abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212449915
Navalny overleden volgens pushbericht 😱
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212449923
Poetin-criticus Alexei Navalny in gevangenis overleden https://www.nu.nl/algemee(...)genis-overleden.html
A murky, forgotten land.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:30:22 #4
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212449928
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:29 schreef StateOfMind het volgende:
Yup, wat vervelend nu.

twitter
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:30:23 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212449930
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:29 schreef StateOfMind het volgende:
Misschien een eigen topic waard?
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:30:52 #6
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_212449933
Neee :'(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_212449936
Yeah, martelaarsdood gestorven.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:31:22 #8
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212449937
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:30 schreef Puzzie het volgende:
Neee :'(
Sorry,

Nothing of value was lost.
&lt;signature here&gt;.
pi_212449939
Is ook niet goed voor je gezondheid
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:31:35 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212449945
Had beter in Duitsland kunnen blijven. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:32:20 #11
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212449957
Erg opvallende timing zo vlak voor de 'verkiezingen'.

Hij had sowieso nooit terug moeten gaan naar Rusland.
A murky, forgotten land.
pi_212449969
En meneer Putin heeft weer een concurrent uitgeschakeld
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:34:43 #14
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212449978
Zal wel vervelend zijn voor zijn entourage, die lekker de oppositie in ballingschap in het westen uithangt. Hoe moet the grift nu verder.
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:35:15 #15
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212449992
twitter

Ik hoop dat het nu duidelijk is om de Amerikanen niet meer te vertrouwen
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_212450006
Al had de FSB hem ongetwijfeld vergiftigd als ie in het buitenland was gebleven.

Dit is natuurlijk een duidelijk signaal van Putin naar degenen die mee wilden doen met de verkiezingen, maar niet goedgekeurd zijn, en die de volgende keer mee zouden willen doen.
A murky, forgotten land.
pi_212450076
Neee, dit vind ik echt heel erg.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212450091
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Net zoals Rusland zich niet aan de regels houd, hoeven wij dat ook niet te doen. Rusland is een oorlog begonnen, wij moeten hem winnen. Dus we moeten Ukraine nu meteen toelaten tot de EU en NATO.
Er wordt nog steeds erg moeilijk gedaan over zware wapens leveren in de vrees voor escalatie. Taurus bijvoorbeeld. En als er al iets komt, dan maar erg beperkt met de verwachting dat Oekraine voorlopig niet meer moet zeiken. Dat is de houding die je ziet, in tegenstelling tot de mooie woorden die je steeds hoort.

Oekraine bij de NAVO is dus nog een brug te ver, en voorlopig alleen een lekkere worst wat voorgehouden wordt.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:47:38 #19
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212450150
Niet heel erg onverwacht van Navalny, maar toch…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2024 @ 12:50:32 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212450183
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:35 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
Ik hoop dat het nu duidelijk is om de Amerikanen niet meer te vertrouwen
:')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212450199
Alweer een tegenstander opgeruimd.

Navalny had nooit terug moeten keren naar Rusland.

Maar zelfs dan had hij Polonium kunnen krijgen.

Zullen er extra sancties worden opgelegd aan Rusland?

twitter
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2024 @ 12:52:54 #22
pi_212450206
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:47 schreef nixxx het volgende:
Niet heel erg onverwacht van Navalny, maar toch…
Hij heeft het vooral langer vol gehouden dan verwacht. Maar nu met de uitsluiting van Nadjezdin en de dood van Navalny sluit ik toeval wel uit eigenlijk. Het is klassiek Putinesque symboliek
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212450207
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:31 schreef Hyperdude het volgende:
Had beter in Duitsland kunnen blijven. :@
Dan had hij mogelijk Polonium gekregen.
pi_212450211
quote:
Nah, dat kan de president dus niet zomaar doen. De artikelen die hij verstuurd via de EDA moet een eerlijke prijs toegewezen krijgen. Tussen de 5 en 50 procent van de economische waarde afhankelijk van de staat waar het in verkeerd. En er is een budget van 500 miljoen per fiscale jaar. Welke in oktober al begonnen is.

En de artikelen die verstuurd worden moeten wel excessief zijn. Dus er moet besloten worden door de desbetreffende afdelingen dat Amerika deze niet nodig heeft of denkt te gaan hebben. Amerika moet dus een grote voorraad van ammunitie en raketten en zo aanhouden, voor het geval dat.

Sterker nog ik durf te wedden dat het materieel wat naar Griekenland verzonden wordt in ruil voor oud materieel van hun voor Oekrane ook vanuit het EDA betaald wordt.

https://www.forbes.com/si(...)him/?sh=63aab452424e
quote:
Greek media broke the news last week. According to the newspaper Kathimerini and other media, the Biden administration offered the Greek government three 87-foot Protector-class patrol boats, two Lockheed Martin C-130H airlifters, 10 Allison T56 turboprop engines for Lockheed P-3 patrol planes plus 60 M-2 Bradley fighting vehicles and a consignment of transport trucks.
quote:
The Americans even offered a reward once the donation is complete. “If these capabilities are of interest to Ukraine, and pending an assessment of their status and value by the U.S. government, we can explore opportunities for possible additional foreign armed forces financing of up to $200 million for Greece.”
quote:
Biden’s EDA authority is one of several legal mechanisms at his disposal that can free up older weapons for onward transfer to Ukraine. And while Biden could send excess defense articles directly to Ukraine, he initially is using EDA as leverage in ring trades.
En er zijn vast nog andere dingen die vanuit het EDA budget betaald zijn/worden in de rest van het fiscale jaar (tot en met september). Waarvan een aantal landen gewoon voorrang hebben (Griekenland valt hier bijvoorbeeld onder).

De ruil met Ecuador valt hier mogelijk ook onder
https://www.forbes.com/si(...)elp-him-arm-ukraine/
quote:
In early January, Ecuadorian president Daniel Noboa revealed in a radio interview that Ecuador would give to the United States “scrap” weapons in exchange for new weapons—worth $200 million—that the United States would provide at a later date.
Dan is er niet veel meer van het budget over. En dan zal er ongetwijfeld ook nog een deel van het budget naar Israel gaan bijvoorbeeld (die dus ook voorrang heeft).

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 16-02-2024 18:21:09 ]
pi_212450237
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:26 schreef Ulx het volgende:

[..]
Hoe ga je boeren dwingen die gewassen te verbouwen die nodig zijn aan het front? Of wil je minder ver gaan?
Het moet meer op basis gebeuren van wat er nodig is aan het front in Oekrane. Maar ook om onze eigen voorraden weer op peil te brengen en ons eigen materieel te moderniseren, wij als in het westen.

Oekrane heeft een tekort aan veel dingen. Maar ik heb nergens gehoord dat zij een tekort aan voedsel hebben aan het front of in Oekrane in het algemeen.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:58:20 #26
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_212450264
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
:')
Over het algemeen wordt de val van Avdiivka geweten aan munitie tekort. Daarvoor zijn ze gewoon afhankelijk van de VS, en die werken momenteel niet echt mee.
En het is niet de eerste keer dat de VS wel wat toezegt maar uiteindelijk terugkrabbelt, vraag maar aan de Koerden en de Afghanen.

We zouden in Europa beter moeten beseffen dat als UKR verliest dat we hier grote problemen van gaan ondervinden, van miljoenen extra vluchtingen tot meerdere procenten aan extra BBP voor defensie, want het is nog maar de vraag of iemand oost-Europa gaat helpen, en of de Rus dan wel ophoud bij de Elbe.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2024 @ 13:00:27 #27
pi_212450294
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:58 schreef zalkc het volgende:

[..]
Over het algemeen wordt de val van Avdiivka geweten aan munitie tekort. Daarvoor zijn ze gewoon afhankelijk van de VS, en die werken momenteel niet echt mee.
En het is niet de eerste keer dat de VS wel wat toezegt maar uiteindelijk terugkrabbelt, vraag maar aan de Koerden en de Afghanen.

We zouden in Europa beter moeten beseffen dat als UKR verliest dat we hier grote problemen van gaan ondervinden, van miljoenen extra vluchtingen tot meerdere procenten aan extra BBP voor defensie, want het is nog maar de vraag of iemand oost-Europa gaat helpen, en of de Rus dan wel ophoud bij de Elbe.
Dit is al een heel stuk genuanceerder ;)

Politiek spel is wat de boel nu frustreert, ook in Europa..
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:01:01 #28
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_212450304
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:41 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Er wordt nog steeds erg moeilijk gedaan over zware wapens leveren in de vrees voor escalatie. Taurus bijvoorbeeld. En als er al iets komt, dan maar erg beperkt met de verwachting dat Oekraine voorlopig niet meer moet zeiken. Dat is de houding die je ziet, in tegenstelling tot de mooie woorden die je steeds hoort.

Oekraine bij de NAVO is dus nog een brug te ver, en voorlopig alleen een lekkere worst wat voorgehouden wordt.
Dat moet dus anders. We zijn het eens! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_212450310
twitter
pi_212450317
Ongeveer een jaar terug had je nog geluiden die hoewel altijd maar de vraag in hoeverre geen toneelstuk, kritiek leverde op de hele gang van zaken.

Girkin, wagner. Zijn die er nu nog? Of allemaal opgeruimd?

Deze man moet echt gestopt, dit is echt niet normaal! (Doe ff een open deur).

Waar is de volksopstand? Kan me niet voorstellen dat ik thuis bleef zitten als dit hier aan de hand was, zelfs niet als het bv Thierry was die dit lot onderging.
pi_212450322
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:35 schreef zalkc het volgende:
[ twitter ]
Ik hoop dat het nu duidelijk is om de MAGAAmerikanen niet meer te vertrouwen
klein belangrijk detail toegevoegd
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_212450331
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:58 schreef zalkc het volgende:

[..]

Het blijft ook altijd wel ironisch dat de figuren die hier in het westen altijd het hardste over vluchtelingen/asielzoekers/immigranten tekeer gaan ook altijd de figuren zijn die het hardste tegen maatregelen of beleid zijn dat er op gericht is de problemen elders te verminderen zodat er weer minder mensen deze kant op komen. Of het nou om ontwikkelingshulp of wapenleveranties/hulp aan Oekrane gaat, altijd zijn deze figuren tegen. Om daarna natuurlijk weer wel te gaan huilen dat er er teveel mensen binnenkomen die teveel ellende met zich meebrengen. :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2024 @ 13:05:00 #33
pi_212450354
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef koemleit het volgende:
Ongeveer een jaar terug had je nog geluiden die hoewel altijd maar de vraag in hoeverre geen toneelstuk, kritiek leverde op de hele gang van zaken.

Girkin, wagner. Zijn die er nu nog? Of allemaal opgeruimd?

Deze man moet echt gestopt, dit is echt niet normaal! (Doe ff een open deur).

Waar is de volksopstand? Kan me niet voorstellen dat ik thuis bleef zitten als dit hier aan de hand was, zelfs niet als het bv Thierry was die dit lot onderging.
Wat we hier zien is juist de reden dat veel Russen apathisch zijn. Het doet er toch niet toe en lijden hoort erbij. Dat gaat letterlijk al eeuwen zo.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:10:14 #34
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212450417
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:53 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Nah, dat kan de president dus niet zomaar doen. De artikelen die hij verstuurd via de EDA moet een eerlijke prijs toegewezen krijgen.
Wie bepaald die eerlijke prijs? Een of andere figuur "that serves as the presidents pleasure". Wat we noemen een "appointee", niet een gekozen official.

En wat is de eerlijke prijs van een oude humvee die een negatieve waarde heeft, omdat afvoeren via officiele kanalen alleen maar geld kost?

En er wordt notabene juist aangestipt dat die clustermunitie perfect kwalificeert voor dit h?

quote:
Sterker nog ik durf te wedden dat het materieel wat naar Griekenland verzonden wordt in ruil voor oud materieel van hun voor Oekrane ook vanuit het EDA betaald wordt.
Dus het kan wel?

Verwarrend.

Maar de president kon dat toch niet zomaar doen?

quote:
Waarvan een aantal landen gewoon voorrang hebben (Griekenland valt hier bijvoorbeeld onder).
Waar staat dat? Dat er een lijst is met -ik zeg maar ff- prefered partners vertaalt zich blijkbaar naar dat die landen dibs hebben op?

2de keer dat ik je deze vraag stel, mss dat je nu wil antwoorden.
&lt;signature here&gt;.
pi_212450472
R.I.P Navalny :'(

KGB-er Putler weer blij

;(
pi_212450508
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:13 schreef Dutch_view het volgende:
R.I.P Navalny :'(

KGB-er Putler weer blij

;(
KGB is van de buren in Wit-Rusland :7
A murky, forgotten land.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:20:03 #37
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_212450554
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het blijft ook altijd wel ironisch dat de figuren die hier in het westen altijd het hardste over vluchtelingen/asielzoekers/immigranten tekeer gaan ook altijd de figuren zijn die het hardste tegen maatregelen of beleid zijn dat er op gericht is de problemen elders te verminderen zodat er weer minder mensen deze kant op komen. Of het nou om ontwikkelingshulp of wapenleveranties/hulp aan Oekrane gaat, altijd zijn deze figuren tegen. Om daarna natuurlijk weer wel te gaan huilen dat er er teveel mensen binnenkomen die teveel ellende met zich meebrengen. :')
Dat komt omdat die figuren moeite hebben met de meest eenvoudige puzzel en consequent boos worden op het moment dat "een stukje niet past". En als je dan bedenkt dat het leven uit zeker minstens 1000 stukjes bestaat, begrijp je de staat van constantie woede en frustratie.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_212450573
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:10 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wie bepaald die eerlijke prijs? Een of andere figuur "that serves as the presidents pleasure". Wat we noemen een "appointee", niet een gekozen official.

En wat is de eerlijke prijs van een oude humvee die een negatieve waarde heeft, omdat afvoeren via officiele kanalen alleen maar geld kost?

En er wordt notabene juist aangestipt dat die clustermunitie perfect kwalificeert voor dit h?
[..]
Dus het kan wel?

Verwarrend.

Maar de president kon dat toch niet zomaar doen?
[..]
Waar staat dat? Dat er een lijst is met -ik zeg maar ff- prefered partners vertaalt zich blijkbaar naar dat die landen dibs hebben op?

2de keer dat ik je deze vraag stel, mss dat je nu wil antwoorden.
Zoals ik al zei. De prijs ligt tussen de 5 en 50 procent van de (nieuw?)waarde. 5 procent voor rommel/spul is erg slechte staat. Daar zal die humvee dus onder vallen. en 50 procent voor spullen en goede staat. Waar dus bruikbare ammunitie onder zal vallen, want normale munitie vergaat niet snel. Wie precies bepaald welk percentage nu van toepassing is zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen.

En de laatste keer had ik je die lijst al gegeven met preferred partners. Ik zoek hem even op.

Hier kun je in elk geval wat algemene informatie vinden. En ook de database van EDA gebruik. Al is die helaas niet up to date. De laatste is van 2020. Maar dit geeft je in elk geval een indicatie op wat er nu precies onder valt. En ook de economische waarde van dit soort dingen.
https://www.dsca.mil/programs/excess-defense-articles-eda

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 16-02-2024 13:45:59 ]
pi_212450584
Tja, Navalny. Ik denk dat er inmiddels al genoeg over is gezegd.

Belangrijker nieuws:
russische rente blijft op 16% staan.

Voor een gedetailleerd inzicht in de republikeinse kant op dit moment, kan ik deze Ben Shapiro video aanraden.

Let ook op dat bijna de helft van de Republikeinen vr de hulp aan o.a. Oekraine heeft gestemd, @Extec.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:27:20 #40
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212450628
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:52 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Hij heeft het vooral langer vol gehouden dan verwacht. Maar nu met de uitsluiting van Nadjezdin en de dood van Navalny sluit ik toeval wel uit eigenlijk. Het is klassiek Putinesque symboliek
Ja, en zeker een grote middelvinger naar de rest van de wereld. Misschien was hij ook op zijn pikkie getrapt na al het gehoon over dat interview.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2024 @ 13:29:34 #41
pi_212450643
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:23 schreef oheng het volgende:
Tja, Navalny. Ik denk dat er inmiddels al genoeg over is gezegd.

Belangrijker nieuws:
russische rente blijft op 16% staan.

Voor een gedetailleerd inzicht in de republikeinse kant op dit moment, kan ik deze Ben Shapiro video aanraden.

Let ook op dat bijna de helft van de Republikeinen vr de hulp aan o.a. Oekraine heeft gestemd, @:Extec.
Ik ben geen fan van reps maar er zitten er nog genoeg met het verstand en hart op de juiste plek.
pi_212450679
@ExTec
Dit was het antwoord wat ik de laatste keer gegeven had.

Ook aan de EDA zijn een aantal voorwaarden verbonden. Waarvan de belangrijkste is:

https://uscode.house.gov/(...)21j%20edition:prelim

quote:
2321j. Authority to transfer excess defense articles
(a) Authorization
The President is authorized to transfer excess defense articles under this section to countries for which receipt of such articles was justified pursuant to the annual congressional presentation documents for military assistance programs, or for programs under part VIII of subchapter I of this chapter, submitted under section 2394 of this title, or for which receipt of such articles was separately justified to the Congress, for the fiscal year in which the transfer is authorized.
Biden moet dus eerst de transfers tegenover het Congress rechtvaardigen voor Oekrane. Al lijkt mij dat niet zo'n groot probleem met de situatie daar.

Ook hier is dus Biden zijn macht niet absoluut. Maar zolang hij het goed kan rechtvaardigen kan het congress hier niets tegen doen. (zo interpreteer ik het artikel in elk geval. Dat aan het begin van/tijdens het fiscale jaar (Welke in de US loopt van 1 oktober tot en met 30 september) hij dit eerst moet verantwoorden, voordat hij de macht heeft om het de rest van het jaar dit daadwerkelijk te mogen doen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.)

quote:
(b) Limitations on transfers
(1) The President may transfer excess defense articles under this section only if-
- (A) such articles are drawn from existing stocks of the Department of Defense;
Het materieel moet dus in voorraad zijn bij het ministerie van defensie. En moet dus om wat voor reden ook als overmatig gezien worden. Hier beslist defensie over (al zal dat voor Biden geen probleem moeten zijn. Daar hij de minster van defensie aangesteld heeft en hij bij zijn regering hoort)

quote:
- (B) funds available to the Department of Defense for the procurement of defense equipment are not expended in connection with the transfer;
- (C) the transfer of such articles will not have an adverse impact on the military readiness of the United States;
- (D) with respect to a proposed transfer of such articles on a grant basis, such a transfer is preferable to a transfer on a sales basis, after taking into account the potential proceeds from, and likelihood of, such sales, and the comparative foreign policy benefits that may accrue to the United States as the result of a transfer on either a grant or sales basis;
- (E) the President determines that the transfer of such articles will not have an adverse impact on the national technology and industrial base and, particularly, will not reduce the opportunities of entities in the national technology and industrial base to sell new or used equipment to the countries to which such articles are transferred; and
Ook mag het dus niet ten koste gaan van het verkeerde budget van defensie (inkoopbudget in dit geval). En mag het niet de militaire gereedheid van Amerika negatief benvloeden. Ook is het niet de bedoeling dat de transfer negatief uitpakt voor hun eigen industrie (Dus als er bedrijven zijn die zouden kunnen verdienen aan het verkopen van deze goederen, dan heeft dat prioriteit blijkbaar, maar dit is een overweging die Biden zelf kan maken)

