Toen ik het dacht las ik: de meeste CDAers zijn wel competent... maar met die naam bezorg je me nachtmerries. Brrrr...quote:
Zo’n Verhagen die als ambassadeur van provincie Limburg gesprekken voert met VDL groep waar hij als adviseur werkzaam is?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 21:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toen ik het dacht las ik: de meeste CDAers zijn wel competent... maar met die naam bezorg je me nachtmerries. Brrrr...
Ik zei ook 'de meeste'. Ja, Verhagen is bepaald niet competent. Maar ik denk ook dat dat een te bekende CDAer is. Best kans dat Omtzigt alleen ex-gedeputeerden uit de provincies heeft benaderd, past ook goed bij zijn boodschap natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 21:14 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zo’n Verhagen die als ambassadeur van provincie Limburg gesprekken voert met VDL groep waar hij als adviseur werkzaam is?
Sterker nog, de opzet van het noodfonds leidt nou net tot deze hogere rentekosten. De NGEU-obligaties worden gedekt door de Europese Commissie, maar die heeft niet of nauwelijks de mogelijkheid om z'n eigen belastingen te heffen. In plaats daarvan is het afhankelijk van de beloftes van de EU-lidstaten, waarvan het grootste deel een lagere kredietscore heeft dan de EU zelf (AAA of AA, afhankelijk van het agentschap). Aangezien er geen cross-default-clausules bestaan tussen commissiebijdragen aan de begroting en individuele staatsobligaties, bestaat de kans dat de begrotingstoezeggingen van de lidstaten op tijd en volledig worden betaald kleiner kunnen zijn dan de kans dat nationale staatsobligaties worden gehonoreerd.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het grote probleem blijft gewoon dat we een muntunie hebben maar niet een politieke unie. De ECB blijft allerlei kunstgrepen uithalen, maar kan niet afdwingen dat lidstaten hetzelfde economisch beleid voeren. Het verdrag van Maastricht wordt massaal genegeerd. En dus probeert men het nu door hervormingen te koppelen aan geld uit een noodfonds. De wortel ipv de stok.
Kunnen we allemaal ageren tegen dat noodfonds, maar dat is eerder een symptoom van het probleem dan het echte probleem.
Zou denken aan een van Helvert, Koopmans, van Toorenburg, de Rouwe ofzo. Geen minister niveau maar goedquote:Op vrijdag 8 maart 2024 21:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei ook 'de meeste'. Ja, Verhagen is bepaald niet competent. Maar ik denk ook dat dat een te bekende CDAer is. Best kans dat Omtzigt alleen ex-gedeputeerden uit de provincies heeft benaderd, past ook goed bij zijn boodschap natuurlijk.
Doe ik ook niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 20:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nu moet je niet gaan doen alsof alleen de zionisten geen tweestatenoplossing willen.
Israel is een mono-etnische terroristische dictatuur. Zie de moorden in de gazastrook.quote:Daarbij worden er in Israël slechte politici gekozen, maar het is wel een democratie. Anders dan Gaza.
Hmm. Is het een taak voor Putters om uit te zoeken hoe Omtzigt zich tot zijn eigen ministers zou verhouden? Dat lijkt mij toch wat vergezocht?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)ts-kabinet~b3724c0c/
[..]
Het schiet gewoon niet op. Las vandaag/gisteren dat Kim putters wsl meer tijd nodig gaat hebben.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hmm. Is het een taak voor Putters om uit te zoeken hoe Omtzigt zich tot zijn eigen ministers zou verhouden? Dat lijkt mij toch wat vergezocht?
Tja...ik had eigenlijk niets anders verwacht. Het uitgangspunt was dat 2 van de 4 partijen alleen wilden gedogen, een van die twee is nu mischien bereid om toch te regeren, een partij is compleet overbodig en begrijpt er allemaal weinig van en oh ja, men is vol op de trommel gegaan om de partijleider van NSC te beledigen en te piepelen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Het schiet gewoon niet op. Las vandaag/gisteren dat Kim putters wsl meer tijd nodig gaat hebben.
Het loopt niet over van liefde, zeg maar.
Het begon al 3 maanden geleden met onderhandelingen over de grondwet. Wat kan je dan anders verwachten?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 23:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Het schiet gewoon niet op. Las vandaag/gisteren dat Kim putters wsl meer tijd nodig gaat hebben.
Het loopt niet over van liefde, zeg maar.
https://nos.nl/artikel/25(...)okkeren-hervormingenquote:Nederland stevent af op zorginfarct en regels blokkeren hervormingen
Nederland gaat richting een permanent zorginfarct als het financieringssysteem van het zorgstelsel niet grondig op de schop gaat. En dat terwijl de tijd dringt: in de zorg voor ouderen komen dagelijks steeds meer crisissituaties voor...
Poeh, van dat rijtje kan De Rouwe nog wel iets, maar die zit volgens mij wel lekker in Kampen (net weer vader geworden van zijn achtste kind geloof ik). De rest houdt kwalitatief of qua integriteit ook niet over… al lijken me dat voor zo’n regeringsexperiment ook geen uitsluitingsgronden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 22:17 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zou denken aan een van Helvert, Koopmans, van Toorenburg, de Rouwe ofzo. Geen minister niveau maar goed
De SP bevindt zich op een andere planeet. Er is niks rationeels aan die partij. Moreel misschien wel maar veel mensen in Nederland hebben wat dat betreft genoeg aan de bijbel of koran.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
... maar je blijft als SP'er tenminste wel rationeel en moreel overeind en dat is ook veel waard.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)okkeren-hervormingen
Gelukkig laat jij in je politieke bloemlezingen alhier merken dat jij de uitzondering op de regel bent, de nuance in een polariserend debat. Met een parel als “Ik ben er niet blij mee maar alles beter dan een links kabinet. Linkse partijen zijn bezig om grote bedrijven het land uit te jagen met hun haatcampagnes. Hoe moeten we dan straks onze zorg overeind houden, defensie, politie, de verzorgingsstaat?”. Zullen zulke inhoudelijk reacties onze instituties versterken en dom Nederland spoedig wakker schudden?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 05:15 schreef Erik_Groen het volgende:
Of eigenlijk is het de schuld van de kiezers. De meeste Nederlanders zijn te dom om het verschil te zien tussen Verandering en Verbetering. Ze geloven niet in democratische instituties maar in 1 sterkeman die hen wijs maakt dat hij alle problemen in zijn eentje gaat oplossen. Ik hoop van harte dat Wilders zijn kabinet krijgt en de boel in de soep laat draaien. Dan worden de domme Nederlanders misschien wakker. Maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet.
Nou ja ik denk vooral dat de VVD dat wil weten. Die zoeken een bepaalde commitment van NSC die ze hopen te vinden in die NSC ministers. Maar als Omtzigt enkel als wervingsbureau optreedt dan is dat wel uiterste minimaal.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 23:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hmm. Is het een taak voor Putters om uit te zoeken hoe Omtzigt zich tot zijn eigen ministers zou verhouden? Dat lijkt mij toch wat vergezocht?
Er is geen enkele reden om te denken dat met het SP zorgstelsel er geen zorginfarct zou komen. Sterker, onder het stelsel waar de SP naar terug wil waren er veel langere wachtlijsten. Wat zorg betreft is de SP echt de minst rationele partij van het land.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De SP die al jaren uitlegt dat een zorgsysteem met daarin financiële prikkels ingebouwd niet werkt krijgt steeds meer bijval. SP'er zijn is niet altijd makkelijk kan ik mij zo voorstellen omdat landelijk regeren er niet in zit maar je blijft als SP'er tenminste wel rationeel en moreel overeind en dat is ook veel waard. En dat laatste kunnen de politieke partijen die deze eeuw wel geregeerd hebben natuurlijk niet oprecht over zichzelf beweren.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)okkeren-hervormingen
Valt wel mee. Het zoeken naar de samenstelling is vaak het meeste werk. Rutte IV duurde in totaal bijvoorbeeld erg lang, maar de 4 partijen hebben uiteindelijk maar een paar weken samen gezeten. Als de samenstelling er eenmaal is kan het snel gaan.quote:
Dat duurde lang vanwege funtie elders drama icm zijn geheugen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Valt wel mee. Het zoeken naar de samenstelling is vaak het meeste werk. Rutte IV duurde in totaal bijvoorbeeld erg lang, maar de 4 partijen hebben uiteindelijk maar een paar weken samen gezeten. Als de samenstelling er eenmaal is kan het snel gaan.
Behalve als het overleg klapt, natuurlijk. Dan begint het weer van voren af aan.
Dat was maar een paar dagen, uiteindelijk. Het duurde vooral lang omdat D66 per sé PvdA of GL er bij wilde, Pvda en GL elkaar niet wilden loslaten, VVD weer niet met beide wilde en Kaag het toen zittende kabinet vergeleek met een roestige auto en daar CU de schuld van gaf. Het was uiteindelijk gewoon een wedstrijdje armpjedrukken van Rutte en Kaag.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 09:24 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat duurde lang vanwege funtie elders drama icm zijn geheugen.
Nee, natuurlijk niet. Afgezet tegen de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte stel ik helemaal niks voor. Een zandkorreltje dat door de oceaan wordt weggespoeld..quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:56 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Gelukkig laat jij in je politieke bloemlezingen alhier merken dat jij de uitzondering op de regel bent, de nuance in een polariserend debat. Met een parel als “Ik ben er niet blij mee maar alles beter dan een links kabinet. Linkse partijen zijn bezig om grote bedrijven het land uit te jagen met hun haatcampagnes. Hoe moeten we dan straks onze zorg overeind houden, defensie, politie, de verzorgingsstaat?”. Zullen zulke inhoudelijk reacties onze instituties versterken en dom Nederland spoedig wakker schudden?
We weten nog helemaal niet wat uit deze gesprekken gaat komen, maar er wordt wel nadrukkelijk gesproken over bewindspersonen van buiten de partijen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 10:53 schreef Bluesdude het volgende:
Na onduidelijkheid en verwarring wat Omtzigt wilde de laatste weken, dacht ik dat hij persé niet met PVV in een regeerakkoord ging zitten. Wel in een gedoogakkoord met het liefst een extraparlementair kabinet. (met oa ministers van andere partijen of partijloos en niet te strikte afspraken in een regeerakkoord)
Dus Omtzigt bouwt nu wel een regeerakkoord met PVV en maakt zo een meerderheidskabinet Wilders I mogelijk.
btw Wie is de volgende informateur? Ook weer een pvda'er een LINO ?
We weten wel dat Omtzigt meewerkt aan een meerderheidsregering Wilders I.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
We weten nog helemaal niet wat uit deze gesprekken gaat komen, maar er wordt wel nadrukkelijk gesproken over bewindspersonen van buiten de partijen.
Tja, de PVV is geen haar beter, eerder slechter op dat vlak dus waarom dat een issue voor NSC zou moeten zijn ontgaat mij. Idem voor BBB waar ook niet veel kwaliteit in huis is en er nogal stevig aan afbreuk gedaan word bij een afwijkende insteek.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 08:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja ik denk vooral dat de VVD dat wil weten. Die zoeken een bepaalde commitment van NSC die ze hopen te vinden in die NSC ministers. Maar als Omtzigt enkel als wervingsbureau optreedt dan is dat wel uiterste minimaal.
Dat weten we helemaal niet. Sterker: dat lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
We weten wel dat Omtzigt meewerkt aan een meerderheidsregering Wilders I.
Ik nam aan tot begin deze week dat hij hij dit niet wilde
??? Omtzigt doet weer mee met de gesprekken PVV, VVD, BBB en de berichten zijn dat het goed gaat.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weten we helemaal niet. Sterker: dat lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk.
Wilders I lijkt me zeer onwaarschijnlijk en een gewoon meerderheidskabinet lijkt er ook niet te komen. Of er een gewoon regeerakkoord gaat komen weten we niet, maar ook dat lijkt me niet de meest logische optie.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
??? Omtzigt doet weer mee met de gesprekken PVV, VVD, BBB en de berichten zijn dat het goed gaat.
Men is optimistischer dan ooit .... de partijen, de journalisten.
Als hij niet in een regeerakkoord wil, dan moet hij niet meepraten en direct stoppen.
Drie weken terug zei hij bij Humberto dat hij niet wilde meedoen in een volgende informatie praatronde.
Logica is ver te zoeken deze tijden in de politiek. Een dun regeerakkoord wil men al sinds Rutte 1, maar als je gaat besturen kom je er al snel achter dat alles met elkaar verweven is. En dat besturen geen doen is als je elke keer eerst naar de Kamer moet.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wilders I lijkt me zeer onwaarschijnlijk en een gewoon meerderheidskabinet lijkt er ook niet te komen. Of er een gewoon regeerakkoord gaat komen weten we niet, maar ook dat lijkt me niet de meest logische optie.
Wie hadden ze dan uit moeten nodigen namens Israël? Er is iemand uitgenodigd namens Oostenrijk (president Van der Bellen) en namens Duitsland (de voorzitter van de Bondsraad). Niet alleen betaalden die 3 landen mee, ook is het natuurlijk zeer vreemd om een Holocaustmemorial te openen zonder iemand namens de regering van Israël.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 12:06 schreef Bluesdude het volgende:
Willem-Alexander, welbekend staatshoofd, ontmoet bij het holocaustmuseum de terrorist Herzog
Sowieso, had men die palestijnenhater niet moeten uitnodigen.
Het extra-parlementair kabinet komt er maar zal in een recordtijd vallen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 12:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Logica is ver te zoeken deze tijden in de politiek. Een dun regeerakkoord wil men al sinds Rutte 1, maar als je gaat besturen kom je er al snel achter dat alles met elkaar verweven is. En dat besturen geen doen is als je elke keer eerst naar de Kamer moet.
Waar de nos over bericht is toch vooral gewoon een meerderheids variant. Ministers van buiten is ook rekbaar, een Kuipers was ook al van buiten. Misschien dat ze nog ergens een opportunist van een middenpartij weten te strikken zoals Bleker maar dan houd het ook wel op.
Maar dun regeerakkoord of niet, zie een kabinet niet lang na de Europese verkiezingen toch wel vallen.
Er komt geen Wilders 1, want Wilders wordt geen premier en blijft in de kamer. Daarnaast heeft een extraparlementaire kabinet juist geen regeerakkoord.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 11:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
We weten wel dat Omtzigt meewerkt aan een meerderheidsregering Wilders I.
Ik nam aan tot begin deze week dat hij hij dit niet wilde.
Een paar ministers, partijloos of van andere partijen dan de 4 regeerpartijen is niet veelzeggend.
Bietje pimpen om het ware afgrijselijke gezicht van Wilders te verbergen
btw zijn er nog LINO's die als minister - in het landsbelang- de vorming van Wilders I voorstaan
Henkie Bleker? Die had zich toch bij FvD aangemeld?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 12:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Misschien dat ze nog ergens een opportunist van een middenpartij weten te strikken zoals Bleker
Het mooie is dat die ook prima bij BBB, NSC of zelfs VVD zou passen. Een echte rasopportunist.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 14:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Henkie Bleker? Die had zich toch bij FvD aangemeld?
Blijkbaar heet dit een schaduwkabinet en is van der Berg van Parlement.com ook fan.quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat zou de basis moeten zijn om handen uit de mouwen te steken, bedoel je dat ze mee moeten denken in mogelijke akkoorden van dit extra parlementair kabinet of dat ze nu moeten proberen een normale Nederlandse meerderheidcoalitie te vormen?
Want wat het laatste betreft is er natuurlijk niks mogelijk zolang Yesilgoz met de PVV, BBB en NSC verder wil.
Een coalitie met PvdA/GL, D66, Volt, PvdD, CDA, CU, Denk en NSC heeft slechts 75 zetels, dus weet niet wat ze hiermee op zouden schieten.
Wat ik wel onorthodox zou vinden is wanneer (een deel) van deze partijen een soort basislijn maken over:
Migratie
Bestaanszekerheid (zorg, koopkracht, vaste banen en voldoende woningen)
Goed bestuur, veiligheid en stabiele overheidsfinanciën
Internationaal beleid en gezond ondernemersklimaat
Klimaat, stikstof, land- en tuinbouw en visserij.
Dat je eigenlijk overhandigt deze partijen zouden hier wel over willen praten en deze partijen hebben dit als ideaal. Dan kan daar extra parlementaire mooi uit geshopt worden, toon jij goede intenties en wordt het voor de te vormen coalitie volgens mij niet meteen gemakkelijker.
Disclaimer ik vind politiek volgen leuk, maar snap er echt niks van…
'Niets' is natuurlijk veel te kort door de bocht. Natuurlijk is dat wel een factor, moet ik het citaat van Van Nieuwenhuizen uit de MR nog een keer aanhalen? Maar er zijn natuurlijk meer factoren, dat klopt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 21:57 schreef Hanca het volgende:
Terechte analyse in het AD over hoe de Kamer haar werk steeds slechter uit voert: https://www.ad.nl/politie(...)jkste-taak~ac01718a/
En nee, dit heeft niks met dichtgetimmerde regeerakkoorden te maken. Wel met hijgerigheid, spoeddebatten, concurrende kamerleden om de aandacht en te kleine fracties.
Dat er ondeugdelijke wetten en amendementen door komen (zie dat onuitvoerbare PvdD amendement waarbij letterlijk niemand in de kamer de impact zag, zelfs de indienster niet), dat er steeds meer wetten zonder debat worden aangenomen (en nee, de coalitie kan een debat over een wet niet blokkeren), dat heeft niks met regeerakkoorden te maken. Wel met het feit dat je met het saai artikel voor artikel doorploegen van een wet geen spannend youtubefilmpje kan maken.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
'Niets' is natuurlijk veel te kort door de bocht. Natuurlijk is dat wel een factor, moet ik het citaat van Van Nieuwenhuizen uit de MR nog een keer aanhalen? Maar er zijn natuurlijk meer factoren, dat klopt.
De vraag is alleen of minder vaste regeerakkoorden wel tot ander gedrag leidt. Ieder geval wijst daar niks op.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er ondeugdelijke wetten en amendementen door komen (zie dat onuitvoerbare PvdD amendement waarbij letterlijk niemand in de kamer de impact zag, zelfs de indienster niet), dat er steeds meer wetten zonder debat worden aangenomen (en nee, de coalitie kan een debat over een wet niet blokkeren), dat heeft niks met regeerakkoorden te maken. Wel met het feit dat je met het saai artikel voor artikel doorploegen van een wet geen spannend youtubefilmpje kan maken.
De tweede kamer wordt grotendeels bevolkt met onbenullen, narcisten, wappies en landverraders. De meesten komen alleen op voor zichzelf en hun domme achterban. Bijna niemand maakt zich nog druk over het algemeen belang. Ons 'democratisch' bestel werkt niet meer.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 21:57 schreef Hanca het volgende:
Terechte analyse in het AD over hoe de Kamer haar werk steeds slechter uit voert: https://www.ad.nl/politie(...)jkste-taak~ac01718a/
En nee, dit heeft niks met dichtgetimmerde regeerakkoorden te maken. Wel met hijgerigheid, spoeddebatten, concurrende kamerleden om de aandacht en te kleine fracties.
Proberen te ontsnappen aan armoede is wat anders dan geldwolf zijn hoor. Bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 9 maart 2024 08:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om te denken dat met het SP zorgstelsel er geen zorginfarct zou komen. Sterker, onder het stelsel waar de SP naar terug wil waren er veel langere wachtlijsten. Wat zorg betreft is de SP echt de minst rationele partij van het land.
En dan kan ik me de schandalige opmerkingen van Marijnissen nog herinneren dat er alleen een personeelstekort in de zorg is omdat ze te slecht worden betaald, ze zette zo iedere vertrekker uit de zorg neer als geldwolf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |