De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] En waarom precies zou er naar Egypte gewezen moeten (kunnen) worden? Ze heeft toch geen enkele rol in de oorlog tussen twee buren.
Dat eerste argument van je is een beetje gek. Omdat iets 'wel zou kunnen' maar 'niet gebeurt', zegt inhoudelijk niks over wat op dit moment wel plaatsvindt/gebeurt. Omdat Badr Hari in die vip box Koen Everink niet doodsloeg terwijl hij dat wel makkelijk had kunnen doen, is Koen Everink dus niet mishandelt ofzo?
En er is niet tegenbewezen.
Egypte wil die Palestijnen niet, omdat daar Hamas-aanhangers bij zitten. Toch gek dat een moslimland ze niet wil helpen terwijl verder alle moslimlanden moord en brand schreeuwen...
Daarbij, die vergelijking met Badr slaat natuurlijk nergens op. Er is geen genocide aan de gang in Gaza. Je kunt ook gewoon overdrijven en dat is wat er gebeurt nu.
In een oorlog gaat 1 ding verloren, en dat is de waarheid.
Die getallen van doden komen voornamelijk van Hamas. Erg betrouwbaar....
Eerste bewoners terug naar getroffen kibboetsen: 'Dit blijft mijn thuis' https://nos.nl/l/2512689
Veel postvakken zijn beplakt met een rode of een zwarte sticker. "De rode stickers staan voor mensen die zijn vermoord, de zwarte voor de mensen die zijn ontvoerd. In totaal honderd mensen", legt Lifshitz uit.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Interessant weetje. Er worden vanaf 7 oktober gemiddeld 234 "Palestijnen" per dag gedood door Isral. Er worden per dag 180 nieuwe Palestijnen geboren. Als Isral op deze manier doorgaat hebben ze over 101 jaar hun "genocide" voltooid.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Op donderdag 14 maart 2024 16:23 schreef Tekaschi het volgende: Interessant weetje. Er worden vanaf 7 oktober gemiddeld 234 "Palestijnen" per dag gedood door Isral. Er worden per dag 180 nieuwe Palestijnen geboren. Als Isral op deze manier doorgaat hebben ze over 101 jaar hun "genocide" voltooid.
[..] Egypte wil die Palestijnen niet, omdat daar Hamas-aanhangers bij zitten. Toch gek dat een moslimland ze niet wil helpen terwijl verder alle moslimlanden moord en brand schreeuwen...
Dat ligt iets genuanceerder. Ze willen die Palestijnen niet opvangen omdat ze weten dat Isral die mensen niet meer terug laat keren. Het is eenrichtingsverkeer. Arabische landen willen niet meewerken aan het etnisch zuiveren door Isral.
Hamas zitten ze uiteraard ook niet op te wachten maar dat is slechts de helft van het verhaal.
Wr dat woord, dat zo raar staat als het uit een Isral-hater komt.
quote:
Ze willen die Palestijnen niet opvangen omdat ze weten dat Isral die mensen niet meer terug laat keren. Het is eenrichtingsverkeer. Arabische landen willen niet meewerken aan het etnisch zuiveren door Isral.
Raar, dat bezwaar hadden ze niet toen ze de joden eruit joegen.
quote:
Hamas zitten ze uiteraard ook niet op te wachten maar dat is slechts de helft van het verhaal.
Klopt, want ze willen niet alleen geen Hamas aan boord... ze willen berhaupt geen Palestijnen.
Het is geen leuk volk, wist je dat al? Waar ze komen, veroorzaken ze problemen. Jordani, Libanon, noem maar op.
[..] Egypte wil die Palestijnen niet, omdat daar Hamas-aanhangers bij zitten. Toch gek dat een moslimland ze niet wil helpen terwijl verder alle moslimlanden moord en brand schreeuwen...
Daarbij, die vergelijking met Badr slaat natuurlijk nergens op. Er is geen genocide aan de gang in Gaza. Je kunt ook gewoon overdrijven en dat is wat er gebeurt nu.
