Dat is weer net niet helemaal de discussie lijkt me. @Bouke-p beweert helemaal niets te hebben aan de waardestijging en dat verhaal is ruimschoots ontkracht.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar kan jij nu een huis kopen wat in 2016 een half miljoen kostte en nu ook 2 ton in prijs gestegen is? Vermoedelijk niet en dan heb je gelijk de reden dat er momenteel zo weinig huizen te koop staan.
Dank jequote:
Mwah, ik zit daar niet bijzonder veel boven en dan is 1400 huur echt niet een onoverkomelijk bedrag hoor. Mits mijn huis in de tussentijd verkocht wordt, anders wordt het wat vervelender.quote:Op donderdag 8 februari 2024 10:24 schreef phpmystyle het volgende:
Neemt niet weg dat 1300 huur gewoon hoog is. Zeker voor middenklasse inkomens van netto 2.500 en de 3.500
Maar zijn die duurdere huizen ook zo in prijs gestegen? Kan me voorstellen dat er in het hogere segment minder schaarste is.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar kan jij nu een huis kopen wat in 2016 een half miljoen kostte en nu ook 2 ton in prijs gestegen is? Vermoedelijk niet en dan heb je gelijk de reden dat er momenteel zo weinig huizen te koop staan.
Dat is wel heel overdreven inderdaad. En dan heb jij nog de 'pech' dat je een object hebt gekocht van relatief weinig waarde, huizen van 4 ton zijn regelmatig 5,5 ton waard nu.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik woon hier nog minder dan 4 jaar. En percentueel is het echt absurd: mijn huis is 43% in waarde gestegen (van 172.000 naar 247.000 euro). Een stijging van 43% in 4 jaar, dat is gewoon echt niet normaal.
Tja, het verhaal daarover is duidelijk. Je hebt in ieder geval de keuze om ooit je 'fictieve vermogen' te realiseren en je lasten zijn honderden euro's lager dan mensen nu zouden moeten betalen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:27 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb mijn huis in 2015 gekocht. Inderdaad ook een vermogend man geworden. Op papier dan.
Gevoelsmatig is het wel dichterbij elkaar gekomen ja. Mijn woning (hoekwoning) is bijv bijna verdubbeld. Van 2,5 in 2016 (toen nog echt een kopersmarkt) naar tegen de 5 ton nu. 2-onder-1 kap was toen rond de 5. Nu 7.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar zijn die duurdere huizen ook zo in prijs gestegen? Kan me voorstellen dat er in het hogere segment minder schaarste is.
Kortom, de mensen die een jaar of 10 geleden gekocht hebben zijn ontzettend vermogend.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:29 schreef alpeko het volgende:
[..]
Gevoelsmatig is het wel dichterbij elkaar gekomen ja. Mijn woning (hoekwoning) is bijv bijna verdubbeld. Van 2,5 in 2016 (toen nog echt een kopersmarkt) naar tegen de 5 ton nu. 2-onder-1 kap was toen rond de 5. Nu 7.
Dat is wel flink hoger dan de normen van het Nibud, die adviseren dat je woonlasten niet meer dan, dacht ik, 30% van je inkomen zou moeten zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah, ik zit daar niet bijzonder veel boven en dan is 1400 huur echt niet een onoverkomelijk bedrag hoor. Mits mijn huis in de tussentijd verkocht wordt, anders wordt het wat vervelender.
Sterker nog, je 'nieuwe' huis is meestal duurder dan je huidige huis (meeste mensen maken stapjes omhoog volgens mij), dus die is in absolute zin nog duurder geworden, wat ongunstig is.quote:Op donderdag 8 februari 2024 13:44 schreef Hanca het volgende:
Dat een 'gezonde huizenmarkt niet goed is voor mensen met een huis' wordt trouwens overdreven. Je hebt niks aan de stijgende prijs van je huis, als je nieuwe huis ook stijgt. En ook niet als je er in wil blijven wonen.
Mwah. Als ik mijn eigen situatie in ogenschouw neem...huis opgeleverd in 2018 met een prijs van 540.000 von, verderop in de straat is er eenzelfde huis (detals verschillen maar vrijwel gelijk) voor net onder een miljoen verkocht (990.000 kk) waarbij de verkoper ook nog eens bedong nog 4 maanden in het huis te blijven.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar zijn die duurdere huizen ook zo in prijs gestegen? Kan me voorstellen dat er in het hogere segment minder schaarste is.
Maar daar zitten toch helemaal geen voordelen aan voor de verkoper want die betaalt voor zijn nieuwe huis ook weer meer?quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mwah. Als ik mijn eigen situatie in ogenschouw neem...huis opgeleverd in 2018 met een prijs van 540.000 von, verderop in de straat is er eenzelfde huis (detals verschillen maar vrijwel gelijk) voor net onder een miljoen verkocht (990.000 kk) waarbij de verkoper ook nog eens bedong nog 4 maanden in het huis te blijven.
Complete waanzin als je het mij vraagt maar dit is gewoon 100% realiteit.
Ik kan mijn huidige huis niet meer kopen als ik dat nu zou moeten doen. Ik kan wel eenzelfde huis kopen, ok, paar ton erbij lukt ook nog wel maar dat heeft met inkomensstijging te maken en niet met overwaarde.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar daar zitten toch helemaal geen voordelen aan voor de verkoper want die betaalt voor zijn nieuwe huis ook weer meer?
En zelfs al wordt het probleem weer opgelost en zakt de huizenprijs weer. Door de inflatie is mijn hypotheek en rente goedkoper dan ooit geworden.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Tja, het verhaal daarover is duidelijk. Je hebt in ieder geval de keuze om ooit je 'fictieve vermogen' te realiseren en je lasten zijn honderden euro's lager dan mensen nu zouden moeten betalen.
Dat is vrij vermogend inderdaad.
https://people.utwente.nl/h.vanderkolkquote:Op donderdag 8 februari 2024 13:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helemaal eens met de analyse van politicoloog Henk van de Kolk (Henk van der Kolk is een oud-FNV-kanon)
Je ziet nu al dat hij wegloopt voor zijn verantwoordelijkheden, zonder dat netjes persoonlijk mede te delen aan zijn gesprekspartners. Alleen dat is al tekenend dat je ongeschikt bent om te besturen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 13:50 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoe is Omtzigt een slechte bestuurder als hij nog nooit bewindspersoon is geweest en zijn officiele functie politicus/volksvertegenwoordiger is?
Is Wilders wel in staat om te besturen na het Catshuis?quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:46 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je ziet nu al dat hij wegloopt voor zijn verantwoordelijkheden, zonder dat netjes persoonlijk mede te delen aan zijn gesprekspartners. Alleen dat is al tekenend dat je ongeschikt bent om te besturen.
Zeker wel.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:49 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Is Wilders wel in staat om te besturen na het Catshuis?
Ik zie niet zoveel reden voor zakkende huizenprijzen eerlijk gezegd. Maar goed, dat is een ietwat ander topic al heeft het ook wel met politiek te maken.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En zelfs al wordt het probleem weer opgelost en zakt de huizenprijs weer. Door de inflatie is mijn hypotheek en rente goedkoper dan ooit geworden.
Er staat een hele nieuwe generatie voor je klaar om je dat voordeel op een andere manier terug te laten betalen.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En zelfs al wordt het probleem weer opgelost en zakt de huizenprijs weer. Door de inflatie is mijn hypotheek en rente goedkoper dan ooit geworden.
Hoe dan?quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er staat een hele nieuwe generatie voor je klaar om je dat voordeel op een andere manier terug te laten betalen.
Ik was nogal ruim. Maar van 2.700 1.300 huur moeten betalen blijft er nog 1.400 over. Daar gaat vaak ook nog 150 aan energie vanaf. Dan vind ik het niet heel ruim meer. En zeker geen gewenste uitgangssituatie.quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah, ik zit daar niet bijzonder veel boven en dan is 1400 huur echt niet een onoverkomelijk bedrag hoor. Mits mijn huis in de tussentijd verkocht wordt, anders wordt het wat vervelender.
Mijn buurvrouw ook, die gaat samenwonen. Huis gekocht november 2020, het huis wordt nu op de markt gezet voor 40% meer (hier gaat het om 4 ton en 5,5+ ton).quote:Op donderdag 8 februari 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik woon hier nog minder dan 4 jaar. En percentueel is het echt absurd: mijn huis is 43% in waarde gestegen (van 172.000 naar 247.000 euro). Een stijging van 43% in 4 jaar, dat is gewoon echt niet normaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |