het bloedbad is begonnen, goed kans dat Tesla als een van de winnaars eruit komt, maar zeker is het nietquote:Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.
En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.
Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
en toyota is zeer gewild bij autodieven , voor onderdelen exportquote:Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.quote:Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.
En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.
Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.quote:Op maandag 15 april 2024 17:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.quote:Op maandag 15 april 2024 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.
Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.quote:Op maandag 15 april 2024 17:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.
Recent is er nog een Cybertruck geveild voor $245.000 dat geeft bepaald niet de indruk dat er weinig vraag naar isquote:Op maandag 15 april 2024 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.
Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
Dan lees ik in een andere reactie:quote:
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.quote:His departure was announced on June 24, 2023, and he has since moved on to pursue other opportunities.
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.quote:Op maandag 15 april 2024 19:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan lees ik in een andere reactie:
[..]
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
Goed punt. Weet het uiteraard ook niet zeker, het stond in een reactie eronder maar heb er nog geen bewijs voor gevonden. Hou het eerst maar in de "korreltje zout" sectie.quote:Op maandag 15 april 2024 19:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.quote:Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.quote:Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.
Gaan ze nu daar werken?quote:Op maandag 15 april 2024 21:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
er is onvoldoende afzet, ofwel er zijn teveel autofabrieken in een krimpende en verouderende wereldbevolkingquote:Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan.
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
De waardering is wat de markt het waard vindt. Als je dat loslaat en kijkt naar Tesla als bedrijf op zich, dan is het niet relevant. Relevant is of Tesla gezond is.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:46 schreef dop het volgende:
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.
In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijnquote:Tesla again seeks shareholder approval for Musk's 2018 pay voided by judge
Tesla (TSLA.O), opens new tab on Wednesday asked its shareholders to once again approve CEO Elon Musk's record-breaking $56 billion pay that was set in 2018, but was rejected by a Delaware judge in January.
The compensation includes no salary or cash bonus, but sets rewards based on Tesla's market value rising to as much as $650 billion over the next 10 years. Tesla is now valued at $500.36 billion, according to LSEG data.
Aangezien ik alles op $176 verkocht heb, kan ik niet meestemmen.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.
Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.
50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.
Met prijzen vanaf 45k is het echt een budgetauto inderdaad. Fijn dat Samantha in de bijstand haar 2 kinderen nog gewoon naar school en zwemles kan brengen straks als EVs verplicht worden.quote:
Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.
Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.
Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |