Die doen altijd wel mee toch?quote:Op dinsdag 2 april 2024 11:52 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Luxemburg is terug en doet dus ook weer mee aan Euro Jury
Oh wauw. Dit is toch wel de meest random naam die je kunt bedenkenquote:
Moeten we die kennen?quote:Op maandag 15 april 2024 10:01 schreef Momo het volgende:
Ohja dit is laatste Nederlandse jurylid
[ afbeelding ]
Zweden gaat schroeien.quote:Op maandag 15 april 2024 16:42 schreef Em31 het volgende:
Ik verwacht niets en ga alsnog teleurgesteld zijn.
quote:
Ja dat is nou niet bepaald een jurylied. Maar misschien zien/horen wij dat al die tijd gewoon helemaal fout.quote:
quote:
Het is nu al bijna meer dan ik had verwachtquote:Op maandag 15 april 2024 21:03 schreef Fred_B het volgende:
De eerste punten zijn gegeven, van Oekraïne en UK. Na deze twee jury’s is de eerste koploper het typische vakjurylied uit NEDERLAND
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 15 april 2024 21:35 schreef Greys het volgende:
Het plaatje van de UK deed er op m'n mobiel meer dan 10 minuten over om te laden hier trouwens. En ik zie dat het op de site zelf voor velen ook het langzaam laadt, meerdere opmerkingen erover op X. Is het een enorm grote afbeelding ofzo?
Oh! Maar zou dat dan ook invloed hebben op het plaatje in dit topic?quote:
Plaatjes komen direct van de Eurovoix server.quote:Op maandag 15 april 2024 21:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh! Maar zou dat dan ook invloed hebben op het plaatje in dit topic?Ja dat zal dan haast wel.
Die plaatjes komen gewoon van de Eurovoix-site, dus elke keer als iemand dit topic opent, laten we de server daar harder rokenquote:Op maandag 15 april 2024 21:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh! Maar zou dat dan ook invloed hebben op het plaatje in dit topic?Ja dat zal dan haast wel.
Voor VKquote:Op maandag 15 april 2024 21:45 schreef NailQueen het volgende:
Waar kun je zien wie er in de jury zit?
Katrina van the Waves lijkt mij nou niet echt het type voor Spanje. Maar wel voor skyradio nummers als Duitsland en Polenquote:
Ah ik wist niet of ze eerst opgeslagen waren en dan via imgur hier gezet waren.quote:Op maandag 15 april 2024 21:45 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die plaatjes komen gewoon van de Eurovoix-site, dus elke keer als iemand dit topic opent, laten we de server daar harder roken
Nou, dat dus.quote:Op maandag 15 april 2024 21:10 schreef d_elise het volgende:
Dit is zo niet goed voor m'n relativeringsvermogen![]()
quote:Op maandag 15 april 2024 21:03 schreef Fred_B het volgende:
De eerste punten zijn gegeven, van Oekraïne en UK. Na deze twee jury’s is de eerste koploper het typische vakjurylied uit NEDERLAND
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoeft niet he, het kan ook dat Kroatië twee keer 7 punten krijgt en wij bv. een keer 8 en een keer 1. Hoe dan ook, we hebben nu al bijna meer punten dan ik had verwachtquote:Op maandag 15 april 2024 21:03 schreef Fred_B het volgende:
Dat we überhaupt top 3 staan bij een jury is toch gieren, Swaan.quote:Op maandag 15 april 2024 23:01 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Hoeft niet he, het kan ook dat Kroatië twee keer 7 punten krijgt en wij bv. een keer 8 en een keer 1. Hoe dan ook, we hebben nu al bijna meer punten dan ik had verwacht
Dat is veel minder obscuur dan ik had gedacht op basis van die top 10quote:
Ik kende haar niet tot afgelopen zaterdag waar ik haar zag bij een dinnershow in Breda vol met Nederlandstalige hits. Veel wijn hielp me de avond door (en een blokje Eurovisie)quote:
Zou ook wel eens Griekenland kunnen zijnquote:Op dinsdag 16 april 2024 00:17 schreef AnnethingIsPossible het volgende:
Er was een gerucht toch dat één van de favorieten onderaan stond bij de eurojury. Veel mensen dachten dat dat NL was. Maar we maken een goede start
Ja Griekenland was ook mijn eerste gedachte idd. Of NL. Eerst maar eens zien of en hoeveel meer hij gaat krijgen. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Of in dit geval tweequote:Op dinsdag 16 april 2024 00:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Zou ook wel eens Griekenland kunnen zijn
Hebben ze naar het liedje van Duncan van 5 jaar terug geluisterdquote:Op maandag 15 april 2024 23:41 schreef Greys het volgende:
[ x ]
Tom heeft per ongeluk over het 'random order' heen gelezen denk ik.
Edit: oh nee wacht, ik heb juist over zijn woord 'probably' heen gelezen.![]()
Op basis van clips op officiële kanaal. Kan voor sommige landen videoclip zijn, voor sommige landen live uitvoering tijdens nationale finale. Kan wel een beetje vertekenen voor straks in Malmo. Sommige landen hebben meer geld in de videoclip en live optredens (kwaliteit geluid) gestopt dan andere landen.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:29 schreef Korenfok het volgende:
Hoe werken de Jurypoints, is ditop basis van de clips of worden er jury points toegekend voor de optredens tijdens het festival?
Maar wat zeggen de jury putnten dan, die nu gegegeven worden? Kunnen deze ingetrokken worden of is er nog een festival jury en is dit jury van deelnemende landen?quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Op basis van clips op officiële kanaal. Kan voor sommige landen videoclip zijn, voor sommige landen live uitvoering tijdens nationale finale. Kan wel een beetje vertekenen voor straks in Malmo. Sommige landen hebben meer geld in de videoclip en live optredens (kwaliteit geluid) gestopt dan andere landen.
Sowieso gaan er veranderingen plaatsvinden. Je kan goed zingen in je videoclip en nu punten krijgen, maar als je in Malmo vals zingt, krijg je weinig jurypunten.
Dit zijn geen echte jurypunten. Dit is een initatief van een bekende fanwebsite om de echte jury te simuleren door van alle deelnemende landen alvast een jury te maken van mensen die in de jury zouden kunnen zitten. Want die bestaan op het festival zelf ook uit oud deelnemers, mensen uit de muziekindustrie etc. Soms gebeurt het wel eens dat iemand mee doet met Eurojury en straks ook in de echte jury komt in mei. Maar je koopt nog niks voor hoge jurypunten bij Eurojury. Echte punten komen pas in mei.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Maar wat zeggen de jury putnten dan, die nu gegegeven worden? Kunnen deze ingetrokken worden of is er nog een festival jury en is dit jury van deelnemende landen?
Er is straks een andere 'officiele' jury in mei. Dus het zegt op zich weinig maar het is leuk ter vergelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Maar wat zeggen de jury putnten dan, die nu gegegeven worden? Kunnen deze ingetrokken worden of is er nog een festival jury en is dit jury van deelnemende landen?
Als ik naar vorig jaar kijk was het ook soms om 10:00 en 17:00 uur onze tijd.quote:Op dinsdag 16 april 2024 09:24 schreef AnnethingIsPossible het volgende:
Is dat altijd rond dezelfde tijd?
