abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212347476
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh dat kan best. Dit soort woningnood heeft de afgelopen 60 jaar 2x eerder bestaan en is 2x ook opgelost. Dus dat kan ook wel een 3e keer.

Men heeft vooral met veel tegenslag te maken om het op te lossen nu. Maar het kan zomaar dat dat over een paar jaar ineens weer heel anders is.
Oplossen betekent in dit geval dat er de komende jaren ontzettend veel moet wordt bijgebouwd, dat is de enige oplossing. En als dat gebeurt is zullen de huizenprijzen hooguit stagneren.
pi_212347521
twitter
pi_212347534
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Oplossen betekent in dit geval dat er de komende jaren ontzettend veel moet wordt bijgebouwd, dat is de enige oplossing. En als dat gebeurt is zullen de huizenprijzen hooguit stagneren.
En toch zijn de huizenprijzen een aantal keer volledig onderuit gegaan, zonder dat er minder mensen en dus minder behoefte aan huizen was.

En het gekke is: van 2012 tot 2021 (van toen kan ik de cijfers vinden) steeg het aantal woningen harder dan het aantal huishoudens en toch nam de krapte op de huizenmarkt toe.

Er zit dus ergens iets tussen, dat maakt dat de vraag naar huizen niet het aantal huishoudens is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212347553
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat was niet geheel toevallig de periode dat de economie in elkaar donderde en de bankencrisis plaatsvond. Dat zie ik nu voorlopig niet gebeuren.
Lehman was een complete black swan.

Eén idioot in Nederland die duizend mensen opblaast (angst = economie). TMSC dat genationaliseerd wordt en de fall-out daarvan, Poetin die toch raar doet... you never know. De grootste angst zit voor mij overigens nog in de rente, we zitten daar in de EU in een hopeloze spagaat.

Deze speech uit 2020 over zogenaamde "fictional narratives" van het ECB-beleid was wel tekenend wat dat betreft:

The conversation is dominated by various narratives, such as the “expropriation” of German savers through “punishment rates”, the “flood of money” that will inevitably lead to massive inflation, and the creation of “zombie firms” as a result of expansionary monetary policy.

In my remarks today, I would like to take a closer look at some of these narratives and discuss them in the light of the facts.

Nou, die punishment rates zijn er gekomen, de massive inflation is er gekomen ja, maar Poetin, de zombiebedrijven zijn er gekomen. En daar zijn we nog lang niet vanaf. En ondertussen zitten we met een ECB die één godvergeten taak heeft en er nog nooit is in geslaagd om die te volbrengen.

Het voordeel voor Nederlanders is wel dat die hun hypotheek voor 30, of tenminste 10, jaar vastzetten en dus wel betaalbaar blijft, maar het beïnvloedt de prijzen wel natuurlijk.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  donderdag 8 februari 2024 @ 15:52:07 #230
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212347574
quote:
88s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Verzinnen ze wel iets op, vooral andere dingen belasten. Niet onterecht overigens.
Wat gaan ze dan belasten? En waarom is dat terecht?
pi_212347596
quote:
7s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Lehman was een complete black swan.

Eén idioot in Nederland die duizend mensen opblaast (angst = economie). TMSC dat genationaliseerd wordt en de fall-out daarvan, Poetin die toch raar doet... you never know. De grootste angst zit voor mij overigens nog in de rente, we zitten daar in de EU in een hopeloze spagaat.

Deze speech uit 2020 over zogenaamde "fictional narratives" van het ECB-beleid was wel tekenend wat dat betreft:

The conversation is dominated by various narratives, such as the “expropriation” of German savers through “punishment rates”, the “flood of money” that will inevitably lead to massive inflation, and the creation of “zombie firms” as a result of expansionary monetary policy.

In my remarks today, I would like to take a closer look at some of these narratives and discuss them in the light of the facts.

Nou, die punishment rates zijn er gekomen, de massive inflation is er gekomen ja, maar Poetin, de zombiebedrijven zijn er gekomen. En daar zijn we nog lang niet vanaf. En ondertussen zitten we met een ECB die één godvergeten taak heeft en er nog nooit is in geslaagd om die te volbrengen.

Het voordeel voor Nederlanders is wel dat die hun hypotheek voor 30, of tenminste 10, jaar vastzetten en dus wel betaalbaar blijft, maar het beïnvloedt de prijzen wel natuurlijk.
daarom zaak om vanaf je laptop/PC te kunnen werken of genoeg te kunnen verdienen, zodat je locatie niet meer zo vast zit aan een bepaalde locatie :)
als het enigszins kan en je een luie millennial/gen z'er bent en dus niet fysiek werkt natuurlijk

aan het hoofd van de ECB staat een politica, geen centraal bankier
  donderdag 8 februari 2024 @ 15:55:40 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212347614
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 15:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ja dan bijbouwen zal waarschijnlijk ook wel gaan gebeuren. De intentie is er. Alleen hebben ze nog gewoon even geen mazzel door schaarsteproblemen, personeelstekort en boze boeren. Maar die boze boeren zijn zich al in hoog tempo onmogelijk aan het maken nu. En de economie koelt af, dus dat zal bouwkosten ook weer drukken.

En als die huizen er staan kan het zeker omlaag. Dat hebben we rond 2012 wel gezien.
pi_212347856
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:58 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Ik heb een koophuis, maar waarom moet ik blij zijn van de waardestijging? Ik heb er echt helemaal niks aan.
Als ik zou willen verhuizen dan is het leuk dat mijn huis 200k meer opbrengt, maar een anders huis is net zo goed in waarde gestegen.

Lood om oud ijzer dus, de enige die profiteren zijn de overheid en de makelaar.
Ik zeg ook niet voor niets: op papier. Toch worden mensen er doorgaans heel blij van. Iets te blij vaak want zoals je zegt: als je verkoopt en je wil iets nieuws kopen zit je met diezelfde hoge prijzen.

Toch zitten er nog wel wat voordelen aan. Je bouwt, hoe je het ook bekijkt, vermogen op, dat ook nog eens nauwelijks belast wordt (terecht wmb maar dat is een andere discussie). Wil je kleiner gaan wonen, of de boel verkopen om goedkoop in het buitenland te gaan wonen of wat dan ook, dan ben je spekkoper. De meeste mensen hebben een (forse) hypotheekschuld ook. Met 2+ ton aan overwaarde zit je toch lekkerder dan als je een ton onderwater staat.

Zelf heb ik een koopappartement en dat is sinds ik het gekocht heb meer dan over de kop gegaan (jaartje of 6, niet te geloven :') ). Als ik dat vertel doen mensen ook nogal eens alsof ik de jackpot gewonnen heb. Dat ik door die stijgende prijzen steeds verder verwijderd raak van een leuk gewoon huis kopen (want de prijzen stijgen sneller dan ik er tegenop kan werken/sparen) krijg ik ze doorgaans nauwelijks aan het verstand gebracht.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 februari 2024 @ 16:18:37 #234
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212347893
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als ik dat vertel doen mensen ook nogal eens alsof ik de jackpot gewonnen heb. Dat ik door die stijgende prijzen steeds verder verwijderd raak van een leuk gewoon huis kopen (want de prijzen stijgen sneller dan ik er tegenop kan werken/sparen) krijg ik ze doorgaans nauwelijks aan het verstand gebracht.
Ik zou dat ook gezegd hebben, ware het niet dat ik zelf even heb zitten rekenen voor mijn eigen situatie. Ik zou er gewoon op achteruit gaan tov mijn huidige sociale huurwoning, en er geen meter mee opschieten.

Ik moet er nog eens echt goed voor gaan zitten, maar ik heb een voorlopige conclusie dat ik nu harder kan sparen dan in een koophuis. Krankzinnig.

PS. Grolk
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212348011
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik zou dat ook gezegd hebben, ware het niet dat ik zelf even heb zitten rekenen voor mijn eigen situatie. Ik zou er gewoon op achteruit gaan tov mijn huidige sociale huurwoning, en er geen meter mee opschieten.

Ik moet er nog eens echt goed voor gaan zitten, maar ik heb een voorlopige conclusie dat ik nu harder kan sparen dan in een koophuis. Krankzinnig.
Wat reken je dan bij hypotheek, alleen de rente of ook de aflossing? Want aflossen is natuurlijk een vorm van sparen en komt bij verkoop terug, of als je er in blijft wonen komt het terug doordat je na 30 jaar geen maandlasten meer hebt voor je huis. Dus je moet van de hypotheek alleen de rente meenemen. Wel heb je natuurlijk onderhoudskosten (reken zo'n 300 euro per maand).

Dan kan sociale huur natuurlijk goedkoper zijn, dat is dan ook gesubsidieerd. Niet voor niets dat steeds meer partijen scheefwonen willen aanpakken, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de overheid mensen die zelf een huis kunnen betalen gesubsidieerd laat wonen. Gewone huur is praktisch nooit goedkoper dan kopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 8 februari 2024 @ 16:31:13 #236
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212348029
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet voor niets: op papier. Toch worden mensen er doorgaans heel blij van. Iets te blij vaak want zoals je zegt: als je verkoopt en je wil iets nieuws kopen zit je met diezelfde hoge prijzen.

Toch zitten er nog wel wat voordelen aan. Je bouwt, hoe je het ook bekijkt, vermogen op, dat ook nog eens nauwelijks belast wordt (terecht wmb maar dat is een andere discussie). Wil je kleiner gaan wonen, of de boel verkopen om goedkoop in het buitenland te gaan wonen of wat dan ook, dan ben je spekkoper. De meeste mensen hebben een (forse) hypotheekschuld ook. Met 2+ ton aan overwaarde zit je toch lekkerder dan als je een ton onderwater staat.

Zelf heb ik een koopappartement en dat is sinds ik het gekocht heb meer dan over de kop gegaan (jaartje of 6, niet te geloven :') ). Als ik dat vertel doen mensen ook nogal eens alsof ik de jackpot gewonnen heb. Dat ik door die stijgende prijzen steeds verder verwijderd raak van een leuk gewoon huis kopen (want de prijzen stijgen sneller dan ik er tegenop kan werken/sparen) krijg ik ze doorgaans nauwelijks aan het verstand gebracht.
Kun je nagaan hoe dat is voor mensen zónder koopappartement (of koophuis)..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212348048
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Vrij rampzalig als je geen (zeer) vermogende ouders hebt of zelf echt goed verdient of in de nabije toekomst gaat verdienen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 februari 2024 @ 16:33:47 #238
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212348059
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat reken je dan bij hypotheek, alleen de rente of ook de aflossing? Want aflossen is natuurlijk een vorm van sparen en komt bij verkoop terug, of als je er in blijft wonen komt het terug doordat je na 30 jaar geen maandlasten meer hebt voor je huis. Dus je moet van de hypotheek alleen de rente meenemen. Wel heb je natuurlijk onderhoudskosten (reken zo'n 300 euro per maand).

Dan kan sociale huur natuurlijk goedkoper zijn, dat is dan ook gesubsidieerd. Niet voor niets dat steeds meer partijen scheefwonen willen aanpakken, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de overheid mensen die zelf een huis kunnen betalen gesubsidieerd laat wonen. Gewone huur is praktisch nooit goedkoper dan kopen.
Aflossing reken ik gewoon onder sparen natuurlijk. En op dit moment val ik nipt onder de sociale huur grens, dus niets scheefwonen. Over een jaar zal ik er wel boven zitten, maar dan nog is het vast niet zo extreem dat ik me schuldig moet gaan voelen ofzo.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212348109
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Aflossing reken ik gewoon onder sparen natuurlijk. En op dit moment val ik nipt onder de sociale huur grens, dus niets scheefwonen. Over een jaar zal ik er wel boven zitten, maar dan nog is het vast niet zo extreem dat ik me schuldig moet gaan voelen ofzo.
Nee joh, de 'scheefwoners' krijgen al lang de schuld niet meer. Momenteel zijn het echt de asielzoekers die het gedaan hebben. Oh, en de senioren die niet doorstromen naar niet bestaande seniorenwoningen.

Al denk ik wel dat in de volgende ronde van de schuld geven de alleenstaanden aan de beurt zijn. WAAROM GAAN DIE NIET TROUWEN OF SAMENWONEN MET EEN KENNIS OF EEN WILDVREEMDE OF ZO?!?!? :(
pi_212348141
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat laatste stuk was ook geen commentaar op jou. Het was meer een algemene politieke observatie dat steeds meer partijen scheefwonen aan willen pakken, juist ook omdat met de huidige krapte het niet te verantwoorden is als scheefhuurders de gesubsidieerde huizen bezetten. Of jij er wel of geen recht op hebt weet ik niet en als jij zegt van wel geloof ik je onmiddelijk.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 februari 2024 @ 16:40:40 #241
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212348150
quote:
10s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Al denk ik wel dat in de volgende ronde van de schuld geven de alleenstaanden aan de beurt zijn. WAAROM GAAN DIE NIET TROUWEN OF SAMENWONEN MET EEN KENNIS OF EEN WILDVREEMDE OF ZO?!?!? :(
* Nattekat snel Tinder installeert
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_212348160
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En ook lekker voor de mensen die zoiets erven, want door de vergrijzing gaat dat gebeuren. En lekker voor de staat als belasting.

De kloof tussen de haves en de have nots wordt steeds groter.
Erf je zo een 5 a 6 ton afbetaalde woning. Terwijl je in je eigen koopwoning zit.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 februari 2024 @ 16:42:51 #243
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212348174
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste stuk was ook geen commentaar op jou. Het was meer een algemene politieke observatie dat steeds meer partijen scheefwonen aan willen pakken, juist ook omdat met de huidige krapte het niet te verantwoorden is als scheefhuurders de gesubsidieerde huizen bezetten. Of jij er wel of geen recht op hebt weet ik niet en als jij zegt van wel geloof ik je onmiddelijk.
Ik heb ook altijd gezegd dat scheefhuur aangepakt moet worden, maar ik zit zelf nu in de situatie dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Misschien zit ik zelfs al boven de grens, dat zie ik aan het einde van het jaar pas.

Het probleem is dat ik nergens heen kan, dat ik leeggetrokken word als ik al iets vind, en verhuizen is kut.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 8 februari 2024 @ 16:45:28 #244
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_212348196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:40 schreef Nattekat het volgende:

[..]
* Nattekat snel Tinder installeert
Japanse studente met ouders die goed in de slappe was zitten?
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_212348198
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik heb ook altijd gezegd dat scheefhuur aangepakt moet worden, maar ik zit zelf nu in de situatie dat ik er eigenlijk niet omheen kan. Misschien zit ik zelfs al boven de grens, dat zie ik aan het einde van het jaar pas.

Het probleem is dat ik nergens heen kan, dat ik leeggetrokken word als ik al iets vind, en verhuizen is kut.
In de huidige markt vind ik het ook niet kunnen om die mensen hun huis uit te zetten. Maar de huur aanpassen naar (meer) marktconform kan natuurlijk wel. Sterker: daar kun je prima dat puntensysteem voor gebruiken. En de corporatie kan met de hogere inkomsten weer makkelijker nieuwe huizen bouwen.
  donderdag 8 februari 2024 @ 16:49:20 #246
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212348223
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de huidige markt vind ik het ook niet kunnen om die mensen hun huis uit te zetten. Maar de huur aanpassen naar (meer) marktconform kan natuurlijk wel. Sterker: daar kun je prima dat puntensysteem voor gebruiken. En de corporatie kan met de hogere inkomsten weer makkelijker nieuwe huizen bouwen.
En die huurder maakt nog minder kans om iets te kunnen kopen. Want er valt al niet tegen de stijgende koopprijzen op te sparen, maar als je huur wordt verhoogd al helemaal niet meer natuurlijk..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212348235
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:41 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En ook lekker voor de mensen die zoiets erven, want door de vergrijzing gaat dat gebeuren. En lekker voor de staat als belasting.

De kloof tussen de haves en de have nots wordt steeds groter.
Erf je zo een 5 a 6 ton afbetaalde woning. Terwijl je in je eigen koopwoning zit.
En dan allemaal nog ziedend worden op de erfbelasting.
pi_212348243
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En die huurder maakt nog minder kans om iets te kunnen kopen. Want er valt al niet tegen de stijgende koopprijzen op te sparen, maar als je huur wordt verhoogd al helemaal niet meer natuurlijk..
Precies, en zo wordt de groep mensen die tussen wal en schip vallen steeds groter.
pi_212348259
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Klopt, maar daarom moet de overheid nog steeds niet mensen subsidie geven die er geen recht op hebben. Dan kunnen ze beter goedkope startersleningen gaan subsideren oid.

Dat de hoge huizenprijzen moeten worden aangepakt is duidelijk. Want inderdaad is dit voor starters niet of nauwelijks meer te doen. En ik vind de nieuwe huurwet van De Jonge wat dat betreft een goede stap in de richting.
pi_212348372
twitter

dit soort zieke gekken in de kamer :') :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')