Tesla heeft pas na 17 jaar voor het eerst winst gemaakt en dan niet eens door de verkoop van auto's.quote:Op dinsdag 9 april 2024 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lucid is sowieso ten dode opgeschreven.
Ze produceerden vorig jaar 8.428 auto's en verkochten 6.001 auto's en maakte daarnaast dik verlies op iedere auto.
Nee, hoor. Je ontwikkelt hooguit een minderwaardigheidscomplex. Wat dan weer resulteert in een (onnatuurlijke) drang om jezelf te doen gelden (slimste jongetje van de klas). Wat makkelijk mensen tegen de haren in kan strijken en waardoor je steeds weer in conflicten terrechtkomt.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je je hele leven (om te beginnen iedere dag door je vader) uitgemaakt wordt voor een stomme sukkel die niets kan, dan doe je niets anders dan zelfreflectie.
Reuters is (deels) eigendom van dezelfde groep die heel veel geld heeft zitten in de fossiele industrie. Daarom zie ik ook het ene na het andere onzinnige (en uiteraard negatieve) bericht van Reuters over Tesla en Musk voorbij komen.quote:Op maandag 8 april 2024 20:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens Reuters is die afgeblazen. Zal wel te weinig opbrengen en mensen vragen zich af waar je bij een Model 3 nog op kunt bezuinigen. De halve accu?
Ik weet ook het een en ander van AI (mijn bedrijf heeft vandaag al het eerste product met Gemini 1.5 gemaakt, in Europa...) en ik kan je garanderen dat het niet lang meer duurt voordat FSD beter is dan de mens.quote:Op maandag 8 april 2024 21:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb toevallig ook met AI zitten spelen en weet aardig hoe die werken. En ik kan haast garanderen, dat het nog lang gaat duren voordat die zoiets kunnen als zelf een auto besturen.
Om een AI te trainen, voer je hem testdata en dan ga je de antwoorden beoordelen: dit is goed, dit is fout. Als iets niet in de testdata zit, houd hij er ook geen rekening mee. Zoals de blinde vlek bij Tesla voor hulpdiensten. Ok, het scheelt ook, dat de AI geen microfoon heeft en dat geluid niet wordt meegenomen.
En als het niet in de testdata zat en beoordeeld is, dan doet de AI gekke dingen. Het gaat dus 99% of zo van de tijd goed en de rest van de tijd heel fout. Niet goed als er andere mensen bij betrokken zijn.
Wat je kunt doen is zoals bij Waymo een strikt parcours uitstippelen, wat je helemaal hebt gedigitaliseerd. Dan kan de AI makkelijk zien dat alles wat daarvan afwijkt geen onderdeel is van die statische achtergrond, maar onderdeel is van het verkeer. En met radar en lidar kun je ook zien waar die voorwerpen zich bevinden, wat met camera's een heel stuk moeilijker is. Wij besteden niet voor niets een groot deel van onze hersencapaciteit aan de ruimtelijke waarneming.
Reken eens uit wat alle taxichauffeurs wereldwijd per jaar kosten.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:05 schreef Digi2 het volgende:
Nog steeds is autonoom autorijden zonder toezicht niet mogelijk, ondanks de enorme investeringen erin.
Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Tesla heeft pas na 17 jaar voor het eerst winst gemaakt en dan niet eens door de verkoop van auto's.
https://www.autovisie.nl/(...)-door-verkoop-autos/
Er zaten wel goed punten in het filmpje.quote:
Vooral de aandelenkoersen.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zaten wel goed punten in het filmpje.
Maar je kan moeilijk op basis van de daling van een beurskoers vaststellen dat "de EV bubbel gebarsten is".
Laten we wel wezen, Tesla heeft na jaren groei 1 slecht kwartaal gedraaid maar YoY nog wel in de plus.
Als er nog 3 slechte kwartalen volgen, dan wordt het wel wat spannender.
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.quote:
En de 17 jaar er voor?quote:Op woensdag 10 april 2024 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla maakte in 2020 ook al 6,9 miljard Dollar bruto winst op hun auto's, dus ook zonder die 1,58 miljard Dollar regulatory credits hadden ze het ook wel gered.
1 $ trillion in losses.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En de 17 jaar er voor?
Die fabriek in mexico zie ik niet komen , daar komen de chinezen ook mee en Trump heeft ze dan een 100 % heffing beloofd op autos uit Mexicoquote:Op woensdag 10 april 2024 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, en uiteindelijk is dat vooral sentiment. Want de plannen die Tesla nu heeft zijn niet anders dan een jaar terug. Er wordt nog steeds een Megafactory bijgebouwd, er is uitbreiding in Nevada, er komt een fabriek in Mexico, er wordt een datacenter neergeplempt voor de robot / FSD / AI. Maar voor nu zie je dat even niet terug in de cijfers en dus klapt een aandeel dan omlaag. Amazon heeft dat vorig jaar ook gehad, zie waar ze nu staan.
Zie de noodzaak daar niet van met een cash reserve van $29 miljard. De rente is ook relatief hoog, geen beste tijd voor een aandelen emissie.quote:Op donderdag 11 april 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zou me ook niets verbazen als Tesla een zeer forse extra aandelenuitgiffte gaat doen
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?quote:Op maandag 15 april 2024 16:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Tesla schrapt 10% van de banen
Da's best fors.
Wanneer gaat deze reorganisatie beginnen?quote:Op maandag 15 april 2024 16:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Tesla schrapt 10% van de banen
Da's best fors.
177.000? 140.000 zover ik weet.quote:Op maandag 15 april 2024 16:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
177k medewerkers om 5 modellen te verkopen?
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.quote:Op donderdag 11 april 2024 08:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En de 17 jaar er voor?
Laat je nou niet uit de tent lokken johquote:Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.
[ afbeelding ]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.quote:Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
177.000? 140.000 zover ik weet.
En dat zijn er 140.000 om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.
Volkswagen heeft bijvoorbeeld 675.805 medewerkers om in 2023 ongeveer 9,31 miljoen auto's te produceren, verkopen en onderhouden.
Dan zit je bij Tesla op 0,078 medewerker per geproduceerde auto en bij Volkswagen op 0,073 medewerker per geproduceerde auto.
Na die ontslagronde zal het lager zijn dan bij VW.
Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Doen ze goed, blijkbaar heel efficiënte productie.quote:Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
Het was even droog dus ik wilde de tent uit.quote:Op maandag 15 april 2024 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Laat je nou niet uit de tent lokken joh
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.quote:Op maandag 15 april 2024 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naast het bouwen van auto's heeft Tesla ook nog een Supercharger netwerk en fabrieken voor Megapacks, accu's, etc.
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.quote:Op maandag 15 april 2024 17:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het me dan lastig te achterhalen hoeveel werknemers er daadwerkelijk bezig zijn met de productie van de auto's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |