Het kabinet is geklapt omdat de VVD er met D66 al niet uit kwam wat te doen met het probleem van de asielinstroom. Hoe realistisch is het dan om te denken dat ze er met PvdA/GL bij wel uitkomen? Het wordt steeds pijnlijker dat het kabinet over deze kwestie en op die manier is gevallen. Ik ga bijna denken dat Rutte het met voorbedachte rade deed.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
PvdAGL-VVD-NSC-D66 is wel de enige nog op tafel liggende optie voor een meerderheidskabinet, dus het zou nu wel het verkennen waard moeten zijn.
Dat met de migratie was dat VVD niet uitkwam met CU ipv D66quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het kabinet is geklapt omdat de VVD er met D66 al niet uit kwam wat te doen met het probleem van de asielinstroom. Hoe realistisch is het dan om te denken dat ze er met PvdA/GL bij wel uitkomen? Het wordt steeds pijnlijker dat het kabinet over deze kwestie en op die manier is gevallen. Ik ga bijna denken dat Rutte het met voorbedachte rade deed.
Neemt niet weg dat ik het met je eens bent dat dit nu de volgende verkenningsfase zal zijn maar ik zie het somber in. VVD heeft heel veel te verliezen en PvdA/GL heeft een zeer comfortabele onderhandelingspositie.
Denk ook niet dat ze er uit komen, maar je moet deze optie gewoon bekijken voor je naar minderheids- of extraparlementaire opties kijkt denk ik.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het kabinet is geklapt omdat de VVD er met D66 al niet uit kwam wat te doen met het probleem van de asielinstroom. Hoe realistisch is het dan om te denken dat ze er met PvdA/GL bij wel uitkomen? Het wordt steeds pijnlijker dat het kabinet over deze kwestie en op die manier is gevallen. Ik ga bijna denken dat Rutte het met voorbedachte rade deed.
Neemt niet weg dat ik het met je eens bent dat dit nu de volgende verkenningsfase zal zijn maar ik zie het somber in. VVD heeft heel veel te verliezen en PvdA/GL heeft een zeer comfortabele onderhandelingspositie.
Omtzigt is niet zo goed in dingen definitief uitsluiten, dus je blijft met hem praten ook als dat geen zin meer heeft, zo lijkt het. Nu is het ook eerder de fractie die de deur dicht deed, waarna Omtzigt hem weer op een kier zette, zo heb ik het gevoel.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik vooral dat-ie toch zo lang bij het overleg betrokken is geweest, ondanks dat-ie er niet in geloofde. Dat wekt het gevoel en de hoop bij de andere partijen dat-ie toch voor dingen open staat en er vertrouwen in heeft dat het goed kan komen. Maar dat was dus niet zo.
Dat deed ie ook, omdat ie dacht er een verkiezingszege mee te boeken en groter dan de PVV te worden. Voor zichzelf was de weg vrij richting NAVO-chef. Dat eerste deel is pijnlijk ontploft, dat tweede ziet er goed uit maar ook daar verwacht ik nog wel een onverwachtse move van een ander.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Helemaal mee eensquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk ook niet dat ze er uit komen, maar je moet deze optie gewoon bekijken voor je naar minderheids- of extraparlementaire opties kijkt denk ik.
Voorlopig is Rutte nog wel even minister-president iigquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat deed ie ook, omdat ie dacht er een verkiezingszege mee te boeken en groter dan de PVV te worden. Voor zichzelf was de weg vrij richting NAVO-chef. Dat eerste deel is pijnlijk ontploft, dat tweede ziet er goed uit maar ook daar verwacht ik nog wel een onverwachtse move van een ander.
Het is vervelend dat we zo moeten gissen naar Omtzigts ideen, in plaats van dat-ie er gewoon duidelijk over is.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt is niet zo goed in dingen definitief uitsluiten, dus je blijft met hem praten ook als dat geen zin meer heeft, zo lijkt het. Nu is het ook eerder de fractie die de deur dicht deed, waarna Omtzigt hem weer op een kier zette, zo heb ik het gevoel.
Helaas wel jaquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:08 schreef alpeko het volgende:
[..]
Voorlopig is Rutte nog wel even minister-president iig
Ik had geloof ik uitgerekend dat het precies op 1 januari 2025 is dat dit kabinet langer demissionair is dan het missionair was, zouden ze dat gaan halen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:08 schreef alpeko het volgende:
[..]
Als er iets duidelijk is geworden, dan is het dat wel. Van begin tot einde overigens: premier willen worden of niet, het programma dat maar niet kwam, niet met de PVV "maar wel over eigen schaduw heenstappen", gaan zitten met de PVV, de PVV afwijzen, het laten afketsen op iets wat totaal uit het niets komt, een appje sturen aan Plasterk, klaar met deze fase, klaar voor de volgende fase: er is geen normale Nederlander die hier ook maar iets richtinggevends aan kan ontlenen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is vervelend dat we zo moeten gissen naar Omtzigts ideen, in plaats van dat-ie er gewoon duidelijk over is.
Als ze eenmaal overgaan op een minderheidskabinet kan het snel gaan. Maar we gaan eerst nog het onmogelijke verkennen omdat dat nu eenmaal het onderzoeken waard is.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had geloof ik uitgerekend dat het precies op 1 januari 2025 is dat dit kabinet langer demissionair is dan het missionair was, zouden ze dat gaan halen?
Dat ben ik fundamenteel met je oneens. Omzigt kan overduidelijk niet met de druk omgaan. Het probleem is niet dat hij de besprekingen laat klappen. Dat is standaard in formaties. Het verschil is dat het geen ander doel lijkt te dienen dan hem uit de schijnwerpers te halen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is geen wegloopgedrag. Omtzigt zei voor de verkiezingen dat het moeilijk zo niet onmogelijk werd met de PVV, Omtzigt zei vlak na de verkiezingen dat het moeilijk zo niet onmogelijk werd met de PVV, Omtzigt zegt nu dat het moeilijk zo niet onmogelijk lijkt met de PVV. Eigenlijk is hij enorm constant.
Dat het doel is hem uit de schijnwerpers te halen ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Het is gewoon geklapt op de inhoud.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:17 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat ben ik fundamenteel met je oneens. Omzigt kan overduidelijk niet met de druk omgaan. Het probleem is niet dat hij de besprekingen laat klappen. Dat is standaard in formaties. Het verschil is dat het geen ander doel lijkt te dienen dan hem uit de schijnwerpers te halen.
Als NSC niet in in het kabinet wil is het kansloos om een meerderheidskabinet te vormenquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:20 schreef Hanca het volgende:
En ik denk dat NSC sowieso niet zelf in een coalitie gaat, welke dan ook. Die willen meer macht voor de Kamer en dat willen ze zelf uitvoeren door controleur te zijn, geen coalitie.
Hopelijk is dat ook de conclusie van Plasterk.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als NSC niet in in het kabinet wil is het kansloos om een meerderheidskabinet te vormen
Klopt. Maar NSC geeft ook steeds aan dat een meerderheidskabinet helemaal hun voorkeur niet heeft. En dat kunnen ze inderdaad afdwingen, dus waarom zouden ze zich in een meerderheidskabinet laten dwingen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als NSC niet in in het kabinet wil is het kansloos om een meerderheidskabinet te vormen
Dat zou ook nog wel eens een pijnlijk puntje kunnen worden jaquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:08 schreef alpeko het volgende:
[..]
Bovendien is formeren met het oog op potentieel virtuele zetels een wankel uitgangspunt. En het is ook geen kiezersbedrog zoals een user hier aangaf, want als er niet geformeert kan worden op rechts dan zijn de anderen aan zet. Misschien zou men het mislukken van een PVV coalitie aan de PVV kunnen verwijten als kiezersbedrog (ze hadden NSC ook niet kunnen uitnodigen), maar voor de rest.. We hebben daar in het verleden ook niet emotioneel over gedaan. Nederland moet gewoon bestuurd worden.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:17 schreef Hexagon het volgende:
Terug naar de stembus zou echt een idioot idee zou. Lekker voorbeeld ook "Ben je niet tevreden met de uitslag? Verkloot de onderhandelingen gewoon en je krijgt een nieuwe kans."
Laten we wel wezen, Omtzigt heeft weliswaar de toeslagenaffaire samen met Renske Leijten goed aan de kaak gesteld (dat ie 'm ook gedeeltelijk mee veroorzaakt heeft als kritisch kamerlid vergeten we dan maar even), maar voor de rest is het vooral een kamerlid geweest dat niet voor niets niet zo populair was binnen de partij. Het is nogal een ongeleid onduidelijk projectiel met rare fratsen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Als er iets duidelijk is geworden, dan is het dat wel. Van begin tot einde overigens: premier willen worden of niet, het programma dat maar niet kwam, niet met de PVV "maar wel over eigen schaduw heenstappen", gaan zitten met de PVV, de PVV afwijzen, het laten afketsen op iets wat totaal uit het niets komt, een appje sturen aan Plasterk, klaar met deze fase, klaar voor de volgende fase: er is geen normale Nederlander die hier ook maar iets richtinggevends aan kan ontlenen.
Dat is nog ver weg. Wel mogelijk als het uiteindelijk uitdraait op nieuwe verkiezingen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had geloof ik uitgerekend dat het precies op 1 januari 2025 is dat dit kabinet langer demissionair is dan het missionair was, zouden ze dat gaan halen?
Bovendien heeft NL de PVV de grootste gemaakt, dus ik wil eerst van die formatie kunnen genieten. Waar voor mijn geld.quote:Op woensdag 7 februari 2024 11:17 schreef Hexagon het volgende:
Terug naar de stembus zou echt een idioot idee zou. Lekker voorbeeld ook "Ben je niet tevreden met de uitslag? Verkloot de onderhandelingen gewoon en je krijgt een nieuwe kans."
Wat dat betreft zat hij met Geert, Lientje en in mindere mate Dilan wel met gelijkgestemden aan tafel danquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:27 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, Omtzigt heeft weliswaar de toeslagenaffaire samen met Renske Leijten goed aan de kaak gesteld (dat ie 'm ook gedeeltelijk mee veroorzaakt heeft als kritisch kamerlid vergeten we dan maar even), maar voor de rest is het vooral een kamerlid geweest dat niet voor niets niet zo populair was binnen de partij. Het is nogal een ongeleid onduidelijk projectiel met rare fratsen.
Tenzij hij naar de nato gaat. En dan? Denk daar eens over naquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:08 schreef alpeko het volgende:
[..]
De enige manier waarop dat voor de vvd wellicht zou kunnen is als Timmermans het premierschap aan Yezilgoz laat. Dat wordt zijdens de vvd als een soort ultieme hoofdprijs gezien.quote:Op woensdag 7 februari 2024 10:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
PvdAGL-VVD-NSC-D66 is wel de enige nog op tafel liggende optie voor een meerderheidskabinet, dus het zou nu wel het verkennen waard moeten zijn.
Dan mag een of andere junior het stokje overnemen, zoals al met zoveel opgestapte ministers is gebeurd.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tenzij hij naar de nato gaat. En dan? Denk daar eens over na
Ik neem aan dat zelfs hij a la Kuipers ook gewoon kan opstappen? Krijgen we Karien van Gennipquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die vervolgens alsnog een asieldeal sluiten en toch weer missionair wordenquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan mag een of andere junior het stokje overnemen, zoals al met zoveel opgestapte ministers is gebeurd.
Uiteindelijk krijg je een schip van Theseus: als alle ministers vervangen zijn, is er dan nog sprake van hetzelfde kabinet?
Junior Yezilgoz ja. En dan heb J ineens een hele andere dynamiek.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan mag een of andere junior het stokje overnemen, zoals al met zoveel opgestapte ministers is gebeurd.
Uiteindelijk krijg je een schip van Theseus: als alle ministers vervangen zijn, is er dan nog sprake van hetzelfde kabinet?
Krijgen ze direct een MvW bij de regeringsverklaringquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:51 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die vervolgens alsnog een asieldeal sluiten en toch weer missionair worden
Jetten 1quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jij snapt het.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
PVV is VVD ++
De VVD wil PVV niet loslaten omdat PVV van een oud-VVD’er is die nog altijd erg met VVD mee stemt en geestelijk verbonden is. Er zit een brug voor stemmers n kamerleden tussen de VVD en PVV. En als ze niet meedoen met de gesprekken dan raken ze stemmers kwijt.
Dus de VVD is een soort van gegijzeld.
De BBB is meer het schoothondje van de PVV. Onafscheidelijk en onderdanig.
Dat is gewoon een weloverwogen spin. Omtzigt de zwarte piet toespelen a la Rutte deed bij Wilders na het Catshuis probleem.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als de coalitiepartners en de informateur het zelf ook niet begrijpen en ze de boodschap via een talkshow moeten vernemen, dan kun je moeilijk volhouden dat dit een weloverwogen verhaal van een politicus betreft.
Ja laten we gaan formeren op basis van peilingen en populisme. Maken we Wilders minister-president en laten we hem alles slopen zoals Trump in zijn eerste periode. Alles om die paar conservatieve (boze) kiezer niet kwijt te raken en links nog verder te decimeren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:46 schreef trein2000 het volgende:
Omdat het een garantie is voor een nog grotere radicaal rechtse flank de volgende keer?
Precies dat, maar daarom was vantevoren ook al duidelijk dat die man geen premiersmateriaal was en eigenlijk niet eens fractievoorzittermateriaal. Lekker in de Kamer wat mensen, soms terecht, tot op het bot irriteren op zijn autistische manier, dat is zijn forte.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:27 schreef TheVulture het volgende:
Laten we wel wezen, Omtzigt heeft weliswaar de toeslagenaffaire samen met Renske Leijten goed aan de kaak gesteld (dat ie 'm ook gedeeltelijk mee veroorzaakt heeft als kritisch kamerlid vergeten we dan maar even), maar voor de rest is het vooral een kamerlid geweest dat niet voor niets niet zo populair was binnen de partij. Het is nogal een ongeleid onduidelijk projectiel met rare fratsen.
Een VVD met bewindspersonen op FIN en BZ kan prima. MP is zeker voor Pieter een titel met weinig inhoud.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De enige manier waarop dat voor de vvd wellicht zou kunnen is als Timmermans het premierschap aan Yezilgoz laat. Dat wordt zijdens de vvd als een soort ultieme hoofdprijs gezien.
En dat gaat terecht natuurlijk nooit gebeuren.
Ik denk dat Geert in principe echt wel wil hoor. Hij heeft zich op allerlei manieren voor zijn doen ontzettend gematigd. Dat doe je niet als je niet wil.quote:Op woensdag 7 februari 2024 12:43 schreef Tijn het volgende:
Een van de problemen is ook dat niemand echt baat heeft bij een snelle oplossing. Geen enkele partij heeft haast om met de PVV in zee te gaan, en de PVV zelf heeft ook geen haast om de touwtjes in handen te nemen. Vanaf de zijlijn roepen terwijl het demissionaire kabinet op de winkel past is veel comfortabeler dan daadwerkelijk regeren.
Ik heb het idee dat-ie vooral niet over wil komen als iemand die wegloopt voor z'n verantwoordelijkheid. Maar daadwerkelijk regeren, daar heeft de PVV zowel de mensen als de partijstructuur niet voor.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk dat Geert in principe echt wel wil hoor. Hij heeft zich op allerlei manieren voor zijn doen ontzettend gematigd. Dat doe je niet als je niet wil.
Zijn reactie op het besluit van NSC is voor zijn doen ook erg mild.
De vraag is in hoeverre Geert zich dat beseft.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat-ie vooral niet over wil komen als iemand die wegloopt voor z'n verantwoordelijkheid. Maar daadwerkelijk regeren, daar heeft de PVV zowel de mensen als de partijstructuur niet voor.
Heel goed. Het is een doorwinterd politicus. Het is niet gek dat hij nu Omtzigt oproept om weer aan tafel te komen want hij heeft ze nodig. Hoe meer partijen hoe beter voor hem zodat PVV zelf minder bewindslieden hoeft te leveren.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De vraag is in hoeverre Geert zich dat beseft.
Plasterk maakte de club mooi compleetquote:Op woensdag 7 februari 2024 12:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat dat betreft zat hij met Geert, Lientje en in mindere mate Dilan wel met gelijkgestemden aan tafel dan
Geen actieve herinnering allenquote:Op woensdag 7 februari 2024 13:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Opvallend statement. Ze weet het niet, maar misschien had het wel 2 dagen eerder kunnen komen. Ze weet het dus wel.
Het had geen verschil gemaakt, dat kan zij voor anderen bepalen?
De VVD-spinmachine draait weer op volle toeren.
Had eigenlijk ook wel in de verkenningsfase kunnen worden vastgesteld. Maar ja, maar ja…quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat-ie vooral niet over wil komen als iemand die wegloopt voor z'n verantwoordelijkheid. Maar daadwerkelijk regeren, daar heeft de PVV zowel de mensen als de partijstructuur niet voor.
Als doorgewinterd politicus is hij toch heel vaak verdomd onhandig geweest in de formatie tot nu toe. Hoe lang is de 'zure Yesilgoz'-tweet geleden om maar iets te noemen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Heel goed. Het is een doorwinterd politicus. Het is niet gek dat hij nu Omtzigt oproept om weer aan tafel te komen want hij heeft ze nodig. Hoe meer partijen hoe beter voor hem zodat PVV zelf minder bewindslieden hoeft te leveren.
Dit is precies hetzelfde dat ook Caroline zei, in bijna dezelfde bewoording. Klinkt alsof ze dit afgesproken hebben.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Opvallend statement. Ze weet het niet, maar misschien had het wel 2 dagen eerder kunnen komen. Ze weet het dus wel.
Het had geen verschil gemaakt, dat kan zij voor anderen bepalen?
De VVD-spinmachine draait weer op volle toeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |