abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212900547
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:24 schreef Barreltje het volgende:
Zijn er nog planten en bloemen aan te bevelen voor de bijen? Het was een heel gezoem bij de korven vandaag O+
En probeer niet de prachtig bloeiende planten bij het tuincentrum te kopen maar biologische geteelde planten of planten waar minder gif bij is gebruikt.
En deze tips zijn ook nuttig, hoewel je die misschien ook nog lokaal moet tunen.
  donderdag 21 maart 2024 @ 07:59:35 #152
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900628
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:38 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij oneindig veel, maar geen dubbelbloemige nemen is een goed begin.
oef, dat moest ik googlen en dan nog heb ik er geen antwoord op kunnen vinden, wat zijn dubbelbloemige?
en welke " bekende bloemen" moet ik dus vermijden?

ik was van plan om een 25 m2 stukje grond te bestrooien met een kant en klaar bloemen mengsel.. O-)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  donderdag 21 maart 2024 @ 08:04:31 #153
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:37 schreef Tuindier het volgende:

[..]
En probeer niet de prachtig bloeiende planten bij het tuincentrum te kopen maar biologische geteelde planten of planten waar minder gif bij is gebruikt.
En deze tips zijn ook nuttig, hoewel je die misschien ook nog lokaal moet tunen.
tnx, ik denk dat dit em initieel gaat worden..
ik zal ook nog even in conclaaf met een lokale bijenhouder hier, om beter te snappen wat de lokale behoeften zijn ( al staan zijn korven midden in de stad :P )
pi_212900715
Kijk vooral wat je voor wilde bijen en hommels kunt betekenen met je tuin, zie ook https://www.milieucentraa(...)envriendelijke-tuin/

Laat ook gerust een deel van je groentes in de moestuin doorschieten en bloemen maken

En je woont vrij landelijk he? Kijk dan een beetje uit met bloemenmengsels omdat daar ook soorten tussen kunnen zitten die misschien niet zo goed zijn voor de natuur om je heen
pi_212900723
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:04 schreef Barreltje het volgende:

[..]
tnx, ik denk dat dit em initieel gaat worden..
ik zal ook nog even in conclaaf met een lokale bijenhouder hier, om beter te snappen wat de lokale behoeften zijn ( al staan zijn korven midden in de stad :P )
Dan zou ik ook zeker even hier kijken, daar hebben ze al meer specifieke varianten, afhankelijk van je omgeving en doel.
pi_212900761
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 07:59 schreef Barreltje het volgende:

[..]
oef, dat moest ik googlen en dan nog heb ik er geen antwoord op kunnen vinden, wat zijn dubbelbloemige?
en welke " bekende bloemen" moet ik dus vermijden?

ik was van plan om een 25 m2 stukje grond te bestrooien met een kant en klaar bloemen mengsel.. O-)
Dat heeft er mee te maken dat insecten dan makkelijker of moeilijker, of soms überhaupt niet bij de pollen kunnen komen. Sommige varianten van bloemen zijn prachtig, maar omdat ze op 'looks' gekweekt worden niet meer zo geschikt om zich voor te planten.
Bijvoorbeeld hier. die linkse, daar is het midden veel toegankelijker dan bij die bloem helemaal rechts. Als je voor inheemse/oorspronkelijke soorten gaat, zit je hier meestal wel goed mee.
  donderdag 21 maart 2024 @ 08:32:11 #157
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_212900827
jup ik woon landelijk, en een groot deel van ons land laten we "verwilderen".

lastige is nu wel dat ik de bijen graag wil helpen, maar dat ik nog niet bekend ben met de inheemse bloemensoorten hier ( ondanks de link die Claudia X ooit opsnorde) ik hoopte dat er een soort van algemene bijen plantensoort zou kunnen zijn die "overal" goed is voor de bijen, maar ik zie dat dat wat lastiger is..

