abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 09:36:19 #101
5428 crew  miss_sly
pi_212856999
Kruipend kornoelje heb ik toevallig gisteren ook opgehaald O+ Ik vind het een leukerd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212857011
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 07:32 schreef Seven. het volgende:
Ik heb trouwens wat planten besteld voor de border die ik al wel aan kan planten:

Viltkruid of brandkruid (Phlomis russeliana)

[ afbeelding ]

Grote pimpernel

[ afbeelding ]

Kruipende kornoelje

[ afbeelding ]

Heidebraut Pijpenstrootje (daar had ik er 1 van die in een pot op het balkon zielig was)

[ afbeelding ]

En een pruikenboom voor de voortuin, even kijken of ik deze tot meerstammig boompje op kan tuigen

[ afbeelding ]
Ik vind brandkruid zo leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212857044
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 06:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Viburnum Tinus staat er al. Camelia vind ik wel een goeie suggestie, groeit die snel?
Camellia heeft liever geen ochtendzon en is zeker geen snelle groeier.

Wat vind je van winterjasmijn? Eventueel combineren met een andere klimmer voor de bladverliezende periode.
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 10:11:25 #104
5428 crew  miss_sly
pi_212857278
Mijn clematis Apple Blossom heeft eindelijk eens wat bloemen O+

Vergeet-me-nietje op een plek waar ik hem, dacht ik, niet verwachtte.

De eerste hele kleine witte bloemknopjes aan de sleedoorn.

De eerste tulp.

Een aangewaaid iets dat volgens een determinatie-app een boswilg is.
Ik vind hem mooi, dus moet nog even een goede andere plek voor hem zoeken.

Ik heb het idee dat er nu in de achtertuin echt wat planten aanslaan en iets gaan doen. Ik was misschien ietwat te optimistisch toen ik begon, maar uiteindelijk komt het met veel planten wel goed. Degene waar ik nu nog steeds niet veel bij zie gebeuren, ga ik dan ook verplaatsen.
pi_212857341
De clematissen lijken de winter wel te hebben overleefd, maar de 2 wintergroene varianten waren niet zo wintergroen. De Apple blossom heeft nog wel wat blaadjes, ik heb nog geen knoppen kunnen ontdekken, vorig jaar bloeide hij vlak na het aanplanten wel.
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 10:19:37 #106
5428 crew  miss_sly
pi_212857382
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 10:16 schreef Doedezemaar het volgende:
De clematissen lijken de winter wel te hebben overleefd, maar de 2 wintergroene varianten waren niet zo wintergroen. De Apple blossom heeft nog wel wat blaadjes, ik heb nog geen knoppen kunnen ontdekken, vorig jaar bloeide hij vlak na het aanplanten wel.
Mijn apple blossom heeft het de eerste twee jaar ook niet heel geweldig gedaan. Maar nu dus echt wel wat knoppen. Hopelijk gaat hij nu ook echt groeien en is ie aankomende winter groen. Ik heb er een clematis Joe bij gekocht die ook wintergroen zou moeten zijn; die ga ik als het droog blijft vandaag planten.
  zondag 17 maart 2024 @ 12:56:33 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212858960
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 09:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Camellia heeft liever geen ochtendzon en is zeker geen snelle groeier.

Wat vind je van winterjasmijn? Eventueel combineren met een andere klimmer voor de bladverliezende periode.
Die heb ik er al staan, vorige week opgepikt bij de Welkoop tegen het enige rek dat er nu tegen de muur hangt. Alleen nu is er nog 4 meter muur over.

Deel daarvan kan ik trouwens nog oplossen met onze tuinposter.

Edit: ik heb sterjasmijn geplant (pink air). Is dat hetzelfde als winterjasmijn?
Resistance is futile.
pi_212859055
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 12:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Die heb ik er al staan, vorige week opgepikt bij de Welkoop tegen het enige rek dat er nu tegen de muur hangt. Alleen nu is er nog 4 meter muur over.

Deel daarvan kan ik trouwens nog oplossen met onze tuinposter.

Edit: ik heb sterjasmijn geplant (pink air). Is dat hetzelfde als winterjasmijn?
Nope. Sterjasmijn is Toscaanse jasmijn, een groenblijvende klimmer die vanaf mei ofzo bloeit. Winterjasmijn bloeit in de winter op de kale takken
  zondag 17 maart 2024 @ 13:09:52 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212859065
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 13:08 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nope. Sterjasmijn is Toscaanse jasmijn, een groenblijvende klimmer die vanaf mei ofzo bloeit. Winterjasmijn bloeit in de late winter op de kale takken
Oeh, dan wel het overwegen waard. Maar dus, Toscaanse jasmijn is schijnbaar wintergroen, daarom dus aangeplant.
Resistance is futile.
pi_212859103
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 13:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Oeh, dan wel het overwegen waard. Maar dus, Toscaanse jasmijn is schijnbaar wintergroen, daarom dus aangeplant.
Toscaanse jasmijn groeit over het algemeen niet zo heel snel, dus je kijkt waarschijnlijk nog jaren tegen die kale muur aan. Ik heb hier drie verschillende staan, met witte, roze en gele bloemetjes en 1 ervan is volgens de hovenier verzopen deze winter, de blaadjes zien er heel raar rood uit en hij groeit ook niet meer volgens mij. Een paar huizen geleden had ik een Toscaanse jasmijn die ik al redelijk groot had aangeschaft en dat werd echt vlot een heel volle plant die prachtig groen bleef, het lijkt ook een beetje een kwestie van geluk hebben.
pi_212859818
De overbuurvrouw hoorde al, dat de boom op Instagram stond.
Meer dan 60 jaar oud.