Egypte wil de Palestijnen niet omdat Isreal Gaza wil zonder de inwoners.
Dat is net zo'n dom argument als in de jaren 30 met betrekking tot joden.
[..] Maar meewerken aan etnisch zuiveren van Isral, dn staan ze allemaal vooraan...
Arabische landen hebben in het verleden inderdaad meermaals Isral aangevallen met dit doel. Of denk aan het gejammer over de aanwezigheid van Joden in de Palestijnse gebieden. Die moeten volgens sommige juist compleet vrij van Joden zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
An Israeli tank that killed a Reuters journalist and wounded six others in Lebanon last year fired two 120mm rounds at a group of “clearly identifiable journalists” in violation of international law, a UN investigation has found.
The investigation by the United Nations Interim Force in Lebanon (Unifil), summarized in a report seen by Reuters, said its personnel did not record any exchange of fire across the border between Israel and Lebanon for more than 40 minutes before the tank opened fire, killing Issam Abdallah, a 37-year-old video journalist.
Dit klinkt niet best. Dit klinkt helemaal niet best. Dat er gereageerd wordt op beschietingen lijkt me logisch, maar om 40 minuten later op een groepje van zeven mensen te schieten laat toch geen enkel respect voor menselijk leven zien.
Op donderdag 14 maart 2024 19:20 schreef opgebaarde het volgende: Dit klinkt niet best. Dit klinkt helemaal niet best. Dat er gereageerd wordt op beschietingen lijkt me logisch, maar om 40 minuten later op een groepje van zeven mensen te schieten laat toch geen enkel respect voor menselijk leven zien.
En toch komen ze er gewoon mee weg.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
An Israeli tank that killed a Reuters journalist and wounded six others in Lebanon last year fired two 120mm rounds at a group of “clearly identifiable journalists” in violation of international law, a UN investigation has found.
The investigation by the United Nations Interim Force in Lebanon (Unifil), summarized in a report seen by Reuters, said its personnel did not record any exchange of fire across the border between Israel and Lebanon for more than 40 minutes before the tank opened fire, killing Issam Abdallah, a 37-year-old video journalist.
Dit klinkt niet best. Dit klinkt helemaal niet best. Dat er gereageerd wordt op beschietingen lijkt me logisch, maar om 40 minuten later op een groepje van zeven mensen te schieten laat toch geen enkel respect voor menselijk leven zien.
Mischien moesten ze wachten op toestemming om te schieten
Op donderdag 14 maart 2024 16:23 schreef Tekaschi het volgende: Interessant weetje. Er worden vanaf 7 oktober gemiddeld 234 "Palestijnen" per dag gedood door Isral. Er worden per dag 180 nieuwe Palestijnen geboren. Als Isral op deze manier doorgaat hebben ze over 101 jaar hun "genocide" voltooid.
Je gaat mij toch niet vertellen dat wij over 10 jaar+ nog met dit conflict zitten he...
Het is iig niet ongebruikelijk dat Jan Soldaat ff moet wachten op tot een of andere pennenlikker @ hq eens uit de wc komt strompelen oid zeker niet in wat in essentie nog steeds een grens conflict is
In zijn algemeen dan, geen idee hoe de israeli's dingen doen, die zullen er allicht minder last van hebben
Wtf !!
Normaliter is dat prioriteit in het Midden-Oosten.
Het is iig niet ongebruikelijk dat Jan Soldaat ff moet wachten op tot een of andere pennenlikker @ hq eens uit de wc komt strompelen oid zeker niet in wat in essentie nog steeds een grens conflict is
In zijn algemeen dan, geen idee hoe de israeli's dingen doen, die zullen er allicht minder last van hebben
Op donderdag 14 maart 2024 07:14 schreef MissButterflyy het volgende: Ze stonden eerder naast Hitler doordat ze een schijthekel hadden aan hun bezetters en daarom dezelfde vijand hadden: de Engelsen. En hoe kunnen ze in WO2 nu op de hoogte zijn geweest van de holocaust als ze dat toen in Europa nog niet eens waren? Pas na WO2 kwamen de verhalen van de vernietigingskampen echt naar boven, de nazis probeerden hun ware bedoelingen zo lang mogelijk te verbergen. Hoe kunnen moslims daar dan wel van op de hoogte zijn geweest? Een beetje nuancering mag wel.
Probeer je nu te beweren dat men pas wist dat Hitler en de Nazi's antisemieten waren nadat de concentratiekampen waren gevonden...? Mein Kampf 1925, Kristallnacht 1938. En Joden gebruiken de term holocaust ook voor de pogroms uit de 19e eeuw.
Mufti van Jerusalem is zelfs op bezoek geweest bij Hitler en stond in nauw en direct contact.
Een beetje minder antisemitisme ontkenning mag wel.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
Jordani wil ook geen Palestijnen, die Jordanirs hebben de Palestijnen vakkundig gedeporteerd.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
[..] Probeer je nu te beweren dat men pas wist dat Hitler en de Nazi's antisemieten waren nadat de concentratiekampen waren gevonden...? Mein Kampf 1925, Kristallnacht 1938. En Joden gebruiken de term holocaust ook voor de pogroms uit de 19e eeuw.
Mufti van Jerusalem is zelfs op bezoek geweest bij Hitler en stond in nauw en direct contact.
Een beetje minder antisemitisme ontkenning mag wel.
Nee, dat zeg ik toch niet? En flikker op met je antisemitisme. Lees de link maar die ik heb gedeeld.
De moslims die met hitler meevochten deden dat nogmaals vooral omdat ze dezelfde vijanden hadden en hitler ze voor zijn karretje kon spannen. Dat ze het alleen maar deden om joden te doden is een verhaaltje wat de user die ik eerder quote vertelde. Daar wilde ik toch even tegenin gaan.
[..] Nee, dat zeg ik toch niet? En flikker op met je antisemitisme. Lees de link maar die ik heb gedeeld.
De moslims die met hitler meevochten deden dat nogmaals vooral omdat ze dezelfde vijanden hadden en hitler ze voor zijn karretje kon spannen. Dat ze het alleen maar deden om joden te doden is een verhaaltje wat de user die ik eerder quote vertelde. Daar wilde ik toch even tegenin gaan.
Vochten ook Palestijnen mee met de geallieerden
Volgens mij met de Britten dus waarom we enkel die Mufti constant aanhalen is me een beetje een raadsel
[..] Vochten ook Palestijnen mee met de geallieerden
Volgens mij met de Britten dus waarom we enkel die Mufti constant aanhalen is me een beetje een raadsel
Hij had een goede relatie met Hitler, dat wel. Maar vraag me af of ze daad werkelijk wisten en bezig waren met wat Hitler in Europa met de joden deed. Haalde daarom de concentratiekampen aan. Wat de nazis daar allemaal uitspookten werd pas na de oorlog duidelijk.
Maar goed, heb dat boek over hitler en de moslims die naast hem stonden niet gelezen, misschien eens doen.
[..] Hij had een goede relatie met Hitler, dat wel. Maar vraag me af of ze daad werkelijk wisten en bezig waren met wat Hitler in Europa met de joden deed. Haalde daarom de concentratiekampen aan. Wat de nazis daar allemaal uitspookten werd pas na de oorlog duidelijk.
Maar goed, heb dat boek over hitler en de moslims die naast hem stonden niet gelezen, misschien eens doen.
Het lange termijn plan was een samenwerking tussen de Nazi's en de Arabieren om Westerse en Joodse invloeden en personen te vernietigen en de Arabische wereld te laten gloreren. Het werd letterlijk de oorlog tegen de Joden genoemd.
[..] Het lange termijn plan was een samenwerking tussen de Nazi's en de Arabieren om Westerse en Joodse invloeden en personen te vernietigen en de Arabische wereld te laten gloreren. Het werd letterlijk de oorlog tegen de Joden genoemd.
[..] Arabische landen hebben in het verleden inderdaad meermaals Isral aangevallen met dit doel. Of denk aan het gejammer over de aanwezigheid van Joden in de Palestijnse gebieden. Die moeten volgens sommige juist compleet vrij van Joden zijn.
Arabieren hebben dat land nooit joden vrij gewild. Ze hebben er alle kans voor gehad om dat uit te voeren. Het is nooit bij ze opgekomen omdat ze het jodendom erkennen als geloof en een plek niet zullen ontnemen. Isreal is niet welkom. Dat is totaal iets anders als Joden die niet welkom zouden zij.
[..] Nee, dat zeg ik toch niet? En flikker op met je antisemitisme. Lees de link maar die ik heb gedeeld.
het was toen allang bekend dat zionisme het doel had israel te stichten op die plek. en in palestina hadden ze al flink toenemende immigratie van joden, en dat creeerde veel onrust onder de bevolking, beide kanten. men begon toen al met vechten, aanslagen, intolerantie. dat was meer de reden. hitler was natuurlijk een grote bondgenoot, tegen de plannen van de joden en GB.
ik weet niet of je het antisemitisme zou moeten noemen, toen. het was duidelijk anders gemotiveerd dan de nazis, en de palestijnen wisten niet van de genocide, lijkt mij. de schaal daarvan allemaal pas duidelijk nadat de nazis verslagen waren. maar uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit.
Het is wachten op de hashbara clan om dit recht te lullen.
[..] het was toen allang bekend dat zionisme het doel had israel te stichten op die plek. en in palestina hadden ze al flink toenemende immigratie van joden, en dat creeerde veel onrust onder de bevolking, beide kanten. men begon toen al met vechten, aanslagen, intolerantie. dat was meer de reden. hitler was natuurlijk een grote bondgenoot, tegen de plannen van de joden en GB.
ik weet niet of je het antisemitisme zou moeten noemen, toen. het was duidelijk anders gemotiveerd dan de nazis, en de palestijnen wisten niet van de genocide, lijkt mij. de schaal daarvan allemaal pas duidelijk nadat de nazis verslagen waren. maar uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit.
De Arabieren werden door de Nazis in de jaren dertig ruim voorzien van anti-Joodse propaganda, wat ze gezien het verloop van de spanningen in het mandaat Palestina, begrijpelijkerwijs gretig opslokten.
Daarom zijn de antisemitische argumenten uit islamitische hoek ook vaak kopien van nazi-retoriek. Amerika en het westen worden stiekem gerund door Joden etc.
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kwam daar ook nog de Sovjetrussische propaganda overheen, die gestoeld was op inheemse volken die werden gekoloniseerd of geannexeerd door westerse landen! Cuba, Latijns-Amerika, Palestina.
De Arabieren, en in het verlengde de moslims die hier wonen, zijn dus extreem antisemitisch. Kijk maar naar de usual suspects in dit topic en naar de zogenaamde pro-Palestijnse betogers, die joden die niet in Isral wonen, uitschelden. Wat is dat, als het geen antisemitisme is?
[ Bericht 0% gewijzigd door Cuendillar op 15-03-2024 07:50:27 ]
Op vrijdag 15 maart 2024 00:02 schreef Ulx het volgende: Ach, de Doghmush clan is afkomstig uit Turkije en migreerde in de jaren twintig naar Palestina. Mogen ze er dan eigenlijk wel wonen?
Dat zou erg handig zijn als @Chadi het weet. Ik ben echt heel confuus nu. Stel dat ze uit Istanbul komen. Geen probleem als ze uit de wijk skdar aan de Bosporus stammen. Maar als ze uit het tegenoverliggende Besiktas -op het Europese deel- komen dan zijn ze Europese kolonisten toch? Uiteraard kun je ook zeggen dat het allemaal kolonisten zijn. Maar als ik naar andere Palestijnse clannamen kijk.... Al Kurd bijvoorbeeld, die klinken ook niet bepaald uit de buurt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] De Arabieren werden door de Nazis in de jaren dertig ruim voorzien van anti-Joodse propaganda, wat ze gezien het verloop van de spanningen in het mandaat Palestina, begrijpelijkerwijs gretig opslokten.
Daarom zijn de antisemitische argumenten uit islamitische hoek ook vaak kopien van nazi-retoriek. Amerika en het westen worden stiekem gerund door Joden etc.
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kwam daar ook nog de Sovjetrussische propaganda overheen, die gestoeld was op inheemse volken die werden gekoloniseerd of geannexeerd door westerse landen! Cuba, Latijns-Amerika, Palestina.
De Arabieren, en in het verlengde de moslims die hier wonen, zijn dus extreem antisemitisch. Kijk maar naar de usual suspects in dit topic en naar de zogenaamde pro-Palestijnse betogers, die joden die niet in Isral wonen, uitschelden. Wat is dat, als het heb antisemitisme is?
ja okee.. ook daarvoor was het het iets wat al in de islam speelt. maar dat is tweeslachtig. joden hadden het over het algemeen niet slecht in islamitische landen. westers antisemitisme is veel ouder dan de nazis. en toen de palestijen, en de islam reden kregen de joden te haten, om israel, is oud westers antisemitisme erop gelegd. dus ja... noem het wat je wil. het is een haat naar joden. maar de bron en motivaties zijn wel erg verschillend.
In tegenstelling tot je ubermenschen vrienden zijn ze op een natuurlijke manier gemigreerd waarschijnlijk. Hebben ze geen volkeren uitgemoord om hun bezittingen af te pakken, zijn ze daar niet omdat ze denken dat ze een religieuze claim hebben... als dit klopt. Ja zeer grote waarschijnlijkheid van harte welkom bij het tolerante en heldhaftige Palestijnse volk. Net zoals heel veel joden die gevlucht waren uit Europa daar welkom waren in het begin.
[..] In tegenstelling tot je ubermenschen vrienden zijn ze op een natuurlijke manier gemigreerd waarschijnlijk. Hebben ze geen volkeren uitgemoord om hun bezittingen af te pakken, zijn ze daar niet omdat ze denken dat ze een religieuze claim hebben... als dit klopt. Ja zeer grote waarschijnlijkheid van harte welkom bij het tolerante en heldhaftige Palestijnse volk. Net zoals heel veel joden die gevlucht waren uit Europa daar welkom waren in het begin.
Dat is maar een aanname natuurlijk. Hamas zegt dat die familie uit criminelen bestaat. Laten we eens aannemen dat die de waarheid spreken: Hoeveel leden van de oorspronkelijke bevolking zouden die Turken hebben uitgemoord?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] ja okee.. ook daarvoor was het het iets wat al in de islam speelt. maar dat is tweeslachtig. joden hadden het over het algemeen niet slecht in islamitische landen. westers antisemitisme is veel ouder dan de nazis. en toen de palestijen, en de islam reden kregen de joden te haten, om israel, is oud westers antisemitisme erop gelegd. dus ja... noem het wat je wil. het is een haat naar joden. maar de bron en motivaties zijn wel erg verschillend.
Klopt, en dat is nog zonder de olifant in de kamer te benoemen.
Joden hebben de Tempelberg veroverd en daarmee de suprematie van de islam weerlegd. En daarmee de wil van Allah.
Zolang moslims de macht mogen hebben zullen ze niet zoveel problemen hebben met wie dan ook, maar dit is fundamenteel. Ik denk dat dit een van de hoofdredenen is dat het conflict berhaupt nog bestaat.
Weer een kwestie van Joden op net de verkeerde plek.
[..] Klopt, en dat is nog zonder de olifant in de kamer te benoemen.
Joden hebben de Tempelberg veroverd en daarmee de suprematie van de islam weerlegd. En daarmee de wil van Allah.
Zolang moslims de macht mogen hebben zullen ze niet zoveel problemen hebben met wie dan ook, maar dit is fundamenteel. Ik denk dat dit een van de hoofdredenen is dat het conflict berhaupt nog bestaat.
Weer een kwestie van Joden op net de verkeerde plek.
Waarom weigerden Arabieren het plan van 1947 -zonder Jeruzalem in Israel- dan?
[..] Het lange termijn plan was een samenwerking tussen de Nazi's en de Arabieren om Westerse en Joodse invloeden en personen te vernietigen en de Arabische wereld te laten gloreren. Het werd letterlijk de oorlog tegen de Joden genoemd.
Bron? Want er vochten ook moslims uit de Balkan mee die het vooral tegen de Servirs en de Kroaten wilden opnemen. En in Rusland tegen de Russen. Dat zijn geen Arabieren. Ik denk dat je het wat groter maakt dan het was.
[..] Arabieren hebben dat land nooit joden vrij gewild. Ze hebben er alle kans voor gehad om dat uit te voeren. Het is nooit bij ze opgekomen omdat ze het jodendom erkennen als geloof en een plek niet zullen ontnemen. Isreal is niet welkom. Dat is totaal iets anders als Joden die niet welkom zouden zij.
Hmm.
Wat opmerkelijk dan dat er verscheidene pogroms waren in de jaren 20 van de vorige eeuw, omdat volgens de Arabieren, zich te veel Joden in het gebied kwamen vestigen. Daaruit blijkt toch wel dat men er alles aan wilde doen die populatie Joden zo klein mogelijk te houden.
Een uitgangspunt dat we door de hele Islamtische wereld kunnen zien trouwens. Religieuze of ethnische minderheden worden getolereerd in hele kleine groepen en in een rol van tweederangsburger.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
In Nederland vinden we het internationale recht oh zo belangrijk, y'all
Waarom verbaast het me niet dat Rutte er alsnog voor kiest om een rechterlijke uitspraak links te laten liggen en de f35 onderdelen gewoon blijft leveren
quote:
Hoogleraar Galina Cornelisse, expert in internationaal wapenrecht en verbonden aan de Vrije Universiteit, zegt dat het tegen internationaal recht indruist om te onderzoeken hoe de onderdelen toch aan Isral kunnen worden geleverd. "Als de rechter in jouw land zegt dat het leveren van onderdelen strijdig is met internationaal recht, dan moet je je daaraan houden."
De opdracht om over alternatieven na te denken doet haar denken aan belastingontwijking. "Het gaat voorbij aan de onderliggende gedachte van het internationale recht. Wat je eigenlijk zou moeten verwachten is dat een lidstaat actief in gesprek gaat met landenpartners om ze te overtuigen om dit niet meer moeten doen."
Die inspanningsverplichting staat ook in meerdere internationale verdragen, beaamt Marten Zwanenburg, hoogleraar militair recht aan de Universiteit van Amsterdam en de Nederlandse Defensie Academie.
"Het vonnis zelf is vrij specifiek, dat gaat over het staken van iedere feitelijke doorvoer en uitvoer van F-35-onderdelen", zegt Zwanenburg. "Als de eindbestemming Isral is, met als tussenstap de VS, dan zou je kunnen zeggen dat het volgen van die route en mogelijk ook het verkennen ervan in strijd is met het vonnis."
Dat het zoeken naar leveringsopties mogelijk in strijd is met internationale verdragen die de basis vormen van het vonnis, daar zijn alle geraadpleegde deskundigen het over eens. "De kern van deze verdragen is om schendingen van oorlogsrecht, waar nu een duidelijk risico op bestaat, te voorkomen," zegt Jessica Dorsey, universitair docent internationaal humanitair oorlogsrecht aan de Universiteit Utrecht.
"De minister van Buitenlandse Zaken werd eerst al door de eigen Directie Juridische Zaken op dat risico gewezen, dat is daarna door het Internationaal Gerechtshof en het gerechtshof in Den Haag bevestigd." Dat Nederland met die kennis toch naar alternatieve wegen zoekt, noemt Dorsey "een klap voor het internationaal rechtssysteem".https://nos.nl/l/2512809
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Waarom verbaast het me niet dat Rutte er alsnog voor kiest om een rechterlijke uitspraak links te laten liggen en de f35 onderdelen gewoon blijft leveren [..]
Wij vinden internationaal-recht belangrijk, zolang het ons uitkomt. Zoals elk land.
Op vrijdag 15 maart 2024 11:46 schreef Ulx het volgende: Aangezien de cijfers over het aantal slachtoffers niet lijken te kloppen is genocide ineens wel weer alleen maar een gerucht. En niets meer.
Aantal slachtoffers is irrelevant voor de definitie genocide.
[..] Dat is maar een aanname natuurlijk. Hamas zegt dat die familie uit criminelen bestaat. Laten we eens aannemen dat die de waarheid spreken: Hoeveel leden van de oorspronkelijke bevolking zouden die Turken hebben uitgemoord?
Op vrijdag 15 maart 2024 11:46 schreef Ulx het volgende: Aangezien de cijfers over het aantal slachtoffers niet lijken te kloppen is genocide ineens wel weer alleen maar een gerucht. En niets meer.
Wat opmerkelijk dan dat er verscheidene pogroms waren in de jaren 20 van de vorige eeuw, omdat volgens de Arabieren, zich te veel Joden in het gebied kwamen vestigen. Daaruit blijkt toch wel dat men er alles aan wilde doen die populatie Joden zo klein mogelijk te houden.
Een uitgangspunt dat we door de hele Islamtische wereld kunnen zien trouwens. Religieuze of ethnische minderheden worden getolereerd in hele kleine groepen en in een rol van tweederangsburger.
Ze hebben ze zelfs terug gehaald nadat de pauselijke milities ze uitgemoord hadden. Ze hebben eeuwen gedomineerd daar een konden alle joden daar verjagen of vermoorden als ze daar zijn in hadden. Maar nu opeens in de jaren 20 vonden er aanvallen op joden plaats.... Zonder enige aanleiding natuurlijk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Over een periode van twee weken, direct na de pogrom van Hamas. Tenzij proberen gijzelaars te bevrijden nu ook al 'genocide' is haal ik daar mijn schouders over op.
[..] Waarom weigerden Arabieren het plan van 1947 -zonder Jeruzalem in Israel- dan?
Omdat de notie van een Joodse staat op "islamitische grond" ondenkbaar was.
Nogmaals, Joden zijn (waren) prima als ze maar netjes dhimmi zijn. Dat veranderde toen de nazi- en sovjetpropaganda aan begon te slaan, in de loop van de vorige eeuw.
[..] Over een periode van twee weken, direct na de pogrom van Hamas. Tenzij proberen gijzelaars te bevrijden nu ook al 'genocide' is haal ik daar mijn schouders over op.
Die genocide roepers neem ik sowieso niet serieus. En ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat dat echt de allerbeste manier is om met dat standpunt om te gaan
[..] Omdat de notie van een Joodse staat op "islamitische grond" ondenkbaar was.
Nogmaals, Joden zijn (waren) prima als ze maar netjes dhimmi zijn. Dat veranderde toen de nazi- en sovjetpropaganda aan begon te slaan, in de loop van de vorige eeuw.
Dhimmi is toch apartheid?
Op vrijdag 15 maart 2024 17:20 schreef Jan_Onderwater het volgende: Ik begrijp dat westerse landen veel hulpgoederen brengen naar de Gaza strook, maar wat doen eigenlijk de moslimlanden aan hulp?
Die hoeven toch niks te doen want kolonisten uit Europa?
Op vrijdag 15 maart 2024 17:20 schreef Jan_Onderwater het volgende: Ik begrijp dat westerse landen veel hulpgoederen brengen naar de Gaza strook, maar wat doen eigenlijk de moslimlanden aan hulp?
Volgens mij toch aardig wat. De Jordaanse koning persoonlijk heeft voedseldroppingen uitgevoerd.
Dat woord betekent bescherming. Joden en christenen genoten bescherming onder Islamtische overheersing. Dat was toendertijd wel anders onder christenen als ze gebieden innamen.
Heerlijk man. Geweldige vent ben je ook. Kritiek hebben op Isreal is totaal iets anders dan iets tegen joden hebben. Ik heb absoluut niets tegen joden. Ik prefereer vreedzame joden boven gewelddadige Arabieren.
Prefereer jij gewelddadige joden boven vreedzame Arabieren?
Die zorgen ervoor dat Isreal goederen geleverd krijgt via SA
[..] Dat woord betekent bescherming. Joden en christenen genoten bescherming onder Islamtische overheersing. Dat was toendertijd wel anders onder christenen als ze gebieden innamen.
Tegen wie?
[..] Heerlijk man. Geweldige vent ben je ook. Kritiek hebben op Isreal is totaal iets anders dan iets tegen joden hebben. Ik heb absoluut niets tegen joden. Ik prefereer vreedzame joden boven gewelddadige Arabieren.
Geloof je het zelf?
Je ziet eruit als een eend, je kwaakt als een eend en je waggelt als een eend. Verwacht je nou echt dat ik geloof dat je iets anders bent dan een eend?
Je ziet eruit als een eend, je kwaakt als een eend en je waggelt als een eend. Verwacht je nou echt dat ik geloof dat je iets anders bent dan een eend?
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wat jij gelooft of van mij denkt, zal mij aan mijn reet roesten
[..] Je vraag was een afleidingsmanoeuvre, geen echte vraag. [..] Dat is verder prima, maar probeer nou niet om mensen voor de gek te houden. Dat staat zo lullig.
Geef gewoon toe dat je een moslim hater bent. Draai er niet omheen.
[..] Heerlijk man. Geweldige vent ben je ook. Kritiek hebben op Isreal is totaal iets anders dan iets tegen joden hebben. Ik heb absoluut niets tegen joden. Ik prefereer vreedzame joden boven gewelddadige Arabieren.
Laatst gelezen ja dat de cijfers statistisch nergens over gaan met negatieve correlaties en verdacht lineair verloop. Leek overigens wel een vrij pro Isral bron te zijn dus slag om de arm maar het las geloofwaardig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ik heb absoluut niets tegen joden. Ik prefereer vreedzame joden boven gewelddadige Arabieren.
Ik denk dat de meeste mensen wat dit betreft vreedzame Arabieren zal prefereren. Het probleem is enkel dat er daar niet veel van zijn. Je hoeft alleen maar naar dit conflict te kijken om dat te concluderen. De hele Arabische wereld staat inmiddels al 75 jaar te steigeren en schuimbekken omdat er een Joodse staat is ter grote van een postzegel. Dit kan men in Arabische en Islamtische kringen simpelweg niet accepteren, want heel het Midden-Oosten moet en zal compleet Islamitisch zijn.
En de vijandelijkheid tegen Joden begon natuurlijk al in de jaren 20 van de vorige eeuw, toen er volgens de Arabieren 'te veel' Joden richting het Britse Mandaatgebied kwamen, dus begon men maar met verscheidene pogroms jegens deze Joden.
Hilarisch genoeg is er de afgelopen decennia een oneindige influx van mensen uit de Arabische en Islamtische wereld richting het Westen, dat moet dan ineens wel kunnen. Maar zelf tolerant zijn richting religieuze of etnische minderheden zit er niet in.
Official Fatah statement against Hamas: ‼️ ”You didn't consult anyone before you went for 7/10. You are responsible and you are guilty of the greatest disaster in the history of the Palestinian people. You want Iran to rule over us. Your leaders live in 7-star hotels abroad, they also moved their families [from Gaza], and we are paying the price of the war.” Israel is blamed too, of course. But the PA’s attack on Hamas is devestating. Also encouraging.
Prima dat ze zich uitspreken tegen Hamas, maar dit is weer een groep die niet serieus kan worden genomen. Dit benadrukt ook hoe diep het radicalisme zit verweven in de Palestijnse samenleving. Een partij als Fatah wordt gezien als 'gematigd'.
Ik heb gisteren twee bommen in de achtertuin laten ontploffen en daar zijn geen slachtoffers bij gevallen. Dat is 0,0 dode per bom oftewel extreem precieze bommen.