abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? maandag 18 maart 2024 @ 13:44:46 #126
70532 loveli
N
pi_212871801
Rode tijm/kruiptijm?
crap in = crap out
pi_212871876
Siergras? Carex is wel lekker sterk :Y
pi_212871972
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 09:22 schreef Vanyel het volgende:
Het ging hier laatst over de gezondheid van je bodemleven.
Iemand nog een katoenen onderbroekje over voor een test?
Kan je makkelijker een vaatdoekje of theedoek nemen. 100% katoen onderbroek is namelijk best lastig aan te komen. Voor heren kon ik ze uiteindelijk wel vinden, voor dames nog niet. Mocht ik die te pakken krijgen begraaf ik ze liever niet. Met mij de kist in misschien :7
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 18 maart 2024 @ 14:10:05 #129
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_212872044
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je hoeft niet zozeer bodembedekkers te nemen, maar je maakt het jezelf makkelijker met vaste planten die vrij fors worden en door daar omheen te mulchen. Ik zal eens een lijstje maken van planten uit mijn tuin die ik geschikt vind.
Klinkt ook interessant, dan is er meer variatie mogelijk natuurlijk.

quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Is struikklimop niet iets voor die plek? Of struikkamperfoelie?
Klimop klinkt eng _O- is de struikvariant wel lief voor de andere planten? Ik ken het niet.

quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wilde hyacint?
Puur onkruid, maar dan leuk.
Zoiets vind ik wel heel tof, maar dit gaat denk ik wel helemaal weg in de winter?

quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:44 schreef loveli het volgende:
Rode tijm/kruiptijm?
Wint het niet van gras, heb daar wat van staan maar gras komt er steeds doorheen en kan je dan bijna niet meer weghalen zonder de tijm ook te mollen ;(

quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:52 schreef Puala het volgende:
Siergras? Carex is wel lekker sterk :Y
is ook een optie, er staat al wat en die doen het goed zonder onderhoud. Geen idee wat het is ook.
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 14:21:04 #130
5428 crew  miss_sly
pi_212872106
Je wil er dus vaste beplanting die het gras tegenhouden die wintergroen is?

Ik heb in de voortuin een Sarcococca en daar ben ik wel heel blij mee. Is een leuke struik, bloeit met kleine trosjes witte bloemen en ruikt lekker.
Als groenblijvende bodembedekker zou je aan maagdenpalm kunnen denken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212872190
Oh Sarcococca hebben we ook, die ruikt zo lekker nu
pi_212872229
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:07 schreef gcjoel het volgende:
Ik zoek een Bijna woekerende bodembedekker/laagblijvend plantje.

Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)

Ik kan alleen geraniums bedenken, die schijnen vrij hard te groeien.
Zoals beloofd een lijstje vaste planten die in mijn tuin (vrij) fors worden en/of snel dichtgroeien. Rondom deze planten hoef ik nauwelijks onkruid te wieden; bij sommige planten moet het in het begin van het jaar omdat ze wat tijd nodig hebben om op gang te komen. Sommige planten vind je misschien minder geschikt omdat ze hoog zijn of omdat ze gedijen in de volle zon. Van dit lijstje zijn geranium, brunel, lievevrouwebedstro en goudaardbei bodembedekkers.

Silphium:

Aster:

Rudbeckia:

Kattenstaart en koninginnekruid:

Telekia:

Euphorbia characias wulfenii:

Brunel (en salvia en nepeta):

Brandkruid:

Geranium:

Kerrieplant en wilde marjolein (marjolein zaait zich bij mij uit als een gek):

Duizendknoop:

Lievevrouwebestro, hier in combinatie met goudaardbei (en veldsla, geloof ik, dat decoratief is én flink woekert):

Groot hoefblad (zou ik zelf niet aan beginnen, gaat écht woekeren en is niet eenvoudig te verwijderen):
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Spellchecker maandag 18 maart 2024 @ 15:08:57 #133
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212872487
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 13:07 schreef gcjoel het volgende:
Ik zoek een Bijna woekerende bodembedekker/laagblijvend plantje.

Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)

Ik kan alleen geraniums bedenken, die schijnen vrij hard te groeien.
Goudaardbeitjes.

En struik evt lavendel.
pi_212873080
Voorjaar. O+

pi_212873293
Berichtje uit de postzegel voor:
Bluesdale
pi_212873440
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:25 schreef AnneX het volgende:
Berichtje uit de postzegel voor:
Bluesdale [ link | afbeelding ]
Druifjes. O+
Zevenblad. }:|

Ik heb van de week de eerste paardenstaarten gespot. :'(
pi_212873533
Ik zag het eerste zevenblad hier onder de schutting doorpiepen ;(
Sterkheidsbaas van alles.
pi_212873961
quote:
2s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:46 schreef Lonaa het volgende:
Ik zag het eerste zevenblad hier onder de schutting doorpiepen ;(
Plukken en opeten dan maar.
Sterkte
pi_212873968
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Druifjes. O+

Neeee, paardenstaarten :X
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 17:37:36 #140
5428 crew  miss_sly
pi_212874091
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 16:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Druifjes. O+

Die lelijke dingen die wel op een paddestoel lijken? Ik kwam er ook weer veel tegen. Toch is het op bepaalde plekken heel behoorlijk teruggedrongen en een heel stuk minder.
  maandag 18 maart 2024 @ 17:42:25 #141
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_212874144
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die lelijke dingen die wel op een paddestoel lijken? Ik kwam er ook weer veel tegen. Toch is het op bepaalde plekken heel behoorlijk teruggedrongen en een heel stuk minder.
In onze vorige tuin hebben we het er nooit onder gekregen.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 17:53:10 #142
5428 crew  miss_sly
pi_212874273
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:42 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Ik verwacht ook niet het helemaal weg te krijgen, maar het is echt al een heel stuk minder hier. En in het voorjaar die rare sporendingen vroeg uit de grond halen, heeft daarin wel gewerkt.
pi_212875724
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 17:42 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Diana van Diana's mooie moestuin ook niet. Niets werkt perfect. En je zou niet alleen zelf alles moeten elimineren, maar je buren ook. Ik heb wel gemerkt dat dichte beplanting met mulch eronder heel aardig werkt. Paardenstaart blijft dan nog steeds opkomen, maar niet in bossen.

Ik moet binnenkort beslissen wat ik met m'n bloemenweide doe: opgeven of paardenstaart accepteren. Ik weet het nog niet.
  woensdag 20 maart 2024 @ 15:45:42 #144
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212893379
Ik zag de glamsmispel hier meermaals voorbij komen en zou die graag willen toevoegen aan mijn gemengde haag/bosschage. Is die doorgaans verkrijgbaar bij tuincentra? Want ik ben hem tot nu toe nog nergens tegen gekomen.

Daarnaast nog op zoek naar een plant die mooi staat naast een (zonrijk) perkje met hortensias, suggesties?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212893468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 15:45 schreef PzKpfw het volgende:
Ik zag de glamsmispel hier meermaals voorbij komen en zou die graag willen toevoegen aan mijn gemengde haag/bosschage. Is die doorgaans verkrijgbaar bij tuincentra? Want ik ben hem tot nu toe nog nergens tegen gekomen.

Daarnaast nog op zoek naar een plant die mooi staat naast een (zonrijk) perkje met hortensias, suggesties?
Intratuin heeft ze zeker, staan ook op hun website. Hier bij de lokale kweker en het hele grote regiotuincentrum hebben ze ze ook, wij hebben ze vorig jaar online besteld bij directplant omdat we een grote hoeveelheid nodig hadden
pi_212894644
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 15:45 schreef PzKpfw het volgende:

Zeker elk tuincentrum heeft ze, denk dat ze je misschien eerder niet zijn opgevallen ;)

Salvia's misschien?
  woensdag 20 maart 2024 @ 20:49:19 #147
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212897984
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 17:32 schreef Puala het volgende:

[..]
Zeker elk tuincentrum heeft ze, denk dat ze je misschien eerder niet zijn opgevallen ;)

Salvia's misschien?
Ik heb echt heel bewust gezocht naar die plant maar ze hadden hem in ieder geval niet bij de twee tuincentra waar ik ben geweest. Van het weekend maar even naar de Intratuin kachelen..

Die heeft veel weg van lavendel, zeker mooi. Siergras (lampenpoetser o.i.d.) lijkt me ook nog een mooie optie.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 20 maart 2024 @ 22:24:07 #148
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212899415
Zijn er nog planten en bloemen aan te bevelen voor de bijen? Het was een heel gezoem bij de korven vandaag O+
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_212899544
Volgens mij oneindig veel, maar geen dubbelbloemige nemen is een goed begin.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 20 maart 2024 @ 23:21:38 #150
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212899796
Ik heb vandaag mijn 30m² gras geverticuteerd en gezaaid/bemest met combinatie organische meststof met graszaad.

Het was een fikse work-out, maar het kleine gedeelte van mijn tuin met gras, zodat ik in de zomer lekker in het gras kan liggen, is als het goed is over een paar weken weer helemaal picobello!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')