Want uit mijn postzegels is niks te melden. -O-
pi_212861298
Prachtig O+

We hadden het over scharrelende merels en dikke wormen in je tuin.
Zojuist:

Broer op de schutting, mooi kleurcontrast:

zondag 17 maart 2024 @ 17:02:15 #113
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212862150
mooi Annex O+
hier begint de magnolia ook uit z'n schulp te komen ..

zat ik van de week nog te klagen over het wegblijven van de bijen ( we hebben twee volken staan) vandaag staken er opeen zonnige dag allemaal kontjes uit de krokussen O+ *O*

verder het tegel terras opgeschoont en alle meuk tussen de tegels uit zitten schoffelen.. wat een :X werk

van de week nog even de hogedrukspuit er op en dan kunnen de tuinstoelen er weer op.

Ik zag overigens wel dat het water nivo in de tuin weer gezakt is,( weinig plasen meer) hoe zit het met jullie water afvoer daar?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 17 maart 2024 @ 17:15:10 #114
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212862360
De planten waarvan ik wist dat je ze nu kon snoeien heb ik gehad. Echter heb ik nog een aantal struiken staan van de vorige bewoners maar ik heb eigenlijk geen idee wat voor planten het zijn. Aan het uiterlijk valt niet veel op te maken want het zijn momenteel enkel nog wat kale takken. Wel of niet snoeien is nu de vraag...
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212862774
De lokale pensionado tekendocent geeft jaarlijks een cursus ‘bloesem tekenen’.
Hij is naast de magnolia opgegroeid, schiet mij te binnen.
pi_212863073
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 13:09 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier geeft die toch wel flink wat bruine/rode bladeren in de winter die afvallen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212863760
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 12:56 schreef Seven. het volgende:

Ze heten allebei jasmijn, maar winterjasmijn ziet er totaal anders uit. Het is een van de weinige winterbloeiers en daarom misschien juist leuk voor die muur. Winterjasmijn verliest blad in de winter en bloeit dan op de kale twijgen. Het kan wel wat rommelig ogen, zeker als je de snoei niet bijhoudt. Ik combineer winterjasmijn zelf met lathyrus, maar bij mij staan deze planten tegen een zuidmuur. Lathyrus gaat het tegen jouw muur denk ik niet goed doen.

-Edit- Technisch gezien is winterjasmijn geen klimplant maar een struik.

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 17-03-2024 19:07:27 ]
pi_212863972
Stukje over winterjasmijn door Romke van de Kaa:

quote:
Onze winterbloeiende struiken, waarvan we er een stuk of tien hebben, komen dan ook allemaal uit verre streken. Waarschijnlijk is het klimaat daar milder dan hier, zodat de bloemen in hun thuisland wel door insecten bestoven kunnen worden. Dat is zeker het geval met Jasminum nudiflorum, de winterjasmijn, die in zijn vaderland China bloeit in streken waar de gemiddelde wintertemperatuur ruim boven nul is.

Winterjasmijn is de bekendste van onze winterbloeiende struiken. De struik begint vaak al in oktober te bloeien met zwavelgele bloemen. Als het gaat vriezen stopt de bloei, om wanneer het gaat dooien weer vrolijk verder te gaan. Op die manier bloeit de plant met intermezzo’s van oktober tot maart. Als je weet dat het gaat vriezen, kun je een paar takken met bloemknoppen naar binnen halen. Die bloeien dan in een vaasje een dag of tien door.

Winterjasmijn verliest in het najaar zijn blad, maar de vierkante twijgen zijn de hele winter lang glimmend groen, tenminste – als ze jong zijn. Oudere takken worden grijs. Het advies luidt vaak om de oude takken weg te snoeien, maar dit kan een flinke klus zijn, zeker als de struik tegen een muur tot vlak onder de dakgoot groeit. Want vaak wordt winterjasmijn als leistruik tegen een muur geplant.

Wie lui is, en geen zin heeft om het oude, grijze van het jonge, groene hout te onderscheiden, zou ook om de vier à vijf jaar de hele struik bij de grond kunnen afknippen. Doe dat dan wel direct na de bloei, want anders knip je de bloemknoppen voor het volgende seizoen af. De dakgoot bereikt de struik bij deze behandeling nooit.

Winterjasmijn is geen klimplant: de struik kan zichzelf niet aan een muur vasthouden. Je moet hem aanbinden. In het wild groeit de plant dan ook niet tegen een muur – die kom je daar zelden tegen. Van nature is winterjasmijn meer een hangplant. Zo kun je hem in de tuin ook gebruiken, bijvoorbeeld als je hem bovenop een keermuurtje plant.

Maar ook als losstaande struik is Jasminum nudiflorum effectief, omdat de takken regelmatig naar alle kanten uitwaaieren waardoor er een soort pruik ontstaat. De soepele takken nijgen naar de grond en wortelen waar ze die raken, waardoor er weer een nieuwe plant ontstaat. Zo wandelt de struik door de tuin. Dan moet je natuurlijk wel een tuin hebben. Wie geen tuin heeft, zou winterjasmijn in een pot kunnen planten. Het struikje is met wat toewijding tot een mooie bonzai te vormen.
Zo ziet het er dan uit als je niet braaf snoeit:

Ik vind deze combinatie met kardinaalsmuts ('Emerald gaiety', ik verzin het niet) heel fraai. Ik heb die kardinaalsmuts zelf niet, maar hij zou groenblijvend moeten zijn. Er zijn wel wat kanttekeningen (hoe meer zon, hoe bonter het blad; in de winter kan het blad wat roze/rood worden).

zondag 17 maart 2024 @ 20:56:10 #119
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212865447
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 14:19 schreef AnneX het volgende:
De overbuurvrouw hoorde al, dat de boom op Instagram stond.
Meer dan 60 jaar oud.
[ link | afbeelding ]
Want uit mijn postzegels is niks te melden. -O-
Wauw O+
Spoilers!
  zondag 17 maart 2024 @ 22:22:16 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212866987
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
Stukje over winterjasmijn door Romke van de Kaa:
[..]
Zo ziet het er dan uit als je niet braaf snoeit:

[ afbeelding ]

Ik vind deze combinatie met kardinaalsmuts ('Emerald gaiety', ik verzin het niet) heel fraai. Ik heb die kardinaalsmuts zelf niet, maar hij zou groenblijvend moeten zijn. Er zijn wel wat kanttekeningen (hoe meer zon, hoe bonter het blad; in de winter kan het blad wat roze/rood worden).

[ afbeelding ]
Ja, deze is tof _O_
Resistance is futile.
pi_212869100
Het ging hier laatst over de gezondheid van je bodemleven.
Iemand nog een katoenen onderbroekje over voor een test?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 18 maart 2024 @ 13:07:56 #122
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_212871358
Ik zoek een Bijna woekerende bodembedekker/laagblijvend plantje.

Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)

De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)

Ik kan alleen geraniums bedenken, die schijnen vrij hard te groeien.
pi_212871628
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:07 schreef gcjoel het volgende:

Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)

Je hoeft niet zozeer bodembedekkers te nemen, maar je maakt het jezelf makkelijker met vaste planten die vrij fors worden en door daar omheen te mulchen. Ik zal eens een lijstje maken van planten uit mijn tuin die ik geschikt vind.
pi_212871713
Is struikklimop niet iets voor die plek? Of struikkamperfoelie?
pi_212871744
quote:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Wilde hyacint?
Puur onkruid, maar dan leuk.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Vis een optie? maandag 18 maart 2024 @ 13:44:46 #126
70532 loveli
N
pi_212871801
Rode tijm/kruiptijm?
crap in = crap out
pi_212871876
Siergras? Carex is wel lekker sterk :Y
pi_212871972
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 09:22 schreef Vanyel het volgende:
Het ging hier laatst over de gezondheid van je bodemleven.
Iemand nog een katoenen onderbroekje over voor een test?
Kan je makkelijker een vaatdoekje of theedoek nemen. 100% katoen onderbroek is namelijk best lastig aan te komen. Voor heren kon ik ze uiteindelijk wel vinden, voor dames nog niet. Mocht ik die te pakken krijgen begraaf ik ze liever niet. Met mij de kist in misschien :7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 maart 2024 @ 14:10:05 #129
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_212872044
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je hoeft niet zozeer bodembedekkers te nemen, maar je maakt het jezelf makkelijker met vaste planten die vrij fors worden en door daar omheen te mulchen. Ik zal eens een lijstje maken van planten uit mijn tuin die ik geschikt vind.
Klinkt ook interessant, dan is er meer variatie mogelijk natuurlijk.

quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Is struikklimop niet iets voor die plek? Of struikkamperfoelie?
Klimop klinkt eng _O- is de struikvariant wel lief voor de andere planten? Ik ken het niet.

quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wilde hyacint?
Puur onkruid, maar dan leuk.
Zoiets vind ik wel heel tof, maar dit gaat denk ik wel helemaal weg in de winter?

quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:44 schreef loveli het volgende:
Rode tijm/kruiptijm?
Wint het niet van gras, heb daar wat van staan maar gras komt er steeds doorheen en kan je dan bijna niet meer weghalen zonder de tijm ook te mollen ;(

quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:52 schreef Puala het volgende:
Siergras? Carex is wel lekker sterk :Y
is ook een optie, er staat al wat en die doen het goed zonder onderhoud. Geen idee wat het is ook.
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 14:21:04 #130
5428 crew  miss_sly
pi_212872106
Je wil er dus vaste beplanting die het gras tegenhouden die wintergroen is?

Ik heb in de voortuin een Sarcococca en daar ben ik wel heel blij mee. Is een leuke struik, bloeit met kleine trosjes witte bloemen en ruikt lekker.
Als groenblijvende bodembedekker zou je aan maagdenpalm kunnen denken.
pi_212872190
Oh Sarcococca hebben we ook, die ruikt zo lekker nu
pi_212872229
quote:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Zoals beloofd een lijstje vaste planten die in mijn tuin (vrij) fors worden en/of snel dichtgroeien. Rondom deze planten hoef ik nauwelijks onkruid te wieden; bij sommige planten moet het in het begin van het jaar omdat ze wat tijd nodig hebben om op gang te komen. Sommige planten vind je misschien minder geschikt omdat ze hoog zijn of omdat ze gedijen in de volle zon. Van dit lijstje zijn geranium, brunel, lievevrouwebedstro en goudaardbei bodembedekkers.

Silphium:

Aster:

Rudbeckia:

Kattenstaart en koninginnekruid:

Telekia:

Euphorbia characias wulfenii:

Brunel (en salvia en nepeta):

Brandkruid:

Geranium:

Kerrieplant en wilde marjolein (marjolein zaait zich bij mij uit als een gek):

Duizendknoop:

Lievevrouwebestro, hier in combinatie met goudaardbei (en veldsla, geloof ik, dat decoratief is én flink woekert):

Groot hoefblad (zou ik zelf niet aan beginnen, gaat écht woekeren en is niet eenvoudig te verwijderen):
  Spellchecker maandag 18 maart 2024 @ 15:08:57 #133
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212872487
quote:

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Goudaardbeitjes.

En struik evt lavendel.
pi_212873080
Voorjaar. O+

pi_212873293
Berichtje uit de postzegel voor:
Bluesdale
pi_212873440
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:25 schreef AnneX het volgende:
Berichtje uit de postzegel voor:
Bluesdale [ link | afbeelding ]
Druifjes. O+
Zevenblad. }:|

Ik heb van de week de eerste paardenstaarten gespot. :'(
pi_212873533
Ik zag het eerste zevenblad hier onder de schutting doorpiepen ;(
Sterkheidsbaas van alles.
pi_212873961
quote:
2s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:46 schreef Lonaa het volgende:
Ik zag het eerste zevenblad hier onder de schutting doorpiepen ;(
Plukken en opeten dan maar.
Sterkte
pi_212873968
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Druifjes. O+

Neeee, paardenstaarten :X
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 17:37:36 #140
5428 crew  miss_sly
pi_212874091
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Druifjes. O+

Die lelijke dingen die wel op een paddestoel lijken? Ik kwam er ook weer veel tegen. Toch is het op bepaalde plekken heel behoorlijk teruggedrongen en een heel stuk minder.
  maandag 18 maart 2024 @ 17:42:25 #141
249756 Symphonic
Look o Look
pi_212874144
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die lelijke dingen die wel op een paddestoel lijken? Ik kwam er ook weer veel tegen. Toch is het op bepaalde plekken heel behoorlijk teruggedrongen en een heel stuk minder.
In onze vorige tuin hebben we het er nooit onder gekregen.
Juin uit Eigen Tuin!
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 17:53:10 #142
5428 crew  miss_sly
pi_212874273
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:42 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Ik verwacht ook niet het helemaal weg te krijgen, maar het is echt al een heel stuk minder hier. En in het voorjaar die rare sporendingen vroeg uit de grond halen, heeft daarin wel gewerkt.
pi_212875724
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:42 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Diana van Diana's mooie moestuin ook niet. Niets werkt perfect. En je zou niet alleen zelf alles moeten elimineren, maar je buren ook. Ik heb wel gemerkt dat dichte beplanting met mulch eronder heel aardig werkt. Paardenstaart blijft dan nog steeds opkomen, maar niet in bossen.

Ik moet binnenkort beslissen wat ik met m'n bloemenweide doe: opgeven of paardenstaart accepteren. Ik weet het nog niet.
  woensdag 20 maart 2024 @ 15:45:42 #144
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212893379
Ik zag de glamsmispel hier meermaals voorbij komen en zou die graag willen toevoegen aan mijn gemengde haag/bosschage. Is die doorgaans verkrijgbaar bij tuincentra? Want ik ben hem tot nu toe nog nergens tegen gekomen.

Daarnaast nog op zoek naar een plant die mooi staat naast een (zonrijk) perkje met hortensias, suggesties?
Op 't randje en erover.
pi_212893468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 15:45 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zag de glamsmispel hier meermaals voorbij komen en zou die graag willen toevoegen aan mijn gemengde haag/bosschage. Is die doorgaans verkrijgbaar bij tuincentra? Want ik ben hem tot nu toe nog nergens tegen gekomen.

Daarnaast nog op zoek naar een plant die mooi staat naast een (zonrijk) perkje met hortensias, suggesties?
Intratuin heeft ze zeker, staan ook op hun website. Hier bij de lokale kweker en het hele grote regiotuincentrum hebben ze ze ook, wij hebben ze vorig jaar online besteld bij directplant omdat we een grote hoeveelheid nodig hadden
pi_212894644
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 15:45 schreef PzKpfw het volgende:

Zeker elk tuincentrum heeft ze, denk dat ze je misschien eerder niet zijn opgevallen ;)

Salvia's misschien?
  woensdag 20 maart 2024 @ 20:49:19 #147
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212897984
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 17:32 schreef Puala het volgende:

[..]
Zeker elk tuincentrum heeft ze, denk dat ze je misschien eerder niet zijn opgevallen ;)

Salvia's misschien?
Ik heb echt heel bewust gezocht naar die plant maar ze hadden hem in ieder geval niet bij de twee tuincentra waar ik ben geweest. Van het weekend maar even naar de Intratuin kachelen..

Die heeft veel weg van lavendel, zeker mooi. Siergras (lampenpoetser o.i.d.) lijkt me ook nog een mooie optie.
Op 't randje en erover.
  woensdag 20 maart 2024 @ 22:24:07 #148
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212899415
Zijn er nog planten en bloemen aan te bevelen voor de bijen? Het was een heel gezoem bij de korven vandaag O+
pi_212899544
Volgens mij oneindig veel, maar geen dubbelbloemige nemen is een goed begin.
  woensdag 20 maart 2024 @ 23:21:38 #150
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212899796
Ik heb vandaag mijn 30m² gras geverticuteerd en gezaaid/bemest met combinatie organische meststof met graszaad.

Het was een fikse work-out, maar het kleine gedeelte van mijn tuin met gras, zodat ik in de zomer lekker in het gras kan liggen, is als het goed is over een paar weken weer helemaal picobello!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212900547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:24 schreef Barreltje het volgende:
Zijn er nog planten en bloemen aan te bevelen voor de bijen? Het was een heel gezoem bij de korven vandaag O+
En probeer niet de prachtig bloeiende planten bij het tuincentrum te kopen maar biologische geteelde planten of planten waar minder gif bij is gebruikt.
En deze tips zijn ook nuttig, hoewel je die misschien ook nog lokaal moet tunen.
  donderdag 21 maart 2024 @ 07:59:35 #152
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900628
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:38 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij oneindig veel, maar geen dubbelbloemige nemen is een goed begin.
oef, dat moest ik googlen en dan nog heb ik er geen antwoord op kunnen vinden, wat zijn dubbelbloemige?
en welke " bekende bloemen" moet ik dus vermijden?

ik was van plan om een 25 m2 stukje grond te bestrooien met een kant en klaar bloemen mengsel.. O-)
  donderdag 21 maart 2024 @ 08:04:31 #153
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:37 schreef Tuindier het volgende:

[..]
En probeer niet de prachtig bloeiende planten bij het tuincentrum te kopen maar biologische geteelde planten of planten waar minder gif bij is gebruikt.
En deze tips zijn ook nuttig, hoewel je die misschien ook nog lokaal moet tunen.
tnx, ik denk dat dit em initieel gaat worden..
ik zal ook nog even in conclaaf met een lokale bijenhouder hier, om beter te snappen wat de lokale behoeften zijn ( al staan zijn korven midden in de stad :P )
pi_212900715
Kijk vooral wat je voor wilde bijen en hommels kunt betekenen met je tuin, zie ook https://www.milieucentraa(...)envriendelijke-tuin/

Laat ook gerust een deel van je groentes in de moestuin doorschieten en bloemen maken

En je woont vrij landelijk he? Kijk dan een beetje uit met bloemenmengsels omdat daar ook soorten tussen kunnen zitten die misschien niet zo goed zijn voor de natuur om je heen
pi_212900723
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:04 schreef Barreltje het volgende:

[..]
ik zal ook nog even in conclaaf met een lokale bijenhouder hier, om beter te snappen wat de lokale behoeften zijn ( al staan zijn korven midden in de stad :P )
Dan zou ik ook zeker even hier kijken, daar hebben ze al meer specifieke varianten, afhankelijk van je omgeving en doel.
pi_212900761
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:59 schreef Barreltje het volgende:

[..]
oef, dat moest ik googlen en dan nog heb ik er geen antwoord op kunnen vinden, wat zijn dubbelbloemige?
en welke " bekende bloemen" moet ik dus vermijden?

ik was van plan om een 25 m2 stukje grond te bestrooien met een kant en klaar bloemen mengsel.. O-)
Dat heeft er mee te maken dat insecten dan makkelijker of moeilijker, of soms überhaupt niet bij de pollen kunnen komen. Sommige varianten van bloemen zijn prachtig, maar omdat ze op 'looks' gekweekt worden niet meer zo geschikt om zich voor te planten.
Bijvoorbeeld hier. die linkse, daar is het midden veel toegankelijker dan bij die bloem helemaal rechts. Als je voor inheemse/oorspronkelijke soorten gaat, zit je hier meestal wel goed mee.
  donderdag 21 maart 2024 @ 08:32:11 #157
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900827
jup ik woon landelijk, en een groot deel van ons land laten we "verwilderen".

lastige is nu wel dat ik de bijen graag wil helpen, maar dat ik nog niet bekend ben met de inheemse bloemensoorten hier ( ondanks de link die Claudia X ooit opsnorde) ik hoopte dat er een soort van algemene bijen plantensoort zou kunnen zijn die "overal" goed is voor de bijen, maar ik zie dat dat wat lastiger is..

Daarnaast "teelt" de buurboer koolzaad, en dat gebeurt niet helemaal ecologisch :( dus gif komt er wsl wel op mijn land..

ik ga verder op onderzoek! tnx allemaal iig!
pi_212901738
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:25 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dat heeft er mee te maken dat insecten dan makkelijker of moeilijker, of soms überhaupt niet bij de pollen kunnen komen. Sommige varianten van bloemen zijn prachtig, maar omdat ze op 'looks' gekweekt worden niet meer zo geschikt om zich voor te planten.
Bijvoorbeeld hier. die linkse, daar is het midden veel toegankelijker dan bij die bloem helemaal rechts. Als je voor inheemse/oorspronkelijke soorten gaat, zit je hier meestal wel goed mee.
[ afbeelding ]
Sterker nog, volgens mij zijn de stuifmeel draden van de linkse bij de rechtse 'veredeld' tot extra bloembladen, dus er zijn niet eens meer pollen. Ik heb het geluk dat ik dat er heel raar uit vind zien, dus ik kies automatisch soorten met stuifmeel, maar als je van de look van die rechter houdt, kies je dus wat makkelijker bloemen die gekweekt zijn om geen stuifmeel te produceren. Beetje de buldogneus (heet zo'n beest eigenlijk buldog of bulldog? Ik heb niet zoveel met honden) van de bloemen zeg maar.
  donderdag 21 maart 2024 @ 11:08:48 #159
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212902435
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:32 schreef Barreltje het volgende:
jup ik woon landelijk, en een groot deel van ons land laten we "verwilderen".

lastige is nu wel dat ik de bijen graag wil helpen, maar dat ik nog niet bekend ben met de inheemse bloemensoorten hier ( ondanks de link die Claudia X ooit opsnorde) ik hoopte dat er een soort van algemene bijen plantensoort zou kunnen zijn die "overal" goed is voor de bijen, maar ik zie dat dat wat lastiger is..

Daarnaast "teelt" de buurboer koolzaad, en dat gebeurt niet helemaal ecologisch :( dus gif komt er wsl wel op mijn land..

ik ga verder op onderzoek! tnx allemaal iig!
In Eindhoven hebben ze deze opgesteld O+ :
https://www.eindhovenduur(...)feed-article-content

Wellicht heeft een gemeente bij jou in de buurt ook zoiets?
pi_212902574
@AnneX jij vroeg hoe het met de voorpostzegel is, het gaat lekker daar! Ik zie aan vanalles (uiteraard weet ik niet meer weet wat het allemaal is) kleine groene knopjes komen, amandelboompje gaat lekker, ik zie allerlei akelei opkomen, en nog meer groeien.
Maar géén idee wat het allemaal is. Op mijn wandelingen haal ik regelmatig zaad uit dingen die ik tegenkom en strooi vele handjes in die postzegel :D
En er ligt veel blad in, want ik hark daar niet. Blijft een leuk project zo.
pi_212905127
Mijn dahliaknollen zijn binnen, net als nog meer bloemenzaad *O*.
pi_212905454
De kas staat. Even een snelle foto door het raam van de woonkamer
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:02:01 #163
63722 z80
I fink you freaky
pi_212906630
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:24 schreef Barreltje het volgende:
Zorg ook voor een mix van vroeg en laat boeiers. Vroeg voor de broodnodige suikers na de winterslaap. Laat voor de suikers voor de winterslaap.
Hier staan verschillende bomen en struiken. De sleedoorn staat nu in bloei, en een enorm gezoem. De rest van de fruitbomen komen er achteraan. En van de zomer,najaar zijn de rozen zeer geliefd. Zowel door de bijen als hommels.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_212906951
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 16:24 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wauw O+
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:15:06 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907784
quote:
[ link | afbeelding ]
Heel tof! Mooie vorm ook, beetje anders dan anders maar perfect voor die plek O+
Resistance is futile.
pi_212907889
quote:
17s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heel tof! Mooie vorm ook, beetje anders dan anders maar perfect voor die plek O+
Komt echt heel mooi uit in die cirkel. Da’s niet zo heel duidelijk op de foto. De rechtse halve cirkel is een rode beukenhaag, de linkse een takkenril annex frambozensteun.
pi_212907913
De hoveniers hebben wat staan vloeken de laatste dagen, zo’n kas bouwen hadden ze nog nooit gedaan en zeker de ene wil het ook nooit meer. Het waait hier ook altijd behoorlijk, dus dat is bij het opbouwen een extra uitdaging
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:28:50 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907962
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:24 schreef Doedezemaar het volgende:
De hoveniers hebben wat staan vloeken de laatste dagen, zo’n kas bouwen hadden ze nog nooit gedaan en zeker de ene wil het ook nooit meer. Het waait hier ook altijd behoorlijk, dus dat is bij het opbouwen een extra uitdaging
Karma? :D
Resistance is futile.
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:31:00 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907990
Nu je het over frambozen hebt: ik heb ooit eens een stekje meegenomen en die staat in een pot. Als onze tuin eenmaal aangelegd is, wil ik die graag in de volle grond zetten op een zonnige muur. En dan zomer- en herfstframbozen door elkaar heen planten.

Is dat te begrenzen of gaan ze hoe dan ook aan de wandel?
Resistance is futile.
pi_212908113
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:
Nu je het over frambozen hebt: ik heb ooit eens een stekje meegenomen en die staat in een pot. Als onze tuin eenmaal aangelegd is, wil ik die graag in de volle grond zetten op een zonnige muur. En dan zomer- en herfstframbozen door elkaar heen planten.

Beetje op tijd de uitlopers verwijderen van ongewenste plekken, ze zijn minder erg dan bramen, maar ze wandelen vaak wel flink.
pi_212908158
quote:
12s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Karma? :D
Dit waren de werknemers, die doen echt meer dan hun best, maar de baas is een chaoot die eigenlijk geen bedrijf kan runnen. Maar hij heeft wel een mooi ontwerp gemaakt en maakt er qua planten ook iets heel fraais van.
Die bult grond blijft zo hoog en wordt eenmaal aangeplant een kleurenzee die elk seizoen interessant blijft.
pi_212908379
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:

Door elkaar?

De een groeit op hout van het vorig jaar, de ander op nieuw hout (die snoei je elk jaar tot de grond terug). Dat snoeit denk ik nogal lastig door elkaar. Ik zou ze naast elkaar zetten.

Mijn zomerframboos is braaf. Van de herfstframboos vind ik soms 2 meter verderop nog uitlopers.
pi_212910207
quote:
[ link | afbeelding ]
Mooi geworden, hoor! Past perfect op die plek inderdaad, alsof het erop ontworpen is. :Y) Weet je al wat je er gaat kweken?

En ik vind het heuveltje ook erg leuk!
pi_212910449
quote:
[ link | afbeelding ]
Prachtig die kas! En ook leuk zo’n tuinontwerp met kromme lijnen O+.
pi_212910750
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 06:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mooi geworden, hoor! Past perfect op die plek inderdaad, alsof het erop ontworpen is. :Y) Weet je al wat je er gaat kweken?

En ik vind het heuveltje ook erg leuk!
Er zit nog zo’n heuveltje dat net niet op de foto staat, en in de voortuin is er ook nog een, echt zo goed gevonden door de hovenier. De 2 in de achtertuin worden beplant met allerlei kleurige vaste planten en er staan een paar patiofruitboompjes en een krent in. In de voortuin is het een soort walletje dat tegen de stoep aan ligt en dat is wat meer met inheemse heesters (en een grotere pruim voor wat schaduw op het keukenraam) aangeplant, dat wordt een soort bosje.

In de kas komen in elk geval tomaten, aubergines en (snack)komkommers en ik wil er ook potten met munt enzo laten overwinteren. En naar het voorbeeld van Monty pluksla en mizuna enzo in de winter. Een paar patiofruitboompjes die wat meer beschutting nodig hebben komen er ook in, ik denk aan platte perzik enzo.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 11:39:40 #176
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_212912948
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:04 schreef Barreltje het volgende:

[..]
Het nadeel van gezaaide bloemen is vaak dat dat maar kort meegaat. Al heel snel wordt zo'n veld overgenomen door gras en eenzijdig onkruid. Kost nog best wat onderhoud om dat goed te houden.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 13:04:39 #177
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212913727
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 11:39 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Het nadeel van gezaaide bloemen is vaak dat dat maar kort meegaat. Al heel snel wordt zo'n veld overgenomen door gras en eenzijdig onkruid. Kost nog best wat onderhoud om dat goed te houden.
het hoeft op zich niet mooi te zijn ;) ik ga eerst maar eens aan de slag om het huidige gras en de begroeing wat te bewerken. dan wat strooien en zien wat er gebeurt.. komt vast helemaal goed met die leer curve
  vrijdag 22 maart 2024 @ 16:30:47 #178
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212915790
De vlinderstruiken zie je echt met de dag groener worden. Nog geen twee weken geleden gesnoeid en zijn nu alweer onherkenbaar.

Heb ook nog een tweetal planten staan waarvan ik niet echt weet of ik ze nu wel of niet moet snoeien. Zijn op het moment alleen nog wat kale takken.
Op 't randje en erover.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 17:41:07 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212916480
Dit weekend ga ik m'n forsythia's verplaatsen. En in de zijtuin en voortuin moet het onkruid aangepakt worden. Dus morgen ff schoffel kopen

Verder ben ik opties aan het onderzoeken voor toch een gemengde haag voor de vogeltjes tegen het hek aan de achterkant. Dat gebeurt dan wel pas in juni maar voor mij weer wat leuks om over na te denken.

Oh ja, daslook gekregen van m'n schoonmoeder O+ . Die plant ik ook pas uit in juni als de tuin aangelegd is. Ik heb een stuk tuin naast de voordeur waar volgens mij echt 0 zon op komt dus dat wordt een uitdaging qua beplanting in Piet Oudolf stijl.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 17:53:25 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212916596
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 16:30 schreef PzKpfw het volgende:
De vlinderstruiken zie je echt met de dag groener worden. Nog geen twee weken geleden gesnoeid en zijn nu alweer onherkenbaar.

Heb ook nog een tweetal planten staan waarvan ik niet echt weet of ik ze nu wel of niet moet snoeien. Zijn op het moment alleen nog wat kale takken.
Ik heb een vlinderstruik in pot en die gaat nu ook als een malle. Welke planten heb je, of weet je dat niet?
Resistance is futile.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 18:17:33 #181
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212916846
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 17:53 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik heb een vlinderstruik in pot en die gaat nu ook als een malle. Welke planten heb je, of weet je dat niet?
Dat weet ik helaas niet nee, ze stonden er al in. Zit momenteel ook geen blad aan dus de plantenscanner-app kan ik niet raadplegen :P
Op 't randje en erover.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 18:26:03 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212916942
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:17 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat weet ik helaas niet nee, ze stonden er al in. Zit momenteel ook geen blad aan dus de plantenscanner-app kan ik niet raadplegen :P
Post anders fotootjes?
Resistance is futile.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 21:25:37 #183
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212920290
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 17:41 schreef Seven. het volgende:
Dit weekend ga ik m'n forsythia's verplaatsen. En in de zijtuin en voortuin moet het onkruid aangepakt worden. Dus morgen ff schoffel kopen

Verder ben ik opties aan het onderzoeken voor toch een gemengde haag voor de vogeltjes tegen het hek aan de achterkant. Dat gebeurt dan wel pas in juni maar voor mij weer wat leuks om over na te denken.

Oh ja, daslook gekregen van m'n schoonmoeder O+ . Die plant ik ook pas uit in juni als de tuin aangelegd is. Ik heb een stuk tuin naast de voordeur waar volgens mij echt 0 zon op komt dus dat wordt een uitdaging qua beplanting in Piet Oudolf stijl.
Gemengde haag O+ Daslook O+

Vroeger, toen ik nog zo klein was dat ik voorop in een fietsstoeltje paste, was er een warm voorjaar en bloeide overal forsythia. Ik vond dat zo'n briljant woord dat ik tijdens een fietstocht bij elke bloem of bloesem die we tegenkwamen dolgelukkig wees en "forsythia!" slaakte O+
Spoilers!
  vrijdag 22 maart 2024 @ 21:41:31 #184
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212920675
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 18:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Post anders fotootjes?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op 't randje en erover.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 23:10:10 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212922018
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 21:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Gemengde haag O+ Daslook O+

Vroeger, toen ik nog zo klein was dat ik voorop in een fietsstoeltje paste, was er een warm voorjaar en bloeide overal forsythia. Ik vond dat zo'n briljant woord dat ik tijdens een fietstocht bij elke bloem of bloesem die we tegenkwamen dolgelukkig wees en "forsythia!" slaakte O+
Je hebt me gewoon keihard geinfluenced.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 23:12:18 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212922030
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 21:41 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen idee wat je hier hebt maar ik zou het volgende doen:

Dode takken en kruisende takken weghalen voor de knoppen verschijnen, verder niet.
Resistance is futile.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 23:13:03 #187
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212922037
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 23:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Je hebt me gewoon keihard geinfluenced.
Je bent de tweede al hier *O*
Spoilers!
pi_212922330
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 23:12 schreef Seven. het volgende:

[..]
Geen idee wat je hier hebt maar ik zou het volgende doen:

Dode takken en kruisende takken weghalen voor de knoppen verschijnen, verder niet.
Ik zou niks doen. Snoeien is niet noodzakelijk. Je doet het vooral om de vorm van een plant te beïnvloeden. En snoei je op het verkeerde moment, dan heb je mogelijk dit jaar geen bloei.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 00:06:32 #189
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212922425
Het kleine stukje gras maar eens geverticuteerd en bezaaid met (uit luiheid toch eens proberen) Pokon gras revolutie.

Graszaad, bodemverbeteraar en organische mest in 1

Kan ik toch weer mooi in het zonnetje liggen deze zomer.

Het stuk tegel achter het gras is voor de eettafel, die nu onder zeil staat in een hoekje uit de wind en regen.

Wat ziet geverticuteerd gras er toch altijd sneu uit de eerste twee weken!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 11:14:24 #190
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212925494
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 23:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zou niks doen. Snoeien is niet noodzakelijk. Je doet het vooral om de vorm van een plant te beïnvloeden. En snoei je op het verkeerde moment, dan heb je mogelijk dit jaar geen bloei.
Ik denk dat het een Vitex (monnikspeper) is. Kan echter geen eenduidig snoeiadvies vinden voor deze plant. Het varieert van stevig terugsnoeien tot snoeien is niet nodig..
Op 't randje en erover.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 18:25:41 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212929141
Forsythia's toch maar niet verplaatst, ik kan ze gewoon nergens kwijt op dit moment. Hopelijk komt daar tijdens de aanleg van de tuin nog een oplossing voor.

Wel al het oude blad van de varens in de zijtuin getrokken en een hoop onkruid verwijderd, dus weer een enorme berg om te composteren.

En ik heb koemest korrels onder de haagbeuk gestrooid (ik weet het... dit jaar willen we harde groei zien, de buren en hun 6 volwassen kinderen die af en aan rijden, kijken vanaf de oprit zo onze eetkamer en woonkamer in :+ ).

Binnenkort eens kijken hoe te snoeien opdat 'ie zsm vertakt en dichtgroeit. Qua hoogte is het eigenlijk al best goed, ze waren 150cm bij planten en lijken nu al de lucht in te gaan.
Resistance is futile.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 18:40:04 #192
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212929240
Vandaag tussen de buien door de (poging tot) 'gemengde' haag geplant van Olijfwilgen, Portugese laurier en Glansmispel. Denk dat ze iets te ver van elkaar afstaan om echt een Haag te vormen. Ben benieuwd of het een mooie combinatie wordt.
Op 't randje en erover.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 18:51:45 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212929323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:40 schreef PzKpfw het volgende:
Vandaag tussen de buien door de (poging tot) 'gemengde' haag geplant van Olijfwilgen, Portugese laurier en Glansmispel. Denk dat ze iets te ver van elkaar afstaan om echt een Haag te vormen. Ben benieuwd of het een mooie combinatie wordt.
Wat heb je als plantafstand aangehouden?
Resistance is futile.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 18:58:38 #194
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212929400
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:51 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat heb je als plantafstand aangehouden?
Heb ze verdeeld over de afstand die ik had. Denk ergens tussen de 50-70 cm.
Op 't randje en erover.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 19:02:04 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212929446
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:58 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Heb ze verdeeld over de afstand die ik had. Denk ergens tussen de 50-70 cm.
Ongeveer de helft daarvan was beter geweest ;) . Was het ook de bedoeling dat het een dichte haag gaat vormen, aangezien je wintergroene planten hebt gekozen?
Resistance is futile.
  zaterdag 23 maart 2024 @ 19:04:23 #196
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212929472
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ongeveer de helft daarvan was beter geweest ;) . Was het ook de bedoeling dat het een dichte haag gaat vormen, aangezien je wintergroene planten hebt gekozen?
Ja absoluut haha. Maar in de rij ervoor (bestaande border) staan ook een aantal taxussen. Dus al met al zal het wel redelijk dicht worden.
Op 't randje en erover.
pi_212929739
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 11:14 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik denk dat het een Vitex (monnikspeper) is. Kan echter geen eenduidig snoeiadvies vinden voor deze plant. Het varieert van stevig terugsnoeien tot snoeien is niet nodig..
De planten waarbij je het snoeien netjes bij moet houden zijn de planten die verhouten, bijvoorbeeld lavendel. De rest is optioneel, zelfs bij rozen is dat het geval.
  zondag 24 maart 2024 @ 09:59:56 #198
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212937688
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De planten waarbij je het snoeien netjes bij moet houden zijn de planten die verhouten, bijvoorbeeld lavendel. De rest is optioneel, zelfs bij rozen is dat het geval.
En zou dat ook opgaan voor de genoemde plant?
Op 't randje en erover.
pi_212938152
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 09:59 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
En zou dat ook opgaan voor de genoemde plant?
Eerst zorgen dat je zeker weet wat voor struik het is. Daarna opzoeken wanneer en hoe de plant bloeit, op oud hout of op nieuw hout. Dan weet je beter hoe je moet snoeien.

Ik heb zelf geen monnikspeper, maar ik lees dat de struik in de late zomer bloeit op nieuw hout. Dan is het het handigst om in het vroege voorjaar te snoeien zodat de plant nieuwe twijgen kan maken en daarop kan bloeien. Misschien kan het zelfs wel aan het begin van de winter. Ik lees niet dat de struik verhout, dus je kunt het snoeien ook laten. Snoeien doe je in zo'n geval om de struik het formaat te geven dat jij in je tuin vindt passen, ook gezien de ruimte die andere planten nodig hebben. Wil je een compacte struik hebben, dan kun je monnikspeper schijnbaar terugsnoeien tot 20cm boven de grond.

Als je geen last hebt van een bepaalde struik, dan zou ik sowieso adviseren om eerst te kijken hoe de plant groeit en bloeit. Ik ben zelf heel rigoureus gaan snoeien in mijn huidige tuin omdat die verwilderd was en ik het noodzakelijk vond. Sommige struiken hebben toen een tijd niet gebloeid.
pi_212946230
Heeft iemand nog een pallet voor multi functioneel gebruik?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')