Daarnaast "teelt" de buurboer koolzaad, en dat gebeurt niet helemaal ecologisch :( dus gif komt er wsl wel op mijn land..

ik ga verder op onderzoek! tnx allemaal iig!
pi_212901738
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:25 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Dat heeft er mee te maken dat insecten dan makkelijker of moeilijker, of soms überhaupt niet bij de pollen kunnen komen. Sommige varianten van bloemen zijn prachtig, maar omdat ze op 'looks' gekweekt worden niet meer zo geschikt om zich voor te planten.
Bijvoorbeeld hier. die linkse, daar is het midden veel toegankelijker dan bij die bloem helemaal rechts. Als je voor inheemse/oorspronkelijke soorten gaat, zit je hier meestal wel goed mee.
[ afbeelding ]
Sterker nog, volgens mij zijn de stuifmeel draden van de linkse bij de rechtse 'veredeld' tot extra bloembladen, dus er zijn niet eens meer pollen. Ik heb het geluk dat ik dat er heel raar uit vind zien, dus ik kies automatisch soorten met stuifmeel, maar als je van de look van die rechter houdt, kies je dus wat makkelijker bloemen die gekweekt zijn om geen stuifmeel te produceren. Beetje de buldogneus (heet zo'n beest eigenlijk buldog of bulldog? Ik heb niet zoveel met honden) van de bloemen zeg maar.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 maart 2024 @ 11:08:48 #159
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212902435
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 08:32 schreef Barreltje het volgende:
jup ik woon landelijk, en een groot deel van ons land laten we "verwilderen".

lastige is nu wel dat ik de bijen graag wil helpen, maar dat ik nog niet bekend ben met de inheemse bloemensoorten hier ( ondanks de link die Claudia X ooit opsnorde) ik hoopte dat er een soort van algemene bijen plantensoort zou kunnen zijn die "overal" goed is voor de bijen, maar ik zie dat dat wat lastiger is..

Daarnaast "teelt" de buurboer koolzaad, en dat gebeurt niet helemaal ecologisch :( dus gif komt er wsl wel op mijn land..

ik ga verder op onderzoek! tnx allemaal iig!
In Eindhoven hebben ze deze opgesteld O+ :
https://www.eindhovenduur(...)feed-article-content

Wellicht heeft een gemeente bij jou in de buurt ook zoiets?
pi_212902574
@AnneX jij vroeg hoe het met de voorpostzegel is, het gaat lekker daar! Ik zie aan vanalles (uiteraard weet ik niet meer weet wat het allemaal is) kleine groene knopjes komen, amandelboompje gaat lekker, ik zie allerlei akelei opkomen, en nog meer groeien.
Maar géén idee wat het allemaal is. Op mijn wandelingen haal ik regelmatig zaad uit dingen die ik tegenkom en strooi vele handjes in die postzegel :D
En er ligt veel blad in, want ik hark daar niet. Blijft een leuk project zo.
pi_212905127
Mijn dahliaknollen zijn binnen, net als nog meer bloemenzaad *O*.
pi_212905454
De kas staat. Even een snelle foto door het raam van de woonkamer
  donderdag 21 maart 2024 @ 19:02:01 #163
63722 z80
I fink you freaky
pi_212906630
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 22:24 schreef Barreltje het volgende:
Zijn er nog planten en bloemen aan te bevelen voor de bijen? Het was een heel gezoem bij de korven vandaag O+
Zorg ook voor een mix van vroeg en laat boeiers. Vroeg voor de broodnodige suikers na de winterslaap. Laat voor de suikers voor de winterslaap.
Hier staan verschillende bomen en struiken. De sleedoorn staat nu in bloei, en een enorm gezoem. De rest van de fruitbomen komen er achteraan. En van de zomer,najaar zijn de rozen zeer geliefd. Zowel door de bijen als hommels.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_212906951
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 16:24 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
Wauw O+
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:15:06 #165
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907784
quote:
[ link | afbeelding ]
Heel tof! Mooie vorm ook, beetje anders dan anders maar perfect voor die plek O+
Resistance is futile.
pi_212907889
quote:
17s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Heel tof! Mooie vorm ook, beetje anders dan anders maar perfect voor die plek O+
Komt echt heel mooi uit in die cirkel. Da’s niet zo heel duidelijk op de foto. De rechtse halve cirkel is een rode beukenhaag, de linkse een takkenril annex frambozensteun.
pi_212907913
De hoveniers hebben wat staan vloeken de laatste dagen, zo’n kas bouwen hadden ze nog nooit gedaan en zeker de ene wil het ook nooit meer. Het waait hier ook altijd behoorlijk, dus dat is bij het opbouwen een extra uitdaging
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:28:50 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907962
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:24 schreef Doedezemaar het volgende:
De hoveniers hebben wat staan vloeken de laatste dagen, zo’n kas bouwen hadden ze nog nooit gedaan en zeker de ene wil het ook nooit meer. Het waait hier ook altijd behoorlijk, dus dat is bij het opbouwen een extra uitdaging
Karma? :D
Resistance is futile.
  donderdag 21 maart 2024 @ 20:31:00 #169
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212907990
Nu je het over frambozen hebt: ik heb ooit eens een stekje meegenomen en die staat in een pot. Als onze tuin eenmaal aangelegd is, wil ik die graag in de volle grond zetten op een zonnige muur. En dan zomer- en herfstframbozen door elkaar heen planten.

Is dat te begrenzen of gaan ze hoe dan ook aan de wandel?
Resistance is futile.
pi_212908113
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:
Nu je het over frambozen hebt: ik heb ooit eens een stekje meegenomen en die staat in een pot. Als onze tuin eenmaal aangelegd is, wil ik die graag in de volle grond zetten op een zonnige muur. En dan zomer- en herfstframbozen door elkaar heen planten.

Beetje op tijd de uitlopers verwijderen van ongewenste plekken, ze zijn minder erg dan bramen, maar ze wandelen vaak wel flink.
pi_212908158
quote:
12s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Karma? :D
Dit waren de werknemers, die doen echt meer dan hun best, maar de baas is een chaoot die eigenlijk geen bedrijf kan runnen. Maar hij heeft wel een mooi ontwerp gemaakt en maakt er qua planten ook iets heel fraais van.
Die bult grond blijft zo hoog en wordt eenmaal aangeplant een kleurenzee die elk seizoen interessant blijft.
pi_212908379
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:

Door elkaar?

De een groeit op hout van het vorig jaar, de ander op nieuw hout (die snoei je elk jaar tot de grond terug). Dat snoeit denk ik nogal lastig door elkaar. Ik zou ze naast elkaar zetten.

Mijn zomerframboos is braaf. Van de herfstframboos vind ik soms 2 meter verderop nog uitlopers.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212910207
quote:
[ link | afbeelding ]
Mooi geworden, hoor! Past perfect op die plek inderdaad, alsof het erop ontworpen is. :Y) Weet je al wat je er gaat kweken?

En ik vind het heuveltje ook erg leuk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212910449
quote:
[ link | afbeelding ]
Prachtig die kas! En ook leuk zo’n tuinontwerp met kromme lijnen O+.
pi_212910750
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 06:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mooi geworden, hoor! Past perfect op die plek inderdaad, alsof het erop ontworpen is. :Y) Weet je al wat je er gaat kweken?

En ik vind het heuveltje ook erg leuk!
Er zit nog zo’n heuveltje dat net niet op de foto staat, en in de voortuin is er ook nog een, echt zo goed gevonden door de hovenier. De 2 in de achtertuin worden beplant met allerlei kleurige vaste planten en er staan een paar patiofruitboompjes en een krent in. In de voortuin is het een soort walletje dat tegen de stoep aan ligt en dat is wat meer met inheemse heesters (en een grotere pruim voor wat schaduw op het keukenraam) aangeplant, dat wordt een soort bosje.

In de kas komen in elk geval tomaten, aubergines en (snack)komkommers en ik wil er ook potten met munt enzo laten overwinteren. En naar het voorbeeld van Monty pluksla en mizuna enzo in de winter. Een paar patiofruitboompjes die wat meer beschutting nodig hebben komen er ook in, ik denk aan platte perzik enzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')