Ik vind brandkruid zo leuk!quote:Op zondag 17 maart 2024 07:32 schreef Seven. het volgende:
Ik heb trouwens wat planten besteld voor de border die ik al wel aan kan planten:
Viltkruid of brandkruid (Phlomis russeliana)
[ afbeelding ]
Grote pimpernel
[ afbeelding ]
Kruipende kornoelje
[ afbeelding ]
Heidebraut Pijpenstrootje (daar had ik er 1 van die in een pot op het balkon zielig was)
[ afbeelding ]
En een pruikenboom voor de voortuin, even kijken of ik deze tot meerstammig boompje op kan tuigen
[ afbeelding ]
Camellia heeft liever geen ochtendzon en is zeker geen snelle groeier.quote:Op zondag 17 maart 2024 06:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Viburnum Tinus staat er al. Camelia vind ik wel een goeie suggestie, groeit die snel?
Mijn apple blossom heeft het de eerste twee jaar ook niet heel geweldig gedaan. Maar nu dus echt wel wat knoppen. Hopelijk gaat hij nu ook echt groeien en is ie aankomende winter groen. Ik heb er een clematis Joe bij gekocht die ook wintergroen zou moeten zijn; die ga ik als het droog blijft vandaag planten.quote:Op zondag 17 maart 2024 10:16 schreef Doedezemaar het volgende:
De clematissen lijken de winter wel te hebben overleefd, maar de 2 wintergroene varianten waren niet zo wintergroen. De Apple blossom heeft nog wel wat blaadjes, ik heb nog geen knoppen kunnen ontdekken, vorig jaar bloeide hij vlak na het aanplanten wel.
Die heb ik er al staan, vorige week opgepikt bij de Welkoop tegen het enige rek dat er nu tegen de muur hangt. Alleen nu is er nog 4 meter muur over.quote:Op zondag 17 maart 2024 09:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Camellia heeft liever geen ochtendzon en is zeker geen snelle groeier.
Wat vind je van winterjasmijn? Eventueel combineren met een andere klimmer voor de bladverliezende periode.
Nope. Sterjasmijn is Toscaanse jasmijn, een groenblijvende klimmer die vanaf mei ofzo bloeit. Winterjasmijn bloeit in de winter op de kale takkenquote:Op zondag 17 maart 2024 12:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Die heb ik er al staan, vorige week opgepikt bij de Welkoop tegen het enige rek dat er nu tegen de muur hangt. Alleen nu is er nog 4 meter muur over.
Deel daarvan kan ik trouwens nog oplossen met onze tuinposter.
Edit: ik heb sterjasmijn geplant (pink air). Is dat hetzelfde als winterjasmijn?
Oeh, dan wel het overwegen waard. Maar dus, Toscaanse jasmijn is schijnbaar wintergroen, daarom dus aangeplant.quote:Op zondag 17 maart 2024 13:08 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nope. Sterjasmijn is Toscaanse jasmijn, een groenblijvende klimmer die vanaf mei ofzo bloeit. Winterjasmijn bloeit in de late winter op de kale takken
Toscaanse jasmijn groeit over het algemeen niet zo heel snel, dus je kijkt waarschijnlijk nog jaren tegen die kale muur aan. Ik heb hier drie verschillende staan, met witte, roze en gele bloemetjes en 1 ervan is volgens de hovenier verzopen deze winter, de blaadjes zien er heel raar rood uit en hij groeit ook niet meer volgens mij. Een paar huizen geleden had ik een Toscaanse jasmijn die ik al redelijk groot had aangeschaft en dat werd echt vlot een heel volle plant die prachtig groen bleef, het lijkt ook een beetje een kwestie van geluk hebben.quote:Op zondag 17 maart 2024 13:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oeh, dan wel het overwegen waard. Maar dus, Toscaanse jasmijn is schijnbaar wintergroen, daarom dus aangeplant.
Hier geeft die toch wel flink wat bruine/rode bladeren in de winter die afvallenquote:Op zondag 17 maart 2024 13:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oeh, dan wel het overwegen waard. Maar dus, Toscaanse jasmijn is schijnbaar wintergroen, daarom dus aangeplant.
Ze heten allebei jasmijn, maar winterjasmijn ziet er totaal anders uit. Het is een van de weinige winterbloeiers en daarom misschien juist leuk voor die muur. Winterjasmijn verliest blad in de winter en bloeit dan op de kale twijgen. Het kan wel wat rommelig ogen, zeker als je de snoei niet bijhoudt. Ik combineer winterjasmijn zelf met lathyrus, maar bij mij staan deze planten tegen een zuidmuur. Lathyrus gaat het tegen jouw muur denk ik niet goed doen.quote:Op zondag 17 maart 2024 12:56 schreef Seven. het volgende:
Edit: ik heb sterjasmijn geplant (pink air). Is dat hetzelfde als winterjasmijn?
Zo ziet het er dan uit als je niet braaf snoeit:quote:Onze winterbloeiende struiken, waarvan we er een stuk of tien hebben, komen dan ook allemaal uit verre streken. Waarschijnlijk is het klimaat daar milder dan hier, zodat de bloemen in hun thuisland wel door insecten bestoven kunnen worden. Dat is zeker het geval met Jasminum nudiflorum, de winterjasmijn, die in zijn vaderland China bloeit in streken waar de gemiddelde wintertemperatuur ruim boven nul is.
Winterjasmijn is de bekendste van onze winterbloeiende struiken. De struik begint vaak al in oktober te bloeien met zwavelgele bloemen. Als het gaat vriezen stopt de bloei, om wanneer het gaat dooien weer vrolijk verder te gaan. Op die manier bloeit de plant met intermezzo’s van oktober tot maart. Als je weet dat het gaat vriezen, kun je een paar takken met bloemknoppen naar binnen halen. Die bloeien dan in een vaasje een dag of tien door.
Winterjasmijn verliest in het najaar zijn blad, maar de vierkante twijgen zijn de hele winter lang glimmend groen, tenminste – als ze jong zijn. Oudere takken worden grijs. Het advies luidt vaak om de oude takken weg te snoeien, maar dit kan een flinke klus zijn, zeker als de struik tegen een muur tot vlak onder de dakgoot groeit. Want vaak wordt winterjasmijn als leistruik tegen een muur geplant.
Wie lui is, en geen zin heeft om het oude, grijze van het jonge, groene hout te onderscheiden, zou ook om de vier à vijf jaar de hele struik bij de grond kunnen afknippen. Doe dat dan wel direct na de bloei, want anders knip je de bloemknoppen voor het volgende seizoen af. De dakgoot bereikt de struik bij deze behandeling nooit.
Winterjasmijn is geen klimplant: de struik kan zichzelf niet aan een muur vasthouden. Je moet hem aanbinden. In het wild groeit de plant dan ook niet tegen een muur – die kom je daar zelden tegen. Van nature is winterjasmijn meer een hangplant. Zo kun je hem in de tuin ook gebruiken, bijvoorbeeld als je hem bovenop een keermuurtje plant.
Maar ook als losstaande struik is Jasminum nudiflorum effectief, omdat de takken regelmatig naar alle kanten uitwaaieren waardoor er een soort pruik ontstaat. De soepele takken nijgen naar de grond en wortelen waar ze die raken, waardoor er weer een nieuwe plant ontstaat. Zo wandelt de struik door de tuin. Dan moet je natuurlijk wel een tuin hebben. Wie geen tuin heeft, zou winterjasmijn in een pot kunnen planten. Het struikje is met wat toewijding tot een mooie bonzai te vormen.
Wauwquote:Op zondag 17 maart 2024 14:19 schreef AnneX het volgende:
De overbuurvrouw hoorde al, dat de boom op Instagram stond.
Meer dan 60 jaar oud.
[ link | afbeelding ]
Want uit mijn postzegels is niks te melden.![]()
Ja, deze is tofquote:Op zondag 17 maart 2024 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
Stukje over winterjasmijn door Romke van de Kaa:
[..]
Zo ziet het er dan uit als je niet braaf snoeit:
[ afbeelding ]
Ik vind deze combinatie met kardinaalsmuts ('Emerald gaiety', ik verzin het niet) heel fraai. Ik heb die kardinaalsmuts zelf niet, maar hij zou groenblijvend moeten zijn. Er zijn wel wat kanttekeningen (hoe meer zon, hoe bonter het blad; in de winter kan het blad wat roze/rood worden).
[ afbeelding ]
Je hoeft niet zozeer bodembedekkers te nemen, maar je maakt het jezelf makkelijker met vaste planten die vrij fors worden en door daar omheen te mulchen. Ik zal eens een lijstje maken van planten uit mijn tuin die ik geschikt vind.quote:Op maandag 18 maart 2024 13:07 schreef gcjoel het volgende:
Ik zoek een Bijna woekerende bodembedekker/laagblijvend plantje.
Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)
Ik kan alleen geraniums bedenken, die schijnen vrij hard te groeien.
Wilde hyacint?quote:Op maandag 18 maart 2024 13:07 schreef gcjoel het volgende:
Ik zoek een Bijna woekerende bodembedekker/laagblijvend plantje.
Deze kuil wordt steeds opnieuw herwonnen door het gras. Alles wat we er plaatsen gaat uiteindelijk dood. (Behalve de vlinder en eucalyptus. Het siergras en de hortensia's stonden er al)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De verbouwing is klaar dus we hebben nu wel meer tijd voor het onkruid wieden. Dus wil hier nu een goede start maken met sterke planten die het wel kunnen winnen van gras.
Het ligt behoorlijk zonnig en er staat geen water in ondanks de rare kuil. (Was bedoeld als aankomend vijver door de vorige bewoners)
Ik kan alleen geraniums bedenken, die schijnen vrij hard te groeien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |