal alles wat met energie en computers te maken heeft. Op het moment is dat voornamelijk de energietransitie. Elektrische auto's horen daar ook bij. Ik ben een techneut, die graag weet hoe alles werkt en daar over discussieert.
  maandag 8 april 2024 @ 21:02:17 #75
545 dop
pi_213141365
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Qoute eens waar ik dat zeg
Je haalt me door elkaar met een ander.
pi_213141394
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zit in de bijstand, ik heb geen auto. Ik weet ook niet of ik er wel 1 wil. Ik heb wel een elektrische fiets.

Maar je hebt misschien gezien, dat ik voornamelijk post over techniek, speciaal alles wat met energie en computers te maken heeft. Op het moment is dat voornamelijk de energietransitie. Elektrische auto's horen daar ook bij. Ik ben een techneut, die graag weet hoe alles werkt en daar over discussieert.
De passie voor techniek delen we iig.

Dat wil niet altijd zeggen dat we het altijd (of zelfs vaak) met elkaar eens zijn maar doorgaans kunnen we wel aardige discussies voeren. Je bent niet die ene persoon die op m'n "blokkeerlijst" is gekomen iig :+

Daarom had ik graag een beetje onderbouwing gezien bij die "2 jaar leugens" ;)
pi_213141399
edit:

quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 21:02 schreef dop het volgende:

[..]
Qoute eens waar ik dat zeg
Je haalt me door elkaar met een ander.
Je hebt gelijk, waarom reageer je er dan ook op, ik vroeg het aan Franky Boy. Dit is verwarrend.
pi_213141421
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De A.I. experts die ik volg hebben die opinie niet. Tot nu toe is ook Tesla is niet in geslaagd zelfrijden zonder supervisie te realiseren. De Tesla Robo Taxi is nog steeds een pipedream. Volledig autonoom rijden is de heilige graal, ook wat betreft robotica als Tesla daarin slaagt, dan wordt ook hun Optimus robot van een ongekende niveau qua inzetbaarheid.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213141425
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.

Vroeger liet hij de techniek over aan de ingenieurs. Tegenwoordig besluit hij eerst wat zijn visie is en maakt die openbaar. Het is dan achteraf aan zijn techneuten om het ook te realiseren. Wat steeds moeilijker is geworden.
  maandag 8 april 2024 @ 21:06:08 #80
545 dop
pi_213141429
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die quote staat letterlijk eronder in mijn post.
Dat is toch echt een ander.
Ik heet geen symbolicFrank.

Okay mij. Echte naam is wel Frank maar dat is toch echt toeval
Het is je vergeven 😄
pi_213141434
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 21:06 schreef dop het volgende:

[..]
Dat is toch echt een ander.
Ik heet geen symbolicFrank.

Okay mij. Echte naam is wel Frank maar dat is toch echt toeval
Mijn ninja-edit was niet snel genoeg.
Zie aanpassing en pas svp je quote aan, anders wordt het nog een grotere puinhoop :+
pi_213141507
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat was ik. Elon tijd bestaat al minstens 20 jaar.

Vroeger liet hij de techniek over aan de ingenieurs. Tegenwoordig besluit hij eerst wat zijn visie is en maakt die openbaar. Het is dan achteraf aan zijn techneuten om het ook te realiseren. Wat steeds moeilijker is geworden.
Naast wat Elon zegt kijk ik juist ook vaak naar interviews met z'n hoofdingenieurs of executives bij Tesla alsook bedrijven als Munro & Associates die diverse producten uit elkaar halen, analyseren en vergelijken (Munro is a world leader in reverse engineering, teardown benchmarking, costing and new product development!).

Dus ik neem niet Elon z'n woord voor alles. Desondanks kan hij altijd wel veel vertellen over de producten, ook bij SpaceX waar hij bij rondleidingen aan journalisten of Youtubers tot in detail vragen kan beantwoorden.