quote:
(c) Terms of transfers
- (2) Priority
Notwithstanding any other provision of law, the delivery of excess defense articles under this section to member countries of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) on the southern and southeastern flank of NATO, to major non-NATO allies on such southern and southeastern flank, to Taiwan, and to the Philippines shall be given priority to the maximum extent feasible over the delivery of such excess defense articles to other countries.
https://www.state.gov/major-non-nato-ally-status/
quote:
Major Non-NATO Ally (MNNA) status is a designation under U.S. law [1] that provides foreign partners with certain benefits in the areas of defense trade and security cooperation. The Major Non-NATO Ally designation is a powerful symbol of the close relationship the United States shares with those countries and demonstrates our deep respect for the friendship for the countries to which it is extended. While MNNA status provides military and economic privileges, it does not entail any security commitments to the designated country.
Currently 18 countries are designated as MNNAs under 22 U.S.C. 2321k and 10 U.S.C. 2350a :
• Argentina, Australia, Bahrain, Brazil, Colombia, Egypt, Israel, Japan, Jordan, Kuwait, Morocco, New Zealand, Pakistan, the Philippines, Qatar, South Korea, Thailand, and Tunisia.
• In addition, Pub. L. 107-228 provides Taiwan shall be treated as an MNNA, without formal designation as such.
Marokko valt onder dit artikel. En heeft dus voorrang op Oekrane volgens de Amerikaanse wet. Dat die overbodige Bradleys daar dus heen gaan en niet naar Oekrane is dus helaas een prioriteit in dit geval. Daar kan Biden dus niet veel aan doen. Zoals je kan zien is Israel ook n van deze landen die prioriteit zou hebben. (indien die Bradleys voor Marokko via EDA gaan natuurlijk.)

quote:
(f) Advance notification to Congress for transfer of certain excess defense articles
(1) In general
The President may not transfer excess defense articles that are significant military equipment (as defined in section 47(9) of the Arms Export Control Act [22 U.S.C. 2794(9)]) or excess defense articles valued (in terms of original acquisition cost) at $7,000,000 or more, under this section or under the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2751 et seq.) until 30 days after the date on which the President has provided notice of the proposed transfer to the congressional committees specified in section 2394–1(a) of this title in accordance with procedures applicable to reprogramming notifications under that section.
Zoals je kan zien zijn er een hoop andere dingen waarvoor Biden eerst het congress moet verwittigen voordat dit verscheept mag worden naar bijvoorbeeld Oekrane. Na het verwittigen moet er dan eerst nog minimaal 30 dagen gewacht worden.

https://www.ecfr.gov/curr(...)ubchapter-M/part-121
Volgens mij moet Biden voor alles met een asterisk in deze lijst eerst een melding maken bij het congress, en dan moet er dus 30 dagen gewacht op worden.
quote:
(2) Contents
Such notification shall include-
- (A) a statement outlining the purposes for which the article is being provided to the country, including whether such article has been previously provided to such country;
- (B) an assessment of the impact of the transfer on the military readiness of the United States;
- (C) an assessment of the impact of the transfer on the national technology and industrial base and, particularly, the impact on opportunities of entities in the national technology and industrial base to sell new or used equipment to the countries to which such articles are to be transferred; and
-(D) a statement describing the current value of such article and the value of such article at acquisition.
Veel papierwerk die gereed gemaakt moet worden dus.
quote:
(g) Aggregate annual limitation
- (1) In general
The aggregate value of excess defense articles transferred to countries under this section in any fiscal year may not exceed $500,000,000.
- (2) Effective date
The limitation contained in paragraph (1) shall apply only with respect to fiscal years beginning after fiscal year 1996.
Ook aan EDA zit dus een limiet, van 500.000.000 dollar (500 miljoen dollar) per fiscaal jaar. Ik heb geen idee hoe die prijs berekend wordt. Of het om nieuw prijzen gaat, of de huidige dagprijs. Maar 500 miljoen als totaal bedrag is natuurlijk een schijntje. Vooral met hoe Amerika de economische waarde berekend van producten, zoals we al een paar keer eerder gezien hebben bij hun schattingen, die later weer aangepast werden (wat positief uitpakte voor Oekrane). Dus ook met EDA kan Biden niet ongelimiteerd spullen naar Oekrane sturen.
quote:
(h) Congressional presentation documents
Documents described in subsection (a) justifying the transfer of excess defense articles shall include an explanation of the general purposes of providing excess defense articles as well as a table which provides an aggregate annual total of transfers of excess defense articles in the preceding year by country in terms of offers and actual deliveries and in terms of acquisition cost and current value. Such table shall indicate whether such excess defense articles were provided on a grant or sale basis.
Dus ze moeten al dit papierwerk (melding onder a: Authorization) bij het congress inleveren om berhaupt via EDA materieel aan Oekrane te leveren. Maar dan ook nog voor een heleboel van deze hulp nog een keer een boel papierwerk (f: Advance notification to Congress for transfer of certain excess defense articles). Omdat ze op de lijst voorkomen.

Ik had mij zo te zien wel vergist in Griekenland. Die staat niet direct op de lijst. Maar Griekenland valt wel onder de NATO. Die dan sowieso dus al voorrang heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 16-02-2024 13:54:55 ]
pi_212450681
De artsen in het fascistische rusland hebben hun conclusies al vr het "onderzoek" klaar: Navalny is een natuurlijke dood gestorven. Je wil als arts namelijk niet uit het raam vallen.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:35:49 #44
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212450690
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:02 schreef Sabata het volgende:

[..]
klein belangrijk detail toegevoegd
Ja want het zijn de REPUBLIKEINEN!!1!1

De politieke wil ontbreekt ook gewoon bij Biden. Face it.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 13:36:52 #45
8781 crew  Frutsel
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:54:36 #46
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212450866
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:34 schreef Delenlill het volgende:

Het materieel moet dus in voorraad zijn bij het ministerie van defensie. En moet dus om wat voor reden ook als overmatig gezien worden. Hier beslist defensie over (al zal dat voor Biden geen probleem moeten zijn. Daar hij de minster van defensie aangesteld heeft en hij bij zijn regering hoort)
.
Waarom doen ze dat dan niet?

quote:
(Dus als er bedrijven zijn die zouden kunnen verdienen aan het verkopen van deze goederen, dan heeft dat prioriteit blijkbaar, maar dit is een overweging die Biden zelf kan maken)
Waarom maakt die die dan niet?

Wil de biden regering nou dat oekraine wint, of niet?

quote:
Maar 500 miljoen als totaal bedrag is natuurlijk een schijntje. Vooral met hoe Amerika de economische waarde berekend van producten, zoals we al een paar keer eerder gezien hebben bij hun schattingen, die later weer aangepast werden (wat positief uitpakte voor Oekrane). Dus ook met EDA kan Biden niet ongelimiteerd spullen naar Oekrane sturen.
Hoezo? Dan passen ze de schatting toch nog een keer aan?
&lt;signature here&gt;.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:55:39 #47
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212450882
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:35 schreef inslagenreuring het volgende:

De politieke wil ontbreekt ook gewoon bij Biden. Face it.
Ben het niet vaak met je eens.
&lt;signature here&gt;.
pi_212450904
quote:
Niet leuk om te lezen maar ik denk dat dit inderdaad is hoe het gaat verder gaat lopen.

Het westen heeft haar kans gehad maar niet genomen.
Te lang geouwehoer en gesteggel over hulp.
En het ziet er niet naar uit dat dit gaat veranderen, althans niet op tijd.
De beslissing had een jaar of twee al geleden moeten worden genomen om op schaal munitie enz te fabriceren. Niks (voldoende) van dat.

Ondertussen sterven veel Oekraieners omdat ze geen munitie hebben en om wat voor reden dan ook zich zonder middelen moeten zien te redden aan het front.

Dit alles gaat nog een politiek en maatschappelijk staartje krijgen (hallo vluchtelingen, success met China, Taiwan), dom.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 14:00:29 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212450929
de Oekrainers hadden zichzelf ook beter voor kunnen/moeten bereiden op die invasie
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:07:36 #50
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_212451014
quote:
88s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:00 schreef sp3c het volgende:
de Oekrainers hadden zichzelf ook beter voor kunnen/moeten bereiden op die invasie
En georgie in 2008 ook ofzo?
&lt;signature here&gt;.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')