abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 april 2024 @ 17:29:11 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213218904
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
het bloedbad is begonnen, goed kans dat Tesla als een van de winnaars eruit komt, maar zeker is het niet

de helft van de huidige auto producenten zal gaan verdwijnen, Toyota zal zeker blijven, die is erg gewild in azie en Afrika

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:

[..]
Toyota heeft 375000 medewerkers en verkoopt 10 miljoen auto's per jaar.
en toyota is zeer gewild bij autodieven , voor onderdelen export

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 15-04-2024 17:35:37 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213218905
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wel een grote meerderheid. Maar Tesla heeft een hoge verticale integratie, ofwel ze produceren heel veel zelf waardoor ze zich steeds minder afhankelijk maken van tier 1 en 2 leveranciers en meer van tier 3, al is Tesla ook een lithium raffinaderij aan het bouwen dus ook op dat vlak maken ze zich minder afhankelijk.

En hoe meer je zelf maakt, hoe meer mensen je nodig hebt. Als je veel bij Bosch en Denso inkoopt, kan je zelf met minder personeel toe. Tesla ontwikkelt en ontwerpt bijvoorbeeld alle compute modules en BMS in de auto. Dan zijn ze nog wel afhankelijk van AMD, TMSC of Nvidia maar het eindproduct rolt bij Tesla van de productielijn.

Idem voor het warmte management systeem, dat geheel in huis ontworpen is (zie Tesla Octovalve).
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219039
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan is het vergelijken inderdaad erg lastig. Blijft over de kwartaal netto winst en omzet, maar Tesla puur vergelijken met een 100% legacy autoproducent acht ik een appels met peren vergelijking.
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
pi_213219208
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ben wel heel erg benieuwd naar de kwartaalcijfers van Tesla, die geloof ik woensdag nabeurs bekend worden.
Het kan zelfs zijn dat Tesla een klein verlies draait in het kwartaal en dan zal de koers wel fors dalen.

Dat kan een mooi instapmoment zijn, dat wacht ik nog even af. Als het na woensdag niet fors daalt wacht ik misschien nog een kwartaal voor ik weer instap, het kan nog lager dit jaar.
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213219321
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het zonder duidelijke bronnen memes zoals het "gebrek aan vraag van de Cybertruck" verspreiden en dat vervolgens de gevestigde media die ongechecked verder publiceren vind ik erg zorgelijk, in algemene zin.

Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 18:42:20 #156
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213219916
twitter
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213220042
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou gek zijn, Tesla is de productie van de Cybertruck nog aan het opvoeren en Tesla is alleen nog maar het duurste topmodel aan het produceren.

Als de vraag daarvan inzakt kunnen ze de prijzen nog verlagen en als dat niet werkt kunnen ze de goedkopere uitvoering nog gaan produceren, zoals ze sowieso van plan waren.
Recent is er nog een Cybertruck geveild voor $245.000 dat geeft bepaald niet de indruk dat er weinig vraag naar is ;)

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213220512
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 18:42 schreef Ulx het volgende:
[ x ]
Dan lees ik in een andere reactie:

quote:
His departure was announced on June 24, 2023, and he has since moved on to pursue other opportunities.
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 19:57:38 #159
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213221128
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan lees ik in een andere reactie:
[..]
Geen idee of het klopt, maar dan zou het weinig met die ontslaggolf of kwartaalcijfers te maken hebben want dat waren prima recordkwartalen.
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213221771
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 19:57 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik lees het vandaag op Bloomberg. Laatste update een uurtje geleden....Ik heb niet de indruk dat dit nou al lang bekend is. Lijkt me ook vreemd als de man -gezien zijn positie- een jaar over een vertrek kan doen.
Goed punt. Weet het uiteraard ook niet zeker, het stond in een reactie eronder maar heb er nog geen bewijs voor gevonden. Hou het eerst maar in de "korreltje zout" sectie.

Afijn, mensen komen en gaan bij bedrijven. Zelfs Lewis verandert wel eens van team ;)
  maandag 15 april 2024 @ 20:29:45 #161
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213221821
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

Hoe is dat nu relevant? Sinds 2020 maken ze winst en aangezien ze nagenoeg geen schulden hebben (lager dan de $29 miljard "cash on hand") staan ze er gewoon prima voor.

Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Overall beste user 2022 maandag 15 april 2024 @ 21:31:06 #162
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213222588
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_213222636
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 21:31 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou ja, de eigenaar heeft een social media hobby die nogal wat kost.
Gaan ze nu daar werken?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 april 2024 @ 21:54:33 #164
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213222908
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Vandaar dat ze 10% van hun werknemers ontslaan. :')
er is onvoldoende afzet, ofwel er zijn teveel autofabrieken in een krimpende en verouderende wereldbevolking

https://finance.yahoo.com(...)-says-153652031.html
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213234691
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
  woensdag 17 april 2024 @ 09:46:03 #166
545 dop
:copyright: dop
pi_213234762
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_213234919
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
Sowieso is de explosieve groei die Tesla heeft doorgemaakt een fijne maar ook lastige fase.
Je hebt op het moment dat de vraag hoger is dan je productie eigenlijk geen andere keuze dan je productie uitbreiden en opvoeren. En op momenten dat de markt dan krimpt of de vraag minder snel groeit, zal je dan ineens voor lastige keuzes staan. Zeker nu de rente in de US langer hoog blijft dan verwacht en mensen tot wel 12% rente betalen op een autolening, zal de vraag lager blijven dan beoogd. Dat is niet uniek voor Tesla, ook andere autofabrikanten zitten met grote voorraden bij hun dealers.
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.

In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
pi_213234998
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:46 schreef dop het volgende:
Die andere fabrikanten hebben dan wel weer een iets realistischer waardering.
De waardering is wat de markt het waard vindt. Als je dat loslaat en kijkt naar Tesla als bedrijf op zich, dan is het niet relevant. Relevant is of Tesla gezond is.

Verder heeft Tesla wat meer ijzers in het vuur dan alleen "auto's". Dat wil niet zeggen dat het al volwassen onderdelen zijn maar beleggers verwachten daar wel iets van, dat zie je aan de P/E. Want puur op groei van EV's is dat nu, op dit moment, even niet te verantwoorden.

Welke hangijzers heb ik het dan over? Optimus, Energy Storage, Supercharger Network, Semi, VPP's, FSD, etc.
Van "Energy Storage" kunnen we in ieder geval wel al vaststellen dat het nu echt op stoom komt, de groei is er, de productie uitbreiding is er. Voor de rest is het bij de overige producten nog dun.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-04-2024 10:24:22 ]
pi_213235243
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er is ondertussen ook concurrentie. Als je eerst in een Europese EV gaat zitten en daarna in een Tesla, is die wel erg plastic en mis je ook alle bedieningselementen die in die andere auto op en rond het stuur zitten.

In de VS is een Tesla de enige waarbij je ook normaal buiten de deur kunt opladen. Hier is dat beter geregeld. Ook is daar een 1-fase, 120 volt, 15 Ampère stopcontact waar de meeste mensen het mee moeten doen. Dat is minder dan je waterkoker.
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.

pi_213238841
quote:
Tesla again seeks shareholder approval for Musk's 2018 pay voided by judge

Tesla (TSLA.O), opens new tab on Wednesday asked its shareholders to once again approve CEO Elon Musk's record-breaking $56 billion pay that was set in 2018, but was rejected by a Delaware judge in January.
The compensation includes no salary or cash bonus, but sets rewards based on Tesla's market value rising to as much as $650 billion over the next 10 years. Tesla is now valued at $500.36 billion, according to LSEG data.
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213238979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat het resultaat van die stemronde gaat zijn :P
Aangezien ik alles op $176 verkocht heb, kan ik niet meestemmen.
Maar ik kan wel weer goedkoop inkopen.

Eerst de earnings call afwachten, grote kans dat het door matige cijfers nog wel verder zakt, mogelijk stap ik dan weer (deels) in.
pi_213239109
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In de VS zie je vaak toch ook wel vaak een 240 Volt en 50A laadpunt bij woningen.
De Tesla NACS-standaard die inmiddels ook door andere merken gebruikt wordt, ondersteunt dat.

Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.

Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.

50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.

[ Bericht 6% gewijzigd door SymbolicFrank op 17-04-2024 16:50:53 ]
pi_213239196
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een gewone aansluiting is 120 Volt (op sommige plaatsen nog 110), de "krachtstroom" is daar 240 volt. Wel maar 1 fase en maximaal 30 A. Dan praten ze ook over een "type 2" lader. Maar 1 * 240 V, 30 A is een stuk minder dan 3 * 400 V, 32 A. En die laatste komen ze hier gewoon aanleggen.

Maar het elektriciteitsnet in de VS is oud en al die tijd voornamelijk in de handen van bedrijven geweest, dus de capaciteit is er al snel niet. Geen kabels aanleggen die dikker zijn dan nodig is, dat kost geld. Als je een aansluiting hebt voor een wasdroger in je garage, dan kun je die vaak wel gebruiken (maar niet als de wasdroger ook aanstaat, natuurlijk). Behalve als je buren dat ook doen. Ze moeten snel gaan graven en het kan dus snel heel duur worden.

50 Ampère had ik nog niet gehoord, maar ik geloof meteen dat dat ook een optie is.
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.

Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.

Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.
pi_213239221
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
een budgetauto als de Skoda Enyak
Met prijzen vanaf 45k is het echt een budgetauto inderdaad. Fijn dat Samantha in de bijstand haar 2 kinderen nog gewoon naar school en zwemles kan brengen straks als EVs verplicht worden.
pi_213239281
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De EV maakt nog verschil, zo kan het ene model een 32A laadstroom trekken en het andere 48A.
Dat zijn vaak de smaken onder populaire EV's als die van Tesla waarbij 48A vaak voor de langere range modellen is.
Dan heb ik het over de US en NACS.

Maar met 32A @ 240 volt en dus 7,68kW kan je alsnog een 64kWh accu wel in 8,33 uren laden. In de praktijk wat langzamer maar een accu zal ook zelden lager dan 10% staan en bij Li-Ion zal laden tot 80% ook eerder regel zijn dan uitzondering.
Bij LFP kan je wel tot 100% gaan maar die accu's zijn vaak sowieso kleiner door de lagere energiedichtheid.

Omdat er (zoals in het voorbeeld van dat filmpje) een 200A main breaker is, kan je wel een 2e laadpaal plaatsen voor je andere EV.

Ja, veel mensen gebruiken gewoon de 120v 15A aansluiting. Als je dicht bij je werk woont, is dat voldoende.

Je hebt ook verschillende soorten zekeringen: snelle en trage. Zo'n "main breaker" klapt er meteen uit, een gewone zekering kan rustig voor korte tijd een veelvoud van de maximale stroom leveren. Als je met een scoop kijkt, zie je hele grote pieken bij het aan- en uitzetten van apparatuur. Dimmers zijn ook niet zo fijn. En een schakelende voeding werkt ongeveer op dezelfde manier, daarom moet je daar ook een heleboel filters voor zetten.

Maar het grootste probleem is natuurlijk, dat de meeste accupakketten 400 volt zijn, of soms zelfs 800 volt. Die van 400 volt kun je hier met een 3-fase aansluiting rechtstreeks opladen. Maar met 240 volt heb je een omvormer nodig. En voor zo'n vermogen zijn die niet goedkoop.

De meeste auto's hebben er zelf 1 aan boord, maar die hebben meestal maar een laag vermogen. De auto's met een 800 volts accu doen het meestal beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')