Het is een andere kant van Musk. Zijn vage politieke standpunten en random uitspattingen kan ik niet echt waarderen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213141544
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.

Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.

En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed en de rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.

Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
pi_213141597
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.
Herkenbaar, heb hier 2x RTX A6000 48GB kaarten in SLI om met AI te spelen ;)

quote:
Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.
Tesla traint de probleempunten met videodata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.

Dus als er meldingen binnen komen van betatesters dan kunnen ze de AI daar op trainen.
Er worden geen harde regels meer meegegeven sinds V12, dat was voorheen wel zo.

quote:
En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed end e rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.

Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
Ja, wat Waymo doet is niet schaalbaar. Je zal ieder gebied in kaart moeten brengen en bij een verandering werkt het niet meer.

Het systeem van Tesla is zo gemaakt dat het ook zonder werkende GPS nog werkt.

Zo was er afgelopen week nog een situatie waar na wegwerkzaamheden een verkeerssituatie veranderd was en FSD ging daar probleemloos mee om.

Lidar en radar lijken niet nodig, alles wat Tesla nu doet in V12.3.3 doet het nog steeds met de 8 camera's. De uitdagingen die ik zie zijn niet gerelateerd aan zicht of sensoren maar puur nog op die 2% van de situaties die verkeer zo moeilijk maken en waar mensen zo "makkelijk" mee om kunnen gaan.
  maandag 8 april 2024 @ 21:24:11 #85
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213141642
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou dat eenvoudig te kopiëren zijn?

Tesla heeft miljarden kilometers aan data van al hun 400.000 FSD Bèta testers.
Je kan de software en hardwere wel kopiëren / namaken maar dan heb je de trainingsdata nog niet.

[ afbeelding ]
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AI
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213141668
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla traint de probleempunten met videdata waarin de situaties goed worden gedaan en laat daar vervolgens duizenden simulaties op los waarin ze diverse situaties kunnen nabootsen.

Dus als er meldingen binnen komen van betatesters dan kunnen ze de AI daar op trainen.
Er worden geen harde regels meer meegegeven sinds V12, dat was voorheen wel zo.
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid testen en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.

quote:
Het systeem van Tesla is zo gemaakt dat het ook zonder werkende GPS nog werkt.

Zo was er afgelopen week nog een situatie waar na wegwerkzaamheden een verkeerssituatie veranderd was en FSD ging daar probleemloos mee om.
Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-04-2024 00:35:51 ]
pi_213141687
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
trainingsdata verouderd snel , ,ik geloof meer in AI
Ik geloof dat je het punt mist.

Die AI kan niets zonder trainingsdata.

Je kan nog zo'n goede AI ontwikkelen, zonder de trainingsdata doet het niets.

En ja, trainingsdata veroudert, bijvoorbeeld omdat verkeersregels veranderen, daarom zal Tesla tot in den eeuwigheid de AI moeten blijven voeden.

Maar Tesla heeft die data, van miljarden kilometers.

Er is geen (!) ander automerk of bedrijf dat zich met autonome voertuigen bezighoudt dat over zoveel data bezit.
En dat is logisch, want er is geen ander merk dat al sinds 2016 iedere auto die ze verkopen uitvoert met 8 camera's rondom en alle benodigde hardware om daar wat mee te kunnen.
pi_213141724
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Lidar en radar lijken niet nodig, alles wat Tesla nu doet in V12.3.3 doet het nog steeds met de 8 camera's. De uitdagingen die ik zie zijn niet gerelateerd aan zicht of sensoren maar puur nog op die 2% van de situaties die verkeer zo moeilijk maken en waar mensen zo "makkelijk" mee om kunnen gaan.
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.
pi_213141731
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar die betatesters rijden wel rond tussen de andere weggebruikers, die er niet voor gekozen hebben om als proefkonijn gebruikt te worden. Mercedes en zo doen dat wel op een gecontroleerde manier en laten hun systemen door de overheid etsten en certificeren voordat ze er de openbare weg mee op gaan.
[..]
Wat Mercedes levert werkt alleen bij lage snelheden en op goedgekeurde stukken "rechte" weg. Zodra je ergens de uitvoegstrook kiest sta je er weer alleen voor. Het is vooral goed in filerijden. En ja, ik volg wat Mercedes doet ook op de voet ;)

quote:
Maar dat is net ook waar de AI de meeste fouten maakt. Dus voor hetzelfde geld was hij er vol op ingereden, als het te veel had afgeweken van een getest scenario. Dat kun je van te voren niet beoordelen.
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.
Het is in staat om zich zonder GPS door het verkeer te bewegen, dat verandert niet.
Het enige is dat het z'n route niet kan vinden, zeker als wegbewijzering niet duidelijk is.
pi_213141764
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als hij het niet goed ziet, kan een lidar en/of radar in ieder geval aangeven waar de voorwerpen zich bevinden. Met camera's werkt dat eigenlijk alleen als het voorwerp herkend word. Ja, met meerdere camera's kun je in theorie ook diepte zien, als je kunt beoordelen dat je twee kanten van hetzelfde voorwerp ziet.
Lidar of radar heeft beperkingen.

Het kan geen borden lezen, geen verkeerslichten zien, etc.

Daarnaast krijg je van lidar, radar en camera's samen meerdere stromen aan data die je perfect op elkaar moet afstemmen omdat het anders kan gaan conflicteren.

Mensen rijden met 2 ogen. FSD doet het met 8 camera's.
Wat ik er van zie is het optische deel geen enkele belemmering.

Het gaat echt om de "intelligentie", die laatste 2% om een perfecte chauffeur te worden.
pi_213141774
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
FSD gebruikt de GPS-data vooral voor navigatie.
Het is in staat om zich zonder GPS door het verkeer te bewegen, dat verandert niet.
Het enige is dat het z'n route niet kan vinden, zeker als wegbewijzering niet duidelijk is.
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.
pi_213141797
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lidar of radar heeft beperkingen.

Het kan geen borden lezen, geen verkeerslichten zien, etc.

Daarnaast krijg je van lidar, radar en camera's samen meerdere stromen aan data die je perfect op elkaar moet afstemmen omdat het anders kan gaan conflicteren.

Mensen rijden met 2 ogen. FSD doet het met 8 camera's.
Wat ik er van zie is het optische deel geen enkele belemmering.

Het gaat echt om de "intelligentie", die laatste 2% om een perfecte chauffeur te worden.
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter. De ene kan dit goed waarnemen, de ander weer wat anders. Zo kunnen ze mooi alle objecten in kaart brengen en op het virtuele "speelveld" zetten.
pi_213141867
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Meer, verschillende soorten sensoren is altijd beter.
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eens ;)
pi_213141877
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Enkele tientallen engineers bij Tesla zijn het niet met je eens ;)
Dat mag :)
pi_213141878
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zou mijn leven er niet aan vertrouwen en ik vind het maar een eng idee dat die dingen vrij rondrijden. Autonome voertuigen kan prima werken, zolang dat de enige weggebruikers zijn. Dus 1 weg voor autonome auto's en 1 weg voor voetgangers, fietsers en bezorgers.
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.
pi_213141929
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 21:44 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ze maken aantoonbaar minder fouten dan menselijke chauffeurs. Je zou banger moeten zijn om tussen al die geëvolueerde apen te rijden.
Op de snelweg waarschijnlijk wel. In de stad zeker niet. En inderdaad, het verkeer is heel onveilig. De statistieken houden alleen rekening met doden, maar het aantal invaliden door verkeersongelukken is vele malen groter. Ik ken er genoeg. Ik heb zelf ook drie keer in het ziekenhuis gelegen na een ongeluk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')