Er zitten best wat oud junior songfestival kandidaten in juriesquote:Op dinsdag 16 april 2024 09:28 schreef TheVulture het volgende:
Als er flink wat 90's kids en jonger in de jury's zitten kan het nog wel eens een leuke ESF-week worden
Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 16 april 2024 09:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Als ik naar vorig jaar kijk was het ook soms om 10:00 en 17:00 uur onze tijd.
Wat is er precies vals aan deze start? Hij staat 2 keer in de top 10quote:Op dinsdag 16 april 2024 09:29 schreef AnnethingIsPossible het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd![]()
We gaan zien of dit een valse start was, of dat Joost toch nog wat puntjes weet te sprokkelen in deze jury.
Haha dat is waar, bedoel meer of deze twee landen net een vertekenend beeld geven of dat de trend doorzet.quote:Op dinsdag 16 april 2024 09:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat is er precies vals aan deze start? Hij staat 2 keer in de top 10
Tsjechie staat er ook twee keer bij nuquote:Op dinsdag 16 april 2024 10:25 schreef NailQueen het volgende:
Had de organisatie ook niet gezegd dat er een verrassende favoriet was die niet hoog in de odds staat? Ik had eerst gegokt op Denemaken maar tot nu toe smokkelen Polen en Duitsland aardig wat punten binnen.
Als Kroatie er ook straks bij het ESF in slaagt om top 3 te scoren bij de jury's dan zitten we volgend jaar toch wel in Zagreb. Ik zie Zwitserland minder aansprekend zijn voor de gemiddelde televoter.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:13 schreef blackswangreen het volgende:
Kroatië, Zwitserland en Italië zullen wel de top-3 worden hierin. Nederland doet het boven verwachting als we de top-10 halen, herinnering: dat lukte Käärijä maar net.
Dat optreden tijdens de nationale finale was ook niet top, verwacht er straks veel meer van.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:04 schreef Fred_B het volgende:
Oekraïne is voorlopig die favoriet zonder punten.
quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:13 schreef blackswangreen het volgende:
Kroatië, Zwitserland en Italië zullen wel de top-3 worden hierin. Nederland doet het boven verwachting als we de top-10 halen, herinnering: dat lukte Käärijä maar net.
Nouja je kan ook zeggen dat de VK en Frankrijk het behoorlijk verpest hebben met hun live uitvoering. Noorwegen mistte tijdens de juryshow vorig jaar de hoge noot. Maar dat is ook het gevaar van een videoclip beoordelen versus live op hetzelfde podium straks. Als ik de punten zie voor Polen en Tsjechië so far dit jaar dan weet ik zeker dat ze naar de videoclip hebben gekeken. Maar live zijn er struggles, maar daar kunnen ze misschien overheen komen.quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:28 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ze zaten er wel behoorlijk naast vorig jaar zeg,
Volgens mij lopen veel van die juryleden altijd een beetje achter op het grote publiek qua acceptatie van bepaalde acts en muziekstijlen. Dat effect zie je nu een beetje: Kroatië is een soort aftreksel van Käärijä, Måneskin, Blind Channel, dat soort werk, en dat kunnen ze nu wel waarderen, terwijl Käärijä natuurlijk 10x beter was.quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:28 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ze zaten er wel behoorlijk naast vorig jaar zeg,
Yep. Kroatië doet het óveral uitstekend. In elke poll. Bij de bookies, bij OGAE, bij deze waarschijnlijk ook weer. Daar kan niemand omheen dat hij het gewoon overal goed doet.quote:Op dinsdag 16 april 2024 14:28 schreef TheVulture het volgende:
Kroatie begint bij de bookies trouwens toch wel weer aardig in te lopen op Zwitserland, wellicht mede door deze resultaten. Een top 3 bij de jury's zou voor Kroatie gewoon de eindwinst betekenen denk ik en dat gevoel zullen meer mensen hebben.
Dan zou je bijna denken dat het gewoon een vrij eenvoudige zege voor 'm wordtquote:Op dinsdag 16 april 2024 15:14 schreef Greys het volgende:
[..]
Yep. Kroatië doet het óveral uitstekend. In elke poll. Bij de bookies, bij OGAE, bij deze waarschijnlijk ook weer. Daar kan niemand omheen dat hij het gewoon overal goed doet.
En toch vind ik het nummer nou niet heel speciaalquote:Op dinsdag 16 april 2024 16:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dan zou je bijna denken dat het gewoon een vrij eenvoudige zege voor 'm wordt
Destiny was ook de gedoodverfde winnaar en look what happened there. Net als die Italiaan met die chimpansee op het podium. Gabbani.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dan zou je bijna denken dat het gewoon een vrij eenvoudige zege voor 'm wordt
Chimpanseequote:Op dinsdag 16 april 2024 16:52 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Destiny was ook de gedoodverfde winnaar en look what happened there. Net als die Italiaan met die chimpansee op het podium. Gabbani.
Een gorilla volgens mij woehoeeequote:Op dinsdag 16 april 2024 16:55 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Dat was toch een chimpansee.
Maar goed, die won ook niet.
Jaquote:Op dinsdag 16 april 2024 16:57 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Oh.![]()
![]()
Maar je weet wie ik bedoelde toch.
Hee, weer puntjesquote:
Dat is het ook niet, en dat blijkt ook wel uit de streams, waar Baby Lasagna (en trouwens ook Nemo) nou niet bepaald laten blijken dat ze de topfavorieten zijn. Ik moet dus nog maar zien of ook buiten de Eurovisie-community het Kroatische nummer echt aanslaat.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:40 schreef Lamballert het volgende:
[..]
En toch vind ik het nummer nou niet heel speciaal
Het is ook wel het beste skyradio nummer dat er tussen zit.quote:Op dinsdag 16 april 2024 17:20 schreef molloot200 het volgende:
Duitsland is ook aan het schroeien wtf, die komen straks gewoon ineens jury linkerrijtje ofzo.
Aan diens stories te zien krijgt ie ook nog een heel bijzondere staging. Dus hen gaat goede zaken doen!quote:Op dinsdag 16 april 2024 18:22 schreef blackswangreen het volgende:
Het moet nu al raar lopen wil Zwitserland de Eurojury niet winnenAls de puntenverhouding bij Eurovisie hetzelfde is hebben ze al bijna gewonnen als de televote nog moet beginnen.
Ik stel me nu een soort zwevende ballerina voor. Ik denk dat ik er niet ver naast zitquote:Op dinsdag 16 april 2024 18:52 schreef Greys het volgende:
[..]
Aan z'n stories te zien krijgt ie ook nog een heel bijzondere staging. Dus hen gaat goede zaken doen!
Ja, zoiets stel ik me ook voor.quote:Op dinsdag 16 april 2024 18:58 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik stel me nu een soort zwevende ballerina voor. Ik denk dat ik er niet ver naast zit
Het kan twee kanten op: of het blaast iedereen weg, of het wordt een beetje over the top en kitsch. Dat zullen we zien.
Het was wel slecht scorende fan-favoriet, dus zou ook Noorwegen kunnen zijn (dat is tenminste naast Kroatië de favoriet op Reddit).quote:Op dinsdag 16 april 2024 19:04 schreef AnnethingIsPossible het volgende:
Nemo, die gun ik het zó
Nederland hoog, Ierland en Duitsland onverwacht ook hoog
So far redelijke ranking van de Eurojury, met wat verrassingen.
Het lijkt wel dat Oekraïne de ‘slecht scorende favoriet’ is so far.
Dat lijkt een aardige darkhorse te worden jaquote:
En terecht.quote:Op woensdag 17 april 2024 00:07 schreef Cee het volgende:
Als Finland ‘ons’ niet dikgedrukt in het lijstje zet cancel ik al m’n optredens.
Ik vind het fantastisch en ik hoop dat het straks met de echte jury ook zo zal zijn want dat zou toch prachtig zijn!quote:Op woensdag 17 april 2024 10:04 schreef Momo het volgende:
Duitsland die bijna in elk land op het lijstje staat
Stop dit breekt m'n hart nu al.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:09 schreef Cee het volgende:
Duitsland onverwachte jurywinnaar en dan twee punten in de televote.
Die jurywinnaar kan nog wel, maar waar zouden die twee punten dan vandaan moeten komen?quote:Op woensdag 17 april 2024 10:09 schreef Cee het volgende:
Duitsland onverwachte jurywinnaar en dan twee punten in de televote.
De jury’s van Hongarije en San Marino zijn respectievelijk 2 en 1 juryleden, dus dat wordt sowieso weer twee keer iets volledig willekeurigs vanmiddag.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:12 schreef Momo het volgende:
Ik heb wel het idee dat Eurovoix een specifieke volgorde heeft bedacht waardoor het lijkt soms dat een land veel punten krijgt maar dat gewoon komt door de volgorde in het begin. Net als op het echte ESF dat ze bewust kiezen voor een volgorde waardoor mensen gaan denken dat land X gaat winnen na ongeveer 10 landen. Maar daarna weinig punten meer krijgt
Dit is toch wel heel opvallend jaquote:Op woensdag 17 april 2024 10:04 schreef Momo het volgende:
Duitsland die bijna in elk land op het lijstje staat
Israël.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die jurywinnaar kan nog wel, maar waar zouden die twee punten dan vandaan moeten komen?
De eerste dag Nederland en de tweede dag Kroatië 2x in een top 3 was denk ik geen toeval ja. De odds reageerden er bij beide ook meteen op.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:12 schreef Momo het volgende:
Ik heb wel het idee dat Eurovoix een specifieke volgorde heeft bedacht waardoor het lijkt soms dat een land veel punten krijgt maar dat gewoon komt door de volgorde in het begin. Net als op het echte ESF dat ze bewust kiezen voor een volgorde waardoor mensen gaan denken dat land X gaat winnen na ongeveer 10 landen. Maar daarna weinig punten meer krijgt
*vinger opsteektquote:Op woensdag 17 april 2024 10:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die jurywinnaar kan nog wel, maar waar zouden die twee punten dan vandaan moeten komen?
Ierland staat ondertussen ook 11de bij de bookies. Bij Betfair staat Duitsland nu 19de.quote:Op woensdag 17 april 2024 10:17 schreef Em31 het volgende:
[..]
De eerste dag Nederland en de tweede dag Kroatië 2x in een top 3 was denk ik geen toeval ja. De odds reageerden er bij beide ook meteen op.![]()
Dat is op zich een prima jury.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:07 schreef NailQueen het volgende:
Dit is de volledige Nederlandse jury. Vooral veel junior en oude vendettes
Bodine Monet – Participated in Germany’s Eurovision 2024 selection
Femke Meines – Represented The Netherlands at Junior Eurovision 2012
Ingrid Simons – Backing vocalist for The Netherlands at Eurovision 2009
Linda Wagenmakers – Represented The Netherlands at Eurovision 2000
Luna Sabella – Represented The Netherlands at Junior Eurovision 2022
Marjon Keller – Represented The Netherlands at Eurovision 1986 as part of Frizzle Sizzle
Mylene and Rosanne – Represented The Netherlands at Junior Eurovision 2013
Paul de Corte – Represented The Netherlands at Eurovision 2004 as part of Re-union
Peggy Mays – Participated in The Netherlands’ Eurovision 2010 selection
Ralf Mackenbach – Winner of Junior Eurovision 2009 for The Netherlands
Van de huidige top-5 bij de bookmakers zet Italië er dus geen enkele (ok, ze kúnnen zichzelf niet kiezen) en Finland alleen Zwitserland in hun top-10? Hoe serieus kunnen we dit nog nemen dan?quote:Op woensdag 17 april 2024 10:02 schreef Fred_B het volgende:
Het is aan Italië en Finland. Beide jury’s bestaan maar uit twee mensen, dus dan krijg je sneller gekke uitslagen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet te serieus. Ze zitten vaak goed met de winnaar, hebben jaren gehad dat ze ook met de rest aardig in de buurt zaten, maar dat is niet altijd zo. Dit was vorig jaar:quote:Op woensdag 17 april 2024 14:12 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Van de huidige top-5 bij de bookmakers zet Italië er dus geen enkele (ok, ze kúnnen zichzelf niet kiezen) en Finland alleen Zwitserland in hun top-10? Hoe serieus kunnen we dit nog nemen dan?
Maar het is ook wel flauw om te beginnen over hoe serieus je een jury moet nemen nu. Die kunnen nu niet zien op basis van een videoclip wie vals gaat zingen in mei, wie juist een goede of slechte staging gaat hebben. Er zullen altijd verschillen ontstaan door de uitvoering zelf. Een jurylid die nu een nummer op nummer 4 zet zal dat zelfde nummer niet meer in de top 10 zetten als die zanger vals gaat zingen in Malmö.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:19 schreef Em31 het volgende:
[..]
Niet te serieus. Ze zitten vaak goed met de winnaar, hebben jaren gehad dat ze ook met de rest aardig in de buurt zaten, maar dat is niet altijd zo. Dit was vorig jaar:
[ afbeelding ]
Wat ze wel vaak goed hebben is dat een nummer hier opvalt (zoals Duitsland dit jaar) waar niemand verder nog mee bezig is en dat dan ook in mei blijkt te kloppen.
Maar het is toch niet naar deze juryleden zelf gericht?quote:Op woensdag 17 april 2024 14:38 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar het is ook wel flauw om te beginnen over hoe serieus je een jury moet nemen nu. Die kunnen nu niet zien op basis van een videoclip wie vals gaat zingen in mei, wie juist een goede of slechte staging gaat hebben. Er zullen altijd verschillen ontstaan door de uitvoering zelf. Een jurylid die nu een nummer op nummer 4 zet zal dat zelfde nummer niet meer in de top 10 zetten als die zanger vals gaat zingen in Malmö.
Daar staan we in ieder geval weer inquote:
Nu maar hopen dat het niet telkens een puntje is, want dan schiet het nog niet opquote:Op woensdag 17 april 2024 17:21 schreef Em31 het volgende:
Dit is al zoveel beter dan ik voor ons verwacht had.
De Hongaarse smaak beantwoordt wel aan de Nederlandse (ook politiek gezien, tegenwoordigquote:Op woensdag 17 april 2024 17:32 schreef Fred_B het volgende:
Hongarije geeft ons in de Eurojury echt elk jaar punten hè
Als we kans maken zullen we het moeten compenseren met de televote en dan is dat laatste nu wel prettig om te zien ja.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:27 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat het niet telkens een puntje is, want dan schiet het nog niet op
Maar in ieder geval positief dat ie in tegenstelling tot de inzendingen van Estland en Finland stukken serieuzer wordt genomen en dat ook Kroatie niet buitensporig veel beter lijkt te scoren.
Volgens mij in 2019 niet.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:32 schreef Fred_B het volgende:
Hongarije geeft ons in de Eurojury echt elk jaar punten hè
Haha, dit klopt nog ook. Dit postte ik in 2019:quote:Op woensdag 17 april 2024 19:33 schreef Cee het volgende:
[..]
Volgens mij in 2019 niet.Ik weet me in elk geval nog te herinneren dat ik ziedend was.
Nou ja, bijna elk jaar danquote:De Eurojury van Hongarije (Kati Wolf en AWS) gaf Nederland 0 punten. Uit Cyprus (Minus One en Alex Panayi) komen tussen 1 en 7 punten.
quote:Meet this year’s jury members:
Kirsten Siggaard – Represented Denmark at Eurovision 1984, 1985 and 1988 as part of Hot Eyes
Rasmussen – Represented Denmark at Eurovision 2018
Søren Torpegaard Lund – Participated in Denmark’s Eurovision 2023 selection
Geen Italië (genitaliën hihaho), Oekraïne, Zweden en Kroatië deze ronde. Frankrijk blijft wel op dreef.quote:Meet this year’s jury members:
Hassan and Ibrahim Ignatov – Represented Bulgaria at Junior Eurovision 2014
Ruth Koleva – Participated in Bulgaria’s Eurovision 2011 selection
Het probleem is een beetje dat dit voor de 'echte' jury's ook geldt. Nou denk ik wel dat deze Eurojury nog een tandje oubolliger is, met hun Duitsland, maar de einduitslag geeft misschien enigszins een indicatie.quote:Op vrijdag 19 april 2024 14:49 schreef nik4ever het volgende:
Die Eurojury stelt ook geen flikker meer voor he.... Totaal geen kaas gegeten van de huidige muziektrends en veelal de voorkeur geven aan de saaiste en oubolligste liedjes van de inzendingen dit jaar.![]()
Wellicht tijd om die Eurojury eens af te schaffen, we geven die mensen teveel credit.
28quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:32 schreef GeorgeM het volgende:
Hoeveel landen moeten er nog punten geven?
Italië, best of both worldsquote:Op vrijdag 19 april 2024 17:28 schreef Em31 het volgende:
Bij Frankrijk en Zwitserland kan ik me nog niet een hele hoge televotescore voorstellen, bij Kroatië en NL geen hoge juryscore. Dit wordt spannend.
Dat zou best kunnen gebeuren ja, dat het ineens Italië wordt.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:01 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Italië, best of both worldsIs een nummer dat 3e kan worden bij de jury en 3e in de televote.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat als ze het publiek echt kunnen raken en niet te graag willen tonen hoe goed ze kunnen zingen, zowel Nemo als Slimane ook in de televote heel hoog kunnen scoren. Het probleem is een beetje dat Slimane dat sowieso al doet, en bij Nemo is het nummer ook meer een zangles dan dat het nou heel mooi is.
Ik denk dat Frankrijk evenveel televote-potentieel heeft, en bij de Eurojury staan die voorlopig nog boven Zwitserland... de een wordt nu waarschijnlijk een beetje onderschat in de odds, en de ander overschat.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:20 schreef Fred_B het volgende:
Ik denk wel dat als Zwitserland 100 punten los staat van potentiële televoting-favorieten, zoals Kroatië, Nederland, Oekraïne, Italië of Israël, er weinig meer aan te doen zal zijn. Dan maakt het blijkbaar veel indruk op de vakjury, en ik kan me moeilijk voorstellen dat de reactie in de Europese huiskamers dan enorm gaat afwijken.
Ik geloof ook wel dat die act met het ver-van-de-microfoon zingen een zeker potentieel heeft voor meer televotes dan je puur voor het liedje zou opschrijven. Maar behalve in het geval van de 3e plek van Barbara Pravi heeft Frankrijk de voorbije 10-20 jaar vrijwel zonder uitzondering teleurgesteld in de televoting. En dit liedje heeft wel de overeenkomst dat het tekstueel makkelijk mee te krijgen is. Zo makkelijk zelfs dat The Shorts zich waarschijnlijk zouden afvragen of er iets meer van de charme van de taal van Molière in had gekund. Maar waar Voilà een tijdloos meesterwerk is, dat even goed door Edith Piaf, Patricia Kaas, Céline Dion of Chimène Badi gemaakt had kunnen worden. Daar vind ik Mon Amour meer iets uit de hoogtijdagen van Michel Sardou, 40 jaar terug, en dat is geen genre dat nu nog volle zalen trekt. En ik zie dan ook niet echt hoe de jongere kijkers (zeg: de groep (nog) jonger dan Greys) hier massaal voor gaat vallen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:02 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ik denk dat Frankrijk evenveel televote-potentieel heeft, en bij de Eurojury staan die voorlopig nog boven Zwitserland... de een wordt nu waarschijnlijk een beetje onderschat in de odds, en de ander overschat.
Ik zeg niet dat ik het goed vind, ik vind het een verzameling Franse clichés waar alleen baguette en parapluie nog ontbreken. Maar Il Volo had ook zoiets, en die scoorden als een tierelier in de televote. Het is makkelijker te verteren dan The Code. Als hij tenminste dat a capella stukje niet overdrijft, het komt nogal over alsof hij met overdreven veel pathos probeert te compenseren dat het nummer eigenlijk vrij matig is.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:38 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik geloof ook wel dat die act met het ver-van-de-microfoon zingen een zeker potentieel heeft voor meer televotes dan je puur voor het liedje zou opschrijven. Maar behalve in het geval van de 3e plek van Barbara Pravi heeft Frankrijk de voorbije 10-20 jaar vrijwel zonder uitzondering teleurgesteld in de televoting. En dit liedje heeft wel de overeenkomst dat het tekstueel makkelijk mee te krijgen is. Zo makkelijk zelfs dat The Shorts zich waarschijnlijk zouden afvragen of er iets meer van de charme van de taal van Molière in had gekund. Maar waar Voilà een tijdloos meesterwerk is, dat even goed door Edith Piaf, Patricia Kaas, Céline Dion of Chimène Badi gemaakt had kunnen worden. Daar vind ik Mon Amour meer iets uit de hoogtijdagen van Michel Sardou, 40 jaar terug, en dat is geen genre dat nu nog volle zalen trekt. En ik zie dan ook niet echt hoe de jongere kijkers (zeg: de groep (nog) jonger dan Greys) hier massaal voor gaat vallen.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:38 schreef Fred_B het volgende:
(zeg: de groep (nog) jonger dan Greys) hier massaal voor gaat vallen.
Bij EIC ging dat eigenlijk precíes goed! Op z'n knieën zong hij het a capella stukje en zelfs mensen die eerst niet zo veel hadden met het lied vonden het daar live ineens kippenvel.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:44 schreef blackswangreen het volgende:
Als hij tenminste dat a capella stukje niet overdrijft, het komt nogal over alsof hij met overdreven veel pathos probeert te compenseren dat het nummer eigenlijk vrij matig is.
Ligt eraan wat je bedoelt met afwijken, vorig jaar was Käärijä de overduidelijke winnaar procentueel bij de kijkers en verloor die omdat de vakjury nog eensgezinder voor Loreen koos.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:20 schreef Fred_B het volgende:
Ik denk wel dat als Zwitserland 100 punten los staat van potentiële televoting-favorieten, zoals Kroatië, Nederland, Oekraïne, Italië of Israël, er weinig meer aan te doen zal zijn. Dan maakt het blijkbaar veel indruk op de vakjury, en ik kan me moeilijk voorstellen dat de reactie in de Europese huiskamers dan enorm gaat afwijken.
Ik zie ergens eerder een 2021-scenario voor me, waarbij Joost en Baby Lasagna op het vinkentouw zitten zoals Maneskinquote:Op zaterdag 20 april 2024 11:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je bedoelt met afwijken, vorig jaar was Käärijä de overduidelijke winnaar procentueel bij de kijkers en verloor die omdat de vakjury nog eensgezinder voor Loreen koos.
Zo'n situatie ziet er dit jaar ook wel weer in met Zwitserland ook al kan Italië daar nog wel wat punten vanaf halen (alleen heeft Joost dan weer het probleem dat Kroatië hem punten gaat kosten).
Uiteindelijk is dan het probleem dat je ziet dat de jury eensgezinder is dan het publiek en daardoor die 50% van de jury doorslaggevender is dan die 50% doet vermoeden. Wat dat betreft mocht dat weer gebeuren dit jaar zou je misschien moeten gaan kijken naar de verdeling publiek/vakjury.
Ik denk dat er vooral moet worden gekeken naar de samenstelling van de jury's, en de criteria waarop ze beoordelen. Je ziet dat er een groot verschil is tussen de manier waarop met name jongeren naar die inzendingen kijken/luisteren, en de boomers in de jury. Jongeren zijn op zoek naar authenticiteit, die skippen zo'n generic nummer als Duitsland vrijwel meteen. Ik denk dat het televoting-publiek tegenwoordig beter kan beoordelen wat de artistieke kwaliteit is van een nummer dan de jury's dat kunnen. Dat is toch niet de bedoeling, lijkt me.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je bedoelt met afwijken, vorig jaar was Käärijä de overduidelijke winnaar procentueel bij de kijkers en verloor die omdat de vakjury nog eensgezinder voor Loreen koos.
Zo'n situatie ziet er dit jaar ook wel weer in met Zwitserland ook al kan Italië daar nog wel wat punten vanaf halen (alleen heeft Joost dan weer het probleem dat Kroatië hem punten gaat kosten).
Uiteindelijk is dan het probleem dat je ziet dat de jury eensgezinder is dan het publiek en daardoor die 50% van de jury doorslaggevender is dan die 50% doet vermoeden. Wat dat betreft mocht dat weer gebeuren dit jaar zou je misschien moeten gaan kijken naar de verdeling publiek/vakjury.
Het is volgens mij meer dat het met Zwitserland nogal alles-of-niets is. Als dat met de zang, staging, het nummer en de uitstraling een winnende indruk maakt op de juryleden, lijkt me dat er ook genoeg televoters enorm van onder de indruk gaan zijn om het daar heel hoog te laten scoren, en misschien ook gewoon de hele televoting winnen. Andersom lijkt me een Duncan-scenario, zonder 1 van de 2 te winnen voor Zwitserland veel onwaarschijnlijker. Dat moet om te winnen toch hèt moment van de avond zijn, zoals bijvoorbeeld Conchita en Salvador dat ooit waren.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dat zou ik wel snappen als weer de absolute jury favoriet zou winnen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:37 schreef Fred_B het volgende:
Al zou een scenario waarin Frankrijk wint met 353 jurypunten en 97 punten van het publiek ook wel echt fantastisch zijn, vanwege de totale meltdown onder de fans die dan volgt.
quote:average (min-max)
France 130 (89-171)
Switzerland 114 (84-144)
Belgium 97 (57-137)
Italy 96 (59-133)
Germany 90 (50-130)
Croatia 53 (28-78)
Israel 42 (27-57)
Sweden 42 (16-68)
Greece 42 (25-59)
Netherlands 40 (20-60)
Georgia 36 (20-52)
Serbia 36 (20-52)
Spain 35 (22-48)
UK 34 (17-51)
Czechia 34 (14-54)
Ireland 30 (13-47)
Albania 28 (18-38)
Poland 26 (12-40)
Norway 26 (12-40)
Latvia 26 (12-40)
Denmark 26 (12-40)
Armenia 24 (6-42)
Portugal 22 (11-33)
Austria 22 (11-33)
Ukraine 18 (10-26)
Estonia 8 (2-14)
Lithuania 8 (2-14)
Iceland 8 (2-14)
Luxembourg 8 (2-14)
Azerbaijan 4 (1-7)
Finland 4 (1-7)
Malta 4 (1-7)
Australia 4 (1-7)
Cyprus 1 (1-1)
Slovenia 0 (0-0)
Moldova 0 (0-0)
San Marino 0 (0-0)
In principe is het wel zo dat als iets heel goed is, het publiek meer dan de jury’s er de neiging voor heeft massaal voor te gaan. Dat met Loreen vorig jaar was toch wel de uitzondering, want meestal stemmen individuele juryleden geregeld bewust of onbewust op basis van eigen criteria, die gemakkelijk een nogal verrassende Top 26 opleveren.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:46 schreef Em31 het volgende:
Mijn gevoel zegt nu ook dat de jury weer de winnaar gaat beslissen en weet niet of we daar blij mee moeten zijn. Nog even en ze worden helemaal afgeschaft en dat lijkt me ook niet de bedoeling.hopelijk is in ieder geval het verschil niet te groot.
De televote kan ook erg verdeeld gaan zijn dit jaar. Je hebt Kroatië en NL, maar denk dat Armenië het ook weleens heel goed kan gaan doen en dan heb je ook nog altijd Estland & Finland.
Van Estland en Finland moet je eigenlijk hopen dat ze de finale niet halen, dat scheelt al weer watquote:Op zaterdag 20 april 2024 11:46 schreef Em31 het volgende:
Mijn gevoel zegt nu ook dat de jury weer de winnaar gaat beslissen en weet niet of we daar blij mee moeten zijn. Nog even en ze worden helemaal afgeschaft en dat lijkt me ook niet de bedoeling.hopelijk is in ieder geval het verschil niet te groot.
De televote kan ook erg verdeeld gaan zijn dit jaar. Je hebt Kroatië en NL, maar denk dat Armenië het ook weleens heel goed kan gaan doen en dan heb je ook nog altijd Estland & Finland.
quote:Op zondag 21 april 2024 10:44 schreef CarloV het volgende:
SPOILER: De eurojury van morgenochtend, niet kijken!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: De eurojury van morgenavond, zeker niet kijken!Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gecorrigeerdquote:Op zondag 21 april 2024 10:25 schreef Momo het volgende:
Uit deze 37 nummers stemmen op de zang en uitstraling van Hera
Wat is 50/50 werk? #dtvquote:Op maandag 22 april 2024 17:54 schreef TheVulture het volgende:
De spoilers mogen weg, de stemmen zijn gepubliceerd
Blijft een beetje 50/50 werk
Stel dat dat het geval is straks in Malmo (ja stel stel). Denk jij dat dat gat dan te groot is met Zwitserland? Lijkt mij dat Nemo ook een redelijk televote appeal heeft straks. En een Kaarija score voor Joost is niet vanzelfsprekend.quote:Op maandag 22 april 2024 18:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Wat is 50/50 werk? #dtv
Mochten we de huidige trend extrapoleren (voorzover dat zinvol is), dan zou Zwitserland na 37 jury’s 162 punten voor staan op Nederland en 112 punten op Kroatië trouwens.
Alleen bij een nog sterker 2021-scenario, dat de Zwitserse act vocaal wel sterk is, maar in beeld een wat ongemakkelijke indruk maakt, zodat mensen er niet massaal op stemmen. Ik denk alleen dat het waarschijnlijker is dat als deze inzending de jury voting wint, ze bij de televoting ook gewoon meedoen om de winst, en niet zo heel veel gaan laten liggen. 112 punten verschil is toch al drie punten inlopen per stemronde.quote:Op maandag 22 april 2024 18:10 schreef Momo het volgende:
[..]
Stel dat dat het geval is straks in Malmo (ja stel stel). Denk jij dat dat gat dan te groot is met Zwitserland? Lijkt mij dat Nemo ook een redelijk televote appeal heeft straks. En een Kaarija score voor Joost is niet vanzelfsprekend.
Verschil met Kroatië is helaas wel aardig groot.quote:Op maandag 22 april 2024 17:57 schreef Momo het volgende:
Stand nu (google document via JamiESC op twitter)
Rank- Country Minimum Average Maximum % of countries
1 Switzerland*141 190 239 73.3
2 France* 122 180 238 80.0
3 Italy* 109 172 235 83.3
4 Belgium 71 130 189 71.0
5 Germany* 52 98 144 56.7
6 Croatia 46 96 146 58.1
7 Sweden 21 62 103 45.2
8 Israel 37 60 83 29.0
9 Serbia 36 56 76 25.8
10 Armenia* 19 54 89 40.0
10 Netherlands 19 54 89 38.7
12 Czechia* 24 52 80 33.3
12 Greece* 24 52 80 33.3
12 Spain 24 52 80 32.3
15 Georgia* 29 50 71 26.7
16 Ukraine* 22 44 66 26.7
17 United Kingdom* 16 42 68 30.0
18 Denmark* 21 40 59 23.3
19 Norway 15 38 61 25.8
20 Albania* 20 36 52 20.0
21 Ireland* 14 34 54 23.3
22 Latvia* 13 30 47 20.0
22 Portugal* 13 30 47 20.0
24 Poland 12 26 40 16.1
25 Austria* 11 22 33 13.3
26 Cyprus* 9 14 19 6.7
27 Azerbaijan 3 12 21 9.7
27 Estonia* 3 12 21 10.0
27 Iceland 3 12 21 9.7
27 Luxembourg 3 12 21 9.7
31 Australia 2 8 14 6.5
31 Lithuania* 2 8 14 6.7
31 Malta* 2 8 14 6.7
34 Finland* 1 4 7 3.3
34 Moldova 1 4 7 3.2
34 Slovenia* 1 4 7 3.3
37 San Marino* 0 0 0 0.0
Dat we ongeveer bij de helft in de top 10 staan en bij de andere helft nietquote:Op maandag 22 april 2024 18:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Wat is 50/50 werk? #dtv
Mochten we de huidige trend extrapoleren (voorzover dat zinvol is), dan zou Zwitserland na 37 jury’s 162 punten voor staan op Nederland en 112 punten op Kroatië trouwens.
Ja ja jaquote:Op maandag 22 april 2024 17:54 schreef TheVulture het volgende:
De spoilers mogen weg, de stemmen zijn gepubliceerd
quote:Op maandag 22 april 2024 21:54 schreef CarloV het volgende:
SPOILER: Morgenochtend, deze spoiler vernietigd zichzelfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Slechte burenSPOILER: Morgenmiddag, deze spoiler vernietigd zichzelfOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oke. Dit is Duitsland dus.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:25 schreef NailQueen het volgende:
Had de organisatie ook niet gezegd dat er een verrassende favoriet was die niet hoog in de odds staat? Ik had eerst gegokt op Denemaken maar tot nu toe smokkelen Polen en Duitsland aardig wat punten binnen.
Ik gun het hem zó als hij hoger gaat eindigen dan iedereen dacht.quote:Op maandag 22 april 2024 22:44 schreef Cee het volgende:
Duitsland schroeien bij de jury, ik wil het.
echt hèquote:Op dinsdag 23 april 2024 00:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik gun het hem zó als hij hoger gaat eindigen dan iedereen dacht.
Als Joost live het einde zo mooi weet over te brengen zoals Gover zegt, harkt ie in mei ook meer jurypunten binnen dan nu hierquote:Op dinsdag 23 april 2024 21:42 schreef Em31 het volgende:
Die klojo's van de Eurojury die als eerste een jury deelden met ons in de top 3 en nu zijn we lekker een stuk gekelderd.We doen het echt een stuk slechter dan Kroatië, maar ondertussen ook slechter dan Griekenland en Armenië. Als dat soort televote-nummers het in de jury ook gewoon beter gaan doen..
Uiteindelijk wordt het toch de voorspelde rukuitslag bij de Eurojury. Ze hebben Nederland inderdaad even getrolld door de ons meest gunstig gezinde landen meteen aan het begin te doenquote:Op dinsdag 23 april 2024 21:42 schreef Em31 het volgende:
Die klojo's van de Eurojury die als eerste een jury deelden met ons in de top 3 en nu zijn we lekker een stuk gekelderd.We doen het echt een stuk slechter dan Kroatië, maar ondertussen ook slechter dan Griekenland en Armenië. Als dat soort televote-nummers het in de jury ook gewoon beter gaan doen..
Maar dat emotionele einde zit ook in de video. En daar slaan de Eurojuryleden dus helemaal niet op aan.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:50 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Als Joost live het einde zo mooi weet over te brengen zoals Gover zegt, harkt ie in mei ook meer jurypunten binnen dan nu hier
Eurojury is de echte jury straks niet gelukkigquote:Op dinsdag 23 april 2024 21:58 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Uiteindelijk wordt het toch de voorspelde rukuitslag bij de Eurojury. Ze hebben Nederland inderdaad even getrolld door de ons meest gunstig gezinde landen meteen aan het begin te doen
[..]
Maar dat emotionele einde zit ook in de video. En daar slaan de Eurojuryleden dus helemaal niet op aan.
Ik sluit ook niet helemaal uit dat mensen de video gewoon uitzetten bij dat einde. Dat komt soms bij die reactievideo’s ook voor.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:03 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Eurojury is de echte jury straks niet gelukkig.
En live is toch anders, Swaan? Zeker bij iemand als Joost.
Emotie slaat live gewoon beter aan dan op plaat denk ik.
Het kan hoor, maar af en toe denk ik, je hebt aan de ene kant de bookmakers waardoor je denkt, hey misschien maken we kans. Alleen aan de andere kant heb je dat we werkelijk in álle lijstjes onder Kroatië staan, die het ook van de televote moet hebben. Dat geeft een error in mijn hoofd.quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:50 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Als Joost live het einde zo mooi weet over te brengen zoals Gover zegt, harkt ie in mei ook meer jurypunten binnen dan nu hier
Joost is de meester van hype en viral moments, ook juist heel goed met de bookies. Zelf denk ik dat we wat te hoog staan bij de bookies als je ook weer de uitslag ziet van de Eurojury (Ja, straks een andere jury en optreden, maar het zegt wel iets). En ik weet dat dat een zeer onpopulaire mening is binnen ESF gezien de meningen eerder. Maar als ik er objectief naar kijk zelf dan denk ik dat het gat te groot om de jury straks goed te maken. Maar goed ik laat mij graag verrassen door Joost.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:52 schreef Em31 het volgende:
[..]
Het kan hoor, maar af en toe denk ik, je hebt aan de ene kant de bookmakers waardoor je denkt, hey misschien maken we kans. Alleen aan de andere kant heb je dat we werkelijk in álle lijstjes onder Kroatië staan, die het ook van de televote moet hebben. Dat geeft een error in mijn hoofd.![]()
Iedereen is gek behalve wij?
Ja het hoeft ook zeker niet alles te zeggen, want vorig jaar was ook de Eurojury best een slechte voorspeler. Het is alleen dat ik wat zekerder zou zijn als het zich wat af zou wisselen in bepaalde lijstjes denk ik.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Joost is de meester van hype en viral moments, ook juist heel goed met de bookies. Zelf denk ik dat we wat te hoog staan bij de bookies als je ook weer de uitslag ziet van de Eurojury (Ja, straks een andere jury en optreden, maar het zegt wel iets). En ik weet dat dat een zeer onpopulaire mening is binnen ESF gezien de meningen eerder. Maar als ik er objectief naar kijk zelf dan denk ik dat het gat te groot om de jury straks goed te maken. Maar goed ik laat mij graag verrassen door Joost.
Nouja als het een slechte voorspeller was, was er vaak wel een duidelijke reden door een goede staging/live vocals of matige staging/slechte vocals. Wat dat betreft kan het sowieso nog alle kanten op want Nemo kan ook een flop staging hebben. Maar ik denk dat als Joost het hier heel goed had gedaan met de jury en vierde was geworden in de Eurojury dat mensen dat graag als bevestiging van hun eigen gevoel hadden gezienquote:Op dinsdag 23 april 2024 23:14 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja het hoeft ook zeker niet alles te zeggen, want vorig jaar was ook de Eurojury best een slechte voorspeler. Het is alleen dat ik wat zekerder zou zijn als het zich wat af zou wisselen in bepaalde lijstjes denk ik.
Maar nogmaals, misschien zegt het dit jaar juist wel minder allemaal omdat er geen duidelijke winnaar tussenzit.
Het probleem is voornamelijk dat het een feestnummer in een vreemde taal is, en daar gaan jury’s meestal niet zo lekker op. Joost compenseert dat ook niet echt met uitmuntende vocalen ofzo.quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:52 schreef Em31 het volgende:
[..]
Het kan hoor, maar af en toe denk ik, je hebt aan de ene kant de bookmakers waardoor je denkt, hey misschien maken we kans. Alleen aan de andere kant heb je dat we werkelijk in álle lijstjes onder Kroatië staan, die het ook van de televote moet hebben. Dat geeft een error in mijn hoofd.![]()
Iedereen is gek behalve wij?
Ja dat sowieso of in ieder geval ergens in de top 10.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Nouja als het een slechte voorspeller was, was er vaak wel een duidelijke reden door een goede staging/live vocals of matige staging/slechte vocals. Wat dat betreft kan het sowieso nog alle kanten op want Nemo kan ook een flop staging hebben. Maar ik denk dat als Joost het hier heel goed had gedaan met de jury en vierde was geworden in de Eurojury dat mensen dat graag als bevestiging van hun eigen gevoel hadden gezien
Ja en wat jij beschrijft klinkt voor mij best logisch, dat dat een probleem gaat zijn en aan de reacties te lezen lijkt dat inderdaad soms te kloppen. Maar inderdaad, dan heb je ineens bookmakers die er wel in lijken te geloven + een hit met alsnog de meeste streams voor welk nummer dan ook buiten eigen land (+BE). En ergens kan het nog zo zijn dat het wel onze kant op valt, maar tot nu toe vind ik het verwarrend.quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is voornamelijk dat het een feestnummer in een vreemde taal is, en daar gaan jury’s meestal niet zo lekker op. Joost compenseert dat ook niet echt met uitmuntende vocalen ofzo.
Bij het publiek is het de vraag in hoeverre onze inzending de regio ontstijgt. In Noordwest-Europa vinden ze dit ongetwijfeld wel leuk, maar dat is al een stuk twijfelachtiger in landen waar ze zichzelf wat serieuzer nemen, zo rond de Middellandse Zee, en al helemaal in de voormalige Sovjetrepublieken. Daarbij kan ik me niet herinneren dat wij hier collectief omver waren geblazen na de presentatie, en de meeste mensen horen het voor de eerste keer.
Kortom, hef op dat land, uit dat licht normaliter zou je zeggen dat er geen reden is waarom de lat veel hoger zou moeten liggen dan iets als Alcohol Is Free of Spirit In The Sky en een normale quotering zou ergens tussen de 15 en 30 zijn, denk ik. Het enige niet-normale is dat er geen enkele favoriet is zonder twijfels, en dan heeft Nederland in elk geval het voordeel dat het een enorme hit is.
Komt ze weer met haar Käärijä, maar dat was óók een feestnummer in een vreemde taal zonder al te uitmuntende vocalen. Werd toch vierde bij de jury en dat viel me alles mee. Dus wie weet..quote:Op dinsdag 23 april 2024 23:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is voornamelijk dat het een feestnummer in een vreemde taal is, en daar gaan jury’s meestal niet zo lekker op. Joost compenseert dat ook niet echt met uitmuntende vocalen ofzo.
Precies! Daarnaast: Joost heeft meer een “verhaal” te vertellen dan Finland vorig jaar. Maar wat denk ik het belangrijkste van alles is: Joost slaagt erin de Zeitgeist te verbeelden in zowel zijn muziek, tekst als act en dat is het lastigste van allemaal. De verwijzingen naar mentale gezondheid, Europa etc, er zijn zo veel raakvlakken met de huidige generatie en tijdsbeeld. Zie niet zo snel een ander nummer die dat dit jaar ook doet. Zwitserland misschien een beetje, maar dat vind ik muzikaal veel minder toegankelijk.quote:Op woensdag 24 april 2024 00:57 schreef Greys het volgende:
[..]
Komt ze weer met haar Käärijä, maar dat was óók een feestnummer in een vreemde taal zonder al te uitmuntende vocalen. Werd toch vierde bij de jury en dat viel me alles mee. Dus wie weet..
Ja! Maar - en daar heeft Fred wel gelijk in - de boodschap zal wel uit de act en muziek moeten komen want daar wordt het wél moeilijk qua tekst aangezien andere taal. Maar ik denk dat ze dat wel op gaan lossen met misschien het slotakkoord in het Engels of subtitles op de LED's tijdens de outro.quote:Op woensdag 24 april 2024 08:16 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Precies! Daarnaast: Joost heeft meer een “verhaal” te vertellen dan Finland vorig jaar. Maar wat denk ik het belangrijkste van alles is: Joost slaagt erin de Zeitgeist te verbeelden in zowel zijn muziek, tekst als act en dat is het lastigste van allemaal. De verwijzingen naar mentale gezondheid, Europa etc, er zijn zo veel raakvlakken met de huidige generatie en tijdsbeeld. Zie niet zo snel een ander nummer die dat dit jaar ook doet. Zwitserland misschien een beetje, maar dat vind ik muzikaal veel minder toegankelijk.
In de Baltics en Oekraïne vinden ze Joost wel leuk hoor, en dat zijn toch voormalige Sovjetrepublieken. In Rusland trouwens ook, maar die doen helaas niet meequote:Op dinsdag 23 april 2024 23:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Bij het publiek is het de vraag in hoeverre onze inzending de regio ontstijgt. In Noordwest-Europa vinden ze dit ongetwijfeld wel leuk, maar dat is al een stuk twijfelachtiger in landen waar ze zichzelf wat serieuzer nemen, zo rond de Middellandse Zee, en al helemaal in de voormalige Sovjetrepublieken. Daarbij kan ik me niet herinneren dat wij hier collectief omver waren geblazen na de presentatie, en de meeste mensen horen het voor de eerste keer.
Kortom, hef op dat land, uit dat licht normaliter zou je zeggen dat er geen reden is waarom de lat veel hoger zou moeten liggen dan iets als Alcohol Is Free of Spirit In The Sky en een normale quotering zou ergens tussen de 15 en 30 zijn, denk ik. Het enige niet-normale is dat er geen enkele favoriet is zonder twijfels, en dan heeft Nederland in elk geval het voordeel dat het een enorme hit is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Sahara is zonder meer erg droog.
quote:Op woensdag 24 april 2024 11:06 schreef Fred_B het volgende:
Voorlopige uitslag van de Eurojury in de spoiler voor de liefhebber:Wat mij wel opvalt is dat Frankrijk, Italië en Zwitserland wel een redelijk gat slaan met de rest, maar niet met elkaar. Welke van die 3 zou het meeste televote appeal hebben?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van die drie heeft Zwitserland sowieso het grootste potentieel. Ook het meest te verliezen uiteraard, maar dat is wel de alles-of-niets inzending van dit trio.quote:Op woensdag 24 april 2024 11:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat mij wel opvalt is dat Frankrijk, Italië en Zwitserland wel een redelijk gat slaan met de rest, maar niet met elkaar. Welke van die 3 zou het meeste televote appeal hebben?
Ik denk dat dan toch Italië de meeste kans maakt.quote:Op woensdag 24 april 2024 11:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat mij wel opvalt is dat Frankrijk, Italië en Zwitserland wel een redelijk gat slaan met de rest, maar niet met elkaar. Welke van die 3 zou het meeste televote appeal hebben?
Echt zo voorspelbaar inderdaad.quote:Op donderdag 25 april 2024 10:35 schreef molloot200 het volgende:
Nederland is wel weer echt NPO Radio 2-smaak hoor![]()
Ja, dat maakt uiteindelijk ook allemaal niet zo veel uit natuurlijk. Al kan het zijn dat als Italië toevallig wint, ze weer over Nederland heen wippen bij de bookmakers. Een beetje scorebordjournalistiek is immers nooit ver weg.quote:Op vrijdag 26 april 2024 10:06 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Uiteindelijke punten komen zo. Is natuurlijk tot nu toe gokken of je 7 of 2 punten hebt gekregen van een land.
Ze zullen de videoclip wel hebben gezien...quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:22 schreef Greys het volgende:
Oké.... het is niet m'n favoriet maar LAATSTE??
[ x ]
Finland is laatstequote:Op vrijdag 26 april 2024 11:22 schreef Greys het volgende:
Oké.... het is niet m'n favoriet maar LAATSTE??
[ x ]
Ja die was nogal ongemakkelijk maar als jurylid zou je toch voornamelijk op het lied moeten letten en er zijn slechtere.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Ze zullen de videoclip wel hebben gezien...
In de Tsjechische Jury zat maar 1 persoon. Dit deed dit jaar mee met de Tsjechische voorrondequote:Op vrijdag 26 april 2024 11:33 schreef Greys het volgende:
[..]
Oh ja wtf ik keek verkeerd.
Die had ik gemist.
[ x ]
Litouwen is de nummer 2 van onze fok groep op de Eurovision Scoreboard.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:46 schreef Niels93 het volgende:
Litouwen 34e... dit verdient echt minimaal top 10.
Maar z'n live was ook gewoon prima.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:56 schreef Em31 het volgende:
Litouwen misschien beoordeeld op zijn live optreden en anderen een mooie videoclip?
Ik ook, vooral dat wij niet alleen met een groot verschil onder Kroatië eindigen, maar ook dat Griekenland en Armenië het beter hebben gedaan. Voorspelt niet veel goeds.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar z'n live was ook gewoon prima.
Dit soort dingen maken me best 'bang' voor de echte jury straks.
Oost-Europese landen doen het meestal matig in de Eurojury, maar dit is wel heel pijnlijk. Ook als je er voor corrigeert dat het niet in het Engels is, niet radiovriendelijk is en niet licht gedateerd overkomt, zodat het geschikt is voor de jury’s.quote:Op vrijdag 26 april 2024 11:46 schreef Niels93 het volgende:
Litouwen 34e... dit verdient echt minimaal top 10.
Gezien de uitslagen tot nu toe, is dat best prima met het nummer dat we hebben bij een jury als deze.quote:Op vrijdag 26 april 2024 12:09 schreef Momo het volgende:
Nederland zou in theorie dus ergens tussen plek 5 en plek 20 moeten eindigen. Waarschijnlijk ergens tussen plek 9 en 14.
Ik denk dat het best reel is dat in een jury je dan 1 jurylid hebt die Europapa echt hoog zet en de rest het dan laag zet. Het is nogal love or hate it denk ik.quote:Op vrijdag 26 april 2024 12:12 schreef Cee het volgende:
[..]
Gezien de uitslagen tot nu toe, is dat best prima met het nummer dat we hebben bij een jury als deze.
Eurovoix maakt deze punten niet, dat doen de juries in alle landen. Waar soms ook juryleden in zitten die uiteindelijk ook jurylid zijn in mei. Al is dit nu op basis van de YouTube video op het Eurovision kanaal, niet op het liveoptreden in mei. Een kandidaat kan in mei vals gaan zingen.quote:Op vrijdag 26 april 2024 12:25 schreef Giggio het volgende:
is Eurovoix altijd accuraat of beweren zij dat te zijn?
Tsja, zo gek vind ik het eerlijk gezegd niet hoor. De jury waardeert een goede strot nou eenmaal. Trijntje, Macedonië 2019 die me direct te binnen schieten. Dat waren ook nogal belegen liedjes.quote:
Ik knijp hem een beetjequote:Op vrijdag 26 april 2024 12:05 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik ook, vooral dat wij niet alleen met een groot verschil onder Kroatië eindigen, maar ook dat Griekenland en Armenië het beter hebben gedaan. Voorspelt niet veel goeds.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |