SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Limburg zeker?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:39 schreef GarlandBriggs het volgende:
De pluimgrafiek op Weerplaza gaat weer tot 25 graden
Maak er maar 15 graden vanquote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:45 schreef GarlandBriggs het volgende:
Neuh...Regio Oost
Nu ook daadwerkelijk richting de 25 graag!
Deze is echt briljant, ja! Doe details ook met dat poppetje en die molenquote:
Ja, top. Mijn enige vrije dag deze weekquote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:47 schreef Bugno3 het volgende:
Verwachting voor volgende week ziet er toch wel prima uit. Maar eerst maar weer even een kletsnatte donderdag overleven
Gewoon demonstratief toch buiten doorbrengenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, top. Mijn enige vrije dag deze week
Ik ben juist op mijn werk altijd buitenquote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon demonstratief toch buiten doorbrengen
Weer stormquote:Op woensdag 21 februari 2024 08:21 schreef Momo het volgende:
[x]https://twitter.com/NoodweerBenelux/status/1760197337677250958[/x]
Kanaalrat eventueel donderdag
Ik las vanochtend zelfs over windstoten tot 150km/u in het W / NW morgenavond.quote:Op woensdag 21 februari 2024 08:21 schreef Momo het volgende:
[x]https://twitter.com/NoodweerBenelux/status/1760197337677250958[/x]
Kanaalrat eventueel donderdag
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 21:18 schreef INViCTuS het volgende:
genoeg natte geit in Europa
[x]https://twitter.com/Kachelmannwettr/status/1760035515091349876[/x]
Er zijn paar modellen die inderdaad richting de 150km/h komt, kans dat dit uitkomt is klein maar niet ondenkbaar, dit geeft wel aan dat er potentie is. We zullen hetnmoeten afwachten.quote:Op woensdag 21 februari 2024 08:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik las vanochtend zelfs over windstoten tot 150km/u in het W / NW morgenavond.
Nieuwe uitvoer is minder heftig.quote:Op woensdag 21 februari 2024 09:49 schreef INViCTuS het volgende:
150+ windstoten
[x]https://twitter.com/weerm(...)sKU3D-LCTqLuu9g&s=19[/x]
Ja het blijft vooralsnog goed droog (gelukkig).quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:39 schreef StateOfMind het volgende:
Het tijdstip waarop het hier regenen is inmiddels van rond een uur of 14 naar een uur of 17 gegaan.
bohhquote:Op woensdag 21 februari 2024 12:32 schreef dick_laurent het volgende:
Februari verloopt hier ook een graad of 2 a 3 boven de norm, en daardoor kan je deze Februari nu beetje vergelijken met een ouderwetse juni maand in Nederland![]()
[ afbeelding ]
Spanje begint echt steeds aantrekkelijker te worden als vakantieland voor de meest gure en off season maanden. Zuid Spanje is het ook met gemak 20-25 graden deze periode.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:32 schreef dick_laurent het volgende:
Februari verloopt hier ook een graad of 2 a 3 boven de norm, en daardoor kan je deze Februari nu beetje vergelijken met een ouderwetse juni maand in Nederland![]()
[ afbeelding ]
Yup. Vandaag ook gewoon weer 22 graden alsof het niets is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Spanje begint echt steeds aantrekkelijker te worden als vakantieland voor de meest gure en off season maanden. Zuid Spanje is het ook met gemak 20-25 graden deze periode.
Stilte voor de storm.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:48 schreef StateOfMind het volgende:
Er begint nu zelfs heel voorzichtig een zonnetje door te breken
Vind het maar een vervelende wind eigenlijk, vrij fris en dat was gister ook al.quote:
Zag laatst ook dit filmpje: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ds-ergere-vormen-aanquote:Op woensdag 21 februari 2024 13:47 schreef dick_laurent het volgende:
Yup. Vandaag ook gewoon weer 22 graden alsof het niets is.
De woestijn rukt steeds verder op. En maar die kant op vliegenquote:Op woensdag 21 februari 2024 15:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zag laatst ook dit filmpje: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ds-ergere-vormen-aan
Echt niet oké hoor hoe ook Spanje steeds meer gebukt gaat onder het ultradroge- en warme klimaat daar.
Kk ben bijna immuun voor de wind met al dat buiten zijn.. en zo hard waait het hier eigenlijk ook niet vergeleken met bv het westen. Maar was meer omdat me veel blad/onkruid weer wegwaaide dat ik het te hard vond waaienquote:Op woensdag 21 februari 2024 15:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vind het maar een vervelende wind eigenlijk, vrij fris en dat was gister ook al.
Wij hebben de auto gepaktquote:Op woensdag 21 februari 2024 16:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De woestijn rukt steeds verder op. En maar die kant op vliegen
Die Spanjaarden komen over een tijd naar ons toe voor vakantiequote:Op woensdag 21 februari 2024 16:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De woestijn rukt steeds verder op. En maar die kant op vliegen
quote:Op woensdag 21 februari 2024 18:39 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Die Spanjaarden komen over een tijd naar ons toe voor vakantie
Nl het nieuwe Spanje
Blijf dan ook gewoon binnenquote:Op woensdag 21 februari 2024 18:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wel fokking veel pijn aan mijn handen en vingers nu![]()
![]()
In Frankrijk heet die Louisquote:Op woensdag 21 februari 2024 21:03 schreef quirina het volgende:
Stilte voor de storm.
We gaan het zeer zwaar hebben morgen.
Heeft de storm al een naam?
Juichen dan maarquote:
80 km/u.. gauw de tuinstoelen vastzetten.quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:30 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]
Even de extreemste berekening eruit gepakt
quote:A level 2 was issued for NW France and BENELUX mainly for damaging wind gusts and tornadoes.
A level 1 was issued for N France, S UK, BENELUX, Germany and Denmark mainly for damaging wind gusts and tornadoes.
Ze zijn ontwaakt!quote:Op donderdag 22 februari 2024 00:06 schreef Houtenbeen het volgende:
[x]https://twitter.com/Estofex/status/1760433572501217456[/x]
[..]
Opwarming van de aarde, wen er maar aan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:29 schreef StarGazer het volgende:
Een keer per maand storm tegenwoordig? Zo klaar mee….
#neverforgetquote:Op donderdag 22 februari 2024 08:41 schreef Haags het volgende:
Ik zet m'n tuinstoel alvast in een hoekje. Je weet maar nooit of ie om zal waaien.
Scheelt wel dat het vakantie is nu.quote:Op donderdag 22 februari 2024 09:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Komen ze weer mega laat met code oranje waarschijnlijk. Mensen die flinke afstanden moeten rijden zou ik gewoon aanraden tijdig huiswaarts te keren voordat het flink tegen gaat vallen.
Dat past toch allemaal heul niet.quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Nog zo'n 50-60mm neerslag verwacht de rest van deze maand.
Zolang je maar niet naar Zeeland gaat.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:06 schreef Elan het volgende:
Exact een van de pak hem beet 5 dagen per jaar dat ik met de trein moet is natuurlijk weer vandaag
Hoop dat de NS tijdig doorgeeft als ze gaan afschalen oid tot nu toe niks gelezen...
Hoe laat moet je weer naar huis en vanuit welke plaats?quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:06 schreef Elan het volgende:
Exact een van de pak hem beet 5 dagen per jaar dat ik met de trein moet is natuurlijk weer vandaag
Hoop dat de NS tijdig doorgeeft als ze gaan afschalen oid tot nu toe niks gelezen...
Amersfoort naar Bussum rond 1830 maar voel de bui al hangen dus heb vast een Uber gereserveerd.quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hoe laat moet je weer naar huis en vanuit welke plaats?
Bui hangt nog wel ver wegquote:Op donderdag 22 februari 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Amersfoort naar Bussum rond 1830 maar voel de bui al hangen dus heb vast een Uber gereserveerd.
Kort stukje, dus zou goed moeten komen..quote:Op donderdag 22 februari 2024 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Amersfoort naar Bussum rond 1830 maar voel de bui al hangen dus heb vast een Uber gereserveerd.
Snel wat spanbanden om het huisquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:40 schreef Dutch_view het volgende:
We gaan eraan![]()
![]()
[x]https://twitter.com/WesterduinTim/status/1760627361316577383[/x]
Of niet en dan ben je goedkoop verhuisdquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:46 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Snel wat spanbanden om het huis
Het is hier de hele ochtend en middag al droog iddquote:Op donderdag 22 februari 2024 13:08 schreef ondeugend het volgende:
De verregende donderdag valt iig enigszins mee.
Met een beetje geluk raken we Vlieland kwijt aan de Pruisen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
Maar gaan we er nou aan of niet?
Dat is onontkoombaarquote:Op donderdag 22 februari 2024 14:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
Maar gaan we er nou aan of niet?
Is dit niet de meest extreme run waarvan ze verwachten dat die niet uit gaat komen?quote:
Ja dit is wel een van extremere runs, maar wel intressant om te zienquote:Op donderdag 22 februari 2024 15:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is dit niet de meest extreme run waarvan ze verwachten dat die niet uit gaat komen?
Laten we maar hopen dat deze niet uitkomt, geen rare valwinden enzo.. zompige grond en dikke woei is een omvallende bomen festijn, dat willen we niet. Althans ik niet..quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is dit niet de meest extreme run waarvan ze verwachten dat die niet uit gaat komen?
quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:02 schreef Dutch_view het volgende:
Voor diegenen die morgen nog leven; sterkte.
Inderdaad, ik heb het niet zo op extreme rukwinden.quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Laten we maar hopen dat deze niet uitkomt, geen rare valwinden enzo.. zompige grond en dikke woei is een omvallende bomen festijn, dat willen we niet. Althans ik niet..
Wind mee zal het idd lekker hard gaan, als je de boomtakken en dakpannen een beetje weet te ontwijken.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:40 schreef Evangelion het volgende:
Ik heb hardlooptraining vanavond
what do
met de wind in je rug lopenquote:Op donderdag 22 februari 2024 16:40 schreef Evangelion het volgende:
what do
quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:40 schreef Evangelion het volgende:
what do
Who the f cares.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:37 schreef Dutch_view het volgende:
Benieuwd of de live talkshows nog doorgaan vanavond
Oefenen voor NK tegenwindquote:Op donderdag 22 februari 2024 16:40 schreef Evangelion het volgende:
what do
Ik wacht wel op het WK Wind Meequote:
Rotterdam ook hoorquote:Op donderdag 22 februari 2024 17:00 schreef Maver24 het volgende:
Hmmm rotterdam zal er om hangen of het wordt geraakt. Den Haag is de klos, beetje alles ten westen van Rotterdam
Haha en dam een record knallen hequote:Op donderdag 22 februari 2024 17:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik wacht wel op het WK Wind Mee
Ik ben van de afdeling Liever Lui Dan Moequote:Op donderdag 22 februari 2024 17:27 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Haha en dam een record knallen he
Reed Timmer is reeds onderweg met zijn Dominator 😱quote:Op donderdag 22 februari 2024 17:44 schreef INViCTuS het volgende:
Tornado's mogelijk
[x]https://twitter.com/pgroe(...)SScNbCvz9rNDZYQ&s=19[/x]
Das niet zo mooiquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:07 schreef Maver24 het volgende:
Jezus. Ik zit 2 hoog. Ineens mijn bankje over het balkon vliegen. Rotterdam zuid. Wind staat precies mijn kant op. Dikke windvlagen nu ineens
Nee gelukkig niet. Heb het bankje even naar binnen gebrachtquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:10 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Das niet zo mooiniemand geraakt?
JAAAAAAAA daar issie weer hoor!quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:17 schreef Paul het volgende:
Ik ben zo bang al die bomen in die soppige grond
Vallen om 😭😭
Mama wolkenquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:26 schreef Momo het volgende:
[x]https://twitter.com/StormchaserNL/status/1760715440270016512[/x]
Dat zal ze lerenquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:17 schreef Paul het volgende:
Vallen om 😭😭
Kun je uitleggen wat je overdreven vind? Het feit dat de codes uberhaupt bestaan? De definities/grenswaarden die aan de codes hangen? Welke modellen halen die grenswaarden niet? Je kijkt trouwens niet naar "Ventusky" maar naar een model output van het ICON die ook hier eerder in het topic gepost is. En je kijkt naar de wind op een 950 hPa drukhoogte.quote:Op donderdag 22 februari 2024 17:39 schreef Rnie het volgende:
Volgens mij wordt dit zwaar overdreven.Ventusky geeft een klein strookje heftige storm aan van pak hem beet een uurtje per locatie.
https://www.ventusky.com/?p=51.81;4.58;7&l=wind-950hpa
Volgens mij, heb jij gelijk.quote:Op donderdag 22 februari 2024 17:39 schreef Rnie het volgende:
Volgens mij wordt dit zwaar overdreven.Ventusky geeft een klein strookje heftige storm aan van pak hem beet een uurtje per locatie.
https://www.ventusky.com/?p=51.81;4.58;7&l=wind-950hpa
Dat er dikke waarschuwingen en aankondigingen zijn voor wat guur weer.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Kun je uitleggen wat je overdreven vind? Het feit dat de codes uberhaupt bestaan? De definities/grenswaarden die aan de codes hangen? Welke modellen halen die grenswaarden niet? Je kijkt trouwens niet naar "Ventusky" maar naar een model output van het ICON die ook hier eerder in het topic gepost is. En je kijkt naar de wind op een 950 hPa drukhoogte.
Dus je vind dat de grenswaarden voor een kleurencode omhoog zou moeten ? Waar zouden die moeten liggen dan voor de kleurencodes ?quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:32 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Dat er dikke waarschuwingen en aankondigingen zijn voor wat guur weer.
Zou alleen niet per provincie moeten. Dat is soms bijzonder raar.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Dus je vind dat de grenswaarden voor een kleurencode omhoog zou moeten ? Waar zouden die moeten liggen dan voor de kleurencodes ?
Ja maar als je het weer per gemeente zou doen dan is het waarschijnlijk weer teveel informatie voor het grote publiek. Eerder was het enkel landelijk. Maar misschien zou je provincies in 2/3 delen kunnen verdelen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zou alleen niet per provincie moeten. Dat is soms bijzonder raar.
Ja code oranje is nog niet actief op dit moment , Zuid-Holland 20:00, Noord-Holland 21:00quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:37 schreef Rabieluh het volgende:
Het windveld moet toch nog komen? Dat frontje wat net overkwam is gewoon het voorgerecht.
Zelfs op weerwoord staan van die "was dit het nouquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja code oranje is nog niet actief op dit moment , Zuid-Holland 20:00, Noord-Holland 21:00
Zelfs? Dat forum is een lachertje, dit is iets wat ik juist van ze zou verwachtenquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:44 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Zelfs op weerwoord staan van die "was dit het nou" berichten. Mensen hebben moeite met lezen blijkbaar.
Limburg doet nu ook meequote:Op donderdag 22 februari 2024 16:45 schreef THEFXR het volgende:
hier in limburg geel, we worden weer gespaard, zie de yt clipjes wel komen.
Ik zit 17 hoog op zuidwesten en ben helemaal klaar met die stormen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:07 schreef Maver24 het volgende:
Jezus. Ik zit 2 hoog. Ineens mijn bankje over het balkon vliegen. Rotterdam zuid. Wind staat precies mijn kant op. Dikke windvlagen nu ineens
Wel gave luchtenquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:37 schreef Rabieluh het volgende:
Het windveld moet toch nog komen? Dat frontje wat net overkwam is gewoon het voorgerecht.
Henk? Pia? Ingrid?quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:07 schreef Sunri5e het volgende:
Het staat deze storm in verhouding met laatste storm die we een paar weken geleden hadden? Ben daar de naam even van kwijt.
BNW is een afslag verderquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:43 schreef PSVCL het volgende:
NPC,s angst aanjagen met code taalen dat voor een beetje wind en regen.
Lijkt wel een opmaat naar kimaatlockdowns , alvast wat zaadje planten bij het kuddevolk
Veels te snel kleurcodes aangeven. In dit geval is er code oranje terwijl er nagenoeg niks shocking zal gaan gebeuren. Ventusky geeft nu namelijk nieteens meer 90+ km/uur aan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Kun je uitleggen wat je overdreven vind? Het feit dat de codes uberhaupt bestaan? De definities/grenswaarden die aan de codes hangen? Welke modellen halen die grenswaarden niet? Je kijkt trouwens niet naar "Ventusky" maar naar een model output van het ICON die ook hier eerder in het topic gepost is. En je kijkt naar de wind op een 950 hPa drukhoogte.
Volgens het knmi kunnen boven het land windstoten tot 100 km per uur voorkomen, aan de kust tot 120 km.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:08 schreef Rnie het volgende:
[..]
Veels te snel kleurcodes aangeven. In dit geval is er code oranje terwijl er nagenoeg niks zal gaan gebeuren. Ventusky geeft nu namelijk nieteens meer 90+ km/uur aan.
Veels te snel afgeroepen denk ik. De actuele weermodellen zeggen iets anders. Maargoed, het blijft ten alle tijden moeilijk in te schatten.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Volgens het knmi kunnen boven het land windstoten tot 100 km per uur voorkomen, aan de kust tot 120 km.
We zullen het zien.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:15 schreef Rnie het volgende:
[..]
Veels te snel afgeroepen denk ik. De actuele weermodellen zeggen iets anders. Maargoed, het blijft ten alle tijden moeilijk in te schatten.
Ventusky geeft helemaal niks aan, Ventusky is een data visualisatie tool die opensource data gebruikt van model output van wetenschappelijk instituten zoals een KNMI, daarnaast hebben die beschikbaarheid over nog veel meer data.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:08 schreef Rnie het volgende:
[..]
Veels te snel kleurcodes aangeven. In dit geval is er code oranje terwijl er nagenoeg niks shocking zal gaan gebeuren. Ventusky geeft nu namelijk nieteens meer 90+ km/uur aan.
Gast, je weet niet eens waar je naar kijkt.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:15 schreef Rnie het volgende:
[..]
Veels te snel afgeroepen denk ik. De actuele weermodellen zeggen iets anders. Maargoed, het blijft ten alle tijden moeilijk in te schatten.
En zo is datquote:Op donderdag 22 februari 2024 19:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Ventusky geeft helemaal niks aan, Ventusky is een data visualisatie tool die opensource data gebruikt van model output van wetenschappelijk instituten zoals een KNMI, daarnaast hebben die beschikbaarheid over nog veel meer data.
[..]
Gast, je weet niet eens waar je naar kijkt.
1.Je linkt naar een heel andere drukhoogte dan het grondniveau
2.Je linkt naar de gemiddelde windsnelheid, die 100 km/h van het KNMI gaat over de windstoot (windgust)
3.Je kijkt naar een model ICON versie 12 UTC, die loopt nog iets achter ook in vergelijking met andere outputs van modellen (die ook niet altijd online komen maar een KNMI wel beschikking over heeft)
Je bent me net voorquote:Op donderdag 22 februari 2024 19:35 schreef Dutch_view het volgende:
114 km/h gemeten aan de Houtribdijk.
Schuilkelder induiken in bilthoven met je duikbrilquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:17 schreef Paul het volgende:
Vallen om 😭😭
jaaaaaaaaaaaaquote:Op donderdag 22 februari 2024 19:38 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Schuilkelder induiken in bilthoven met je duikbril
Who cares? Dat is toch niet relevant voor het punt?quote:
Naar Ventusky en de data die daarop te vinden is.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:20 schreef Momo het volgende:
Gast, je weet niet eens waar je naar kijkt.
Dat is inderdaad het voorgerecht.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:37 schreef Rabieluh het volgende:
Nouja dat was precies het punt omdat je niet goed door hebt waar je naar kijkt. Je denkt dat echt de meest recente output kijkt, maar dat is niet zo, bovendien kijk je ook nog eens dubbelop verkeerd naar de verkeerde variabele.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Who cares? Dat is toch niet relevant voor het punt?
[..]
Nou de drukhoogte lijkt mij wel belangrijk want er zit zo een factor 2 verschil tussen de link die jij deelt en de werkelijk voorspelde windsnelheid op 10m. Als je op een andere drukhoogte gaat zitten zit je aan 300 km/h.quote:Naar Ventusky en de data die daarop te vinden is.Ik snap niet zo waarom je zo hamert op drukhoogte?
Op Groningen en Friesland na is er nagenoeg nergens een 90+ km/uur windstoot te vinden, alsmede geen constante windsnelheid die zorgwekkend is.
Raak je echt helemaal in de war als KNMI een code geel afgeeft? Denk je dan het KNMI dan voorspelt dat de koeien door de lucht vliegen ofzo?quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:51 schreef Rnie het volgende:
Naar mijn weten was de vorige storm, die de hele godsganse dag doorging, code geel.Lekker kappen met kleurcodes en die achterlijke stormnamen. Normale stervelingen die niet autistisch met het weer bezig zijn, raken er compleet door in de war.
Pure bangmakerij
De storm moet nog beginnenquote:Op donderdag 22 februari 2024 19:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
Beetje wind hier maar dat is het dan ook wel. Oke volgende storm...
Tuurlijk niet! Het is alweer klaarquote:
quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Tuurlijk niet! Het is alweer klaarik weet alles beter ja!
Ik zie geen storm op de kaart staan hoor!quote:
En Terschelling is geen Nederland dus dat telt sowieso nietquote:Op donderdag 22 februari 2024 20:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik zie geen storm op de kaart staan hoor!
Ja terschelling komt met 100km/h aan maar das geen storm!
En dus krijgt het KNMI weer op zijn flikker, wat nou code oranje stelletje dronken achterlijke aliens die ze zijnquote:Op donderdag 22 februari 2024 20:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En Terschelling is geen Nederland dus dat telt sowieso niet
Ik was ook verbaasd eerlijk gezegd. Kijkend naar de kaarten kan ik het niet ontdekken, code oranje.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En dus krijgt het KNMI weer op zijn flikker, wat nou code oranje stelletje dronken achterlijke aliens die ze zijn
Kan je deze uitleggen? Ik snap er nu niks meer van. Waar kijk ik in godsnaam verkeerd? Ik kijk naar de wind gusts die Ventusky aangeeft, alsmede de constante windsnelheid die Ventusky aangeeft.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:56 schreef Momo het volgende:
bovendien kijk je ook nog eens dubbelop verkeerd naar de verkeerde variabele.
Soms wel, vooral als ze er ook een benaming aan hangen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 19:56 schreef Momo het volgende:
Raak je echt helemaal in de war als KNMI een code geel afgeeft? Denk je dan het KNMI dan voorspelt dat de koeien door de lucht vliegen ofzo?
Jamaar wanneer komt de storm hier dan? Het waait nog nietquote:Op donderdag 22 februari 2024 20:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Een weercode is een waarschuwing, geen aankondiging..
Hou eens op selectief quoten door mijn stukje over de drukhoogte weg te halen. Ik zeg toch dat je linkte naar de verkeerde drukhoogte? Je zit op een gelijke drukhoogte ergens op 500-700 meter hoogte boven de grond (950 hPa). En dan je eerst die gemiddelde windsnelheid vergelijkt met het verhaal van het KNMI over windstoten. En dan dacht je daar het allernieuwste model had. Geef gewoon eens toe dat je fout zat met die post.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:09 schreef Rnie het volgende:
[..]
Kan je deze uitleggen? Ik snap er nu niks meer van. Waar kijk ik in godsnaam verkeerd? Ik kijk naar de wind gusts die Ventusky aangeeft, alsmede de constante windsnelheid ventusky aangeeft.
[..]
Soms wel, vooral als ze er ook een benaming aan hangen.
Depressie diept wat minder ver uit dan gedacht, dit dempt dus de windsnelheden. Windveld zou nu richting zeeland moeten gaan maar gezien het tijdsbestek is dit kwestie van een uurtje en is dat ook weer gedaan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:08 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik was ook verbaasd eerlijk gezegd. Kijkend naar de kaarten kan ik het niet ontdekken, code oranje.
Ja, soms denk je inderdaad bij de zoveelste bui... Is het niet een keer genoeg?quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:16 schreef Rabieluh het volgende:
Het volgende regengebied draait nu ook het land op, de hoeveelheid nat de afgelopen maanden is bizar.
Dan zitten ze waarschijnlijk net een beetje op de grens van code geel en code oranje.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Depressie diept wat minder ver uit dan gedacht, dit dempt dus de windsnelheden. Windveld zou nu richting zeeland moeten gaan maar gezien het tijdsbestek is dit kwestie van een uurtje en is dat ook weer gedaan.
Dus nu effe serieus: Meeste wind komt nog, westkust mogelijk 9bft met stoten tot 100km/h lokaal wat hoger. Wadden zou misschien 110km/h kunnen aantikken maar dat hangt helemaal vanaf hoe snel die laag uitdiept.
Ah, nu snap ik je. Ik zat niet fout met mijn post, ik zat wel fout met mijn linkje. Excuus voor de verwarring, ik zat namelijk door die hele legenda te klikken, maar wist niet dat dat meegenomen werd in de link. Ik bedoelde er eigenlijk alleen maar het gedeelte "Nederland" mee.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Hou eens op selectief quoten door mijn stukje over de drukhoogte weg te halen. Ik zeg toch dat je linkte naar de verkeerde drukhoogte? Je zit op een gelijke drukhoogte ergens op 500-700 meter hoogte boven de grond (950 hPa). En dan je eerst die gemiddelde windsnelheid vergelijkt met het verhaal van het KNMI over windstoten. En dan dacht je daar het allernieuwste model had. Geef gewoon eens toe dat je fout zat met die post.
komende week nog wel meer, hoorquote:Op donderdag 22 februari 2024 20:21 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ja, soms denk je inderdaad bij de zoveelste bui... Is het niet een keer genoeg?
Blijkbaar niet.
In Engeland zullen ze zich dat nog meer afvragen denk ik. Daar kan het nog meer flink pisweer zijn.
Raining cats and dogs.
Zulke depressies zijn moeilijk in te schatten, vandaar die code oranje maar gezien het mee kan vallen zou dus het westen en binnenland weer naar geel moeten gaan. Noorden daartegen zou wel wat van mee kunnen pakken.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan zitten ze waarschijnlijk net een beetje op de grens van code geel en code oranje.
[ afbeelding ]
Vorige storm was ook wel grootschaliger dan deze net ontstaande storm hequote:Op donderdag 22 februari 2024 20:25 schreef Rnie het volgende:
Wind trekt wel wat aan, maar het is nog niet echt shocking. Vorige storm was erger.
Hangt vanaf waar je woont, zoals ik al eerder zei maakt het noorden de meeste kans op storm. Mogelijk dat noord holland eventueel ook even 9bft aantikt.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:57 schreef Sunri5e het volgende:
Gaat het nog stormen of is dit het?
Zijn vooral de nasty wind stoten...quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:57 schreef Sunri5e het volgende:
We proberen het over een maand wel weer.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:57 schreef Sunri5e het volgende:
Oei, hopen dat de Toekan het gered heeftquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:28 schreef Dutch_view het volgende:
[x]https://twitter.com/112_Drachten/status/1760758791333683594[/x]
Zo te zien een verbeteringquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:28 schreef Dutch_view het volgende:
Windscheetjes bedoel jequote:
Wel vreemd, het waait hier amper in de regio.quote:Op donderdag 22 februari 2024 21:28 schreef Dutch_view het volgende:
Nee dit valt uiteindelijk wel mee, die stormdepressie die nu pas begint te krullen gaat in rap tempo naar het noorden, ontwikkeling is dus allemaal iets later begonnen, toch blijf ik erbij dat het noorden nog wel kan gaan spoken begin de nacht, 9bft stoten tot 110km/hquote:Op donderdag 22 februari 2024 21:54 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Veel meer is het niet nee
Komt met de trein.quote:Op donderdag 22 februari 2024 20:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jamaar wanneer komt de storm hier dan? Het waait nog niet
Ontspoorde trein zeker?quote:
Dan weten we nu waar die storm is blijven hangenquote:Op donderdag 22 februari 2024 22:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja, bij Gaanderen is er één tegen een boom gebotst. Die gaat niet meer.
Ik woon niet zo ver van Drachten maar merk hier nog niet zoveel.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:41 schreef Dr88 het volgende:
Poeh gaat behoorlijk los hier in Drachten nu.
Wind is hier duidelijk hoorbaar. Suist om het huis heen. Zelfs de binnendeuren klapperen wat door luchtdruk verschillen. Maar goed ik dan ook aan de rand van Drachten aan de A7.quote:Op donderdag 22 februari 2024 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik woon niet zo ver van Drachten maar merk hier nog niet zoveel.
Zelfs m'n tuinstoelen bewegen nog niet.
stond op voor de sloop, dus een bedrijf loopt geld misquote:Op donderdag 22 februari 2024 22:45 schreef Momo het volgende:
[x]https://twitter.com/BNDeStem/status/1760782660144861193[/x]
Dit land staat op instortenquote:Op donderdag 22 februari 2024 22:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er stort wel veel in.
We hebben natuurlijk ook aardig wat stormen gehad dus dit is dan "het laatste zetje" voor alles wat nog overeind stond
Nogmaals, zulke stormsystemen kunnen uitgroeien tot monsters en moet je zeker niet onderschatten. Het is omdat de weermodellen op en neer gingen met de windstoten dus daar was geen peil op te trekken, en ja ze moeten toch een keer met een code komen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:13 schreef Rnie het volgende:
Storm in een glas water voor het grootste gedeelte van het land. Tikkeltje overdreven allemaal.
Wat een kleurcode al niet kan doen he?quote:Op donderdag 22 februari 2024 23:53 schreef Nattekat het volgende:
Hier was het absoluut code oranje waardig.
Den dolderquote:Op donderdag 22 februari 2024 22:56 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Jij woont in Bilthoven?
Naja, elke dag , maar ik zag vanochtend wel weer zo'n gele bol in de luchtquote:Op vrijdag 23 februari 2024 08:59 schreef Jor_Dii het volgende:
Vond het gevoelig fris vanmorgen op het fietsje..
Elke dag? Afgelopen week was het soms 10-11 graden 's ochtends.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:17 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Naja, elke dag , maar ik zag vanochtend wel weer zo'n gele bol in de lucht
Elke dag fietsje bedoelde ik.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Elke dag? Afgelopen week was het soms 10-11 graden 's ochtends.
Nou hier wel, zeker de 2e week van januari.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Elke dag fietsje bedoelde ik.
Fris vind ik het niet, het is amper winter geweest, dus handschoenen zijn er niet of nauwelijks aan te pas gekomen.
Het is eind februari, wat willen ze nou met dit bericht? Natuurlijk is de lente nog niet in zicht. Overigens lijkt het na maandag droger te worden en blijven de temperaturen zo rond 10-12 graden hangen. Dat is normaal maart weer.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:19 schreef Frutsel het volgende:
Ah... het bericht waarvan je wist dat het zou komen
[x]https://twitter.com/telegraaf/status/1760941344707563924[/x]
Jij woont in één van deze plaatsen denk ikquote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou hier wel, zeker de 2e week van januari.
Allemaal oorden voor Koutistenquote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij woont in één van deze plaatsen denk ik
[ afbeelding ]
Nopequote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij woont in één van deze plaatsen denk ik
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:42 schreef quirina het volgende:
Als je natte krachtige winden wil. Moet je maar bruine bonen gaan eten.
Brrrrrrrrrrrrrrt 😱quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:42 schreef quirina het volgende:
Als je natte krachtige winden wil. Moet je maar bruine bonen gaan eten.
Turbines op labradors aansluiten, gratis energiequote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:00 schreef Bocaj het volgende:
Haha feb is bijna over.![]()
Weten we (de klimatologen) al wat maart gaat doen? Zal het haar staart laten roeren?
[ afbeelding ]
Beetje voorbij gewaaid ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:33 schreef THEFXR het volgende:
hier in Limburg is die storm niet aangeslagen
Limbabwe had toch ook als enige provincie code geel?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Beetje voorbij gewaaid ja.
yesquote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Limbabwe had toch ook als enige provincie code geel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |